این پاورپوینت برای تدریس و کنفرانس بسیار مناسب است و از روی کتاب خلاصه روانشناسی کاپلان و سادوک به طور خلاصه نوشته شده که شامل ۱۵ اسلاید است. برای سفارش پاورپوینت با نام خود و یا سفارش پاورپوینت با موضوعات مختلف میتوانید به ایدی تلگرامی زیر پیام دهید: Anabita_s@ KMK^-^

Anabita

صفحه 1:
به نام خدا ۱ کم توانی ذهنی کلپلان سلدوک (جلد سوم4فصل31

صفحه 2:
4 ** مقدمه: كم توانى ذهنى جيست: كم توانى ذهنى كه قبلا عقب ماندكى ذهنى ناميده ميشد بر اثر طيفى ازعوامل محيطى و زنتيكى ايجاد مى شود كه منجر به تلفيقى از نقصان هاى شناختى و اجتماعى مى شوند. طبق تعريف انجمن كم توانى ذهنى و رشدى امريكا كم توانى ذهنى عبارتست از محدوديت هاى جشمكير در کارکردهوشی (استدلال,یادگیری,حل مسئله) و رفتار انطباقی نهارت هاى مفهومی, اجتماعی و عملی) که قبل از 18 سالگی ظهور می کند.

صفحه 3:
“ جه علايم و نشانه هايى دارد: *قبل از 18 سالگی شروع می شود. *محدودیت های چشمگیر در کارگرد هوشی (استدلال,یادگیری وحل مسئله). *محدودیت در رفتار انطباقی(مهارت های مفهومی,اجتماعی وعملی). *در کم توانی ذهنی خفیف تا بعد از کلاس اول یا دوم که نیاز های تحصیلی ‎ula‏ من بان شتاسانى وى شود و اغلت تا كلاس ششة للش فت رون و بسيارى از بزركسالان دجار كم توانى ذهنى خفيف با حمايت مناسب مى توانندزندكى مستقلى داشته باشند و ‎1١0‏ اين سطح بين 50 تا 70 است.

صفحه 4:
* کم ‎cl‏ ذهتی متوسط جدود 10 درصد موارد كم توانى ذهنى را تشكيل مى دهد.اكثرا كودكان دجار كم توانى ذهنى متوسط زبان را مى اموزندو مى توانند در اويل كودكى به ميزان كافى اركاطا_ترقر ار كد ابن اقراد ار لحاظ تحصيلى دكار فشكل م جوت و اقلت بسي وان ‎Si‏ ‏كلاس دوم يا سوم بش بروند,در دورإن نوجوانى مشكلات اجتماع بذيرى اغلب سيب انزواى ابن كراد تا سا ‎Sion‏ ا كلاف ل 35 ا 20 رس * کم توانی ذهنی شدید حدود 4درصد افراد دچار کم توانی ذهنی را شامل می شود.و اين افراد د ارت لال ا ی ی ای را ای كرد ماه بای در سای کت ولا ‎B50) cells sili pew‏ است. *کم تمانی ذهنی عمی حدود 1 تا 2درصد موارد کم توانی ذهی زا تشکیل می دهد.و در اکثر این افراد علت کم توانی قابل شناسایی؛است ومی توان به انها بر خی مهارت هاق مراقیت ار خود را آموزش داد و اين کودقان تحت اهورش های مناست ممکن است پيامی‌زند که تیار های خود رازییان کند و ها درزافراد با این ستطح کارکرد انظباقی معمولا کم بر از 20 استت.

صفحه 5:
در افراد کم توان ذهنی بخش های مختلف بدن خصوصیات خاصی دارد كد علل ان مرابوط به قبل ار تولد اسيك شکل و اندازه سر مق تواند انیا ار احتاالات یرم سای هدر سمالت ود وا باشد.صورت بیمار ممکن است دارای برخی علایم کم توانی که تشخیص را اسان میکند مثل هیپرتلوریسم, پهن بودن پل بینی ,ابروان برجسته,چین های پلکی,کودرت های قرنیه ,تغییرات شبکیه, گوش های بدشکل و پایین تر از حد طبیعی ,زبان بیرون امده ,اختلالات دندانی , رنگ پوست و مو, گودی کام ,اندازه غده تیرویید و حجم تنه باشد.

صفحه 6:
* معاینه عصبی: در افراد دچار کم توانی ذهنی نقصان های حسی به وفور دیده می شود بای مثال 10 درصد این افراد دچار اختلال شنوایی هستند که اين میزان چهار برابر میزان آن در جمعیت کلی است.اختلالات بینایی از کوری تا اختلالات درک فضایی ,بازنشانی طرح ها و مفاهيم تصوير بدنى متفاوت است . اختلالات عصبی گوناگون دیگری نیز در افراد کم توان ذهنی شایع است. تقریبا در10 درصد این افراد و یک سوم کسانی که دچار کم توانی ذهنی شدید

صفحه 7:
" خصوصیات بالینی؟ کم توانیمذهنی خفیف همکن است تا اراد کودکان مبتلا به مدرسه تشخیص داآدو شود مهارت های اجتماعی 1 ۴نوانایی بزقرار روا کودعان در سال های قبل ۳[ از مدرسه ممکن است,کافف:ناشد ولی وقتی بزرگتر می ؟ ‎١‏ ‏ام شلوند نقائص شناختی نطیُرٍ توانایی کمتر برلی انتزاع و Stacie ONE Mb Rd BLS A> se می شود .

صفحه 8:
چه علامت اختصارى دارن: ID/ Intellectual disability جه مكانسيم دفاعئى استفاده مى شود: اک مکاییرم فرافکنی آنکار 2570

صفحه 9:
خ چه میزان شیوع دارد: *میزان شیوع ان بد نگ به سن است 3 بالاترين ميزان "23 کودکان سنین مدرسه و بین 10 تا 14 سالگی است. *در کشور های در حال توسعه در محدوده 10 تا 15 در هر هزار ‎ea ۳‏ و شیوع کم توانی ذهنی در جوامع غربی در هر زمان 1 تا 3 درصد کل جامعه تخمین زده می شود. 5 شايع تر از زنان است. “در بين مردان حدود 1/5 براب

صفحه 10:
چه مکتب غالب برای سبب شناسی وجود دارد: ۶ -علل ژنتیکی (اختلالات کروموزومی *درمان ان مبتنی بر ارزیابی نیاز طچهمگتبن رای درهان وجود داز و ارثی) های ۶ -عوامل اکتسابی (صدمات پریناتال اجتماعی,اموزشی ,روانپزشکی تطير نارسف] و محیطی است و چون با 3 عوامل ‎et oe‏ انواعى از اختلالات روانى عفونت ها و سموم دردوران پیش از ۲ ۲ تولد) همزمان همراه است معمولا نیازمند حمایت های روانی اجتماعی زیادی است. ۰ -عوامل محیطی واجتماعی-فرهنگی

صفحه 11:
< درمان ان شامل : 8 پیشگیرق اولیه: 1 -افزایش اگاهی و اطلاعات عمومی مثل پرهیز از الکل در دوره بارداری 2 -تلاش مستمر متخصصین بهداشت برای تامین و بهبود تدابیر بهداشت عمومی 3 -وضع قوانین برای تامین مراقبت مطلوب مادر و کودک ی ثانویه و ثالثیه: 1.مداخلات اموزشی که شامل پرنامه جامع برای آموزش مهارت انطباقی 2 اموزش مهارت های اجتماعی و اموزش حرفه ای مداخلات رفتاری و شناختی-رفتاری 3. اموزش خانواد 4 مداخلات اجتماعی

صفحه 12:
وقوع همزمان بیماری ‎sh‏ روانی ,عصبی-رشدی و جسمانی در ناتوانی عقلانی رایج است بطوریکه میزان برخی بیماری ها 3 با 4 برایر بالاتر از کل جمعیت است. پیش اگاهی و نتیجه تشخیص هایی که باهم روی می دهند میتوانندتحت تاثیر وجود کم توانی ذهنی قرار بگیرند. روش های ارزیابی ممکن است به دلیل اختلالات مرتبط از جمله اختلالات ارتباط ,اختالال طیف اوتیسم واختلالات حرکتی ,.حسی يا اختلالات دیگر به اصلاحات نیاز داشته باشند. منابع مطلع برای مشخص کردن نشانه ها مانند تحریک پذیری , بی نظمی خلق, پرخاشگری, مشکلات خوردن و مشکلات خواب و برای ارزیابی کردن

صفحه 13:
دارد: *کری و کوری نیز ممکن است با ناتوانی ذهنی اشتباه شوند. *اختلالات گفتاری بیانی و دریافتی غالبا موجب می شوند کودک حتی علی رغم هوش مرزی یا طبیعی,کم توان ذهنی بنظر برسند. *هرنوع بیماری مزمن ناتوان کننده ممکن است علی رغم هوش طبیعی سبب تضعیف و تاخیر عملکرد و پیشرفت کودک در همه زمینه ها شود. *اختلالات تشنجی بخصوص درموارد کنترل نشده ممکن در بر در برخی موارد کودک ازارى شديد به شکل غفلت يا سورفتار ممکن است در تاخیررشد نقش داشته باشد که می تواند بصورت کم توانی ذهنی تظاهر کند.اما این تغییرات با فراهم کردن محیطی تحریک کننده,غنی واصلاحی دراوایل کودکی تا حدودی قابل برگشت است. در کم توانی دهنی پایداز نقش داشته باشد.

صفحه 14:
*سندرم های عضوی اختصاصی مزمن ممکن است منجر به معلولیت های مجزا مثل ناتوانی برای خواندن, نانویسی,زبان پرشی و چندین معلولیت دیگر شود که ممکن است در فردی باهوش و عالی نیز دیده شود. *کودکان دچار اختلالات یادگیری که ممکن است با کم توانی ذهنی همراه باشد در یک زمینه خاص ‎die‏ خواندن یا ریاضیات دچار ‎pel‏ یا نارسایی رشد هستند ولی رشدشان در سایر زمینه ها طبیعی است. برعکس کودکان کم توان ذهنی در اکثر زمینه های رشد تاخیری کلی نشان می دهند. کم توانی ذهنی و اختلالات طیف در خودماندگی اغلب همراه با یکدیگر بروز می کنند. 70 تا 75 درصد افرادی که دچار طیف درخودماندگی ‎ASD‏ هستند بهره هوشی 70 با کمتر دارند و داده های همه گیر شناسی نشان می دهند که ‎ASD‏ ‏تقریبا در 19/8 درصد افراد دچار کم توانی ذهنی وجود دارد.کودکان مبتلا به ‎ASD‏ ‏بدلیل سطح کلی عملکرد خود نسبت به کم توان های ذهنی در ارتباط اجتماعی مشکلات بیشتری پیدا می کنند و اختلال زبانی شدید تری دارند .

صفحه 15:
EDITED BY: KMK

24,000 تومان