پزشکی و سلامت بیماری‌ها

کنترل و پیشگیری مننژیت باکتریال

kontrol_va_pishgiri_manenzhit_bakterial

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کنترل و پیشگیری مننژیت باکتریال”

کنترل و پیشگیری مننژیت باکتریال

اسلاید 1: کنترل و پیشگیری مننژیت باکتریال

اسلاید 2: اهمیت بیماریمیزان مرگ و میر و عوارض نسبتاً بالا(50% بدون درمان و 15-5% با درمان مناسب) زمان ابتلا به بیماری اغلب در دوران کودکی عوارض بیماری و معلولیتهای ناشی از آن افراد مبتلا را سالیان متمادی درگیر عواقب اقتصادی و اجتماعی نامطلوب آن جامعه رانیز متاثر می سازد قابلیت ایجاد اپیدمی توسط سوش خاصی از ارگانیسم مولد بیماری

اسلاید 3: اهمیتمرگ و میر عوارض نسبتاً شدید بیماری مننژیت تحمیل هزینه های گزاف درمان معلولیتهای ناشی از بیماری اشغال تختهای بیمارستانی اهمیت کنترل بیماری در شرایط اپیدمی و حتی بروز موارد تک گیر

اسلاید 4: اهمیتمشکلاتی نظیر عدم توانایی آزمایشگاه ها در جداسازی پاتوژن مولد مننژیت و عدم ارسال گزارش به هنگام، موثق از سطوح محیطی به میانی و مرکزی از جمله مواردی است که مراقبت از این بیماری را با مشکل مواجه می سازد.

اسلاید 5: مقدمهتوجه سازمان جهانی بهداشت به مراقبت از بیماری مننژیت در کودکان زیر پنج سال ارگانیسم هموفیلوس آنفلوانزا بیشترین درصد ابتلابا توجه به اینکه بیش از 90 درصد از موارد مننژیت توسط عوامل ویروسی و باکتریال ایجاد می شوند، مراقبت بیماری مننژیت شامل پیشگیری از اپیدمی ها و ممانعت از شیوع و گسترش این دو عامل عمده، خواهد بود.اعلب مننژیتهای ویروسی شدت کمتری دارند و بدون درمان خاصی بهبود می یابند؛ در حالیکه مننژیت باکتریال، شدیدتر است و میتواند مشکلاتی مانند صدمات مغزی، ناشنوایی و اختلالات یادگیری را ایجاد نماید.نکته مهم در مننژیتهای باکتریال، تشخیص نوع باکتری ایجاد کننده مننژیت است زیرا در مورد هر باکتری، نحوه مقابله با آن و تعیین نوع آنتی بیوتیک برای پیشگیری از بیماری و کنترل گسترش آن در جامعه، متفاوت است.

اسلاید 6: مننژیت باکتریال استرپتوکوک پنومونیه هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b نیسریامننژیتیدیس اتیولوژی های عمده مننژیت باکتریال بعد از دوران نوزادی به شمار می روند و با مرگ و میر و عوارض شدیدی همراه هستند.همچنین این عوامل از شایعترین علل پنومونی حاد باکتریال نیز هستند که از علل عمده مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه هستند.

اسلاید 7: ايرانبيشترين بروز در فصل هاي زمستان و بهارمردان بيشتر از زنان

اسلاید 8: نایسریامننژیتدیستعداد موارد ابتلاء به مننژیت در دنیا سالیانه 2/1 میلیون نفر و مرگ ناشی از آن 000/135 نفر برآورد می شود.نایسریامننژیتدیس (N.m) براساس آنتی ژن پلی ساکاریدی خود چندین سروگروپ مختلف دارد که عبارتند از A،B ،C ،X ،Y ،Z ، 29-Eو W135.سروگروپ A (مننگوکوک)، علت اصلی اپیدمی بیماری مننگوکوک است و تاکنون در آفریقا، هم در طی اپیدمی و هم به صورت بومی در فواصل بین اپیدمیها، عامل ایجاد کننده غالب بوده است. بیشترین موارد و بار بیماری در منطقه زیر صحرای آفریقا در ناحیه ای بین سنگال و اتیوپی، موسوم به کمربند مننژیت، اتفاق می افتد.

اسلاید 9: نایسریامننژیتدیساپیدمیها به طور نامنظم هر 12-5 سال، اتفاق می افتند. وسعت این اپیدمیها، می تواند در حدود 800-400 مورد ابتلاء درصد هزار متغیر باشد. در سال 1996 به دنبال اپیدمی مننژیت مننگوکوکی با سروگروپ A در منطقه زیر صحرای آفریقا، حدود 000/200 مورد بیماری، گزارش شد که با 20 هزار مرگ همراه بود.سروگروپ B و C، گاهی باعث ایجاد طغیان (Out Break) شده و سروگروپ W135 نیز اخیراً با بروز Out Break در مدت زمان برگزاری حج در عربستان سعودی، همراه بوده است. در شرایط غیراپیدمیک بیماری مننگوکوک در بچه های سنین قبل از مدرسه شایع تر است(60-50% موارد در کودکان 3 ماه تا 5 سال، اتفاق می افتد)، اما در سنین پیش دبستانی، نوجوانان و بالغین جوان بین 30-25 سال نیز دیده می شود. جوانانی که در اجتماعات و محیط های بسته زندگی می کنند (مثل مدارس و امدادگران در ارتش و سپاه) بیشتر از دیگران متاثر می شوند. تماس نزدیک در خانه با بیماران مبتلا به بیماری مننگوکوک، خطر ابتلا به بیماری اکتسابی در جمعیت عمومی را تقریباً 800-500 برابر (بسته به سن) افزایش می دهد.

اسلاید 10: HibHib به عنوان یکی از علل مننژیت و پنومونی باکتریال در کودکان کمتر از 5 سال 90% بیماران مبتلا به مننژیت Hib، زیر 5 سال سن دارند (پیک سنی ابتلا، 11-6 ماهگی است). Hib با مرگ ومیر و عوارض قابل توجهی همراه است. عوارض بیماری، تقریباً در 30-10 درصد از بیماران دیده می شود و میزان مرگ و میر در موارد مننژیت Hib، تقریباً 5-3 درصد است. در مجموع تخمین زده می شود که Hib حداقل عامل 3 میلیون مورد بیماری شدید است و همچنین سالیانه باعث مرگ حدود 000/400 تا 000/700 کودک در سراسر دنیا می شود. در سالهای گذشته، پیشرفت در تولید واکسن کونژوله جدید منجر به کاهش عفونت و مرگ به علت Hib شده و اثربخشی واکسن جدید در ابتدای دوران کودکی، حذف عفونت و مرگ ناشی از آن را امکان پذیر ساخته است. واکسن کونژوله Hib که در جدول روتین واکسیناسیون کودکان در 60 کشور، ادغام شده، بخشی از برنامه ایمن سازی کودکان را به خود اختصاص داده است و به علت اثربخشی عالی این واکسنها، مننژیت Hib در این مناطق تقریباً حذف گردیده است.

اسلاید 11: استرپتوکوک پنومونیهبروز سالیانه مننژیت ناشی از استرپتوکوک پنومونیه در اغلب کشورها، بین 2-1 مورد درصد هزار نفر است. اما کشورهای در حال توسعه، از میزان بروز بیشتری (تا 20 مورد درصد هزار) بیشترین میزان بروز این بیماری در کودکان زیر دو سال دیده شده است. هر چند در گروه بالغین جوان، بروز بیماری کاهش یافته است، اما در سنین بالاتر، افزایش مجدد ان مشاهده می شود. میزان بروز این بیماری در فصل سرما (نسبت به فصل گرما) و در آب و هوای معتدل، بیشتر بوده و میزان مرگ ناشی از مننژیت پنوموکوکی، چندین برابر انواع مننگوکوکی یا Hib است. بیش از نیمی از موارد مننژیت پنوموکوکی، حداقل یک عارضه دارند.

اسلاید 12: . تاکنون، درمان آنتی بیوتیکی موارد مبتلا شده و در بعضی مواقع شمیوپروفیلاکسی هنگام تماس، تنها راه کنترل مننژیت بوده است. در حال حاضر برای پیشگیری از علل عمده مننژیت باکتریال (Hib,N.m,S.p)، واکسنهای موثر و مناسبی در دسترس می باشد.

اسلاید 13: مننژیت باکتریال در منطقه مدیترانه شرقی

اسلاید 14:

اسلاید 15: مننژیت هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b (Hib) در ناحیه مدیترانه شرقیتعداد مبتلایان به مننژیت Hib را در منطقه مدیترانه شرقی، سالیانه 15878 نفر(6/12% کل موارد) و مرگ ناشی از آن را 6796 مورد، تخمین می زند.با استفاده از این اطلاعات و با در نظر گرفتن بروز حداقل 5 مورد پنومونی Hib در مقابل یک مورد مننژیت Hib، موارد مرگ زیر 5 سال منطقه مدیترانه شرقی در اثر Hib، حدوداً 000/40 مورد در سال، برآورد می شود.واکسن Hib، اثر بخشی بسیار مناسبی دارد ولی تنها در 11 کشور مدیترانه شرقی (که 6/12% از کل کودکان منطقه را در بر می گیرد) در برنامه جاری واکسیناسیون به کار می رود.

اسلاید 16:

اسلاید 17: مننژیت مننگوکوکی در ناحیه مدیترانه شرقیمننژیت مننگوکوکی، در بسیاری از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی بخصوص کشورهای نزدیک کمربند مننژیت آندمیک بوده و طغیانهای ناگهانی آن نیز گاهی در ابعاد کوچک رخ می دهد. اطلاعات گزارش شده، بروز سالانه مننژیت مننگوکوکی را در منطقه مدیترانه شرقی متفاوت و بین یک تا 5 درصد هزار نفر نشان می دهد.سودان، تنها کشور مدیترانه شرقی است که در کمربند مننژیت آفریقا، قرار دارد. این کشور اپیدمی های گسترده ای را تجربه می نماید که هر 8 تا 12 سال اتفاق می افتند. سومالی نیز در سالهای 2001 تا 2002 میلادی شاهد اولین Break Outمننژیت مننگوکوکی بود.

اسلاید 18: مننژیت مننگوکوکی در ناحیه مدیترانه شرقیمننژیت مننگوکوکی، همچنین به عنوان یک مشکل عمده بهداشتی در عربستان سعودی در مقطع زمانی اجرای مراسم حج (که میلیونها مسلمان در فاصله زمانی محدودی، گرد هم می آیند)، و بعد از آن مطرح می گردد.

اسلاید 19: مننژیت پنوموکوکی در منطقه مدیترانه شرقی استرپتوکوک پنومونیه در 15 تا 35% مواد مننژیت باکتریال در بین افراد بالای 12 سال دیده می شود. برای ارزیابی بروز بیماری ناشی از استرپتوکوک پنومونیه مطالعات جمیعتی انجام نشده است.

اسلاید 20: عوامل ایجاد کننده مننژیت باکتریالعلل عمده ایجاد مننژیت باکتریال، هموفیلوس آنفلوانزا، نایسریا مننژیتیدیس و استرپتوکوک پنومونیه هستند که حدود 80% از کل موارد را تشکیل می دهند.در سالهای اخیر، پس از به کارگیری واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b در کشورهای توسعه یافته، میزان بروز بیماری مننژیت کاهش چشمگیری داشته و در حال حاضر مننژیت باکتریال در آن مناطق، بیشتر در بزرگسالان اتفاق می افتد تا در کودکان و نوجوانان.

اسلاید 21: هموفیلوس آنفلوانزاارگانیسم پلئومورفیک و گرم منفی که از نظر آنتی ژنیک به 6 گروه مختلف (A-F) طبقه بندی می شود.سروتایپ b 90% موارد را شامل می شود. که در 50% موارد به صورت مننژیت و در 50% بقیه به صورت سلولیت، آرتریت و sepsis نشان می دهد.مننژیت Hib، نوعی مننژیت باکتریال با مشخصات کلی تب ناگهانی، سردرد و سفتی گردن و علائم عصبی است. اما این نوع مننژیت، مشخصه اختصاصی ندارد و با سایر مننژیتها از نظر بالینی تفاوتی ندارد. و تشخیص قطعی آن از طریق بالینی، امکان پذیر نیست.

اسلاید 22: شیوعدر دهه 80 در کشورهای توسعه یافته سالانه 100-40 در 100 هزار کودک زیر 5 سال به عفونت Hib مبتلا می شدند.از 1995 و پس از استفاده گسترده از واکسن کونژوگه( از 2 ماهگی) بروز به کمتر از 2 در 100 هزار رسید.یعنی از 48-45% موارد مننژیت باکتریال به 7% کاهش یافت.

اسلاید 23: راه انتقالمیزان کشندگی 6-3%میزان بروز ناشنوایی دائم بیش از 20%پیامد بیماریباکتری در دستگاه تنفسی فوقانی است( نازوفارنکس).تماس مستقیم فرد به فرد از طریق قطرات تنفسی افراد حامل یا بیمار

اسلاید 24: گروه پرخطرکودکان زیر 6 سال به خصوص 12-6 ماهگی در تماس با فرد آلوده مقیم در خانه یا در مراکز نگهداری کودکاناگر از کودکان بزرگتر یا افراد بالغ جدا شود بیانگر علل زمینه ساز زیر است:سینوزیت، اوتیت میانی، اپی گلوتیت، پنومونیدیابت، الکلیسماسپلنکتومی یا Asplenia ضربه های مغزی با نشت CSF نقص سیستم ایمنی(هیپوگاماگلوبو لینمی)

اسلاید 25: چالشهاقابلیت واکسن در ایجاد مصونیت در سنین خیلی پایین متفاوت است.توانایی آن در ایجاد آنتی بادی مدت دار و اثر بخشی طولانی مدت(بیش از 5 سال) مورد سوال است.

اسلاید 26: علائم بالینیتب ناگهانی، سردرد و سفتی گردن و علائم عصبی این نوع مننژیت، مشخصه اختصاصی ندارد و با سایر مننژیتها از نظر بالینی تفاوتی ندارد. و تشخیص قطعی آن از طریق بالینی، امکان پذیر نیست.علائم عصبی شامل: کرنیگ، برودزینسکی، تشنج و فونتانل برجسته هستند.کرنیگ (Kernigs Sign): فرد در وضعیت درازکش قرار می گیرد و ران و زانو توسط فرد معاینه کننده خم شده (Flexion) و بر روی شکم قرار می گیرد سپس معاینه کننده مفصل زانو را تدریجاً باز می نماید. در فردی که مبتلا به مننژیت است به همراه کشیده شدن ساق پا مقاومت و درد پشت ران و کمر، ایجاد می گردد.برودزینسکی (Brudzinski Sign): خم کردن غیر فعال گردن فرد مبتلا به مننژیت، منجر به خم شدگی مفصل های ران و زانوی وی می گردد.

اسلاید 27: مشخصه های آزمایشگاهی برای تشخیص کشت مثبت خون و CSF تشخیص را مسجل می کند.جداسازی باکتری از گلو به طور قطع نمی تواند نمایانگر بیماری باشد.جستجوی آنتی ژن در مایعات استریل با LA یا CIE

اسلاید 28: نایسریا مننژیتیدیس دیپلوکوک گرم منفی، دارای سروتایپ های مختلف به خاطر تفاوت در کپسولهای پلی ساکاریدیمننژیت تک گیر(B) و همه گیر(A , C)بیشتر در کودکان زیر 5 سالمیزان کشندگی 15-5%منطقه زیر صحرای آفریقا(کمربند مننژیت ) بیشترین همه گیریها را دارد(شروع در فصل خشک و خاتمه در فصل بارانی با درگیری چند کشور)عوامل مستعد کنندهبارندگی کمرطوبت پایین، طوفان، گرد و خاکآسیب دیدن سدهای مخاطی طبیعیدر همه گیری میزان بروز می تواند به بیش از 1% و میزان کشندگی در صورت عدم درمان 70 % و با در مان صحیح 10%

اسلاید 29: استرپتوکوکوس پنومونیه شایعترین عامل اتیولوژیک مننژیت باکتریال در آمریکابیمار اغلب سابقه ابتلا به عفونتهای پنوموکوکی را دارد.شایعترین علت ایجاد مننژیت در شکستگی قاعده جمجمه و نشت CSF باعث مننژیت راجعه در بیماران با شکستگی قاعده جمجمه و نشت CSF که دچار فیستول بین ساب آراکنوئید و حفره بینی، سینوس پارانازال یا گوش میانی شوند.عفونت جدی در موارد زیربرداشتن طحال یا Asplenia MM ، هیپوگاماگلوبو لینمیسوء تغذیه، بیماری مزمن کبدی یا کلیوی ، بد خیمی و دیابت

اسلاید 30: کمو پروفیلاکسیسن عامل مهمی در انتقال است.در 75% کودکان زیر 2 سال در عرض 6 ساعت بعد از شروع تماس بیماری ثانویه بروز می کند.در تماسهای خانگی درمان نشده خطر ابتلا به Hib حد اقل تا 1 ماه بعد از شروع تماس با فرد مبتلا وجود دارد.1. Hib

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33: 1. Hib از سفتریاکسون و سفوتاکسیم نیز می توان برای رفع کلونیزاسیون نازوفارنکس استفاده کرد.

اسلاید 34: 2. نایسریا مننژیتیدیس کموپروفیلاکسی در تماسهای نزدیک با بیماران مبتلا به بیماری مهاجم مننگوکوکی ضروری است.در 10% موارد عفونت سابقه تماس با مورد شناخته شده وجود دارد.شیوع ناقلین در آمریکا در شرایط غیر اپیدمیک 10-5% در مراکز تجمعی بسته(سرباز خانه ها) میزان انتقال 90-40% است.در تماسهای خانگی ریسک ابتلا 800-500 برابر و حتی 4-3 هزار برابربیماری ثانویه در 80-70% موارد در مدت 2 هفته بعد از تماس اولیه و اغلب در مدت 5 روز بعد از شناخته شدن فرد مبتلا

اسلاید 35: 2. نایسریا مننژیتیدیسموارد کموپروفیلاکسیتماسهای خانگی(افراد خانواده و هم اطاقی در خوابگاه)مراکز نگهداری روزانه( مربیان و همکلاسی ها)تماس مستقیم با ترشحات بیمار( بوسیدن، احیا دهان به دهان، انتوباسیون، دستکاری لوله تراشه، غذا خوردن مشترک)افراد ارتشي با فضاي خواب مشتركپنی سیلين با دوز بالا و کلرامفنیکل قادر به ریشه کنی حالت ناقلی نیست.( قبل از ترخیص درمان)در 24 ساعت اول تماس( بعد از آن تاثیر کمتر)سفتریاکسون عضلانی در بالغین با عوارض ریفامپین(در مدت 2 هفته باعث حذف 97% موارد سروگروپ A)سفتریاکسون مناسبترین و سالمترین دارو در زنان بارداردر تماسهای با ریسک کم در سطح وسیع انجام نشود تا مقاومت میکربی رخ ندهد.

اسلاید 36:

اسلاید 37: 2. نایسریا مننژیتیدیسکشت اوروفارنکس و نازوفارنکس در تعیین نیاز به پروفیلاکسی کمک کننده نیست.3 داروی گفته شده 95-90% در کاهش حامل بودن موثرند.

اسلاید 38: استرپتوکوکوس پنومونیهاحتمال انتقال ثانویه مشخص نیست.طغیانهایی در کارگران حفاری، معدن و سربازان تازه وارد و زندانیان در مراکز نگهداری روزانه، ریفامپین با دوز 10 mg/kg (2 بار در روز به مدت 2 روز) باعث کاهش انتقال به میزان 70% شده است اما مطالعات بیشتری نیاز است.

اسلاید 39: ایمونوپروفیلاکسی

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42: اپيدميدر صورت بروز اپيدمي واكسيناسيون تمام افراد در تماس نزديك با 0/5 سي سي واكسن 2 ظرفيتي A, C زير جلديدر كو دكان 3 ماهه تا 2 ساله با 2 دوز واكسن تك ظرفيتي A به فاصله 3 ماهواكسيناسيون افراد در مكانهاي پر تجمعتهويه خوب اماكن پر تجمع

اسلاید 43:

اسلاید 44: برنامه مراقبت مننژیت در ایراندر ایران، سابقه گزارش دهی موارد مننژیت، از سال 1360، وجود داشته و از سال 1375 نیز جمع آوری موارد به تفکیک دانشگاههای علوم پزشکی، آغاز شده است. حداکثر میزان بروز بیماری مننژیت از 3 مورد در هر صدهزار نفر در سال 1362 به 5/0 مورد در صد هزار نفر در سال 1367 رسیده است. در سال 1375 جمع آوری موارد به تفکیک دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته و میزان بروز مننژیت افزایش داشته است که می توان دلیل آن را بهبود کیفیت گزارش دهی دانست.

اسلاید 45: برنامه مراقبت مننژیت در ایرانهر ساله 2000 مورد جدید مبتلا به مننژیت از طریق مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای سطح کشور، گزارش می شود که حدود 10% آن، مننژیت مننگوکوکی است. از تعداد موارد مشکوک (که مایع نخاع آنها مورد آزمایش قرار گرفته) و نسبت موارد قطعی به مشکوک، اطلاعات دقیقی در دست نمی باشد. در سال 1380، تعداد موارد به 8/3 مورد در صدهزار نفر رسیده و از آن پس تا سال 1382، تعداد موارد گزارش شده کاهش داشته که خود می تواند ناشی از کاهش ابتلاء یا عدم گزارش دهی دقیق و کامل باشد. داده های مراقبت مننژیت تاکنون بر اساس مننژیت مننگوکوکی و غیر مننگوکوکی گزارش شده است.

اسلاید 46:

اسلاید 47:

اسلاید 48:

اسلاید 49: دو سال< يك سال < زير يك سال

اسلاید 50: 40/6% مونث و 59/4% مذكر

اسلاید 51:

اسلاید 52:

اسلاید 53:

اسلاید 54: انواع سیستم مراقبت کشورهای مختلف به منظور تقویت مراقبت بیماران مننژیتی، ممکن است از سه روش ذیل استفاده نمایند:مراقبت ملی مبتنی بر جمعیتمراقبت مبتنی بر جمعیت در مناطق منتخبمراقبت دیده ور آزمایشگاهی در مراکز دارای امکانات لازم

اسلاید 55: مراقبت ملی مبتنی بر جمعیت (مراقبت جاری در کشور) تشویق کلیه استانها به داشتن سیستم گزارش دهی کامل مننژیت ظرفیت آزمایشگاهی در بیشتر مناطق کشور کم است.پس برنامه فعلیتداوم مراقبت پاسیو در چارچوب کشوری توسعه مراقبت منطقه ای مبتنی بر جمعیت با تقویت ظرفیت آزمایشگاهیگزارش تلفنی موارد مظنون و محتملگزارش ماهانه و سالانه به دفتر WHO

اسلاید 56: گزارش دهي فوري

اسلاید 57: مراقبت در اپیدمیهادر طی اپیدمی اگر برنامه واکسیناسیون همگانی درست انجام شود می تواند در مدت چند هفته اپیدمی مننگوکوکی A , C را متوقف کند.قبل از همه افراد تیم بهداشتی صرف نظر از سنشیر خواران بالای 3 ماه با واکسن گروه Aتمام مردم و در صورت کمبود گروههای سنی در معرض خطر

اسلاید 58: تعریف و میزان آستانه

اسلاید 59:

اسلاید 60:

اسلاید 61:

اسلاید 62:

اسلاید 63:

اسلاید 64:

اسلاید 65:

اسلاید 66: درمانLP روتین امکان پذیر نیست و لذا هر حالت مشکوک به مننژیت را باید مننژیت مننگوکوکی دانست و درمان روتین را شروع کرد.وجود پورپورا با تب شدید (سپتی سمی مننگوکوکی= مننگوکوکسمی)

اسلاید 67: جداسازي تنفسي بيمار حداقل تا 24 ساعت پس از شروع درماندرمان: آمپي سيلين و در صورت مقاومت همراه با نسل سومتجويز ريفامپين قبل از ترخيص

اسلاید 68: کموپروفیلاکسیدر زمان بروز اپیدمی برای افرادی که با بیماران در یک محل زندگی می کنند مناسب نیست.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید