سایرتحقیق و پژوهش

کنترل کیفیت آماری (مفهوم کیفیت)

صفحه 1:

صفحه 2:
تا

صفحه 3:
تعریف کیفیت ممکن است برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. شاید کیفیت یکی از اصلی‌ترین عواملی باشد که مشتری را برای خرید یک کالا یا انتخاب خدمات ترغیب و تشویق کند. حتی کیفیت خوب و عالی می‌تواند مشتری را وا دارد تا محصولی غیرضروری را خریداری کرده و يا بدون نیاز واقعی به خدمتی بابت آن هزینه کند. امناو

صفحه 4:
کیفیت چیست؟ با نوجه به ویژگی‌ها و خصوصیات کالا می‌توان برای آن درجه‌ای از کیفیت تصور کرد. به طور معمول براساس ۸ ویژگی کیفیت یک کالا سنجیده می‌شود: «.کارایی۳۵۲۲۵۲۳۳۱۵۳6): ) در اولین نگاه. مشتری با توجه و مقایسه نیازش با کارکردی که کالا دارد دست به ارزیابی کیفی می‌زند. برای مثال آشپزی برای رستوران احتیاج به قابلمه‌ای دارد که حرارت ۳ به خوبی انتقال داده و به راحتی شسته شود. .قابليت ‎:(Reliabilityobisl‏ _( در گام دوم, اعتماد پذیری به کالا در حین کار توسط مشتری مورد ارزیایی قرار می‌گیرد. به این معنی > ۲۱۳ ۲ طول زمان دچار اشکال نشود. باز هم برای مثال آشپز رستوران؛ مقاومت در برابر حرارت و عدم تغییر شکل را به عنوان پارامتر کیذ

صفحه 5:
م.طول عم ر۱1۲۵[۱[۲۷): )طول عمر کالا نیز برای مشتری پارامتر مهمی است. با توجه به پرداخت هزینه بابت ‎MIS‏ مشتری انتظار دارد که تا حد امکان طول عمر آن زیاد و استهلاک آن کم باشد تا بهره بیشتری از آن ببرد. در نتیجه آشپز رستوران انتظار دارد قابلمه خریداری شده تا زمانی که او به کار اشتغال دارد, سالم و قابل استفاده باشد. حتی دیده شده آشپزهای ماهر وسایل پخت و پز مخصوصی دارند که با تغییر محل کار با خود به همراه می‌برند. .قابلیت تعمیر/56۳۷6630[1): )خدمات گارانتی و پشتیبانی کالا یکی دیگر از عوامل مورد نظر مشتری در انتخاب محصول است. بطوری که حتی حاضر است به منظور بهره‌مندی از اين ویژگی, هزینه اضافه برای خرید کالا را نیز متحمل شود. اين كار درست به مانند خدمات بیمه‌ای. ال زا مت هگم اشکال در عملکرد ‎IS‏ می‌تواز

صفحه 6:
ه.زیبایی شناسی ۸65۲۳6۵۲۱65): ) شکل و ظاهر زیبای کالا که بتواند نظر مشتری را به خود جلب ‎iS‏ از عناصر مربوط به کیفیت تلقی می‌شود. نوع بسته‌بندی و رنگ‌آمیزی هم از اینگونه عناصر است. به همین علت اشپز رستوران ما نیز علاقمند به تهیه قابلمه‌ای است که علاوه بر کیفیت, زیبایی و درخشش داشته باشد. ‎:(Featuresasbol suisats‏ ( وجود ویژگی‌های کاربردی مناسب که به صورت یت رم از عوامل موثر در اننا 01 ‎Se ase ee Seis ‏اتات‎ ‎oD) ‎at ey eae: 3! eee 0 ‏تا‎ ae es ‏رم‎ ‏این ارتباط, یعنی کارخانه و مشتری برقرار می‌شود. براى مثال از‎ ‏آنجایی که آشپز رستوران ما از ماهی‌تابه شرکت ۷ رضایت دارد. ابد‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
.مطابقت ‎5I( :(Conformance to Standards jlailiw! b‏ نقطه نظر مشتری اگر مشخصات کیفی و کمی کالا که در برگه محصول ثبت شده با ‎sae‏ مطابقت نداشته باشد, محصول از كيفيت مناسب برخوردار Be once oa! ‏تطابق باعثت می‌شود‎ or oe 3 عم و لیا ‎yates‏ دعر ها رل را ‎ow Bb‏ چرفیفاا ,کرده است. ‎ae‏ محصول با الگوهای ‎ee‏ تعیین شده (استاندارد) است. *کیفیت. نشانه یک دست بودن محصولات تولیدی است. در نتیجه نسبت عکس با پراکندگی در ویژگی‌های محصولات دارد. ۳ *بهبود کیفیت, به معنی یکسان‌سازی و دوری از پراکندگی خصوصیات محصولات در تولید انبوه است. *بهبود کیفیت باعث کاهش ضایعات و بهره‌وری بیشتر در توليد مى رذ

صفحه 8:
به مجموعه فعالیت‌هایی که به منظور ایجاد, حفظ و ارتقا کیفیت صورت می‌پذیرد به اصطلا ‎T‏ «مدیریت ‎«cums‏ ‎Management‏ نم )گفته معشود. مشخص(سنکه کنترل کیفیتیز جزئیاز موضیع مدیریتک یفیتخولهد بود. . اارلماتو ۱50) مانند -9000 150 منک یفینسازمانمحسوبم‌شوند.

صفحه 9:
بخشی از مدیریت کیفیت که مربوط به الزامات و قوانین تعیین کیفیت می‌ شود به عنوان «تضمین کیفیت» 6 ۷۷ ) )معروف است‌لینب_خش‌به منظور يلى بین‌مشتریانو ب خش مدیرینک یفینت‌عمل‌ک رده و قولنينو 1 , دارد.

صفحه 10:
PO ‏رای کیت محصولات در‎ ee ‏عهده بخش كنترل كيفيت است. اين بخش در تعيين معیارهای ارزیابی‎ ‏براى مواد اوليه تا محصول توليد شده مسئوليت دارد. كنترل فرايند‎ ‏توليد و شناسايى علل توليد محصولات بىكيفيت از وظايف اصلى اين‎ ‏بخش است. در نتيجه يراكندكى در مشخصات كمى و كيفى محصول‎ ۳ ‏تولیدی بايد مشخص و اصلاح شود.‎ از آنجایی که تحلیل پراکندگی یکی از تکنیک‌های آماری است. بنابراین بهبود کیفیت محصولات در حین و بعد از فرایند های اماری استفاده می‌شود. «نمودارهای کنترل» ‎QUALITY‏ 4 ااز معروف‌ترین ابزارهای آماری در کنترل کیفیت CONTROL |

صفحه 11:
می‌دانیم که اگر همه عوامل در تولید کالا مطلوب و تحت کنترل باشد, باز هم عواملى ديكّر مانند نوسان برق كه نمىتوان آنها را ثابت کرد باعت تغییر در مشخصات کیفی و يا کمی تولیدات می‌شوند. به کمک نمودارهاى کنترل. سعی می‌شود تغییرپذیری مربوط به ویژگی‌های کیفی و کمی ۲ به دو بخش عوامل غیرقابل کنترل و عوامل فابل کنترل ۳۰ شود. معمولا فرض بر این است که عوامل غیرقابل کنترل (خطاهای تصادفی), دارای توزیع نرمال هستند و به عنوان یک پدیده شانسی و احتمالی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین انتظار می‌رود که عوامل غیرقابل کنترلی که باعث تغییرات در مشخصات کالا شده‌اند از قوانین ن تصادفی پیروی كذ

صفحه 12:
می‌دانیم که توزیع تصادفی نرمال (طبیعی) دارای دو پارامتر میانگین و واریانس است. بنابراین باید اين دو پارامتر از قبل توسط شرکت مشخص شده باشد و یا توسط داده‌هایی که حاصل از اندازه‌گیری نمونه‌های تولیدی است تعیین شوند. از آنجایی که انتظار می‌رود بیشتر تغییرات در اندازه‌ها مربوط به خصوصیات کالا ناشی از تصادف باشند, رسم نمودارهای کنترلی به بررسی این موضوع کمک می‌کند. این نمودارها و بیشتر تکنیک‌های کنترل کیفی توسط «والتر شوارتز», مهند کایی در سال‌های 0 تا 1940 ایجاد و در بسیاری استفاده قرار گرفت. بيه همين علت به نمودارهاى كنترل 774 رهای شوارتز نیز

صفحه 13:
نمودار کنترلی با کران‌های محاسباتی در زیر یک نمونه از نمودار کنترلی دیده می‌شود که حدود مورد انتظار برای پراکندگی و خط مرکزی ‎So‏ آن ترسیم شده. محور افقی شماره نمونه و محور عمودی مقدارهای اندازه‌گیری شده از خصوصیات محصول را نشان می‌دهد. معمولا نمه‌نه‌ها طی ز ماننندی مشخصی انتخاب و انداز 10.860 = ‎UCL‏ Center line = 10.058 Quality characteristic LCL = 9.256

صفحه 14:
از ویژگی‌هایی این نمودار نمایش حدود پراکندگی مجاز برای مشاهدات است. این حدود به نام‌های «کران بالای کنترل» 00۳۲۳۵۱ ۱۱006۲ ۱۴ )و «کران پایین کنترل»۱۱۳۱/۲ 00۳۲۲۵۱ ۱0۷/6۲) )معروف هستند. معمولا به ‎oS =e‏ بالا اعلا و كران ‎LCL owl‏ گفته می‌شود. همچنین «خط مرکزی» ۱۱۳6 ‎(Center‏ )که با رنگ سبز نشان داده شده, همان میانگین اندازه‌ها است. اگر 2 متغیر مربوط به اندازه‌های ثبت شده از ‎vo nb DUBE NG LL SPAM SKM DEAE LAI slnaigas‏ شده به صورت زیر ‎aoe STB Moc‏ 0+ كا 0

صفحه 15:
همانطور که می‌بینید خط مرکزی همان برآورد میانگین توزیع نرمال است. همچنین برای محاسبه ‎LCL 5 UCL‏ از واریانس داده‌ها به منظور برآورد پارامتر پراکندگی توزیع نرمال استفاده شده است. از آنجایی که بيش از 99 داده‌ها, در فاصله ۳ انحراف استاندارد از ‎oS‏ قرار دارند, انتظار دار سله‌ها > ر فاصله ۹ 7 ‎a / | \ 12‏ !1 7 3 \ |34,1% 34,396 4 - ‎iL 7 1%‏ 2 3 ‎<r * 9.1%‏ )6% ,13 |13,6% 1 9 3 0 2 ‎—-lo ۲ 16 26 36‏ 20- ود 68.2% 95.4% 99.7%

صفحه 16:
در نتیجه با مشاهده نقطه‌ای خارج از این حدود به خارج از کنترل بودن فرایند تولید محصول پی‌برده و باید به دنبال عاملی غیرتصادفی باشیم که فرایند ته‌لید ۱۰ ا: «ه‌ند ‎sale‏ ابا عاما . تصادفه ,) خا: ج ک ده است. 11.0 - —— — uct = 10.860 =— Center line = 10.058 ict = 9.256 9 Sample در تصوير بالا مشخص است که در نقطه ۱۱ (نمونه شماره ۱۱ يا زمان ۱) یک نمونه با ویژگی‌های غیرمعمول در فرآیند تولید وجود دارد. علت این امر ممکن است به خاطر اشکال در مواد اولیه یا اشتباه کارگر در فرآیند تولید یا خارج شدن دستگاه از استاندارد باشد. این عوامل باید بررسی شده و از فرایند تولید خارج شوند.

صفحه 17:
نمودار کنترلی با کران‌های معبار ممکن است برای نموار کنترل, کران‌هایی برای ویژگی محصول توسط شرکت در نظر گرفته شده باشد. در این حالت آن‌ها را با نام «کران بالای معیار» ۱۱۳۱۶ 53۲03۳0 ۱(006۲))و «کران پایین معیار» ‎a Gall .rioliise( (Lower Standard Limit‏ طور خلاصه به این ‎Eo ¢ ‎ ‎

صفحه 18:
نکته: گاهی اولا را با نام انا 5066161 ۱(۵۵6۲) ابه معنی «کران بالا تعیین شده» می‌خوانند. همچنین اها را نیز با عبارت ‎aS (Lower Specific Limit)‏ به معنی «کران پایین تعیین شده» ‎scl‏ مشخص می‌کنند. در حالتی که اع| از اکا بزرگتر و الا از ا5لا کوچکتر باشد. به نظر می‌رسد که تغییرات ویژگی تولیدات از اندازه‌های معیار هم بهتر است. ولی باند توحه داشت که ابد, وضعیت ممکن است در اثر رفند برای از بين

صفحه 19:
نموداری مناسب است که فاصله بین کران‌های کنترل و کران‌های معیار در آن کم باشند تا نشان دهد که فرایند تحت کنترل, با معیارهای در نظر گرفته شده نیز مطابقت دارد. تعداد نمونه‌ها در هر مرحله و شیوه نمونه‌گیری در رسم اين نمودارها بسیار مهم هستند. برای مثال نمودارهایی که در تصاویر قبلی دیده می‌شوند. همگی با فرض ثابت بودن تعداد نمونه‌ها در هر مر — ‎us yada‏ تعداد تمونه اعصا اج اج | [_ | شکل نمودار ‎rglaio‏ مودارها قابل مشاه

صفحه 20:
نمونه‌گیری و مباحث مرتبط با کنترل کیفیت ماری انتخاب حجم نمونه و همچنین شیوه نمونه‌گیری در مسائل مربوط به کنترل کیفیت آماری از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه طرح نمونه‌گیری باید از قبل توسط مسئولین کنترل کیفی تعیین شده باشد و طبق آن در زمان‌های تعیین شده نمونه‌ها استخراج شوند. براى مطالعه در اين مورد می‌توانید مطلب روش های ‎(Sampling spSaigoi‏ 2 آمار - به زبان ساده را مطالعه کنید. در بحث مربوط به نمونه‌گیری به منظور بازرسی نیز از معیارهای آماری و بخصوص توزیع فوق هندسی استفاده‌های زیادی می‌شود. برای اطلاع بیشتر از بازرسی نمونه‌ای بهتر است به مطلب متغیر تصادفی و توزیع فوق هندسی - به زبان ساده ا ار ار

صفحه 21:
تیه کننده | ‎os pS‏ ۳۹ لا مربوطه: استاد دکتر ابهااه ۳۳۲۲ oll

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان