پزشکی و سلامت بیماری‌ها

کنفرانس گوش برونر و سودارث تکست پرستاری

ekhtelalate-shenavaei-va-taadoli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کنفرانس گوش برونر و سودارث تکست پرستاری”

کنفرانس گوش برونر و سودارث تکست پرستاری

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم اختلالات شنوایی و تعادلیBy Shahnaz PouladiAssisstant Proffessor Bushehr Medical Science University

اسلاید 2: مروری بر آناتومی و فیزیولوژی جمجمه از هشت استخوان شامل یک استخوان پس سری ، یک استخوان پیشانی ، دو استخوان آهیانه ، دو استخوان گیجگاهی ، یک استخوان اسفنوئید و یک استخوان اتموئید تشکیل شده است . بعضی از این استخوانها محتوی سینوس ها هستند که حفرات پوشیده از غشاهای موکوسی بوده و به حفره بینی متصل می شود.گوش ها در دو طرف جمجمه و تقریباً هم سطح چشم ها قرارگرفته اند. گوش در ضخامت استخوان تمپورال جمجمه قرار دارد. تمپورال به صورت زوج در طرفین جمجمه قرار دارد. پتروس قسمتی از استخوان تمپورال است که جایگاه کپسول شنوایی است و محکم ترین استخوان بدن است. ساختمان کانال گوش شبیه به استوانه می باشد که 24mm طول دارد و از لحاظ آناتومیک در دو نقطه تنگ می باشد.

اسلاید 3: Structure of Human Ear اناتومی گوش Structure of Human Ear - Ears are extremely sensitive device with the help of which we are able to hear. حس شنوائی ازنظر اناتومیک شامل سه بخش می باشد (External ear ) 1- گوش خارجی(Middle ear ) - گوش متوسط 2(Inner ear ) 3-گوش داخلی

اسلاید 4:

اسلاید 5: آناتومی گوش خارجی گوش خارجی شامل لاله گوش و مجرای خارجی گوش است.گوش خارجی توسط یک ساختمان صفحه مانند به نام پرده صماخ از گوش میانی جدا میشود.  لاله گوش با پوست به کنار سر متصل می شود و قسمت اعظم آن را غضروف تشکیل می دهد، به جز در ناحیه لوب گوش که از چربی و بافت زیر جلدی تشکیل می شود.لاله گوش امواج صوتی را جمع کرده و ارتعاش را به طرف مجرای خارجی گوش هدایت میکند.

اسلاید 6: مجرای خارجی گوش مجرای خارجی گوش با پوست تقریباً 2/5 سانتیمتر طول دارد. یک سوم بیرونی آن از بافت غضروفی الاستیک و چارچوب فیبروزی تشکیل شده که پوست نازکی روی آن کشیده شده است. دو سوم میانی آن استخوانی بوده و با پوست پوشیده شده است. مجرای خارجی گوش به پرده صماخ منتهی می شود. پوست مجرای خارجی گوش پوشیده از مو ، غدد سبوره ای و غدد سرومن می باشد که مایع قهوه ای موم مانندی به نام سرومن ( واکس گوش) ترشح می کنند. مکانیز مهای خود تمیزکننده گوش، سلولهای کهنه پوست و سرومن را به سمت قسمتهای خارجی گوش حرکت می دهند.

اسلاید 7: آناتومی گوش میانی  گوش میانی یک حفره پر از هوا است که در قسمت خارجی آن پرده صماخ و در قسمت داخل آن کپسول شنوایی می باشد.بین این دو قسمت شکاف گوش میانی قرار دارد. قسمت خلفی گوش میانی از طریق مجرای آرتبوس با سلولهای هوایی ماستوئید در محلی به نام آنتروماستوئید ارتباط پیدا می کند و به این شکل در تعادل فشار داخل ماستوئید نقش ایفا می کندو از طرفی دیگر کانالی برای کشیده شدن عفونت به داخل ماستوئید خواهد بود. لوله استاش تقریباً 1 میلیمتر پهنا و 35 میلیمتر طول دارد و گوش میانی را به حلق بینی متصل می کند.درحالت طبیعی لوله استاش بسته است اما در زمانی که فرد مانوروالسالوا انجام می دهد یا هنگام عمل بلع از طریق عملکرد عضله منقبض کننده Veli palatini باز می شود.تخلیه ترشحات طبیعی و غیر طبیعی گوش میانی و برقراری تعادل بین فشار گوش میانی با اتمسفر توسط لوله استاش انجام می شود.

اسلاید 8: پرده صماخ  بسیار نازک است و در حالت طبیعی مانند مروارید به رنگ خاکستری بوده و شفاف است.پرده صماخ از یک بافت 3 لایه تشکیل شده است : لایه خارجی که ادامه پوست مجرای گوش است ، لایه فیبروزی میانی و لایه موکوسی داخلی که ادامه بافت پوششی حفره گوش میانی هستند.تقریباً 80% از پرده صماخ متشکل از هر 3 لایه است و به نام «ناحیه سخت » نامیده می شود.20 درصد باقیمانده فاقد لایه میانی بوده و « لایه نرم» نام دارد.عدم وجود لایه فیبروزی میانی ، ناحیه نرم را نسبت به ابتلا به اختلالات بیمارگونه مستعد تر نماید.شاخص های تمایز دهنده پرده صماخ عبارتند از آنولوس یا حلقه فیبروزی که پرده صماخ را به استخوان گیجگاهی متصل می کند. پرده صماخ گوش میانی را محافظت کرده و ارتعاشات صوتی را از مجرای خارجی گوش به طرف استخوانچه ها هدایت می کند.فشار صوت در نتیجه انتقال از یک ناحیه بزرگ تر به ناحیه کوچکتر تا 22 برابر قویتر می شود.

اسلاید 9: استخوانچه ها گوش میانی محتوی سه تا از کوچک ترین استخوان های بدن (استخوانچه )یعنی استخوان چکشی ، استخوان سندانی و استخوان رکابی می باشد. این استخوانچه ها به انتقال اصوات کمک می نمایند.در دیواره میانی گوش میانی دو دریچه کوچک ( پنجره های گرد و بیضی ) قرار دارد. پایه استخوان رکابی روی دریچه بیضی تکیه دارد.این پایه صوت را به گوش داخلی منتقل می کند.دریچه گرد با یک غشای نازک پوشیده شده و عنوان مسیر خروجی ارتعاشات صوتی عمل می نماید.

اسلاید 10: آناتومی گوش داخلی  گوش داخلی به طور عمقی درون استخوان گیجگاهی قرار دارد.کلیه اجزای پچیده عبارتند از عضو شنوایی، قسمت تعادلی گوش، اعصاب جمجمه ای زوج هفت و زوج هشت. حلزون و مجاری نیم دایره ای در لابیرنت استخوانی قرار گرفته اند.لابیرنت استخوانی ، لابیرنت غشایی را که در مایعی به نام پری لنف غوطه ور است، احاطه کرده و از آن محافظت می کند.

اسلاید 11: لابیرنت غشایی لابیرنت غشایی از Utricle ، saccule ، مجرای حلزونی ، مجاری نیم دایره و اندام کورتی تشکیل شده است.لابیرنت غشایی محتوی مایعی به نام آندولنف است.سه مجرای نیمدایره خلفی، فوقانی و خارجی که با یکدیگر زاویه 90 درجه داشته و دارای گیرنده های حسی می باشند.گیرنده های حسی اندام انتهایی هنگام تغییر در سرعت یا مسیر حرکت فرد تحریک می شوند . قسمتهای Utricle ، saccule با حرکات مستقیم در ارتباط هستند. حلزون شامل سه قسمت است : قسمت فوقانی از دریچه بیضی شروع و تا راس حلزون ادامه دارد ( نردبان دهلیزی) و قسمت تحتانی ( نردبان صماخی) از راس حلزون تا دریچه گرد ادامه دارد.نردبان میانی شامل عضو کورتی می باشد و بین نردبان دهلیزی و نردبان صماخی قرار دارد.

اسلاید 12: اندام کورتی اندام کورتی که به نام اندامهای انتهایی شنوایی نیز نامیده می شود، انرژی مکانیکی را به فعالیت عصبی تبدیل کرده و باعث می شود صداهای دارای فرکانس های مختلف از یکدیگر تفکیک شوند.این ایمپالسهای الکتروشیمیایی از طریق عصب شنوایی به قسمت قشر مغز در ناحیه گیجگاهی حرکت می کند و به صورت صداهای معنی داری تفسیر می شوند. شاخه حلزونی عصب به کورتکس و شاخه وستیبولی به مخچه می رود تا کمک عمل تعادل باشد.

اسلاید 13: نکات مهم :  • بزرگترین استخوان از خارج چکشی و کوچکترین آن رکابی است. • دسته ی استخوان چکشی با پرده تمپان در ارتباط است و پایه ی استخوان رکابی به دریچه بیضی (محل ارتباط گوش میانی و داخلی ) در ارتباط است. • گوش میانی شامل دو دریچه است یکی دریچه ی گرد که سوراخی به گوش داخلی است که ارتعاشات صوتی از آن خارج می گردند و نیز دریچه بیضی که ارتعاشات صوتی از طریق این دریچه به گوش داخلی وارد می گردد. • شیپور استاش در طرف گوش میانی همیشه باز و در طرف حلق بسته است تا از شنیدن صدای طبیعی تنفس فرد پیشگیری کند، زیرا صدای خود فرد از لوله استاش عبور می کند. • وستیبول محل ارتباط حلزون (برای شنوایی) با سه مجرای نیم دایره (برای تعادل) می باشد.

اسلاید 14: نکات مهم : لابیرنت غشائی از طریق کانال حلزونی با مایع مغزی – نخاعی در ارتباط است. • در طی خمیازه ، بلع و عطسه لوله استاش به وسیله عضله کشنده کام باز می شود . باز و بسته شدن طبیعی لوله استاش باعث تخلیه تراوشات گوش میانی می شود.افزایش فشار ناحیه نازوفارنکس قادر است لوله را باز کند؛ مانور والسالوا باعث باز شدن لوله استاش می شود. • آسیب CNS باعث کری دو طرفه می شود، مرکز شنوایی در کورتکس مغز واقع شده است. • دهلیز ( وستیبول)به طور مشخص دارای 2 کانون می باشد: اوتریکول و ساکول اوتریکل تعادل در حین حرکت و ساکول تعادل در هنگام چرخش سر و هنگام ایستادن را موجب می شود. • مجاری نیم دایره سه عدد هستند که هرکدام در انتهای خود متسع شده و محلی به نام آمپول ایجاد می کنند که قسمتهای اتساع یافته (آمپول)حاوی اپیتلیوم عصبی به نام کریستا هستند که در تعادل حین حرکت نقش ایفا می کند.

اسلاید 15: شنوایی شنوایی در دو مسیر هدایت می شود : هدایت هوایی و استخوانی. صداهایی که توسط هدایت هوایی منتقل می شوند به واسطه ارتعاش پرده صماخ و استخوانچه ها از مسیر گوش خارجی و میانی که پر از هوا هستند عبور می کنند.صداهایی که با هدایت استخوانی منتقل می شوند مستقیماً از استخوان به گوش داخلی رسیده و پرده صماخ و استخوانچه ها را میان بر می زنند.به طور طبیعی هدایت هوایی مسیر موثرتری است البته در صورت وجود نقص در پرده صماخ یا اشکال در زنجیره استخوانچه ها ، هدایت هوایی مختل شده و منجر به کاهش شنوایی هدایتی می گردد.

اسلاید 16: ارسال و هدایت صدا صدا از طریق کانال خارجی گوش ، وارد گوش شده و پرده صماخ را مرتعش می کند.این ارتعاشات صدا از طریق عملکرد اهرمی استخوانچه ها به دریچه بیضی منتقل کرده و به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.این انرژی مکانیکی از طریق مایع موجود در گوش داخلی به حلزون منتقل شده ، سلولهای مویی را تحریک نموده و در نهایت به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.انرژی الکتریکی نیز از طریق عصب دهلیزی تعادلی به سیستم اعصاب مرکزی انتقال یافته و در آنجا به صورت صوت تفسیر می گردد. در شرایط طبیعی که پرده صماخ سالم است صدا ابتدا دریچه بیضی را تحریک میکند اما قبل از اینکه این تحریکات تاثیر نهایی خود را بر دریچه گرد بگذارد ، یک تاخیر و وقفه زمانی ایجاد می شود.

اسلاید 17: تعادل و ثبات تعادل بدن از طریق هماهنگی بین عضلات و مفاصل بدن، چشم و لابیرنت برقرار می شود. این قسمت ها اطلاعات خود درباره وضعیت تعادل یا ثبات بدن رابه مغز می فرستند تا در قشر مخ درک شده و در بدن هماهنگی برقرار شود. 

اسلاید 18: بررسی و شناخت  مشاهده گوش خارجی در حالت عادی دستکاری لاله گوش درد ندارد . اما اگر این کار با درد همراه است احتمال اوتیت خارجی حاد وجود دارد. حساسیت در لمس ماستوئید ممکن است بیانگر ماستوئیدیت حاد یا التهاب غدد لنفی بنا گوشی خلفی باشد . گاهی در لاله گوش کیست های سبوره ای و توفی ( رسوبات معدنی زیر جلدی ) دیده می شوند . یک پوست فلس مانند و پوسته پوسته در روی لاله گوش یا پشت آن معمولا حاکی از درماتیت سبوره ای است که می تواند در سر و صورت هم وجود داشته باشد.

59,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید