صفحه 1:
صفحه 2:
4 فصل ٠
اختلال يادكيرى خاص ٠
صفحه 3:
* تعاریف جدید در 0510-5
۰ 5۳۲-5 طبقه ی اختلا_لتعصبی رشد را
معرفیمیک ند. اختلا لاتعصبی رشدءاختلا لفی
هستند که در نها رشد و تحولصحیح مفز
یا دستگاه عصبیمرکزعدر دورانرشد مختلمی
شود .ليناصطلاح به مشکلاتیدر عملکرد
مغز اشاره دارد كه همزمازيا رشد
فرد.ءبر هيجان.تواإنايويادكيرىو حافظه ى
او تاثير منفىموكذارند.
صفحه 4:
۴ طبقه بندی اختلالات عصبی - رشدی
Dsm-5 ۶ اختلالاتعصبیرشدعرا به 6 طبقه
۰ 1- اختلال یادگیری خاص 2- معلولیت ذهنی 3-
اختلال بی توجهی - بیش فعالی 4- اختلالات
ارتباطی 5- اختلال طیف اوتیسم 6- اختلالات
حرکتی
صفحه 5:
۰ در اين فصل به اختلال یادگیری خاص می
پردازیم. 05۳۱-۱۷ تعدادی اختلالات یادگیری
مستقل از هم و با موجوذیتی مختص به خود را
به رسميت می شناخت ,از جمله اختلال
خواندن ,اختلال نوشتن و اختلال ریاضی.
صفحه 6:
۰ اما 05۳-5 تلاش کرده است که بعضی طبقه
بندی ها را عمومی تر کند تا بتواند جنبه های
مختلف و متنوع اختلالات را طوری پوشش دهد
که بر شروع آنها در کودکی تاکید شده باشد و
اين اختلالات از اختلالات مرتبط با سایر
اختلالات مثلا اختلال طیف اوتیسم تفکیک
صفحه 7:
* یعنی از این به بعد اختلالی به نام اختلال
خواندن .اختلال نوشتن یا اختلال ریاضی
نخواهيم داشت ومثلا از اين به بعد
روانشناسان نخواهند كفت كه اين كودى به
اختلال خواندن (دیسلکسیا) مبتلاست,در عوض
خواهند گفت که به اختلال یادگیری خاص با
أسيسيفاير ديسلكسيا مبتلاست:
صفحه 8:
* روش ثبت اختلال یادگیری خاص
۰ دستورالعمل cui sly dsm-5
یادگیری خاص چنین است : هر ز
آکادمیک و خرده مهارت اختلال بادگیری خاص
بايد ثبت شود.نقص در خواندن .نقص در
نوشتن و نقص در رياضى به همراه نقصهاى
مرتبط با نها در خرده مهارتها , باید به صورت
جداگانه کدگذاری شوند
صفحه 9:
٠ شیوع اختلال یادگیری خاص
٠ به كزارش 0500-5 شيوع اختلال یادگیری خاص
در زمینه های آکادمیک خواندن ,نوشتن و
ریاضی 5 درصد تا 15 درصد در کودکان
مدرسه ای ,در فرهنگها,جوامع و زبانهای
است.شیوع در بزرگسالان معلوم
نیست اما ب به نظر می رسد حدود 4 درصد
باشد.
صفحه 10:
* معیارهای 05۳-5 برای اختلال یادگیری خاص
‘Ae به رغم كمكديكرانو مداخلاتمختلف
فرد در يادكيرىمهارتهاىت حصيلوو استفاده
از نها مشکلداردو لیموضوع را حضور حداقل
يكسميتوم از سمپتومهاعزیرکه به مدت
حداقل6 ماه حضور داشته اند ,نشانمیدهد؛:
صفحه 11:
1- کلمات را غلط می خواند و يا آهسته و به
دشواری می خواند.
2 در درک معنی آنچه که خوانده است مشکل
دارد.
3- در هجی کردن کلمات مشکل دارد.
4- در نوشتن و ابراز عقاید به صورت کتبی
مشکل دارد.
5- در تسلط یافتن بر قواعد اعداد و
ارقام ,اطلاعات رقمی, يا محاسبه مشکل دارد
6- در استدلال یاضء مشک دارد
صفحه 12:
٠ 8: مهاريتهاىت حصيلىف رد در يكيا جند درس
یار کمتر از سنتقویمیاو هستند و در
عملکرد تحصیلیو شغلی ی | در فعالتهای
زندگیروزمره اختلا لش دید بوجود میآورند .
لینموضوع را ن مراتف رد در آزمونهای
نشانمیدهند.
صفحه 13:
Cc مشکلاتی ادگیرعدر ساهاعمدرسه شروء
ميشوند اما ممکناستتا زمانیکه مهارتهای
تحصیلیاز تولناییهایفرد سبقتت گرفته اند
خودشان را نشانندهند.
اصلاح نشده یا سایر اختلا لاتذهنی |
نورولوژیک, شرلیط ناگوار رولنت
اجتماعیعدم آشناییکافیب | زبانوکه دروس
تدریسمیشور يا بايه تحصيلى
1 . . م۱
صفحه 14:
اسپسیفایرها
به همراه نقص در خواندن
۸ صحیح خولندنکلمات
سیشیا سب [شوانسی
0 درکمطلب
صفحه 15:
به همراه نقص در نوشتن
۸ صحیح نوشتنکلمات
:B گرامر و نقطه گذاریصحیح
:C وضوح و سازمانب ندیلنشا
صفحه 16:
۴ به همراه نقص در ریاضی
۶ درک عداد
٠ 8: بیاد سپردنو بیاد آوردنمواد ریاضی
* ):محاسباتویاضیصحیح يا سریم
٠ دا: استدلا([ریاضیصحیح
صفحه 17:
* خفیف: فرد در یادگرفتن بعضی مهارتها در یک
يا دو زمينه ی تحصیلی تا اندازه ای مشکل
دارد.
* متوسط :مشکلات قابل توجهی وجود دارد و
کودک برای موفق عمل کردن در تحصیلات به
ساپورت بسیار زیادی نیاز دارد.
* شدید: مشکلات بسیار شدید هستند و بدون
حمایت بسیار زیاد نمی توان با آنها مقابله کرد.
صفحه 18:
۴ تعریف اختلال یادگیری خاص
٠ در قديم اختلال يادكيرى خاص به اين صورت
تعريف مى شد: ناهمخوانى بيشتر از 2
انحراف استاندارد بين هوشبهر و
صفحه 19:
* این تعریف منتقدان زیادی داشت و مهم ترین
انتقاد اين بود که بعد از روی دادن مشکلات
یادگیری ,مدتی طول می کشد تا فاصله ای که
در اثر اين مشکلات بین نمره ی هوشبهر و
نمره ی آزمونهای پیشرفت تحصیلی بوجود می
ايد به اندازه ی کافی زیاد باشد که بتوان کودک
را مبتلا به اختلال یادگیری اعلام کرد.
صفحه 20:
8 خاص در اختلال یادگیری خاص
۰ به تعريف 0510-5 مشكلات يادكيرى به 4 دليل
خاص ردن كر اأراقته سى sil Loft
مشكلات قابل انتساب به ناتوانيهاى
ذهنى,تاخير رشدى كلى ,اختلالات شنوايى يا