صفحه 1:
موضوع: کود کان کار و راهکار های بر خورد گرد آورنده:

صفحه 2:

صفحه 3:
معد مه کود کان جهان موجوداتی معصوم آسیب پذیر ومتکی هستند. ولی آنان کنجکاو ‏ پر جوش وسر شار از اميد نيز مى باشند . دوره خردسالی آنان باید زمانی برای شادی ۰ صلح» بازی ۰ فرا گیری ورویش باشد. / آینده کودکان باید بر مبنای هماهنگی وهمکاری شکل كيرد. كود كان بايد همراه با كسترش يبز

صفحه 4:
وضعیت کود کان خیابانی در ایران یکی از آسیب های جدی که جامعه ی ما را تهدید می کند گسترش روزافزون كودكان | خیابانی است که به دلایل گوناگون بخشی یا همه‌ی اوقات خود راد ۳۳| وعمدتا" از طریق تکدی بزهکاری و شغل های کاذب وفصلی امرار معاش می کنند. گرچه آمار دقیقی از تعداد این کود کان در دسترس نیست. آماری/که بر اسباس جمع آوری بخشی از این کود کان تهیه شده ؛ بیانگر اهمیت وعمق این فاجعه/ی عظیم ملی است که صرف نظر از مشکلات ومسایلی که در حال حاضر ای کند.پیامدهای نا گوارتری درآینده ای نه چندان دور برای جامعه در پی خوا داشت(ضیایی»۱۳۸۷).

صفحه 5:
تعاریف و مفاهیم : کو دکان خیابانی چه کسانی هستند؟ براساس تعاریف سازمان های بین المللی (سازمان جهانی بهداشت ‏ بونیسف و آژانس بین المللی کود کان خیابنی ) کود کان خیابانی را می توان بر اساس وضعیت زندگی آنهابه چهار گروه تقسیم کرد: © كودكان بی خانمان که خانه وخانواده ندارند ودرخیابان زندگی می کنند.این کود کان را 7 اصطلاحا" کاتن می گویند. © كودكانى که دارای خانه وخانواده هستند وبهدلایلی مختلف از خانواده خود جدا شده اند و تنهابه صورت گروه های کوچک و گاه زبر پوشش باند های مربوط زندگی می کنند. کودکانی که قبلا" بی خانمان بوده اند اما در حال حاضر در سر پناه ها و مراکز حمایتی نگهداری می شود. @ کرد کانی که دارای خانواده هستند و با خانواده خود زندگی می کنند. اما به دلایل مختلف وعمدتا" فقر بیشتر اوقات خود رادر خیابان می گذارنند.(ضیایی»۱۳۸۷)

صفحه 6:
: کودکان خیابانی به دو دسته تقسیم می شوند ١.كروهى‏ از آنان در خيابان به كارهاى مختلفى جون فروش كلءروزنامه دامس بزباله كردى . واكس زنى و... مى بردازند اين كروه كود كان كار وخيابان را تشكيل مى دهند. ۲. گروه دیگر به تنهایی یا همراه والدین خود به گدایی مشفولند ویا ب عنوان ابزار تکدی گری مورد سوء استفاده قرار می گیرد. وجه اشتراک این گروه از کود کان : 1 وقت خود رادر خیابان می گذرنند. ۲.از حقوق اساسی خود (آموزش. تغذیه. بهداشت. امنیت. و...) محرومند. ۳ به علت حضور طولانی در خیابان مشکلات و آسیب های فراوانی راتجربه می کنند

صفحه 7:
چرا توجه به کو دکان خیابانی ضروری است؟ کودکی دوران حساس رشد و پرورش انسان است و توجه به این سالهای مهم و فراهم ساختن امکانات مناسب به منظور ایجاد زند گی بهتر برای کود کان از وظایف اساسی خانواده ها و سپس سیستم های رفاه اجتماعی توسط دولتها است.. طبیعتا چنین کود کانی امکان رشد و پیشرفت خود و جامعه را بیشتر فراهم می سازند. > کودکان آ: کشور ما آمار دقیقی از کود کان خیابانی در دست نیست. آمارهای غیر رسمی تعدادلین کود کان را حدود بیست هزار نفر اعلام کرده است. سازمان بهزیستی آمار کود کاز بانی جمع آوری/ در سال ۲را تعداد ۳۰۱۸۸ نفر اعلام کرده است. در صورتی که مقدار واقصی آ-ن فراتتر از ایسن/#قدار مسی باشد(قاسم زاده » ۱۳۸۲ پذیرند و قادر به دفاع از خود نیستند و نیاز به حمایت و کمک بزر‌گسالان دازند. در

صفحه 8:
پیامدهای زیان بار پدیده کو دکان خیابانی از نظر رشد ذهنی بین ۱۷ تا ۵۶ درصد آنان دارای مشکلاتی مانند بیسوادی اختلالات گا توجه وتمرکز .اختلالات یاد گیری و کمبود شناخت محیط پیرامون خود هستند. از نظر رشد جسمی - حرکتی بین ۶۰ تا ۸۴ درصد کودکان خیابانی با مشکلاتی مانند کم خونی؛ کاهش قد و وزن؛ بیمارهای مربوط به دهان» چشم؛ قلب . گوارش +پوست. وسوء تغذیه روبرو هستند. ارى » کمبود Vv از نظر رشد عاطفی- هیجانی بین ۴۰ تا ‎۸٩‏ درصد آنان از مشکلاتی مانند احساس حقارت؛ بى/ ناآرامی .انتقام جویی؛ بدبینی: افسرد گی؛ ترس و ناامنی بحران هویت واضطراب رنج می برند. رشد اجتماعی بین ۳۷ تا ۸۰ درصد آنان مشکلاتی مانند پرخاشگری» خشونت. ناسا ز گاری» سرقت» سوء‌استفاده جنسی ۰ تخریب. تمایل به بزهکاری اعتیاد و خرید وفروش مواد مخدر ومشکل برقراری ارتباط مناسب با دیگران را دارند(قاسم زاده ۱۳۸۲۰),

صفحه 9:
در ایران چه عواملی در ایجاد پدیده کود کان خیابانی مثر است الف) عوامل اقتصادی مانند فقرء بی عدالتی » بیکاری .فاصله طبقاتی زیاد در جامعه» توزیع | اعادلانه ثروت و. ‎cone‏ ب) عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله تر کیب ۰ ساختار وازدیاد جمعیت ۰ مهاجرت + جنگ تغیبر ارزش های اجتماعی و فرهنگی ‏ فاصله بين نسل ها . تضادهای اجتماعی ونارسایی و کمبود قوانین حمایتی از کود کان ۰ وجود نگرشهاوباورهای ناهرست تبعیض آمیزا زجمله نگرش به کودک به عنوان منبع درآمد »خشونت با كود سازمانهای حمایت از کود کان و.... ج)عوامل خانوادگی مانند خانواده های پر جمعیت ۰ گسسته وپرتتش ۰ سابقه بزهکاری و اعتیاد درخانواده .نا آگاهی والدین از نیازهای آنها :عدم ارتباط مناسب با آنها و...

صفحه 10:
د) عوامل فردی یا زیستی - روانی مانند ویژگی های شخصیتی کود کان ,ظرفیت رواتی و توانمندی کود کان در بر خورد با مشکلات زندگی ؛ بحران بلوغ و تأثیرات آمن ...این گروه از عوامل ؛ خود تحت | 6 | تأثيرعوامل اقتصادى » فرهنكى-اجتماع و خانوادكى قرار دارند(جانقلى 01887 7 ازعوامل چهار گانه مذ کور » در درجه اول عوامل اقتصادی و سپس عوامل خانواد كى به ويث رفتار نامناسب با کودکان نقش مژثری در ایجاد این پدیده داشته اند(شاوردی» ۱۳۸۱).

صفحه 11:
تا کنون چه اقداماتی در ارتباط با کودکان خیابانی در کشور ما ایران ان شده است؟ الف)اقدامات انجام شده توسط سازمانهای دولتی: این اقدامات از سال ۷۷ توسط سازمان بهزیستی با همکاری شهرداری ۰ وزارت کشور و سازمان مدیریت آغاز شد که از جمله : / نگهداری کود کان خیابانی همراه با آموزش هایی برای آنان ؛ برگزاری همایش هایی در ارتباط با/کود کان خيابانى » ايجاد ارتباط با سازمان هاى غيردولتى و بين المللى (يونيسف) و برنامه هاى مشتركق با آنها(جانقلی ۱۳۸۳).

صفحه 12:
ب( اقدامات انجام شده توسط سازمانهای غیردولتی: ایجاد مراکز بازبرای آموزش کود کان خیابنی و ارتباط با خانوادهای آنان در تهران ؛ انجام پژوهش هایی در | ارتباط با کودکان خیابانی» برگزاری همایش + کا گام نمايشكاه در ارتباط با كودكان خيابانى و حساس | سازی و آگاه سازی مردم نسبت به اين مسأله ‏ ارتباط و همکاری با سازمانهاى دولتى و يوتيسف (جانقلى» ۱۳۸۳). ج) اقدامات انجام شده توسط يونيسف : بركزارى كاركاه هاى آموزشى درارتباط با كودكان خيابانى ؛ انجام یک پژوهش درمورد خیابانی ؛ارتباط با سازمانهای دولتی و اجرای طرح های مشت رک با آنها و...(جانقلی» ۱۳۸۳).

صفحه 13:
‎sil. oe ۳‏ عوامل مؤثر در تسترش بديده كود كان خيابا ‎)١‏ بدرفتاری پدر ومادر یا پدر و مادر خوانده با کودکان و نوجوانان . | ۴) مها جرت دسته جمعی خانواده ها از روستا با شهر های کوچک به شهرهای بزرگ که موجب آوارگی؛ | ‏سر گردانی روحی ومعنوی اطفال در محیط های بزرگ و نا مأنوس می شود. ۳ منطبق نبودن وضع زندگی وعادات واخلاق روستاییان با تعدن شهری: ع) افزایش سر سام آور هزینه های زندگی خانواده ها در مركز شهرهای بزرگ وبرآورده نشدن نیاز های اولیه مثل غذا : مسکن و پوشاک . 0( کمبود فرصت های شغلی در جامعه واشتغال کود کان و نوجوانان به مشاغل کاذبی نظیر واکس/زدن سیگار فروشی +دستفروشی روزنامه فروشی و پاک کردن اتومبیل ها در چهار راهها. ‏وجود اختلافات خانوادگی و نبود احساس آرامش و امنیت در محیط خانواد گی(جانقلی» ۱۳۸۳).

صفحه 14:
#سیاست های موجود و نقدی بر آن از جمله این سیاستهء ایجاد خانه های سبز برای نگهداری از پسران خیابانی و ریحانه برای نگهداری از دختران فراری وخیابانی از این دسته است. مرکز خانه ی سبز که از ابتدای سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرده‌با ایجاد دفاترثابت وسیار در مناطقی که معمولا" این گونه کودکان در آنجا پناه می جویند .از جمله پایانه های شرق» جنوب. مرقدامام راء آهمن وحرم حضرت عبدالعظیم تلاش می کند اين كود كان رابه اين خانه هدایت کند.این مراکز از نظر سازمانی و تشکیلاتی به معاونت اجتماعی شهرداری وابسته است. همچنین؛ می توان به مرکز ساماندهی کود کان ونوجوانان خیابانی اشاره کرد که کانون اضلاح و تریست احداث کرده است ودر کنار آلن مراکز وابسته به سازمان بهزیستی ‏ کمبته ی امداده شهردای وبرخی, سازمان های خیریه (غیر دولتی). یکی از سیاست هایی که در مرداد سال ۱۳۸۰ اجرای آن آغاز شده.اجرای طرح گسترده ‎Cais ajay ake‏ "که در وزارت کشور مستقر گردیده ونهادهای مسئول در تن عضویت دارند که این طرح بودجه/۱۹ میلیارد ریالی را به صورت خاص برای جمع آوری کود کان خیابانی به خود اختصاص داده است(قا زادی۱۳۸۲).

صفحه 15:
: از جمله اشکالاتی که به این طرح وارد است می توان به تکات ذیل اشاره کرد جمع آوری کود کانی از این قشر که مدت های مدیدی در خیابان ها زیسته اند وبا فرهنگ خیابان گردی مأئوس شده اندءبدون پیش بینی مکان و امکانات مناسب که بتواند پذیرای آنان باشد ,قطعا "بی نتیجه خواهد بود .این کود کان بسیاری از آموزش های بزهکارانه را در همین مرکز پناه دهنده از یکدیگر فرا مى گيرند. بسیاری از این کود کان سرپرست مناسبی ندارند و در نتیجه انتقال آن ها باعث خوالجد شد كه ديريا زود مجددا "به خيابان راه يابند و زند كى خیابانی را از سر گیرند.

صفحه 16:
راهکارها ۱) آموزش درک و شناخت. صحيح رفتار كود كان و نوجوانان در سنين كوناكون ونحوة رويارويى ب مشکلات و رفتارهای خاص کودکان و نوجوانان به خانواده ها ۲) گسترش چتر آموزش کود کان در مناطق محروم و اتخاذ سیاست های مناسب براى ايجاد عزم ملى در اين زمینه وایجاد زمینه های مناسب برای امکان ادامه ی تحصیل کود کان شاغل. ۳) ادغام قعالیت های رفاهی برخی سازمان های حمایت کننده در زمینه ی رفاه اجتماعی بهزیستی و کمیته ی امداد و هماهنگ کردن فعالیت آنها تا دستیا 4) تدوين قوانين مناسب براى حمايت از حقوق کود کان.

صفحه 17:
6) سپردن کود کان رها شده ؛ بد سرپرست یا بدون سرپرست به خانواده های مناسب و نظارت بر بر این اساس انجصن حمایت از کود کان کار که از سال ۱ تا کنون با هدف مبارزه علیه کار کودک و حمایت همه جانبه از این کود کان با مجوز رسمی وزارت کشور فعاليتهايش را آغاز کرده: پیش از ایين در دو شعبه بازار مولوی تهران و بسم» کودکان آسیب دیده را تحت پوشش خدمات آموزشی وپرورشی قرارداده است

صفحه 18:
راهکارها پی برای کاهش پدیده کود کان کار و خیابان در ايران راهکارهای بلند مدت در سطح کلان شامل فقرزدایی: تامین رفاه و عدالت اجتماعی؛ کاهش تبعیض طبقاتی با توجه به تأثیر عامل فقر در ایجاد پدیده کودکان خیبانی ١.توجه‏ به آموزش همگانی به طور خاص برای والدین در زمینه تفر نگرش های نامطلوب ‎J‏ ‏نسبت به کودکان » بازسازی فرهنگی جامعه به ویژه اعیاد و بزهکاری و تأ کید بر کامش مشکلات اجتماعی از جمله افزایش جمعیت .مهاجرت. بیماری روانی و... ۲ بدیهی است تحق این روش ها ناز به برنمه ریزی در سطح کلان اجتماع دارد و مستلزم تغییراتی در ساختارهای اقتصادی .اجتماعی و فرهنگی جامعه است(جانقلی,۱۳۸۳).

صفحه 19:
راهکارهای میان مدت و کوتاه مدت درسطح سازمانهای او خیردولی مرتبط با کودکان شامل موارد زیر .تلویز لكو يا ارلئه مدلاز طريقبازذكرىوساماندهىفعا لتسازمانهائغير ديلت حامىكودكاتكار وخيابان 1 تخارتسر لجراعدقیوقولنیزموجود در مورد کسودکاناز جمله قسانونکاره پسیمانتامه حقوقک و ‎Dy bod SLRS‏ کودکازونوجولنازومقلوله نامه ۱۸۲ سازمانب ی لمللی‌کسار کسه همه آنها در لیرلنیسه تسصویبیسیده لست حمايلز فعا لتها ولقدلماتسازمانهائفير ديلت وحاموك ودكاطليجاد شبكه يا نظام سكبلوجه حمایز لیزک ود کانیب».3 / منظورهماهنگی ینیس انمانهایولت ویر دولتیمرتبط.جاوگیریازدوباید کارعو ارلثه خدمانتمناسیسه کسودکان ساماندهیمناسبک ود کانک ار و ‎pol Kal, aL Whe‏ رات ولنمند سازی‌خانواده آنها(جانقلی۱۳۸۳) .4

صفحه 20:
وضعیت کودکان خیابانی در ایران و جهان در پیمان جهانی حقوق کود ک که نمایند گان ‎۱٩۱‏ کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۸ آن را پذیرفته اند (ایران نیز در سال ۱۳۷۳ به صورت مشروط آن را پذیرفته است) کو دک کسی است که کمتر از ۱۸ سال داشته باشد»مگر اين که براساس قانون ملی قابل ,ر اعمال, سن قانونی کمتر شده باشد(پیمان جهانی حقوق کود کد»1۹۸۹. بر اساس بر آورد ها 1۷۵از کود کان و توجوانان خیابانی در طول روز مشغول به کارند وشبها نزد خانواده هایشان بر می گردند. و ۲۰/از کودکان خبابانی :هم در خببانها كار مى كتند وهم احتمالا ارتباطاتی با خانواده هایشان دارند . 1۵ باقیمانده نیز آنهایی هستند که معمولا " در خیابان ها به سر می برند و هیچ گونه ارتباطی با خانواده هایشان ندارند .(بونیسف» 1۹۸۹) /

صفحه 21:
7 11 ‏اليو لد‎ Dy ‏کشورها باند برزیل جوانانی که در خیدان به سرمی‎ eee ‏تشکیل می دهند.در هند کود کان بی خانمان را ۴۴ میلیون نفر تخمین زده اند که البته شامل کود:‎ ‏کارگر نیز می شود. در آمریکای لانین حدود ۴۰ میلیون نوجوان و جوان رها شده وجود دارند که بدون‎ ‏هیچ گونه حمایت اجتماعی در خیابان ها سر گردان اند و دست.به تشکیل گروه ها و باند هایی می‌زنند‎ که پد ید آورند؛ ساختاری اجتماعی برای بقای فردی وجمعی آنان است. ازنظر سازمان تأمین اجتماعی کود کان ۶ بهره از آموزش هستند.در حالی که در بررسی هایی که اخیرا" انجام شده از ۲۰۰ کودک خیابانی/ فقط ۰ نفر آن هاایرانی و ۱۱۰نفر دیگر مهاجران خارجی بوده اند. ضمن این که با توجه به تعریف ساز تأمین اجتماعی فقط ۴۵تفراز آن ها کودک خیابانی قلمداد می شوند (جانقلی,۱۳۸۳).

صفحه 22:
انى در سال های اخیر منحصر به تهران نبوده و در شهرهای دیگر از جمله شهر های | فرایش کوکان زيارتى نيز رخ داده است.تعداد کودکان خیابانی در استان خراسان در سال ۱۳۸۰ نسبت به سال قبل از آن:۲۹ درصد افزایش داشته است. طبق همین گزارش ۱۱درصد کو دکان خیابانی 13

صفحه 23:
: از جمله مشکلاتی که در خیابان ها برای این کود کان ایجاد می شوا للف)مشکلات بهداشتی: در میان مشکلات بهداشتی.سوء تغذیه مهمترین عامل بیماری این کودکان می ‎ee‏ ساس بررسى هاى اتجام شده »تغامى كود كان خيابلتى دجار شوءتغذيه معد وار لا 211 مزمن گوارشی رنج می برند و همچنین کودکان خیابانی به بیماری های پوستی نیز مبتلاامی شوند . ب)مشکلات رفتاری و اخلاقی : یادگیری فرهنگ خشن خیابانی از ویژگی های رفتاری و /خلاقی کودکان خیابانی است و گروه های خیابانی فرهنگ خاص درون گروهی را دارند که استفارء از اصطلاحات خاص و غیر متعارف .زايید؛ همین فرهنگ است و همچنین همراهی و همزیستی با مجرمال بزهکاران در خیابان ها و زندگی مشترک با آنها باعث شکل گیری شخصیتی ناسا زگار و نامتعادل میان آنها می شود (جانقلی؛۱۳۸۳).

صفحه 24:
ج) آسیب های اجتماعی : بسیاری از کود کان خیابانی به دلیل افتادن در دام قاچاقچیان و خلافکا مورد سوء‌استفاده قرار می گیرند و تحت آموزش های نامناسبی قرار دارند از جمله: حمل و نقل موا مخدر » مشروبات الکلی » مواد غیر قانونی .سرقت. کیف زنی و همچنین فروش کودکان برای تجارت اعضای بدن آنها.. . د) اشتغال کود کان مزارع و كاركود كان : 7 از ‎10٠‏ ميليون كودك كار در سراسر جهان؛ ۱۷۰ ميليون نفر در بخش كشاورزى بيكارى مى جدااز كار طاقتفرسا در معرض آلودكى با سموم زراعی؛ نقص عضو به دلیل کار با وسایل) آلات كشاورزى؛ سو ختكى؛ انواع جراحتها و.... قرار دارند(جانقلى 1787).

صفحه 25:
‎Eb‏ گزارش دیده بانان حقوق بشر(۲۰۰۵) در کشور اکوادور»حدود ۶۰۰ هزار کود کک در زمین‌ها كار مشغول هستند. ‏در هند گروه‌هایی موسوم به «كرودهاى كار كو دكان» به صورت كروهى به كار در مشاغل يست و | زیان آور مجبوربه کار ‎pd ge‏ که رقم دقیق این کود کان به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد .همچنین در آمریکا | ‏بیش از یکک میلیون و ۳۰۰ هزار کود کث در زمین های زراعی مشغول به کار هستند(صفرزاده»۱۳۸۶). ‎ ‏صنعت. ساختمان سازی و کود کان کار ‏نتایج بررسی های پژوهشی انجام شده ؛مربوط به غرامت دستمزد کار گران کارولینای شمالی 2 کارگران نوجوان درصد بالایی از صدمات وارده برچشم وپارا درمقایسه با بزر گسالان که (کمر)آسیب دیده اند؛ به خوداختصاص داده اند( کس ولاي ۲۰۰۳ اسدی»۱۳۸۷).

صفحه 26:
مروری کوتاه بر آمارهاءوسعت آسیب پذیری کود کان در :را نان می دهد .به طور كل به ازاى هر ۶ کودک در دنیا یک کودکک. کار می کند © تعداد کود کان کار دنیا در گروه سنی ۵-۱۷ سال از ۲۴۶ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۲۱۸ میلیون نفر در 8۵ سال ۲۰۰۴ رسیده است (سازمان بین المللی کار:۲۰۰۷) تعداد کودکانی که در گروه سنی ۵-۱۷ مشفول کارهای سخت و زیان آور می باشند از ۷۱٩/رلیرن‏ ننر 6 .در سال ۲۰۰۰ به ۱۲۶ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ رسیده است بیشترین کاهش کار کودکان در کشورهای آمریکای لاتين و حوزه ی کارائیب بوده است.در این حر/: © در۴ سال گذشته تعداد کود کان کار به میزان دو سوم کاهش یافته و اکنون ۸۵ کود کان ۸-۱۴ ساله در این مشغول به کار می باشند (سازمان بین المللی کار »۲۰۰۶.ترجمه طباطبایی وحسینی تبار۱۳۸۷)

صفحه 27:
جنوب صحرای بزرگ آفریقا با داشتن ۲۶/از کودکان کار یعنی ۵۰ میلیون کود پیشترین تعداد کودکان کار را در دنیا دارد. در منطقه ی آسیا و اقبانوسیه در گروه سنی ۵-۱۴ ساله»۱۲۲ میلیون کودک کار می کنند(سازمان بین المللی کان۲۰۰۷). در سال ۰ در کشررهای صنعتی جهان حدود ۲۵ ملیون کودک زمر ۳ 0 می کردند . کودکان در بخش کشاورزی ۰ ۲۲/ آنها در بخش خدمات و ٩/آنها‏ در بخ صنعت که شامل صنایع ساختمانی و تولیدی و معادن می باشد. کار می کنند . 8 حدود ۵ میلیون کودک به طور مستقیم و غیر مستقیم از مزایای برنامه ی جهانی بهره مند شده اند.

صفحه 28:
اقدامات جهانی در زمینه حذف کار کود کان در سال ۱۹۹۲ به وجود (-)۱۳2)برنامه ی جهانی سازمان بین المللی کار در مورد حذف کار کودکان آمدءاين برنامه تا ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ در ۸۶ کشور از دنیا عملی گردید اين در حالی بود که هزینه ی سالیانه ی پروژه های همکاری فنی در سال ۲۰۰۵ به مبلغی بیش از ۷۰ میلیون دلار آمریکا می/رسید . در طول چند سال گذشته افزایش پیدا کرده و (۱۳)7) همچنین تعداد و دامنه ی تغیبرات در بر توسعه یافته است وهم اکنون در بر گیرنده ی سایر بنگاه های بین المللی و دولتی؛ سازمان های مربو: ها ۷!6200!:تشکیلات کارفرمایی و کارگری؛ شرکت های بازرگانی خصوصی.سازمانهای مبتنی بر جا (سازمان های غیر دولتی»؛رسانه هاءنمایند گان پارلمان هاءداد گاه ها ءدانشگاه ها . گروه های دینی و البته کود کان و خانواده هایشان می باشد(سازمان بین المللی کار :۲۰۰۶»ترجمه طباطبایی وحسینی .تبار ۱۳۸۷)

صفحه 29:

صفحه 30:
سازمان بین المللی کار کشورهای عضو خود را تشویق می کند تا به منظور از بين بردن بدترین اشکال کار کودکان تا سال ۲۰۱۶ متحد شوند . به منظور رسیدن به این هدف از تمامی کشورها خواسته شده تا سال ۰ به طرح ریزی و اجرای اقدامات با محدودیت زمانی مناسب بپردازند / : این اقدامات بر پایه ی ۳ عامل اساسی قرار دارد که عبارتنداز . حمایت از اقدامات ملی در جهت حذف کار کودکان 6 .افزايش شدت و قوت جنيش ها وحركت ها در سراسر جهان عليه کار کودکان © يكيارجه سازى مجدد موضوعات مربوط به كاركودكان و در مجموع اجرایی نمودن راهکارهای سازمان .بين المللى كار به منظور ارتقاى كار شايسته براى همه (قاسم زاده؛ 1782

صفحه 31:
بازنگری و ساماندهی صحیح کودکان کار و خیابان شامل موارد زیر : است .شناساییکسود-کان‌خیابنیو نولع آن از نظر نسحوم ززند گی بسرلیپساسخگوبی‌سه نیازهای شخص ‎Dol‏ ‏.ارتباطبا خانواده هاواینکودکازلنجام حمایستهوماسلی قانونی آموزشی درمانی مشاورد لعو مد کاری( 2 ليجاد مردكز حمایتیمناسبسه صورساز و آزاد «هدفمند و با بسرنامه جامع آموزشیبه منظّر (3 «حماینتو ارلئه خدمانلازم و داوطلبانه بسه کودکانو خانواده هایآنها بکارهگیریددکارلنلجتماعی‌در همه مرلحلساماندهی بسویژه بسرلی‌جذداوطلبانه ایک ودکاندر. (4 . مرلکز حمایتوسه جاولستفاده از نیروعانتظامیسرلی‌جلبآنان

صفحه 32:
لیجاد سر پسناه ها در محل‌کار و زند گی‌کودکان‌کار و خیابانبسرلیهرلجعه داوطلبانه ی کسود" .كه با خانواده خود زند كونمىكند و نياز بسه خدماننگونا گوندارند جل وكيرواز بسدتريزاشكالكار كود كثدر خيابانو ساير لماكنبا توجه به بذيرشرمقايله ‎1١‏ (6 سازمانب یز امللیکار و نسیز قانونک ار جمهورولساهمیایران مثن ساعاسکار طولای‌در < ....لنولع سوءلستفادم از كودكاندر محيطهاىكارو منع كارهايىجو نيبا گردعو برخوردار كرد نكودكانكار و * .بتولندر كاهشيديدم كودكانكارو خيابانكامهاىهؤثرىبردلشت لجرایژوهشهای‌علمی- کاربردعدر زمینه تولنمند ساازیکودکلخانواده وجامعه باحمایت(8 .سازمانهایدولتویشهرداریها لیجاد ب انکلطاهاتک ود کان‌کار و خیابانب | کمکسازمان‌ها و اررگان‌هایززیربطن_ ظیر سازمان (9 ‎Saw ee‏ شور وزارتک ار و لمور لجتماعیو وزاردتیفاه و لمور اجتماعجانقلی۱۳۸۳)

صفحه 33:
با تشکر از حسن توجه شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
19,000 تومان