صفحه 1:
کنش هأی ما
»انچه انجام
> ميد هيم
صفحه 2:
صفحه 3:
کتش ما انسان ها چه ویژ کی هایی دارد؟
*تمامی مخلوقات در جهان. کاری را انجام می دهند؛ ماه به دور زمین می چرخد,
ابرها حرکت می کنند, Gl در جویبار روان است. درخت برگ و بار می دهد, خون در
رگهای آدمی جریان دارد, کشاورز به کشت و زرع می پردازد و دانشآموز مطالب
درسی را در ذهن مرور می کند. به نظر شما فقّالیت های" انسان چه تفاوتی با
فعالیت مخلوقات دیگر دارد؟ ما پیاده روی می کنیم؛ شادی می کنیم؛ مسواک می
زنیم؛ نماز میخوانیم و فمّالیت های دیگری انجام می دهیم. در زبان فارسی shy
فعالیت های انسان, اسم های گوناگونی همانند کار. عمل. فعل, رفتار, کردار, کنش و
.. وجود دارد و براى انجام” دهندة فعالیت, اسامى مختلف کارگر, کارمند, كاركزار”
کارفرما, عامل و ... بهکار میرود. در علوم انسانی به فقالیتی که انسان انجام می
دهد, »کنش« و به انجام دهنده آن, کنشگر میگویند. کنش ویژگی هایی دارد که آن را
از فقالیت مخلوقات دیگر متمایز می کند. به نظر شما این ویژگیها کدام اند؟
صفحه 4:
"وقتی می" خواهید برای اولین بار از یک کاالی پیچیده مانند تلویزیون یا تلفن
allied dhs کی سر را أن را كيد ولى بس آر آن؛
دیگر سراغی از دفترچة راهنما نمیگیرید؛ مگر اینکه مشکلی پیش بیاید. چرا؟
در جلسة امتحان نشستهاید و شرایط مناسب محیطی, اجتماعی و فردی
فراهم است. در چه صورتی, از پاسخ به پرسشی باز میمانید؟ فرد گرسنهای
به جزیرهای خالی از سکنه وارد ميشود. او هیچ شناختی دربار مواد غذايى
اج تاره به تظر شما لزن فرد براى رقم كرسكى الترااجه ميكتد؟
صفحه 5:
یعنی کنش وابسته به آگاهی آدمی است. بهگونهای که بدون آگاهی انجام
نمیشود. سخن گفتن یک کنش است. اگر ما آگاهی خود را نسبت به کلمات و
معانی آنها از دست بدهیم, از گفتار باز میمانیم. از این روء فردی که به زبانی
آگاهی ندارد, نمیتواند با آن زان سح کی تا eat نباشد کنشی صورت
نمی گیرد. آیا کنش انسانها هميشه براساس آگاهی صحیح صورت می گیرد؟
صفحه 6:
کنش, ارادی است
*کنش به اراد انسان وابسته است؛ یعنی تا اراده و خواست انسان نباشد,
انجام نمیشود. پس برای انجام کنش, عالوه بر آگاهی, ارادق انسان نیز
ضروری است زیرا ممکن است فردی به کاری آگاه باشد؛ ولی تصمیم به انجام
آن نگیرد. با توجه به ارادی بودن كنش, ald glyco ail wb alia LI
گردش خون, بسته شدن ناخودآگاه چشم در مواجهه با خطر و ... کنش
محسوب میشوند؟ چرا؟
صفحه 7:
*پرسش »چرا چنین کاری کردی؟« را میتوان از هر کنشگری پرسید؛ زیرا
فقّالیت انسان با قصد و هدف خاصی انجام میشود؛ اگرچه ممکن است هميشه
به أن نرسد. فردی که کنار رودخانهای میرود؛ alee تب
از شنیدن صدای آب لدّت ببرد. شاید هم می خواهد شنا کند يا ..
صفحه 8:
آیا انسانهای مختلف در انجام کنش
هایشان. هدف های یکسانی دارند؟
دبا توجّه به اين ويزكيهاء. ک" نش انسان - برخالف فعالیت ساير مخلوقات - »
معنادار« است. انسانها با توجه به معنای کنش خود, لن را انجام می دهند؛
مثال وقتی دانش آموزی در کالس. دست خود را باال میاورد. معنای کار او
اجازه خواستن از معلم است. معلم نیز در صورتی می تواند به او پاسخ
مناسب بدهد که معنای کنش او را دریابد.
صفحه 9:
صفحه 10:
*مدتی از شروع کالس درس سپری شده است؛ همه غرق درس اند. ناگهان دانش
آموزی در می زند و اجازة ورود می خواهد. بهنظر « شما کنش او چه تغییراتی در کالس
ایجاد می کند؟ دربارة آثار و پیامدهای کنش او گفتوگو کنید. آیا می توانید آنها را
دستهبندی کنید؟
»هر کنشی آثار و پیامدهایی دارد. آیا پیامدهای کنش نیز همانند خود کنش, وابسته به
آگاهی و ارادة انسانهاست؟
صفحه 11:
صفحه 12:
*برخی از پیامد. های کنش, به اراد افراد انسانی؛ یعنی خود کنشگر یا افراد
دیگر وابسته است. به همین دلیل به آنها »پیامدهای ارادی« میگویند. لین دسته
از پیامدها. خودشان. کنش هستند و باید کنشگری, آنها را انجام دهد.
دانسجویی کتات درسی جود را مطالعه می کند استاا متناست با تالش او
نمره و درپی آن؛ اوّال به پرسش های آزمون پاسخ میدهد؛ ثانیا لی میدهد.
پاسخ به پرسش slo امتحانی و نمره دادن استاد, پیامد ارادی مطالعة اوست
که او به ارادة خود اوء و دومی به ارادهٌ استاد. وابسته است.
صفحه 13:
*فردی سالم می کند. پاسخ سالم او پیامد ارادی کنش او محسوب میشود که
به ارادق جواب دهنده سالم. وابسته است. اما هم پیامدهای کنش اینگونه
نیستند؛ یعنی به اراد افراد انسانی بستگی ندارند. به همین دلیل به آنها
»پیامدهای غیرارادی« میگویند. این دسته از پیامدها, کنش نیستند که الزم
پاش كتشكرى انها ١ إزانه كد slau eee bv amas aS وفتی تما درو
پنجرهها را باز می کنید, هوای کالس تغییر می کند. فردی که وضو می گیرد,
دست و صورت او پاکیزه 1 ميشود. پیامدهای غیرارادی کنش انسان. قطعی
است؛ یعنی حتما انجام میشود. ولی پیامدهایی که به ارادم انسانها وابسته
است. احتمالی است؛ یعنی ممکن است انجام بشود یا نشود. اگر افراد آن را
اراده کنند, انجام می شود و اگر نخواهند, انجام نمی
صفحه 14:
*در بسیاری از موارد» آدمیان کنش های خود را با توجه به بیامدهای ارادی و
غیرارادی لن انجام می دهند و از انجام برخی کنش ها به دلیل پیامدهای
نامطلوبشان خودداری می کنند. چه خوب است که شما هم در کنش هاى” تان
لاک omits ده فا که انب لین ای نی رده
صفحه 15:
بخوانیم و بدانیم
*فردی با اصرار بسیار از رسول اکرم )ص( پند و اندرزی خواست. پیامبر به او
فرمود: - »اگر بگویم به کار مییندی؟« - پلی پا رسول اهلل! پیامبر سه بار
همین سوال را از او پرسید و از او قول گرفت و توجه او را به مطلبی که
میخواست بگوید جلب کرد. پس به او فرمود: »هرگاه تصمیم به کاری گرقتی
اول در نتیجه و عاقبت ul کار فکر کن و بیندیش؛ اگر دیدی نتیجه و عاقبتش
ضحد ان ال ی اک عاقش #مراهت و nln ار
خود صرفنظر کن!«
صفحه 16:
«آدمى در كرو عمل خويش است» (سورة مدّثر. آية /)
#پیامدهای ارادی و غیرارادی هر یک از کنشهای زیر را مشخص کنید.
وابسته به ارادة كنشكر وابسته به ارادة دیگری
صفحه 17: