کسب و کار مدیریت و رهبری

کیفیت در آموزش

keifiat_dar_amoozesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کیفیت در آموزش”

کیفیت در آموزش

اسلاید 1: تعاریف کیفیت و کیفیت در آموزش اولین بار کیفیت در صنعت بکار برده شده است کیفیت به معنای زیبایی و خوبی با ذهنیت سروکار دارد .کیفیت به معنای آستانه است استاندارد خا ص و معیار تعریف می کند به عبارت دیگر تضمین رسیدن به استاندارد کیفیت می باشد .سازمان جهانی استاندارد کیفیت را عبارت است از مجموعه ویژگی های و خصوصیات یک فرآورده یا خدمت می داند که بیانگر توانایی آن در برآوردن خواسته ها بیان شده است .کیفیت یک نقطه ثابت و ایستا نیست کیفیت یک حرکت مستمر است و یکی از پیشگامان این نهضت ؛دمینگ بو د یک آمارشناس آمریکایی است که در دهه 1950میلادی ضمن توجه به کیفیت کالاهای ژاپنی ،محصولات صنعتی این کشورها را که دارای کیفیتی نامطلوب بود به درجه ای از کیفیت ارتقاء داد به بازارها ی جهانی سیره کرد .البته بعضی از کارشناسان سرچشمه آن را ظهور نظریه روابط انسانی التون مایو معرفی نموده اند .

اسلاید 2: ادوارد دمینگ اولین فردی که مدیریت کیفیت جامع را مطرح کرده است سپس در ادامه کوشش های مربوط به افزایش کیفیت محصول ها (برون دادها به تدریج کیفیت عناصر دیگر نظام های تولیدی (طراحی ،تولید محصول،درونداد و فرایند )مورد توجه قرار گرفت

اسلاید 3: کیفیت در نظریه کلاسیک:کیفیت یک محصول و یا یک خدمت و میزان تطبیق آن با استاندارد است .فیلیپ گو می گود کیفیت درجه تعالی ،درجه انطباق با استاندارد ،نوع و ویژگی های تعالی درونی و ذاتی ،برتری در نوع ،پالایش در با استاندارد ،خصوصیات ،صفات ویژه و مطلوب و روش عمل است .کیفیت به صورت مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات کلی کالاها و خدمات که برای بر آوردن احتیاجان و پاسخگویی به تقاضای مشتری است کیفیت در آموزش عالی به معنی «تولید کالا و خدمات مطلبق با تقاضا ها واستانداردهای مورد قبول مخاطب است .کیفیت به تغییر اتی که در رفتارهای یادگیرنده پیدامی شود پس تنها معیار معتبر کیفیت تغییر رفتار یادگیرنده است کیفیت در همه ابعاد رفتاریارگیرنده ظاهر می شود یعنی از نوعی جامعیت و کلیت برخودار است .ارزشیابی کیفیت آموزشی :فرایندی است که به منظور بهبود کیفیت و پاسخگویی به ذی نفعان برنامه است بهمین دلیل چون دیدگها و نظرات مخاطبان در مرکزیت است بنابراین کیفیت به راحتی قابل ارزشیابی و انداز ه گیری نیست در نتیجه هم تعاریف هنجار مدار و هم تعاریف معیار مدار در مورد کیفیت معتبر است .

اسلاید 4: ضرورت تضمین کیفیت در آموزش به طور کلی شیوه های تضمین کیفیت را می توان به 3دسته تقسیم کرد الف) ممیزی کیفیت ب) ارزیابی کیفیت ج)اعتبار سنجی ارزیابی کیفیت در آموزش :فرایند تعیین ،گردآوری ،داده ها و اطلاعات برای قضاوت درباره دروندادها ،فرایندها و بروندادها ی یک نظام به منظور قضاوت و تصمیم گیری است.کیفیت ،هزینه، بهره وری به عنوان سه عامل اساسی همواره مورد توجه موترد توجه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بوده است اما کیفیت بیش از دوعامل دیگر مورد توجه بوده است .به نقل صدیقی معتقد است 4الزام حرفه ای ،اخلاقی، رقابیت و مسئولیت پذیری ،ضرورت تضمین کیفیت در آموزش عالی را آشکار می کند .

اسلاید 5: ارزشیابی در مدیریت کیفیت کنترل کیفی به عنوان اولین فن برای ارائه ی کیفیت در اوائل 1930بوده است واژه کنترل جامع کیفیت توسط فایگن باوم در سال 1983مطرح شده است کنترل کیفیت در گسترده ترین مفهوم به طیفی ازروش های مدیریتی برای تلاش در جهت حفظ کیفیت کالاهای صنعتی در سطوح مورد تقاضا است .بنابراین کنترل کیفیت می تواند به معنای اجتناب از کیفیت بسیار بالا و پائین به عبارت دیگر برای کیفیت از پیش تعریف شده است شاخه دیگر تضمین کیفیت فرم تضمین کیفیت است . 1-سروکار داشتن با برنامه ریزی با کیفیت2-تهیه توسعه و تخصیص کیفی 3- آموزش پرسنل4- تهیه کالاهای داخلی داخلی ،فرایند و روش ارزیابی محصول تمام شده.5- تجزیه و تحلیل شکایات مشتری و ادعای مجوز وتعهد در قبال محصول

اسلاید 6: مدل کیفیت جامع کیفیت دمینگ یک رویگرد مدیریتی است که به دهه 1950 بر می گردد این مدل از توصیف فرهنگ ،نگرش ،سازمان مربوط به شرکتی که تلاش می کند تا با فراهم کردن تولیدات و ارائه خدمات ،مشتریانی را بدست آورد که نیازهای آنان را ارضا نماید سرمدی به نقل از اهیرتال (1998)مدیریت کیفیت جامع را فلسفه مدیریت می داند که نیازهای مشتری و اهداف سازمان را جدایی ناپذیر تلقی می کند این نظریه ای مدیریت انسان گرایانه است زیرا را کلید آن بر رضایت مشتریان سازمان بنا شده است کلید واقعی موفقیت مدیریت جامع کیفیت انسان ها است دمینگ به عنوان پدر کنترل کیفیت آمار ژاپن شناخته شده است و او به یک رویکرد نظام مند برای کنترل کیفیت انتخاب کرد هدف مدیریت کیفیت جامع ایجاد سیستم و نظام مدیریتی است که از بروز نارسایی و مشکلات در چرخه عملکرد سازمان و موسسه جلوگیری می کند برای تحقق این امر باید وضعیت های که در فعالیت سازمان ایجاد مشکل می کند بررسی و اقدام شودانواع مدل های کیفیت

اسلاید 7: در این زنجیره اساس کار افزایش کیفیت در هر مرحله 4گروه اساسی شامل مشتریان، کارکنان، جامعه و سهامداران تمام تلاش رضایت همه جانبه است .از دیدگاه دمینگ کیفیت «کیفعیت پیش بینی نیازهای آینده متریان است در واقع هدف اولیه یک سازمان باید دست یابی به بالاترین سطح رضایت مشتریان باشد نه سود بیشتر زیرا رضایت آنان به خودی خود رضایت مشتری را به همراه خواهد آمد.زنجیره دمینگ

اسلاید 8: افزایش کیفیت افزایش بهره وری کاهش هزینه کاهش قیمت افزایش سهم بازار ادامه تجاربافزایش قابلیت های سود دهی کار بیشتررضایت کارکنانوظایف کارکنانرضایت جامعهرضایت سیاستمداران

اسلاید 9: عناصر کلیدی مدیریت کیفیت جامع کیفیتا- نتیجه گرایی2- مشتری مداری3-رهبری و ثبات در مقاصد4-مدیریت بر مبنای واقعیت ها و فرایندها 5-مشارکت و توسعه منابع انسای6-یادگیری و نو آوری و بهبود مستمر7-توسعه شرکا8- مسئولیت اجتماعی سازمانا- نتیجه گرایی2- مشتری مداری3-رهبری و ثبات در مقاصد4-مدیریت بر مبنای واقعیت ها و فرایندها 5-مشارکت و توسعه منابع انسای6-یادگیری و نو آوری و بهبود مستمر7-توسعه شرکا8- مسئولیت اجتماعی سازمان

اسلاید 10: ب- سنجش نیازها :سنجش نیازها با توجه به نیازهای فراگیران و کارکنان و جامعه تنظیم می شودالف- تعهد :مهمترین تعهد سازمان ایجاد کیفیت و جلب رضای مشتری است. ج- مشخصات کیفیت :برای هر نیاز یک مشخصات کیفیت مشخص می شود د- برنامه عملیاتی: وقتی برنامه های راهبردی به تائید رسید طراحان و تصمیم گیرندگان برنامه راهبردی یا استراتژیک را به برنامه عملیاتی تبدیل می کنند.و- ارزیابی تراکمی و تکوینی :پس از اینکه طرح راهبردی به عملیاتی تبدیل شد میزان و نحوه دستیابی باید ارزیابی شود مدل مدیریت کیفیت جامع برای آموزش

اسلاید 11: مدل مدیریت کیفیت بالدریچمعیارهای اصلی این مدل عبارت از رهبری ،برنامه راهبردی ،تمرکزبر نیروهای کاری ،تمرکزبر دانشجویان ،مدیریت دانش،مدیریت فرایند و نتایج می باشد بیشتر اصول این مدل آموزشی استمحیط ،ارتباط و چالش ها تمرکز نیروی کارراهبردی فرایند مدیریت یادگیرندهتمرکز بازارمدیریت تجزیه و تحلیل و دانش مدیریت نتیجهمدیریت

اسلاید 12: مدل مدیریت کیفیت آموزش ایران با اقتباس از مدل بالدریچ و ابعاد آن از جمله طر حهای تعالی سازمان که با استفاده از اصول اساسی و مدیریت کیفییت آموزش ایران تطبیق دارد مدل بالدریج می باشد اکثر مدل های تعالی سازمانی توجه به شرایط ملی ،بومی و فرهنگی کشور به گونه ا ی طراحی شده است که ضمن برخورداری از ویژگی های ملی و بومی ،بر مفاهیم پایه ای چون نتیجه گیری ،تمرکزبرمشتری ،رهبری و ثبات در هدف ،مدیریت بر مبنای فرایندها و واقیت ها ،توسعه ومشارکت کارکنان ،یادگیری ،نوآوری و بهبود مستمر ،پیاده سازی و استقرار فرایند IEQM توسعه دانشگاهها ومسئولیت در قبال جامعه استوار می باشد تاکید اساسی خودارزیابی به منظور تحول درون دانشگاه هاست .ابزاری برای خودارزیابی دانشگاهها است که بازنگری منظم ،سیستماتیک و جامع از فعالیتها ی IEQM به عبارت دیگر دانشگاه ها را فراهم می سازد این خود ارزیابی به دانشگاهها اجازه می دهد به طور شفاف نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود خود را شناسایی کند وبرنامه هایی جهت بهبود ابعاد مختلفش است .

اسلاید 13: هدف مدل تعالی (IEQM)برای آموزش در دانشگاه ها

اسلاید 14: مراحل اجرای مدل تعالیتدوین و طراحی مدل فراخون به دانشگاهها جهت شرکت در طرح جمع بندی و تهیه فهرست دانشگاههای داوطلب برگزاری جلسات و گارگاه های آموزشی برای دانشگاه های داوطلب انجام خودارزیابی توسط دانشکده ها و مراکز آموزشی براساس معیارها مدل اجرای برنامه های بهبود و استقرار مدل ارزشیابی دوره ای نحوه اجراانتخاب دانشکده ها و مراکز آموزشی برتر بر مبنای پیشرفت و بهبود کیفیت آموزش ارائه جایزه کیفیت آموزش به برترین دانشکده با مراکز آموزشی

اسلاید 15: سلسله های مراتب مدیریت کیفیت (شمسی فلاورچانی)

اسلاید 16: چارچوب ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه ها دارای مرکز آموزش به طور سنتی مطالعه رضایت کاربر از کاربرد فناوری ،مقوله متداولی در حوزه ارزشیابی فناوری اطلاعات است . صاحبنظران مختلف مانند کان و همکاران توجه صرف به مطالعه رضایت یادگیرنده را برای بررسی کیفیت دورهای الکترونیکی ناکافی دانسته ازاین روباید توجه داشت برای ارزشیابی کیفیت دوره الکترونیکی از یک نگاه نظام مند باید دروندادها ، فرایندها و برون دادهاو عناصر مربوط به هریک از آنها و چگونگی روابط بین آنها مورد بررسی قرار گیرد البته باید توجه داشت که تنها رضایت یادگیرنده محدود نمی شود بلکه کسب دانش و مهارت های خاص موضوعی ،شکل گیری مدل ذهنی برای تحلیل و تفسیرهای منظم وکسب مهارت ها مورد نیاز قرن حاضر را در بر می گیرد. ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه های دارای مراکز آموزش الکترونیکی از حیطه های مدیریتی ،پداگوژیک وفناورانه قابل بررسی است لیکن برای تعیین کیفیت یک دوره یادگیری الکترونیکی باید مجموعه عناصر تشکیل دهند این سه بعد در کنار هم قرار داده شود تا با توجه به آن بتوان کیفیت عناصر تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی ،روابط بین آنها در نهایت کیفیت کل دوره مشخص شود.ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی

اسلاید 17: به طورکلی عناصری که باید برای ارزشیابی کیفیت یک دوره یادگیری الکترونیکی دانشگاهی مد نظر قرار گیرد عبارتند ازمحتوادی یادگیری الکترونیکطراحی آموزشی دوره فناوری نظارت و ارزشیابی دوره پشتیبانی از یادگیرنده پشتیبانی از معلم رضایت یادگیرنده

اسلاید 18: 1- علمی بودن محتوا :شاخصهای آن میزان توجه به دقت و صحت محتوا ،میزان توجه به روزآمدی و اعتبار محتوامیزان توجه به خود آموزی محتوا میزان توجه با به مرتبط بودن مطالب محتوا با زندگی واقعی 2-معماری محتوا :شاخصهای آن عبارت است از:میزان توجه به هدفهای درس توجه به تنظیم مقدمه ، روایی و دقت ان ، میزان توجه به تهیه محتوای ،میزان توجه به تهیه محتوای تعاملی ،میزان توجه به سوالات بین درس برای خود آزمایی و میزان توجه به محتوا به مهارت های سوادآزمایی 3- استفاده مناسب از چند رسانه ای ها شاخصهای آن عبارت است :استفاده مناسب از متن ،استفاده مناسب از صدا ،استفاده مناسب از تصاویر 3- توجه به جنبه های فنی :برای ارزیابی این خرده عامل باید میزان توجه به محتوا های دارای قابلیت استفاده مجدد و میزان توجه به استانداردهای فنی مانند اسکورم تاکید شود.محتوای یادگیری الکترونیکی

اسلاید 19: نحوه در کنار هم قرار دادن عناصر برنامه درسی و برقراری ارتباط بین آنها با توجه به مبانی خاص ،برای کمک به تحقق هدف های یادگیری را طراحی برنامه درسی گویند ملاک های ارزشیابی عبارت است:1-طراحی دوره، واحدها و درس ها 2-فعالیت ها و راهبردهای آموزشی 3-ارتباط و تعامل 4-منابع و مواد یادگیری 5- ارزشیابی یادگیرنده 6- بازخوردها طراحی برنامه درسی دوره

اسلاید 20: مدیریت دوره مدیریت دوره الکترونیکی در تصمیم های پداگوژیک و فناورانه تاثیر غیر قابل انکار دارد بنابراین باید مولفه های مدیریتی توجه شود .خرده عامل های ارزشیابی کیفیت مولفه های مدیریتی در دوره الکترونیکی عبارتند: 1-ساختار سازمانی :شاخص های مربوط به ارزیابی کیفیت ساختار سازمانی شامل :میزان توجه به تنظیم طرح و برنامه های راهبردی مستند و مدون ،میزان توجه به تعیین دقیق نقش ها ،وظایف و مسئولیت افراد دست اندار کارو داشتن طرح و روش نظاممندبرای رویاروی با تغییر ات اجتماعی 2- فعالیت های برنامه ریزی و امور اجرایی :شاخص مربوط به این خرده عامل عبارتند از:تهیه روندهای اجرایی روشن و عینی ،تهیه سیستمی برای ارزیابی معلمان و سایر کارکنان و تدارک روش هایی برای استفاده حداکثر از منابع

اسلاید 21: پشتیبانی از یادگیرنده یادگیرنده، الکترونیکی از جنبه های گوناگون به پشتیبانی نیاز دارند ملاک های مربوط به ارزشیابی کیفیت پشتیبانی از یادگیرنده در دوره یادگیری الکترونیکی شامل موارد زیر است :

اسلاید 22: پشتیبانی از معلم

اسلاید 23: فناوری فناوری بستر طراحی و ارائه دورهای الکترونیکی است این دوره ها باید با استفاده از برخی ابزارها و امکانات ،گرافیکی کاربر پسند در اختیار یادگیرنده قرار گیرد تا امکان دسترسی افراد به دوره آموزشی فراهم گردد شاخص های مربوط به ارزشیابی کیفی فناوری در دروه یادگیری الکترونیکی شامل موارد زیر است :1- معماری فناوری دوره 2- رابطه های گرافیکی 3- نیازهای فناورانه و عاملیت چندگانه 4- قابلیت دسترسی 5- پشتیبانی فنی

اسلاید 24: برای کمک به ارتقاءکیفیت کل دوره بهتر است مکانیزم ارزشیابی در حین آن تعبیه شودتاسیستم به صورت خود ارزیابی بخش هایی از نقایص خود را رفع و اصلاح نماید برای انجام ارزشیابی در دوره یادگیری الکترونیکی می توان از خرده عامل های زیر بهره گرفت 1-اجرای ارزشیابی تکوینی 2-اجرای ارزشیابی پایانی 3-رضایت یادگیرنده درارتباط با عملکرد معلم 4-رضایت یادگیرنده از دورهارزشیابی دوره

اسلاید 25: مدل ارزشیابی دوره رودر یک سیمز

اسلاید 26: تشکر از توجه شما

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید