سایرتحقیق و پژوهش

گردآوری داده در پژوهش علمی

صفحه 1:

صفحه 2:
دکتر منصوره فراهانی lee رد «

صفحه 3:
۱6 Qualitative data نوماه ‎Plexble,‏ ا" * Wotstic ‏ار سییر‎ هه ‎oP dota collection‏ رون "ا دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 4:
Dots Ovlertva Phos Qusic devisiog is use oP: ۷ Cristy dota Wistoricd dota ۶ ‏ول مت‎ set (secretary oodles) ® Oew dot, collected speviPicaly Por ‎suse gata sas‏ و

صفحه 5:
2 Ota Collevtion und Baapsis © Ootevtiog ued codlsis coo be closely ictertuviced 66ر5 = ‏سیب تج وت سایق‎ Pobues دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 6:
ee QOeed to ‏مب‎ oo dota ‏تین‎ ® QRevord the fevel/phive oP the interview دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 7:
Sh ۳1 ‏داي موز‎ ‎pr‏ با اه موم ‎Cowpures the resus‏ "ا ‎wore dPRencd wethods oP dota colertion (ex.‏ ‎foterviews und cbservetiva) or, wore sip,‏ ‎fw or wore dott sources (6.4. interviews‏ ‎wi weeobers oP diPPerect icterest yvups)‏ ‎ ‏دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 8:
روش های گردآوری داده ها * روش تنوری پایه مستلزم استفاده از چندین روش جمع آوری داده برای پوشش دادن به ابعاد مختلف پدیده مورد بررسی است. ال معمولا" از روش های مختلفی مانند مشاهده» مصاحبه های فردی یا گروهی» یادداشت های روزانه و سایر اسناد از جمله نامه یا حتی روزنامه برای تولید داده ها استفاده می شود؛ هر چیزی می تواند منبع داده ها باشد (اشتراوس و کوربین 999). و

صفحه 9:
i ‏جمع آوری داده ها‎ * مصاحبه ترجه ۲ مشاهده * ویدئو ۴ خاطرات و نوشته ها سب لمم دده( * اسناد دیگر مانند نامه هاء روزنامه ها ‎Dewspupers‏ ‏* مرور متون * تجربه محقق * و مواردی که در بالا نیامده است! ام ‎ra (© wi).‏ تسس ‎Career, ©. R, (BODO).‏ & ,91۵ یی و

صفحه 10:
دکتر متصوره فراهانی

صفحه 11:
با ‎SS‏ ‎i‏ ‏نکته ها آشنایی با پدیده ی مورد نظر آشنایی با ادبیات مشارکت کنندگان آشنایی با تکنیک مصاحبه سفر به اعماق واکنش مناسب(تعامل) توجه به غير كلامي ها توجه به ترتيب سوالات توجه به زمان» شرایط مصاحبه و فرهنگ مددجو هماهنگي براي چك مجدد شنونده ي خوب بودن توجه به مهارت هاي ارتباطي دکتر منصوره فراهانی مامه 6ه

صفحه 12:
Pppes oP questivas © Oo ‏وی‎ poe yas: © @ekwiow or experiewe © Opmiva or belie © Peek ای © © Backyard or dewouraphic دکتر منصوره فراهانی مامه 6ه

صفحه 13:
‎(etyargraphy &‏ ها لصو( ‎Broveded ™‏ & -اولین باری که شنیدی ایدز داری بگو ‏از زندگی کردن با آقای/خانم ...(همسر مبتلا به ام اس) بگو. یک روز کاری تان را شرح بدهید ‏تجربه خود را در مورد فعالیت آموزش بیمار شرح بدهید؟ ‏دکتر منصوره فراهانی و ‎

صفحه 14:
۹۹۰۰۰۰ = 7 ‏عومر۳»‎ oP Quotitative isterview Gewi structured ater views Ose oP a topir utc (ieterview quid) زندگی کردن با معلولیت چطوریه؟ عوامل مذهبی چه نقشی در نحوه ی زندگی کردن با معلولیت داره؟ اطرافیان چطور؟ به نظر شما عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر امر آموزش به بیمار چیست؟ موانع فرهنگی چی؟ دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 15:
5 2 فرآيند رويارويي اعضاي 1 ۲ رويداد بستري شدن بيمار در مراقبت ویژه(مینا گائيني دانشگا ‎(oles‏ ‏پصتاقیت یهت کت بیمارتان در بخش ‎sl‏ سی بستری شده است؟ درانموقع چه چیزی ‎sly‏ شما رخ داد. مساله بهتر روبرو شوید؟ دکتر منصوره فراهانی

صفحه 16:
i Probiery * تفحص خاموش, محقق سکوت کرده و به مصاحبه‌شونده اجازه مي‌داد که روي گفته‌هایش فکرکند. تفحص پژواكي, که در اینجا محقق با تکرار آخرین بخش صحبت مصاحبه‌شونده و برگرداندن به وي او را به اداممی صحبت و ۳ تکمیل بیشتر مطالب تشویق مي‌نمور تفحص آهاء محقق از كلماتي مثل"آها" و "حب ديكه جي؟* 9 ۱۳۳ دکتر منصوره فراهانی

صفحه 17:
* در آخر تمام مصاحبه‌ها با چند سوال باز دیگر از قبیل: " فکر مي‌کنید چيزي هست که نگفته باشید؟ چیز دیگری به‌نظرتون نميرسد؟ اگه سقالي از من دارید مي‌تونید, بپرسید؟ اگه پيشنهاد يا راه حلی دارید خوشحال مي‌شوم بشنوم؟ اگه بعد از رفتن من چيزي به‌نظرتون رسید و به یادتون آمد و یا چيزي را که بیان‌کردید نظرتون در باره‌اش تغییرکرده دوباره مي‌تونید با من تماس بگیرید. دکتر منصوره فراهانی

صفحه 18:
۱ Toterviews | 5 ‏توص ناسون‎ pr i كلدك راومه تام ‎Opportunity to‏ ® واه راز دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 19:
۹۹۰۰۰۰ ® Pons foierviews eterviews it acct ervups (G-dO people) bed by a woderdor (iterviewer) 1@ set oP questioes (topic guide) ‘Group yeverdes diotocpue دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 20:
ات ۰ ‎histories‏ زرا B® LiPo Histories OOamaive ‏شحو ایو‎ of the experieuwces 9 Oriteaorat OOP ‏نوصادوص داع ه‎ دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 21:
i ‏:موضوع نوشتار‎ # دانش آموز عزیز لطفا در باره موضوعات زیر انشاء بنویسید. مطمئن باشید که نوشته هاي بدون نام شما محرمانه خواهد ماند. تنها پایه تحصيلي» سن و جنس خود را بتویسید. * داستان شرايطي را بنویسید که احساس كرده ايد در اوج سلامت و يآ نا سلامتي بوده ايد ؟ * به نظر شما جه عواملي بر سلامت نوجوانان موثرند ؟ چه موانعي در راه سلامت نوجوانان وجود دارد؟

صفحه 22:
Observutiod ® Cowplete Observer ‏هیچ گونه تعاملی بین محقق وشرکت کننده ایجاد‎ نمی شود ‎Observer us purtivipoot‏ ® در برخی از فعاليتها شركت مى كند ‎Qonivipoat us vbserver( Boicy waive)‏ © شرکت کننده به عنوان ناظر, عضو شدن در گروه دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 23:
هدف از مشاهده لج جمع آورى داده های دست اول از محيط طيبع محقق در يى أن است كه دريابد كه در اين وضعيت جه مى گذرد؟ محقق معمولا" به مشاهده اعمال عادی شرکت کنندگان و ثبت تفضيلى [ن ونيز توجه دقيق به حوادث غير معمول مى يردازد دکتر متصوره فراهانی

صفحه 24:
یادداشت در عرصه حعسل؟) ٩ “ein, & Dhavber, ©. (ODDO). Quahave rroversh tarot ‏هار0 کسام‎ ©. Prune, ®. ®,, & erwy, P. B. (ODDO). Dearrry oP Drrerny Toor cod Rovwerch (2 wi). ‏اف سور موجه سدق لس‎ دکتر منصوره فراهانی مرو

صفحه 25:
یادداشت در عرصه شماره 3 " معمولا" ساعت 2 بعد از ظهر ساعت ترخيص بيماران است, این بادداشت مربوط به یک روز ‎ste eh 22 ol aio‏ اد ا لوه بر سأعت ترخيص: تعویض شیفت است. بخش " شلوع استء ‎gab ee digs San SSS bay lb‏ ا اد ترات و يكى و حتى باسته و دسته وأرد مى شوتد, سئوالات ی برستا. اقا ل ا ار ارش سرشورا أ کارذکس بان كويد أقا ‎ey Glen celal‏ برد جفتد, دمارد ملاقات ند ال ی کته میت عم ‎See‏ ؟» پرستاندوبره مور مر هد ی اوقات هم برخی از ملاقات کنند حال مسن مى كويد ‎dew co alk‏ تدارم برد چی آست خدا خیرت بده خودت بگو کدام اتاق برم و.. 2 مار بخت ۸ که مرحص آسپ با با هنسزش و پسرش می آیند آتگان پرشتاری و با ستر برستاری که در حال و ی رس شا با آجازه می لطف کنید برگه ترخیصم را بدهیم: در همين حين همسر بیمار از پرستار مى كد راستى خاثم برستاً ره كمسوم ‎Se‏ ‏جورى ‎al‏ بعوزد و پرستان ‎ae‏ دهنده باكزير يك أن برستارها کوک خانم زا ‎obel oF‏ را راهتما از ی سکم سار و اسم ‎tS et ek‏ د سس 2 تست راببیجن ختما" بهت میب وین کی بخورد. در واقع قضيه أموزش بيمار بدين صورت شروع و خائمه مى يأبد. دکتر منصوره فراهانی و

صفحه 26:
یادداشت عرصه : ۶ در دبیرستان پسرانه | ‎Cal‏ هستیم» مصاحبه در اتاق مشاوره که جاي نسبتا دنجي است انجام مي شود. فقط من و نوجوان مخاطبم در اتاق حضور داریم» .... مدیر سرزده به اتاق وارد مي شود. براي من خيلي عادیست. مدیران به خصوص درمدارس پسرانه زیاد آين کار رو مي کنند حتي گهگاه سوالي رو بهانه مي کنند تا چند دقیقه اي هم در جریان کار ما باشند» اما نوجوان مشارکت کننده» با حضور مدیر ي سختي مي خورد» صحبتش رو یکباره متوقف مي کند. و... چند دقيقه بعد مدير از اتاق مي رود » #مصم ره

صفحه 27:
SS ‏با‎ ‎i متون به عنوان منبع داده ها "آگاهی از نظریه های های موجود می تولند در دیدگاه محقق تاثیر بگذارد. *می تواند به عنوان منبع ثانویه داده ها در نظر گرفته شود. "محققان با بازیینی متون در جستجوی شواهدی برای تایید پا رد ایده ها و مفاهیم مطالعه موجود می باشند. "حتی قبل از شروع مطالعه. می تولند به توسعه فضای مفهومی کمک نماید. saree ‏يي 1 سس‎ ©. Quasi parc i rot ca father: ok Dd

صفحه 28:
SS ‏با‎ ‎i متون به عنوان منبع داده ها از دیدگاه گلیزر مرور متون قبل از ورود به عرصه نباید انجام كيرد بلکه باید بعد از تحلیل و همراه با پیدایش نظریه انجام گردد.(۱) از دیدگاه استراووس و کوربین» مرور مقدماتی متون در ابتدای مطالعه و مرور اصلی متون در مراحل بعدی تحقیق به منظور حمایت نظریه در حال پیدايش صورت بگیرد(۲) ] ©, Oobe D, owe P. Okwertaa grounded heory to curvy research: 1 ۱ ever youre: Opringr Pubbshiny Oowpucy; CDOS ۱ و وی یه ‎Corba, Orne» 0. Basics oP‏ تن سايص يي مبيب #صصصده

صفحه 29:
دکتر منصوره فراهانی و

دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 Data collection of Qualitative Research 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Characteristics of Qualitative data collection:  Flexible, elastic  Holistic  researcher involvement  Variety of data collection strategies 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Data Collection Plan Basic decision is use of:  Existing data  Historical data  Existing data set (secondary analysis)  New data, collected specifically for research purposes 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Data Collection and Analysis  Collection and analysis can be closely intertwined Collection Analysis  Collection Analysis Consider sources and methods of collection 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Collection Analysis Need to think on data collection  Record the time/place of the interview 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Triangulation  Compares the results from either two or more different methods of data collection (e.g. interviews and observation) or, more simply, two or more data sources (e.g. interviews with members of different interest groups) 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی روش های گردآوری داده ها ‏ ‏ روش تئوری پايه مستلزم استفاده از چندين روش جمع آوری داده برای پوشش دادن به ابعاد مختلف پديده مورد بررسی است. معموال" از روش های مختلفی مانند مشاهده ،مصاحبه های فردی يا گروهی ،يادداشت های روزانه و ساير اسناد از جمله نامه يا حتی روزنامه برای تولــــيد داده ها استفاده می شود؛ هر چيزی می تواند منبع داده ها باشد (اشتراوس و كوربين .)1998 دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 جمع آوري داده ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مصاحبه Interview مشاهده ویدئو خاطرات و نوشته ها Diaries and Memories اسناد ديگر مانند نامه ها ،روزنامه ها Newspapers مرور متون تجربه محقق و مواردی که در باال نیامده است! فراهانی منصوره (3 ed.). Philadelphia: Lippincott.دکتر 03/16/25 1. Speziale, ‏H. J. S., & Carpenter, D. R. (2003). Qualitative ‏Research ‏in Nursing interview دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 نكـته ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آشنایی با پدیده ی مورد نظر آشنایی با ادبیات مشارکت کنندگان آشنایی با تکنیک مصاحبه سفر به اعماق واكنش مناسب(تعامل) توجه به غير كالمي ها توجه به ترتيب سواالت توجه به زمان ،شرايط مصاحبه و فرهنگ مددجو هماهنگي براي چك مجدد شنونده ي خوب بودن توجه به مهارت هاي ارتباطي دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 Types of questions  Core questions  probing questions  Behaviour or experience  Opinion or belief  Feelings  Knowledge  Background or demographic 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Types of Qualitative interview & Unstructured Interview (ethnography )phenomenology& Grounded Theory .اولین باری که شنیدی ایدز داری بگو از زندگی کردن با آقای/خانم (...همسر مبتال به ام اس) بگو. یک روز کاری تان را شرح بدهید تجربه خود را در مورد فعالیت آموزش بیمار شرح بدهید؟ دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 … ‏Types of Qualitative interview ‏Semi structured interviews )of a topic guide (interview guide ‏Use زندگی کردن با معلولیت چطوریه؟ عوامل مذهبی چه نقشی در نحوه ی زندگی کردن با معلولیت داره؟ اطرافیان چطور؟ به نظر شما عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر امر آموزش به بیمار چیست؟ موانع فرهنگی چی؟ دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 راهنماي مصاحبه فرآيند رويارويي اعضاي خانواده با رويداد بستري شدن بيمار در بخش مراقبت ويژه(مينا گائيني دانشگاه ع پ ایران) از زمانی برایم بگویید که به شما اطالع دادند بیمارتان در بخش آی سی بستری شده است؟ درآنموقع چه چیزی برای شما رخ داد. چه شرايطي به شما كمك كرد كه با اين مساله بهتر روبرو شويد؟ دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 Probing ‏ تفح??ص خاموش ،محق??ق س??کوت کرده و به مص?احبه‌‌شونده اجازه مي‌داد ک?ه روي گفته‌‌ها?يش فکرکند .تفح?ص پژواک?ي ،ک?ه در اينج?ا محق?ق با تکرار آخري??ن بخ??ش ص??حبت مصاحبه‌شونده و برگرداندن ب?ه وي او را ب?ه ادامه‌ی ص?حبت و يا تکمي?ل بيشت?ر مطال?ب تشويق مي‌نمود ،تفح?ص آها، خب ديگه چي؟” محقق از کلما?تي مثل"آها?" و " ُ ‏ Uh-huh probing دکتر منصوره فراهانی 03/16/25  در آخ?ر تمام مص?احبه‌‌ها ب?ا چن?د س?ؤال? باز دیگر از قبي?ل " :فک?ر مي‌کني?د چيزي هس?ت ک?ه نگفت?ه باشيد؟ چي?ز ديگری به‌نظرتون نمي‌رس?د؟ اگ?ه س?ؤ?الي از من داري?د مي‌تو?ني?د ،بپرس?يد؟ اگ?ه پيشنهاد ی?ا راه حلی داری?د خوشحال? مي‌شوم بشنوم؟ اگ?ه بع?د از رفتن م?ن چيزي به‌نظرتون رس?يد و ب?ه يادتو?ن آم?د و يا چيزي را ک??ه بيان‌کرديد نظرتون در باره‌اش? تغييرکرده دوباره مي‌تونيد با من تماس? بگيريد. دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 Advantages of Interviews  Lower costs  Opportunities to clarify questions or to determine comprehension  Opportunity to collect supplementary data through observation 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Types of Qualitative interview  Focus group interviews  Interviews in small groups (5-10 people)  Led by a moderator (interviewer)  A set of questions (topic guide)  Group generates dialogue 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی Life histories  Life histories  Narrative self-descriptions of life experiences  Written/oral  Often a chronology 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی :موضوع نوشتار دانش آموز عزيز لطفا در باره موضوعات زير انشاء بنويسيد .مطمئن باشيد كه نوشته هاي بدون نام شما محرمانه خواهد ماند .تنها پايه تحصيلي ،سن و جنس خود را بنويسيد. * داستان شرايطي را بنويسيد كه احساس كرده ايد در اوج سالمت و يا نا سالمتي بوده ايد ؟ * به نظر شما چه عواملي بر سالمت نوجوانان موثرند ؟ چه موانعي در راه سالمت نوجوانان وجود دارد؟ دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 Observation ‏Complete Observer هیچ گونه تعاملی بین محقق وشرکت کننده ایجاد نمی شود ‏ Observer as participant در برخی از فعالیتها شرکت می کند ) Participant as observer( Going native شرکت کننده به عنوان ناظر ،عضو شدن در گروه ‏ دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 هدف از مشاهده جم?ع آوری داده های دس?ت اول از محیط طبیع?ی ،محق?ق در پ?ی آ?ن اس?ت ک?ه دریابد که در ای?ن وضعی?ت چ?ه م?ی گذرد؟ محق?ق معموال" به مشاهده اعمال عادی شرک?ت کنندگان و ثبت تفضیل?ی آ?ن ونی?ز توج?ه دقی?ق ب?ه حوادث غیر معمول می پردازد دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 Fieldnotes یادداشت در عرصه تجارب و مکالمات پژوهشگر در عرصه می،شامل توصیف کتبی مشاهدات .باشد 1. 2.  Holloway, I., & Wheeler, S. (2009). Qualitative research in nursing and healthcare: Wiley-Blackwell. Powers, B. A., & Knapp, T. R. (2006). Dictionary of Nursing Theory and Research (3 ed.). United States of America: Springer Publishing Company. 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی یادداشت در عرصه شماره 3 ‏ " معموال" س?اعت 2بع?د از ظه?ر س?اعت ترخی?ص بیماران اس?ت ،ای?ن یادداش?ت مربوط ب?ه یک روز دوشنب?ه اس?ت ،در بخ?ش داخل?ی مردان ،س?اعت 2بع?د از ظه?ر عالوه بر س?اعت ترخیص، س?اعت مالقات?ی و تعوی?ض شیف?ت اس?ت ،بخ?ش واقع?ا" شلوغ اس?ت ،از ی?ک طرف پرستاران در ایس?تگاه پرس?تاری دارن?د شیف?ت تحوی?ل م?ی دهن?د و از طرف دیگ?ر مالقاتیهای بیماران یکی و یک?ی و حت?ی دس?ته و دس?ته وارد م?ی شون?د ،س?ئواالت مالقاتیه?ا شروع م?ی شود ببخشید خان?م پرس?تار ،آقای .......کدام تخ?ت خوابیده؟ پرس?تار در حی?ن دادن گزارش سرش را از کاردک?س بلن?د میکن?د وم?ی گوی?د ،آق?ا اس?امی بیماران روی برد نوشته ،دوباره مالقات کننده س?ئوال م?ی کن?د ببخشی?د کدام برد؟ ،پرس?تار دوباره مجبور م?ی شود جواب بدهد .بعضی اوقات ه?م برخ?ی از مالقات کنندگان مثال" ی?ک خان?م مس?ن م?ی گوی?د مادر م?ن سواد ندارم برد چ?ی اس?ت خدا خیرت بده خودت بگ?و کدام اتاق برم و.....................در همی?ن حین بیمار تخ?ت 4ک?ه مرخ?ص اس?ت ب?ا همس?رش و پس?رش م?ی آین?د ایس?تگاه پرس?تاری و باال سر پرس?تاری ک?ه در حال دادن گزارش اس?ت ،م?ی ایس?تند و بیمار رو ب?ه پرس?تار م?ی گوید خانم ...........ب?ا اجازه م?ی خواه?م برم لط?ف کنی?د برگ?ه ترخیص?م را بدهی?د؛ در همی?ن حین همس?ر بیمار از پرس?تار س?ئوال م?ی کن?د راس?تی خان?م پرس?تار ،همس?رم داروهای?ش را چه جوری بای?د بخورد ،و پرس?تار گزارش دهنده ناگزی?ر یک?ی از پرس?تارها را ص?دا م?ی کن?د و می گوی?د خانم Xلط?ف ک?ن ایشان را راهنمای?ی ک?ن ،پرس?تار Xاز روی نس?خه بیمار تن?د وتن?د اسم داروها را می خواند و می گوید ،موقع?ی که رفتی نسخه را بپیچی حتما" بهت می گویند کی بخورد .در واقع قضیه آموزش بیمار بدین صورت شروع و خاتمه می یابد. دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 در دبيرستان پسرانه ا لف هستيم ،مصاحبه در اتاق مشاوره كه جاي نسبتا دنجي است انجام مي شود .فقط من و نوجوان مخاطبم در اتاق حضور داريم .... ،مدير سرزده به اتاق وارد مي شود .براي من خيلي عاديست .مديران به خصوص درمدارس پسرانه زياد اين كار رو مي كنند حتي گهگاه سوالي رو بهانه مي كنند تا چند دقيقه اي هم در جريان كار ما باشند ،اما نوجوان مشاركت كننده ،با حضور مدير يكه ي سختي مي خورد ،صحبتش رو يكباره متوقف مي كند .و... چند دقيقه بعد مدير از اتاق مي رود ، 03/16/25 دکتر منصوره فراهانی متون به عنوان منبع داده ها •آگاهی از نظریه های های موجود می تواند در دیدگاه محقق تاثیر بگذارد. •می تواند به عنوان منبع ثانویه داده ها در نظر گرفته شود. •محققان با بازبینی متون در جستجوی شواهدی برای تایید یا رد ایده ها و مفاهیم مطالعه موجود می باشند. •حتی قبل از شروع مطالعه ،می تواند به توسعه فضای مفهومی کمک نماید. ‏Holloway I, Wheeler S. Qualitative research in nursing and healthcare: John Wiley دکتر منصوره فراهانی & Sons; 2013 03/16/25 متون به عنوان منبع داده ها از دیدگاه گلیزر مرور متون قبل از ورود به عرصه نباید انجام گیرد بلکه باید بعد از تحلیل و همراه با پیدایش نظریه انجام گردد)1(. از دیدگاه اس تراووس و کوربی ن ،مرور مقدماتی متون در ابتدای مطالع ه و مرور اص لی متون در مراح ل بعدی تحقی ق به منظور حمایت نظریه در حال پیدایش صورت بگیرد)2(. ‏Artinian B, Giske T, Cone P. Glaserian grounded theory in nursing research: .1 ‏Trusting .emergence: Springer Publishing Company; 2009 ‏Corbin J, Strauss A. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for .2 دکتر منصوره فراهانی 03/16/25 . developing .grounded theory: Sage; 2008 دکتر منصوره فراهانی 03/16/25

51,000 تومان