صفحه 1:
صفحه 2:
گروه درمانی
. گروهدرمانی یا رواندرملنی گروهی, به معنای به
کلر بردن روشهلی رولندرملنی بر روی یک.
گروه به منظور بهرهگیری لز تاثیر متقابل اعضای
گروه بر همدیگر است. گر وهدرمانی ممکن است.
به تنهایی یا تولم با رواندرمانی فردی و سایر
Elyil درملنهای روانپزشکی مورد استفاده قرلر
گیرد.
* گرومدرمانی, یک فرآیند روانی است که در آنن .
یک متخصص آمویش دیده با استفلده از تعامل
هیجلنی گروههای کوچک و بسیلر حساب شده
۱ سعی میکند مشکلات شخصیتی لفراد را اصلاح |
4و نماید. 58
صفحه 3:
گروهدیمانی. غللبالز یک نفر دیمان,گر و شش با هشت. نفر بیملر تشکیل میشود. لعضلی
گروه معمولا هفتهای یک یا دو بلر و به مدت ٩۰ دقیقه همدیگر را ملاقلت میکنند و با
نظایت دیملنگر. به تعامل میپردانیند بسته به تشخیص, ممکن است. گروه.
همگن(۳۱0۲۱۵96۲۱0۱15) یا نلهمگن(60۱15 6۳ ۲۱66۲00) بلشد.
iid
صفحه 4:
اهداف گروه
لهداف مشترک. گیوه. لعضای گروه را به هم پیوند دلده و موجب انسجلم و همبستگي. آنانء میگردد رسیدن, یا
ی موجب. دلگرمی و پا دلسردی اعضا ميشود و در بقای, گروه نقش مهمی ایفا میکند. تنوع در اهداف
بلعث تمایزٍ گروهها از یکدیگر میشود-
لهداف گرومدرمانی:
۱. مشاهده و شناخت نحوه وجود و رلبطه خود بالجتماع.
۲ کمک به رشد شخصیت بیمار و لفزایش اعتماد به نفس لو
۳ لفزایش بینش و آ گاهی بیمار از طریق آشنايي با دوستان جدید و مشکلات آنها.
۴ لرضاء شدن نیلز به حس قدیت.
۵. کمک به بیمایان برلی لنطباق با شرایط زندگی- 1 ل
a بخشیدن. روابط بيمارلن با اطرافینء و جامعه se 0
صفحه 5:
گروهدیملنی ازٍ نظر وجود لعض دو نوع لست:
۱ گروه بسته(0 3۲0۱1 ۱0560)): که تعدلد اعضا از لول تا آخر دویه درملن, ثابت و در
حدود ۶-۸ نفر میبلشند و لز شروع تا پایلن دوره بیما جدیدی ولرد نمیشود.
۲ گروه بلز(3۲0۱(0) 006۲)): که تعدلد در همان حد ثلبت است. ولی با یقتن و مرخص
شدن, عضوی ازٍ گروه. عضو دیگری هارد گروه میشود و در نتبجه هر عضوی از كروه در يك
مرحله خلص از درملن لستد
صفحه 6:
گروههای خودیارک
Self-help groups
أ + لين ريسا توسط لفرلدی که دلرلی یک مشکل
مشلبه هستند ملنند: چاقی, الکلیسم. لفسردگی بعد لز
زایمان. و ی مرلقبت از كودكه مبتلا به اختلال
ملدیزادی. سانمان دلده میشوند. این گروهها بدون.
یک دیمان گر حرفهلی تشکیل شده و غالبا توسط
افرادی که بر مشکل خود فلیق آمده. یهبری
وی ود
* گروه الکلیکهلی بینلم و گروه مراقبین وزن, دو
نمونه از این گروههابه شملر مییوند
صفحه 7:
مراحل گروهدرمانی
tuts ۷ ومكاشقاء حدود ۵ جلسه لول را میگویند. رین مره هر یک ازاضاگرو درس ۳
)| شناخت هم هستند.
۰ ۲. انتقال: پس از طی مرحله مکاشفه با موفقیت و ایجلد امنیت و اعتماد. هر یک از اعضا گروه معمولا
بحشه دربلره مشکل خود را آغاز میکند. لبراز مشکل بانوعی شک و تردید همراه است. زیرا رولبط
اعضا آن طوری که باید و شاید هنونٍ عمیق نشده است.
* ۳. عمل و فعللیت یا سازند گید پس از عميقتر شدن روابط و اعتملد اعضا به یکدیگر و طرح مسایل و
مشکلات. تلاش و فعللیت برای حل لنها آغاز می گر دد.
* ۴. مرحله پایان: سرانجام گروه به جایی میرسد که باید به طور موقت.یا برای هميشه به کلرش پلیان
داده شود بهترین زمان برلی خاتمه دادن به جلسه مشاوره گروهی هنگلمی است. که كروه به
7 تعيين شده نايل آمده باشد \
صفحه 8:
تاریخچه گروه درمانی
git انسلن, یا ذاتا حیولن. اجتملعی قلمداد میکند
" دهرکیم. تعلق فرد یا به گروه موجب رضلیت. خاطر و يشد
شخصیت میداند
* هابس و جانلاک, معتقدند زندگی گروهی. باعث حل مسایل
زندگی و شلدی و پیشرفت فرد میگردد. زندگی گروهی به
لنسان احساس تعلق و لمنیت و ارزشمندی میدهد
* مسمر(۷165]716۲), که در پیدایش و گسترش گروهدیملنی
سهم بسزایی داشت. به وجود نیروی, مرموزٍ مغناطیس حیوانی
| دی بدن انسلن معتقد بود و برلی اولین بلر بالستفلده لز تلقین.
/ بیمایان یوانی یابه صورت گروهی درملن. کرد
۷
صفحه 9:
aN درملنی به طرق مختلف از آغلز قرن, پیستم به
کلر می رفت. لما نیروی محر که برای, گسترش آن به
خاطر نيازى بود كه در خلال جنگ جهلنی دوم و
بللفاصله پس از آن برلی خدملت بالینی احساس, می
شد
* اولین استفلده از فرایند گروهی در رولندرملنی را می
تولن» به رولنپزشک لتریشی, یاکوب مویه نو, نسبت.
دلد؛ او در حول و حوش ۰ ۰۱٩۱ فنون. نمایشی و
درملنی را درآمیخت و از این رهگذر نقش گزلری NX
رولنى يا ابدلع كرد.
۰ در ۱۹۲۵ موره نو ولژط نقش گزاری رولنی را در 0 1
ایللات متحده معرفی کرد؛ در ۱ ۱۹۳ لو اصطللح Jacob moreno
گروه درملنی یا بلب نمود
\ 27
صفحه 10:
در خللل دهه ۰ ۱٩۳ و عمدتاً تحتد نظریه
هلی. یوانکلو بریتانیایی به نلم ملای کلاین. عللقه
چشمگیری, به فرلیندهای, گروهی دی موسسه
تلویستاکه " لندن به وجود آمد- چندین دیمانگر به
امتحان فنون مداخلاتی» گروهی پر داختند
سلموئل اسلاسون که آموزش مهندسی دیده بود.
در «هیثت. محلفظان یهودی» شهر نیویویک - در
هملن زملن - به کایگروهی پرداخت؛ از obs
كليهاى. اي فن گروه دیملنی فعللیت. گرا نشلت
كرفتد
در ۱٩۴۲ و عمدتاً دی نتیجه تلاشهای, لسللوسون.
«انجمن. یواندیملنی گروهی امریکل پا گرفت.
ha
Melanie Reizes Klein
صفحه 11:
۰ سيل ناكهانى تلفات رولنى در خلال ك7
جنگ جهانی دوم. به همراه کمبود
درمانگرلنی کارآزموده برلی کار با
این لفرلد باعث لزدیاد علاقه به فنون.
درمانی مختصر و مفیدتری نظیر
گروه درمانی شد.
۰ لندکی بعد از جنگ. گروههای
آموزش رولبط بشرى. (كروههاى
(] که گاهی به آن «درمان ویژه لفرلد
بهنجار» می گویند در «آزمایشگاه
آموزش ملی» ولقع در شهر بتلی
ايالت مين سامان. يافت. 2"
صفحه 12:
٠ در دهه 1۹۶۰ درنتیجه ظهور مراکز مختلفه رشد و بالندگی در سرتلسر امریکل به
ویژه «موسسه لسللنء واقع در بیگ سور کللیفر نی گروه یویلیویی لبخشی از جنبش.
تون ققوه بشریع SE قخرف بر سحته رون یم بر جا گذاشت و به نظر مي
بسید که تولفق فوری شمار نیادی از آدمیانی را که اکثراً متعلق به طبقه بالای متوسط
بودند, به خود جلب کر ده است.
* لمروزد از آن شور و لشتیلق به میزلن زیلدی. کلسته شده لستد هرچند گرود دیمانیهلی,
سنتی, و به میزلنی کمتر. گروههلی یویلیویی, باز هم پهلو به پهلوی هم به حیلت خویش,
ادامه می دهند.
* _ پیشههای. یولنديمانی. گروهی به سیلقی که امرونه میشنلسیم. يه سنت روان كلو
برمی گرد در آن مان سفی میشد با تحلیل گروهی: تعداد بیشتری از بیملیان دیمان
\
صفحه 13:
مزیت گروهدرمانی بر درمانهای فردى
کی مرت کاملا صرفهجویی شود. 7
| -فرد ميتولند از مشاهده مشکلات دیگران که مشابه یا شاید شدیدتر از مشکل خود اوست. احساس یاحتی, و
تلكرمى كيد
-از مشاهده يفتار دیگران مىتوانه جيزهايى ياد كرفت و نكرشها و عكسالعملها يا در تعامل افراد مختلفد و نه
فقط با یک درمانگر. شکافت.
- شرکت کنند گان میتوانند مهارتهای اجتماعی, موثری یا یاد بكيرند و اين سبکهای ارتباطي جدید را یوی دیگر
اعضای گروه امتحان, کنند. اعضای گروه میتوانند در کشف و رسیدگی به مسایل مهم از یکدیگر حمایت نمایند.
- گیوهها به افراد کمک میکنند نسبت به نیازها و مشکلات دیگران, توجه و حساسیت بیشتری به خرج دهند.
- گرچه گروهها عمدتا خش. دارند. یعنی, روی کسب مهایتهای اجتماع يا یفع مشکلات روانی
/ متمر کزند. ولی برخی از آنها جنبه آموزشی نیز دایند و مهارتهای مفید زندگی را به مراجعان» لموزش
درمان
صفحه 14:
نکات مهم در تشکیل گروه:
* فرد بايد لز انگیزه للم برخوردار باشد
* میلبه تفییر داشتهباشد و در راستای» رسیدن به این هدف +
ورود به برنامه گروه درمانی باید دلوطلبانه باشد و بیمار به
دوستان و اقولم و مسئولین. رولن درمانی به این. کلر وادلر نش
* بیمار باید به گروه درمانی معتقد باشد و آنرا یک شیوه درما
مناسب بداند. معتقد باشد که گروه نیازهای او رابر آورده
Bly میشود.
۰ نظر به اينكه كرود درمانی اصولا کلامی استه بیمار باید لز
مهارتهای کلامی و مفهومي کافی برخوردار باشد
صفحه 15:
فرآیند تشکیل مشاوره گروهی
0 * تركيبه كرود( انتخلب اعضا) 4
| * برخى لمزمتخصصلن(نظيرلولسن.0٠917١)تشخيص. ومصاحبه مقدماتى باداوطلبانه شرکت.
درمشلوره كروهى رللازم وضرورى مى دانندوعقيده دلرندكه مشلوربليد درانتخلب
وگزینش لعضلی گروه آناد بلشد تاکسا شلویه گروهی سودبيشترى
خولهندبردبر گزیند.
صفحه 16:
حجم گروه
معمولّتعداداعضاء دیمشارد گروهی,بلید شش الی دولنده نفر باشد.دیتعیین تعدلداعضلی
مشاوره كروهى.هدفهلونيزنوع مشكلات لعضاىء گروه تأثیر بسزایی دلرئد بدين معتى كه
درصوريت وجودمشكلات علطفى شديدتر.كروه معمولاًبا كمترين تعدلدیعنی شش
نفرتشکیل می شود.معمولاًتشکیل مشلوید گروهی باکمتر اززپنج نفرنمی تواندمفیدبلشد.
صفحه 17:
تعداد جلسات گروه ۱
7 جلسات مشاوره كروهى.معمولاً هفته اى يكبل تشکیل می كردد.تواتر تشكيل جلسلت ٠
رامی توان باتوجه به هدفها درصورتی که ضرورت ایجاب کندتشکیل می گردد.
ملهلر(۹۶۹ ۱)معتقداست. که اگراعضلء دایای مشکللت حلدی باشند که گروه *
درتخفیف آلام می تواند موٌثرولقع شود.جلسات گروهی بلید همه روزه و با لللقل سه
بلردرهفته تشکیل گردد.
* 7
صفحه 18:
تداوم جلسات:
به نظرماهلر(۹۶۹ ۱)معمولاًده جلسه رامی تولن. زمان لازم برای حل مسلئل همشکلات
درجلسات مشلهره گروهی محسوب داشت.درعین حلل دراین نمینه قلنین کلی.
وثلبتی وجودنداردوجلسات مشلوره گروهی تلنمانی ادامه می یلبد که لعضلی گروه به
هدفهلی تعیین شده نلئل آیند.
صفحه 19:
<
طول هر جلسه: ۱
طول هرجلسه مشلوره كروهى:بل تواتتشكيل آنن درهفته بستكى دلرداكر كروة 7
دیهفته یکبارو یلدوبار تشکیل گرددوقت هرجلسه یک ساعت خواهدبودولی
چنانچه جلسات مشلویه گروهی هردوهفته یکبار تشکیل شود.زمان هرجلسه دویا
سه سلعت خواهد بود 1 1
<
بك \
صفحه 20:
۱ فراهم آوردن موقعیت ۱
ديمحلى كه مشلوره كروهى درآن تشكيل مى كردد,بايدبريا تمام لعضاء فضلى كلفى. 7
وجود دالشته وازهياهو ومزاحمت ديكران. دور باشد.
صفحه 21:
تعیین گروه باز و بسته
" معمولاً گروههایی که برای حل مشکلات علطفی تشکیل می گردند.ازنوع گروه
بسته می بلشند.نوع گروه درلولین جلسه با توافق لعضاء مشخص. مى شود.
صفحه 22:
۱ پایان دادن به جلسه گروه ۱
۲ به انه دلدن, به جلسه مشاور گروهینظیر آغاز جلسه ازلهمیت. خلصی بر خورداراست. درپایان
| بخشی به جلسه مشاویه گروهیبلید از فنونی لستفلده شودکه یعایت آنها موجب لفزایش
کلرآیی گروه می گردد.ازآن. جمله اینکه مشاور بایددقایقی قبل ازپلیان جلسه,فرار یسیدن
ختم جلسه را اعلام دلرد.دیاین فاصله بلید محتولی بحث جلسه مشلویه گروهی.خلاصه وازآن
صفحه 23:
عوامل موثر در گروه درمانی
۳
* تبادل اطلاعات جدید: درگروه دیملنی, دو منبع اطلاعلتی وجود داید: درملنگر و تک تک اعضلی
گروه. اعضای گروه با در میلن گذلشتن تجربههای, خود. اطلاعلت مهمی یا در اختیلر همدیگر قرلر
میدهند. گلهی بازخورد Jl طرف چند عضو گروه میتولند یوی, دیملنجو تلثیر بیشتری داشته بلشد
تا بازخورد از طرف دیمانگر.
* ایجلد امیدولری: علاوه بر درملنگر. اعضلی گروه هم میتولنند امیدولری ایجلد کنند و دیبایه
تغييرات مثبتى كه در دیگر اعضلی گروه میبینند. نظر دهند.
" عمومیت: در گروه درملنی نشان, دلده میشود که همه مردم در زندگی مشکلاتی دلرند. در نتیجه
اعضای گروه متوجه میشوند که تنها آنها نیستند که در اثر ترسها و نگرانیه انز زندگی علدی بلز
| ملندهلند. لطللع از عمومیت. داشتن مشکلات فرد باعث میشود که اضطرلب لو درباره "دیولنه شدن" |
یز دستهدادن کنترل" کلهش پیدا کند.
صفحه 24:
کمک به همنوع: گروهها به دیمانجو اجلزه میدهند تا متوجه شود که میتواند به دیگرلن.
کمک کند. درملنگرلن. هیجانهلی مثبتی یا که پس.لز رفتلرهای لیثلر گرلنه رخ میدهند
"احسلس ایز شمند بودن" مینلمند. گروه درملنی موثر باعث مى شود اين احسلس. در
درملنجویلن تقویت شود
یلد گیری مهارتهلی اجتملعی: گروه درماني خوب لداره شده. شرایط مناسبی را فرلهم
میآورد تا افرلد مهایتهلی اجتملعی و میلن فردی جدیدی یلد بگیرند. دیاین گروههل به
طور دایم فرصتهایی پیش میآید که افراد مهایتهای اجتماعی بنيادین را با انواع مردم
تمرین میکنند و بلافاصله از واکنشهلی دیگران. در بایه آن رفتلرها باخبر میشوند.
انسجلم گروهی: لعضلی گروه منسجم یکدیگر یا میپذیرند. دوست دلرند که به حرفهلی
ساير اعضاى گروه گوش دهند و تحت تاثیر آنها قرار گیرند. آنها به یاحتی در کارهای گروه
شریک میشوند. لحساس لمنیت. می کنند و با اشتیلق برلی جلسلت بعدی گروه درملنی منتظر
میمانند. به اعضلی گروه اجلزه داده ميشود که خصومت. خود یا ابرازز كنند با اين شرط كه
Se را
مهمترین عامل اثربخشی مثبت. گروه درمانی میدلنند
صفحه 25:
رهبر گروه: ۱
* رهبرى به عنوان. یک فرایند. عبایت است.لز استفلده لز نفوذ بدون اجباب به منظور 7
هدایت و هملهنگ کردن فعالیتهای اعضلی گرهه در جهت. تحقق هدفها
* رهبری به عنوان, یک صفت. عبلیت است لز مجموعهلی از ویژگیها که به آنهایی
که تصور میشود قلد به استفاده موفقبتآمیز ارلین نفوذ میباشند. نسبت دلده
میشود
صفحه 26:
۱ رهبر در مشاوره گروهی
۲ مشاینفش بسزایی در لولین جلسلت مشلوره دلرد.
* رهبری مفید و سلزنده مستلزم آن لست که رهبر گروه شخصا لز تولنایی عقللنی و علطفى
کلفی برخوردار بلشد
* هدف رهبر گروه باید تسهیل و هماهنگی در فعللیت هل و ارتباطات گروه بلشد
7 ce” ©
tah |
? ! 7
.
صفحه 27:
نقش رهبر:
p31) 295. wet ۲ جلسه اول مشاوره كروهى به لعضلى كروه معرفى ودر زمينه علايق 7
أ خود بالعضا کمی صحبت.می کند.همچنین از لعضا خولسته می شود تا دربایه هدفهایش لز
مشلرکت در گروه صحبت. کنند
۲ رهبر گروه باید حد ومرٍ مشخصبرای رفتلرهلی خاص در گروه را معين و مشخص.
کند این قوانین باید توسط یهبر به لعض گروه لعلام شود.
۳. بهتر است. رهبر به عنولن, عضوی از گروه در مباحث شر کت جوید زیرا در این صورت
a a a 3 هم هلم هم
oo ۳
صفحه 28:
75 گروهی باید.افراد یا تا پلیلن همراهی کند به این معنی که با حر کلت سر
گفتاد و اعضا نشلن دهد که گفتلر و لحسلسلت افرلد را دیک می کند.رهبر گروه بايد لز طريق
گوش دادن فعلل تماس چشمهاو... به اعضل نشلن دهد كه در كنار آنها خوشحال لست.
۵ رهبر گروه باید گفتار لعضا یابه خوبی درک کندو در مولردی که متوجه منظور لعضا
نشد بطور صریح و مودبلنه از لعضا بخواهد تا توضیح بیشتری راجع به موضوع بدهند.
۶. رهبر ob از لفرلد بخولهد تا احسلسلت و گفتایشان را در نما حلل مطرح کنند و از
پرداختن به مسلئل و مشکلات گذشته پرهیز کنند. برلی این کلر می تواند انز طریق گفتن این
سوال كه اكنون چه احسلسی دلرید؟لعضا را به گفتگو در زمان, حلل ترغیب کند.
ate
صفحه 29:
۷ یهبر گروه از به وجود آمدن سکوت در گروه نباید هرلسی داشته باشدز پرا در لحظلت
سکوت ,مراجعان به خود کلوی می پردازند.و به تجزیه و تحلیل دیونشان مشغول هستند.
۸ یهبر باید به تملم افرلد اجلزه اظهلر نظر بدهد و مشلر کت. همه یا جلب نملید لفرادی که
تملیل به شرکت در بحث راندایند نباید مجبور به صحبت کرد این وظیفه یهبر است که
محیطی آرلم و آزلد بوجود آوید که لفرلد با طیب خاطر در بحث هلی گروهی شرکت
کنند.برای هر مشکلی یاههلی متفلوتی وجود دایدو پیش بینی اين راه حل هل از طرف رهبر
گروه کلر سخت. و مشکلی لست رهبر بایدبر اساس تجربیاتش و همچنین در نظر گرفتن
موقعیت گروه روش منلسب را لنتخاب و به لعضا پیشنهاد کند ۳1
صفحه 30:
(گریکی از اعضا گروه تحت تاثیر احساسات قرلر گیرد و با عاطفی مشکل باعث ایجلد
گریه و نلراحتی در فرد گرددیهبر موظف است که به احسلسلت فرد احترلم گذلشته و اویا
در تخليه كردن احساسات دردناک کمک کند.
le مطللب مطرح شده در گروه باید بصورت محرملنه باقی بملند هرهبر به عنوان, فردی
امانتدلر باید محتوای جلسه آموزشی را محفوظ نگه دلرد
صفحه 31:
با تشکو از توجه شما