آموزشسایر

گزارش نویسی 2

صفحه 1:

صفحه 2:
کار عملی نوع گزارش: گزارش رسمی بلند نویزگی های گزارش فايل-1/70101 حدلق[در ؟ صفحه -2 لستفادم از يكنجدوليا نمودار در متنك زاريش -3 يعاسلصول:نكاريشىو نقطه گناری-4 :ارسالگزارشاز طریقلیهیل-5 ‎hashemian553@yahoo.com‏

صفحه 3:
کار عملی موضوع گزارش (پیشنهادی): ‎-١‏ لزوم يا عدم لزوم باز بودن کتابخانه در شیفت عصر ‏به عنوان مسوول کتابخانه در تاريخ ‎٩۳/۶/۱۵‏ نامه ای به شماره ۶ از طرف معاون پژوهشی مرکز خود دریافت كرده ايد مبنی بر باز بودن يا باز نبودن کتابخانه در شیفت عصر ‏۳- دلابل شرکت کردن با نکردن در نمایشگاه بین المللی کتاب

صفحه 4:
«واژه «گزارش 2 گزارش در لغت به معنای تفسیر قضیه شرح و تفصیل خبر یا کاری که انجام يافته (فرهنكك عميد) بيانو لظهار - (فرهتكفعيق

صفحه 5:
«اصطلاح «گزارش مح 2 گزارش در اصطلاح. انتقال اطلاعات از فرد یا افرادی که آنها را می دانند و یا به طريق علمى به دست آورده اند. به فرد یا گروهی که نمی دانند و نیازمند .اطلاعات مزبور براى اتخاذ تصميم تا انجام يكك كار هستند» است

صفحه 6:
«تعریف «گزارش نویسی هت گزارشن ویس عباردلسلز به تحریر در آوردنلخبار لطلهات‌حقایق - عللمسائ(و رویدادهه تجزیه و تحلیلم نطقیو متواسی‌آنهه برلی‌رسیدن به رله حلص حیح که همرله با لختصار و روشنیت لویزش ده و بر دو .لصا «ساشه نسویسیی و «ساسلم ن_‌هیسیی لستوار باشد در ولقع گزارشنویسی ف نولسکه با آگاهیاز آنفن مطا لهر - موضوعیرا می‌تولنطورعطبقه بسندی‌کرد و نظم‌ب‌خشید که هدفمورد .نظررا در کوتاه تریززیمانو با ساده ترینک ام به دستآّورد

صفحه 7:
«هدف «گزارش نویسی ‎hE‏ 1 فایده و هدف از نوشتن گزارش رساندن ‎ely‏ خودبيه ‎cee le elle‏ صحت و روشنی است و مهم این است_که نویسنده گزارش؛ قادر باشد تصویری روشن از فکر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم نماید. تأثیر گذاشتن بر مخاطب

صفحه 8:
«کاربرد «گزارش نویسی هت کاربرد گزارش نویسی در سازمان به عنوان ابزار مدیریت در جهت انجام وظایف مدیران و گردش کار مطلوب در سازمان و ایجاد ارتباطات رسمی سازمان می :باشد. که عمده کارایی آن عبارت است از برنامه ریزی» سازماندهی و هماهنگی اطلاع از اجرای صحیح دستور (کنترل) آگاهی از وظایف واحدها (هدایت) آگاهی از پیشرفت کار (رهبری) آگاهی از روشهای انجام کار آكاهى از كمال يا نقص فرامين اطلاع از مشكلات (كنترل) ارزيابى توانمندى هاى مجموعه تحت سريرستى

صفحه 9:
تهیه گزارش ‎Se « « «_ <<"‏ قبل از اينكه تصميم به تدوین گزارش بگیرید باید بدانید که گزارش را برای چه شخصی يا اشخاصی تهیه می کنید. در واقع چه کسی یا کسانی؛ براساس گزارش شما تصمیم گرفته و اقدام خواهند کرد. دانستن افکان تمایلات» خلق و خوی» تحصیلات تجربیات و نحوه تصمیم گیری خواننده گزارش و این که او خود تصمیم مى كيرد يا لن كه كزارش را برای اظهار نظر به نزد دیگران ارسال می کنده برای تهیه کننده گزارش بسیار مهم است. زیرا با آگاهی از این مان مي تون ‎LE‏ خود را به شکلی تهیه کند که رسیدن به هدف را سریعتر و مطمثر

صفحه 10:
تهیه گزارش ‎TH « « « « <<‏ تهیه گزارش به دو شکل انجام می گیرد: «از شما خواسته می شود که گزارشی تهیه کنید خود شروع به تهیه گزارشی می نمایید

صفحه 11:
ِ مراحل گزارش نویسی 31 مراحل جهار كانه كزارش نويسى عبارتند از: «مرحله برنامه ریزی» تداركات و تهيه مقدمات مرحله تنظیم و سازماندهی كزارش (ربط منطقى مطالب) «مرحله نگارش مرحله تجدید نظر و اصلاح و تهیه متن نهایی

صفحه 12:
مرحله اول گزارش نوبسی: برنامه ریزی هت مسأله مقدمات و برنامه ریزی برای تهیه گزارش بر حسب نوع آن متفاوت السك در مواردى مى توان تمام روند برنامه ريزى را در ذهن خود آماده و متمركز كنيم و نيازى به بباده كردن آن بر روی کاغذ نمی باشد (اکثر گزارشهای مختصر و توضيحى) در كزارشهاى ادارى و فنى و تحقيقى با توجه به اينكه نويسندكان كزارش به دنبال كشف حقايق و نتايج قابل ارائه هستند بهتر است در مرحله برنامه ریزی دالاووكن طلم النتقاده تمايتد

صفحه 13:
مراحل روش علمی تعريف مسأله طرح مقدماتى تحقيق انتخاب روشى مناسب براى تحقيق جمع آوری اطلاعات و داده ها تحلیل و تفسیر A ‏نتیجه گیری‎

صفحه 14:
مرحله دوم گزارش نویسی: ساختار گزارش 333 1091 در اين مرحله سرو كار ما با طرح ريزى است يعنى با طرح ربط منطقى مطالب منظور از ربط منطقى مطالب آن است که بين كل و جزء و بين اجزاء از حيث درجه اهميت تقدم و تأخر» علت و معلول و ديكر معيارهاى نظم و ترتيب معقول و روشن وجود داشته باشد به صورتی که خواننده گزارش هم از کل موضوع تصویری روشن در ذهن پیدا کند و هم ترتیب و اهمیت نسبی اجزاء را با یکدیگر وبا کل موضوع تشخیص دهد.

صفحه 15:
7 هر خواننده گزارش ( گزارشخواه ) ممکن است نتایح و پیشنهادات گزارشگر را بپذبرد با نیذبرد. 7 نکات و نظریات عمده باید مورد تا کید قرار گیرد.

صفحه 16:
سمس 7 ساختار گزارش هر گزارش باید دارای: 8 ترضوع ع 7 بدنه اصلی (متن 7 پایان

صفحه 17:
مقدمه گزارش ‎es‏ مقدمه گزارش باید به گونه ای آغاز شود که خواننده در راستای موضوع گزارش قرار گیرد؛ یعنی در همان دو سه سطر اول بداند موضوع گزارش چیست. بطور کلی مقدمه باید سه هدف را دنبال کند: ‎٠‏ گزارش را در ارتباط با موضوع به گونه ای مطرح سازد که برای خواننده قلبل قهم و با معنی باشد. در خواننده نسبت به موضوع ایجاد علاقه کند ‏باید به خواننده بگوید که از گزارش چه انتظاری باید داشته باشد

صفحه 18:
متن يا بدنه اصلی گزارش ‎fe ce‏ متن یا بدنه اصلی گزارش محل ارائه آمارها؛ داده ها و تحلیل و تفسیر آنهاه بیان معیارها و اثبات مدعی است.

صفحه 19:
پایان گزارش ‎fe ce‏ پایان گزارش شامل نتیجه گیری, ارائه پيشنهادات و راه حل است که همراه با خلاصه عمده گزارش (در مورد گزارشهای مفصل) می باشد.

صفحه 20:
تنظیم گزارش از جنبه پذیرش يا عدم پذیرش آن از سوی خواننده گزارزش ‎me‏ ‏۱ در مورد خواننده ای که احتمال می رود گزارش و نتایج آن را ‎oe ee aS‏ موز ‎(Deductive) 15 _+5,‏ استفاده کرد. در مورد خواننده ای که گمان می رود در برابر قبول نتایج و پیشنهادات مقاومت کند باید از روش استقرائی ‎2S est! Inductive)‏

صفحه 21:
الگوهای ساختار گزارش الگوی قیاسی ‎Deductive‏ ‏الگوی استقرائی 122011011576

صفحه 22:
الگوی قیاسی ‎=a‏ در اين الگو نکته اصلی و با مهمترین پيشنهاد در آغاز ارائه می شود و سپس جزئیات و توضیحات و دلایل تایید کننده به دنبال آن می آید. الگوی بسیاری از گزارشات اداری و باز رگانی قیاسی است.

صفحه 23:

صفحه 24:
الگوی استقرایی در الگوی استقرایی اول آمار و اطلاعات و حقایق ارائه می شود سپس بر پایه استدلال نتیجه گیری شده و نهایتا پیشنهاد و یا راه حل مسأله مورد نظر ارائه می گردد. الگوی استقرایی می تواند فرد را تشویق به مطالعه گزارش و دریافت حقایق کند و درجه احتمال مخالفت او را با پيشنهاد کاهش دهد.

صفحه 25:
الگوی استقرایی

صفحه 26:
3 م اصل تاكيد در كزارش ‎Se « « «_ <<"‏ خوانند گان گزارش معمولا آنچه را که در آغاز و ‎Mee SLL‏ خوانندب به ياد مى سبارند؛ بنابراين لازم است نكات عمدء در آغاز و پایان گزارش قید گردد. ین امر در مورد نكات عمده هر بخش از گزارش و در هر پاراگراف تباید مراعات شود. خوانند گان گ ۲ 3 سپارند. به خاطر سپاری مطالب و نکات عمده از سوی خواننده گزارش بستگی به این دارد که گزارشگر چگونه لین نکات را با نکاتی که خواننده گزارش قبلا می دانسته مرتبط سازد و چگونه نكات عمده را به هم ربط دهد.

صفحه 27:
جكونه نکات عمده را مورد تاکید قرار دهیم؟ هت . جای نکات در گزارش همانطور که گفته شد باید آغاز و پایان گزارش باشد ۲. اندازه و تناسب مطلب با توجه به اهمیت موضوع در نظر گرفته شود ‎ast‏ ‏کلمات همگی از قوت و اثربخشی یکسانی برخوردار نیستند. جملات بايد روشن, محکم و موثر باشند. بکار بردن قیود و عبارات وصفی مانند «مهمترین عامل» «نکته اساسی؛ و عباراتی از این گونه توجه خواننده را جلب می کند. ۴ کاربرد علائم خط كشيدن زیر مطلب عمده رنگی نشان دادن جملات و عبارات» نوشتن به صورت درشت. ایتالیک» شماره گذاری و غیره عامل مهم در تاکید گزارش بر مطلب ۳ زبان

صفحه 28:
مرحله سوم گزارش نویسی: نکارش هت در این مرحله می خواهیم مواد و مصالحی را که در مرحله اول به درستی و با دقت و به اندازه کافی تهیه کرده ایم بر اساس ساختاری که از پیش (در مرحله دوم) طرح آن را ريخته ايم بكار بريم و عملا ساختمان گزارش را که از .مهمترین مراحل گزارش نویسی است بنا نهیم

صفحه 29:
در مرحله نگارش با چهار مسأله روبرو هستیم ۱ تهیه پیش نویس + مسأله سبكك نكارش +مسأله كلمات و جملات +مسأله پاراگراف

صفحه 30:
نهيه بيس لويس ص2۳ 5555 هر نویسنده تازه کاری تا زمانی که مهارت پیدا نکرده» ناچار به تمرين زياد و تهیه پیش نویس است تا بدین وسیله بتواند بعدا تغییرات و تجدید نظرها را در آن انجام دهد در پیش نویس ممکن است رعایت نقطه گذاری قواعد دستوری» جمله بندی و رسائی کلام زیاد رعایت نشده باشد که در مراحل بعدی باید اصلاحات .لازم انجام شود

صفحه 31:
سبك نکارش هت نویسنده گزارش باید با به کار بردن سبکی مناسب مطالب خویش را ساده و در عين .حال گویا و خالی از لغات و عبارات سنگین و دور از ذهن خواننده» گزارش نماید : گزارش نویس باید بکوشد که از نکات ضعف زیر پرهیز کند + به كار بردن کلمات و جملات اغراق آمیزمانند: هرگزه بی نهایت» يكك دنيا + به کار بردن کلمات و جملاتی که حس اطمینان دور از عقل و منطق در خواننده ایجاد می کند ۳ برانگیختن احساسات خواننده مانند: کوته فکران این طور فکر می کنند یا خود را به جای من بگذارید تالا جيه بای ون به گزارش: هر شخص عاقلی می پذیرد. سعی در ‎ude‏ مسایل بدون ارائه دلایل منطقی با ادای جملاتی مانند: «بدیهی است که «لازم شن نیست که») اهمه کس می داند که« وس

صفحه 32:
کلمات و حملات ۰ تعریف جمله اقسام چبله + اصول جمله

صفحه 33:
اصول جمله ‎٠‏ اصل وحدت اصل ربط اصل ‎ASU‏

صفحه 34:
اصل وحدت ‎Se « « «_ <<"‏ .یک جمله باید فقط شامل یک مضمون و نکته اصلی باشد به منظور حفظ وحدت جمله نکات زیر باید مورد توجه قرار كيرد هيج كدام از نکات لازم برای قابل درک نمودن مفهوم وفکر اصلی نباید از جمله حذف شود نکته اضافی و غیر لازم در جمله گنجانده نشود زاس محم وود انان ب قتا مور ترجه رن گرد "روابط بین مضمون و ایده های اصلی و فرعی با به کار بردن حروف ربط صحيح و به جا نشان داده شود «افکار مستقل را در ترکیب جملات مستقل و افکار فرعی در جملات فرعی و تبعی قرار داده شود :نباید در میان جمل جهت فکر را بیش از یک بار تغییر داد از نوشتن جملات طولانی که حفظ معانی و درک ارتباط بین فاعل و مفعول و مراجع ضمیر را مشکل می سازد باید پرهیز کرد +باید از علائم نقطه گذاری به نحو دقیق و صحیح استفاده کرد تا معانی جملات تغییر نکند

صفحه 35:
اصل ربط هت هر یک از کلمات و قسمتهای جمله باید چنان به هم متصل و مرتبط باشند و با یکدیگر ت کیب شوند که معنی اصلی و مورد نظر خود را از دست ندهند. رعایت اصل ربط سیب.می شود که ‎ede etl‏ + مبهم و بی معنی نگردد :به منظور حفظ ربط نكات زير بايد مورد توجه قرار گیرد کلمات رابه ترتیب صحیح در جمله قرار داد و در به کار گیری قيود وصفى بايد دقت خاصى کرد. مثال: «منتقد پنج غلط از مقاله او گرفت که اتفاقا همه درست بوده. بايد هميشه هر فعل و عمل را به فاعل آن ربط و نسبت داد قواع اگر در جمله مقایسه ای صورت گرفته باید از تکمیل آن مطمثن شد؛ نباید مقايسه را به صورت ناقص تمام کرد. به کار بردن ضمایر دارای اهمیت بسیار است

صفحه 36:
اصل تا کید هت ‎ASE‏ یعنی قرار دادن مطالب و افکار مهم جمله در محل مناسب به طوری که به .گیرایی جمله کمک کند

صفحه 37:
‎gt‏ منظور حفظ ربط نكات زير بايد مورد توجه قرار گیرد ‎Che!‏ تسیل ری فسات یا ای نیقی يلت ‏3 ‏خیلی زود ‎eet‏ ‎si‏ ‎al‏ ‎١‏ ‎es‏ ‏بالشمل ‏فى ريح كوتاه نويسى (ایجاز) ‏فصاحت و بلاغت ( ‎ ‎mgs ‎Sant cabelas PAB ‏درصد؛ ۱۰ کل‎ 4۰ ‏درصة‎ ‏بنوسیم ‏كران بها ‏هم اون ‏دار ‏و دلپسند. بلیغ: جامع و مانی. روشن و خالی از ابهام) ‏حضرت علی (عا بهترین سخن آن است که در عين كوتاهى بر تمام مقصود كوينده دلالت كند و هرگز ملالنیورد

صفحه 38:
پاراگراف بندی ‎Se « « «_ <<"‏ :هر ياراكراف سه وظيفه اصلى به عهده دارد الف- جلب. توجه خواننده به موضوع و فکر اصلی نوشته ب- پرورش فکر اصلی نوشته به کمک بندها برای جل و گیری از انحراف فکر خواننده و قطع علاقه او ج- اعلهم رمج

صفحه 39:
فواید استفاده از بند با پاراگراف ‎Se « « «_ <<"‏ شکستن یکنواختی ۰ کمک به درک تقسیم بندی موضوع مشخص ساختن جزئی از کل موضوع + گذاشتن فاصله سفید برای بهتر دیدن 6 جلب توجه خواننده به تغییر موضوع یا موضوعات فرعی + آسانی مراجعه به هر مطلب

صفحه 40:
مرحله چهارم گزارش نویسی: تجدید نظر تجدید نظر اول: گزارش را از نظر مطالب و مواد مندرج بررسى كنيد آیا حاوعلطاها تک _افیم یب اشد؟- ‎Ms Hes LE UT‏ لسگه ‎LT‏ حقابق نیاز بسه شرح بیشترووارند؟- آیا بیشتر از لندازه مطلبگ نجانده شده لسک- آیانوشته منطقیمی اشد؟-

صفحه 41:
تجدید نظر هت :تجدید نظر دوم: گزارش را از نظر موثر بودن و ترتیب کلی آن بررسی کنید آیا موضوع به طور ولضح بیان‌شده لسکه آیاموضوع به مرلحلو بسه طور روشرتسقسيم‌شده لسکه آیا ربطب یره رح لاضح لسگه

صفحه 42:
تجدید نظر هت تجدید نظر سوم: نوشته را از نظر جمله بندی, انتخاب لغت» طرز نوشتن نشانه :كشارى و شيوه خط فارسى بررسى كنيد آیا جمله ها صحيح و موثر مىباشند؟- آيا كلمائةارلئمعانوقطعوو روشرهستند؟- آيالصولو قولعدنشانه كنارعو شيوه خطفارسوور كزايشبه صورتىَ يعايشده لسك

صفحه 43:
آراستن گزارش هت آراستن یک گزارش برای تأ کید بیشتر روی نکات مورد نظر و بنا کردن امکانات .بصری که بحث شما را پشتیبانی می کند از تکنیک های مهم گزارش نویسی است عنولزب ندی ساخترن ‎os pe i‏ جدول‌ها و ن_مودارها-

صفحه 44:
تقویت نکات اصلی 555] ———EE ‏شمرم گنار‎ ‏دلیره ها و یامربعهاتو پر‎ دایره ها و یا مربعهای توپر وقتی بیشترین تأثیر را دارند که بخواهید بر روی بیشتر از .یک ادعا تا کید کنید خحط کشیدن وقتی مناسب است که عبارت طولانی باشد و این امکان وجود داشته باشد که نکته برجسته مورد نظر نویسنده در میان عبارتها و جملات پاراگراف از نظر خواننده پنهان بماند

صفحه 45:
عنوان بندی ‎Se « « «_ <<"‏ عنوان بندی معقول و مناسب نوشته هاء به خواننده چارچوب بحث را نشان می دهد هرعنولنیا زیر عنولنب‌اید به طور معنی‌دار مطالیرا که دنب لمیکسند- به طور مثال در گزارشی که درباره مواد سمی در کودهای شیمیایی تهیه شده است عناوینی مانند: «ملاحظات کوتاه مدت» و «ملاحظات بلند مدت» نسبت به عنوانهایی مثل: «اقدامات اولیه می تواند مسمومیت را کاهش دهده و «برنامه های بلند مدت؛ .مسمومیت را حلیف خواهد کرد» کم ارزش ترند عناوين ايد به تنهايىوو بلوزمرلجعه به متزمعنودار باشند تا خولنندملح .که از گسزارشسطحیمیگنرد بستولند از طریق‌عناوییمطلمیا دریابد

صفحه 46:
جدول ها و نمودارها نمودار 5( ‎(Column)‏ ‏"نمود ار خطي ‎(Line)‏ +دایره ای (۳16) (Bar) ol aber (Area) 5) «>t» & Y Scatter) f.51,- (Stock) ply b ‏انباشته‎ ‎(Surface) ‏«سطحی‎ ‎)100110111311]:( ‏+دونات يا حلقه اى‎ (Bubble) i>) (Radar) ¢,!s!)»

صفحه 47:
نمودار ستونی ‎Se « « «_ <<"‏ برای مقایسه متغیرها مورد استفاده قرار می گیرد مثلا وقتی می خواهیم آمار بخش امانت را در ماه های مختلف با هم مقایسه تیم

صفحه 48:
نمودار خطی هت برای نشان دادن نحوه رشد یک متغیر در طول زمان مثلا بررسی میزان تغییرات امانت کتاب در طول ماه های سال

صفحه 49:
نمودار دایره ای ‎Se‏ ‏«برای مقایسه داده ها و متغیرها استفاده می شود

صفحه 50:
نقطه گذاری و اهمیت آن در نگارش هه ۲

صفحه 51:
انواع گزارش ‎me‏ ‏:انواع كزارش از نظر نوع ارائه ‎٠١‏ كزارش کتبی «گزارش شفاهی

صفحه 52:
مقایسه گزارش کتبی و شفاهی هزینه تاثیر گزارشگر سختی کار طرح و اخذ فوری نتیجه مستندسازی و تطبیق با استانداردها طبط و بایگانی و اراه به عموم اخد اعتماد و قابل استناد بودن

صفحه 53:
:انواع گزارش برحسب نوع و شکل کلی ‎٠‏ گزارش های رسمی کوتاه ‎١‏ گزارش های رسمی بلند

صفحه 54:
گزارش رسمی کوتاه ‎fe ce‏ گزارشی که معمولا تا سه صفحه مرسوم اداری تهیه می شود و از ساد گی ,برخوردار است و موضوع آن مسائل ساده و روزمره اداری است

صفحه 55:
گزارش رسمی بلند هت گزارشی که معمولا بیش از سه صفحه است. اين نوع كزارش ها بيشتر به موضوعاتی علمی» پژوهشی. اجتماعی؛ فتی و موارد مشابه مربوط می شود که اغلب از نظر زمان تهیه نیز طولانی است

صفحه 56:
انواع گزارش برحسب دوره و مدت ‎TH « « « « <<‏ ‎٠‏ گزارش ادواری ‎٠‏ گزارش اتفاقی

صفحه 57:
انواع گزارش برحسب هدف مص لته ۳ 3 ۵ 5 3 كزارش كار كزارش فنى كزارش علل مسأله گزارش و راه حل مسأله گزارش اطلاعی گزارش مشورتی گزارش انتقادی گزارش تحصیلی (پژوهشی) گزارش اداری گزارش بازرگانی

صفحه 58:
a8 ‏گزارش اداری‎ 3۳00000 55 گزارش های اداری را معمولا کار کنان سازمانها تهیه و به مقامات بالاتر ارائه می کنند. غالبا گزارشهای اداری با یک نامه همراه است که دارای تاریخ و شماره ثبت گزارش است و علت تهیه گزارش در آن ذکر شده .است

صفحه 59:
:انواع کزارشهای اداری هت كزارش هاى دوره اى (ماهانه. سالانه. ترازنامه) ‎٠‏ كزارش بيشنهادى + كزارش آمارى مربوط به بيشرفت كارهاى سازمان + گزارش وضعیت (تجزیه و تحلیل موقعیت دیروز و امروز سازمان)

صفحه 60:
گزارش پژوهشی هت 7 پایان نامه 7 طرح تحقیقاتی ۵ مقاله

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان