علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیالهیات، دین و معنویت

گفتمان ها و جریان های فکری و فرهنگی در مسیر تمدن اسلامی

صفحه 1:
گفتمان ها و جریان های فکری و فرهنگی در مسبر تمدان اسلامی ال و نوی وم دا

صفحه 2:
** محموعه اندیشههای نظاممند و کار آمد؛ ناظر به هدایت اجتماعی. شامل سه لایه اندیشههای بنیادی, راهبردی و کاربردی * مفاهیم واژه‌ها و نشانه‌هایی که در پیوند باهم» مجموعه‌ای معنادار را م یآفرینند» این نشانه‌ها و مفاهیم» مولفه های شناوری هستند که در اطراف یک دال مرکزی (مولفه اصلی) سامان‌دهی و مفصل بندی شده گفتمان را شکل می دهند. ** دال مركزى : دال مركزى (مركز ثقل) نشانهاى است كه ديكر نشاندها در بيوند با آن معنا و مفهوم بيدا مى كنند

صفحه 3:
* دال مرکزی و نشانه‌های گفتمان غربی: در بینش غربی دال‌هایی همچون آزادی بیان» انتخابات » مشار کت سیاسی» دموکراسی» پلورالیسم» نسبیگرایی و ... در پیوند با دال مرکزی که همان لیبرال دموکراسی یا آزادی است» معنا می‌بابند. * دال مرکزی نشانه‌های گفتمان اسلام فقاهتی: در اسلام سیاسی فقاهتی دال‌ها و مناهیمی مانند مردم عدالت» سیاست» حکومت فقه. روحانيت و... ذر كنار ذال مر كزى ولابت دا ولابيتفقيه معنا مى بادند.

صفحه 4:
جریان و جریان شناسی تعریف جریان حرکت ها و اندیشه های سیاسی اجتماعی زمانی به جریان تبدیل مى شوند سه ویژگی داشته باشد. «برخورداری از گفتمان» «دارای پشتوانه تئوریک» «داری زمینه اجتماعی» دارای طر فدار در اقشار مختلف جامعه بوده و بتواند اهداف عینی اجتماعی تعقیب کند. موضوع بحث در جریان شناسی فکری شناخت ف رآیند شکل گیری یک اندیشه» به همراه بررسی مبانی فکری» اعتقادی و دیدگاه‌های سیاسی» فرهنگی و اقتصادی آنها شناخت احزاب گروه‌ها و جناح‌های سیاسی که دارای همسویی در مواضع» رویکردها و گفتمان‌ها باشند.

صفحه 5:
ضررورت و هدف جربان شناسی فکری ‎١‏ فهم درست و واقع بینانه از جریانهای فکری مور در گفتمان سیاسی» فرهنگی و چالش ها و آسیب ها (تشخیص درست دوستان از دشمنان) ۲- روشن شدن خلاء ها و آسیب های فکری جریانهای موثر و موضع گیری صحیح و آگاه سازی دیگران ۳-داوری و سنجش واقع بینانه و ارائه تصویری روشن از چشم انداز آینده تحولات فکری در گفتمان انقلاب اسلامی ۴-مقابله با جریانمای فکری مردود و دنبال کردن جریانهای فکری دارای راهبرد و استراتژی فرهنگی مبتنی بر گفتمان انقلاب و امام و رهبری ۵- تبیین و تحلیل صحیح فرهنگی مرزبندی های موجود (قعیین نوع مواجهه و موضع گیری مناسب در بر خورد با جریانات سیاسی)

صفحه 6:
بصیرت از نگاه علی (ع) ولا يَحْملُ هذا الم ال ابر لس وافعلم بمواضع الق این پرجم را جز افرآد بینا؛ با استقامت و آگاه به موارد حق به دوش نمی‌کشند (نمج البلاغه خطبه ۱۷۳) «علی العاقل ان یکون عارفاً بزمانه» برهرخردمند لازم است زمان خویش رابشناسد. (اصول‌الکافی, باب الصمت و حفظ اللسان) «العالم بز مانه لا تهجم علیه اللوایس» هركس عالم به زمانش باشد مورد هجوم حوادث ناكوار واشتباهات قرار نمی گیرد. : (اصول الکافی» باب العقل و الجمل)

صفحه 7:
اهداف کلان و متعالی گفتمان انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن اسلامی در عرصه جهانی متناسب با فضای دنیای امروز امام خمینی (ره) ۱ «انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پبدا کند و مقدمات ظهور انشاء اللّه تهیه شود» مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) خطی که نظام اسلامی ترسیم می کند؛ خط رسیدن به تمدن اسلامی است. برای ایجاد یک تمدن اسلامی - مانند هر تمدن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی «تولید فکر» دوم «برورش انسان». «سرنوشت حتمی عبارت از اين است که تمدن اسلامی یک بار ديكر بر مجموعه عظیمی از دنا پرتو خود را بکستراند. خطی که نظام اسلامی ترسیم می‌کند خط رسیدن به تمدن اسلامی است. »

صفحه 8:
چگونه میتوان گفتمان انقلاب را دنبال و تمدن اسلامی را در برابر تمدن غرب محقق نمود و چگونه باید با کفتمان رقیب مواجهه کرد؟ ‎LT‏ میتوان در فرایند توسعه کشور از «علوم؛ ساختارهاء و محصولات» مدر نیته استفاده نمود؟ ‏۱- اسلام و گستره دین ‏۲-تعریف از غرب و تمدن غرب و علم ۳-انقلاب اسلامی و مأموریت آن ‏۴-دشمن شناسی و نوع مواجهه با دشمن ۵-ساخت ایران و الگوی پیشرفت ‎

صفحه 9:
نتيجه تفاوت و اختلاف» در اندیشه و موضع گیری اختلاف دو فکر و دو قرائت از حکومت ۷ دو قرائت از مأموریت انقلاب اسلامی» ” دو قرائت از بازسازی کشور» ” دو قرائت از موازنه قدرت در جهان ” و دو قرائت از نحوه تعامل با قدرتهاى جهانى است. لين جالشهاى فكرى و فرهنكى وقتىيبا هويت و شخصيت افراد قركيب مى كردد به اختلاف در موضع كيرى تبديل مى شود.

صفحه 10:
الف) گفتمان اصو لکرایی: تمدن گرایی اسلامی سنتی: جامعه روحانیت» پیروان خط امام و رهبری» شورای هماهنگی نیرو های انقلاب تحول خواه؛_آباد گران» آباد كران ايران اسلامى» جمعیت ایثار گران اصولگرایان اصلاح طلب جبهه پایداری ب) اصلاح طلبان گفتمان تجددگرایی اسلامی( مدرنیته اسلامی): کا رگزاران»حزب اعتدال و توسعه گفتمان تجدد گرایی(سکولارهای مسلمان): دفتر تحکیم»سازمان مجاهدین و حزب مشارکت نهضت آزادی»اعتدال ملی مذهبی»حلقه ایران فرداءپیام هاجر»جنبش مسلمان مبارز تحکیم شاخه علامه)

صفحه 11:
گفتمان تجدد گرایی اسلامی(کنتمان سازندگی) دخالت اسلام در حیات اجتماعی را قبول دارند اما معتقد به عبور از تمدن غرب و ایجاد یک تمدن جهانی بر مبنای اسلام و در مقابل تمدن غرب نیستند بلکه معتقد به تعامل با آن از طریق تر کیب سازی مکتب اسلام با مدرنیته و تمدن غرب و تعبیه ارزشهای اسلامی در این تمدن و جمع میان ارزش های اسلامی و ره آوردهای مثبت تجدد می باشند

صفحه 12:
نگاه گفتمان تجددگرای اسلامی به دین(گفتمان سازند کی) ۰ اعتقاد به اسلام و حکومت اسلامی در شکل حد وسط ‎٠‏ عدم اعتقاد به حکومت اسلامی حداکثری که مستلزم تمدن جدید مبتنی بر فرهنگ جدید و در مقباس جهانی همراه با تکنولوژی و ساختارهای جدید باشد. ‎٠‏ تابید ارزشها و افکار مکاتب بشری ‏لوازم این نگاه ‏۲ جمع دین و مدرنیته ‏” عدم وجود نكاه تمدن كرا و آرمان كرا ‏” عدم تكابو براى توليد علم دينى و بيكيرى تمدن دينى ‏” عدم همراهى كلمل .با مديريت دينى جامعه و ولليت فقيه (تولى ‎(Ctl‏ ‎

صفحه 13:
۲ تمدن غرب را فاقد اخلاق و معنویت صحیح می‌دانند. 7 اعتقاد به علم مدرن و فناوری‌های غرب ۲ پذیرش ساختارهای تمدنی و الگوهای کلان و عقلانیت غرب ۲ عدم نگاه سیستمی و عمیق به غرب. ۲ عدم ملاحظه سیاست؛ فرهنگ و اقتصاد در هم تنیده غرب بر مبنای یک ابدئولوژی واحد ۲ نگاه تفکیکی و تجزیه پذیر به مدرنیته ” عدم مشاهده جریان ارزشهاء اخلاق و ایدئولوی غرب در ساختاره تکنولوژی» دانش و مدیربت غرب و عقلانیت آن

صفحه 14:
نگاه جریان مدرنیته اسلامی به انقلاب (گفتمان‌سازندگی) ۲ اعتقادجه انقلاب اسلامى به عنوان یک انقلاب فراملت. و ضد استعماری. " مأموریت انقلاب اسلامی در داخل ایجاد رفاه و تقوبت جمهوری اسلامی ۲ ماموریت انقلاب در خارج تغیبر موازنه به نفع اسلام و انقلاب ** از طریق تعامل و در همکاری با غرب و نه مبارزه با آن.

صفحه 15:
۲ اعتقاد به وجود دشمنی از سوی جبهه استکبار جهانی و نظام سرمایه داری غرب " پرهیز از درگیری و رویارویی با دشمن در دستیابی به اهداف و تحقق رشد و توسعه تغییر موازنه در تعامل و همکاری با غرب؛ و نه مبارزه با آن به رسمیت شناختن تکنولوژی و عقلائیت برتر غرب تعامل با غرب برای ساخت یک ابران آباد مذهبی تعامل» گفت وگو مذاکره» مصالحه» چانه زنی و کوتاه آمدن برای حفظ امنیت ملی

صفحه 16:
- ایجاد یک الگو از نوع ژاپن اسلامی - با شاخصه های پیشرفت و توسعه ژاپن - توأم با اخلاق و معنویت اسلامی. آقای هاشمی راه رسیدن‌به لین عظمت را همان ابزار توسعه مدرن غربی میدلند وی خواهدبا ابزار کاملا غیبی در برابر غرب بایستد و لین تنلقض است چون مطالعات جامعه شناسان نشان داده است که هر چه ایشان بیشتر کشور رلبه سمت مدرنیته سوق داد» ارزشها و آرمانهای انقلابی در جامعه کم رنگ و کمرنگ تر شد. (ر.ک توسعه و تضاد» فرامرز رفبع بور)

صفحه 17:
نقد گفتمان مدرنیته اسلامی (سازندگی). عدم شناخ عقيو هيرؤسلام و جلمعیسآن() نكله غلط بخشربه توسعه ولمكابإستفاهه از لقوهاوفيبوور (© .عدم شناخشقيقتجلد (© ایلئه یلهکلرها و لکوهایمشت رکدر بازسازوو تسوسعه با (6 سكولاييستا به هليلمبلنوفكروخود ۵) توجه بیش از حد به توسعه در معنای جهانی آن (در حد تامین اجتماعی معمول در جهان برای کاهش خطر شکل گیری جنبشهای اجتماعی بر ضد نظام طبقاتی وحشتناک غرب) ۶) التقاطی بودن این تفکر و محروم بودن از مقیاس تحلیل تمدنی ۷) عدم ملاحظه تقلبل بین اسلام و کفر و نیز تقلبل انقلاب اسلامی و دنیای مدرن» در حد یک نزاع تمدنی.

صفحه 18:
عدم اعتقاد به حکومت و تمدن اسلامی 7 اسلام دینی فردی بوده و نمی تواند نقشی در مسائل اجتماعی ایفا کند ” محور یت مبانی غرب و تلاش برای تغییر در اندیشه‌های نظام اسلامی ۲ گفتمان مرکزی,لیبرالیسم (اباحه گری) با نمادهاء دمکراسیء آزادی» حقوق بشر مبتنی بر اومانیسم» پلورالیزم و کثرت گرایی دینی مفاهیم و مؤلفه ها: الف: اومانیسم ( انسان محوری در مقابل خدا محوری) ب: راسیونالیسم ( عقلانیت خود بنیاد در مقابل عقلانیت متعبد اجتهادی) ج: سکولاریسم (عرفی گرایی و نفی قدسیت و دین زدایی از عرصه حیات احنمای. د. مقادا انددشه حامعه ه حکه مت ذدن )

صفحه 19:
این گفتمان بر سویه‌های سیاسی و اندیشه‌ای تمدن غربی تأکیدمی در گیری با گفتمان اصلی انقلاب اسلامی: با گفتمان اسلام سباسی مبتنی بر ولایت‌فقیه درگیر و به دنبال شکل‌ده زنجیره گفتمانی خود با دال مرکزی آزادی لیبرالی است ترویج آزادی لیبرالی در كنار دال مركزى ولايتفقيه و اسلام فقاهتی: این آزادی از نوع لیبرال دموکراسی بود که به سایر مفاهیم و نشانه‌ها معنا و مفهوم می‌داد و آن زنجیره هم ارزی را حول خود مفصل‌بندی می‌کرد. اعتقادی به دشمنی آمریکا و غرب نداشته و مبارزه با استکبار ندارد. دشمنی آمریکا را توهم می داند و توهم توطئه می شمارد انقلاب اسلامی را تمام شده می داند و خواهان تعامل با جهان است ایران تنه با الگوی غربی ساخت و تکنولوژی غربی پیشرفت می ‎NGS‏

صفحه 20:
نقد گفتمان غرب و مدرنیته - تقابل در هدف محوری: (جهانی معنوی و جهانی سازی مادی) - تقابل گفتمان انقلاب اسلامی با لیبرالیسم و سکولاریسم حاکم بر غرب ادعای انقلاب اسلامی: ارمغان «رفاه و سعادت» و «بیشرفت و عدالت» توأمان تأمین آزادی» امنیت و کرامت انسانی از گذر گاه اخلاق» معنویت و عدالت تجده گرایی پیشرفت و توسعه را بر مبناي لیبرالیسم دنبال می کند

صفحه 21:
شاخصه ها ی گفتمان اصولگر ایی (تمدن کرابی اسلامی) رهبری دین و هدلیت آسمانی و آهنگ توحید و بندگی بلید همه حوزه های زندكى بشر از جمله تکامل اجتماعی او را دربر بگیرد. اعتقادبه مدنیت و ایجاد تمدنی جدید مبتنی بر فرهنگ, معنویت» اخلاق و ایدئولوژی اسلام دنبال نمودنیک تحول فرا تمدنی و تغیبر کل جامعه جهلنی و حرکت به سمت عصر ظهور دری حضور و اتصال تملمی حوزههای حیات اجتملعی بشر و همه لایه های اراده بشر به توحید و بندگی خدای متعال به دنبال عدللت و ارزشهای اسلام در مدیریت اجتملعی و نیز توسعه و تکامل انقلاب به شکل حداکثری انقلاب اسلامی و تکلملَن در تضادبا مسیر تمدن غوبی است و نابودی نظام سرمایه داری تنها راه ادامه بقای انقلاب اسلامی در پی ایجاد تمدن دینی در مقیاس ملی و جهانی با تمام لوازم تمدنی

صفحه 22:
|- اسلام یک دین حداکثری و حکومت» حکم اولی اسلام و مطلقه است. ۲- قاثل به ولایت کلی مطلقه برای معصوم (علیه السلام) و ولایت مفوضه مطلقه (اجتماعی) برای فقیه ۳- خلاصه نکردن اسلام در شریعت و ملاحظه ظاهر »باطن و سرّ دين (توحید - ولایت - شریعت) منحصر نشدن تحقق اسلام به جربان و اجرای شریعت بلکه علاوه بر آن» به تحقق خلافت الهی و اسلامی شدن مدیریت جامعه ۴- اسلام واجد شرلیط و ظرفیت رهبری و هدلیت ‎aol‏ بشری در همه ابعاد و تنها راه سعادت بشری

صفحه 23:
اسلام از منظر کفتمان تمدن گرایی اسلامی ۵- اعتقادبه «کارآمدی» و «جامعیت» اسلام و امکان تحقق آن در عرصه حبات اجتماعی و ایجاد یک تمدن فراگیر در جهان ۶- اعتقادبه «دیلت دینی حداکثری»به معنای مدیییت و سرپرستی جامعه و پبیند معیشت و سعادت بر اساس حضور حداکثری دین است. (نفی نگاه بسیط به حکومت) ۷-به دنبال طراحی فضای مدنیّت» شکل گیری هویّت اجتماعی و فرم دادن ساختارها و مظاهر اجتماعی مبتنی بر اسلام و هویّت اسلامی ۸- اعتقاد به جربان اجتهاد شیعی

صفحه 24:
«حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسنه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است»حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقیه در بر خورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» صحیفه نور: ج۲۱ ص:۹۸ «حکومت شعبه ای از والیت مطلقه رسول اه است؛ یکی از احکام اولیه اسللام است و مقدم بر تمام احکام اولیه».حتی نماز و روزه و حچ است..» حقیقت اسلام همان حکهمتبا تملمی شونات است و احکام بخشی از اسلام هستند. صحیفه نور: ج۲۰) ص:۱۷۰

صفحه 25:
نگاه طرفداران تمدن اسلامي نسبت به غرب و مدرنیته | - باطل دانستن کیت جریان غرب و جهت کلّی اين تمدن ۳- ملاحظه تمدن غرب به صورت یک منظومه و سیستم و دارای ‎Gee Ghat‏ (یک مجموعه‌ی به هم پیوسته ومبتنی بر بنیان مادی و غیر قابل تجزیه) ۳- خلاء غرب از مفاهیم و تعالیم انبیاء المی ۴- انسان مداری در تقابل با خدا مداری رو و لایه باطنی تجدد

صفحه 26:
انقلاب اسلامی از نگاه گفتمان تمدن گرایی اسلامی یک حرکت بالقوه و دارای شتاب به سمت ایجاد یک تمدن فراگیر جهانی ۱- منحصر نبودن انقلاب اسلامی در حسیک انقلاب ضد استبدادی و ضد استعماری ۲- انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی و اسلامی و جوشیده از متن حقیقت هستی و لایه های باطنی عالم و اراده اولیاء المی ۳- دارای یک مأموریت فرا ملی و تاریخی و جهانی برای تغییر مدیریت جامعه‌ی جهانی در مقباس تحوّلات تاربخی ۴- احیاء عزت و هویت اسلامی

صفحه 27:
دشمن شناسی و جگونگی مواجهه با دشمن ۱- نگاه منفی به قدرت های بزرک و استعماری دانستن آنها ۲- آفان را دشمن اسلام و انقلاب قلمداد کردن ۳- ضرورت تحول همه ارکان تمدن ‎Golo‏ از بستر درگیری و مقاومت ۴-, خطرپذیری» شهادت طلبی و فداکاری» ساز و کار این مبارزه همه جانبه نرم و سخت و تغیبر موازنه‌ی قدرت به نفع اسلام

صفحه 28:
انقلاب اسلامی از نگاه گفتمان تمدن گرابی اسلامی ۵- احیاء رویکرد تمدن اسلامی و به چالش کشیدن هویت تمدن غربی ۶- ایجاد بیداری معنوی جهلنی از سنخ توحید و گرلیش جهلنی به معنوبت ۷-به دنبال تعریفی جدید برای جریان قدرت» اطلاع و ثروت در مقياس جهانى و بين المللی 4- مقدمه سازى براى ظهور

صفحه 29:
تفاوت و تمايز كرايشها سبا کشت زمان مرزهای کین سه تفكر ازيكديكر متمایختر شده و هر چه انقلاب اسلامى به سمت ایجامیک نظام روشن برای اداره‌ی جامعه پیش می‌رود تفاوت اين سه نظریه آشکارتر مى شود. : لین جریان هابه دلیل وجود اختلاف در الگوهای پیشرفت در برنامه‌ریزی و تعاملات جهانی نگاه‌های متفاوتی دارند.

صفحه 30:
اهداف متعالی انقلاب از منظر حضرت امام خمینی(ره) ۲ ما لین واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین‌الملل اسلامی مان بارها اعلام نموده‌ليم که درصدد کسترش نفوذ اسلام در جهان وكم كردن سلطة جهان‌خواران بوده و هستیم حال لگر نوکران آمریکا نام لین سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراطوری بزرگ می‌گذایند» از آّن بلکی نداریم و استقبال می‌کنیم. ۰ ” ما در صدد خشکاندن ريشه های فاسد صهیونیزم , سرمایه داری و کمونیزم هستيم ,ما تصمیم گرفته لیمبه لطف و عنلیت خداوند بزرگ نظام هلیی را که بر لین سه پلیه استوارند نابود کنیم و نظام اسلام رسول اللّه (ص) را در جهان استكبار ترويج نماييم و دير يا زود ملت هاى در بند شاهد آن خواهند بود.» ۲ سا قطع تمام وابستگیهلبه تمام ابرقدرتهای شرق و غرب مبارزات آشتی ناپذیر ملت‌سا علیه مستکبرین ادلمه دارد. همه می‌دانيم که جهان اسلام در انتظار به ثمر رسیدن کلمل انقلاب ماست؛عا از تمام کشورهای زیر سلطه براي‌به دست آوردن آزادی و استقلال کاملا پشتیبلنی می‌نماييم یبه آنان صریحاً می‌گویيم که حق گرفتنی است؛ قيام كنيد وابرقدرتها را از صحنه تاريخ و روزكار براندازيد».

صفحه 31:
‎BEE i ۱‏ افق نگاه امام خامنه ای در اهداف انقلاب ‏” ملت ايران.به فضل پروردکاربا هدلیت الهی با کمکهای معنوی غیبی وبا ادعیه زاكيه و هدايتهاى معنوى ولى الله الاعظم ارواحناه فداه خولهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. ‏۲ این آینده قطعی شماست. ۷ جوانان خودشان را برای لین حرکت عظیم آماده کنند. نیروهای موّمن و مخلص این را هدف قرار دهند. ( روزنامه خراسان ۷/مرداد/۸۹). ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان