صفحه 1:
6
كونه شناسى مدل هاى فر آيند برنامهريزى راهبردى
در برنامه ویزی راهبردي آموزش عالت |
@rovess Orde’ to Olwse a
eee ۰ ۲
دكتر احمد على يزدانبناه
استاديار موسسه بزوهش و برنامه ريزى آموزش عالى
امش ا (000001.
صفحه 2:
در وه
فرآیند های برنامهریزی راهبردی در موْسسات و سازمانهای گوناگون از پیشفرضهای متفاوتی
برخوردایند» لین پژوهئیسبا دستیابی نظریبه عمده تیین وجوه افتراق و تشابه مدل های گوناگون
برنلمه ریزی رلهبردی؛ سه پیشفرض اساسی بر دیدگاه آنان را تبیین و برتن اساس؛ پارادایم های
مدلی جلمع را برای برنلمه های راهبردی در آموزش عللی توصیه حی کند. پژوهشگر نخست با
مرور متون موجوده فررآیندهای مختلف برنلمه ریزی راهبردی که مشهورتیین نویسندگان از آنها نام
بردهلند» شنلسایی وبا رویکرد مبتنی بر تجوبه؛ نستبه طبقهبندی و لستخراج عمدهترین ویژگیهای
آنها در سه چیی فرض اساسی اقدام کرده لست. یافته های پژوهش در پاستبه کاوش های مبتنی بر
روش تحلیل محتوای متون ادییات حوزه دلنش مدبییت راهبردی» حلکی ان است؛ از منظر برنامه
ریزان؛ عمده تین معیارهای مسلط در انتخاب مدل مناسب برای فر آیند برنامهریزی راهبردی» در
ضرورت هسویی با معیار های فرآیند برنامهریزی راهبردی موجود؛ نیازمند ابتکارات
كوناكينى به شرح؛ ويكى جرخه اى بودن وبا تأثير متقلبل حرسيك از مؤلفه.ها بر يكديكر - مسنجم و
بگونه ای زنجیرهای شکل باشد- مولفه های کنکاش مفهیصی مدلجه عنوا نیاز کنکاش
محیطی باشد- امکان دریلفت با خور در هر نقطه از مدل میسر باشد- اهداف سازمانی در قلب
مدل قرار گرفته باشد- اقدامات اصلاحی در هر مرحله از مراحل فرآیند برنلمه ریزی راهبردی
مسر باشد- ملنع عملی ساختن تفکر راهبردی نباشد- منجرنبه تحقق نتلیج مشخص گردد- و
بالاخره امکان تحت تاثیر قرار دادن نتایج بررسی های راهبردی در گام های سپری شده می باشد.
مب نت0
صفحه 3:
برنامهریژی راهب ر دی ۲ وس
گونه شناس ی سب
ف رآیند برنامهریژی راهیرد ی صس۵
برنامهریزی راهبردی آموزش عالی ۸۵ دامع وس
معيار هاى مسلط Oowwict Ortteriat
ae oe aguas
صفحه 4:
ee
عصر حاضر کاری بس ارزشمند و در عین حالء پیچیده و
دشواراست. میزان تغییرات در متغیر های محیطی به حدی
9, الك كه اغلب تشخیص دنبای آینده غیرقلبل پیش
تلقی می شود. تاکنون در بارة فرآیند برنامهریزی راهبردی؛
مطالب گوناگونی ارایه شده است.
پرسش اساسی این است که در سیر تدوین استراتزی
سازمان کدامین فرایند موثر تر واقع می گردد؟ و کدامین
تفاوت دز انتخاب تصمیم کت
برخوردار است؟
ی a4
صفحه 5:
باره لن نوشته شده است. کمتر سازمانی را میتوان یلفت که فلقد نظام برنامهریزی راهبردی باشد].
تاکنون بیش از سه هزار وپانصد عنوان مقلله و کتاب در پایکاه جستجوی گوگل ویثه پژوهشگران, به
کلید واه فرآیند برنامه ریزی راهبردی در حوزه آموزش عللی اختصاص یافته است[]. بررسیها نشان
میدهد که که مبانی و اصول استراتژی سازمان تقریبا در همه نوشته ها مشابه هم هستند و از الگوی
مشلبه ای پیروی میکنند. به عنوان مثال؛ برخی نظریهپردازان لین حوزه مثل آنسوف (61۹۷۷.۱۹۷۳»
شندل و هوفر (۱۹۷۹) گلاک و دیگران (۱۹۸۰ کویین (۱۹۸۱) و لورنج (1۹۸۰) اعتقاد دارند:
در پارادایم یا چارچوب در حال وقوع است و مفهوم مدیریت ا فى رود کهبا ارائه جهت گیری
we متنوعى از ادبيات لين حوزه. تحولى را موحب شودل]. خصوصاً از دهذ ۱۹۸۰به بعد که روح
گرایی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جولمع. در دانشگاه های کشور های صنعتی دمیده شده
اثار شدت گرفته است[].
Omit tor
مه هه یه
05536
اسم
Po ©.©, (020M); "Nash emt tery ering Orn Doom مسحل OM DB, Oe, pel Oh ee 0-007
Gen Oot, Oreck nant Hemi mehr mbna Oar it 8.97%, Orn rp ate tary ODO
Pvrwee ernie ل ل ای ee tee
صفحه 6:
aot 0 ale هاى م از فيآيند هاى
برنامه ریزی راهبیدی که حاصل تلاش مشهورترین نویسندگان
علوم مدیریت است مواجه می شویم.
این مقاله با شناسایی وبررسی فرآیند برنامهریزی راهبردی که
کسب و کار های مختلف اعم از آموزشی و بازرگانی بهره برداری
9 است. به گونه شناسی آنها می پردازد. سیس با کمک آزا
رویکرد مبتنی بر تجربه نسبت به طبقهبندی و استخراج عمدهترین
ویژگیهای آنها در سه پیش فرض اساسی به شرح ادامه اقدام می
نماید:
صفحه 7:
بنیان پیش فرض اول برلین اصول استوار است؛ فرایند برنامهریزی
راهبردی فرآیندی سلسله مراتبی رت كاف ادام .از این
روء فرموله كردن و بياده سازى استراتزى متوالياً صورت مى كيرد.
وهای اینگونه مدل ها لزوماً یکی پس از دیگری برداشته مینر 5
بطوری که هر کدام از گامهای فرآیند را شبیه پله ای می توا
تصور کرد که برای دستیابی به پله دیگر لزوما باید طی گردد.مدل
و که دی اداهه معرفی هی شود در لب کته نا :۳
گیرند.
Okeke ©. b. Ud onl Gearet ®. deer ((990); "Grrteyo Dorergroret Phony Ba eayrcted Opprineh"; he bere (Deus
م0 میرم تا Overy ep _
صفحه 8:
2 + با بر دیز
a Ge. ae وی اشاره Bl es errs.
است ۰ بطوری که موفقیت ما را تضمین نمی کند. ولی بیانگر رویکردی
سل و عملی برای فرموله کردن, اجراء و ارزیلبی استراتوی ها است ٩۱
اين مدل با تاكيد به اين مطلب كه؛ فرآيند برنامهريزى راهبردی فرآیندی پویا
و مستمر بوده و فرموله کردن . اجرا و ارزیلبی استراتژی ها را مبتنی بر اصل
تکرار پذیری مستمر می داند. به عبارت دیگر برنامه ریزی راهبردی را
فعالیتی معرفی نمی شناسد که صرفا در پایان یک دوره زملنی صورت می
گیرد.بلکه او تأکید می کند. فرآیند برنامهریزی راهبردی به صورت خطی و
زنجیره بوده و هرگز نباید پایان پذیرد[ 1۳4,)۳6۴].
کم لد
صفحه 9:
نج گام اصلی می دانند. ایشان فرایند های پنتمگنه ای رابه گرا
هر ساله,بسیاری از انها كامهاى لين فرآيند را سپری می
ن مفهوم نیست که سازمان هر ساله استراتوی جدیدی را اتخاذ مر 3
BLM 8 نمی
راهبردی را مرکب از
nor rae
الك كر
چرا که در بسیاری موارد همان بلى ule
ens of | ای یک دوره زملنی سالانه با
1 کرد سالانه به روز شده» با هر ساله ن ابقاءع می گردا mie
سازمانها. نتايج حاصل از فرآیند برنامه رب زی راهبردی به مثابة يك داده ورودى برا
فرآیند بودجه سال آتی به کار گرفته می شود.طبق لين مدلء گام های فرآیند برنامه ریق
[أفتردى نه صورت متوالى بر بشت سر هم براى شكل دادن تتخضیص متلبم در ۱۲
مورد استفاده قرار می گیرد[ ,۳1۳ 2
کمن ریز
صفحه 10:
» گامهای بر ee ee a ۱
سی, انتخا, ارزشیابی مدل سازی کرده است. وی در خلال فرآيند برنامه ریزی
ah بکارگیری تکنیک های مجرب ی گروهی. استدلال»
١ Ge 7 Soe
ee ele ees oe
گونه ای طرحریزی شده است که طبق گفته ب بر Bio;
- یک مؤسسه غيرالتفاعى
pes
محدود و محصو
نیست. در واق پر
Bi, Ceo Ws a poe tenia Ue Gc ea
را پاسخگوی چنین محدودیتی میداند[]
I. Bryer مسا
Por woop میت One (2DOO);" Prevod & Greteye بل ما
Prnnizdion”; Ord @dicn lossy — Ors. Cua Praxnisor, 0
کمن ریز
صفحه 11:
ero ee oe
مراکز el: عللی مدل فرآیند برنامهریزی راهبردی 9
را توسعه و در سال ۲۰۰۱ میلادی رولیی آن را برای بیش از
ویست موضوح مرتبط با طراحی و پیادهسازی استراتویهای
آموزشی از راه دور در موسسات آموزشی مورد سنجش
قرار داد[
صفحه 12:
تجارب دیرینه ای که در سیر فرآیند برنامهریزیهای موثر در دانشگامهای
بزرگ بینالمللی داشته اند توسعه دادهاند[]. مرکز ثقل مدل آنهاء خطوط
آرتباطی است که بین مدیران و سطوح پایینی سازمانهای آموزشی کشیده شده
oo ان با فرب فان قاط مدل رای دا نامهریزی
راهبردی خود رابه گونهای خطی پيشنهاد کردهلند که قدم اول لَن با ترسيم
مندازی شروع میشود که توسط معاونین رسای دانشگاهی صورت قد
گیرد. و با خطوط اتصال بازخور در هر نقطه از مدل. فرآیند خطی ساده ای
از اجزاء را فرآهم آوردهاند[ {Abid
کلمت نی تسس
Olek showed, ng Dery, ete Dyke we Back? "OO, Obie >
سس
کم لد
صفحه 13:
آموزش Loy Fie ليل arte بر بالای 11
آطمینان فرآیندی پیچیده است. این نکته را دکتر نزهت گوقلو در
مقدمه معرفی مدل پیشنهادی خود که بر اساس پژوهشهلیی که به
کمک کمیته برنامهریزی راهبردی کالجهای آموزشی و ستادهای
آداری دانشگاههای مختلف صورت گرفته است اشاره میکند و
سپس مدل خود را سلسله مراتبی و به صوری خطی توصیف مر
[ss
.
صفحه 14:
لیوجرسی؛ 4 زارسی
تحت عنوان برنامهریزی راهبردی در اموزش tlle
راهنمایی برای رهبران در سال۲۰۰۶ میلادی این مدل را
معرفی کردهاند. آنان ضمن تأکید بر اينکه آینده سازمانها در
گرو برنامهریزی راهبردی است. رویکرد برنامهریزی
راهبردی در آموزش عللی را متشکل از هفت گام متوللی می
دانند که با برداشت از لین فرآیند اهداف برنامه دانشگاه به
ثمر خواهد نشست [ ].
صفحه 15:
pe dae AAs ge hye Ce Le me
a 1۹۸۱ مدل ويليام گلای[] ۱۹۸۵ مدل ایکور آنسوف[] a
ee Sis از راه دور دیس هشی[]۱۹۹۸ مدل
ae مدل دانشگاه أوهايوا] ۵ مدل مجتمع ملی آموزش
الت بدنى آمریک] 1۹۹۷ با منطق پیش گفته مطابقت دارند» بنابراین دراین
ی موم ند
صفحه 16:
Coe ee Oe لهلیی که
ترس تشر میگردد تفاوت دارند. 2 رح
بودن 1 فرایند برنامه ریزی راهبردی است. بنیان پیش فرض
دوم براين اصول استوار است؛ فرآيند برنامهريزى راهبردي فرایندی پویا و
السثمر اسث[]. دگرگونی در هر یک از مزلفه های مدل لازمه تغییر در یکی
3 مدل می گردد. تغییرات راهبردی در تقلبل شرلبط عبنی gh dp
۳ ذهنی عناصر مدل آفریده می شود. در لین صورت. هر کدام از عنام
لزوما می تولند منجر به تغییر حالات دیگری و یا مشوق برای ادامه رفتارهای
گذشته لن ها می گردد. محیط سازمانی نیزدر اینگونه مدل ها اغلب با
تغییرات پر تلاطم تصور می گردد. بتابرلین گونه نگرش هاء گام های برنامه
ریزی راهبردی در پاره ای از قسمت های فرایند. ضرورتا بر نتایج گام های
Stel مپری شده تاثیر دارند. مدل هایی که بر اساس لین پیش فرض در
این تحقیق مورد بررسی پژوهشگر قرار 8 است. عبارتند از
Death (07) a
صفحه 17:
فیط یی وهی آفریده می شود مدل خود را ارلئه کرده است.
امه ریزی راهبردی برای عبور از وضعیت جاری و راهیردی؛
ets) ار ی ت و گسترش ed ab
ال مسط درک راوعارت ازوضمت رقلات محطهای ف ea ۳9۳
cle ag سیاسی, اجتماعي حاکم بر سازمان» که اغلب قلبل تغییر BGs) ca,
1 ات می دانند. شرابط ذهنی نز عبارتند از: متفیرهای سیاسی و روانی که بر 7 ۳
em دارد. به عنوان مثال؛ روابط السانی» روابط قدرت فشارهای قهری, ارن+ ۱
مدیریت. امیال. اعتماد. اعتقادات.اغراض:و ... مدیران[].این مدل با قرار دادن عناصر
[las ل محيط داخلی و خارجی سمی در خطی جلوه دادن گام های برنامه ریزی راهبردی
دارند. به صورتى كه كام هاى مدل خود را بر جهار كام lee بردسى وضع مركا
براسی محیطی, انتخاب گزینه های راهبردی » و فتون اجرای آن معرفی می نما
کمن ریز
صفحه 18:
۷ رنفرو و Ogee 9 : رنفرو و موریسون
با اشاره به محدودیتهای برنامهریزی بلند مدت برای
مراکز آموزش عللی؛ مدلی را به عنوان مدل ادغامی
طرحریزی کردهاند. این مدل با ادغام توامان فرآیند
چرخهای کنکاش محیطی و برنامهریزی بلند مدت به
گونهی چرخههای متداخل به هم پیوسته و زنجیرهای
از عناصر برنامه ریزی راهبردی ساخته شده است[].
صفحه 19:
خودشان که ab فرآیند خود دوازده كام با ارتباط متقلبل با هم ارلئه شده است. به اين مطلب اشاره می
کنند که کسب و کارهای مختلف مستازم فرموله کردن و هدلیت فعالیتهای مدیریت راهبردی ویژة خود
cod برنامه ریزان کار کشته در سازمانهایی نظیر؛ جنرال الکتریک پراکتر و گمبل و آیبیام» با
کامل تری را بیش از برنامه ریزان مزسسات مشلبه ای برای شرکت خودشان طرح ریزی کرده اند. در هر
یک از صنایع. کسب و کارهای کوچک مهارتها و زمان محدودی را که اغلب مبتنی بر فرآیند برنامه ریزی
عمومی تری نسبت به کسب و کارهای بزرگ است به کار می گيرند. از نظر آنان» قلبل درک است که
شرکت های با تولیدات. ULL یا تکنولوژی های متنوع سعی دارند تا از سیستمهای مدیریت راهبردی
پیچیده ای برخوردار باشند. بطور کلی, علیرغم لین دگرگونیها در جزئیات و درجه فرموله سازی مدیریت
راهبردی. مزلفه های اصلی مدلهلئی که تاکنون در فرآیندهای عملیاتی برنامه ریزی راهبردی به کار گرا
شده است. بسیار شبیه یکدیگر بوده است. پیبرس و رابینسون به لین دلایل چنین فرآیندی را توصیه دارند
که متضمن چندین اشاره و نکته مهم است. در صورت نخست. تغیبر یکی از ملفه ها موجب تغییر در یکی
چا سایر مزلفه های خواهد شد. از لین رو بعضی از بردارها را دو طرفه طرح ریزی کردهاند.نکته دوم ایتک
ریت راهبردی به عنوان یک فرآیند به لین دلیل معرفی شده است که فرموله کردن و پیاده ار |
کمن ریز
صفحه 20:
گزارش سال میلادی۱۹۹۹ تحت عنوان کتابچه برنامهریزی
راهبردی و ابزارهای پیادهسازی مدیران برای سالهای ۲۰۰۹ -
۱ میلادی با برداشت از مدل رنفرو و موریسون, ملل چرخحه
۲ متشکل از دو چرخه از اجزاه راهبردی در كنار هم را معرنا ۲
(he لين ها
مديران لين مركز د بزرگ آموزش عللی مورد ارزیلبی قرار گرفته بود.
ویژگیهایی نظیب انعطاف پذیری. یکپارچگی. سایر ابزارهای برنامه
ریزی» تجزیه و تحلیل مشکلات. الگوبرداری را لازمه تقويت توان
مدیران دانشکدهها در برنامهریزی راهبردی به منظور هدایت و
راهبری دورههای آموزشی خود در محیط پرتلاطم خارجی معرفی
میکند.
ور 07220 م و و ROI ام اا ی
5 DND ORAL Oats ewe XDI, ava
0
کمن ریز کر م a
صفحه 21:
نظیر مد ی فوق شاره. مد حان
برایسون[]۰۱۹۹۱ مدل براین[]۱۹۸۸. مدل
کلر[ ۱۹۸۲۲ مدل دانشگاه ویسکانسن[]۰۲۰۰۳
ول آموزشکده مودستو کالیفرنیا[] ۲۰۰۸ ملالا
C= اموزشى ولین[] ۸ را مظن بيش
کفته همسویی دارد. بنابراین دراین دسته از گونه
شناسی قرار میگیرد
۱ yes
صفحه 22:
ره رم ن اصول استوار است؛ فرایند برنامهریزی راهبردی
دی چرخه ای وبا تأثیر مقلبل بر هریک از مولفه ها است . در ۳
پیش فرض, استراتژی سازی و اجرای ن را متوللی نمی دانند. بلکه گامهای
فرآبند را کاملاً در تأثیر متقابل با یکدیگر می دانند. همچنین» طرا 8
مدل در این پیش فرض. محیط سازمان را اغلب قابل تغییر دانسته ونتایج
بررسی های راهبردی را نیز ضرورتا به پایان خود نمی رسانند []. به عبارتی»
ون راهبرده بر اساس این گونه از فرآیند های برناهه ریزی رام ا
فرایند بردار نیست و به تصمیمات وابسته به هم ارتباط دارد. مدل هلیی که
در این گونه شناسی دسته بندی می گردند عبارتند از:
کم لد
صفحه 23:
مدل چاکراوایثی و لورنج. ۱۹۹۱ بالاجی چاکراوارثی و پیتر لورنج. فرآیند
slam با ee تس ی رف میک نحست. "سیستم
برنامه ریزی راهبردی" معمولاً به عنوان زیر فرآیند استراتزیسازی موسسه
آشاره میگردد. سه سیستم دیگر نیز در حقیقت. زیر فرآیندهای پیاده سازی
استراتژی نام گذاری شده اند. هر چند آنان لین وجه تمایز را برای معرفی
چارچوب خودشان معرفی می کنند.آنان به لین نکته اشاره دارند که لین وجه
تملیز بطور مطلق معرفی می گردد. ماهیت لین مدل به گونه طرحریزی شده
است که استراتژی سازی و اجرای آنرا متشکل از گامهای متوللی به عبارت
دیگر فرآیندی طولی نمیدانند. بلکه گامهای این فرآبند را کاملاً در تا
متقابل با یکدیگر میدانند(] .
His ©. cutee یوت one
ky ©. Ohabracrty nl ony Laverne (0) Dorm te Orc eae (Prete a Pe
صفحه 24:
مدل آرتولد جادسون. :۱۹۹ "عنصر اساسی هر فرآیند مذیریت راهبردی مبتنی بر ارتباطات استراتژی
مذار است. ارتباطات مستمر درباره اهداف, استراتزیها و برنامه ها همراه با استدلات جانبدارانه در هر
سطحى ضرورى و اجتناب نابثير است - سطح مؤسسه. سطح كسب و كار ((290000 عملياتى و
واحدها - و در هر مرحله از جرخمة فرايند مديريت راهبردى. درك برنامه ها و تعهدات كاركنان براى به
اجرا درآوردن آنها دو عامل کلیدی موفقیت است و از جمله نگرانی افراد است. سيستم ارتباطات استرا گم
مار موتور اولیه برای دستیابی به سطوح موردانتظار از درک برنامه ها و تعهد نسبت به آنهاست. اصطلاحاً
میگوئيم. لین سیستم ما را پاری می رساند تا فرآیند مدیریت راهبردی رابه طور كامل روغن كارى كنيم”.
مطلب فوق را آرنولد جادسون به عنوان مقدمه برای ورود به بحث فرآیند مدیریت راهبردی در کتاب خود
آورده است.وی مدل خود را به صورت یک مثلث تشریح می کند. به طوری که هر کدام از عناصر ۱۵ گانه
راامژثر در بازنگری و توصیف مجدد استراتزی های مزسسه و واحدهای کسب و کار می داند. جاد, 0
ور مدل فرآیند مدیریت راهبردی خود؛ به لین مطلب اشاره دارد که ۱۵ عنصر اساسی در یک چرخه با هم
در تأثیر متقلبل هستند و هر یک با eter ی که هر یک از لین موضوعات. قدم به قدم
در خلال این چرخه در یک مسیری منظم در گردش هستند و هر چند که این فرآیند خطی و منظم می
باشد. لاکن لزوماً هر یک از این عناصر به سرانجام خود نرسیده اند. البته تقاط مختلفی در این چرخه فرآیند.
وجود دارد که ما را با طرح سوالات محتولیی ملزم به تكرار مجدد و يا تشريح مجدد تصمیمات و نتایج
میشویم و نهايتا به مقطع قبلى كشيده مى شويم[]
1ت
صفحه 25:
مدل ساه.۲۰۰۱: آنپیساه در سال ۲۰۰۱ مدلی را با نام مدل برنامهریزی
راهبردی سلسله مراتبی به گونه ای طرحریزی کرده است. در این مدل چهار
دامنه که عبارتند از دامنه مشتری, دامنه کارکردی, دامنه فیزیکی و دامنه
فرآیندی متناظر با چهار فضای؛ ذینفعان اهداف راهبردهاء و فضای فرآیندها
به عنوان اجزاء و مولفه های استراتذیک معرف شده اند. ساه وهمکاران
ویژگی عمده این مدل را ارتباط رفت و برگشتی بین عناصر و مولفه GL
راهبردی می دانند. بطوری که پاره ای از قسمت های فرایند ضرورتا بر گام
های سپری شده تا لن عنصر تاثیر داشته و به صورتی سلسله مراتبی و در
عین حال زیگزاگی عناصر استراتژیک بر یکدیگر تاثیر می گذارند[] .
همه
ی
Anco
Ck D6 (COIN areas هه Concer Orphen”: Ont ras ree. 9
صفحه 26:
تراتژی تجاری را برای Bi
آنان با مدلهای تجاری
| که برنامهریزی راهبردی از چندین ره
مشخص . از طرف دیکن مراکز آموزش عللی سنتی برای مواجه 1۶
موقعیتهای جدید رقابت. ناگزیر از دور شدن از مدلهای برنامهریزی راهبردی متکی بر
١ 5 کندگان و حرکت به سوی مدل مغتری مداری هستند. فعالیتبای بر نا ۳۲
دانشكاه ايالتى كاليفرنيا براساس مدل جرخهاى با تأثير متقلبل مولفهها در يكديكر نوشته
دکتر الکساندر ال. لرنر بگونهای طراحی شده است تا پاسخگوی اینگونه چالشهای و
ظهور باشد[] .
همین مدل در دانشگاه ایالتی فلوريدا نيز مورد استفاده قرار داذ[] . ذر سال 59١5
: ه مرکزی فلوریدا و رئیس دانشکده علوم
نينياى روسيه صورت كرفت این تحقیق به دنبال تجارب و
لع كر های هم پیمان روسیه و با
i ee المللى کارنگی آمریکا صورت گرفت. لین تحقیق مبتنی بر بر نتايج حاصل از
| ویک مصاحبه که با روسا و مدیران ن دانشگاه صورت گرفت York ies
میلادی منتشر گردید
کمن ریز
صفحه 27:
نظیر مدل های فوق الاشاره. نمودارهای فرایندی
مدل هنری مینتزبر ک[]۲۰۰۰ ۰ مدل جان تامسون[]
۲۳ مدل فرآيند برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر
برنامه ریزی درسی در دانشگاه[ ]۲۰۰۶ مدل دانشگاه
سیاتل[]۰ ۰ مدل دانشگاه » اسلامی غزه[ ۰٩] ۰ مدل
بارکر و اسمیت[]۱۹۹۷ مدل كللند و كين [] 719/7
ویس و تبلور[]۱۹۹۰ با منطق پیش کن]
همراهی دارند. بنابراین دراین دسته از گونه شناسی
قرار می گیرند.
صفحه 28:
موجود در این حوزه ذکر شد. و همچنین در راستای
سوالات تحقیق. می توان اين نتايج در جدول١ بر اساس مقولهها و معیارهای مسلط
مشخص می باشد؛ اغلب پیش فرض های شکل گیری فرایند های برنامه ریزی
رآهبردی. کمابیش به طور متناوب در سازمان های گوناگون جهلنی به کارگرفته شده اند»
در حوزه آموزش عللی میل وجهت لین گونه مدل ها به سوی پیش فرض سوم استوار
است. اغلب موسسات آموزش عللی نیز عا حدودی با تکیه بر مدل های ۳
8ات و کنسب وکار های تجاری و یا با برداشت از همان اندیشه ها نبت +۸ 8
ریزی راهبردی خود اقدام نموده اند. مدل های ی که در سالهای اخیر بد 9
گردیده است بیشتر از معیار های مسلط بر پیش فرض سوم برخوردارند. و بالاخره
رویکرد های مبتنی بر پیش فرض سوم با گسترش زیادی در موسسات آموزش عالی
مورد پذیرش قرار گرفته است. جدول ۱ با برداشت از ادبیات پژوهش طبقه بندی های
ی تن
با توجه به ان ی
es eae که بر اسامن "دییات
مقایسه ای از فرآیند های برنامه ریزی راهبردی را توصیف و
کمن ریز
صفحه 29:
همان ای
صفحه 30:
0 we
Bu. ade os alg este ee وله ریزی راهیردی
هبار های مسلط در فرآیند تدوین و اجرای استراتزیها در دانشگاه ها و
موْسسات آموازش عالی است که در برنامه های ادواری پنج ساله و یا
پرنامه ریزی راهبردی شرکت و نتایج خود را منتشر نموده اند. وبراساس
یل محتوای فرآیند های بکارگرفته درتن موسسات. گامهای فرا ۳
۲نامهریزی راهبردی مورد نظر مدیران و کارشناسان در یکی از دانشگاه ها
۴ کشور مورد بررسی فرار گیرد. تا بر اسانش دیگاه پاسخ دهندگان *
پرسشنامه های لین پژوهش, در قللب یک فرآیند برنامهریزی راهبردی جامم
در حوزه عالی پيشنهاد شود.
همان ای
صفحه 31:
فرایند برنامهریزی رآهبردی
صفحه 32:
hag, sual انجام See ee eo tae ومع
موجود مدل های فرآیند برنامه ریزی راهبردی که در اسناد موسسات آموزش عالی بکار
گرفته شده است. استفاده می کند. دیاش مار فن ن جمع آوری اطلاعات. به مجموعهً
ای سازمان یافته از داده ه ها می رسد. تابا در کنار هم گذاشتن اطلاعات به مجموعهای
نظام مند در قللب جدول ماتریس گونه ای از متغیر ها و معیار های فرآیند مناسب
برنامه ریزی راهبردی دست یابد. از سوء كر يك ی ای ۳۳۱
که با گردآوری اطلاعات موجود به اکتشاف شناعت دقیقی
های مسلط برنامه ریزی راهبردی در وضعیت موجود می پر
پژوهش به دنبال بررسی مقایسه ای قابلیت های مدلهای معتبر برنامهریزی راهبردی
أن » راه برای انتخاب مناسب تریین مدل برای برنامه ریزی راهبردی در
دانشگاه aan دد. از این ری با جمع آوری اطلاعات درحوزه ادبیات راهبردی» از
طریق به کارگیری عینی و منظم قواعد مقولهبندی آنها رابه اطلاعلتی که میتولند خلاصه
و با هم مقایسه شوند. تغیبر شکل داده است. بنابراین» روش پژوهش خود را با روش
|| مچترا ینت کردماست,
دلایل بکارگیری dhe
دازد. با توجه به اينكه اين
عسراه() مب
کمن ریز
صفحه 33:
برنهورداراست؟ چه معیارهلیی باید در فرآیند برنامه ریزی دانشگاه رعلیت گردد؟ و عمده ترین ویژگی های لین فرا
از دیدگاه دست اندرکاران برنامه ریز راهبردی دانشگاه کدامند؟ ابتدا بر اساس سادهترین اشکال تحلیل محتواه که ب
روت پژوهشگر در اهر تصمیمگیری درباره اطلاعاتش نيازمند است؛ و سمی در پاسخ به سوالاتی نظیره ایتکه ۳
مقولهای باید به کار گرفته شود؟؛ با چه معیار گروهبندی شود؟ و چگونه بلید استخراج و مقولهبندی شود؟ این پژوهش
شکل گرفت. برای افزلیش دقت تحلیل, سعی شد تابا استنباط نتلیج معنادار از اطلاعات. محتوی آشکار و پنهان AUS
اد برنامه ریز راهبردی موسسات آموزش عللی مطالعه شود [ ] برای لین کار طبق چارچوب مفهومی نحفین اه
گم در شکل۱ ابندا شروط و ویژگیهای نظری؛ از درون ادیات مرتبط با موضوع استخراج گردید. از لین روه eS
گزارههایی را که در رابطه با متغیرهای محتوای پژوهش که در زمینه "فرآیند برنامهریزی راهبردی" است به عنوان
ود ثبت و محتوا تعيين و سيس. از طريق جستجو در کلیه پایگاههای اطلاعاتی موجود در شبکه اترنت جهانی كا بع
نحوی مدل های مذکور را در حوزه آموزش عللی بکار گرفته بومند. در ادبیات تحقیق بررسی گردید. از کت
ها و مقلاتی که در پایگاه های اطلاعاتی موسسات آموزشی, به مدلهای برنامهریزی راهبردی در حوزه های عمومی
کسب وکار پرداخته بودند اطلاعات جمع آوری؛ تفكيى و dees oy es Gee ۶ ۳۰
| لل ملحتراء تلاش كرهيد خا ايك سوء متغير هليى كه در تعاریف نظری ویژگیهای مسأله مورد مطالعه را :2 ۴50
گرد استخراج گردد. واز طرف دیگر, شاخصهایی را که اطلاعات محتوا بايد بر لَن اساس در مقولهها قرار كرفة
وتعریف شوند(تعاریف عملیلتی) [ ] بدون اینکه هیچ اولویتی بین دادهها در نظر گرفته شود از درون اسناد جمعآوری
له و ویژگی های کلیه مدلهاى فرآيند برنامهريزى راهبردى در دو دسته مقول؛بهعنوان مقولهاصلی و مقوله فرعي
توسط فهرست های کنترلی تحقیق استخراج گردید. سپس معیار های مسلط هر یک از نمونه های مختلف. "فرآیند
برنامه ریزی راهبردی" مورد سنجش و مقایسه تطبیقیی قرار گرفت. تا از این طریی, راه برای تولید مدل مناسب
فراهم شود. در واقع. اين مقولهها و معيار های مسلط هر یک از آنها؛ که از منظر نظریه پردازان این حوزه علمی
توصیف شده اند. امکان رمززگذاری اطلاعات را در مراححل پژوهش اکتشافی این تحفیق فراهم گرد
ا ىت
صفحه 34:
شناسايي مدلهاي موجود
مقایسه مفاهیم مدلها / انتخاب اجزای بهینه مدلها
شناسایی نیازهای جامعه آماری
تطبیق مدل با نیازهای موجود و معیار های مسلط
elk
صفحه 35:
ل 2 Fa. ی 4 7
مقاصد کاربردی مدل برنامه ریزی راهبردی است. به کمک نمونه گیری
هدفمند و راهبردی متشکل از کلیه کارشناسان و مشاوران برنامه ریزی که تا
سال ۱۳۸۸در واحدهای ستادی ویا در حداقل یکی از دانشکده های وابسته
به دانشگاه شهید بهشتی در تنظیم سند چشم انداز و تدوین برنامه های
راهبردی دانشگاه شرکت فعال داشته و یکی از مدل های فرآیند برنامه ریزی
راهبردی را بکار گرفته بودند انتخاب گردید. در واقع کلیه اعضاء جامعه
آماری پژوهش به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید.وضعیت دادمهای
تحقیق برحسب متفیرهای جمعیتشناختی جامعه آماری, بشرح زیر مورد
توصیف قرارمیگیرد:
کر و ند
صفحه 36:
ی ویژگی ها و معار های مسلط بر فرآیند های برنامه ربزی راهبردی es ee ee از
ee ادلی ر پایلبی توزیم گردید برای هماهنگی پرسشنامه با اهذاف (Gein
اساتيد رشته مديريت در مور بر سورت كرفت در نهلیت پرسشنامه پس از بر
| لد توجيهى: در جامعه آمارئ يؤوهش با مشخصات جمعیت شناختی پیش گفته. تیم و بابخ ها ”
oe گردید. اعتبار سنجی محتوای پرسشنامه به بررسی میزان co سوالات مطرح
شده کمک می کند][ و به اين موضوع می پردازد که موارد مندرج در پرسشنامه تا چه اندازه با هدف انداژه
گیری مطابقت دارد. در لین تحقیق, به دلیل کیفی بودن معیار های مسلط که به عنوان سوال پژوهش مورد
ات مربوط به
بررسی قرار گرفته است. اعتبار محتوایی به دو روش مورد تایبد قرار گرفت؛ للف) پررسی |
واحد ثبت و محتوایی پژوهش که عبارت بود از برداشت کلیه نظرات در زمینه " فرآیند برنامه
راهبردی * مندرج در کلیه پایگاه های اطلاع رسانی شبکه جهلنی اینترنت. ب) استفاده از راهنملیی اساتید
ر حوزه مورد بحث که پرسشنامه اولیه با مصاحبه و نظر خواهی از آنان اصلاح
aguas
صفحه 37:
لین بز 1 بتولئد در ر
گونه های مختلف فرآیندهای برنامهریزی راهبردی. مهمترين كام هاء عناصر
و مژلفهها و همچنین رولبط حاکم بر آنها را که منطبق با شرایط و محیط
حاکم بر دانشگاه است شناسایی و در مدل پیشنهادی توصیه وطرحریزی
نماید. از این ری با اتکاء به منطق ابتکاری, با اهمیتترین و مهمترین
ویژگیهای مدل های موجود در ادبیات جهلنی را که به حوزه آموزش عالی
اختصاص یافته است به عنوان مولفه های پیشنهادی مدل جامع برنامهریزی
راهبردی دانشگاه استخراج و به این شرح زیرجمع بندی گردید تا با
نت از عبارات آن در جلسات مصاحه جهت دهنده با افراد حامعه اما ۳
پژوهش, مبانی انتخاب مدل مناسب تایید گردد:
کر و ند
صفحه 38:
ویژگیهای مدل پیسل: از جمله ویژگیهای مدل پیسل. انعطافیذیری
و وجود یک خط ارتباطی پین هسته مراحل فرآیند برنامهریزی
است. لین ویژگی به طوری است که متناسب با تجارب برنامهریزان
و وضعیت محیطی دگرگون خواهد شد[]. از طرف دیگر وجود ده
گام متوللی با چرخشهای بازخوری که در هر کدام از گامها فراهم
شده است. مدل را از پویایی لازم برای مواجهی با چالشهای
محیطی آموزش عالی برخوردار کرده است[ ۲۱۳,19 .
کمن ریز کر و ند
صفحه 39:
و ۱]
دانشگاههای استرالیا طرحریزی گردید تا راه را برای بازنگری
برنامه ها و دريافت بازخور بهنگام در ردگیری عملکرد دانشکدهها
و گروههای آموزشی دانشگاه در سیر فرآیند برنامهریزی راهبردی
فماهم نماید[ ]. وجود مولفههای راهبری و ارتباطات. توانمندسازی
8 اساس بازخورهای دریافتی از دانشجویان و ذینفعان» بازنگ ۳
برنامهها بر اساس شاخحصهای کلیدی عملکردی که به طور سالائه
صورت میگیرد از جمله ویژگیهای این مدل است[ ۲۱۳:۱,)۳9].
ی موم ند
صفحه 40:
ویژگی مدل نزهت گوقلو: وی اعتقاد دارد در شرایط پیچیده
محیطی که بر فضای آموزش عالی کشورها روبه توسعه حاکم است
و اغلب با عواملی برخوردارند که مانع سهولت در اجرای
فرآیندهای برنامهریزی و همچنین مقاومت در برابر تغییر میگردد؛
طی کردن همه گامهای برنامهریزی راهبردی رابه صورت خطی و
يشت سرهم به دليل سختى ساختار و فرآیند برنامهریزی و تبعیت
از فرآيند يكباره كه در نكاه تصميمكيران آموزش عللى حاكم است
متناسب و ضروری است[].
صفحه 41:
oe های Cees ی اه نیو جرسی» Nhe من ات اه
نیوجرسی که به کمک گروهی از مشاوران حوزههای علوم اداری و
مللی ن دانشگاه طراحی شده است. بیانگر خطی بودن مدل است.
Gb گفته آنان لین مدل پر اساس پژوهشی ویژه که در سیر فرآیند
برنامهریزی مبتنی بر اشارات الزاماور برای تصمیمگیران و رهبرا
مراکز آموزش عالی و بخشهای اداری آنها فراهم شده است[] .
139 rte Deter
ae
کمن ریز a
صفحه 42:
نظیر مدل هاى فوق الاشاره. مدل هاى 055 نظير؛
مدل آموزش از راه دور دئیس هشی» Jus دان Bis
ور کزی مشكان: و اوهایی مدل
ملی آموزش تربیت بدنی آمریکاء با منطق پیش گفته
مطابقت دارند. بنابراین دراین دسته از گونه شناسی
مورد بررسی اکتشافی قرار گرفتند و بر اساس ویژگی
های آنها عمده ترین معیار های مسلط آنها به منظور
ای طرح این تحفین_استحراح شده اند.
صفحه 43:
ویژگی مدل رنفرو و موریسود: از ویژکیهای این مدل. کنکاش
محیطی است که نقطه شروع پرس و جوی فرصتها و تهدیدات
محیطی را فراهم میآورد و سپس در چرخه دیگر با پیشبینی آینده»
مهمترین موضوعات و روندهای آینده را در مراکز آموزش dle به
تصویر میکشاند. و با تداوم گامهای برنامهریزی راهبردی در این
چرخههای متداخغل» ۰ کلیه عوامل را در تأثیر زنجیره وا اجزا بر
یکدیگر قرار داده است[] . همجنين مدل دانشگاه نیو اورلثان
ول که یا کمی از مدل ادغامی رنفرو و موریتون طرا ۳
است با ویژگیهای این بیش فرضص. انطباق دارد[ 1۳:0,)۲0۵] .
ند
صفحه 44:
نظير مدل های فوق co LEVI مدل کل مدل
9اشگاه ویسکانسن» مدل آموزشکده مودس؟
كاليفرنياء مدل مجتمع آموزشی ولین نیز با منطق
پیش کفته همسویی دارد. بنابرلین با ویژگی های
این گونه شناسی انطباق دارند و مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفته اند.
صفحه 45:
ویژگی های مدل دانشگاه 000 : َه
ای طراحی شده است نا تأثیر متقابل مو leis alee yl ام
دانشگاه es ie esse کالیفرنیا و داشنجویان را
بر گامهای پیادهسازی استراتژی فراهم آورد[] مل در دانشكاه ايالتى
فلوریدا نیز مورد استفاده قرار داد. در سال ۲۰۰6 تحقیقی توسط پروفسو
پلوئین از دانشگاه مرکزی فلوریدا و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانسگاه
اد ای پوس صورت ape plea درل سرب دسا
ه های آمریکایی در مقایسه با کشور های ‘
00 آ را ۳ لین تحقیق مبتنی
بر نتليج حاصل از بيست ويك مصاحبه كه با روسا و مدیران آن دانشگاه
صورت گرفت در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر گردید[]
صفحه 46:
نظیر مدل های فوق الاشاره نمودارهای فرآیندی مدل فرآیند برنامه ریزی
استراتژیک مبتنی بر برنامه ریزی درسی در دانشگاه» مدل دانشگاه سیاتل»
مدل دانشگاه اسلامی غزه. مدل بارکر و اسمیت. مدل کللند و KAS مدل
لویس و تیلور با منطق پیش گفته همراهی دارند. بنابرلین عمده ترین معیار
های مسلط آنها از درون ادبیات بررسی شده استخراج گردیده تا بر اساس
آنها مدل پیشنهادی تحقیق شکل گیرد. بطور کلی. گامهای مدل های تعریف
شده در لین پیش فرض؛ لزوماً یکی پس از دیگری برداشته نمیشوند . بلکه,
هر کدام از گامهای فرآیند به گونه چرخش اطلاعاتی برای دستیابی به پله
دیگر بلید طی گردد . از طرفی. با برداشت و نتیجه گیری از ادبیات پژوهش
که در لین قسمت به آن اشاره شد. می توان معیار های مسلط بر مدل های
گوناگون فرآیند برنامه ریزی راهبردی را که در حوزه آموزش عللی به ن ها
توجه کرده اند طبق جدول ۲ تبیین و جمع بندی نمود.
صفحه 47:
کمن ریز
صفحه 48:
در لین تحقیق, با توجه به ویژگیهای پیش فرض سوم که در بر
ویژگی های فرآیند های برنامه ریزی راهبردی دانشگاه های مطالعه
است. ساختار اولیه پیشنهادی برنامهریزی راهبردی برای دانشگاه تنظیم شد و از کلیه
6 #تکنندگان در جلسات بارش فکری» خواسته شده تا تست به میزان انطباق حرا ۳۳
و ویژگیهای مدل مناسب برنامهریزی راهبردی مورد نظرشان اظهار نظر نمایند.
ای دریانتی حاکی از ن است که برحسب شانحص های تعریف شده در جدوا ۲1
پاسخگویان معیار های مسلط و ویژگی های مدل پیشنهادی را برای فرآیند برنامه ریزی
ی دانشگاه به عنوان سازمانی پر تلاطم؛ نبازمند این نکات منی دانستند
ریزی راهبردی نه تنها بليد از جرخه دوار و پشت سر هم عوامل و عناصر تشکیل گردد.
بلكه هر كدام از لين عناص لزوماً منجر به تغییر حالات دیگری و یا مشوق برای ادامه
رفتارهای گذشته لن ها کردد. با توجه به تحلیل های انجام شده و از جمع بندی یافته
های اعتبار سنجی معیار های مسلط برای مدل پیشنهادی ساختار مدل پیشنهادی
پرنامهریزی راهبردی برای دانشگاه به شرح شکل۵ طرحریزی و پيشنهادگردید.
ye ee
صفحه 49:
صفحه 50:
استخراج شده در مدلهای گوناگون برنامهریزی راهبردی در مدل پیشنهادی منظور شده و مورد پذیرش
پاسخ دهندگان است؟ و آیا با توجه به پیچیدگی آموزش عللی. مدل مورد نظر توانسته است با پیش فرض
های تعریف شده در چنین شرایطی سازگار باشد؟ سپس برای مفید و معتبر بودن مدل باید نشان داد که از
دیذگاه کلیه کارشناسان برنامهریزی راهبردی که در سطوح مختلف تحصیلی و سنی دانشگاه فعالیت دارنده
قلبل ارزشگذاری است. برای لین منظور. پژوهشگر پس از ابلاغ فرآیند برنامهریزی دانشگاه به کلیه دست
آندر کاران برنامه ریزی راهبردی دانشگاه یعنی کلیه افراد جامعه آماری تحقیق. درخواست نمود تابا پاسخ
به سوالات پژوهش در رابطه با مدل پیشنهادی اظهار نظر نمايند. نتليج يافته هابه شرح جدول شماره أيه
دست آمد. این جدول میزان ارتباط مدل پیشنهادی برنامهریزی راهبردی را با ویژگیهای تعریف شده در
هریک از دسته ها از مقوله ها را نملیش می دهد. اعداد درصد پاسخ دهندگلنی است که برای آن gle
اهمیت و ضرورت قلثل شده اند. از بین پاسخ هاء بيشترين نسبت های بالای حد میانگین هر طبقه به
عنوان پاسخ موجه بر ای پذدیرش معیار های مسلط در طراحی مدل بکار گرفته شده است.
aguas
صفحه 51:
همان ای
صفحه 52:
Gh Cats pias Le ake SL ase) ila تقاطی؟ از جدول ۰۳ که دوه بالایی SLES Gals Gh را
بیان می دارد. می توان نتیجه گرفت که؛ مدل پیشنهادی به خوبی توانسته است از مقایسه تطبیقی آموخته
های منتشر شده در ادبیات پژوهش بهره گرف و نظرات پاسخ دهندگان را تامین نماید. در بین معیار های
جدول. معیار " فرآیند برنامهریزی راهبردی فرآیندی پویا و مستمر است و مولفه های مدل باهم روابط
9 ازند "تین ضریب اهمیت رابه خود اختصاص داده است. لين نكته بدين معنا ام 8
برنامه ریزی راهبردی موسسات آموزش lle کشور لزوما مدل های ساده نمی تولند موثر واقع شود:
همچنین معیار " در کنکاش مفهومی در نظر داشتن یکپارچگی در قضاوت های شهودی امری اجتناب
ناپلیر است " سطح پایینی از نظرات پاسخ دهندگان را تامین می نماید. لین نکته نیز بلین مفهوم است که
فرآیند برنامه ریزی راهبردی بدون ماتریس های کمی ارزیلبی های محبطی امکان پذیر نمی گردد. معیار !
در طرحریزی راهبردی. همکاری میان وظیفه ای بین واحد هلیی که در تدوین راهبردها حضور دارند
اجتتاب ناپنیر است " نیر با در صد پایین جذابیت پاسخ دهندگان روبرو شده است. به لین مفهوم است که
بعضی از سطوح سازمان در فرآیند برنامه ریزی بیشتر دخللت دارند و مدل پیشنهادی راه مناسبی را برای
3 ممکاری فراهم نمی کند. چنانکه در جدول ۳مشاهده می شود پر اساس مقادیر به دست آمدء ۰ 9
ملل پیشنهادی. هر یک از معیار های مسلط لین فرآیند تامین کننده ویژگی هایی است که با پیش فرض:
های دوم و سوم همخولنی بیشتری دارد و لین خود بیانگر این مطلب است که پیشنهاد نگارنده برای پر
رنگ کردن این معیار ها درمدل ,رعایت شده است.
کمن ریز
صفحه 53:
همچنین. نتایج اعتباربخشی مدل پیشنهادی که در مصاحبه های آزاد
کارشناسی بدست امد. حاکی از لن است؛ مدل مزبور معیار هلیی بدین شرح
را؛ پویایی وانعطاف پذیری - جامع بودن - مبتنى بر نخبگی - مبتنی بر تفکر
قیاسی - آینده نگری - خلاقیت محوری و نتیجهگرایی راادر Bee
های مسلط برخواسته از ادبیات تحقیق, تامین می نماید. در واقع؛ آنان اين
مدل راپه گونه ای توصیف می کردند که شکل گیری هر یک از مولفه های
آساسی برنامه ریزی راهبردی - ارزش, چثشماندازه رسالت» هدف و
استراتزی - به خوبی تحت تأثیر متقابل محیط درونی و بیرونی دانشگاه قرار
وه و مدیران را قادر می سازد تاه تغیبر یا تعدیل عوامل استراته :> 1
رولبط آنها با هم بپردازند. به طوری که امکان تجدید نظر پس از اجراء و
پیاده سازی استراتژی ها در ارزیابی های ادواری فراهم گردد.
Sate
صفحه 54:
نا 2 ۳1 = 2 0
است بیانگر تفاوتهای اندک در فرآیندهای برنامهریزی است. فرآیند برنامه
ریز راهبردی پیشنهادی این تحقیق نیز از منظر پاسخ دهندگان. ضمن تطابق با
برجسته ترین معیار های مسلط پیش فرض های سه گلنه. از ویژگیهایی به
شرح زیر برخوردار است:
وجود حلقه زنجیرهای بازخورد در کل مدل
تعامل کلیه مولفههای کنکاش معنایی و مفهومی راهبردی در مدل
سهولت فهم و پیادهسازی آن توسط برنامهریزان
نبود اطلاعات اضافی و ناساز گاریهای موضوعی در مولفههای مدل
برخورداری بیشتر از معیار ها و ویژگی های پیش فرض سوم
کم لد
صفحه 55:
بطور کلی, با توجه به ادبیات تحقیق, و همچنین معیار های انتخاب گونه
های مناسب برنامه ریزی راهبردی که به عنوان میزان قابلیت مدل پیشنهادی
در بافته های پژوهش بدست آمد. می توان به لین نکته اشاره کرد؛ تدوین؛
اچرا و ارزیابی استراتزی, منوط به پیگیری فرآیندی جداگانه و منفک از
روالهای پیش گفته نیست. بلکه می توان با در نظر گرفتن پیش فرض های
مسلط بر ذهنیات نظریه پردازان. مدل پیشنهادی را توصیه نمود. از اين رو
برای درک دلایل تفاوت های آشکار در انديشه های صاحبنظران معیار های
مسلط پر مدل های برنامه ریزی راهبردی که مبتنی بر اطلاعات به دست آمذه
از ادبیات تحقیق است. فرآیند برنامه ریزی پیشنهادی نظر سنجی ما از
پالاترین درجه توافق جمعی کارشناسان پرخوردار بوده است.
Sate
صفحه 56:
کرده و به دلیل ضرورت آیندهنگاری علم و فناوری, از اهمیتی فرلتر برخوردار است. در لین مقلله براساس
بنیانهای نظری و Sheol موضوع و همچنین نظر خبرگان دانشگاه. طراحی مدلی جامع از فرآیند برنامریزی
راهبردی پيشنهاد شد تا با بهرهگیری لن در خلال برنامههای راهبردی, موفقیت مدیران را در دستیابی به
پاسخهای لازم برای هر یک از مزلفههای برنامه ریزی راهبردی تضمین نماید. ابعاد و ویژگی های مدل
پیشنهادی شباهت بالایبا مدل های ن دسته از موسسات آموزش عللی جهلنی که در سالهای اخیر از آن
اند دارد. در ولقع. نتلیج پژوهش بیانگر لین نکته است که؛ در حوز دلنش مدیریت استراتژیک
مدلهای فرآیند برنامهریزی راهبردی ساده و خطی به تدریج کارلیی خود را در سازمانهای پیچیده و بزرگ
طرف دیگر, مدلهای گوناگون موجود در کتب مدیریت توانایی لازم را برای خلق
راهبردهای مزسسات آموزش عللی کشور فراهم نساخته اند. به عبارت دیگر: تقلیل متغیرهای محیط درونی
و بیرونی آموزش عللی کشور که در سالهای اخیر با چالشهای متفاوت و تلاطمهای روزافزون هموار بوده
است نیاز به مدلهای جدیدی را اجتناب ناپذیر میداند. از لین رو. پژوهشگر با شفافسازی ویژگیهای هر
یک از مدلها برای جامعه آماری پژوهش, نسبت به جمعآوری نظرات آنان درباره مدل مناسب اقدام نمود.
سپس با تحلیل حساسیت پارادایمهای حاکم بر مدل پیشنهادی که براساس حداکثر توافق کارشناسی پاسخ
دهندگان در ارتباط با معیار های مسلط صور: اهبردی دانشگاه را به گوثه
شکل ۱ طرحریزی نمود.
١ دست داده ات
گرفت. مدل جامع برنامه ريزى
کمن ریز
صفحه 57:
در مجموع. با تکیه بر درک پاسخ دهندگان نسبت به روابط و تعامل
ملفههای برنامه ریزی راهبردی, مهمترین ویژگی های مدل برتر فرآيند
برنامه ریزی راهبردی از منظر پاسخ دهندگان» عبارت بوده است از؛ ویژگی
چرخه ای بودن وبا تأثیر متقلبل هر یک از مزلفه ها بر یکدیگر, مسنجم و
بگونه ای زنجیرهای شکل باشد . مژلفه های کنکاش مفهومی مدل به عنوان
پیش نیاز کنکاش محیطی باشد. امکان دریافت بازخور در هر نقطه از مدل
میسر باشد. اهداف سازمانی در قلب مدل قرار گرفته باشد . اقدامات
اصلاحی در هر مرحله از مراحل فرآیند برنامه ریزی راهبردی میسر باشد »
مانع عملی ساختن تفکر راهبردی نباشد. منجر به تحقق نتایج مشخص گردد.
و بالاخره امکان تحت تاثیر قرار دادن نتلیج بررسی های راهبردی در گام
های سپری شده فرایند فراهم باشد.
Sate
صفحه 58:
از آنجایی که تاکنون اکثر موسسات آموزش عالی: از مدلی متناسب با شرایط محیطی خود
بهره گیری کرده لند. مى توان نتيجه كرفت كه مدل ييشنهادى لين تحقيق نیز ممکن است
براى سازمان هاى مشلبه دانشكاهى ديكر مناسب نباشد. ويا اينكه در سالهاى آتى اعتبار
نين مدلى از حد لازم بر خوردار نگردد. از لین رو. پيشنهاد می شود. سازمان ها در سير
برنامه ريزى راهبردى خود از لين مدل بهره مند كرديده ولن را به عنوان الكوى
لد رای برنامه ریزی راهیردی استفاده نمایند. از طرف دیگر/ مومسات آموزش ۳۹۲2
سایر سازمان ها می توانندبا اندازه گیری ضرلیب اهمیت و ضرورت هر یک از معیار
هاى لين نوشتاره سطح حساسیت کاربران خود را اندازه گیری نموده و بر اساس نظرات
آنان ومطلبق جدولی به گونه جدول ۳ مناسب ترین فرآیند برنامه ریزی راهبردی را برا
موسسه خود متعادل نمایند. همچنین. پيشنهاد می شود فرایند های برنامه ریزی راهبردی
پرای حوزه وزارت علوم. تحقیقات و فناوری و به ویئه سازمان های وابسته به لن كه
9رد فرآیندی مستقل از دانشگاه ها و موسسات آموزش عللی هستند. با کم 9
تحقیق کیفی در اين زمینه راه را برای برنامه ریزان و مشاوران ستادی خود فراهم نمایند.
کمن ریز
صفحه 59:
ز 7 9 9 wee م ee و زد
استاد گرانقدر و چهره ماندگار دانش مدیریت جناب آقای دکتر رضائیان که
در جلسات هم اندیشی برنامه ریزی راهبردی دانشگاه زمینه طراحیء نظر
سنجی و اجرای فرآیند یرنامه ریزی راهبردی دانشگاه را برای لین جانب و
کارشناسان ومشاوران همراه فراهم نمودند. تشکر و قدردانی می شود.
همچنین بر حود لازم می دلنم تا از مدیران و معاونین دانشگاه های شاهد»
مالک اشتر, شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی» مرکز آموزش
ازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشکده صدا وسیمای جمهوری
dla که فرصت پیاده سازی برنامه ریزی راهبردی سازمانشان را بر اسامل
مدل پیشنهادی این تحفیق برای من فراهم نمودند کمال تشکر و امتنان را
داشته باشم,
کم لد
صفحه 60:
یک صد دانشگاه pp
پایگاه اطلاع رسانی احمد علی یزدان پناه
کمن ریز
صفحه 61:
همان ای