صفحه 1:
یسم الثه الرحمن الرحیم
جعیه دنده ( گیریکس)
صفحه 2:
صفحه 3:
گیربکس (جعیه دنده) 663۲00
کار دستگاه انتقال قدرت عبارت است از : انتقال قدرت ثابت موتور به صورت سرعت کم و نیروی
زیاد (در شروع حرکت یا بار زیاد) یا به صورت سرعت زیاد و نیروی کم (در حرکت سریع) که این
وظیفه ی مهم به عهده ی جعبه دنده است.بنابراین می توان جعبه دنده را یک مبدل گشتاور دانست
یعنی با ثابت نگه داشتن توان مفید موتور مقدار نیروی محر که یا گشتاور خارج شده از فلایویل را در
شروع حرکت زیاد می کند و سرعت خطی یا دور آن را می کاهد يا عمل عکس در حرکت سریع
خودرو انجام می دهد.
وظیفه جعیه دنده چیست؟
۱-تبدیل گشتاور برای حالتهای مختلف حرکت: ایجاد گشتاور زیاد در چرخ ها در آغاز حرکت و
هنكام اعمال بار زياد بر جرخ ها و كشتاور كم در حالت حركت سريع.
۲-امکان حرکت معکوس برای خودرو: موتورهای احتراقی فقط در یک جهت گردش می کنند از این
رو بدون واسطه نمی توان دور موتور را برای حرکت معکوس به چرخ ها انتقال داد.جعبه دنده حرکت
معکوس را برای چرخ ها فراهم می کند.
۳امکان در جا کار کردن موتور: در مواقعی که خودرو بی حرکت است برای روشن نگه داشتن موتور
جعبه دنده مدار قدرت را از خط انتقال قدرت قطع می کند.
صفحه 4:
جعبه دنده ها به دو نوع تقسیم می شوند: نوع اول دستی و مرحله ای و نوع دوم بدون مرحله و
اتوماتیک است که نوع دستی آّن غالبا به طور مکانیکی عمل می کند و نوع اتوماتیک آن به شکل
هیدرولیکی کار انجام می دهد.
جعبه دنده ی دستی: جعبه دنده ی دستی به علت راندمان خوب . دوام زياد . سادگی ساختمان .
تعمیرات و ارزانی قیمت دارای استقبال زیادی از سوی خریداران خودرو می باشد و راندمان آن نیز
در حدود ٩۸ بوده و تنها عیب آن داشتن محدودیت تبدیل دور است.
انواع جعیه دنده Glo مرحله ای):۱) جعیه دنده عر کشویی ۲) جعبه دنده مورب
|-جعبه دنده کشویی: این نوع جعبه دنده در ماشین های صنعتی مصرف داشته در خودرو های جدید
کاربرد ندارد.در جعبه دنده ی کشویی همه ی چرخ دنده ها از نوع مستقیم بوده به طور لغزشی با
هم درگیر می شوند.این نوع جعبه دنده دارای چهار محور می باشد که عبارتند از:(محور ورودی .
محور هميشه گرد یا هرز گرد . محور اصلی . محور دنده عقب)
برای هر حالتی از تعویض دنده لازم است یکی از چرخ دنده های روی محور اصلی که نسبت به آن
درگیری هزار خار دارد حرکت لغزشی نموده به طرف دندانه ی مورد نظر که روی محور هميشه
گرد قرار دارد نزدیک شده با آن درگیر شود در این جا شرط درگیر شدن دو دندانه ی مستقیم
چنین است:
برای در گیری راحت دو دندانه ی در حال حرکت لازم است سرعت خطی دو دندانه یکسان باشد.
صفحه 5:
برای تفییر دنده ی سنگین به سبک باید پس از گرفتن کلاچ کمی صبر کنیم سپس دنده را تعویض
نماييم يابا دو بار كلاج گرفتن عمل تعویض دنده را انجام دهیم.با این عمل دور دنده ی زیر که به
وسیله ی موتور میگردد و زیاد است گرفته شده با دور دنده ی رو که به وسیله ی چرخ ها آهسته
تر می گردد برابر شده در لحظه ای که سرعت خطی دو دنده برابر شدند آن ها با هم درگیر می
شوند.
در هنكام تعویض دنده از حالت سبک به سنگین دور دنده رو زیاد تر است و لازم است در هنگام
تعویض دنده پس از گرفتن کلاچ کمی گاز به موتور داده شود سپس عمل تعویض دنده انجام
كيرد با اين عمل دور دنده هاى زير هم افزايش مى یابد و هنگامی که سرعت خطی آن دو با هم
برابر شود دنده ها به راحتی با هم در گیر می شوند.
معایب جعبه دنده های کشوی):
۱- به علت درگیر و خلاص شدن ناگهانی دندانه ها جعبه دنده با سرو صدا کار می کند.
۲-به علت درگیر بودن یک دنده از هر چرخ دند:
جعبه دنده مطلوب نیست.
۳- به علت مساوی نبودن دور دو دنده ی درگیر شونده و عدم تساوی شعاع های متوسط آن ها
سرعت دو دنده ی درگیر شونده مختلف بوده و در نتیجه عمل تعویض دنده مشکل است و نیاز به
مهارت خاص دارد.
با یک دنده از چرخ دنده ی دیگر ظرفیت انتقالی
صفحه 6:
جعبه دنده های نوع دنده مورب :
خصوصیات جعبه دنده موربا:
۱- در یک لحظه از یک دندانه از هر چرخ دنده با چرخ دنده ی دیگر درگیر است در نتیجه
ظرفیت انتقال گشتاور جعبه دنده زیاد تر است.
۲-به علت مورب بودن دندانه ها عمل درگیری دو دندانه تدریجی و آرام و در نتیجه کار جعبه
دنده بی سرو صدا تربوده عمر جعبه دند: زیاد تر است.
۳- چرخ دنده مورب در روی محور خود حرکت طولی نمی کند و چرخ دندانه نسبت به محور هرز
است.(در مواقعی نیز هم چرخ دنده در روی محور ثابت است و چرخ دنده ی مقابل هرز می
باشد)
در این نوع دو چرخ دندلنه ی مورب که روی دو محور زیر و رو قرار دارند با یک دیگر درگیری
همیشگی داشته در موقع لزوم یکی از آن ها به وسیله ی کشوبی نسبت به محور یک پارچه
می شود.
انواع جعبه دنده های مورب:جعبه دنده های مورب به دو حالت کلی نیمه سنکرونیزه و تمام
سنکرونیزه ساخته می شوند.در حالت نیمه سنکرونیزه دنده ی یک و عقب به حالت کشویی و لغزشی
تعویض شده بقیه ی دنده ها به حالت مورب و سنکرونیزه هستند.در جعبه دنده ی تمام سنکرونیزه
همه دنده های مستقیم سنکرونیزه بوده نوع دندانه ها مورب هستند و فقط دنده ی عقب از نوع
کشویی و لغزشی است.
< مفهوم (سنکرونیزه) هماهنگ کنندگی بین دنده ی محرک با دنده ی متعرک است >
صفحه 7:
چرخ دنده ها: 66۲5
وظیفه ی چرخ دنده ها در گیربکس و ترانس اکسل انتقال حرکت چرخشی است.چرخ دنده ها بر
روی یک محور سوار هستند و حرکت گردشی را از یک محور به محور موازی دیگری انتقال می
دهند.محور ها و چرخ دنده ها به یکی از سه شکل زیر با یکدیگر در ارتباط هستند:
۱- چرخ دنده بر روی محور تراشیده شده و یکپارچه است.(شکل ۱)
۳- چرخ دنده به کمک دنده هزار خاری بر روی محور ثلبت شده و نمی تواند مستقل از محور بچرخد.
(شکل ۲)
۳- سطح نشست دنده بر روی محور بدون دنده هزار خاری است و دنده می تواند آزادلنه و مستقل از
محور دوران داشته باشد.(شکل ۳) به هر حال تحت هر نوع ارتباط وظیفه ی اصلی آنها تغییر دور
یا گشتاور و يا تنها انتقال آنهاست.
انواع چرز دنده های مورد استفاده در گیریکس هاء 1
ie
oe
دندهیکپرچه با محور
۱-ساده (مستقیم) ۰ ۲-مورب ۳- هیپوئیدی
صفحه 8:
۳
0
دنده یکپارجه با محور
صفحه 9:
۱-چرخ دنده ساده 66۵۲ ۱۱۵۲۱۵۱
اين جرخ دنده از ساده ترين نوع چرخ دنده های مورد استفاده در گیربکس ها وترانس اکسل
هاست.دندانه هاى جرخ دنده ساده از لبه به صورت بريده شده و خط طولى آنها با محور جرخ
دنده موازى است.هنكام دركيرى دو جرخ دنده ساده فقط يك عدد از دنده هاى جرخ دندها با يكديكر
دركير مى شوند.طرح مستقيم دندانه هاى جرخ ساده مهمترين مزيت آن است.با جنين طرحى امكان در
رفتن دندانه ها در زمان شتاب گیری خودرو پا کاهش شتاب ّن(دنده معکوس) و یا در زمان انتخاب
دنده ی عقب به حداقل می رسد که بسیار حائز اهمیت است.مهمترین عیب چرخ دنده های ساده صدای
کلیکی است که هنگام تماس دندانه ها با یکدیگر پدید می آید.در سرعت هاى بالا لين صداى کلیک به
ناله ممتدی تبدیل می شود.برای حل این مشکل معمولا از چرخ دنده های مارپیچی استفاده می شود.
صفحه 10:
۲« چرخ دنده مارییچ Helical Gear
چرخ دنده های مارپیچی دندانه هایی دارند که با زاویه ای نسبت به راستای محور چرخ دنده قرار
گرفته اند.به اين ترتیب امکان در گیر شدن همزمان دو یا چند دندانه فراهم می آید.این امر بار هر
دندانه را کاهش می دهد و سبب می شود تا این نوع دنده های مارپیچی بسیار قوی باشند.در مقایسه با
چرخ دنده های ساده چرخ دنده های مارپیچی بسیار بی صدا عمل مى زیرا درگیری و رها شدن
دندانه ها از یکدیگر تدریجی است.یکی از معلیب این گونه چرخ دنده ها آن است که با توجه به جهت
زاویه دندانه چرخ دنده تحت نیروی محوری محور به عقب یا جلو می رود.این فشار را معمولا بلبرینگ
ها یا رولبرینگ های انتهای محور ها تحمل می کنند.هنگام نصب دو دنده بر روی محورهای موازی
یکی از آنها باید چپ گرد و دیگری راست گرد باشد. دو چرخ دنده مارپیچ هم جهت بر روی دو
محور موازی با هم درگیر نمی شوند.چرخ دنده های ساده و مارپیچی را که دندانه های آنها بر روی
سطح خارجی آنها قرار دارد چرخ دنده های خارجی می نامند. چرخ دنده هایی را که سطح داخلی آنها
دندانه دار باشند چرخ دنده های داخلی می نامند.
صفحه 11:
چرخ دنده هایر هرز گردء چرخ دنده هایی که با نام هرز گرد معرفی می شوند همان چرخ دنده های
ساده یا مارپیچی هستند که در چرخه انتقال نیرو نقشی ندارند و تنها واسط دو دنده هستند.وجود
اين جرخ دنده در بين دو جرخ دنده ديكر جهت كردش آنها را یکسان می کند.در سیستم دنده
عقب معمولا از دنده هر ز كرد استفاده مى شود.
صفحه 12:
ماهک و میلا ماهک:
ماهک. قطعه هلالی شکلی است که بر روی غلاف کشویی قرار دارد و با حرکت خود به هر سمت
غلاف و در نتیجه کشویی را با یک دنده سرعت در گیر می کند.
ن میله , راهنما یا تکیه گاه ماهک است و در مواردی حرکت آن عامل حرکت ماهک
ال از وضعیت خلاص به وضعیت دنده سرعت به کمک ساچمه وفنرهایی که در این
می شوند .در ضمن وجود این ساچمه و فنر . عکس العملی است که
از انتخاب دقیق موقعیت دنده مطمتئن می شود.(شکل ۱)
صفحه 13:
در صورت استفاده از فنر قوی تر . احتمال بیرون پریدن دنده کاهش می یابد , در حللی که نیروی
لازم برای تعویض دنده افزایش می یابد. عکس این وضعیت صادق است .در صورتی که برای
راحتی عمل تعویض دنده از فنر ضعیف استفاده شود « امکان بیرون پریدن دنده افزایش خواهد
یافت . نحوه اتصال ماهک ومیل ماهک به یکدیگر و عملکرد مجموعه آنها به طراحی سازنده
بستگی دارد.در شکل ۲ نمونه ای از آن را می بینید. این مجموعه شامل سه میل ماهک به همراه
ماهک هاى مربوطه است . دراين نمونه اك هار روي eeu Deal وهنگام
تعويض دنده . ميل ماهك تغيير وضعيت مى دهد. جنس ماهك ها از الومينيوم است كه تحت.
فرايند ريخته كرى تحت فشار ( دايكست) توليد مى شوند
صفحه 14:
صفحه 15:
اجه به تماس مداوم ماهک با غلاف کشویی . جنس ماهک همواره ضعیف تر از غلاف . انتخاب می
شود. بر روی هر میل ماهک علاوه بر ماهک , قطعه دیگری با نام "زبانه انتقال " وجود دارد که
نیروی وارد بر این زبانه . موجب جابجایی میل ماهک می شود . این قطعه نیز توسط پین قفل
کننده بر روی میل ماهک ثابت شده است . عامل محرک این زبانه های انتقال . مکانیزمی است که
در ادامه بحث از آن با نام "مجموعه انتخابگر " (سلکتور) یاد خواهیم کرد . انتخابگر اهرمی دارد
که زبانه های انتقال را جا به جا می کند . در هر جعبه دنده بدون توجه به نوع و طراحی آن .
استفاده از دو مکانیزم قفل كن نیز ضروری است :
قفل کن ها:
پس از وضعیت دست دنده و انتخ
aes ne et cnet كمكى ay ee ee
مباحث قبلی به آن اشاره شد.(شکل ۱)
۲- پس از انتقال دست دنده وانتخاب دنده مورد نياز . ماهک های دیگر قفل شده و از جا رفتن هم
زمان دو دنده جلو گیری می شود .(شکل ۲)
رون زدن و حفظ
تفاده می شود که در
صفحه 16:
* همان طور که مشاهده می شود. صفحه قفل کن بر روی زبانه انتقال ۲ میل ماهک از مجموعه ۳ میل
ماهک نشسته است . بنابراین اهرم انتخابگر تنها می تواند وضعیت زبانه های انتقال یک میل ماهک
( ميل ماهک کشویی ۴-۳) را تغییر دهد .(شکل ۲)
صفحه ققل كن
صفحه 17:
* نوع دیگری از مکانیز م های قفل کن که مانع از جا رفتن همزمان دو دنده می شود . در شکل زیر
نمایش داده شده است :
در این مدل از صفحه قفل کن استفاده نمی شود بلکه از ساچمه های استوانه ای استفاده شده
است.همان طور که مشاهده می شود میل ماهک وسط یک سوراخ عرضی دارد که یک ساچمه
سوزنی در آن قرار گرفته است .۲ میل ماهک دیگر دارای شیارهایی هستند که محل نشستن
ساچمه است . حرکت هر میل ماهک موجب خارج شدن یکی از ساچمه های استوانه ای از شیار
خود وانتقال مجموعه ساچمه ها به سمت دیگر می شود که در نتيجه دو میل ماهک دیگر قفل می
صفحه 18:
مكانيزم قفل كن دنده ينج به عقلبا:
ن كه در وضعيت دنده عقب جهت كردش دنده ها عكس ديكر دنده هاى سرعت مى باشد
به جهت مشترک بودن زبانه انتقال دنده ۵ و عقب برای جلوگیری از انتقال ناكهانى از دنده ه
به دنده عقب هنگام تعویض دنده از یک مکانیزم قفل کن استفاده می شود نوع مکانیزم و محل قرار
گیری آن به طراحی سازنده بستگی دارد و متفاوت است . در شکل زیر نمونه ای از این مکانیزم ها
نمایش داده شده است.
صفحه 19:
همدهو رکننده هاء
وظیفه ی اصلی آنها همدور کردن سرعت گردش اجزای مختلف با یکدیگر است .این قطعات سرعت
گردش محور و دنده را يكسان مى كنند.دومين وظيفه مهم آنها قفل كردن اين اجزا به یکدیگر
ض بدون دردسر دنده است.لازم به ذكر است كه در بعضى از كيربكس ها
از غلاف كشورى دنده هاى بك و ذوبه عنوان ذتده اعقب الشتفادة د كتتد ذر هر مجموعة بن هر
دو دنده سرعت از یک مجموعه کشویی استفاده می شود.در ضمن دنده ی پنج هم یک کشویی
مجزا دارد.معمولا در مکانیزم دنده عقب از کشویی استفاده نمی شود.استفاده از مجموعه های هم
( دارای مزیت هایی از جمله آنکه راننده در هر تعویض دنده لازم نیست
پدال کلاچ را دو بار فشار دهد و نیز نیرو رابه نرمی و به سرعت و بدون صدمه زدن به چرخ دنده
ها انتقال می دهد. متداول ترین همدور کننده ها دو مدل دارای خار (موشکی) و يبن هستند.
نوع دارایر خار هماهنگ کننده: ۲۷۳۲ ۱۶۷
مجموعه قطعات این مدل از همدور کننده ها عبارتند از: ۱ - غلاف کشویی ۲- مغزی کشویی (توپی)
۳- خار همزمان ساز (خار موشکی) ۴- فنرهای نگه دارنده ی خارهای همزمان ساز (فنر النگویی) ۵-
دنده همزمان ساز(دنده برنجی)
صفحه 20:
صفحه 21:
- توپی: اين قطعه دارای ۲ سری دنده هزار خاری بر روی سطوح داخلی و خارجی خود است.دندانه
های سطح داخلی با محور در گیر می شوند و دندانه های سطح بیرونی با دندلنه های غلاف در كير
هستند.این قطعه را در اصطلاح مغزی کشویی نیز می گویند.
- غلاف كشويئن ۰ سطح داخلی این قطعه که یک حلقه فلزی است دارای هزار خاری برای در گیری با
دندانه های مغزی است و سطح بیرونی آن ریل مخصوص دوشاخه تعویض دنده است.
س۳- خار همزمان سازاخار موشکی/): این قطعه واسطه ارتباطی بين غلاف و دنده همزمان ساز
است.خار همزمان ساز دارای یک بخش بر آمده در وسط است که دارای غلاف قرار گرفته و در
فرایند همزمان سازی نقش دارد.فرسودگی و سایش این بخش برآمده نیروی فشاری وارد بر
دنده همزمان ساز را کاهش می دهد که در نهایت موجب تعویض پر سرو صدای دنده خواهد شد.
عا- sid هاعر نگه دارنده یا النگویی: وظیفه اصلی این فنرها حفظ موقعیت غلاف در هر حال و شرایط
عملکردی است.
صفحه 22:
صفحه 23:
2- دنده همزمان ساز (دنده برنجی):
اين دنده از آلیاژ فلزی غیر آهنی مانند برنج یا آلومینیوم ساخته می شود تا در صورت خرایی به دنده
سرعت و کشویی آسیبی نرسد.وظیفه ی این دنده همدور کردن دنده سرعت با کشویی و در نهایت
محور را بر عهده دارد.عمل همدور کردن را با استفاده از نیروی اصطکاکی بین دو سطح مخروطی
انجام می دهد.تماس اصطکاکی سطح داخلی دنده همزمان ساز با سطح پشت دنده سرعت (مخروط
کنار دنده) هر دو سطح را همواره در معرض سایش و حرارت قرار می دهد.به همین علت برای
حفاظت سطح پشت دنده سرعت جنس دنده همزمان ساز را نرم تر از دنده سرعت انتخاب می
کنند.با توجه به استفاده بیشتر از فلز برنج در ساخت این دنده آن را در اصطلاح دنده برنجی مى
نامند.این دنده نقش حیاطی در مکانیزم همدور سازی دارد.سطح داخلی این دنده مخروطی بوده و با
مخروط شانه دنده سرعت یک کلاچ اصطکاکی مخروطی را به وجود آورده است.همچنین به منظور
افزایش فشار سطحی در هنگام تماس سطح داخلی دنده برنجی با شانه دنده این سطح شیارهایی
باریکی دارد که ه برش لایه های روغن و افزایش نیروی اصطکاکی کمک می کند.هنگامی که اين
لبه ها ساییده می شوند امکان لغزش بین دو سطح مخروطی به وجود می آید و اثر همدور سازی
کاهش می یابد.
صفحه 24:
ضمنا در سطح بیروتی دنده سه شیار مخصوص برای نشستن خار موشکی ها وجود دارد که فشار اعمال
شده بر غلاف و در نهایت خارموشکی از این محل بر دنده برنجی وارد شده و آن را به جلو می
راند.
نوع عملکرد عمل همزمان سازی در مدل دارایر خار:
۱-وضعیت خلاص : در این وضعیت هر دنده سرعت با دنده سرعت مزدوج خود به طور مداوم درگیر
است اما مستقل از محور خود دوران می کند.هر کشویی نصب شده بر روی محور ورودی نیز به
همراه محور دوران می کند.در این وضعیت دنده برنجی آزاد است.
ate tae سوحت. و
صفحه 25:
۲- وضعیت دنده یک: هنگامی که دسته دنده به سمت موقعیت دنده یک حرکت داده شود عمل
همدور سازی شروع می شودبا انتقال حرکت توسط مجموعه قطعات سیستم تعویض دنده غلاف
برآمده خار موشکی آن را می فشارد.در ادامه خار
موشکی که در شیار مخصوص خود در دنده برنجی نشسته آن رابه سمت شانه دنده سرعت مقابل
کشویی نیز به حرکت در آمده و از طریق
خود می راند.افزایش مقدار نیروی وارده از طرف دسته دنده نیروی اصطکاکی بین دنده برنجی و
شانه دنده را افزایش می دهد که در نهایت دنده و غلاف کشویی همدور میشوند.با ادامه حرکت
دسته دنده و فشار بر غلاف و درنتیجه خار موشکی نیروی وارده فنرهای النگویی را جمع می کند و
Ste حلاف كشوي
es oe
غلاف بر يشت خار موشكى سوار مى شود.
صفحه 26:
نیروی به کار برای جمع کردن و فشردن فنر ها موقعیت غلاف و دنده برنجی را تحت فشار فنر ثابت
نگه داشته و حفظ آن را تضمین می کند.هنگامی که به سرعت دوران غلاف و دنده سرعت با
یکدیگر برایر شد دنده برنجی نسبت به گردش محور آزاد می شود.در این زمان حرکت بیشتر
غلاف به سمت دنده موجب عبور دندانه های غلاف از بین دنده های برنجی و درگیری با دندانه
های شانه ای دنده سرعت می شود.در اين لحظه عملیات همزمان سازی و درگیری دنده ها با پایان
رسیده و دنده سرعت و کشویی هم دور شده اند.در صورتی که نیروی اصطکاک بین سطوح داخلی
دنده و شانه دنده به اندازه کافی نباشد عمل همدور سازی به خوبی انجام نشده و عمل تنظیم دنده با
صدا و برخورد همراه خواهد بود. يسع هرت
صفحه 27:
نوع دارای پین :۷06 ۴1۳
این نوع کشویی نیز شامل قطعاتی از جمله توپی کشویی .دنده همزمان ساز .که الزاما برنجی نیست - و
غلاف کشویی است و به جای فنر حلقوی از سه فنر مارپیچ و ساچمه استفاده می شود.نکته قابل
توجه در این مدل کشویی اتصال ثابت غلاف ,پین ها و دو دنده همزمان ساز به یکدیگر است به
گونه ای که در واقع این مجموعه و توپی دو جزء اصلی این مدل کشویی ها هستند.هنگامی که
دسته دنده برای تعویض دنده جا به جا می شود در نهایت این حرکت غلاف کشویی و به دلیل يله
موجود بر روی پین و اتصال پین و دنده همزمان ساز. عمل همدور سازی انجام می گیرد.با افزایش
مقدار نیرو غلاف بر روی پین ها فشار وارد کرده و موجب جمع شدن فنر حلقه ای و جابه جایی
بیشتر غلاف می شود.در نتیجه حرکت دندلنه های غلاف به داخل دنده های شانه دنده سرعت را
تماس دو سطح مخروطی و ایجاد اصطکاک عامل همزمان سازی است.
با افزایش مقدار نیرو غلاف بر روی پین ها فشار وارد کرده و موجب جمع شدن فنر حلقه ای و
در پی دارد.در اين مدل ن
جابه جایی بیشتر غلاف می شود در نتیجه حرکت دندانه های غلاف به داخل دنده های شانه دنده
سرعت را در پی دارد.در این مدل نیز تماس دو سطح مخروطی و ایجاد اسطکاک عامل همزمان
سازی است.
صفحه 28:
سطوج ماس مضروطی جم و
وی مد
بين هم دور کننده
صفحه 29:
ملرز کار هم سرعت کننده (سنکرونیزو():
در موقع تعویض دنده پس از گرفتن کلاچ نیروی موتور از خط انتقال قدرت جدا می شود.از این رو
دندانه های هميشه گرد جعبه دنده با سرعت اولیه ایکه اینرسی قطعات گردنده بر آن تحمیل می
کند در حال چرخش هستند.با این دوران دنده های مورب واقع در روی محور اصلی نیز در حال
چرخش هستند. راننده پس از خلاص کردن دنده ی قبلی اهرم تعویض دنده را در جهت درگیری
دنده ی دیگر حرکت می دهدبا این عمل نیرو از ماهک به کشویی وارد می شود و سپس به وسیله
ساچمه یا خار به توپی نیرو وارد شده آن را به طرف چرخ دنده هدایت می کند.با چنین حرکتی
سطح مخروطی توپی با دنباله مخروطی چرخ دنده درگیر شده در اثر اسطکاک دور چرخ دنده ای
که به طور هرز می گردد با توپی برابر می شود و در لحضه ای که سرعت خطی این دو عضو یکسان
شده کشویی با چنگک های دنده درگیر شده با آن یکپارچه می شود.
صفحه 30:
گیربکس ترانس اکسل ۸۱۱ ۲۲۵۱۱5:
گیربکس ترانس اکسل دارای دو محور می باشد. ۱- محور ورودی گیربکس(محرک) ۲- محور
خروجی (متحرک)
این گیربکس ها معمولا دارای شش دنده یا بیشتر بوده و دنده های سرعت (آخر) آنها دارای نسبت
اوردرایو می باشد.جنس پوسته ی آنها نیز معمولا از آلومینیوم می باشد.طرز عملکرد آنها بسیار
شبیه به گیربکس دیفرانسیل عقب بوده فقط از لحاظ عملکرد و اهرم بندی و خروجی دور و
گشتاور تفاوت هایی با گیربکس دیفرانسیل عقب دارند.در گیربکس های معمولی نیرو از کلاچ به
محور ورودی گیربکس وارد شده و به محور زیر انتقال می یابد و بعد به محور خروجی و از آنجا
به میل گاردان و دیفرانسیل و در آخر هم به پلوس و چرخ راه می یافت در صورتی که ما در
گیربکس ترانس اکسل نیرو را از کلاچ به محور ورودی و بعد به محور خروجی و به وسیله ی پی
نیونی که در انتهای محور خروجی قرار دارد به دیفرانسیل انتقال می دهیم و از آنجا به پلوس چرخ
های جلو دور و گشتاور را منتقل می کنیم.
صفحه 31:
صفحه 32:
مزایای گیربکس ترانس اکسل نسبت به گیربکس دیفرانسیل عقلبا:
۱- از مهمترین مزایای آّن کشش خوب خودرو در جاده های لفزنده است. چون نیروی وزن اجزاء
سیستم انتقال قدرت به صورت مستقیم بر محور های محرک خودرو اعمال می شود.
۲- این سیستم همچنین بسیار جمع و جورتر و سبک تر از سیستم انتقال قدرت یک خودروی
دیفرانسیل عقب است.
۳- نصب موتور به صورت عرضی و در مواردی به صورت fale کاهش ارتفاع خودرو را فراهم می کند
كه اين مسئله خود به آثرودینامیک تر شدن خودرو کمک می کند.
۴- اکثر دنده های سرعت (آخر) آنها فوق سرعت بوده و باعث می شود که موتور با تعداد دور کمتر
سرعت بیشتری داشته باشد و به همین ترتیب مصرف سوخت نیز کاهش می یابد.
۵- خط انتقال قدرت مسیر کمتری را طی می کند و نیازی به میل گاردان دیگر نمی باشد.
صفحه 33:
صفحه 34:
تهیه و تنظیم:مهندس مهدی قدیمی
.برای در خواست پروژه و مقاله های دیگر با ایدی تلگرامی زیر در ارتباط باشید