صفحه 1:
صفحه 2:
Jad} سیزدهم)
ارائه دهنده: سجاد پارسایی 9343604
استاد: دکتر عابدان زاده
صفحه 3:
مات هد هگ تک فان تب رااغا لد تسش هایاول ره نا
موفق می باشد؟
در لاس ها آعار رد ای اعلط ار ار را با ام م9
بهترین و کارآمد ترین نحوه پاسخ گویی به اين گونه سوالات چیست؟
واژه بازخورد ابتدا در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم. وقتی دانشمندان مفاهیم خود سازوکاری
ECS Nepal Sonera) emia apes ely alas
بازخورد 616 ۴66601/06/: اطللاعاتی که فرد درباره اجراى مهارت در حين يا يس از اجرا
0
ا حي ا ار ا شار كرف می اند
3
صفحه 4:
1
صفحه 5:
بازخورد دآنی: عات حسی که به عنوان نتایج ذاتی عملکرد به
فرد داده می شود.
بازخورد افزوده: اطلاعات خاصی که به طور معمول در تکلیف
وجود ندارد , از منیع خارجی ناشی می شود - نسبت به فرد
ee محسوب میشود- به بازخورد درونی تکلیف اضافه می
met همزمان ۲6606001 الا ا اطلاعاتی که در
ای فرد به دست. می
بازخورد پایانی(660061] اه : اطلاعاتی که پس از
پایان اجرای تکلیف دست مد ايد
5
صفحه 6:
انواع بازخورد
#افروده
1 ه به 2 شکل به بازخورد درونی تکلیف
ی 56 موفقیت in ی ی
د مى
أكاقى: از اجرا ess se (KP) سورد Sea
سازد. ور خصوص "فت ee eee
صفحه 7:
کلامی يا قابل کلامی شدن
بیرونی
بعد از حرکت فراهم می شوند
اطلاعاتی در خصوص الگو سازی يا تولید حرکت اطلاعاتی در خصوص پیامد مرتبط با هدف محیطی
معمولا از بازخورد درونی مجزاست ۷ ; 5
معمولا ناشی از بازخورد درونی است
بیشتر د رآزمایشگاه مفید است رن د هه
صفحه 8:
Topic: Reduced frequency of ۱
enhances learning
in persons with Parkinson’s disease
Suzete Chiviacowsky*, Tiago Campos and Marlos
Rodrigues Domingues
School of Physical Education, Federal University of Pelotas,
Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil
published: 16 December 2010
frontiers in psychology
صفحه 9:
بیماری پارکینسون (۳۱) یک اختلال عصبی پیشرونده است که به علت تعداد زیادی از
محدودیت های حرکتی و غیر حرکتی شناخته شده است.
تحقيقات ale il Laing که بر بدگری و كنترل حركتى در افراد مبتلا به 08
تاثير می گذارد هنوز هم نسبتا محدود است
هدف از این مطالعه مقایسه اثرات be 100 در مقابل 6) آگاهی از نتایج
8010 در اموريش از یک مهارت حرکتی با خواسته های فضایی در شرکت کنندگان با
PD Mess 50 طور تصادفى به یکی از و گروه قیر گرفتن كروه 7100
بعد از هر آزمایش 8 دریافت می کرد در حالی که گروه دیگر 7/66 ۲۴ دریافت کرد.
See cimeree ل eae |
بند داشتند. هدف این بود که موقعیت مکان نما در فاصله 60 سانتی متر از نقطه
شروع قرار گیرد.
فتایج تفا وت بین دو گروه در مرحله یادداری (بدون L (KR نشان داد :
گروهی که 66/ 6 دریافت کرد ند عملکرد دقیق تر وتغییرپذیری کمتری دراجرای خود
نسبت به گروه 100/ ۴ نشان دادند.
بنابراین, کاهش تعداد ۴ می تواند یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به ۴, را ارتقاء
دهد.
9
صفحه 10:
رشد و يادگيري حركتي _ ورزشي
_ بهار 1393
موضوع: تأثير بازخورد آكاهى از نتيجه با تواترهاى مختلف بر ميزان يادكيرى
یک مهارت هدف كيرى در كودكان مبتلا به اختلال اوتيسم
-١ محمد حسين زمانى(كارشناس دانشكاه شهيد جمران اهواز)
۲- مهدی ضرغامی(دانشیار دانشگاه شهید جمران اهواز)
۳- صدیقه حیدری نژاد(دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز)
10
صفحه 11:
بازخورد یکی از مهمترین متغیرهای موّثر بر کارایی یادگیری حرکتی و نحوة اجرای مهارت است و
نقش بسیار مهمی در کنترل حرکتی و اکتساب مهارت حرکتی دارد.
روش تحقیق نیمه تجربی و طرح تحقیق به روش پیش آزمون- پس آزمون و آزمون یادداری با سه
گروه بازخورد (۰- ۵۰ - ۱۰۰ در صد )بود.
جامعه آماری شامل کودکان اوتیسم ۶ تا ۸ ساله شهر اهواز بودند که ۲۱ نفر به روش در دسترس و
هدفمند به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. تکلیف
آزمودنی ها مهارت پرتاب از بالای شانه به سمت سیبل ترسیم شده روی زمین بود. در مرحلة
اکتساب آزمودنی ها ۶۰ پرتاب را انجام دادند. آزمودنی های گروه صفر درصد هیچ گونه بازخوردی
را دریافت نکردند. گروه ۵۰ درصد در نصف کوشش ها و گروه ۱۰۰ درصد در تمامی کوشش ها
بازخورد د ا ey ectynes (lees es ever د ا كا
بود. از آزمودنیها به عمل آمد.
11
صفحه 12:
نتایج در lays اکتساب و یادداری تفاوت معنا داری بین ۲ گروه نشان داد.
گروه ۱۰۰ درصد دریافت بازخورد هم در مرحلة اکتساب و هم در مرحلة بادداری برتری
داشت.
کی ای رت ای ادبم و ها ارت تیا نی اند
کودکان تأثیر دارد و تمرین برای کودکان اوتیسم در شرایط تمرین بازخورد کاهش یافته
کمتر موثر بود.
به طور کلی توصیه می شود در یادگیری مهارت کودکان مبتلا به اوتیسم از بازخورد
افزوده با تواتر بالا استفاده شود.
محققان اين نتایج را به کمبود تجربه و توانایی کمتر کودکان برای از قبل برنامه ریزی
کردن حرکات هدف گیری پرتابی نسبت دادند.
12
صفحه 13:
بازخورد افزوده در فرآیند یادگیری دو نقش عمده بازی می کند:
۱- دستیابی به هدف مهارت را آسان می کند.
۲- انگیزه دادن به شاگرد برای ادامه تلاش و رسیدن به هدف.
مهارت بسته: چون شرایط محیطی ابت پا ایستاست و فرد تحت آموزش تلاش می کند تا در ایجاد
حرکات موثر به نحو همسانی عمل کند 16۳ شکل قدرتمندتر و مناسب تری می باشد.
مهارت باز: چون شرایط محیطی متغیر است وهدف موردنظر در آن اجرای الگوهای حرکتی متنوع
است مناسب تر است.
13
صفحه 14:
۱- انگیزش: به نوآموزان انرژی می دهد که تلاشهایشان را برای دستیابی به هدف هایشان بیشتر
۲- تقویت: موجب می شود که نوآموزان عملی را دوباره تکرار کنند یا در صورت تنبیه شدن از
تکرار آن بپرهيزند.
oh pean bry ISIS ستت لالب ر اثری رها 616 Sle Seb eG انا
اجرای آنها الگوهای حرکتی خود را پالایش کنند و خطاهایشان را اصلاح کنند.
۴- وابستگی: باعث می شود که یادگیرندگان خیلی زیاد به بازخورد آموزشی وابسته شوند و هنكام
فقدان آن احراشان ععف شود.
14
صفحه 15:
۱- بازخورد افزوده ممکن است برای یادگیری مهارت ضروری باشد.
۲- بازخورد افزوده ممکن است برای یادگیری مهارت ضروری نباشد.
۳- بازخورد افزوده ممکن است یاد گیری مهارت را افزايش دهد.
۴- بازخورد افزوده ممکن است يادكيرى مهارت را تضعيف کند.
15
صفحه 16:
منایع
ae -1 حرکتی ای و کاربردها)- کل
2- یادگیری و کنترل حركتى a اشمیت/ ae)
3- - یادگیری حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین)- اشمیت
4- یادگیری و عملکرد حرکتی - شمیت/ ریسبر؟
5- - یادگیری و کنترل حرکتی(از دیدگاه روانشناسی عصبی)-
جورج سيج 2
6- نشریه رشد و یادگیری حرکتی
7- نشریه 05۷60۱09۷ 1۳ ۲۲۵۳۱6۲5
16
صفحه 17:
17
Let it go
Tanks for
attention
1
تسهیل کننده ،تضعیف کننده یا خنثی
{فصل سیزدهم}
ارائه دهنده :سجاد پارسایی 9343604
استاد :دکتر عابدان زاده
2
فروردین 94
مقد
مه
زمانی که یک فرد ،یادگیری یک فعالیت بدنی را آغاز می کند در کوشش های اولیه خود ،تا چه حد
موفق می باشد؟
در تالش های آغازین خود چه کاری را غلط اجرا ،و چه مواردی را می بایست بهتر انجام میداد؟
بهترین و کارآمد ترین نحوه پاسخ گویی به این گونه سواالت چیست؟
واژه بازخورد ابتدا در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم ،وقتی دانشمندان مفاهیم خود سازوکاری
دستگاههای کنترل حلقه بسته را تشریح می کردند ،رایج شد(وینر.)1948 ،
بازخورد{ :}feedbackاطلالعاتی که فرد درباره اجرای مهارت در حین یا پس از اجرا
دریافت میکند.
بازخورد :خبرهایی که درباره تفاوت بین اجرا و حالت هدف می باشد.
3
feedback
Augmented feedback
Knowledge of results
(KR)
Knowledge of performance
(KP)
Task-intrinsic feedback
visual
auditory
proprioceptive
tactile
4
:انواع بازخورد
بازخورد ذاتی :اطالعات حسی که به عنوان نتایج ذاتی عملکرد به
فرد داده می شود.
بازخورد افزوده :اطالعات خاصی که به طور معمول در تکلیف
وجود ندارد ،از منبع خارجی ناشی می شود -نسبت به فرد
بیرونی محسوب میشود -به بازخورد درونی تکلیف اضافه می
شود.
بازخورد همزمان( :)concurrent feedbackاطالعاتی که در
حین اجرای فرد به دست Nمی آید.
بازخورد پایانی( :)terminal feedbackاطالعاتی که پس از
پایان اجرای تکلیف به دست می آید.
5
انواع بازخورد
:افزوده
بازخورد افزوده به 2شکل به بازخورد درونی تکلیف
اضافه میشود:
آگاهی از نتیجه( :)KRبه اطالعات بیرونی و معموال کالمی
(یا دارای قابلیت کالمی) اطالق می شود کNه به نو آموز
نکاتی را درباره موفقیت اعمالش با توجه به هدف محیطی
گوشزد می کند.
آگاهی از اجرا ( :)KPنوعی از بازخورد بیرونی که
اطالعاتی در خصوص کیفیت اجرای حرکت فراهم می
سازد .که گاهی به آن بازخورد جنبشی نیز می گویند.
6
مقایسه
KR --- KP
آگاهی از اجرا {}KP
آگاهی از نتایج {}KR
شباهت ها
کالمی یا قابل کالمی شدن
بیرونی
بعد از حرکت فراهم می شوند
تفاوت ها
اطالعاتی در خصوص الگو سازی یا تولید حرکت
معموال از بازخورد درونی مجزاست
بیشتر در آزمایشگاه مفید است
7
اطالعاتی در خصوص پیامد مرتبط با هدف محیطی
معموال ناشی از بازخورد درونی است
در تکالیف دنیای واقعی مفید تر است
مقاله
Topic: Reduced frequency of knowledge of results
enhances learning
in persons with Parkinson’s disease
Suzete Chiviacowsky*, Tiago Campos and Marlos
Rodrigues Domingues
School of Physical Education, Federal University of Pelotas,
Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil
published: 16 December 2010
frontiers in psychology
8
بیماری پارکینسون ( )PDیک اختالل عصبی پیشرونده است که به علت تعداد زیادی از
محدودیت های حرکتی و غیر حرکتی شناخته شده است.
تحقیقات مربوط به اینکه عواملی که بر یادگیری و کنترل حرکتی در افراد مبتال به PD
تاثیر می گذارد هنوز هم نسبتا محدود است.
هدف از این مطالعه مقایسه اثرات تواتر مختلف ( 100در مقابل )٪66آگاهی از نتایج
( ) KRدر آموزش از یک مهارت حرکتی با خواسته های فضایی در شرکت کنندگان با
PDاست.
20فرد با اختالل PDبه طور تصادفی به یکی از دو گروه قرار گرفتند .گروه ٪100
بعد از هر آزمایش KRدریافت می کرد ،در حالی که گروه دیگر KR ٪66دریافت کرد.
شرکت کنندگان وظیفه داشتند حرکت را با دست غالب انجام دهند در حالی که چشم
بند داشتند .هدف این بود که موقعیت مکان نما در فاصله 60سانتی متر از نقطه
شروع قرار گیرد.
نتایج تفاوت بین دو گروه در مرحله یادداری (بدون )KRرا نشان داد :
گروهی که KR ٪66دریافت کردند عملکرد دقیق تر وتغییرپذیری کمتری دراجرای خود
نسبت به گروه KR ٪100نشان دادند.
بنابراین ،کاهش تعداد KRمی تواند یادگیری حرکتی در افراد مبتال به ،PDرا ارتقاء
دهد.
9
مقاله
رشد و يادگيري حركتي _ ورزشي
_ بهار 1393
موضوع :تأثير بازخورد آگاهي از نتيجه با تواترهاي مختلف بر ميزان يادگيري
يك مهارت هدف گيري در كودكان مبتال به اختالل اوتيسم
-1محمد حسین زمانی(کارشناس دانشگاه شهید چمران اهواز)
-2مهدی ضرغامی(دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز)
-3صدیقه حیدری نژاد(دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز)
10
بازخورد يكي از مهمترين متغيرهاي مؤثر بر كارايي يادگيري حركتي و نحوة اجراي مهارت است و
نقش بسيار مهمي در كنترل حركتي و اكتساب مهارت حركتي دارد.
روش تحقيق نيمه تجربي و طرح تحقيق به روش پيش آزمون -پس آزمون و آزمون يادداري با سه
گروه بازخورد ( 100 – 50 -0در صد )بود.
جامعه آماری شامل کودکان اوتیسم 6تا 8ساله شهر اهواز بودند كه 21نفر به روش در دسترس و
هدفمند به عنوان نمونة آماري انتخاب شدند و به صورت تصادفي در سه گروه قرار گرفتند .تكليف
آزمودني ها مهارت پرتاب از باالي شانه به سمت سيبل ترسيم شده روي زمين بود .در مرحلة
اكتساب آزمودني ها 60پرتاب را انجام دادند .آزمودني هاي گروه صفر درصد هيچ گونه بازخوردي
را دريافت نكردند ،گروه 50درصد در نصف كوشش ها و گروه 100درصد در تمامي كوشش ها
بازخورد دريافت كردند 24 .ساعت پس از مرحلة اكتساب ،آزمون يادداري كه شامل 10كوشش
بود ،از آزمودنيها به عمل آمد.
11
نتیجه گیری:
نتايج در مرحلة اکتساب و یادداری تفاوت معنا داری بین 3گروه نشان داد.
گروه 100درصد دریافت بازخورد هم در مرحلة اكتساب و هم در مرحلة يادداري برتري
داشت.
نتايج اين پژوهش نشان داد كه يك دورة تمريني بر اجراي تكليف پرتاب از باالي شانه
كودكان تأثير دارد و تمرين براي كودكان اوتيسم در شرايط تمرين بازخورد كاهش يافته
كمتر مؤثر بود.
به jطور كلي توصيه مي شود دjر يادjگيري مهارت كودكان مبتال به اوتيسم از بازخورد
افزوده با تواتر باال استفاده شود.
محققان اين نتايج را به كمبود تجربه و توانايي كمتر كودكان براي از قبل برنامه ريزي
كردن حركات هدف گيري پرتابي نسبت دادند.
12
دریادگیری
افزوده
بازخورد
نقش
دریادگیری
افزوده
بازخورد
نقش
:مهارت
:مهارت
بازخورد افزوده در فرآیند یادگیری دو نقش عمده بازی می کند:
-1دستیابی به هدف مهارت را آسان می کند.
-2انگیزه دادن به شاگرد برای ادامه تالش و رسیدن به هدف.
:بازخورد افزوده برای مهارت های باز و بسته
مهارت بسته :چون شرایط محیطی ثابت یا ایستاست و فرد تحت آموزش تالش می کند تا در ایجاد
حرکات موثر به نحو همسانی عمل کند KPشکل قدرتمندتر و مناسب تری می باشد.
مهارت باز :چون شرایط محیطی متغیر است وهدف موردنظر در آن اجرای الگوهای حرکتی متنوع
است KRمناسب تر است.
13
کار کردهای بازخورد
بیرونی
-1انگیزش :به نوآموزان انرژی می دهد که تالشهایشان را برای دستیابی به هدف هایشان بیشتر
کنند.
-2تقویت :موجب می شود که نوآموزان عملی را دوباره تکرار کنند یا در صورت تنبیه شدن از
تکرار آن بپرهیزند.
-3اطالعات :به طور مستقیم یا غیر مستقیم داللت بر انواع چیزهایی دارد که یادگیرندگان باید با
اجرای آنها الگوهای حرکتی خود را پاالیش کنند و خطاهایشان را اصالح کنند.
-4وابستگی :باعث می شود که یادگیرندگان خیلی زیاد به بازخورد آموزشی وابسته شوند و هنگام
فقدان آن اجرایشان ضعیف شود.
14
بازخورد افزوده چقدر برای مهارت آموزی ضروری است؟
-1بازخورد افزوده ممکن است برای یادگیری مهارت ضروری باشد.
-2بازخورد افزوده ممکن است برای یادگیری مهارت ضروری نباشد.
-3بازخورد افزوده ممکن است یادگیری مهارت را افزایش دهد.
-4بازخورد افزوده ممکن است یادگیری مهارت را تضعیف کند.
15
منابع:
-1یادگیری
-2یادگیری
-3یادگیری
-4یادگیری
-5یادگیری
جورج سیچ
-6نشریه رشد و یادگیری حرکتی
-7نشریه frontiers in psychology
16
حرکتی(مفاهیم و کاربردها) -مگیل
و کنترل حرکتی -اشمیت /لی
حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین) -اشمیت
و عملکرد حرکتی – اشمیت /ریسبرگ
و کنترل حرکتی(از دیدگاه روانشناسی عصبی)-
Tanks for
attention
Let it go
17