21 صفحه
539 بازدید
20 آبان 1400

صفحه 1:
تصمیم گیری استاد: دکتر خیاطان تهیه کننده: الهام ایران نواد پاییز ۱۴۳۰۰

صفحه 2:
پژوهش ها

صفحه 3:
571۳۷] ‏مسئله و خلاقیت و طراحی: تًثیر بر علاقه دختران به موضوعات‎ Jo) هدف های پژوهش ۱. حل مستله و خلاقیت و طراحی: آنها چه تاثیری بر علاقه دختران به موضوعات موضوعی ]51171۷ دارند؟ آیا بین علاقه و اعتماد دختران به الف) حل مسئله و ب) خلاقیت و طراحی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد؟ . سن دخترء علاقه به حل مسئله و خلاقیت و طراحی و اطمینان از حل مسئله و خلاقیت و طراحی, میزان علاقه آنها به چهار زمينه موضوعی ]5117۷ را پیش بینی می کند: الف) علوم. ب) ریاضی. ج) کامپیوتره و د) مهندسی؟ ۳ از بین فعالیتهای فوق برنامه ای که دختران در آن شرکت کردند. كدام فعاليتها بيشترين میالگین علاقه را به الف) حل ب) خلاقیت و طراحی نشان داد؟ روش جمع آوری داده ها و نمونه داده ها با استفاده از ابزار نظرسنجی ۴۷ ماده ای که توسط نویسندگان برای کشف تجربیات 1 دختران دبیرستانی تهیه شد. جمع آوری شد. پرسش های مربوط به ابزار نظرسنجی بر اساس نظریه و تحقیقات قبلی در مورد تجربیات دختران در موضوعات و فعالیت های]1۳1۷٩‏ این ابزار شامل چهار بخش است: تجربیات در کلاس های ریاضی و علوم مربوط به عوامل تدریس, شرکت در برنامه های فوق برنامه و بعد از مدرسه, علاقه و اعتماد به موضوع و مهارت های 1 و جمعیت شناسی.

صفحه 4:
بحث و نتیجه گیری تمرکز اصلی این پژوهش تعیین میزان علاقه و اعتماد دختران دبیرستانی نوبت اول و دوم به دو استعداد اساسی مورد نیاز متخصصان ‎٩1*1۷]‏ (حل مسئله. و خلاقیت و طراحی) بر علاقه آنها به این موضوعات است. یافته های ما نشان می دهد که دختران علاقمند به حل مسئله به احتمال زیاد در هر چهار زمینه موضوعی ]81171۷ علاقه مند هستند. علاقه به خلاقیت و طراحی نیز پیش بینی کننده مهمی برای علاقه به موضوعات کامپیوتر و مهندسی بود. ارائه فرصت ها و تدوین برنامه درسی که علاقه دختران را به مهارت های حل مسئله افزایش دهد. برای افزایش علاقه آنها به موضوعات ]1171۷ ‎.٩‏ برنامه های تحصیلات دانشگاهی و مشاغل ضروری است. تحقیقات ما از رویکردی برای افزلیش علاقه به موضوعات 1۳:1۷ 9 از طریق استراتزی های آموزشی که شامل تجربیات حل,مسئله لبه عنوان ‎PBL . PBS « Jlts‏ آموزش لنگر) است. پشتیبلنی می کند..به خوبی مشخص شده است که دختران از لحاظ تار مشاغلی را انتخاب کرده لند که تأثیر اجتماعی مثبتی دارند ("زمینه های کمک"). استفاده از استراتژی های آموزشی مانند ,13 فرصتی مشارکتی برای حل مشکلات پیچیده در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. رویکرد حل مسئله در دنیای واقعی پیوند مورد نیاز بین مشاغل ‎٩۳1۷]‏ و مشاغلی با تأثیر اجتماعی مثبتی ایجاد می کند. علاوه بر اين . مشاغل ‎٩1:1۷]‏ نیازمند هم افزایی دانش بین رشته ای است. مشارکت دختران با استفاده از راهبردهای مبتنی بر حل مسئله. توانایی توسعه و تقویت این مهارت قابل انتقال را تقویت می کند.

صفحه 5:
Anchored Instruction 2. آموزش لنگر مستقیم با ایده دلنش قبلی در ارتباط است: بعنی دانشی که افراد از پیش داشتند اما آنها را به یاد نمی آورند مگر اینکه از آنها خواسته شود. دستورالعمل های پیوسته می خواهد تا لين دلنش را برلى حل مشکلات مربوط به موضوع مورد مطالعه بازيابى كنند. يادكيرى زمانى تقويت مى شود كه فراكيران توان جمع آورى لمطلاعات و كسب دلنش را داشته باشئد در حللى كه در تلاش برای درک و حل مشکلاتی هستند که ممکن است در ستاریوها یا موقعیت های خاص بر اساس دانش پیشین که احتمالاً دارنده حل کنند. یک طرح آموزشی مبتنی بر لنگرگاه از همان لبتدا به یادگیرندگان لین امکان را می دهد که جدای از به خاطر سپردن اطلاعات جدید. چگونگی و مکان استفاده از دانش را نیز بفهمند و از لین طره

صفحه 6:
کی میتی بر له یک آمورش دانش آموز محور است که در آن دانش آموزان با تجربه حل يك مشكل باز كه در مطالب ماشه اى (سرنخ ها) يافت مى شود. با موضوعی آشنا می شوند.

صفحه 7:
۳. خلاقیت در علم: معضلی برای آموزش غیر رسمی و رسمی (۲۰۲۱) با استفده از رویکرد ترکیبی و مصاحبه نیمه ساختاریافته داده های کمی و کیفی رابه دست آورد. هدف اصلی مصاحبه تجزید و تحلیل !دراک شرکت کنندگان از معضلات مفهومی و آموزشی. مربوط به آموزش خلاقیت در علم بود. هدف تانویه مقایسه موقعیت معلمان و دست اند رکاران در این زمینه بود. هدف اين مطالعه كشف تنش ها و تناقضاتی است که پزشکان هنگام انتخاب برنامه ریزی و آموزش خلاقیت در علوم بليه با آن روبرو هستند. موارد مشکل دار و متناقض خاص به معلمان و بخش اجرایی در قالب انیمیشن ویدئویی نشان داده شد. ویدئوکیس ها به عنوان ابزارهایی برای زمینه سازی آموزش و یادگیری و شیوه های تفکر هستند که پیچیدگی تدریس را داستان قلبل مدیریت و در یک زمینه خاص. کاهش می دهد. فناوری های ویدئویی و انیمیشن می توانند برای تحقیق در مور" ری ی در لین مطالعه از دو نوع مختلف ویدئو کیس به کار رفت. ایتدا؛ یک مکالمه بین معلمان ارلئه می شود که در لن درباره تصمیم گیری استراتژیک و تاکتیکی در کلاس درس معضلات مفهومی بحث می کنند. پژوهشگر می تواند بپرسد چرا معلمان تملیل دارند به شیوه ای که در انیمیشن نشان داده شده عمل کننداعمل نکنند. نوع دوم ویدیو کیس مورد استفاده در این مطالعه دو اقدام جایگزین برای مشکلات آموزشی فعالیت علمی ارائه داد.

صفحه 8:
انیمیشن هابه بینندگان کمک می کند قا تمرکز بیشتری بر حرکات انتقادی معلم و دلنش آموزان داشته باشند و به معلمان اجازه می دهند ویژگی های تنظیمات آموزشی و یادگیری خود را بر روی شخصیت های روی صفحه نمایش دهند. از شرکت کنندگان دعوت می کند تا جایگزینی برای اقدامات معلم کارتونی ارلئه دهند. همچنین. ممکن است معلمان با انتقاد از عملکرد معلمان کارتونی راحت تر از انتقاد از عملكرد معلمان واقعى باشتد. بنابراين از انيميشن ويدئويى براى ارائه معضلات نظرى و مفهومى استفاده شد: »يك مكالمه كارتهنى بين معلمان ارلئه مى شود که در ن شخصیت های معلم دو تصوير نظرى متضاد از مفهوم (خلاقيت) را مى خوانند و درباره تصمیم گیری های استراتژیک و تاکتیکی مربوط به کلاس بحث مى كنند. معضل مفهومى. ۰ دو فعالیت جایگزین (فعالیت های متضاد در هر دو طرف طیف خلاقیت) با عنوان معمای (دوگانگی) آموزشی ارائه شده است. خلاقیت به عنوان یک دوگانگی (معضل یا دالایلاما) بر اساس دوگانگی مفهومی و آموزشی. دو نوع مشکلی که پیوستگی بین خلاقیت باز و هدلیت شده را نشان می دهد. هم به معلمان و هم به افراد بخش اجرليى ارائه شد. بعد مغهومى با توانليى معلم در درک مفاهیم نظری که محیط یادگیری را هدایت می کنده سر و كار دارد. براى ايجاد تفكر خلاق در كلاس درس» مربيان به درك روشنى از مفهوم و توانايى بياده كردن آن در عمل د نمونه ای از گفتگوی ارا من می خواهم دانش آموزان برای حل مشکلات رویکرد خاصی را در پیش بگیرند. و من می خواهم یک رويكرد نسبتاً ساختار يافته ‎oees Ae apeces‏ 2 له > رشن سشخص يدروى كنند. رین من سعی می کنم یک مدل جل مله براى آنها ايجاد كنم كه فكر مى كنم موفقي شده برای بحث: آنها را تضمین می کند

صفحه 9:
معضل آموزشی ۱ انتجلبهای آمورشی که معلمان در تذریس خود انجام می دهند ممکن است با موقعیت منهومی آنها همخوان نباشد. این همان چیزی است که به آن دوكانكى عقيده/عمل كفته مى شودء كه در آن باورهاى معلمان اغلب در عمل آنها بازتاب نمى يابد. فعاليت در اين يروزه مطالعانى با استفاده از دو روش متمايز ارائه شده است كه هريك داراى سناريوهاى متضاد آموزشی هستند: دريك سناريو اهرم و وسايلى در اختيار دلنش آموز قرار مى كيرد ما هر اسباب بازى مى خواهد بسازد كه منحصربه فرد بودن و در نتيجه خلاقيت را افزايش مى دهد. در سناریو دیگر (روش هدلیت معلمان), "چه دهد. نتیجه گیری روش به كار گرفته شده در این مطالعه به چندین شرکت کننده در تحقیق اجازه داد تا با درگیر نمودن بازتاب دیالکتیکی و تحلیل انتقادی دوگانه. درک جدیدی ایجاد کنند. این روش نوآورانه باید در پژوهش های آموزش علوم و دیگر زمینه هایی که به دنبال به چالش تفاوت بین نظریه و عمل در کلاس درس هستند.مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش فرایندهای متناوب تفکر ناشی از روش دیا ظرفیت آن برای به چالش کشیدن طرحواره های ذهنی نشان داده شد. شرکت کنندگان با درگیر شدن در غوطه وری دیالکتیک استقرایی: قیاسی به صورت دیالکتیکی خود را بازتاب کردند. تفکر استنباطی زمانی ایجاد شد که از شرکت کنندگان خواسته شد که دوگانگی را در نظر بگيرند. شرکت کنندگان ادعاهای ارائه شده توسط دوگانگی مفهومی و فعالیت های پیشنهادی دوگانه آموزشی را تجزیه و تحلیل کردند. مشخص شد افراد اجرایی به تفکر استقرایی مشغول بودند. زیرا ادعاهای خود را در مورد مفاهیم مربوط به تمرین خود مطرح کردند. فرآیند تفكر انها منجر به إيجاد و تركيب با مفاهیم جدید شد که مذاکرات آنها در مورد دیلکتیک را به پایان رساند. " و "چگونه" اسباب بازی را از پیش تعیین می کنند. که جنبه خلاقانه ساخت را کاهش می با توجه به مزایای خلاقیت در آموزش علوم. ادامه گفتگوها در آموزش رسمی و غیر رسمی و بین این جوامع ضروری است. گفتگو درب نظریه و عمل در این زمینه و اذعان به چالش ها و مزایایی که هر دو نهاد به همراه می آورند (اموزش رسمی و بخش اجرایی) ارزشمند است.

صفحه 10:
مفاهیم تئوری

صفحه 11:
گسترده ترین نوع تفکر حل مستله است. مستله (۳0101610): موقعیتی که فرد نمی تواند به کمک دانسته ها و مهارت های در اختیار به سرعت پاسخ دهد و یا راه رسیدن به هدف را نیافته است. حل مسئله (0 501717 ۳۵101610): تشخیص و کاربرد دانش و مهارت ها در پاسخ درست به موقعیت یا رسیدن به هدف است. در نظریه گانیه حل مستله -یادگیری قاعده سطح بالاتر قواعد و اصول آموخته شده به راهی تازه در هم آمیزد دانستن و کتار هم گذاشتن نیست ‏ + کشف راههای تازه حل مستله به عنوان یک فعالیت عالی ذهنی نوعی یادگیری است و به دانش و مهارت تازه می انجامد. يايدارتر لست بسح بي رت کرت نياز دارد

صفحه 12:
‎ely‏ مستله از نظر دقت و سازمان یافتگر ‏کامل تعریف شده یا خوب سازمان یافته ناقص تعریف شده یا بد سازمان یافته ‎Vv‏ هدف روشن ‎x‏ ‎Vv‏ ل ‎eS‏ ‏0 تنها يك راه درست ‎x‏ ‏برخی حل مستاه را نوعى انتقال يادكيرى مى دانند كه تاثير يادكيرى هاى كذشته بر يادكيرى يا عملكردهاى آينده لست و بر ‏باورند که در حل مسئله چیزی تازه آموخته نمی شود. = موقعیت گذشته و تازه شبیه اند لام ‎ ‎ ‎ ‏, یادگیری گذشته سدی موقعیت گذشته و تازه شبیه نیستند بر يادكيرى آينده 51 انواع انتقال ه دانش و مهارت هاى به خوبى تمرين شده ناآكاهانه يه كار یادگیری انتقال سطح بايين يا بالا ار 5 دانش آگاهانه انتزاعی در موقعیت تازه به كار رود هتم یادگیری گذشته آسان 7 ‎i‏ ‏ساز یادگیری آینده توانایی های کلی برای عملکرد اینده بهبود می یاید ‏_انتقال كلى يا جزنی ‏اصول و روش هاى مشترك دو موقعيت

صفحه 13:
اموزش حل مسئله ‎identify‏ تشخیص, درک و یافتن مسئله "تم کلید شناسایی کنجکاوی یا نارضایتی 6 . تعریف نیازمند یافتن داده های درست و نادیده گرفتن داده های نامربوط است و ارائه یا طرح به شیوه درست که بازنمایی گفته ميشود. ‎explore‏ کشف ‎Jeol‏ 7 روش الگوریتم یا مراحل پیابی ‎oes ame‏ رت شده وش ‏ی ‎te‏ برای دامنه گسترده ای از ‎ie‏ روش ‎BES‏ مسایل ناقص ‎Li‏ ‎IDEAL‏ ‏روش تحلیل وسیله هدف ۲7 رو به جلو رو به عقب تمرف مستله ‏به کارکیری یک تصمیم برای معیارهای داوری موقعیت آشنا توليد راه حل هلى زياد ‏عدا كردن فراينت توليد 020 ارزيايي هر راه خل به كمك معيارها باسخ از ارزشيابى ‎

صفحه 14:
‎ae identify 1‏ مسكله نيازمند يافتن داده هاى درست و ناديده كرفتن داده هاى نامربوط است ‎ee eee‏ م و ارائه يا طرح به شيوه درست كه بازنمايى كفته ميشود. ‎explore ۰ «۰‏ کشف راه حل ‎Act‏ عمل كردن راه حل و پیش بینی پيامدها برنامه ریزی زمانی یا ترتیب انجام ‎Look back _‏ نگاه به عقب و ارزیابی پیامدها ‏الگوبرداری 7 تشویق همکاری شنهادهایی برای افزایث ‎Pe‏ ‏پیشنهادهایی برای افزایش شویق تلاش ۳ توانا مسئله > عوامل مشکل آفرین . _ توانايي حل ‎i‏ ‏فراهم سازی فضای آزاد برلی حل مسئله بازخورد دادن اضطراب زياد ‏عوامل مشکل ساز برای حل مستله [ کمبود انگیزش

صفحه 15:
سبک جستجوگر از کارهای ایتکاری لذت می برند و به دنبال تجربه های نو انده گرایش به آینده دارنده ریسک و اتعطاف پذيرند. ممکن است اولویت های فوری را در نظر نگیرند. 300 2005 رزيل 3 ‎dag So‏ دهنده از جزییات شروع می کنند و با سازماندهی و پالایش به نتیجه می رسند. به تکالیف واقعی و عملی گرایش دارند و اتعطاف ندارند شبك بيروني ۳ در تعامل با دیگران و به کارگیری ایده های آنهء ارتباط با محیطء س رهرضدا مائعا ب ‎ml)‏ 2 ليست و حركت به بادكيرى تمك سي كند حل مسئله روش پردازش اطلاعات 5 كار تنها را دوست دارند. دقت در تحليل دارئد. برای تعیین اولویت ها دركير هيجان مى شود. نياز ديكران را زود درك مى كند و باسخ می دهده ممکن است ‎ay‏ دلیل توجه به خواست دیگران محدودیت ها را در نظر نگیرد. قضاوت ها منطقی,تاکید بر علت و معلول, واقع بین ولی عجول اند | روش های تصمیم گیری

صفحه 16:
آفرینندگی سانتراک: توانایی اندیشیدن دربازه امور به راه های تازه و نا معمول و رسیدن به راه حل های یکتا گاردنر: افراد خلاق آنهایی اند که در حل مسئله چیره دست اند و پرسش های تازه می پرسند و اندیشه های نو دارند. حل مسئله عینی تر و با هدف مشخص تری انجام می شود تفاوت آفرینندگی و حل مسئله .۳ در افرینندگی فرد هم مسئله و هم راه حل آن را مى يابد در آفرینندگی بازده فکری نو است

صفحه 17:
دیدگاه های مختلف درباره آفرینندگی دیدگاه گانیه آفرینندگی نوعی حل مسئله است و بالاترین طبقه از مهارت های ذهنی که یادگرفته می شود. دیدگاه گیلفورد آفرینندگی برابر داشتن تفکر واگراست ۶ ای تفر وا را: نی" ترهش تازگی. گسترش: ترکیب: تحلیل. سازمان دهی: پیچیدگی سنجش شمار پاسخ ها در زمانی معین تمام خوردنی های گرد را نام برید سا تداعی ها همه کلمه هایی که به معنی خو ديدكاه تورنس سه تعریف از آفرینندگی دارد ی ری به دنبال کاهش تدش ناشی از ایرد یافته شده ایم. ری حرط دیدن؛ شنیدن و كاويدن از زاویه ای دیگر تعریف وابسته به بقا آزمون لستفاده های نامعمول توان کنار آمدن با موقعیت های دشوار همه موارد استفاده از آجر را نام بريد آزمون عنوان داستان همه عنوان های مناسب برای این داستان را

صفحه 18:
ویژگی های فرد آفرب انگیزه پیشرفت بالاء کنجکاوی, علاقه به نظم و ترتیب» قدرت ابراز خود و خودکفلیی. شخصیت نامتعارف و غیر رسمی. استقلال. تفکر انتفادی» اشتیاق و احساس زیاده زیبا پسندی, علاقه کم به روابط احتماعی» حساسیت زیاد به مسائل اجتماعی. تفکر شهودیء قدرت تاي ركذارى بر دیگران آموزش آفرینندگی تجربه دانش آموز را به موقعیت های خاص محدود نکنید به پرسش ها و انديشه های نامعمول و تازه ارزش ‎Bebo‏ ‏فرصت هایی برای خود آموزی و یادگیری اکتشافی دهید به تفاوت های فردی احترام بگزارید از رفتارهای آفریننده الگودهی کنید مز روش ها و فنون ويه بالا بردن سطح آفرینندگی استفاده كنيد

صفحه 19:
تصمیم گیری, شناسایی و انتخاب گزینه های جایگزین, بر اساس ارزش‌ها و ترجیحات فرد تصمیم‌گیرنده است؛ تصمیم گیری دلالت بر این دارد که گزینه‌های جایگزین دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند و در چنین حالتی می‌خواهیم تا حد امکان بسیاری ازلین گزینه‌ها را شناسایی کنیم و موردی را انتخاب کنیم که ۲ ویژگی را شامل شود: بیشترین احتمال موفقیت يا اثربخشى را داشته باشده ۲)به بهترین وجه با اهداف. خواسته‌ها. سبك زندكى و منطقى: تمايل به شناسايى همه راه هاى ممكن: ارزش‌ها متناسب باشد. ارزیابی همه راه ها و انتخاب راهکار بهینه سبک های | وایسته: تکه بر راهنمییدیگران تصمیم گیری | اجتنابى: انكار نياز به تصميم گیری, عقب انداختن اسبك تصميم كيرى بيا الكوى عادتى است. اسکات و بر مت شهودی ‎Steal colt‏ احنان آنست. چگونه گام های مهم تصمیم گیری را به فرزندانمان آموزش دهیم؟ بهتر است ابتدا به او ياد دهيد که برای هر مساله یا موقعیتی,راه حل های متفاوت و متعدد وجود دارد. هر گونه تصمیم گیری یا حتى تصميم نگرفتن» بی آمذهابی دارد. ۲ الف: اطلاعات لازم را در مورد تصمیم خود جمع آوری کنید. بهانتخاب ها با راه حل های متفاوت مربوط به تصمیم خود را ثبت کنید. برجم اوری اطاعات اررش هاء هتف ها مسالل فرهنگی و مجموعه جیرهابی که ضروری استه باید مد نظر قرار گيرند. نقاط قوت و ضعف هر انتخاب را توشته و أن ها را ارزيابي كنيب د: تصميم لازم را براساس ارزيابى راه حل هاء بكيريد و دلايل خود را براى آن تصميم بنويسيد.

صفحه 20:
استدلال یا گواه‌آوری (68501019)» ترکیب قانون‌مند قضیه (های) معلوم برای رسیدن به قضیه (های) تازه است. در استدلال. ذهن بین چند قضیه. ارتباط برقرار می‌کند تا از پیهند آن‌هاء نتيجه زاده شود و بهاین‌ترتیب نسبتی مشکوک و مبهم به نستي يقينى ببديل شود استنتاج بهترین تبیین یا استدلال ربایشی 5 1 یب برگزیدن بهترین تبیین از میان مجموعه‌ای استدلال | | قیاس (نتیجه گیری جزئی بر مبنای داده های کلی) - ‎i ee Be‏ | از تبیین‌ها است. انشانه تفكر منطق ‎a‏ ۲ 1 3 ۳ استقرا (نتیجه گیری کلی از داده های جزئی) استقرای تام ۰ توجيه يا دفاع از يك كار يا باور 9 تمد ام مورک ‎Que vals‏ | بررسی و پژوهیدن- تمام موارد یک ۰( 1 جامعه آما دادن یک به کار می رود اسمس جلمعه ید رزري استقرای ناقص بررسی و پژوهیدن چندین مورد در یک تحليلى (نمى تواند اشتباه باشد) جامعه آماری که موارد بررنی‌نشده را هم در بر مى كيرد. / شهودى (منشا شناخت درونى) استدلال تجربی (منشا شناخت بیرونی؛ استقرا) سرايت دادن حكم يك موضوع به موضوع دیگربه دلیل مشابهت ن دو به اخلاقی (بایدها. مانند قیاس) ‎eal Sos‏ شرطى (اكر.. انكاه.)

صفحه 21:
سپاسکزارم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
19,000 تومان