صفحه 1:
صفحه 2:
«Marketing) su2s,k & بازاريابى
بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی -اجتماعی تعریف میشود که
بوسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا با يكديكر, به
امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند.
تعریف دیگر بازاریابی
بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول «کالاها يا خدمات) و مشتری گفته میشود.
بازاریابی گاهی اوقات به ه
صفحه 3:
ارکان بازاریابی
بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی ( معروف به 4۳ ) به شرح زير استوار است:
۱ - کالا با خدمات: (61نا۳۳۵0)
۲- توزیع يا محل: (ع©8|13)
۳- قیمتگذاری: (۳۲۱1۳9)
۴ - ترویج(پیشبره: (۳۳۵۳۵[0۲)
صفحه 4:
تفاوت بازاریابی با تبلیغات
تبلیغات انتشار پیام های ترغیب کننده است به منظور معرفی و ترویج محصولات و خدمات
شرکت به مشتریان موجود و بالقوه در ازای پرداخت مبلفی معین. بازاریلبی برنامه ریزی. اجرا
و هدایت هدفمند آميخته ای از فعالیت های تجاری است. به قصد نزدیک سازی خریداران و
فروشندگان به یکدیگر به متظور تبادل منافع با انتقال محصول؛
تفاوت بازاریابی با فروش
بازاریلبی شامل هر اقدامی است که شمابه منظور دستیابی به مشتریان و ترغیب ن ها انجام
می دهید. فرایند فروش شامل هر اقدامی است که شما آن را با هدف بستن قرارداد فروش و
گرفتن امضای مشتری انجام می دهید. اک
صفحه 5:
انواع بازاریابی
ریایی دارای انوا محتلفی ات
eh ge رت
بازاریابی عصبی
بازاریابی مویرگی
بازاریا
بازاریایی مصرنی She دهان به دما
بازاريابى بارتيزاتي
صفحه 6:
توضیح مختصر از انواع بازاریابی:
بازاریایی عصبی:
بازاریابی عصبی, عرصه ای جدید در تحقیقات بازاریابی می باشد که به مطالعه و بررسی
پاسخ موثر, آگاهانه و حسی-حرکتی مصرف کنندگان (مشتریان) به محرکهای ایجاد شده
توسط ابزارهای بازاریابی می پردازد. محققان از تکنولوژی هایی مانند ۳۱/۴۹ (تکنولوی
عکسیرداری با تشدید مفتاطیسی تابعی) استفاده میکنند تا تغییرات فعالیتی بخشولیی از
مغز مشتریان را مشخص کنند و همچنین از EEG (تکنولوژی الکتروانسفالوگرافی) و55
(تکنولوی حللت ثلبت) استفاده میکنند تا فعالیت در طیف ناحیه ای خاص از واکنش مغز را
5 رهای محصوصی استفاده تا اینکه درک کنند که چرا
تريان) هنكام خريد. تصميم خاصى را مى كيرند و اينكه كدام قسمت از
مغز به آنها مى كويد كه كار خاصى را انجام دهند.
صفحه 7:
شرکتهایی از قبیل گوگل (300916))» سی 2 (CBS) ol 9
فریتو- لی gle jo Frito-Lay) دیگر شرکتها برای سنجیدن افکار مصرف
کننده در مورد تبلیغات یا محصولاتشان از خدمات بازاریایی عصبی استفاده کرده اند.
عبارت "بازاریابی عصبی" یا sly ٩16۱1۲0۵۲۳۵۲۷6۲۵ اولين بار
توسط 51710185 ©1/ در سال ۲۰۰۲ مطرح شد.
صفحه 8:
بازاربابی چریکی:
چریک هابه خهبی میدانند که مهمترین بعد رولبط عمومی. رولبط انسانی است. آنها
میتوانند ارتباطات گرم انسانی را با سودهای دلفریب درهم آمیزند. هر چه قدر هم
کارا ماو اه ای ریا در او poe ee Se ces ee
باشند. احتمال کمی وجود دارد که دوباره به سمت شما بازگردند. چنانچه از شهرت
خوبی برخوردار نباشید. بازاربابیتان سودی برایتان به ارمغان نخواهد آورد.
باراربانى شها امتولاد متدريان بالقوه أى اننها براى بك بار خرمنا برد شما رركن
باقى به خود شما بستكى دارد - و به حس انسانى شما در بازاريابيتان.
اه اف با و مت شاد شمسا دی در نار ار ند و
بهتر باشد وارد کاری شوید که با آدمیزاد سر و کاری نداشته باشد.
صفحه 9:
یک اصل چریکی اینست که مردم دوست دارند از دوستانشان خرید کنند. یک
اسل گر ایست که ییاه علاهه اس ای پیش ایساد رک ارباط بلند مدت
تجاری بسیار اهمیت دارد.
اگر کسی با شرکت شما تماس گرفته و حتما لازم است که تلفن کننده را روی
خط متطر بکفارید. کاری کنید که پفت حط با وش دادن به موسینی تناس
با هویتتان و اخبار جالب درباره شرکتتان. مخصوصا درباره پیشنهادات ویژه و
محصولات و خدمات جدید از باراریلبی شما بهره ببرد. شخص تفن کننده به جای
اینکه از شما آزرده شود از شما خوشش خواهد آمد.
صفحه 10:
بازاريابى دهان به دهان:
با وجود ابزارهاى مختلف بازاريابى كه همه روزه در سطح جهان معرفى مى شود باز هم تا
كنون هيج يك از ابزارها به قدرتمندى بازاريابى دهان به دهان !1/01 04 0]ولالا
marketing ۱ ۱۲۷۵9 ۷۷0 نیست. کمی با خود فکر کنید. وقتی
توصیه ای را راجع به یک محصول و یا خدمت از یکی از دوستانتان می شنوید بدون اينكه
راجع به آن شکی به دل خود راه دهید نسبت به استفاده از آن محصول اقدام می کنید.
صفحه 11:
بعنوان مثال فرض کنید خانه ای در محله ای جدید تهیه کرده ايد و به تازگی به آنجا نقل
مکان کرده اید. در هنگام اسباب کشی که فرصت تهیه غذا ندارید از یکی از همسایه ها می
پرسید که مثلا بهترین کبابی محل کجاست. وی کبابی حسین آقا را به شما معرفی می کند
و تلفن آن رار اختيار شنا قرار مى اذهد: آيا شما برای تعاس به آن قبایی کی ب* حود راد
مى دهيد و مثلا از همسايه خود مى برسيد كه جرا وى ابن كبابى را بهترين كبابى مى
ذاند؟ 2 شك اينكوئة ديشت و شما به أن er غذا سفارش می ففید ب د
جرات مى توان كفت هنوز هم ما ابزارى براى بازاريابى بهتر از اين ابزار در اختيار نداريم.
ا ان هن رون اون و بر زار ازر ای
مطمتن هستم تا کنون مطللب زیادی راجع به بازاریلبی ویروسی خوانده اید. بازاریلبی ویروسی
برداشت جدیدی از بازاریابی دهان به دهان است. زبان همانند یک ویروس است.
صفحه 12:
بازاریابی چابک:
Agile Marketing) sub ol )jb مفهومی است که از دل سازمان های چابک
نشات می گیرد.
آمروز بسیار بیشتر از گذشته. شاهد تعییرات اساسی در وضعیت بازار و اقتصاد هستيم. فکر
می کنم با من هم عقیده باشید که در حال حاضر با نوسانات بسیار زیادی در بازار کسب و
کار روبرو هستیم. یک روز فروش خوبی داریم و در روز دیگر فروش مابه اندازه تامین هزینه
های جاری کسب و کارمان هم نیست. بازاریلبی چلبک رویکردی جدید در بازاریلبی است که
از توسعه سریع الهام می گیرد. :
چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیط
Sa) Cees
صفحه 13:
بازاریابی احساسی:
هتکامی که دما هحرک های اصساسی بازاریی که باعث خریه می شون را بهناسید بی
بک می توانید فروش بیشتری داشته و مشتریان مشتاق بیشتری را پیدا کنید. با تسلط بر
تکنیک هاى بازاريابى احساسى براحتى مى توانيد فروش خود را افزايش دهي ١ _
اگر فکر کنید مردم آنچه نیاز دارند را می خرند. سخت در اشتباه هستیدا مردم آنچه را
دوست دارند می حرند؛
نیازها با منطق هدلیت می شهند در حالیکه خواسته ها بر آساس احساسات هدایت می شوند.
در واقع ما آنچه را که می خواهیم می خریم. .
باور نمی کنید؟ چه کسی به ماشین شاسی بلند لوکس نیاز دارد؟ یک نوجوان واقعا جه
نیازی به یک تلفن همراه ۲۵۰۰ میلیون توملنی وی شلوار جین ۲۰۰ هزار توملنى دارد؟ جه
کسی به محصول شما نیاز دارد؟ مردم محصولات شما را می خرند چون می خواهند لن را
داشته باشند. هر روز ما چیزهایی می خریم که دوست داریم آنها را داشته باشیم تا چیزهایی
كه واقعاً نياز داريم.
قازر
صفحه 14:
بازاریابی همهمه ای:
بازاریابی همهمه ای S BUZZ Marketing L شکل از بازاریابی
دهان به دهان است كه استراتزى لن غير سنتى است و اغلب از
خلاقيت براى تعامل و جذب مخاطبان استفاده مى كند.
امروزه بستر اينترنت باعث مى شود بازاريابى همهمه Sl در يى
مقياس كسترده اجرا شود.
sly تكميل و ترويج همهمه ايجاد شده توسط مخاطبان. يى
شركت ممكن است فيلم ها و كليب هايى در مورد محصول و پا
خدمات خود بسازد. اين ويدئو ممكن است در وب سايت شركت و
يا بر روى يك سايت ويدئويى همانند 66لا لاملا و پا آپارات ارسال
شور که رای بل ماه و جستجو توس شسابر مخاطيان
است. از طریق چنین استرانزی ه بازاريابى» برخى آز شركت
صفحه 15:
بازاریابی پنهان:
مفهوم بازاریابی پنهان یا ۵۲6۲۲0 56100 به طور کلی هر نوع از استراتژی
بازاریلیی است که در حللت خفا و بصورت پنهلنی انجام می شود. بسیاری از کارشناسان حوزه
بازاریابی بر این باورند که تبلیغاتی موثرتر است که مردم از آنن آگاه نباشند. روش های
مختلفی برای بازاریلبی پنهان وجود دارد که از رسانه های مختلف از فیلم تبلیفاتی گرفته تا
اینترنت استفاده می کنند. از سوی دیگر برخی از مردم بر این باورند که تکنیک های
بازاریلبی پنهان غیر اخلاقی هستند و شرکت هلیی وجود دارند که در استفاده از لین روش ها
تردید دارند به دليل اينكه می ترسند شهرت برندشان در صورت لو رفتن این نوع از تبلیغ
لكه دار شود.
روش oe بسيار متنوعى براى بازاريابى ينهان وجود داردء يكى از نمونة هاى معمول اين
روش از ۲زاریلی و تیم« اسفاده کردن ار محصول در یک فیلم سرتمايی اس و با دن
لباس هایی که روی آنها eee 0 مشهور ورزشی در زمانی که در
صفحه 16:
برای مثال. برخی از کسب و کارها افرادی را برای انتقال پیام در مورد محصولات خود
استخدام مي کنند. البته این افراد پرام های مختلف دیگری را اتفال می دهند طوری که به
نظر می رسد این افراد همانند سایر مردم جامعه هستند.
نوعی دیگر از بازاریابی پنهان از نوع آنلاین ایجاد مقالات یا اخبار جعلی است. برای مثال,
کاهی ارقات شخصی مقاه ای در وب مر می گنه گه به نار می رسد لتق از یگ
محصول است در حلیکه در وقعیت این یک وع فلع است.
صفحه 17:
بازاریابی اجازه ای:
اگر اجه حال در کسب و کار فروش آنلاین بوده لیدبه احتمال زد بلید با لین مفهوم آشنا
باشید. بازاریابی اجازه ای امتیاز ارائه پیام های تبلیغاتی به مشتریانی که در واقع تمایل به
شنیدن و یا دیدن آن پیام را دارند می باشد.
تلاش برای "کسب درآهد" در وب معمولا شامل تبلیغاتی خاص می شود که آمیزه ای از
ase هی مش اس حت أكر رمان دی درو رف رده ای وه ار
موضوع شده ید که شما نمی توانید باعث شوید کسی در اینترشت کاری را انجام دهد که
تمایل به انجام آن ندارد. در واقع ماهیت اینترنت سانسور گونه است به این معنی که شما
در اطراف مطالبی گشت و گذار می کنید که می خواهید و مسیرهایی را که تمایلی ندارید.
وارد نمی شوید.
صفحه 18:
بازاربابی خیابانی:
Street Marketing) bls ob Jb یک روش بازاریابی است که محصولات یا
خدمات به طور مستقیم به مشتریان در یک محل عمومی عرضه می شود و هدف لن جلب
توجه و برانگیختن سر و صدا در مورد آن محصول با خدمت است. این نوع بازاریابی از روش
cle تبلیفاتی معمول استفاده نمی کند و می تواند اغلب شامل يك روش تبليغات غير
متعارف و خلاقانه باشد. استفاده از بازاریابی خیابانی می تواند یک راه موثر برای هدف قرار
دادن یک مکان خاص که مشتریان در آن رفت و آمد دارند برای پیاده سازی برنامه ریزی
استراتژیک و خلاق بازاریلبی یک شرکت باشد. لین روش از بازاربلب چنین می تولند شیوه
ای به منظور افزایش سطح آگاهی از نام تجاری (655 ۸۷/۵۲6۳ 8۲800 از طریق
خلق یک خاطره ی به ob ماندنی در ذهن مشتریان باشد.
برای یک کسب و کار کوچک اغلب بسیار دشوار است که پیام تبلیغاتی خود راز طریق
eae ع pyrene الا ا ار ارون ور
صفحه 19:
یکی از گزینه هاء رویکرد ارتباط مستقیم است که حذف هر گینه فیلتر رابه ارمفان می آورد
و پیام یک شرکت رابه طور مستقیم به مردم ارسال مى کند. و اغلب درست در زملنی که
آنها دست کم انتظار لن را دارند. این روش بازاریلبی می تولند به دور از در هم و برهم بودن
تبلیغات رسانه ای توجهات را جلب کند
برای مثال. یک رستوران که بعد از تأسیس در مهرماه برای جذب دانشجویان دانشگاه تلاش
می کند. می تولند در یک بعد از ظهر آفتلبی جایی که آنها برای تفریح می روند را انتخاب
کند. دانستن اطلاعات جمعیتی یک منطقه خاص به بازاریابان اجازه می دهد تا یک زمان و
یک مکان رابرای تاثیر مطلوب تقطیم کنند. راه اندازی یک کمپین بازاریابی چریکی و غیر
ره که گمی غیر علای باشد می تواند محاطره آمیر و در مورد یک بح خاصی از
میت که باند ما تلیعت تایه کی با نگتیت های جللب و ماوت و تمایش برد
اين مخاطره را از بين مى برد.
فرستادن افراد مبدل برای ترویج در خیا ت. برای مثال» يك فعاليت
5 که
صفحه 20:
زاربابی مستقیم:
Marketing) .a» ob jk 21۲66۲]) یکی از متداول ترین استراتژی های
بازاریابی است. شاید تا کنون برای شما اتفاق افتاده باشد که در ساعت ناهار و یا در طول
ساعات کار شماء یک بازاریاب تلفنی با شما تماس گرفته باشد؟ در آن زمان شما هدف
بازاربابی مستقیم بوده اید.
این نوع از بازاریابی از نظر مشتریان» اغلب آزار دهنده و تهاجمی در نظر گرفته می شود.
ee ee ee ee
به دقت برنامه ریزی و اجرا شود. یکی از مهمترین شاخص ها در این نوع بازاریابی انتخاب
درست و دقیق بازار هدف احتمالی است.
صفحه 21:
بازاریابی ویروسی:
بازاریابی ویروسی Viral marketing) اشاره به تکنیک های بازاریابی دارد که از
خدمات شبکه های اجتماعی و یا فن آوری های دیگر برای تولید افزلیش آگاهی نام تجاری
(برند) و یا رسیدن به اهداف بازاریابی (پیشبرد فروش مانند فروش محصول) از طریسق
فرایندهای ویروسی خود تکثیر کننده مشابه به گسترش ویروس هاء استفاده می کنند.
این نوع از بازاریابی با تکیه بر اصل دهان به دهان شدن يك تبلیغ و یا انتشار آن تبلیخ در
شبکه اینترنت و یا شبکه های تلفن همراه است.
بازاریلبی ویروسی ممکن است به صورت کلیپ های ویدوبی, بازی های فلش تعاملی» کتاب»
نرم افزار. تصاويرء ييام هاى متنى؛ ييام cle ایمیل و یا صفحات وب باشد. بازاریلبی ویروسی
شامل هر نوع استراتژی که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق میکند, می
rece 5 » آمکان رشد ترویجی در نمایش لن تبلیغ و نفوذ پیام را خلق می کند. در
لين روش از بازاریلبی در بدشترين ۱ مس هر اس طريق بازارياب
صفحه 22:
برای ماندگار بودن این مطلب در ذهن از مخقف ۲۴۳0۳5 ٩ برای یادآوری این ۶ اصل
استفاده می کنم:
Social Currency ۰ رواج اجتماعی
محركها نید كك Emotion
Public
ارزش عملى Practical Value
آرزش داستانی
Stories
به عنوان مثال, رواج اجتماعی» این ایده را بیان می کند که مردم مطالبی را به اشتراک می
گذارند که باعث شود خوب به نظر بيایند مثلا برخی مواقع, افراد یک وبدئوی جللب را می
بت اس رتست ارات دب را
مردم در مورد مطلبی صحبت کنند یا دیگران را در آن سهیم کنند توجه به این مطلب است
که مضمون لن را طوری بسازيم که احساس کنند با به اشتراک گذاری لن می توانند با
صفحه 23: