صفحه 1:
كاركاه آموزشى
ISO
10015:1999
استاندارد جبانی مدیریت کیفیت
آموزش
صفحه 2:
اهداف دوره
# آشنایی با الزامات استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵
w اصول سازماندهی فرآیند آموزش بر مبنای این استاندارد
# پیاده سازی ایزو ۱۰۰۱۵
صفحه 3:
Content
Introduction to Management Systems
Quality Management Systems Principles
ISO 10015 Requirements
صفحه 4:
Introduction to Management
certifications e.g.
ISO 9000 series
Total Quality
Management
Quality
assurances
Quality
control
Processes Processes
Products
صفحه 5:
Introduction to Management
استراتژی
عظام
صفحه 6:
Introduction to Management
صفحه 7:
Introduction to Management
aere 0 qo? وههجوهوه 2000 م0666
Doe
صفحه 8:
Introduction to Management
صفحه 9:
Content
8 Introduction to Management Systems
0 Quality Management Systems Principles
۰ ISO 10015 Requirements
صفحه 10:
QMS Principles
¢ Customer Focus
* Leadership
* Involvement of People
* Process Approach
* System Approach
* Continual Improvement
* Factual Approach to Decision Making
* Mutually Beneficial Supplier Relationships
صفحه 11:
Customer
Service
صفحه 12:
اي وكوش داده بود يه ستش يفت وكفت: عيسر... لز تلوت
الب داضت ٠ گوشي وا گذاشت. غزه در که به صحبت هاي و کوش اه بو
* اد مر حالي که ليخندي بر لب
خوشم آمد؛به خاطر ایک روحیه خامی و خونيداري دوست دای كاري
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
مشاركت برستل
صفحه 17:
مشارکت پرسنل
(Arie De Geus) 5 9.5) * مدير برنامه ريزى شرکت رويال دلج شل
"توانائی یادگیری زودتر و سریعتر از رقباه تنها مزیت نسبی در دهه آینده خواهد بود"
"Access to competencies,
rather than access to cash,
is the most critical driver of
growth."
C.K. Prahalad
Management educator and author, "Competiting for the future’, ‘Leading the
Revolution" with Hamel ۳
صفحه 18:
مشارکت پرسنل
“We build great
people,
who then build
great products and
Servif es: Welch
صفحه 19:
نتيجه مطلوب هنكامى به صورت كاراتر حاصل مى شود كه فعاليتها و منبع مرتبط به آنها به صورت یکک فان مدیریت شود
صفحه 20:
"مجموعهای از فعالیتهای مرتبط به هم یا متعامل که درونداد را به بروندادها تبدیل میکند.
مجموعه دروندادهای یک فر آیند عموماً بروندادهای سایر فر آیندها هستند.
۲ قرآیندها در سازمان عموماً برنامهریزی میشوند و تحت شرایط کنترل شده به اجرا درمی آیند تا ارزشافزوده ایجاد شود.
INPUT [==> OUTPUT
4 seppack
INPUT Bf oureur
الهو وو
وفرآيند زنجيرهاى است از فعاليتهاى بين اين دو محدودةٌ تعريف شده.
NPUI OUTPUT
1. EE [customer who
Customer who
has a need has a need met
صفحه 21:
صفحه 22:
Input
requirements
صفحه 23:
طبقه بندي فر آيندهاي يك سازمان
در يك طبقه بندى. فرآيندها در دسته هاى زير تقسيم می شوند:
© فرآيندهاى مديريتى- عناصر مديريتى يا تصميم كيرى ها
"توسط مدیریت عللی شامل هدف كذارى. سرمايه كذارى. مشاركت ها. طراحى و توسعه محصول.
ارتقاء و رشد آموزش همکاران. بازنكرى مديريت. قدامات اصلاحى و بيشكيرانه
۶ فرآيندهاى اصلى /ارزش افزا- فعاليت هايى كه براى بوجود آوردن ارزش افزوده در سازمان اجرا
می شوند. شامل فروش. طراحی, توليد آزمایشی و مونتاژ
+ فرآیندهای نی /جانبی- لین فرآیندها با هدف پشتیبانی فرآیندهای اصلی اجرا می شوند.
شامل خرید. کنترل تجبیزات اندازه کیری و آزمایش. امور پرسنلی. انبارداری. ارسال. تعمیر و نگیداری و
صفحه 24:
۱۳ ال SS)
فر آيندهاي ارزشمند از نظر مشتري:
* مشتري آنبا را تشخیص مي دهد. حاضر به پرداخت هزینه هاي آن
مي باشد. كاري براي مشتري
فرآيندهاي بيارزش از نظر مشتري:
* براي سازمان ضروري است. ولیکن مشتري rhe براي آن نميپردازد.
كاري براي شر کت
فر آيندهاي زائد:
* کارهاي غیر ضروري, نه ارزشي براي مشتري دارد و نه براي سازمان
صفحه 25:
09 0 2
Process
Outputs
>
(om)
كك
* Delays
* Rework/corrections
* First-time through only + Excess transportation
+ Hands-on processing time
صفحه 26:
RED 9
+ Understanding cycle time:
Provides a better understanding of
the process.
- Shows the impact of nonvalue-
added steps on the time it takes
to produce product or service.
- Identifies bottlenecks in the
pro
Reducing cycle time:
»Helps increase predictability in the process.
»Helps reduce waste and rework, which reduces costs.
> Provides a competitive advantage by reducing cycle
time.
صفحه 27:
حرکت فر آیندها در يك سازمان
(Markel ing | = | ۳۳
1 ۱
۱ 5 ۱ ia
كم
كلع
5
or
Al
ge
fulfillment
صفحه 28:
مدل لاکپشتی
With WHAT? With WHO?
Criteria / indicator) NING, KNOWLEDGE, SKILLS)
a
3
NPUT
What Should We Receive?
SINAW|
SIN:
ith How MAN’
(PROCEDURE /TECHNIQUE) (EQUIPMENT / INSTALLATIONS)
abgoun@ezamco.com 5
صفحه 29:
صفحه 30:
IMP
(
1 / Standardization
صفحه 31:
۲
قبل از بهبود
صفحه 32:
بعد از بهبود
صفحه 33:
قبل از بهبود
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
قبل از بهبود
صفحه 38:
بعد از بهبود
صفحه 39:
۳
صفحه 40:
اساس واقعیت ها
(Data)osts
داد یک بان بصورت رقم از یک eh
Data is a numerical expression of an activity
مثال:
یک عدد
یک عکس
یک شکایت مشتری
انواع داده:
۱.داده های متغیر(165ع71ع۷)
۲داده های وصفی (6اتاطنتاناه )
40
صفحه 41:
ی لل
Conclusions based on facts and data are
necessary for any improvement.
\, Ishikawa
=> > Dp
41
صفحه 42:
اساس واقعیت ها
روند و پیش بینی روند تولید ما و رقبا
گزارش علل خرابی دستگاه ها
گزارش علل اولویت بندی شده شکایات مشتری
42
صفحه 43:
ol seed لان
bow or qazeles?
Gvery worday ta Priva, « yazele wie w. ti kwws tt
wast rua Poster toa tee Postest boa or tt wil be billed.
Q@very wordy 3 boa woes up. Tt kaw t wut تشه
the shwest yale or t will save to deck. % deol
wir wheter you we « boo or qk; whes be مج
powss up, you'd beter be nucaiay.
5
صفحه 44:
ی لل
(Knowledge) sls
دانش : مخلوط سیالی از تجربه هاء ارزش هاء اطلاعات
موجود و نگرش های نظام يافته است که چارچوبی برای
ارزیابی و بهره گیری از تجربه ها و اطلاعات جدید به
دست می دهد.
دلنش در مغز و ذهن دانشور خلق مى شود وبه كار مى
زوه
دانش در سازمان هانه تنها در مدارک و منلبع (ذخایر)
دلنش: بلکه در رویه ها و دستورالعمل های کاری. فرآیند
هاء ساختار و هنجارها مجسم می شوند.
44
44
صفحه 45:
45
اساس واقعیت ها
(Bill Gates) uu Jo مي کوید:
ثروتمند ترین مرد دنیا مللك چيزهاي ملموس نیست. نه زمین
دارد. نه طلاء نه نفت. نه کارخانه, نه فعالیت صنعتی دیگر و نه
ارتش و نه سپاهي.
لین نخستین بار در تاریخ بشر است که ثروتمند ترین مرد دنیا
فقط دانش دارد و بس.
صفحه 46:
ی لل
صفحه 47:
step
3 Decision
١ Action }-~———+ Making
مدل فرآیند تولید دانش از داده
Analysis O
Results
‘Know!
Creation
جم
۳
بر
Knowledge
a. &
Classify
صفحه 48:
ل
صفحه 49:
نفع متقابل در ارتباط با تامین کنندگان
صفحه 50:
ara We) ۳
Oy pone پیاده سازی استاندار دهای slp
.گیفیت جمیشه ابهاماتی وجود دار د
صفحه 51:
نمونه هاى استاندارد هاى راهنما
[1] ISO 9004:—, Managing for the sustained success of an organization — A quality
management approach
[2] ISO 10001:2007, Quality management — Customer satisfaction — Guidelines for codes of
conduct for organizations
[3] ISO 10002:2004, Quality management — Customer satisfaction — Guidelines for complaints
handling in organizations
[4] ISO 10003:2007, Quality management — Customer satisfaction — Guidelines for dispute
resolution external to organizations
[5] ISO 10005:2005, Quality management systems — Guidelines for quality plans
[6] 1SO 10006:2003, Quality management systems — Guidelines for quality management in
projects
[7] ISO 10007:2003, Quality management systems — Guidelines for configuration management
[8] ISO/TR 10013:2001, Guidelines for quality management system documentation
[9] ISO 10014:2006, Quality management — Guidelines for realizing financial and economic
benefits
[10] ISO 10015:1999, Quality management — Guidelines for training
[11] ISO/TR 10017:2003, Guidance on statistical techniques for ISO 9001:2000
[12] ISO 10019:2005, Guidelines for the selection of quality management system consultants
and use of their services
[13] ISO/IEC 90003:2004, Software engineering — Guidelines for the application of ISO
9001:2000 to computer software
صفحه 52:
er) ۲ راهنما
IsO 5
مدیریت کیفیت
راهنمائى هائى براى
آموزش
52
صفحه 53:
شكل كيرى استاندارد ١١١10
:كردهمائى هاى بين المللى در اين رابطه
Budapest 1993
Paris & Toronto 1د 94
Frankfurt & Durban ف 5
Geneva & Tel Aviv ص 960
Goteborg & Rio de Janeiro (اصسصصوصصعه 7
53
صفحه 54:
شکل گیری استاندارد 10015
این استاندارد در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۹ بعد از اخذ رای اکثریت در سازمان جهانی استانداردسازی منتشر
شد.
> International
Organization for
ری Standardization
بعد از بازنگری در اکتبر ۲۰۰۵ که منجر به تجدید اعتبار استاندارد شد, تا سال ۲۰۰۸ که مجددا
بازنگری خواهد شد تمدید شد.
54
صفحه 55:
* تمرین ۱
مرور اصول مدیریت کیفیت
صفحه 56:
Content
8 Introduction to Management Systems
0 Quality Management Systems Principles
۰ ISO 10015 Requirements
صفحه 57:
ov
monitoring}
14
24
34
4-4
5-4
ISO 10015
QMS in training
erms
&
۱۱
Norm.
صقمت | مم560 | معا
صفحه 58:
تمرین ۲
این لغات در کدام بندهای استاندارد ذکر شده است؟
“خط مشي آموزش
*نيازهايىٍ آموزش
*فرایند آموزش
*طرح آموزش
*شایستگی
پاش
صفحه 59:
موزش: يك فر آیند چهار مرحلهاي
4- راهنماييهايي براي آموزش
4-1- آموزش: يك فر آیند چپار مرحلهاي
الف - تعیین نيازهاي آموزشي
ب- طراحي و برنامهريزي آموزش
ج- فراهم آوردن آموزش
د - ارزش نت ys
دار زشيابي نتليج
آموزش
سا
he 4-1-2- خرید محصولات و خدمات مرتبط به آموزش
4-1-3- دخیل بودن کارکنان
صفحه 60:
شناسایی تعامل و توالی خرایندآموزش در سازمان شما
صفحه 61:
input
2 output
5
output input
Training outcome Training design
Evaluation and planning
input | output
outta » training ae
صفحه 62:
PSC ACS\ epee
۴-۲: تعیین نیازهای آموزشی
۴-۲-۱: کلیات
اف تین ناهاي آموزشي
ir gs he
6 ۱
ییا يام الو ا
صفحه 63:
روش های نیازسنجی
در یک دسته بندی کلی » روشها و فنون نیازسنجی را مى توان به چهار طبقه زیر تقسیم کرد :
۱. الگوهای هدف محور
از مهمترین الگوهایی که در اين طبقه بندی جای می گیرند عبارتند از : الگوی کلاسیک کافمن » الگوی
| کافمن . الگوی قیاسی کافمن ؛ الگوی پیشنهادی کلاین .
؟. تكنيك هاى ايجاد توافق (توافق محور)
مهمترين تكنيك هايى كه در اين طبقه جاى مى كيرند عبارتند از : تكنيك دلفى » تكنيك فيش بول »
تكنيك تل استار و مدل سه بُعدى .
۳. تکنیک های مساله محور
مهمترین تکنیک هایی که در این طبقه جای می گیرند عبارتند از : تکنیک هرم یا درخت خطا ء SAS
رویداد مهم يا بحرانی . تکنیک آزمون وظایف کلیدی و تکنیک تجزیه و تحلیل شغل .
۴ روشهای ترکیبی
مهمترین روشهایی که در این طبقه جای می گیرند عبارتند از نیازسنجی در سطح موسسه آموزشی » مدل
منابع انسانی و غیره .
5
صفحه 64:
کاربرد دانائی مهار تها و رفتارها در عمل
=a = 7
آيا يرسئل اشتركت 'قنما قبایسته انذ؟
came 64
صفحه 65:
Spee ا
صفحه 66:
۴-۲: تعیین نیازهای آموزشی
۴-۲-۱: کلیات
۴-۲-۲- تعیین نیازهای سازمان
24
الف - تعين نيزهاي
آموزشی
٠١
,لمیر پیز Jf پاش د - ارزشهي نتايع آوزش
صفحه 67:
۳ به عنوان ورودی این مرحله از فرآیند می بایست در نظر گرفته شود
67
صفحه 68:
5 ۴-۲-۱ -کلیات
تعيين نيازهاى آموزشى
۴-۲: تعیین نیازهای آموزشی
| eons
oe:
بج
د - ارزشهبي نتايع لموزش
صفحه 69:
داده های فرآیند
آموزش
4
صفحه 70:
۴-۲: تعیین نیازهای آموزشی
۴-۲-۱: کلیات
۳-۲-۲- تعیین نیازهای سازمان ۲
۴-۲-۳- تعبین و تحلیل الزامات مربوط به شایستگی «3 4
۴-۲-۴- بازنگری شایستگ » 7 ۱
۳
صفحه 71:
۷
۴-۲: تعیین نیازهای آموزشی
۴-۲-۱: کلیات
۴-۲-۲- تعیین نیازهای سازمان
۴-۷-۳- تعیین و تحلیل الزامات مربوط به شایستگی
۴-۲-۴- بازنگری شایستگی
۴-۲-۵- تعیین کاستیهای مربوط به شایستگی
اب .طراحي و برتامعريي .أي
ما
اج فراهم آوردن آموزش
صفحه 72:
- تعیین کاستیهای مربوط به شایستگی
۴-۲-۶- شناسایی راهحلهای رفع کاستیهای مربوط به شایست
لف .مین نز ها
ao aN من
ب طراهی و پرنامربزير eee
بش لت
صفحه 73:
vr
ازهای آموزشی
۴-۲-۱: کلیات
۴-۲-۲- تعیین نیازهای سازمان
۴-۲-۳- تعیین و تحلیل الزامات مربوط به شایستگی
۴-۲-۴- بازنگری شایستگی
۳-۲-۵- تعبین کاستیهای مربوط به شایستگی
۴-۲-۶- شناسایی راحلهای رفع کاستیهای مربوط به شایستگی
۴-۲-۷- تعیین مشخصات مربوط به نیازهای آموزشی
eS)
=
۱ 2 د ارزشيابي نیع آوزش
اب طراحي و برتامعريزي
صفحه 74:
هدف Be Pees jel
رفتاره نكرشهاء علایق. توانایی هاء
مهارتهاء طرز تلقی» اعتقادات و بطور کلی
تغییراتی که در همه خصوصیات آموزش
گیرندگان صورت می گیرده می باشد.
صفحه 75:
تعيين نيازهاى آموزشى
اجازه بدهيد از تجربيات
شما در رابطه با نيازسنجى
آموزشی در سازمان استفاده
صفحه 76:
کارگاه شماره ۲
نیاز سنجی آموزشی
صفحه 77:
EST aS SL Bes a
6-۳- طراحی و برنامهریزی آموزش
6-۳-۱- کلیات
امل میشود:
را ریزی اقداماتی که بایستی به منظور پرداختن یه
كاستىهاى مربوط به شايستكى
ب- تعيين معيارهاى ارزشيابى نتايج آموزش و بايش فرآيند آموزش
w
صفحه 78:
EST aS SL Bes a
6-۳- طراحی و برنامهریزی آموزش
6-۳-۱- کلیات
این مرحله موارد زیر را شامل میشود:
- طراحی و برنامهریزی اقداماتی که بایستی به منظور پرداختن به کاستیهای مربوط به
شایستگ
ب- تعیین معیارهای ارزشیابی نتایج آموزش و پایش فرآیند آموزش
۴-۳-۲- تعیین محدودیتها
va
صفحه 79:
EST aS SL Bes a
صفحه 80:
EST aS SL Bes a
6-۳- طراحی و برنامهریزی آموزش
۳-۱-- کلیات
sal
مرحلهمورد زیر را شامل میشود:
- طراحی و برنامهریزی اقداماتی که بایستی به منظور پرداختن به کاستیهای مربوط به
شایستگی
ب- تعیین معیارهای ارزشیابی نتایج آموزش و
فرآیند آموزش
۴-۲-۲ تعیین محدودیتها
۴-۳-۳- روشهای آموزش و معیارهای انتخاب
جع ,_ | بش ها دوش ای لش
١
صفحه 81:
EST aS SL Bes a
Ss روشها
( (
لصحر أ
دوره ها و 2 اموزش ۲ | آموزش از
ار گاههای آموزشی| — راه دور
۰.۳ ۳ 2 2
کارآموزی | خود آموزی |
81
صفحه 82:
۱۳
معیار انتخاب روش مناسب یا ترکیب روشها می بایست تعریف و مستند شود
صفحه 83:
EST aS SL Bes a
6-۳- طراحی و برنامهریزی آموزش
4-۳-۱ کلیات
این مرحله موارد زیر را شامل مىشود:
الف- طراحی و برنامهریزی اقداماتی که بایستی dy منظور پرداختن به کاستیهای مربوط به
شایستگی
ب- تعیین معیارهای ارزشیابی نتایج آموزش و بايش
۴-۳-۲- تعیین محدودیتها
۴-۳-۳- روشهای آموزش و معیارهای انتخاب
۴-۳-۴- مشخصات مربوط به طرح آموزش
عم
ما
ar
f 5
| بیش ها دونش ای لش
صفحه 84:
At
EST aS SL Bes a
در این مشخصات (مشخصات طرح آموزش) بایستی موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:
الف- الزامات و اهداف سازمان
ب- مشخصات نیازهای مربوط به آموزش
چ- اهداف آموزش
د- آموزش گیرندگان (گروههای مورد نظر کارکنان)
ه- روشهای آموزشی و شرح خلاصهای از مفاد آنها
از قبيل مدت دور تریخها و مقاطع زمانی مهم
ز- الزامات مربوط به منبع از قبیل مواد آموزشی و کارکنان آموزش دهنده
ح- الزامات مالی
ط- معیارها و روشهای تعیین شده برای ارزشیابی نتایج آموزشی
و زمنبندی مربوط به الزامات
صفحه 85:
EST aS SL Bes a
معیارها و روشهای تعیین شده برای ارزشیابی نتایج آموزشی جهت اندازهگیری
موارد زیر:
رضایت آموزش گیرنده
* اکتساب دانش» مهارتها و رفتارها از سوی آموزش گیرندگان
* عملکرد آموزش گیرنده در حين كار
رضایت مدیریت آموزش گیرنده
تاثیر بر سازمان متبوع آموزش گیرنده, و
روشهای اجرایی برای پایش فرایند آموزش
ne
صفحه 86:
EST aS SL Bes a
6-۳- طراحی و برنامهریزی آموزش
4-۳-۱ کلیات
این مرحله موارد زیر را شامل مىشود:
الف- طراحی و برنامهریزی اقداماتی که بایستی به منظور پرداختن به کاستیهای مربوط به
شایستگی
ب- تعیین معیارهای ارزشیابی نتایج آموزش و بايش
۴-۳-۲- تعیین محدودیتها
۴-۳-۳- روشهای آموزش و معیارهای انتخاب
۴-۳-۴- مشخصات مربوط به طرح آموزش
۴-۳-۵- انتخاب ارایه دهندة آموزش الف تين تيازهلى لمشي
/ 5
جع | بیش ها دونش ای لش
مم
صفحه 87:
اجازه بدهید از تجربیات
شما در طراحی و برنامه
ريزي آموزشي استفاده
كنيم .
صفحه 88:
۳-۴- فراهم آوردن آموزش
پشتیبانی
۴-۴-۲-۱- پشتیبانی قبل از آموزش
"توجيه ارایه دهندة آموزش از طریق ارایه اطلاعات مناسب
اتوجیه آموزش گيرنده در مورد ماهیت آموزش و مواردی از کاستیها که قصد بر رفع آنها است. و
میسر ساختن تماس بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده
حر
صفحه 89:
۴-۴- فراهم آوردن آموزش
عع كليات
Ry
رع
ey
فراهم کردن uly تجهیزات. مستندات نرمافزار يا جا و مكان مناسب براى آموزش دهنده و يا آموزش كيرنده
فراهم کردن فرصتهای مناسب و كافى براى آموزش كيرنده در به كاركيرى شايستكى ارتقاء يافته. و
ارايه بازخور در مورد عملکرد کر آن طوری که آموزش دهنده و یا آموزش گيرنده در خواست کرداند.
Sree)
تم
پیش د - ارزشيابي تيج أموزش
|
4-4 0
3
صفحه 90:
6-6 فراهم آوردن آموزش
)-£-£~
۴-۴-۲-۱- پشتیبانی قبل از آموزش
۴-۴-۷-۷ -پشتتیبانی در حین آموزشن
۴-۴-۲-۲- پشتیبانی پس از پایان آموزش
cal» اطلاعات باز خور از آموزش گیرنده
* ریافت اطلاعات بازخور از آموزش دهنده. و
**ارايه اطلاعات بازخور به مديران و كاركنان دخيل در فرآيند أموزش.
سس ۱
0919۱۲۱
صفحه 91:
ارزشیابی نتایج آموزش
0-- ارزشیابی نتایج آموزش
ols -£-0-)
تائید این امر است که اهداف سازمانی و اهداف آموزشی هر دو برآورده شدهاند
منظور از ارزشيا
يعنى آموزش اثربخش بوده است.
ey ak Bil santa ele
0
صفحه 92:
ارزشيابى نتايج ۱9
ارزشيابى أموزشء فرآيند تحقيق اين است كه تمام يول» زمان و
تلاشی که برای طراحی و ارلثه دوره های آموزشی یا سایر تجربه
های آموزشی انجام گرفته است ارزش آنرا داشته است.
ارزش آنرا داشته است بستکی به اهداف سازمان دارد
92
صفحه 93:
۳
dey il
میزان تحقق فعاليتهاي طرح ريزي شده و حصول نتایج مورد نظر
كران Brectiven ess
رابطة ميان نتايج حاصله با منابع استفاده شده
مهن ])
صفحه 94:
94
صفحه 95:
دای اد ی
*؟ دردهه ۱۹۵۰ دونالد کرک پاتریک برای اولین
بار پيشنهاد داد که ارزشیابی اثربخشی آموزش
را می بایست با اندازه گیری چهار سطح تاثیر
واکتش
7 یلاگیری
صفحه 96:
ارزشیابی نتایج آموزش
۶ عکس العمل به آموزش - آیا خوششان آمده؟
رضایت با سازماندهی آموزش (امکانات» تدارکات» پذیرائی و غیره)
% جذب دانش و آگاهی - چیزی یاد گرفته ند؟
بهبود مهارتها - آیا می توانند کار را جدید یا پهترانجام دهند؟
ارتقاء نگرش - آیا عقایدشان در باره چ
,* تغيير رفتار - آيا رفتارشان در پی دوره آموزشى در انجام كارها تغيير كرده است؟
gobs سازمانی - چه نتایجی؟ دامنه,ارتباط طراحی با نیج محاسبات
برگشت سرمایه - تعریف محاسبه مزایای آموزش
سرمایه روانی - مسئولیت اجتماعی» انواع و اندازه گیری تغییر
96
صفحه 97:
کار گاه شماره 3
نحوه انجام سنجش اثر بخشي فرآیند آموزش
در سازمان خود
صفحه 98:
روش سنجش اثربخشی 610
C:Context O:Output
I: Input P: Process
صفحه 99:
الف ) ارزشیابی موضوعات اولیه برنامه آموزشی ) Context (
- اهداف - استقرار - سياستگذاري و خط مشي هاي
آموزشي
ب ) ارزشيابي ورودیها ( 100۱0۴ ) :
- برنامه آموزشي - تجهیزات آموزشي - داوطلبان - مواد
و اسناد آموزشي ۳ منابع انساني مالي و 78
صفحه 100:
روش سنجش اثربخشی 610
ج ) ارزشيابي فرآیندها ( ۴۳۵6655 )
-مكانيزمهاي اجرايي عملیات آموزشي -روشهاي تدریس -
سازماندهي و راهبردهاي اجرايي آموزش
(Output ) rs .> د ) ارزشيابي
-کیفیت و کمیت کارآموزان آموزش دیده - اشتغال آموزش
دیدگان
- کار آیی آنان در محیط
صفحه 101:
مراحل اجرایی نمودن روش 1۳0
الف ) شناسايي شاخصها و عوامل مورد سنجش در چهار بخش :
O و همه و ا و ©
ب ) طراحي فرم جهت هر يك از عوامل و شاخصهاي جهاركانه فوق
ج ) تعيين امتيازات جهت هر شاخص و هر عامل ( به منظور ساده
سازي محاسبات. در مراحل اولیه مي توان مقادیر را یکسان و
مجموعا برابر 100 فرض (agai ©
د ) جمع آوري داده هاي کمي و كيفي هر عامل از محیط کار
صفحه 102:
مراحل اجرایی نمودن روش 1۳0
0( تعیین بر آیند کل امتیازها
و ) تعیین درصد اثربخشي نهايي
ز ) تطبیق آن بايكي از طبقات شش گانه ذیل ( اسلاید بعد ) :
Mh
صفحه 103:
مراحل اجرايى نمودن روش 9
تشخيص
بطور كامل موفقيت آميز
عموما موفقيت آميز
قابل قبول
يايينتر از قابل قبول
عموما غير موفق
غير قابل قبول و كاملا
ناموفق
تحلیل وضعیت
نیاز به نگبداشت
نیازمند برخي بيبودهاي جزيي
نیازمند بيبودهايي در مواردي که اهمیت
زيادي ندارند .
نیازمند بیبود در موارد زیاد . نه بسیار میم
نیازمند بیبود در موارد زیاد و بخشي از
موارد بسیار میم
نیازمند بیبود در موارد بسیار زیاد و
بسيار ميم
صفحه 104:
کار گاه شماره 4
نحوه انجام سنجش اثر بخشي آموزش در
سازمان خود به روش CIPO
صفحه 105:
هک ارزشیابی نتیج آموزش
Ws 6-۵-1
el - كردأورى دادهها و تهیه گزارش ارزشیابی
صفحه 106:
, 2.82,
, 2.84,
, 2.85,
, 2.84,
, 2.86,
, 2.84,
ن ارقام برای شما چه معنایی دارد؟
, 2.81
, 2.85
, 2.83
, 2.84
, 2.85
, 5
, 2.88, 2.85, 2.86, 2.85
, 2.84, 2.84, 2.85, 2.86
, 2.87, 2.81, 2.85, 2
, 2.85, 2.86, 2.89, 5
, 2.83, 2.82, 2.86, 3
, 2.84, 2.87, 2.85, 6
اااحنمالا چپز زیادی ده
2.87, 2.85
2.83, 2.85
2.85, 2.85
2.85, 2.86
2.85, 2.85
2.85, 2.84
2.90, 2.88
صفحه 107:
5 3
شیایی نتایج ]مو w
LSP)
چیست؟
كلمات جد
د اين
نظر شما در مور
كل
در
5
رودخا
صفحه 108:
صفحه 109:
۱
WHY PICTURES ARE IMPORTANT
Pictures/Displays of data
stimulate hypothesis generation
which is a key step in process
صفحه 110:
‘Tf I had to reduce my 8
message to management
to just a few words, I’d
say it all had to do with
W. Edwards
Deming
reducing variation.”
VARIATION: THE VOICE OF THE
PROCESS
110
صفحه 111:
شیابی
جمع ش ارزشیاب
زار
آوری داده و تهیه گزا اس
جمع آور ۳
صفحه 112:
sy Ue rT eel
۵- پایش و بهبود فرآیند آموزش ۱
۵-۱- کلیات
مس و
هدف پایش اطمینان از این است که فرآیند
آموزش- به عنوان بخشی از سیستم مدیریت
کیفیت سازمان- در راستای نیازمندیهای
زمان بطور اثربخش مدیریت و پیاده شده
ال تعين نيزهاي
و د POR
wr
صفحه 113:
پایش و بهبود ف رآیند آموزش
۵- پایش و بهبود فرآیند آموزش
۵-۱- کلیات
۵-۲- صحهگذاری فرآیند آموزش ]| ne ای
2 سل
ca >
صفحه 114:
شناسایی جملات ممیع و اشتباه
ue