صفحه 1:
صفحه 2:
یک پرواز هواپیمای مسافربری را در نظر بگیرید:
0ظرفیت انتقال مسافر این هواپیما محدود است (برای مثال ۱۰۰ نفر)
9محصول این هواپیما (صندلی) در دو کلاس ۲۵۲6 االا۳ و ۴۵۲۳6 215601۳1 عرضه می گردد.
0قیمت های هر کلاس پروازی مشخص است. ۲
۵نرخ تقاضای مشتریان از کلاس های مختلف این پرواز به صورت توزیع های آماری مشخص است.
9هدف بیشینه کردن سود حاصل از فروش بلیط های این هواپیما می باشد.
صفحه 3:
یک مثال
Airplane Capacity = 100
Full fare Price = 500 $
Discount Fare Price = 300 $
Full Fare Demand ~N(50,25)
Discount Fare Demand ~N(75,40)
٩ 0
0 سوت یه
a 60
0
در عمل از روش Booking Limit 1165860 استفاده مى كنند.
صفحه 4:
Airline Revenue Management in action
صفحه 5:
A simple example:
Demands ۳
n
ا ۳۳۳
Tabriz N(30,9) N(60,1 (30,9) —N(40,9)
6)
Tehran N(20,4) 0
) Esfaha
n
Prices
۳۳۳ 115
Tabriz 150 100 250 170
Tehran 120 80
صفحه 6:
What is the main goal of problem?
How many seats we should book in each leg for
each ODF (Origin -Destination Fare)
Tab -Teh - Tab -Teh -
0
صفحه 7:
42
2
Why we should use simulation?
How we can use simulation to solve our
problem?
صفحه 8:
yl
y2
y3
Finally what is simulation?
21
x2
x3
صفحه 9:
How we can optimize a function?
Outpu
t
0
لاوع5636
36 اناممأك
صفحه 10:
Simulation Run Results
Booking Limits: (Nested)
تست وا
ژ
Leg 5 59 0
2
صفحه 11:
Simulation Run Results
| Tehran
Demands: Tabriz 8ل)30,9( N(60,1 N(30,9) —_N(40,9)
6)
قاطا ۸۱)20,4( ۱ 0
22770
Average Tabriz 30.09 ۰ 6035 1 ۵
Booked: Tehran 19.02 56.66
ae 11311525251
7 Tabriz 0.04 0 6.39 10.84
Demands: Tehran
1.02 23.16
Total revenue: 25735
$
صفحه 12:
Refrences:
‘The theory and practice of pricing and revenue
management, Talluri & Van Ryzin
-Pricing and revenue management, Philips
*Simulation-Based Booking Limits for Airline Revenue
Management, Dimitris Bertsimas, Sanne de Boer, OPERATIONS
RESEARCH, Vol. 53, No. 1, January-February 2005, pp. 90-106
“ALLOCATION OF SIMULATION RUNS FOR SIMULATION
OPTIMIZATION - Alireza Kabirian, Sigurdur Olafsson-
Proceedings of the 2007 Winter Simulation Conference .
‘Simulation Optimization: Methods and Applications-
Yolanda Carson, Anu Maria- Proceedings of the 1997 Winter
Simulation Conference.
“SIMULATION OPTIMIZATION WITH MATHEMATICAL
PROGRAMMING REPRESENTATION OF DISCRETE EVENT
SYSTEMS- Andrea Matta- Proceedings of the 2008 Winter
Simulation Conference.
“SIMULATION OPTIMIZATION- Sigurdur Olafsson, Jumi Kim-
Proceedings of the 2002 Winter Simulation Conference
Pricing and Revenue
Optimization in Airline
Revenue Management
یک پرواز هواپیمای مسافربری را در نظر بگیرید:
oظرفیت انتقال مسافر این هواپیما محدود است (برای مثال 100نفر)
oمحصول این هواپیما (صندلی) در دو کالس Full Fareو Discount Fareعرضه می گردد.
oقیمت های هر کالس پروازی مشخص است.
oنرخ تقاضای مشتریان از کالس های مختلف این پرواز به صورت توزیع های آماری مشخص است.
oهدف بیشینه کردن سود حاصل از فروش بلیط های این هواپیما می باشد.
متغیر تصمیم چیست؟
یک مثال
Airplane Capacity = 100
Full fare Price = 500 $
Discount Fare Price = 300 $
Full Fare Demand ~N(50,25)
Discount Fare Demand ~N(75,40)
0
10
0
?
60
4?
0
. استفاده می کنندNested Booking Limit در عمل از روش
Airline Revenue Management in action
A simple example:
Tabri
z
Tehra
n
Demands
Tehran
Tabriz
N(30,9)
N(60,1
6)
Tehran
Esfahan
N(30,9)
N(40,9)
N(20,4)
N(80,100
)
Prices
Tehran
Tabriz
Tehran
150
100
Esfahan
250
170
120
80
Esfaha
n
What is the main goal of problem?
How many seats we should book in each leg for
each ODF (Origin –Destination Fare)
Leg
1
Leg
2
Tab -Teh 1
13
0
13
0
Tab Esf-1
Teh-Esf1
Tab -Teh 2
Tab - Esf
-2
TehEsf-2
0
0
Why we should use simulation?
How we can use simulation to solve our
problem?
Finally what is simulation?
x1
x2
x3
y1
Simulation
Function
y2
y3
How we can optimize a function?
Optimizer
Strategy
Inpu
t
Simulation
Function
Outpu
t
Simulation Run Results
Booking Limits: (Nested)
Leg
1
Leg
2
1
5
9
7
0
1
5
2
9
86
0
0
Simulation Run Results
Tehran
Demands:
Tabriz
N(30,9)
Esfahan
N(60,1
6)
Tehran
N(30,9)
N(20,4)
N(80,100
Esfahan )
Tehran
Average
Booked:
Average
Refused
Demands:
Tabriz
30.09
60.35
Tehran
23.61
29.34
19.02
56.66
Tehran
Tabriz
Tehran
N(40,9)
0.04
Esfahan
0
6.39
10.84
1.02
23.16
Total revenue: 25735
$
Refrences:
•The theory and practice of pricing and revenue
management, Talluri & Van Ryzin
•Pricing and revenue management, Philips
•Simulation-Based Booking Limits for Airline Revenue
Management, Dimitris Bertsimas, Sanne de Boer, OPERATIONS
RESEARCH, Vol. 53, No. 1, January–February 2005, pp. 90–106
•ALLOCATION OF SIMULATION RUNS FOR SIMULATION
OPTIMIZATION - Alireza Kabirian, Sigurdur OlafssonProceedings of the 2007 Winter Simulation Conference .
•Simulation Optimization: Methods and ApplicationsYolanda Carson, Anu Maria- Proceedings of the 1997 Winter
Simulation Conference.
•SIMULATION
OPTIMIZATION
WITH
MATHEMATICAL
PROGRAMMING REPRESENTATION OF DISCRETE EVENT
SYSTEMS- Andrea Matta- Proceedings of the 2008 Winter
Simulation Conference.
•SIMULATION OPTIMIZATION- Sigurdur Ólafsson, Jumi KimProceedings of the 2002 Winter Simulation Conference