صفحه 1:
مه مه مه
انواع تحقیقات بازاربابی و
روش های تحقیق در بازاریابی
صفحه 2:
_ سس
انواع تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی
Market Potential Research Reo ay
Market Share Research esearc
Market Gharacteristics Product Research
Sales Analysis Research Pricing Research
Forecasting Research Promotion Research
Business Trends Research Distribution Research
صفحه 3:
روشهای تحقیق بازاریابی
Malhotra, N.K. * + - "Marketing Research", Prentice Hall of India, p.V* 1
صفحه 4:
سس
مقایسه روشهای قطعی و اکتشافی
عم او سبق اکتشافی قطعی
LG
آز رضيات مث
هدف يقد بيسن ويرك ازمون فرضي ie
بررسى روابط
مشخص بودن اطلاعات | اطلاعاث مورد نياز به صورت غير واضح تعريف | اطلاعات مورد نياز كاملا
مورد نیز مق شنوند مخض أستة
pole آیند تحقیق رتم و تباخ
خصوصیات P| فرآيند تحقيق منعطف و ساختار تفه است. | oe
حجم لمونة نمونة كوجاف انلك نمونهبزرگ ایت.
روش تجزیه و تحلیل تحلیل داده های اولیه کیفی است تحلیل داده ها کمی است.
نتایج ایافته ها موقتی و ناپایدار قطی و پایدار
95 تداوم تحقیق به وسیله تحقيقات اكتشافى | يافته ها یرای تصمیم گیری
daly
te ویا تحقیقات قطمى استفاده می شوند.
‘Malhotra, N.K, + + "Marketing Research”, Prentice Hall of India, ۲ ®
صفحه 5:
روشهای مورد بررسی
OF _روشهای کمی (در تحقیقات توصیفی-علی کاربرد دارد):
(Path Analysis). jb ©
* معادلات ساختاری(]۳:17)
تا روشهای کیفی (در تحقیقات اکتشافی کاربرد دارد):
* گروه کانون ۵7010 (Focus
(Content Analysis) | z+ jb5 ©
صفحه 6:
(Path Analysis) yuo jo
صفحه 7:
سس
وی ژکیهای تحلیل هسیر
۲ تحلیل مسیر صرفاً بر روی متغیرهای مشاهده شده
(Observed variable) قابل انجام است.
لا در صورت نیاز به استفاده از تحلیل مسیر با فرض وجود
متغیرهای مکنون (۷۵۲18[6 186126) لازم است تا از
طریق دستور 601010116 متغیرهای مشاهده شده را ميانگین
گرفته و در قالب یک متغفیر مشاهده شده بیان کنیم.
صفحه 8:
سير تال تطلیل مسیر
رگرسیون ساده
(تک متفیره)
رگرسیون چندگانه
(چند متفیره)
سیر تکامل تحلیل مسیر
لها معادلات ساختارى
مشاهده شده
مشاهده شده
مشاهده شده
مدل تحلیل | تعداد متفیرهای مستقل | تعداد متغيرهاى وابسته | نوع متغيرها
ركرسيون ساده بک یک
رگرسیون جندكانه جند یک
تحلیل مسیر چند چند
معادلات ساختارى جند جند
صفحه 9:
الا م
مفاهيم مقدماتى تحليل مسير
مسیر(۳۵10): هر خط دارای جهت را یک مسیر می نامند.
coefficient). 2 ۳۵): ضرایب بتای استاندارد در خروجی رگرسیون
9 نمودار تحلیل diagram) 021): نمایش ترسیمی تحلیل مسیر.
برلعتسرسیممدلفهومیو 5 !45 Input Path Diagram:
مدلمفهومیپستکه آزمونشده لستح۵0۲۵۲زظ۲ Output Path 2
مدلبروننادىلستكه مسيرهائغيرمعادار حذ0136180 Modified Path 2
شدم و مسیرهایجایگزیزب» آنلضافه شده لست
۲ _ متغیر درونزا(61100061015): متغیری که مقدار T
شود. متغیری که حداقل یک مسیر به آن وارد می شود.
a متغير برونزا( 6706©120115): متغيرى که مقدار آن توسط متغيرهايى خارج از مدل تعيين
میشود. متفیری که هیچ مسری به آن وارد نمى شود اما بر ساير متغيرها اثر مى كذارد.
th |,:( Disturbance term) wt. تبيين نشده و خطاى اندازهكيرى را نشان
مى دهد. هر متغير درونزا يكك جمله خطا دارد.
a
طریق سایر متفیرهای مدل تعیین می
صفحه 10:
الاك
فرا كرد مدل سازى تحليل مسير
ل
آزمون مدل مقيهومى على
J
JL
بهبود مدل اولیه و ارایه مدلهای احتمالی |
جد بت
صفحه 11:
الا سك
مثال: مدل مفهومى عوامل موثر بر عملكرد نيروى
گروس
پیامد ۱ رفتار | ادراک
Po | | تس
a | e | @ اشتباق شغلی
: ال لط ال
عملگرد ,=| سختکوشی لو رضايت لی
r ۴ | ۵
Ps ۳ |
| ا تعارض شغلی
I 1 ۲
۱ ۱
صفحه 12:
.سس سس سس
متغیرهای مستقل و وابسته و مراحل آزمون مدل
نمونه با استفاده از ركرسيون در 5255
متغير وابسته متغير مستقل نوع ركرسيون
dhl abe, جند كانه
تعارض
سخت کوشی رضایت چندگانه
اشتياق
تعارض
عملکرد سخت کوشی ساده
صفحه 13:
انجام یک تحلیل مسبر
صفحه 14:
0
10 ۱2 83: 2
معادلات ساختاری(/5177)
(Structural مدل معادلات ساختاری(5۳1۷ 1۷۲۵061 متام
LISREL(Linear Structural Relation)
“Analysis of Covariance Structures (wk y1y5 تحليل ساختارهاى
‘Analysis of moment Structures) (tn) gS > clajbtl. [bes
(Casual Model) (Je مدل
تحلیل متغیر مکنوا (Latent variable analysis)
مدل سازی معادلات همزمان (وصنام8مصد (Simultaneous equation
صفحه 15:
نظام معادلات ساختاری
Oy Measures|
GEO
Paramete
Estimates
صفحه 16:
i
ضرورت معادلات ساختاری: با مثال
اشتياق شغلى(1])- ٠١ سوال لا اشتياق و ابهام شغلى بر
ل (RA) Jes oly ۶ سوال رضايت شغلى اث ركذارند.
لا رضایت شغلی(5- ۵
سوال
۳ عملکرد عینی(۳())- ۶
سوال
لا اشتياق» ابهام شغلى و
رضايت شغلى بر عملكرد
عینی موثرند.
صفحه 17:
نمایش همزمان تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر
0 =
0
cet
bab dete tod
1
1
صفحه 18:
تا تا ۲ ۲۲
8
آزمون مدل فوق با روشهای سنتی
انجام چهار تحلیل عاملی ل" انجام دو رگرسیون چند گانه به
تاييدى به صورت جداكانه صورت مجزا:
براى: رضايت شغلى متغير وابسته و
اشتياق شغلى (1]) اشتياق و ابهام شغلى متغيرهاى
ابهام (RA) a 4 ستقل
JS) des cols عملکرد عینی متغیر وابسته و
رضایت شغلی رضایت,اشتیاق و ابهام شغلی
عملکرد عینی(0۳) متغیرهای مستقل
صفحه 19:
i
تا وجود مدلهای پیچیده چند متغیره در مطالعات مدیریت
وسازمان معمولاً که شامل تجزیهوتحلیل همزمان 1 متغیر
مستقل و و متغیر وابسته است.
5 نیاز به همزماني تحلیل عاملي تاييدي با تحلیل مسیر
۲7 کاربرد مدل معادلات ساختاری موجب حفظ یکپارچگی مدل
تحقیق می گردد.
مدل. معادلات ساختاری همانند تحلیل مسیر ابزاري است براي
نظريه ازمايي(1©6511110' 11160177) نه
صفحه 20:
الا سك
عناصر مدل معادلات ساختاري
هر مدل معادلات ساختاري داراي زير مدل (بخش) است:
2 مدل اندازه كيري (1 1/1006 :1/162511161126321): ارتباط
بين متغيرهاي مشاهده شده با سازه ها(متغيرهاي مكنون) را
نمايش مى دهد.
O Measurement Model = CFA —
bl, (Structural Model), ts. Jao 9 بين
سازه ها (متغيرهاي مکنون)را نشان مي دهد.
Structural Model = Path Analysis 0
صفحه 21:
یک مثال
انجام +
صفحه 22:
گروه کانون ۲010۱ (Focus
1 گروه کانون یک روش کیفی گرد آوری دادههاست که در آن. یک یا دو محقق و چند مشار کت کننده در یک گروه با
یکدیگر نشست داشته و يكك موضوع تحقیق معین را مورد بحث قرار میدهند.
۲ همان ككونه كه بش (,043411۸۷2۵56[0.) می گوید گروه کانون برای گرد آوری دادههای کیفی و عمیق در
مورد تعاریت افراد از مشکلات نظرات احساسات و معانی مرتبط با پدیدههای مختلف اجتماعی است.
فن گروه کانون در بازرگانی و بازاریابی از دهه ۱۹۲۰ مورد استفاده قرار گرفته است و طی چند دهه اخیر و بطور ARE
از دهه ۱۹۸۰ در مطالعات اجتماعی به صورت گسترده مورداستفادهقرار گرفه است.
بازاریابان از دهه ۱۹۲۰ دریافتند که شنیدن خواسته های مشتریان و اجرای آن به طراحی محصول و افزایش فروش
شرکت کمک می pnb Soe dill» Eh AS اه می شود علي رضم شود و
محققان به اين فن و روش تحقيق؛ اولين كتاب در اين زميئه در سال 148 توسط مرتون و همكارانش در دانشكاه
كلمبيا نكاشته شد. آنها در اين كتاب به بررسى تاثير تبليغات جنكى در ابتدا و خلال جنكك جهانى دوم
(Daymon and Holloway, 2002,p.188)15,
اكرجه اولين كتاب توسط مرتون همکارانش در دانشگاه آمریکایی کلمبا در زمین گروه کانون نوشته شد اما بايد توجه
داشت که پیش زمینه لازم برای گسترش این روش طی سه دهه از ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ توسط محققین مختلف از رشتههای
مختلف و از کشورهای مختلف مورد تکمیل قرار گرفت. محققانی از انگلیس؛ فرانسه آلمان» ايتاليا و آمربكا از رشته
های مردم شناسی؛ جامعه شناسی؛ روان شناسی؛ آموزش و تبلیغات به این امر کمکک کردند.
ee
صفحه 23:
انواع مختلف گروه کانون
205 گروه کانون اکتشافی(26010121:0177 با فرض اساسی گروه کانون اکتشافی این است که در صورت
پرسیدن انسانها می توانند نگرشها و رفتارهای خود را توضیح دهند. محققانی که از این رویکرد استفاده می کنند
دادههای تحقیق را ار افراد در سطح شناختی انفرادی گرد آوری نموده؛ تلخیص کرده و اين دادهها رل به عنوان
دانش روزمره گزارش می کنند. از گروه کانون اکتشاقی به عنوان پیش نیاز مطالعات پیمایشی و جهت کنترل
سوالات طراحی شده در پرسشنامه استفاده میشود. همچنین از این روش جهت شناخت و انتخاب ایدههای و یا
فرضیاتی برای آزمون در مطالعات پیمایشی استفاده می شود.
9 گروه کانون پدیدارشناختی (۳161101161201001001): فرض گروه کانون پدیدارشناختی آن است
که نگرشها و رفتارهای افراد در درون بافتهای خاصی قرار داشته و در دنیای فرهنگی و اجتماعی بز رگتری شکل
مي گیرد. بر اساس مطالعات جامعهشناسان هدف این رویکرد ایجاد تجربه مشتري جهت دستيابى به ديد كاه و
نگرش آنان لست تا از این طریق تجربیات را براساس شرایط خاص مصرف کنند گان توصیف نمود. لین وضعیت
موجب ایجاد گزارشی می شود که بر مبنای توصیفات و زبان خاص مصرف کنند گان قرار دارد. محقق oly re
تعبير و تفسير داده ها از نظریهها و مفاهیم نظری موجود استفاده کند( 1987 ,190 3220 081061)).
205 روه کانهن بالینی (013103021 ): فرض این نوع گروه کانون لین است که توصیفی كه افراد از رفتار روزمره
خودییان می کند در اغلب موارد گمراه کننده و نادرست است. علت این امر مخفی کاری DUS عمدی انسان و
یا عدم اطلاع عمدی آنها از دلایل واقعی رفتارها و نگرشهای خود است. هدف ان رویکرد کشف این دلابل پنهان
است. در این رویکرد از نظریه روان تحلیلی و چارچوب حل مساله استفاده میشود.
6ه
صفحه 24:
تر کیب گروه کانون
کت کرک ن را ميتوان بر اساس دو مبناى |« + ایجاد و ساخت؛ تجانس اعضاء تقسیم Daymons gui
01 سكا نحره إيجادو ال لظا تمس ات
نحوه ايجاد و ساخت
5 کروه کانون از پیش ساخته شده
1 گروه از پیش ساخته شده گروههای حرفهای و با اجتماعی است که هم اکنون وجود دارد(مانن: فراد فعال در یک تیم
پروژی اعضای یک خانواده: اعضای یک باشگاه» لزت أبن توج كروكها ی بردن گرزه و رات بودن اقشا با
یکدیگر است. یکی از معاب اين گروه عدم تمایل و تنفر اعضابه بان نظرات حساس و عقاید خصوصی خود و آشکار
شدن آن براى مكسائى اسث كه مستمرا با آنه ارتباط دارئة.
١ روه کانون محقق ساخته شده
ن نوع گروه کانون: محقق بر بای نظر و هدف خود أقدام به تخاب اعضای گروه می کند. در
محقق بر تر کیب گروه کانون بیشتر است. از معایب اين روش نبود شناخت بین افراد و زمان بر بود
خودمانی و دوستانه ین اعضای گروه است.
۰ ی
57 کروه همکن
caus poke 0 a ره ای بر ای رود را ری اشتراک علایق و تجریات. نقشها و
اههاه سن و جنسیت 9 al le
گروه ناهمکن
OF گروه هگن شامل افرا داراى علايق» تجرییات؛ نقشهاء جایگاهاه سن» جنسیت و سابرمتفیرهاي روانی و یا جمیت
شناختی متفاوتی است. سن وجيت از جسله متبرهای مور بر کیت و متا تال عضتی گروه ماش
or
صفحه 25:
حجم نمونه و تعداد گروههای کانون
حجم نمونه: اگر موضوع مورد بحث پیچیده و بحثبرانگیز باشد بهتر است از گروه کانون کوچک
استفاده نمود. در صورت سادگی موضوع می توان تعداد اعضای گروه را افزايش داد. با فزایش حجم
نمونه و تعداد گروهه مشار کت اعضا کم شده و مباحث تعمیق نمی یابد. تعداد اعضای گروه کانون از
نظر سنتی بین شش تا ده نفر پيشنهاد شده است اما برخی مواقع تنها شامل سه نفر یز بوده
است(2002,0.193 ,۲۱۵110۵5 .Daymon and
2 _ تعداد گروه کانون: تعداد گروه کانون لازم برای گرد آوری دادهها به هدف و تحقیق و ماهیت
پدیده مورد بررسی بستگی دارد. معمولاًتعداد سه تا چهار گروء کانون برای پروژهای تحقیقاتی استفاده
میشود اما ممکن است حسب ماهیت پدیده مورد بررسى اين تعداد افزايش يابد(2120 10837122012
(Holloway, 2002,p.193
مه
صفحه 26:
زمان بندی» مکان و ابزار
9 طول زمان جلسات گروه کانون: طول جلسات گروه کانون متفیر بوده
ما معمولا حدود ۱۵ ساعت طول می کشد. در صورت اندیشیدن تمهیدات لازم
برای پذیرایی و رفع خستگی می توان این زمان را افزایش داد.
3 مکان برگزاری گروه کانون: انتخاب مکان ب رگزاری جلسات گروه کانون به
متغیرهای متعددی مانند: زمان آزاد اعضاء محدودیتهای پروژه وجود امکانات و...
بستگی دارد. در طراحی فضای فیزیکی گروه کانون باید سهولت جابجایی و
تح رکه نشستن راحت اعضا دایرهوار بودن میز جلسه تهویه مطبوع و... در نظر
گرفته شود.
۲ ابزارهای گردآوری دادهها در گروه کانون: گردآوری دادهها در
گرومهای کانون مشکلتر و پیچیدهتر از روشهای تحقیق کمی است.
هه
صفحه 27:
اعضای کلیدی گروه کانون
یک گروه کانون نیازمند وجود دو محقق است که اغلب تسهیل گر خوانده میشوند. یک نفر از
تعدیل گر بحث و فرد دیگر نکتهبردار(یادداشتبردار) نام دارد.
SF pas ge ۳ وطیفه اصلی تعدیل گرهدایت كروه كانون» طرح کلیه سوالات مندرج
فوراهشای گزی كانوة او تشويق:همه:اعضاءبة.مشار كلت و ابراز نظو است: تعذديل كر مئ.
تواند نکات اصلی و کلیدی را يادداشت كند اما يادداشت و نكته بردارى تفصيلى بهدعهده
نكته بردار است.
0 نقش نکتهبردار. وظيفه اصلى نكته بردار برداشتن نكات تفصيلى از بحث كروه است.
حتى اكر از ابزارهاى ضبط صوت و تصوير استفاده شود بازهم اين كار ضرورى است. اين
os به عنوان اسناد كمكى بحثء مستندسازى مشاهدات نكتهبردار و حفظ اطلاعات در
صورت ازبین رفتن سوابق ضبط شده از طریق ابزارهای الکترونیکی است. نکتهبردار
مسوول بکا رگیری ابزارهای الکترونیکی کمکی نیز هست. نکته بردار ممکن است مسوول
لجستیک افراد وارده و خارج شده از گروه بوده و در موقع لازم آنها را به اطاق پذیرایی و
یا استراحت هدایت نماید.
ee
صفحه 28:
0
۳
1 فين نت
فرمهای گروه کانون
فرم راهنماي كروه كانون (101702 1116© 0610112 00115). اين فرم
اولين فرم ضروري در كروه كانون است و حاوي اطلاعات مربوط به زمان»
مکان» تعداد افراده تخصیص نقش محققان و سوالات اصلي و فرعي است كه
بايد بحث شوند.
فرم نكتهبرداري(1"01722 71016-1'212©1). اين فرم مخصوص نكتهبردار
كروه كانون است. در اين فرم اطلاعات مربوط به زمان» مكانء تعداد افراد»
تخصيص نقش محققان و جوابهاي اعضاء به سوالات ارايه ميشود. اين فرم
را بايد محقق نكته بردار تكميل نمايد.
صفحه 29:
elt
للم متلق تتموذار
تاد عطاق گرود: طفه گرود انون:
زمان آغزز زمان بابان
sa Ky ردب
i St
۲- باب ادن رم اس چه چزیپ نم شاماد گرد
lane SS ja > صورت رک نک سس قصد ريده كام بلكة دو و
باخصوصى رود
Sid gd کی تصعی در جوز سس لنت بالك تجارق؟.
0
صفحه 30:
تحلیل محتوا: ابزار تحلیل داده ها در گروه کانون
تحلیل محتوا Analysis) 201]6101)) ابزاری تحقیقاتی است برای تعیین وجود واژهها یا مفاهیم در داخل متنها یا
مجموعهای از متنها. تحلیل محتوا عبارت است از فرآیند فکری طبقه بندی دادههای متنی کیفی به خوشه هایی از
موجودیتها یا طبقات مفهومی با هدف شناخت الگوهای همخوان و روابط بین متغیرها یا موضوعات(,3168)
0 2008).
03 روشهای تحلیل محتوا شامل دو روش اصلی: تحلیل مفهومی ([201066[01118)) و تحلیل ارتباطی
| (Relational)
تحلیل مقهومی عبارت است از: انتخاب مفهوم و سپس بررسی جهت شمارش و فهرست کردن وجود آن مفهوم در
متن است. مفهوم مورد نظر ممکن است به صورت واضح و اشکار و يا به صورت ضمنی و پنهان در متن وجود
داشته باشد. گاهی اوقات تحلیل مفهومی را تحلیل موضوعی (11261112130) نیز می نامند. تحلیل ارتباطی همانند
تحلیل مفهومی است با اين تفاوت که تلاش می کند نا ارتباط بين مفاهيم را نیز بررسی کند. تحلیل ارتباطی را
ee 5 (Semantic) plier bbs تامند.
ow
صفحه 31:
1 ۲5۵ ۳ Vt
۳
نمونه ای از تحلیل
۱