علوم مهندسیمعماری و عمران

تحلیل و نمونه موردی پلان معماری: سفارتخانه (کنسولگری)

این پروژه (100 اسلاید)شامل: تحلیل و بررسی پلان های معماری سفارت ایران در کشور های خارجی -معماری ساختمان سفارت ایران در سئول -سـاختمان سـفارت ایران در بانکوک -ساختمان سفارت و اقامتگاه سفیر ایران در تفلیس گرجستان -ساختمان سفارت ایران در توکیو ژاپن -سفارت ایران در آلبانی -ساختمان سرکنسولگری ایران در فرانکفورت

azam

صفحه 1:

صفحه 2:
مسر سار هأ 9 در طراحی : رت خانه‌ها:

صفحه 3:
presentation 9112 title 1403

صفحه 4:
مغمار مسكول شرکت معماری نوع پروژه ايده فضايى تیم اجرایت مدي همكاران) سال دوره تاریخی کاربری مساحت پروژه آدرس فرهاد احمدی مهندسین مضاور دیران شهر خارجی تعادين شركت ساخت ال جى 1379-1382/2000-2003 جمهوری اسلامی اداری - دولتی, سفارتخانه مترمریع 1800 88 سن

صفحه 5:
۳ 20 ساختمان سفارت ایران د ‎OLD eat oe‏ + ستتول کره ۲ * از آنجائيكه ابراز هويت ملى در طراحى نماي دكوها يكى از ‎١‏ ‏ار 00 گردید تا ساختار ساختمان به ند 0530 ا ‎ee‏ ‏با توجه به اغلب خواسته های کارفرما و محدودیت‌های محلی شکل گرفت. " همجنين با استفاده از عناصرى جون ه. آب و نور در فضاى د سعی شده تا فضا 5ك 5 Seren ‏دوه کید‎ ae ee

صفحه 6:
© جهار برج از مصالح سخت, که نماد چهار ستون عالم اند, بکار گرفته شد تا فضای سفارت بر فراز آن آویخته شود و بانفوذ نور از فراز اين برج‌ها فضایی انتزاعی در آن ها پدید آورده شد. 0 فضای سفارت دردرون سه پل با مصالح سبک, در جداره های جنوبی شمالی و غربی قرار داده شد و برای دسترسی بدان‌ها دریک فضای عمودی شفاف, پله هاء آسانسور و راهروها گذارده شد. اين پل ها در ميان خود يى حياط مركزى را يديد آوردند كه سقف و كف أن از شيشه يوشيده شده است. در واقع اين فضای شفاف معلق, نماد آسمان یا فرا عالم در فرهنگ عرفانی اين دیار است. و این درحالیستکه تمامی فضای میانی برج‌ها تا عمق زمین به نحوی تهی نگه داشته شده و باتور انباشته گردیده است. 0 حیاط میانی معلق و کف مورب شفاف آن که از جنس نوراست, تمایل فرود آسمان به زمین را در برابر صعود برجهای سخت به سوی آسمان که نماد زمین است., نشان می دهد. 0 یک دروازه از ستگ سیاه و پله هایی به عرض تمام حباط گود. از سوی غرب. آستانه ورودی يه اين قضارا كه «الأرسهداتى ها را ذر كرد جود دازة يديد فى أورد. در مور اين فضا يى بالابر شفاف: آب نما و آبشار قرار دارد. بالابر از درون زمین تاریک که فضاهای خدماتی در آن قرار داد. به گودال باغچه, سپس به سطح زمین و بالاخره به درون حياط معلق آسمانی نفوذ می کند و حال سالکی را عرضه می کند که مرانب تعالی را طی ‎Ge‏ ‎presentation 3/12‏ ‎tac 90)‏ ای پوس سای بر ها بای ور ی نایبت هی سس مار سس ف ولاك ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
0 ساختمان بواسطه یک خندق از بیرون جدا شده و یک پل به صورت نمادین عرصه درونی ۳ ا 1 0 حیاط شيشه ای معلق با کف مورب به صورت20۳6 8۱0]۲6۲)) شرایط تهویه طبیعی را يديد می آورد, که در زمستان‌ها گرما و در تابستان با باز شدن دربچه ها5ا(۷6 ۵۱۳ )) در منتها البه پاتین و بالای ۵۸100 )) و همچنین در زیر وبالای فضاهای جانبی به درون اتریویم تهویه طبیعی در آن صورت می‌گیرد. ۵ توری آویخته شده در نمای ساختمان در عین حفظ امینت ساختمان, تا حدی شفاف بوده تا علاوه بر تقلیل تابش(زاویه تند) تابستانی. ادراک فضای باز درونی, نفوذ ودر هم تنیدگی با فضای شهری را ممکن سازد. ۵ ساختمان کاملاً بی پیرایه و واجد خلوص بوده که از ویژگی های بنیادین تفکر ابرانی است. 0 بکارگیری بتون نمایان, شيشه های بدون قاب, فلز نمایان و چوب در اشکال بسیار ساده شده و تکنیکی اما نماذین می تواند نوغی ترجمان معماری ابرانی در آغاز هزاره سوم می باشد. ۰ و بالاخره مجله 5026 که مهمترین مجله بین المللی معماری درکشور کره بوده و همواره کارهای پیش رو را معرفی مینماید, در ژانوبه 2004 (چهارسال پیش) با ارابه مفصل دوساختمان سفارت. اقامتگاه ودیگر کارهای اين معمار, طرح‌ها را بررسی و تقدیر کرده است. ۵ همچنین اين طرح در اولین جشتواره معماری وشهر سازی, ( جشنواره شیخ بهایی) که توسط وزارت مسکن وشهرسازی دربهار 1386 برگزار شد. در گروه ساختمان‌های 2 عقومى جايزه آول را به خود اختصاص دلنده ۰5۰ 7 ‎title 1403‏

صفحه 8:

صفحه 9:
۳ presentation 97/12 title 1403

صفحه 10:
= presentation 9/12 title

صفحه 11:
دیاگرام تهوبه طبیعی برش presentation 9/12 il ‏مااع‎

صفحه 12:
= presentation 9/12 title 1403

صفحه 13:
= presentation 9/12 title 1403

صفحه 14:
or معمار مسئول شرکت معماری نوع پروژه ايده فضايى طرح كارفرما | بهره‌بردار سال ور تا کاربری مساحت پروژه آدرس ‎solo‏ میرمیران ‏مهندسین مشاور نقش جهان - بارس ‏خارجى ‏كاهش ماده و افزايش فضاست ‏امور خارجه ايران ‎ ‎abs ‎1376-1380/1998-2006 ‏جمهوری اسلامی‎ ‏اداری - دولتی, سفارتخانه مترمریع 2870 ‏تایلند. بانکوک ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
شرح طراحی پروژه: ا ا يى كوشى درون يك باغ ۱ أست. علاوه بر آن در کنار خیابان یک عمارت باریک نیز قرار داده شده که یادآور عمارت های ورودی ‎EL‏ های ایرانی است. ۱ | ewe prenares MG Nes see diye ioe IR yen heap epee eet Peery ‏مى دهد.‎ 5 ‏ا ا‎ rene -Ore| Pee ‏ا‎ ‏ایران را از گذشته تا به امروز شکل داده‎ است. براين اساس سعى شده است تا در طرح ا 9 ‎oe‏ با ‎ener re‏ ل 0000 فضا به صورتی است که حتی پوسته خارجی ساختمان اصلي را نيز تحت تأثير قرار داده و معمارى ساختمان سفارت ‎ObLel worl! sysgor‏ »2 ۳ ‏رک(‎ Sea seem Ye Oo ۴1 315

صفحه 16:
0 ایده نهایی طرح بر اساس باخ های ایرانی است ‎S‏ عمارت کوچک در ورودی باغ و یک کوشک در مرکز آن کوشک اصلی به صورت یک مکعت بسته در نظر گرفته شده که جرم ان در اثر شکفتگی یک فضای درونی شفاف با خصلت بی حد و مرز خورده شده و فقط دیواره ای از آن باقی مانده که به حداکثرنازکی‌رسیده‌است. ۵ ابعاد عمارت اصلی 12*24*21 متر و در سه طبقه است تنها یک گشادگی بزرگ به طرف باغ دارد و در بقیه قسمت‌ها کاملا بسته است . 0 نور عمارت از فضای درونی آن تامین می شود. برای کمک به امور نورگیری سطح خارجی مکعت از مرمر تسیا بسیار تاری که نو راا خود غدور من دهد بوشيدة شده است. که این امر يك نور ملایم یکنواخت را برای کل بنا ایجاد می کند در شب نیز به علت نازکی مر مر نور داخل به بيرون نفوز كرده و كل عمارت به صورت بك مكعب نورانى لطيف به نظر مى رسد. 0 عمارت ورودى كه به فعاليت كنسولكرى اختصاص داده شده است شرايط متفاوتى دارد باريك و دوطبقه است و عمده سطوح خارجى آن از شيشه است كه بسيار شفاف به نظر مى رسد. 0 شفافیت کنسولگری با توجه به کاهش مسائل امنیتی و موقعیت استقرار آن در کنار خيابان موجب كشايش اين ينا به سمت مردم و ارباط مطلوب آنها با سفارت خواهد بود. 5 طمن اينكه به علت ارتفاع کوتاه لگ قگقاقیت مانع کمتری در روبت عمارفته

صفحه 17:
presentation title ۹1

صفحه 18:
presentation 9/12 ۱۹03

صفحه 19:
SEL SE ١

صفحه 20:
12 13 معمار مسئول شرکت معماری نوع پروژه کارفرما | بهره‌بردار سال دوره تاريخى کاربری ‎Sane‏ ‏آدرس سازه (طراحی, ‎(Lal‏ تأسیسات الکتریکی (طراح, مجری) تأسیسات مکانیکی (طراح, مجری) تيم طراحی | همکاران پروژه ایرج کلانتری طالقانی مهندسین مشاور باوند خارجی وزارت آمور جارچه 1380 - 1382/2001 - 2003 جمهوری اسلامی اداری - دولتی, سفارتخانه مترمریع 2200 گرجستان, تفلیس بهروز حكيم صابون جى و همكاران صابون جى و همكاران امیرحسین لطفی, لبلا عشق ژاده: نويد ورزقانى

صفحه 21:
اصعاق مرت و اظععاه شرح طراحی پروژه: و رط واكد مور قل لوي كله لله ديل وجه عمومی خدمات کنسولی و سفارت م تفكيك منطقى اين دو از يكديكر دقفت ‎el Abs alan pics‏ ساختمان‌ها طلب می‌کرده است. a 11711101 9/12 title ۳۹19

صفحه 22:
0 زمین طرح در جنوب غربی شهر تفلیس, مجاور پارک که مکانی تفریحی است و گوشه‌ای از آن به دریاچه‌ای کوچک منتهی می‌شود, قرار دارد و در سمت شرقی زمین, یک ورزشگاه سی هزار نفری واقع شده است. زمین سفارت اوکراین در ضع غریی و ساختمان سفارت روسیه روبه‌روی آن قرار دارد. از این‌رو موقعیت مکانی آن در بافت شهر مطلوب است. مساحت زمین طرح 6287 متر مربع است و به شکل مستطیلی نامنظم در امتداد خیابان اصلی قرار دارد و به استثنا یک بخش نسبتا مسطح, مرکز آن دارای توپوگرافی ناهمواری است. اختلاف ارتفاع بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه زمین به 9 متر می‌رسد.دید و منظر از دورون زمین به سمت شهر کاملا مناسب است. 0 ساختمان سفارت و اقامتگاه سفیر در زمینی واحد مورد نظر بوده که به دلیل وجه عمومی خدمات کنسولی و سفارت با وجه خصوصی و اقامتگاه سفیر و تفکیک منطقی این دو از یکدیگر دقت زیادی را در برنامه‌ریزی و جانمایی ساختمان‌ها طلب می‌کرده است. ۵ در جانمایی فعالیت‌هاء بخش کنسولی, عمومی, اداری و خدماتی سفارتخانه در یک ساختمان با مساحت حدود 2200 متر مریع و منزل خصوصی سفیر و بخش پذیرایی و تشریفات در ساختمانی مجزا با مساحت تقریبی 1018 متر مربع و یک بنای ورودی برای پذیرش و اطلاعات با مساحت 90 متر مریع پیش‌بینی شده است. ۵_دو ساختمان سفارت و اقامتگاه با آرایشی خطی در امتداد محور اصلی زمین ق رار دگرفته‌ند. بخش كنسولى كه رفت وأسعهاي عمومى پیشتری درد در جتاح ‎pgs‏ ‏0 د. ‏ | ‎Pen ۰1 de‏ 1 1

صفحه 23:
در فاصله‌ای از آن نیز ساختمان اقامتگاه سفیر و بخش‌های مرتبط به آن در منتهی‌الیه غربی سطح هموار زمین جانمایی شده‌اند. ساختمان‌ها در نمای شمالی و رو به خیابان اصلی حجم‌هایی یکپارچه دارند و دیوارها به مانند سازه‌های باربر عمل می‌کنند, ولی تمای جتوبی ‎SE‏ است و آزادانه در معرض تابش تور آفتاب و چشم‌انداز شهر قرار دارد. تأمين نور طبيعى فضاهای داخلی از طریق نورگیرهای سقفی که در بالای راهروی اصلی قراز دارند, انجام می‌پذیرد. ورودی اصلی به محوطه در مقایله ورودی ساختمان سفارت واقع است, اما وروردی کنسولگری در مرز شرقی زمین و ورودی به اقامتگاه در بخش غربی پیش‌بینی شده است. بنابراین مسیرهای ورودی سواره و پیاده بر محور خطی ساختمان‌ها عمود می‌شوند و کانون‌هایی را به وجود می‌آورند که خرکت و پوبایی را به ذهن متباذر می‌سازند. ساختمان مجاور ورودی به بخش اطلاعات, نگهبانی و استراحتگاه رانندگان اختصاص يافته است. اره اتومبیل‌ها را به پارکینگ ساختمان هدایت و ‎oly‏ ‏ورودی اصلی ساختمان سفارت منتهی می‌شود. از شیب طبیعی زمین که جهت شمال به جنوب دارد در طراحی استفاده شده است تا حجم ساختمان زیاد بزرگ نشود و در عین حال از نور و منظر جنوبی بهره ببرد. سفارت از سمت شمالی دو طبقه و از پی سه طبقه است. و طبقه زیرین که در زیرزمین 1 ‎cul‏ به آن اهمیت سازه‌ای نیز می‌دهد. در مرکز ساختمان سفارت یک فضای وروردی بزرگ برای مکث و تقسیم مسیرهای ارتباطى. ‎ee‏ شده است که در طبقه همکف تا ‎eae care‏ امتداد می‌باید و سم انا 77 ‎tastier ye Ze‏ ‎eet “ae‏ 23 aU cal Tae 9 ee ‏اك‎ ete

صفحه 24:
9/12 ۱۹03 24 presentation ti a

صفحه 25:
9/12 resentation ti ee 25 pre

صفحه 26:
16 presentation 9/12 title 1403

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
9112 ۱۹03 presentation 30 title

صفحه 31:
10 11 معمار مسئول شرکت معماری نوع پروژه کارفرما | بهره‌بردار سال دوره تاریخی کاربری مساحت پروژه آدرس مدير بروزه تيم طراحى | همکاران پروژه حسين شيخ زينالدين مهتدسين مشاور باوند خارجى وزارت امور خارجه 1383/2004 جمهوری اسلامی اداری - دولتی, سفارتخانه مترمریع 2900 ژاين , توکیو نويد ورزقانی شادی سیدآقاء رعنا امبرطهماسبی, فرناز خانساری, شاهرخ كامياب شريفى

صفحه 32:
شرح طراحی پروژه: ۱ ieee eC) Ye] ece er CG maa ae se Oe ee ‏ال‎ ee ee ee ‏ار‎ ‎7 peer yer) ‏میزبان ترکیب شوند.‎ ‏سفارت ایران در توکیو در جالی که‎ > ۱۱ mer ‏ار‎ ‎1 ساختمان سفارت ایران در ‎etree ces aivelhs odl ©‏ سا ی ار ا 01 تا 0 ظرافت از بخش‌ه ای فرهنگی و و ‎Presentation evr Serra‏ 32 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
© ساختمان سفارت دریکی از بهترین مناطق مسکونی در مرکز توکی و ف رار دارد. آين منطقه یکی از مناطقی است که سفارتخانه های کشورهای مختلفی در آن متمرکز هستند. سایت سفارت در نبش دو خیابان بارینک قرار دارد که بار ترافیکی زیادی تدارند. ۵ ساختمان سفارت ایران در توکیو اژترکیب یک مکعب مستطیل که یک ضلع بلند آن دارای انجناای به سمت داخل مستطیل با شعاع بسیار بزرگ ویک دیوار منحنی شکل است که از درون مکعب ببرون آمده است. 0 _فضای که میان دیوارمنحنی و مکعب مستطیل درست شده است تبدیل به یک آتریوم بزرگ شده است که از طبقه زیر زمین تا طبقه دوم ساختمان ادامه دارد. سقف این آتریوم شيشه ای است که با استفاده از سازه کششی نگاه داشته شده است و آتریوم را بصورت گلخانه ای باز و روشن درآورده است. کاربردهای این آتریوم مکانی برای پذیرایی رسمی و ورودی رسمی سفارت خانه است. مکعب مستطیل قسمت های اداری را درخود جای داده است. © ساختمان از لحاظ سیستم کاربردی بسیار ساده و زوشین است. از 2 اط برجسته اين ساختمان که آن را از دیگر ساختمان های هم سنخ خود برتر می سازد آين است که رین آلذین شعی کرده است نا تضور أمنيئى و نستة بود سساختمان را از بین برده و ساختمانی باز را طراحی کند. ‎gli 0‏ الم اختمان. شرف 1 4 نفل اسر بط نق ۱ کلم ل | ذ شه ساخته شده ‎rel‏ . و هرچن گه یم رش لمی توان تا نزدیکی آن رفت. ولد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
0 زین الدین در توضیح مفهوم کلی0۳0660)) این پروژه اینگونه می گوید. ۵ معماری وسیله است که با آن فرهنگ به تصویر کشیده می شود. نهضت معماری از گذشته آغاز و تا آینده ادامه دارد و تاثیر گذار بر فرهنگ های مختلف است 0 سابقه تاریخی روابط دیپلماتیک مدرن قدمت چندانی ندارد ولی اصول ساختمان هایی که برای فعالیت های دیپلماتیک ساخته می شود بسیار تغییر کرده است. در اوایل قرن 0 میلادی سفارتخانه یک کشور در خارج مکانی برای معرفی آن کشور بود. ولی امروزه ساختمان سقارت دلیلی بر ارزش انسانی, وسیله ای برای نشان دادن دیدگاه کشور دریرابر توسعه جهانی در روابط بین المللی است. بنابراین با آرزوی اینکه رابطه میان کشور میزبان و مهمان هرچه بهتر بشود, بهتر است تا در طراحی سفارتخانه ها از عنصرهای معماری هر دو کشور استفاده شود. 0 ایجاد توازن میان عنصرهای معماری ایرانی و توکیو به عنوان سایت موضوع اصلی این ساختمان است. و با استفاده از مصالحو تکنولوژی که با شرایط جغرافیایی ژاین هماهنگ است عنصرهای ساده شده معماری ایرانی به اجرا درآمده است. 0 در این ساختمان تلاش شده است تا عنصرهای ایرانی, مانند حیاط مرکزی و یا سطح دیوارهای بزرگ استفاده شود. حیاط مرکزی در نقش درای ‎(dry area) Lyl‏ وظيفه نورگیری ساختمان را به عهده دارد. دیوار منحنی شکل دراین ساختمان به یادآورنده دیوارهای خشتی در معماری ایرانی است 0 درجهت یکی از سیاست‌های خارجی ایران که تلاش برای نشان دادن شفافیت ایران و ایجاد حس نزدیکی به ایران در ملت میزبان است, شفافیت ساختمان هم یکی‌دیگر از موضوعات این ساختمان بود. ولی با توجه به شرایط خواص امنبتی سفارتخانه که نبازمند سیستمتم امیتی پیچیده‌ای است, ایجاد هم زمان ش فافیت و آمفبت در اين 2 رین تعداد پنجره‌ها در طبفات یلاله

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
9112 title 1403 presentation 37

صفحه 38:
معمار مسئول شرکت معماری نوع پروژه کارفرما | بهره‌بردار سال دوره تاریخی کاربری مساحت پروژه آدرس ‎cena lel‏ ود تکار مهندسین مشاور تجیر ‏خارجی ‏وزارت امور خارجه ۲۰۱۰۴ ‏جمهوری اسلامی ‏اداری - دولتی, سفارتخانه ‏متر مریع ۴۰۰۰ ‏تبراناء پایتکت البانى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
شرح طراحی پروژه: سفارت ایران در آلبانی: 0000 0 ‏ا‎ eve ny erriat ‏و عناصر سنتی ایرانی‎ 1 * استفاده از مصالح بومی و کیفیت‌بالا 1 CLs Ly Gauls sla * ۳ ب 0 * کاربرد: اين ساختمان نه تنها به عنوان ‎KES‏ ا ‎MIO‏ 5 فضایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی ‎im‏ مورد اشفادی فزار می کیرد ‎eer iin‏ تمادى از ثلاقن ‎۱ ‏ايران و آلبانى طراحى شده و تمايى زيبا ‎So aes loss ‎ ‎ ‎presentation 72۳7 315 7403 ‎39 ‎

صفحه 40:
ساده ترین تلقی از معماري سفارتخانه ایران در تیرانا انتزاع آن به دو عنصر مکعب و صفحه بتنی است. يك مکعب که در درون آن حجم هایی پر و خالی قرار دارند و صفحه ای بتنی که در جهتی متفاوت با محورهای اصلی مکعب (اضلاع و قطرها) با آن تلاقی می کند. با تلاقی این دو عنصر و پر و خالی های درون مكعب. كليت معمارى سفارتخانه شکل می گرد ورودی اصلی ساختمان را ایوانی بزرگ تشکیل می دهد که در ابتدای آن چند پله قرار دارد. اين تركيب ایوان و پله ها تاکیدی بر ویژگی تشریفاتی بودن این ساختمان دارد. علاوه بر آن امکان جریان باد و نسیم تابستانی را در آب و هوای مدیترانه ای تیرانا فراهم می کند. کناره های اين ایوان باز است و باعث ایجاد جریان کوران می شود. کل بنا بر صفحه ای بلند قرار گرفته که با پله های عریض به ایوان منتهی می شود. سقف نهابی مجموعه نیز به صورت صفحه ای است که تورگیر‌هایی با فرم های خاص آن را قطع می کند. این سقف توسط ستون هایی به کف متصل می شود. 0 ساختمان سفارتخانه, همچو ثل 5و وسط زمین طراحی شده که اوه

صفحه 41:
0 فعالیت های موجود در سفارتخانه به چهار بخش کلی تقسیم شده است: 1 بخش مخصوص سفیر, شامل کلیه فعالیت های خاص شخص سفیر (اتاق کار, وا اسلا لفات و یسور 2 بخش اداری سفارت. شامل کلیه فعالیت های سفارت از قبیل سیاسی, اقتصادی, فرهنگی و... 3 بخش کنسولی, شامل فعالیت های کنسولی و ارتباط با مراجعان 4 بخش خدمات و فضاهای جنبی ۵ در اين بناء طبقه همکف به فضای ملاقات عم ومی, فعالیت های کنسولی و تشریفات اختصاص یافته است, در طبقه اول کلیه فعالیت های اداری سفارت (فرهنگی, اقتصادی و...) و در طبقه دوم فضاهای متعلق به سفیر و نیز سوثیت های ویژه مهمانان قرار گرفته است. همچنین فضاهای خدماتی و جنبی, بنا به ضرورت های عملکردی در طبقات مختلف وجود دارند. ۵ مسئله معماری, اگرچه همواره مسئله فرم و قضا بوده است, اما در لایه های پنهان بسیاری از آثار معماری می توان مبانی یک انديشه را جست وجو کرد. گاه طراح و هنرمند, براساس مبثایی نظری دست به خلق اثری می زند و با پشتوانه نظری خاصی اثری را صورت می بخشد و گاه چارچوب های نظری در افقی وسبع تر و در رابطه با دورانی خاص تبیین می شود. در طراحی ساختمان هایی که قرار است به عنوان سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها طراحی و اجرا شوند, بی تردید یکی 2 إن مسائل بيش روى طراحان, بروز سؤيهت إعوافقةدر اثر معمارى است. 41

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
44 presentation ti a

صفحه 45:
45 presentation ti a

صفحه 46:
resentation ti pre

صفحه 47:
9/12 ۱۹03 47 presentation ti a

صفحه 48:
5 presentation 9112 title 1403

صفحه 49:
معمار مسئول شرکت معماری نوع پروژه کارفرما | بهره‌بردار سال دوره تاربخی کاربری مساحت پروژه آدرس Olas ela مهندسین مشاور نقش جهان - بارس خارجى وزارت امور خارجه 1384-1381 جمهوری اسلامی اداری - دولتی, سفارتخانه مترمریع 5.400 آلمان, فرانکفورت

صفحه 50:
شرح طراحی پروژه: سفارت ايران در البانى: * زمانی تهيه طرح ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ‎ee)‏ ا ‎ee se‏ نکته اساسی راهتمای تهیه اين طرح بود: * اول آنکه این بنا دفتر نمایندگی کشوری ‎pres Pe oer)‏ 20 بزرگی در تاريخ خود برخوردار است, بنا ا ا لك در خود داشته باشد. ‎Cree ir ae‏ 0 ‎aby al eh GO Gali gee‏ ترین کشورهای صنعتی جهان است و لذا باسسس ازفن اورف بالاف اين كشور ‎eye ne ee snce yer‏ ۳[ ‎Sere eee‏ ۱ را شکل داد presentation 9/12 title ۳۹19

صفحه 51:
۵ زمین سرکتسولگری مستطیلی است به ابعاد 48 در 92 متر که در یک طول آن خیابان قرار میگیرد و در طول دیگر و یک عرض آن به پارک وصل می شود. ۵ موقعیت ركان ‎oO lus‏ پاری آين فکر راپیش آورد که فضای خیابان و پارک را به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل سازد و از درون بنای سرکنسولگری عبور نماید. اين فضا را گالری ایران نامیدیم, که درآن رفت و آمد افراد آزاد است و همواره عناصری از ایران مانند پوسترهاء کارهای هنری: کتابها و غیره عرضه می شود. زاوبه اين گالری طوری در نظر گرفته شد تا تله کام فرانکتورت را که در نردیکی انست در تحور خود قرار دهد ۵ کالری ایران ‎Gly‏ سرکنسولگری را به ده پخس اصلی كن برای فعتالیت هاوه ظاد رور ره مات اعد رواد د یره واگ ری ای غالب هلاق رتكمق و دیپلماتیک سرکنسولگری تقسیم می کند. فضای فعالیت های مربوط به روادی د, إرتناظ قوى بصرى و قضابن ) كالرى دارد ونه ذوعن يكن تلفی مین وير ‎lel (sad‏ شرك وله ري ارا طرق شطوح شلينت إى غبرشقاف آر كالرى جدا گردیده است! 0 حجمي سنكى فضاهای مربوط به دو بخش سرکنسولگری را شیکل مس دهد و با اتصالی که اين دو حجم از روی گالری دارند. وحدت و یکپارچگی آتها فراهم مى شود. 0و جبهه اصلی دارد: جبهه ط رف چبابتان رایموند. که یک دیوار شيشه ‎ofl‏ ‏3 ار ار 7 اد ‎.ctitle.)‏ .1

صفحه 52:
0 یک سقف شفاف شیشه ای سطح پارک را به لبه بالای دیوار شیشه‌ای متصل می کند و با نرمی موجب یکی‌شدن فضای سرکنسولگری و پارک می گردد. این سقف شیشته ای بخنش اصلی سرکنسولگری را نوشش می دهد . نوار عریض و كم عمقي از آب در طول جنوبی ساختمان سرکنسولگری عبور می کند که ضمن لطیف کردن فضای سر کنسولگری موجب انعکاس زیبایی احجام آن می گردد و ضمنا ارتباط ساختمان سر کنسولگری را با بخش دیگری از پارک تأمین می‌نماید. ۵ در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف, شکل گرفته از احجام آزاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شيشه ای است و فضایی رویایی و خیال انگیز را يديد می آورد. با طبیعت اطراف خود به خوبی یکی شده ضمن آنکه از بالاترین سطح فناوری در آن بهره گرفته شده است. ۵ یک آب نمای عریض کم عمق در درون و بیرون بنا درنظر گرفته شده که بیشترین نمود خود را در هنال مرکنزی دارد حضور مستقيم آب در درون بنا یکی دیگر از عناصر اصلی سنت معماری ایران است و برای این در بنا منظور شده است که باز هم بیشتر ارتباط ذهنی معماری بنا و سنت معماری ایران را برقرار کند. 0 قطعه ای از پارک که چسبیده به زمین کنسولگری است جهت ایجاد یک باغ ایرانی اختصاص داده شد. در این قطعه یک باغ سنتی ایرانی با کوشک ‎Le‏ آب نماهاء درختان و گل آرائی های خاص ایجاد می شود و ترکیب این باغ که کاملا" مطابق با باغهای ایران ساخته می شود با ساختمان الگری که یک بنای جهانی آمروزین است و روح معماری ایران را در خود دارد, یک ترکیب بسیار زیبا خواهد گردید. گالری ایران اين دو را به یکدیگر متصل می کند. 0 اين اثر ماندگار با آن احجام معلق سنگی و سطوح وسیع شیشه ای که فضایی 5 فته آلمانى: بيان مناسبى بل هر كلشولكرى ايران در شهر فرانكفورتة5

صفحه 53:
Tecate “ee ۹

صفحه 54:
ی 315

صفحه 55:
1 9/12 55 title

صفحه 56:
2۳ title ۳۹19 ی 55

صفحه 57:

صفحه 58:

تحلیل و نمونه موردی پالن معماری: سفارتخانه (کنسولگری) پــروژه طــرح ۲مــعــمــاری بررسی نمونه ها و رویکردهای موثر در طراحی سفارت خانه‌ها: معماری ساختمان سفارت ایران در سئئول Architecture of the Iranian Embassy :building in Seoul 3 presentation title 9/12 /403 مشخصات کلی پروژه: 1 معمار مسئول فرهاد احمدی 2 شرکت معماری مهندسین مشاور دوران شهر 3 نوع پروژه خارجی 4 ايده فضايی طرح 5 تیم اجرایی (مدیر، همکاران) 6 7 سال دوره تاریخی نمادين شرکت ساخت ال جی 1379-1382/2000-2003 جمهوری اسالمی 8 کاربری اداری -دولتی ،سفارتخانه 9 مساحت پروژه مترمربع 1800 1 0 آدرس کرۀ جنوبی ،سئول ساختمان سفارت ایران در :سئئول کره جنوبی شرح طراحی پروژه: از آنجائيکــه ابــراز هــويت ملی در طــراحی خواســــــتهای ‌ در نماينــــــدگی‌ها يکی از ‌ اساسی کارفرما به شمار می رفت ،تالش گرديــد تــا ســاختار ســاختمان بــه نحــوی نمادين بيانگر آن باشد. پس از تهيه بيش از ده گزينه ،طرح نهــايی با توجه به اغلب خواســته هــای كارفرمــا و محدوديتهای محلی شكل گرفت. ‌ همچنین با استفاده از عناصری چون آینــه، شیشه ،آب و نور در فضــای درونی ســعی شده تا فضــا کیفیت بی مــرزی و المکــانی القاء کند. را 9/12 /403 ‏presentation ‏title 5 ::توضیحات طراحی oچهار برج از مصالح سخت ،که نمــاد چهــار ســتون عــالم انــد ،بکــار گرفتــه شــد تــا فضــای سفارت بر فراز آن آویخته شود و بانفوذ نور از فراز این برج‌ها فضایی انتزاعی در آن هــا پدید آورده شد. oفضای سفارت دردرون سه پل با مصالح سبک ،در جــداره هــای جنــوبی شــمالی و غــربی قرار داده شد و برای دسترسی بدان‌ها دریک فضای عمودی شفاف ،پله هــا ،آسانســور و راهروها گذارده شد ،این پل ها در میان خود یک حیاط مرکزی را پدید آوردند که ســقف و کف آن از شیشه پوشیده شده است. در واقع این فضای شفاِف معلق ،نماد آسمان یا فرا عالم در فرهنگ عرفانی این دیار است. و این درحالیستکه تمامی فضای میانی برج‌ها تا عمق زمین به نحوی تهی نگه داشته شــده و بانور انباشته گردیده است. oحیاط میانی معلق و کف مورب شفاف آن که از جنس نوراست ،تمایل فــرود آســمان بــه زمین را در برابر صعود برجهای سخت به سوی آسمان کــه نمــاد زمین اســت ،نشــان می دهد. oیک دروازه از سنگ سیاه و پله هایی به عرض تمام حیــاط گــود ،از ســوی غــرب ،آســتانه ورودی به این فضارا که تاالرمهمانی ها را در گرد خــود دارد پدیــد می آورد .در محــور این فضا یک باالبِر شفاف ،آب نما و آبشار قرار دارد ،باالبر از درون زمین تاریک که فضــاهای خدماتی در آن قرار داد ،به گودال باغچه ،سپس به سطح زمین و باالخره به درون حیــاط معلق آسمانی نفوذ می کند و حال سالکی را عرضه می کند که مراتب تعالی را طی می نماید. 9/12 /403o درنمای بیرونی ،مابین برج‌ ها ،با یک ‏presentation پرده i t l e چون tحصیر 6 بافت های سنتی اما از جنس فــوالد oساختمان بواسطه یک خندق از بیرون جدا شده و یک پل به صورت نمادین عرصــه درونی را به بیرون متصل می سازد. oحیاط شیشه ای معلق با کف مورب به صورت ))Buffer Zoneشرایط تهویــه طــبیعی را پدید می آورد ،که در زمستان‌ ها گرما و در تابستان با باز شدن دریچه ها )) Air Ventsدر منتها الیه پــائین و بــاالی )) Atriumو همچــنین در زیــر وبــاالی فضــاهای جــانبی بــه درون اتریویم تهویه طبیعی در آن صورت می‌گیرد. oتوری آویخته شده در نمای ساختمان در عین حفظ امینت ساختمان ،تا حدی شفاف بــوده تــا عالوه بــر تقلیــل تــابش(زاویــه تنــد) تابســتانی ،ادراک فضــای بــاز درونی ،نفــوذ ودر هم تنیدگی با فضای شهری را ممکن سازد. oساختمان کامًال بی پیرایه و واجد خلــوص بــوده کــه از ویــژگی هــای بنیــادین تفکــر ایــرانی است. oبکارگیری بتون نمایان ،شیشه های بدون قاب ،فلز نمایان و چوب در اشکال بسیار ســاده شده و تکنیکی اما نمادین می تواند نوعی ترجمان معماری ایــرانی در آغــاز هــزاره ســوم می باشد. oو باالخره مجله Spaceکــه مهمــترین مجلــه بین المللی معمــاری درکشــور کــره بــوده و همواره کارهای پیشــرو را معــرفی مینمایــد ،در ژانویــه ( 2004چهارســال پیش) بــا ارایــه مفصل دوساختمان ســفارت ،اقامتگــاه ودیگــر کارهــای این معمــار ،طرح‌هــا را بررســی و تقدیر کرده است. oهمچنین این طرح در اولین جشنواره معماری وشهر سازی ( ،جشنواره شــیخ بهــایی) کــه توســط وزارت مســکن وشهرســازی دربهــار 1386برگــزار شــد ،در گــروه ســاختمان‌های عمومی جایزه اول را به خود دادp r e s e n. اختصاصt a t i ‏on 9/12 7 /403 ‏title 8 presentation title 9/12 /403 9 presentation title 9/12 /403 10 presentation title 9/12 /403 )(x3 (xs شمال غربی ‏SE ‏SUSPENDE ‏R دادگاه غرق شده ویژگی آب دیاگرام تهویه طبیعی دیاگرام تهویه طبیعی برش مقطع متقاطع 9/12 /403 ‏presentation ‏title 11 12 presentation title 9/12 /403 سـاختمان سـفارت ایران در بانکوک Iranian Embassy Building in :Bangkok 13 presentation title 9/12 /403 مشخصات کلی پروژه: معمار 1 مسئول هادی میرمیران شرکت 2 معماری مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس 3نوع پروژه خارجی ايده فضايی 4 طرح .كاهش ماده و افزايش فضاست کارفرما | 5 بهره‌بردار وزارت امور خارجه ایران 6 سال 7دوره تاریخی 8 کاربری مساحت 9 پروژه 1 0 آدرس 1376-1380/1998-2006 جمهوری اسالمی اداری -دولتی ،سفارتخانه مترمربع 2870 تایلند ،بانکوک معماری سـاختمان سـفارت جمهوری اسـالمی ایران در :بانکوک شرح طراحی پروژه: ساختمان با الهام از معماری ایران بصورت یک کوشک درون یک باغ سازماندهی شده است. عالوه بر آن در کنار خیابان یک عمارت باریک نیز قرار داده شده که یادآور عمارت های ورودی باغ های ایرانی است. یک محور است (آب نما) که عمارت ورودی و عمارت اصلی را به یکدیگر متصل می کند و استخوان بندی مجموعه سفارت را تشکیل می دهد. ایده فضایی طرح ،کاهش ماده و افزایش فضاست .که این امر جوهره اصلی معماری ایران را از گذشته تا به امروز شکل داده است. براین اساس سعی شده است تا در طرح فضایی درونی توسعه یافته .به گونه ای که از جرم ساختمان کاسته و فضایی شناور و شفاف جای آن را اشغال کند .این توسعه فضا به صورتی است که حتی پوسته خارجی ساختمان اصلی را نیز تحت تأثیر قرار داده و شکافته شدن پوسته گسترش این فضاp r e s e n t a t i o n 9/12 با /403 ‏title 15 :توضیحات طراحی oایده نهایی طرح بر اساس باغ های ایرانی است یک عمارت كوچ ـک در ورودی بــاغ و یک كوشک در مركز آن كوشک اصلی به صورت یک مكعب بسته در نظر گرفته شده كه جرم ان در اثر شكفتگی یک فضای درونی شفاف با خصلت بی حد و مرز خــورده رسیدهاست. ‌ ‌ نازكی شده و فقط دیواره ای از آن باقی مانده كه به حداكثر‌ oابعاد عمارت اصلی 12*24*21متر و در سه طبقه است تنها یک گشادگی بزرگ به طرف باغ دارد و در بقیه قسمت‌ها كامال بسته است . oنور عمارت از فضای درونی آن تامین می شود .برای كمک به امور نورگــیری ســطح خارجی مكعب از مرمر بسیار بسیار نازک كه نــو را از خــود عبــور می دهــد پوشــیده شده است .كه این امر یك نور مالیم یكنواخت را برای كل بنا ایجاد می كند در شــب نیز به علت نازكی مر مر نور داخل به بیرون نفوز كرده و كل عمارت به صورت یــك مكعب نورانی لطیف به نظر می رسد. oعمارت ورودی كه به فعالیت كنسولگری اختصاص داده شده است شرایط متفــاوتی دارد باریک و دوطبقه است و عمده ســطوح خــارجی آن از شیشــه اســت كــه بســیار شفاف به نظر می رسد. oشفافیت كنسولگری با توجه به كاهش مسائل امنیتی و موقعیت استقرار آن در كنار خیابان موجب گشایش این بنـا بـه سـمت مـردم و ارتبـاط مطلـوب آنهـا بـا سـفارت خواهد بود. ‏presentation 9/12 ـارت oضمن اینكه به علت ارتفاع كوتاه ســبكی و شــفافیت مــانع كمــتری در رویت عمـ 1 6 ‏title /403 17 presentation title 9/12 /403 18 presentation title 9/12 /403 ساختمان سفارت و اقامتگاه سفیر ایران در تفلیس گرجستان :Iranian Embassy building in Georgia 19 presentation title 9/12 /403 مشخصات کلی پروژه: 1 معمار مسئول ی طالقانی ج کالنتر ‌ ایر ‌ 2 شرکت معماری مهندسین مشاور باوند 3 نوع پروژه خارجی 4 کارفرما | بهره‌بردار : وزارت امور خارجه 5 6 سال دوره تاریخی 1380 - 1382/2001 - 2003 جمهوری اسالمی 7 کاربری اداری -دولتی ،سفارتخانه 8 مساحت پروژه مترمربع 2200 9 آدرس گرجستان ،تفلیس 10 سازه (طراحی، اجرا) بهروز حکیم 11 تأسیسات الکتریکی (طراح ،مجری) صابون چی و همکاران 12 تأسیسات مکانیکی (طراح ،مجری) صابون چی و همکاران 13 تیم طراحی | همکاران پروژه امیرحسین لطفی ،لیال عشق زاده ،نوید ورزقانی ساختمان سفارت و اقامتگاه سفیر ایران در تفلیس :گرجستان شرح طراحی پروژه: ســاختمان ســفارت و اقامتگــاه ســفیر در زمینی واحد مورد نظر بــوده کــه بــه دلیــل وجه عمومی خـدمات کنسـولی و سـفارت بــا وجــه خصوصــی و اقامتگــاه ســفیر و تفکیــــک منطقی این دو از یکــــدیگر دقت زیــــادی را در برنــــامه‌ریزی و جانمــــایی ساختمان‌ها طلب می‌کرده است. 9/12 /403 ‏presentation ‏title 21 :توضیحات طراحی oزمین طرح در جنوب غربی شهر تفلیس ،مجـاور پـارک کـه مکـانی تفـریحی اسـت و گوشه‌ای از آن به دریاچه‌ای کوچــک منتهی می‌شــود ،قــرار دارد و در ســمت شــرقی زمین ،یک ورزشگاه سی هزار نفــری واقــع شــده اســت .زمین ســفارت اوکــراین در ضلع غربی و ســاختمان ســفارت روســیه روبه‌روی ان قــرار دارد .از این‌رو مــوقعیت مکانی آن در بافت شهر مطلوب است .مساحت زمین طرح 6287متر مربع اســت و به شکل مستطیلی نامنظم در امتداد خیابان اصلی قرار دارد و به استثنا یک بخش نسبتا مسطح ،مرکز آن دارای توپوگرافی نــاهمواری اســت .اختالف ارتفــاع بــاالترین نقطه تا پــایین‌ترین نقطــه زمین بــه 9مــتر می‌رســد.دید و منظــر از دورون زمین بــه سمت شهر کامال مناسب است. oساختمان سفارت و اقامتگاه سفیر در زمینی واحد مورد نظر بوده که به دلیــل وجــه عمومی خدمات کنســولی و ســفارت بــا وجـه خصوصـی و اقامتگـاه ســفیر و تفکیـک منطقی این دو از یکدیگر دقت زیادی را در برنامه‌ریزی و جانمایی ساختمان‌ها طلب می‌کرده است. oدر جانمایی فعالیت‌ها ،بخش کنسولی ،عمومی ،اداری و خــدماتی ســفارتخانه در یــک ساختمان با مساحت حدود 2200متر مربع و منزل خصوصی سفیر و بخش پذیرایی و تشریفات در ســاختمانی مجــزا بــا مســاحت تقریــبی 1018مــتر مربــع و یــک بنــای ورودی برای پذیرش و اطالعات با مساحت 90متر مربع پیش‌بینی شده است. oدو ساختمان سفارت و اقامتگاه با آرایشی خطی در امتداد محور اصــلی زمین قــرار آمدهایp r e s e ‌و n t a t i o گرفته‌اند .بخش کنسولی که رفت n 9/12 عمومی بیشتری دارد ،در جنــاح شــرقی 22 /403 ‏title oدر فاصــله‌ای از آن نــیز ســاختمان اقامتگــاه ســفیر و بخش‌هــای مرتبــط بــه آن در منتهی‌الیه غربی سطح هموار زمین جانمایی شده‌اند .ساختمان‌ها در نمای شــمالی و رو به خیابان اصلی حجم‌هایی یکپارچه دارند و دیوارها به مانند سازه‌های باربر عمــل می‌کنند ،ولی نمـای جنـوبی شـفاف اسـت و آزادانـه در معـرض تـابش نـور آفتـاب و چشم‌انداز شهر قرار دارد. oتأمین نور طبیعی فضاهای داخلی از طریق نورگیرهای سقفی کــه در بــاالی راهــروی اصــلی قــرار دارنــد ،انجــام می‌پــذیرد .ورودی اصــلی بــه محوطــه در مقابلــه ورودی ساختمان سفارت واقع است ،اما وروردی کنسولگری در مرز شرقی زمین و ورودی به اقامتگاه در بخش غربی پیش‌بینی شده است .بنابراین مسیرهای ورودی سواره و پیاده بر محور خطی ساختمان‌ها عمود می‌شوند و کانون‌هایی را بــه وجــود می‌آورنــد که حرکت و پویایی را به ذهن متبادر می‌سازند. oساختمان مجاور ورودی به بخش اطالعات ،نگهبانی و استراحتگاه رانندگان اختصاص یافته است. oمسیر سواره اتومبیل‌هــا را بــه پارکینــگ ســاختمان هــدایت میکنــد و مســیر پیــاده بــه ورودی اصـلی سـاختمان سـفارت منتهی می‌شـود .از شـیب طـبیعی زمین کـه جهت شمال به جنوب دارد در طراحی استفاده شده است تــا حجم ســاختمان زیــاد بــزرگ نشود و در عین حال از نور و منظر جنوبی بهره ببرد .ســفارت از ســمت شــمالی دو طبقه و از سمت جنوبی سه طبقه اســت .و طبقــه زیــرین کــه در زیــرزمین محصــور است ،به آن اهمیت سازه‌ای نیز می‌دهد. oدر مرکز ساختمان سفارت یک فضای وروردی بزرگ برای مکث و تقسیم مســیرهای ارتباطی طراحی شده است که در طبقه همکــف تــا نمــای جنــوبی امتــداد می‌یابــد و اقامتگاه ،بخش پذیرایی و مالقات‌های منظره شهر را در چشم‌انداز قرار می‌دهد .در ‏presentation 9/12 23 گودال باغچه آرایش یافته‌اند. یک پیرامون وابسته، فضاهای و رسمی ‏title /403 پالن طبقه همکف 24 presentation ti 9/12 /403 پالن طبقه اول 25 presentation ti 9/12 /403 پالن طبقه دوم 26 presentation title 9/12 /403 27 presentation ti 9/12 /403 28 presentation ti 9/12 /403 29 presentation ti 9/12 /403 ساختمان سفارت ایران در توکیو ژاپن Embassy of Iran in the Tokyo, :Japan 30 presentation title 9/12 /403 مشخصات کلی پروژه: 1 معمار مسئول حسین شیخ زین‌الدین 2 شرکت معماری مهندسین مشاور باوند 3 نوع پروژه خارجی 4 کارفرما | بهره‌بردار : وزارت امور خارجه 5 6 سال دوره تاریخی 1383/2004 جمهوری اسالمی 7 کاربری اداری -دولتی ،سفارتخانه 8 مساحت پروژه مترمربع 2900 9 آدرس ژاپن ،توکیو 10 مدیر پروژه نوید ورزقانی 11 تیم طراحی | همکاران پروژه شادی سیدآقا ،رعنا امیرطهماسبی ،فرناز خانساری، شاهرخ کامیاب شریفی شرح طراحی پروژه: ساختمان سفارت ایران در توکیو ژاپن: ســـاختمان‌های هـــر کشـــور و ادارات ساخته‌شــــده در کشورســــفارت‌های دیگــر بایــد ابتــدا مطــابق بــا شــرایط فـــرهنگی و اقلیمی کشـــور میزبـــان طــراحی شــوند و ســپس بــا عناصــر فـــرهنگی و ویژگی‌هـــای ملی کشـــور میزبان ترکیب شوند. سفارت ایران در توکیو ،در حــالی کــه دارای ویژگی‌هـــای فـــرهنگی ایـــران است ،به دقت با بافت محــل خــود در توکیو همخوانی دارد . این ساختمان شفاف و خوشامد گویی اســت و بخش‌هــای خــاص سیاســی و کارکردی آن که به طور انحصــاری بــه کارکنان دیپلماتیک اختصــاص دارد ،بــا ظـــرافت از بخش‌هـــای فـــرهنگی و ‏presentation 9/12 ‌است. ه شد جدا آن عمومی ‏title /403 32 :توضیحات طراحی oساختمان سفارت دریکی از بهترین مناطق مسکونی در مرکز توکیــو قــرار دارد .این منطقه یکی از مناطقی است که سفارتخانه های کشورهای مختلفی در آن متمرکــز هستند .سایت سفارت در نبش دو خیابان باریــک قــرار دارد کــه بــار تــرافیکی زیــادی ندارند. oساختمان سفارت ایران در توکیو ازترکیب یک مکعب مستطیل که یک ضــلع بلنــد آن دارای انحناای به سمت داخل مستطیل بــا شــعاع بســیار بــزرگ ویــک دیــوار منحــنی شکل است که از درون مکعب بیرون آمده است. oفضای که میان دیوارمنحنی و مکعب مسـتطیل درسـت شـده اسـت تبـدیل بـه یـک آتریوم بزرگ شده است که از طبقه زیـر زمین تـا طبقـه دوم سـاختمان ادامـه دارد. سقف این آتریوم شیشه ای است که با استفاده از سازه کششی نگاه داشــته شــده است و آتریــوم را بصــورت گلخانــه ای بـاز و روشـن درآورده اسـت .کاربردهــای این آتریوم مکانی بــرای پــذیرایی رســمی و ورودی رســمی ســفارت خانــه اســت .مکعب مستطیل قسمت های اداری را درخود جای داده است. oساختمان از لحاظ سیســتم کــاربردی بســیار ســاده و روشــن اســت .از دیگــر نقــاط برجسته این ساختمان که آن را از دیگر ساختمان های هم سنخ خود برتــر می ســازد این است که زین الدین سعی کرده است تا تصور امنیتی و بســته بــود ســاختمان را از بین برده و ساختمانی باز را طراحی کند. oضلع شمالی ساختمان که مشرف به پارکینگ سفارت اســت بطــور تقریبــا کامــل از ‏resentation 9/12 ولی3 3 راحتی pنمی توان تا نــزدیکی آن رفت، به که هرچند و است. شده ساخته شیشه ‏title /403 oزین الدین در توضیح مفهوم کلی ))conceptاین پروژه اینگونه می گوید. oمعماری وسیله است که با آن فرهنگ به تصویر کشــیده می شــود .نهضــت معمــاری از گذشته آغاز و تا آینده ادامه دارد و تاثیر گذار بر فرهنگ های مختلف است. oسابقه تاریخی روابط دیپلماتیک مدرن قدمت چندانی ندارد ولی اصول ســاختمان هــایی که برای فعالیت های دیپلماتیک ساخته می شود بسیار تغییر کرده است .در اوایل قرن 20میالدی سفارتخانه یک کشــور در خــارج مکــانی بــرای معــرفی آن کشــور بــود .ولی امروزه ساختمان سق ارت دلیلی بر ارزش انسانی ،وسیله ای برای نشــان دادن دیــدگاه کشور دربرابر توسعه جهانی در روابط بین المللی است .بنابراین با آرزوی اینکه رابطه میان کشور میزبان و مهمان هرچه بهتر بشود ،بهتر است تا در طراحی ســفارتخانه هــا از عنصرهای معماری هر دو کشور استفاده شود. oایجاد توازن میان عنصرهای معماری ایرانی و توکیو به عنوان سایت موضوع اصلی این ساختمان است .و بــا اســتفاده از مصــالحو تکنولــوژی کــه بــا شــرایط جغرافیــایی ژاپن هماهنگ است عنصرهای ساده شده معماری ایرانی به اجرا درآمده است. oدر این ساختمان تالش شده است تا عنصرهای ایرانی ،مانند حیاط مرکزی و یــا ســطح دیوارهای بزرگ استفاده شود .حیــاط مرکــزی در نقش درای اریــا ( )dry areaوظیفــه نورگیری ساختمان را به عهده دارد .دیوار منحنی شــکل دراین ســاختمان بــه یادآورنــده دیوارهای خشتی در معماری ایرانی است. oدرجهت یکی از سیاست‌ های خارجی ایران که تالش برای نشان دادن شفافیت ایــران و ایجاد حس نزدیکی به ایران در ملت میزبان است ،شفافیت ساختمان هم یکی‌دیگــر از موضوعات این ساختمان بود .ولی با توجه بــه شــرایط خــواص امنیــتی ســفارتخانه کــه نیازمند سیســمتم امنیــتی پیچیــده‌ای اســت ،ایجــاد هم زمــان شــفافیت و امــنیت در این ساختمان یکی از اهداف این پروژه بود .برای برقراری امنیت الزم در این ســاختمان از ‏presentation 9/12 ـیری3 کمترین تعداد پنجره‌ها در طبقــات پــایینی ســاختمان اســتفاده شــده اســت .و نورگـ 4 ‏title /403 35 presentation ti 9/12 /403 36 presentation ti 9/12 /403 سفارت ایران در آلبانی :Embassy of Iran in Albania 37 presentation title 9/12 /403 مشخصات کلی پروژه: 1 معمار مسئول علی اکبر صارمى -جواد بنكدار 2 شرکت معماری مهندسین مشاور تجیر 3 نوع پروژه خارجی 4 کارفرما | بهره‌بردار : وزارت امور خارجه 5 6 سال دوره تاریخی ۲۰۱۰ - ۲۰۱۴ جمهوری اسالمی 7 کاربری اداری -دولتی ،سفارتخانه 8 مساحت پروژه متر مربع ۴۰۰۰ 9 آدرس تیرانا ،پایتخت آلبانی شرح طراحی پروژه: سفارت ایران در آلبانی: شکل ساختمان :ترکیبی از معماری مدرن و عناصر سنتی ایرانی ویژگی‌های معماری: استفاده از مصالح بومی و کیفیت‌باال نمــای خــارجی بــا تزئینــات کاشــی‌کاری و الگوهای هندسی طراحی فضای سبز و حیاط مرکزی کــاربرد :این ســاختمان نــه تنهــا بــه عنــوان محــل کــار دیپلمات‌هــا ،بلکــه بــه عنــوان فضایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پـــروژه بـــه عنـــوان نمـــادی از تالقی فرهنگ‌هــا و تقــویت روابــط دوجانبــه بین ایران و آلبانی طراحی شده و نمــایی زیبــا و مدرن از هویت ایرانی ارائه می‌دهد. 9/12 /403 ‏presentation ‏title 39 :توضیحات طراحی oساده ترین تلقى از معمارى سفارتخانه ایــران در تیرانــا انــتزاع آن بــه دو عنصــر مكعب و صفحه بتنى است .یــك مكعب كــه در درون آن حجم هــایى پــر و خــالى قرار دارند و صفحه اى بتنى كــه در جهــتى متفــاوت بــا محورهــاى اصــلى مكعب (اضالع و قطرها) با آن تالقى مى كند .با تالقى این دو عنصر و پــر و خــالى هــاى درون مكعب ،كلیت معمارى سفارتخانه شكل مى گیرد. oورودى اصلى ساختمان را ایوانى بزرگ تشكیل مى دهــد كـه در ابتـداى آن چنـد پله قرار دارد .این تركیب ایوان و پله ها تاكیدى بر ویــژگى تشــریفاتى بــودن این ساختمان دارد ،عالوه بر آن امكان جریان باد و نسیم تابستانى را در آب و هواى مدیترانه اى تیرانا فراهم مى كند .كناره هاى این ایوان باز اســت و بــاعث ایجــاد جریان كوران مى شود. oكل بنا بر صفحه اى بلند قرار گرفته كه با پله هــاى عــریض بــه ایــوان منتهى مى شود. oسقف نهایى مجموعه نیز به صورت صــفحه اى اســت كــه نورگیرهــایى بــا فــرم هاى خاص آن را قطع مى كند ،این سقف توسط ستون هایى به كف متصــل مى شود. ‏presentation 9/12 در وسط زمین طراحى شده كه كوشك یك همچون سفارتخانه، ساختمان oكل ‏title /403 از4 0 oفعالیت هاى موجود در سفارتخانه به چهار بخش كلى تقسیم شده است: .1بخش مخصوص سفیر ،شامل كلیه فعالیت هاى خاص شخص سفیر (اتاق كــار، اتاق انتظار ،مالقات و استراحت) .2بخش ادارى ســفارت ،شــامل كلیــه فعــالیت هــاى ســفارت از قبیــل سیاســى، اقتصادى ،فرهنگى و… .3بخش كنسولى ،شامل فعالیت هاى كنسولى و ارتباط با مراجعان .4بخش خدمات و فضاهاى جنبى oدر این بنــا ،طبقــه همكــف بــه فضــاى مالقــات عمــومى ،فعــالیت هــاى كنســولى و تشــریفات اختصــاص یافتــه اســت ،در طبقــه اول كلیــه فعــالیت هــاى ادارى ســفارت (فرهنگى ،اقتصادى و…) و در طبقه دوم فضاهاى متعلق به سفیر و نیز سوئیت هاى ویژه مهمانان قرار گرفته است .همچنین فضاهاى خدماتى و جنــبى ،بنـا بـه ضـرورت هاى عملكردى در طبقات مختلف وجود دارند. oمسئله معمارى ،اگرچه همواره مسئله فرم و فضا بوده است ،اما در الیه هاى پنهــان بسیارى از آثار معمارى مى توان مبانى یک اندیشه را جست وجو كرد .گــاه طــراح و هنرمند ،براساس مبنایى نظرى دست بــه خلــق اثــرى مى زنــد و بــا پشــتوانه نظــرى خاصى اثرى را صورت مى بخشد و گاه چارچوب هاى نظرى در افقى وسیع تــر و در رابطه با دورانى خاص تبیین مى شود .در طراحى ساختمان هایى كه قرار اســت بــه عنوان سفارتخانه هاى ایران در دیگر كشورها طراحى و اجـرا شـوند ،بى تردیـد یكى هویتr e s e n ‏tation ایرانى pدر اثر معمارى است. 1 2از9 /مسائل پیش روى طراحان ،بروز 41 /403 ‏title 42 presentation ti 9/12 /403 43 presentation ti 9/12 /403 44 presentation ti 9/12 /403 45 presentation ti 9/12 /403 46 presentation ti 9/12 /403 47 presentation ti 9/12 /403 ساختمان سرکنسولگری ایران در فرانکفورت General Consulate of I.R.Iran in :Frankfurt 48 presentation title 9/12 /403 مشخصات کلی پروژه: 1 معمار مسئول هادی میرمیران 2 شرکت معماری مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس 3 نوع پروژه خارجی 4 کارفرما | بهره‌بردار : وزارت امور خارجه 5 6 سال دوره تاریخی 1384-1381 جمهوری اسالمی 7 کاربری اداری -دولتی ،سفارتخانه 8 مساحت پروژه مترمربع 5.400 9 آدرس آلمان ،فرانکفورت شرح طراحی پروژه: سفارت ایران در آلبانی: زمــــانی كــــه تهیــــه طــــرح ســــاختمان سركنسولگری جمهوری اسالمی ایــران در فرانكفورت در دستور كار قرار گرفت ،دو نكته اساسی راهنمای تهیه این طرح بود: اول آنكه این بنا دفــتر نماینــدگی كشــوری اســت كــه از مــیراث فــرهنگی و معمــاری بزرگی در تاریخ خود برخــوردار اســت ،بنــا براین بایستی روح هنر و معماری ایران را در خود داشته باشد. دوم آنكــه در كشــوری بنــا می‌شــود كــه ضــمن داشــتن فرهنــگ غــنی ،از پیشــرفته ترین كشورهای صنعتی جهان اســت و لــذا بایســـتی از فن آوری بـــاالی این كشـــور حداكثر بهره برداری را بعمل آورد .این دو نكته اساسی طــرح سـاختمان كنســولگری را شكل داد. 9/12 /403 ‏presentation ‏title 50 :توضیحات طراحی oزمین سرکنسولگری مستطیلی است به ابعاد 48در 92متر که در یک طول آن خیابان قرار میگیرد و در طول دیگر و یک عرض آن به پارک وصل می شود. oموقعیت زمین ،خیابان و پارک این فکر را پیش آورد که فضای خیابان و پارک را به عنوان دو فضــای عمــومی شــهری بــه یکــدیگر متصــل ســازد و از درون بنــای سرکنسولگری عبور نماید .این فضــا را گــالری ایــران نامیــدیم ،کــه درآن رفت و آمد افراد آزاد است و همواره عناصری از ایران مانند پوسترها ،کارهــای هــنری، کتابها و غیره عرضه می شود .زاویه این گالری طوری در نظر گرفته شد تا تلــه کام فرانکفورت را که در نزدیکی آنست ،در محور خود قرار دهد. oگالری ایران بنای سرکنسولگری را به دو بخش اصلی ،یکی برای فعــالیت هــای فعالیتهــای رســمی و ‌ ساده روزمــره ماننــد اخــذ روادیــد و غــیره ،دیگــری بــرای دیپلماتیک سرکنسولگری تقسیم می کند .فضای فعالیت های مربوط به روادیــد، ارتباط قوی بصری و فضــایی بــا گــالری دارد و بــه نــوعی یکی تلقی می شــوند. فضای اصلی سرکنسولگری نیز از طریق سطوح شیشه ای غیرشفاف از گالری جدا گردیده است. oحجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سرکنسولگری را شــکل می دهــد و با اتصالی که این دو حجم از روی گالری دارند ،وحدت و یکپــارچگی آنهــا فــراهم می شود. ـانp r e خیابـs e ـرفn t a t بنا 9دو جبهه اصلی دارد؛ جبهه طـ i o n / 1 2o رایمونــد ،کــه یــک دیــوار شیشــه ای 51 /403 ‏title oيک سقف شفاف شيشه ای سطح پارک را به لبه باالی ديــوار شيش ـه‌ای متصــل می ب يکی‌شدن‌فضای‌سر‌کنسولگری و پارک می گــردد .اين ســقف کند و با نرمی موج ‌ شيشه ای بخش اصلی سر‌کنسولگری را پوشش می دهد .نوار عريض و کم عمقی از آب در طول جنوبی ساختمان سر‌کنسولگری عبور می کند که ضمن لطيف کردن فضای سر کنسولگری موجب انعکاس زيبــايی احجــام آن می گــردد و ضــمنا ارتبــاط ساختمان سر کنسولگری را با بخش ديگری از پارک تامين می‌نمايد. oدر مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شــفاف ،شــکل گرفتــه از احجــام آزاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شيشه ای است و فضايی رويايی و خيال انگيز را پديد می آورد .با طبيعت اطراف خود به خوبی يکی شده ضــمن آنکــه از بــاالترين ســطح فناوری در آن بهره گرفته شده است. oیک آب نمای عریض کم عمق در درون و بیرون بنا درنظر گرفته شده کــه بیشــترین نمود خــود را در هــال مرکــزی دارد .حضــور مســتقیم آب در درون بنــا یکی دیگــر از عناصر اصلی سنت معماری ایران است و برای این در بنا منظور شده است که باز هم بیشتر ارتباط ذهنی معماری بنا و سنت معماری ایران را برقرار کند. oقطعه ای از پارک که چسبیده به زمین کنسولگری است جهت ایجاد یک بــاغ ایــرانی اختصاص داده شد .در این قطعه یــک بــاغ ســنتی ایــرانی بــا کوشــک هــا ،آب نماهــا، درختان و گل آرائی های خاص ایجاد می شود و ترکیب این باغ که کامال" مطــابق بــا باغهای سنتی ایران ساخته می شود با ساختمان سرکنسولگری که یک بنــای جهــانی امروزین است و روح معماری ایران را در خود دارد ،یک تــرکیب بســیار زیبــا خواهــد گردید .گالری ایران این دو را به یکدیگر متصل می کند. oاین اثر ماندگار با آن احجام معلــق ســنگی و ســطوح وســیع شیشــه ای کــه فضــایی رویائی و خیال انگیز ارائه می کند ،آمیزه بدیعی است از هنر و خالقیت ایرانی و فن ‏presentation 9/12 فرانکفورت5. 2 سرکنسولگری ایران در شهر برای مناسبی بیان آلمانی، پیشرفته آوری ‏title /403 9/12 /403 54 presentation title 9/12 /403 55 presentation title 9/12 /403 56 presentation title 9/12 /403 57 presentation title 9/12 /403 س پ اس ا ز هم ر ا ه ی .شم ا

85,000 تومان