آموزشتحقیق و پژوهشعلوم مهندسیتکنولوژی

تکنولوژی سیستمهای هدایت وکنترل خودرو

صفحه 1:
۱ ا 0 7 استاد مربوطه:مهندس بارده ا ا موضوع بروزهناى بى دى واى اس بى(يروزه اول) تاريخ:ترم دوم 93_92

صفحه 2:
Lateral acceleration sensor SAM unit ‏سس‎ ‎(Gime! Agusivon Module) Yaw sensors we Steering angle sensor 15

صفحه 3:
سیستم ترمز ضدتفل یا ۸85 سیستم توزیع الكترونيكي نيروي ترمز یا ۴80 سيستم بايداري الكترونيكي يام 155 ‎cred‏ زنادا ‎ ‎eres

صفحه 4:
1 لم ا ی 1 شرايط جقدر كنترل خودرو مشكل است و تا جه اندازه خطر ‎eee ete Dee tea‏ 0000000 TOTS

صفحه 5:
هدف از ترمز 5 ظل2 م ا 00 0 رها کنید چون سيستم به طور خودكار اين كار را انجام مى دهد . تنها کافیست که پدال را به طورپیوسته و محکم فشار دهید و 0 WITHOUT ABS WITH ABS

صفحه 6:
1 أن جلوكيرى مى نمايد.

صفحه 7:
7 از وسایل نقلیه اروپلیی. نصب شده است. مر( ‎EE cl eee eel‏ ا ل ‎ae)‏ ال ‎ce] ped oer een‏ ۱ خودرو را از دست بدهد و خودرو ب اصلی خود بر می گرداند. اگر خودرویی در حال حرکت. سمت دلخواه. هدایت می کند. سیستم 5۳] هنگام ‎ore ere eee Sy acon ca‏ بر نز ‎TOE a sd eed OS ne Ml aE Sy cataract‏ ‎Se eB a SLB RE Sy at Reet I beet acd‏ ‎ ‎

صفحه 8:
با اندازه گیری مداوم اين پارامترها وضعیت حرکتی خودرو رو بورسى ميكتدة مت ‎BPP CS‏ وضعيت قرار كيرى فرمان و محاسبه سرعت كردان ‎EE SoM lease es‏ ی دس وضعيت موتور از نظر كشستاور توليدى یر سس را مس سس سس دا سم ور نی مسیر حرکت هم وجود دارد . eres

صفحه 9:
*_ با اندازه گیری مداوم این پارامترها وضعیت حرکتی خودرو ۰ 1-سرعت گردش هر چرخ و سرعت حرکت خودرو. و و ی رز ور ‎et dae Cee oe Dt eS aL‏ به سرعت حرکت خودرو و شتاب وارده‌به خودرو از جهات مختلف و همینطور ‎Si ei See DES) Med‏ لد و و ‎fee) rece Ieee Pa PrP‏ ا ‎Jee) peor‏ قسمت عقب خودرو).

صفحه 10:
۲٩۳۲ ‏عملکرد‎ ۱ Be aati a oe ese ait) ORs eed a neat Lepr ‏پدیده اجرا میگردد. بنابراین خودرو طوری عمل می نماید که‎ كويى داراى جهار بدال ترمز است و هر يك از جرخ ها داراى يك ديسك ترمز جداكانه هستند. اگر چه انسان با پاش فقط یک پدال ترمز فشار يي ‎SO‏ ‏متفاوتى به توقف وا دارد. ا ا لل ‎Se ea LSS LS eet Pe‏ ‎fe eee ee es De ab organ‏ ‎ears‏ 10 یکنواخت است و یا در حال ترمز. ی

صفحه 11:
کت ‎Sa liad‏ را سح ان ‎aaa Neale NaN Aol Dae TCE‏ رس این موارد باعث می شوند که اندر استیر تشدید شود و شما حتما از ۱ ‎Ee Deeb eel aera‏ 2 ‎Oo CS rE ee Same iS‏ ‎eat‏ ا ‎DS ie eee il Re COS he ne‏ کمک کمی گاز خودرو را وادار به اور استیر شدن و اصلاح انحراف می کند). ‎

صفحه 12:
سیستم ‎۴٩‏ سریعاً با توجه به زاویه فرمان شما سری وی اا ‎TREE ear tea ros Cc ne‏ ‎tesa‏ ری ‎CO nC at ol et Bll‏ ‎Sr Ce cat ed rte)‏ ‎ES BOB ery i ark meer)‏ اصلاح نشود سيستم ممكن است با وارد كردن كمى از موتور به چرخ عقب بیرونی پیج با فعال کردن ترمز چر داخلى بيج در حالى كه ترمز جرخ جلوى سمت جب گرفته (که تصمیم گیری در مورد کلیه این موارد به عهده خود سيستم و برنامه اى است كه براش تعريف شده) مسير حركت شما را تا رسیدن به مقادیر خواسته شده و ایمن اصلاح کند.

صفحه 13:

صفحه 14:
مناد ۲: شمابا یک خودروی دیفرانسیل عقب در < ا اه ا ا ‎ces Ee‏ پوس و ‎(TN‏ ‏در اينجابه دليل وارد آوردن و 1 همينطور سبك نر بودن عحور عقب. خودرو جسبند های عقب را از دست عی دهد و شروعبه اور استیر : ‎ON ch CORON Ca PRY ten ter err)‏ تست ولقع_با زاميه اى بيشتر از زاويه مورد نياز براى كردش به سمت راست ی پیچد و در صورت ادامه لین وضعیت وارد شلنه خاکی داخل پیچ می شود. که کنترلش برای بیک راننده عادی مشکل است.

صفحه 15:
سيستم اى اس بى مجدداً با اندازه كيرى زاويه فرمان و سريعاً وضعيت اور استير را تشخيص داده و براى جلوى سمت جب (جرخ سمت قوس خارجى بيج) ‏ می کند. باز هم لين كار مثل حللت جرخش تا سمت چپ خودروبه سمت خارج پیج و | سيستم ممكن است براى اصلاح بد لين كار را ‎re‏ در نظر داشته باشید که د, اما م ‎PC Peele‏ ل ‎oS oer eee‏ ا سرعت یک راننده حرفه ای لین کار رو برای شما انجام ‎RC ad‏ را ا 1 ‎By eee) Peery Cocoa Carper Pre ete prec ar Ie eeC arnt Fea]‏ مدار خارج كثئد.

صفحه 16:
رز 00 چگونگی حرکت خودرو و وضعیت چرخها تنظیم میکند و با ايسه اين مقادير با مقادير ايده آل موره 1011002 يي ل ا رز جهات مختلف و همینطور چگونگی کار کرد رننده با فرما گیری میکنه که شرایط حرکت خودرو عادی (انحراف قسمت جلوی خودرو ) و یا( انحراف خودرو ). در صورت اندر یا ور استیر ‏ ‎St ee ase eB a‏ ‎i)‏ aT

صفحه 17:

صفحه 18:
۲ جهار يدال ترمز برای اد سيستم هاى ايمنى فوق در واقع جزء نت فعال بوده ولى 555 جزء سب ‎be eM ce‏ ل : ‎Be)‏ ا كرده واز شدت جانی حادثه می کاهند ولی سیستمی مانند ۴5۳ ۱ ‎AR) Ee)‏

صفحه 19:
منال ۱: فرض ‎alle el NC Ss alee‏ 2 ارس ۱ روغنی لیز می خورد. در لین موقع ‎OES]‏ ‏1 ‏مسير ضرورى قرار كيرد. نتيجه حى كيريم كه. خودروبا وسائل نقليه اى كه از روبه رو در ا 000 چپ فشار واردعی آوریم و سورتمه رابه طرف چپ منحرف 017177015 راس 1 ا ا ا ‎fone Or ae Nb] aera)‏ و ۳ روی خط حرکت قرار داردیا خیر و ضمنبه سرعت ‎pe‏ 1 اوليه جلوكيرى عى نمليد و لين فرقى نمى كند كه آيا خودرو در حال شتاب گیری در سرعت یکنواخت است و با در حال 7[

صفحه 20:
5۳ ف قطبر روی‌چرخ های‌خودرو لثر نمیگنارد. 3 سیستم مدور‌دستورلتب ازدارنده خود را صادر نسماید موتور تأثیر گ‌نلشته و قدینموتور را تقلب آوردنف‌شار اس ieee | ‏بيشاز حد لزوم فرمازرا‎ Sd See a al on at Re al De oa cee] J ‏رلننده مىشود. مخصوصا يُملنىكه رلننده مجبور‎ ‏ی‎ ‎ هبتسانکمم ‏عبور خطوط خود روهای‌هم مسر سمتولستکه لیوهر‎ Sl oe ous ve eee cree ee See oaae) ‏خوردن‌مضاعفو با واژگونی‌خودرو می‌گردد.‎

صفحه 21:
OWhen ESP detects: ee ice

صفحه 22:
1 ec.’ ‏پويشه ۳5۱. در‎ ۱0 fe eee Ske مختلف خودروها فولکس واگن مجه. مطالعه قرار داد و به نتایج شگفت انگیزی رسید: ‎eee ees ey‏ ار ۱ oes ' ‏اين يك موفقيت بسيار ارزشمند است زيرا در 25 درصد تصادفات‎ ‏اك ا‎ eee EST a ary ‏آلمان انجام‎ ٩ Cer tC LN ICL SS at Ie Sa eee) ٩ en ‏ا ا ا‎

صفحه 23:
در شرايط خاص مثل برف و يخ زد كى زمين اين اسيستم باعث اختلال در عملكرد ترمز و حركت. خودرو مى سود . در اين مورد باید 85۴ را توسط کلید مربوطه خاموش کرد ۰ aT

صفحه 24:
نرمز ۴80 ۱ | =] > peeureeneen) ۱ ee ee aeRO ‏قوز‎ » 020 re eS wo) rer) a Caner) 0 peers rete ‏مثال اكر نصف ماشين شما روى بيخ و دو جرخ دك‎ ‏باشد اگر از سیستم ای-بی اس استفاده کنید ما‎ a BL 1 ‏الا‎ ere ‏سيستم اى.بى دى داشته باشد از لين انحراف هم جلوكيرى ه‎ 5

صفحه 25:
اصود عملکرد 1 این سیستم بر اساس کنترل تقریبی ترمزی در ا ل ا ا 7 بيك مدار منطقى در واحد كنترل الكترونيكىف شد. ره رد ا رزیت كنترل ‎(ee‏ زمان ترمزگیری,. انجام می گیرد. ‎eel ad oe COS‏ 200 نخواهد داد. 4) نيروى ترمزى با افزايش فشار مايع ترمز افزايش خواهد ب 5) در نهلیت کل نیروی ترمزیبا کنترل نیروی ق ترمزی توسط فشار سبال ‎DT a aS val ECs aad‏ رتسمبو ا ل 0

صفحه 26:
مزاياى استفاده از ا عملکردی

صفحه 27:
‎eel liad ١‏ رن تصادف های کامیون ها هستند برای آنکه. ‎being‏ ات ۱ پی از طریق تعامل بین سيستم مديريت موتور و سيستم ترمز تربلربا نيروهليى خواهند کامیون را از جاده خارج کنند مقابله می ‎ ‎ ‎ ‎pe‏ ا" ‎ESOT Secu S RUBE MSC pe aceon)‏ وقتى لين مقادير.با هم مطابقت ندايند ترمزها جذاكلنه روى يك بيا جند جرخ فعال عى شوند همزمان كشتاور موتور كاهش داذه ‎RT oper)‏ و ‎ ‎

صفحه 28:
وقتی‌وارد عملمی‌شود که تسرمز گرفته شود که بپلیم ا ل 2 ‎ee‏ ی صويتفياز, وارد ‎vee Ie‏ ا ل 0001 شود. ١

صفحه 29:

ٍ ‏ЄC نام درس:تکنولوژی سیستمهای هدایت وکنترل خودرو گروه کالس:بعداظهر سه شنبه گروه7: استاد مربوطه:مهندس بارده افراد گروه:محسن رمضانی_سجاد دودمانی موضوع پروژه:ای بی 2دی وای اس پی(پروژه اول) تاریخ:ترم دوم93_92 معرفي سيستم هاي ترمز در خودروها ٍ ‏ЄC ٍ ЄC ABS سيستم ترمز ضدقفل يا  EBD سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمز يا   Anti-Lock Braking Syatem(ABS)  ELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION SYSTEM ESPسيستم پايداري الكترونيكي يا  (EBD) ASR  ELECTRONIC STABILITY PROGRAM SYSTEM www.mohandesidl.ir سیستم کنترل لغزش دراثرشتاب  ٍ ‏ЄC امروزه با پيشرفت زيادی که در الکترونيک و کاربرد تراشه های نيمه هادی بوجود آمده است تحول بزرگی درهدايت خودرو و ترمزهای آن رخ داده است که استفاده از ترمزهای ABSيکی از انهاست . استفاده از سيستم‌هاي کمکي و تقويت کننده الکترونيکي و مکانيکي نيز براي هر چه بهتر کردن فعاليت ترمزها بر روي انواع خودروهاي جديد به کار گرفته مي‌شود اين سيستم‌ها با وارد آوردن اندک فشاري به پدال ترمز فعال شده و بهترين نتيجه را در اختيار راننده قرار مي‌دهد . همه کسانی که تجربه ممتد رانندگی با اتومبيل به خصوص در جاده های خيس و لغزنده را دارند به خوبی می دانند که در اين شراي ط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن و به خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که کمترين نتيجه آن پرتاب خودرو به بيرون جاده است . ‏www.mohandesidl.ir ٍ ‏ЄC هدف از طراحی ترمز ABSاين بوده است که هنگام ترمزگيری کنترل خودرو حفظ شود با اين نوع ترمز ديگر نيازی نداريد که پدال ترمز را پر کنيد چندين بار فشار دهيد و يا به جهت جلوگيری از قفل شدن ترمز مرتباً ترمز گرفته و آن را رها کنيد چون سيستم به طور خودکار اين کار را انجام می دهد . تنها کافيست که پدال را به طور پيوسته و محکم فشار دهيد و در اين حالت ضرباتی در زير پايتان احساس می کنيد. ‏www.mohandesidl.ir ٍ ‏ЄC ‏ سيستم های ايمنی فوق درواقع جزء سيستم های ايمنی غيرفعال بوده ولی ESPجزء سيستم های فعال است .تفاوت ميان سيستم ايمنی فعال و غير فعال اين است که سيستم غي رفعال درواقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت خسارات جانی حادثه می کاهند ولی سيستمی مانند (ESPفعال) سبب می گردد تا اصوالً حادثه ای رخ ندهد و از بروز آن جلوگيری می نمايد. ‏www.mohandesidl.ir  ‏ جدیدترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002میالدی بر روی ٍ %27از وسایل نقلیه اروپایی ،نصب شده اس ت .این آمار در خودروهای ‏ЄC ژاپن ی و امریکای ی %75بوده و رو ب ه افزای ش اس ت .ای ن سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی س طح جاده و حف ظ ثبات آن در هنگام پیچیدن ،طراح ی شده اس ت .اگ ر راننده ب ا گردش سریع فرمان ،کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد ،سیستم ESPآن را به مسیر اصلی خود بر می گرداند. اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخ های آن فعال شود ،به دلیل اختالف سرعت ،در جهت همان چرخ می چرخد .راننده با فشردن یکی از پدال ها یا اهرم های موجود در زیر پای خود خودرو را به س مت دلخواه ،هدای ت م ی کند .س یستم ESPهنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو آن را به مسیر اولیه خود باز می گرداند ،ESP .لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ ،کنترل می کند و خودرو را به مسیر موردنظر راننده بر می گرداند. ‏www.prozhe.com ٍ ‏ЄC با اندازه گيری مداوم اين پارامترها وضعيت حرکتی خودرو رو بررسی ميکند: ‏ سرعت گردش هر چرخ و سرعت حرکت خودرو ‏ وضعيت قرار گيری فرمان و محاسبه سرعت گرداندن فرمان ‏ ميزان شتاب وارده طولی و شعاعی به خودرو ‏ وضعيت موتور از نظر گشتاور توليدی ‏ در بعضی از گونه ها تعدادی سنسور برای بررسی وضعيت مسير حرکت از نظر خيس يا خشک بودن و همينطور ميزان لغزندگی مسير حرکت هم وجود دارد . ‏www.mohandesidl.ir  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ٍ با اندازه گیری مداوم این پارامترها وضعیت حرکتی خودرو رو بررسی می کندЄC: -1سرعت گردش هر چرخ و سرعت حرکت خودرو. -2وضعیت قرارگیری فرمان و همینطور محاسبه سرعت گرداندن فرمان. -3میزان شتاب وارده طولی و شعاعی به خودرو. -4وضعیت موتور از نظر گشتاور تولیدی. -5در بعضی از گونه ها تعدادی سنسور برای بررسی وضعیت مسیر حرکت از نظر خیس یا خشک بودن و همینطور میزان لغزندگی مسیر حرکت هم وجود دارد. بعد از بررسی پارامترهای فوق ESPیک نقشه کلی از نظر چگونگی حرکت خودرو و وضعیت چرخ ها تنظیم می کند و با مقایسه این مقادیر ایده آل مورد نیاز خودرو تصمیم به دخالت در امر رانندگی می گیرد .به این ترتیب که با توجه به سرعت حرکت خودرو و شتاب وارده به خودرو از جهات مختلف و همینطور چگونگی کارکرد راننده با فرمان نتیجه گیری می کند که شرایط حرکت خودرو عادی ی ا ب ا اندر اس تیر (انحراف قس مت جلوی خودرو) و ی ا اور استیر (انحراف قسمت عقب خودرو). ‏www.prozhe.com  وقتی خودرويی از مسير خود خارج می شود و يا از فرمان و اراده راننده پيروی نمی نمايد عملياتی برای جلوگيری از اين پديده اجرا ميگردد .بنابراين خودرو طوری عمل می نمايد که گويی دارای چهار پدال ترمز است و هر يک از چرخ ها دارای يک ديسک ترمز جداگانه هستند. ‏ اگر چه انسان با پايش فقط يک پدال ترمز فشار می دهد سيستم ESPقادر است که چرخ های خودرو را با ترمز متفاوتی به توقف وا دارد. ‏ ترمز ESPدرهر ثانيه 25بار وضعيت خودرو را کنترل می نمايد که آيا بر روی خط حرکت قرار دارد يا خير و ضمناً به سرعت از انحراف در لحظات اوليه جلوگيری می نمايد و اين فرقی نمی کند که آيا خودرو در حال شتاب گيری درسرعت يکنواخت است و يا در حال ترمز. ‏www.mohandesidl.ir ٍ ‏ЄC  ‏ ٍ فرض می کنیم شما با شرعت 120کیلومتر وارد یک پیچ چپ گرد می شوید .درЄC این شرایط شما فرمان را مطابق با زاویه پیچ به سمت چپ می پیچانید ولی خودروی شما مث ً ال به دلیل لغزنده بودن سطح حرکت یا اشتباه شما در تخمین حداکثر سرعتی که خودرو توان تحملش را در این پیچ دارد دچار پدیده اندر استیر می شود و با انحراف قسمت جلو و عدم پیروی چرخ های جلو از زاویه فرمانی که شما برای پیچیدن تعیین کرده بودید شروع به لیز خوردن به سمت خارج پیچ (یعنی سمت راست) می کند و در حقیقت میزان انحراف به سمت چپ ماشین کمتر از میزان مورد نیاز برای طی کردن پیچ است. در یک خودرو معمولی یک راننده عادی در صورت مواجه با چنین پدیده ای فرمان رو بیشتر به سمت چپ می پیچاند و ممکن است ترمز رو هم بگیرد .همه این موارد باعث می شوند که اندر استیر تشدید شود و شما حتم ًا از پیچ خارج شوید و با موانع کنار مسیر برخورد کنید (یک راننده حرفه ای در چنین شرایطی پا را از روی پدال گاز بر می دارد و فرمان را به سمت راست می گرداند تا چرخ های جلو مجدداً چسبندگی به دست آورند و بعد یا به کمک کمپرس موتور یا با کمک کمی گاز خودرو را وادار به اور استیر شدن و اصالح انحراف می کند). ‏www.prozhe.com  ٍ سیستم ESPسریعاً با توجه به زاویه فرمان شما سرعت حرکت و میزان شتاب جانبی وارده شرایط اندر استیر شما روЄC حس می کند و برای اصالح اشتباه شما ابتدا ترمز چرخ جلوئی سمت چپ (یعنی چرخ داخلی قوس پیچ) را فعال می کند .این کار باعث می شود جلوی خودروی شما شروع به گردش به سمت داخلی پیچ کند بسته به میزان انحراف و سرعت شما ،اگر مسیر حرکت اصالح شود سیستم از مدار خارج می شود .اگر اصالح نشود سیستم ممکن است با وارد کردن کمی از نیروی موتور به چرخ عقب بیرونی پیچ یا فعال کردن ترمز چرخ عقب داخلی پیچ در حالی که ترمز چرخ جلوی سمت چپ را هم گرفته (که تصمیم گیری در مورد کلیه این موارد به عهده خود سیستم و برنامه ای است که براش تعریف شده) مسیر حرکت شما را تا رسیدن به مقادیر خواسته شده و ایمن اصالح کند. ‏www.prozhe.com ٍ ЄC www.prozhe.com  ‏ ٍ ‏ЄC شما با یک خودروی دیفرانسیل عقب در حالی که وزن بر روی محور عقب چندان زیاد هم نیست با سرعت باال وارد یک پیچ راست گرد می شوید و در حالی که پدال گاز را فشار می دهید سعی می کنید پیچ را با حداکثر سرعت طی کنید. در اینجا به دلیل وارد آوردن فشار اضافه به چرخ های عقب و همینطور س بک ت ر بودن محور عق ب ،خودرو چسبندگی چرخ های عقب را از دست می دهد و شروع به اور استیر می کند و قسمت عقب خودرو به سمت خارج پیچ منحرف می شود .در واقع با زاویه ای بیشتر از زاویه مورد نیاز برای گردش به سمت راست می پیچد و در صورت ادامه این وضعیت وارد شانه خاکی داخل پیچ می شود .که کنترلش برای یک راننده عادی مشکل است. ‏www.prozhe.com  سیستم ای اس پی مجدداً با اندازه گیری زاویه فرمان و شتاب جانبی وارده ٍ سریعاً وضعیت اور استیر را تشخیص داده و برای کنترل این وضعیت چرخ ‏ЄC جلوی سمت چپ (چرخ سمت قوس خارجی پیچ) را وادار به ترمز شدن می کند .باز هم این کار مثل حالت چرخش تانک موجب کشیده شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پیچ و اصالح اور استیر می شود .این سیستم ممکن است برای اصالح بیشتر چرخ داخلی (یعنی چرخ سمت راست) عقب را هم ترمز کند یا کمی به نیروی موتور انتقالی به سمت مخالف عقب اضافه کند و تا اصالح کامل مسیر حرکت مطابق زاویه فرمان این کار را انجام می دهد این را در نظر داشته باشید که درست است که سیستم ای اس پی تقریباً مثل یک راننده ماهر به شما کمک می کند تا چیپ ها را سریع تر و ایمن تر طی کنید ولی هرگز نمی تواند به خوبی و سرعت یک راننده حرفه ای این کار رو برای شما انجام دهد و رانندگان حرفه ای برای اینکه بتواند از حداکثر سرعت ممکن برای عبور از پیچ ها استفاده کنند هرگز نمی توانند با ای اس پی کار کنند و حتم ًا باید آن را از مدار خارج کنند. ‏www.prozhe.com  بعد از بررسی پارا مترها فوق ESPيک نقشه کلی از نظر چگونگی حرکت خودرو و وضعيت چرخها تنظيم ميکند و با مقايسه اين مقادير با مقادير ايده آل مورد نياز خودرو تصميم به دخالت در امر رانندگی ميگيرد.به اين ترتيب که با توجه به سرعت حرکت خودرو و شتاب وارده به خودرو از جهات مختلف و همينطور چگونگی کارکرد راننده با فرمان نتيجه گيری ميکنه که شرايط حرکت خودرو عادی يا ( انحراف قسمت جلوی خودرو ) و يا ( انحراف قسمت عقب خودرو ) .در صورت اندر يا اور استير بودن با استفاده تکي يا توام از ترمز چرخها و گاها" گشتاور موتور ،شروع به اصالح وضعيت حرکت خودرو ميکند . ‏www.mohandesidl.ir ٍ ‏ЄC ٍ ЄC www.prozhe.com ٍ ‏ЄC ‏ سیستم های ایمنی فوق در واقع جزء سیستم های ایمنی غیر فعال بوده ولی ESPجزء سیستم های فعال است .تفاوت میان سیستم ایمنی فعال و غیر فعال این است که سیستم غیر فعال در واقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت خسارات جانی حادثه می کاهند ولی سیستمی مانند ( ESPفعال) سبب می گردد تا اصو ً ال حادثه ای رخ ندهد و از بروز آن جلوگیری می نماید. ‏www.prozhe.com  ‏ ‏ ٍ فرض کنید خودرویی در حال حرکت در یک پیچ راست گرد بر روی لکه ‏ЄC روغنی لیز می خورد ،در این موقع ESPوارد عمل شده و با ترمز مناسب، فشاری را به خودرو وارد می آورد تا آن به سمت راست منحرف شده و در مسیر ضروری قرار گیرد .نتیجه می گیریم که ،این عکس العمل از تصادف خودرو با وسائل نقلیه ای که از رو به رو در حال حرکت هستند جلوگیری می نماید. روشی که با آن ترمز ESPکار می کند را می توان با عکس العمل یک سورتمه برفی روی برف توضیح داد؛ در این صورت ما بر روی ترمز سمت چپ فشار وارد می آوریم و سورتمه را به طرف چپ منحرف می نماییم و اگر بخواهیم به طرف راست حرکت کنیم ترمز سمت راست را فشار می دهیم تا سورتمه به طرف راست حرکت نماید. ترمز ESPدر هر ثانیه 25بار وضعیت خودرو را کنترل می نماید که آیا بر روی خط حرکت قرار دارد یا خیر و ضمن ًا به سرعت از انحرفا در لحظات اولیه جلوگیری می نماید و این فرقی نمی کند که آیا خودرو در حال شتاب گیری در سرعت یکنواخت است و یا در حال ترمز. ‏www.prozhe.com  ESPف قط ب ر رویچرخ هایخودرو اثر ن میگ ذارد .ق بلاز آن که اینٍ تورات ازدارنده خود را ص ادر ن ماید ب ر رویع ملکرد ب س یستمم درند س ‏ЄC م وتور ت أثیر گ ذاش ته و ق درتم وتور را ت قلبلم ید هد .ع ملف وقاز وارد آورد نف شار زیاد ب ر رویچرخ د نده ها و ق طعاتم تحرکج لوگ یریم ی ک ند .در ای نص ورتک اف یاس تک ه ف قط ران نده ف رمانرا ب ه س مت د ل خواه ب گردان د ESP ،ب قیه ک ار را ان جام خواهد داد .ران نده خودرویف اقد ESPدر ای نگ ون ه م واقع ش دیداً د چار اضطرابو پ ساز آ ند چار خ سارتخواه د گ رد ی د زیرا ب رایت ثبیتوضعیتخودرو اغلب ب یشاز حد ل زوم ف رمانرا ب ه راس تو ی ا چ پخواهد گ ردان ید ت ا م وفق ب ه ک نترلخودرو گ ردد و ای نامر ،خود ب اعثخروج خودرو از ک نترل ران نده م یش ود .م خصوصًا زمان یک ه ران نده م جبور اس تاب تدا خودرو را پ عنیخودروهایم قاب لهدای تک ند و س پسب ر رویم سیر ب ه س متچ ی ت ه ع بور خ طوط خودروهایهمم سیر س متراس ،تک ه ای نامر م مکناس ب اعث یز ل اب ماید و ای نحرکاتش دید ب رعتخودرو را د چار پ یچ و ت ن س ، خورد نم ضاعفو ی ا واژگون یخودرو م یگ ردد. ‏www.prozhe.com ٍ ЄC www.prozhe.com  ‏ ‏ ‏ ‏ ، سب هره گ یریآنت وس ط ک ارخان جات ESPم یت واند ب ر ح ب خودروسازی ن ام ٍ هایم تفاوت یرا ب ه خود ب گیرد .م ً ثالای نس یستمدر خودرویب ام و ،DSCدر پ ورش ه ،PSMدر م یتسوپیشی ،MASCدر هوندا VSAو در ت ویوتا ‏ЄC VSCن ام گ ذاریش ده اس .ت آقای دکتر «روبرت سویل» از بخش تحقیقات کارخانه خودروسازی فولکس واگن در این مورد مطالعات دقیقی را به انجام رسانیده است .او می خواست بداند که تا چه میزان این سیستم جدید موثر است؟ وی وضعیت تصادفات مدل های مختلف خودروها فولکس واگن مجهز به ESPو یا بدون سیستم ESPمورد مطالعه قرار داد و به نتایج شگفت انگیزی رسید: در چهار ،پنجم موارد در خودروهای دارای ESPاز خروج مسیر جلوگیری به عمل آمد. این یک موفقیت بسیار ارزشمند است زیرا در 25درصد تصادفات خودرو لیز می خورد و یا از مسیر خارج می شود. ایشان سپس محاسباتی را با توجه به تعداد موجود خودروها در آلمان انجام داده و چنین نتیجه گرفت .اگر تمام خودروهای آلمان در سال 2002میالدی مجهز به سیستم ترمز ESPبودند تعداد تصادفات مرگبار به شدت کاهش می یافت. ‏www.prozhe.com ٍ ‏ЄC ‏ در شرايط خاص مثل برف و يخ زد گي زمين اين سيستم باعث اختالل در عملكرد ترمز و حركت خودرو مي شود . ‏ در اين مورد بايد ESPرا توسط كليد مربوطه خاموش كرد . ‏www.mohandesidl.ir ٍ ‏ЄC ‏ ‏ س یستم ترم ز EBDب ه عنوان ی ک س یستم مکم ل ترمزی و به عنوان جانشینی جهت شیر تقسیم در سیستم های ترمز خواهد شد .با استفاده از این سیستم ،توزیع فشار نیروی ترمزی به قسمت های جلو و عقب خودرو یکسان شده و از کشیدن شدن ترمز در هنگام قف ل شدن چرخ عق ب جلوگیری کرده و در نهای ت باعث افزایش بازده سیستم ترمز در تمامی شرایط رانندگی خواهد شد. مثال اگر نصف ماشین شما روی یخ و دو چرخ دیگه روی آسفالت باشد اگر از سیستم ای بی اس استفاده کنید ماشین به طرفی که آس فالته اس ت منحرف شده و از مس یر خارج م ی شود ول ی اگر سیستم ای بی دی داشته باشد از این انحراف هم جلوگیری می کند. ‏www.prozhe.com  ‏ ‏ ‏ ‏ ٍ ‏ЄC )1این سیستم بر اساس کنترل تقریبی ترمزی در نزدیکی منحنی توزیع فشار مورد نیاز می باشد (منحنی ایده آل توزیع نیروی ترمزی) که توسط افزودن یک مدار منطقی در واحد کنترل الکترونیک سیستم ABSحاصل خواهد شد. )2فشار ترم ز عق ب ب ه طوری کنترل م ی شود ک ه نرخ لغزش قس مت عقب خودرو معموالً کمتر یا برابر با قسمت جلو می باشد .کنترل فشار ترمز عقب بر اس اس نرخ لغزش محاس به شده بر مبنای اطالعات س نسور سرعت چرخ در زمان ترمزگیری ،انجام می گیرد. )3قف ل شدن چرخ عق ب ب ه هیچ عنوان قب ل از قف ل شدن چرخ جلو رخ نخواهد داد. )4نیروی ترمزی با افزایش فشار مایع ترمز افزایش خواهد یافت. )5در نهایت کل نیروی ترمزی با کنترل نیروی ق ترمزی توسط فشار سیال هیدرولیکی روغن ترمز که مورد نیاز هر چرخ مطابق با شرایط اصطحکاکی سطح می باشد تحقق خواهد یافت. ‏www.prozhe.com ٍ ‏ЄC ‏ -1بهبود شرایط عملکردی سیستم ترمز. ‏ -2تصحیح شرایط سیستم ترمز در هنگام رانندگی در سطوح مختلف جاده. ‏ -3حذف سیستم شیر تقسیم ترمز. ‏ -4تشخیص عیوب سیستم توسط المپ اخطار. ‏www.prozhe.com  ٍ ‏ЄC تص ادف های منج ر ب ه لغزیدن ی ا واژگون شدن از رای ج ترین تصادف های کامیون ها هستند برای آنکه به شما کمک کنیم از عهده شرایط دشوار بر آیید ESPرا طراحی کرده اند ای اس پ ی از طری ق تعام ل بین س یستم الکترونیک ی ترمز کامیون سیستم مدیریت موتور و سیستم ترمز تریلر با نیروهایی که می خواهن د کامیون را از جاده خارج کنن د مقابل ه م ی کن د این سیستم از سه سنسور روی کشنده تشکیل شده است که زاویه انحراف شتاب جانبی وضعیت فرمان را اندازه گیری می کند یک دس تگاه مرکزی مقادی ر اندازه گیری شده را محاس به م ی کند وقتی این مقادیر با هم مطابقت ندارند ترمزها جداگانه روی یک یا چند چرخ فعال می شوند همزمان گشتاور موتور کاهش داده می شود تا سرعت حرکت کم شده و مجدداً تعادل برقرار شود. ‏www.prozhe.com ٍ ‏ЄC ‏ EBDم خصوصت قسیمن یرو رویچ هار چرخ ب رایح فظت عاد لاس .تت مام خودروهاییک ه م جهز ب ه ABSهستند EBDهمدارند .ول یESP طی ه ت رمز ن دارد و ب ه ب ا الرفتنک نترل ک نترلپ ایداریخودرو اس تو رب ب مک یک ند .ن ه ت نها در پ یچ ب لکه م های ا الک ب هتر در پ یچ ب ا س رعت ب مک یک ند .م ً ثالاگر ش ما م یخواهید م های رفیو ل غزنده خ یلیک در جاد ه ب ت ویپ یچ ت رمز ک نید (م اش ینیم جهز ب ه )EBDم سلمًا چرخیک ه داخل ت ه خاطر اینکه دور ک متریم یزند ب اید ن یرویک متریدریافت پ یچ اس ب ی اشدEBD . نحرف شود اینوظیفه ت رمز EBDم ب ن ک ند ت ا م اش ینم نحرف شدن ن وقتیوارد ع ملم یش ود ک ه ت رمز گ رفته ش ود ک ه ب رایم ین یرویت رمز رویچ هار چرخ را ک مو زیاد م یک ند ت ا م اش ینم نحرف م اش ن ورت یاز ،وارد ن رفتن رمز ت وس طران نده ،در ص ت ن شود .ول ی ESPب دونگ روی عضیاز چرخ ها م ان ع م نحرفش دنم ی ع ملم یش ود و ب ا ت رمز گ رفتن ب ش ود. ‏www.prozhe.com ٍ ЄC  پایان www.prozhe.com

37,000 تومان