صفحه 1:
به نام خدا
تثورى هاى رهبرى و مديريت اموزشى
بهار 1404
صفحه 2:
06520
ااا ا ل م ا 000
i a 2 > ا ل Ne
سياسى و اتتلاف ها Te
صفحه 3:
صفحه 4:
وست[[۱۹33) جهت گیری روند بین المللی به سوی خود مدیریتی در آموزش فضا رآ
پرای فعالیت های سیاسی گستردش داده است مدارس مسئولیت بیشتری در قبال
آمورات خوددارند
هویل (۱۹۹۱) تفاوت بین سیاست های سطح خرد مدیریت و سیاست ایجاد کرده
است. نطریه های سیاست در سطح خرد ضرورتاً تغییر یافته اند چگونه سیاست های
۴ ۶ ار ارهایی را شکل مبدهند که توسط آنها کارکنان مدرسه نسبت بد
فشارهای بیرونی مثل مقاومت گوشه گیری و تشریفات پاسخگو باشد پژوهش
بآلدریج نشان داده که مدل های سیاسی نسبتاً بیش از دیدگاه های رسمی وهمکارانه
)000 زر آموزش بالاتر به دست می دهد.
بنظر او در مدارس گروه های ذینفع فعال هستند و به طرق مختلف عقاید خود را بیان
می کنند و به شکل های مختلف بر تصمیم گیری ها تاثیر می گذارند. بنظر او تدوین و
بازنگری سیاست ها و تغییر آنها مطابق نظر گروه ها مستلزم آن است که قدرت و
نفوذ فرایند پیچیده ای را طی کند.
صفحه 5:
1 به جای کل سازمان بر فعالیت گروه ها تاکید دارند. به سوی دستاورد خودشان
6 متقابل گروه ها محور این مدل هاست در حالل>. ۱۳۳۰
0 كارا ۰ سطح سازمانی توجه دارند.
2 مدل های سیاسی به بررسی منافع گروه های ذینفع می پردازداز طریق
00000 ای اطتلاف اهداف تعبین می شود. از نظر مورگان از ۳۳۲
00 لک ها تهایتا حل و فصل می شود.
| وب رواج تعارض در سازمان ها اشازه دارند. از ۳۱۱
00 0 إل ان خاص خود هستند در جایی که تضاد منافع با سای ۴ 9
پیش می آید تعارض بروز می کند.
مدل های رسمی تصمیمات را از طریق یک فرایند no کنند
صفحه 6:
110111
الا ار _
pony
ساختار اجتماعى: .1
2 بیان منافع:
صفحه 7:
۲ فشارها واکنش نشان می دهند این ۲ 9۳
9 ها ادعاهای بسیاری عليه بکدیگر فطل ۱
8 افراد قدرتمند چانه زنی و مذاک ۳
می شود .
هاق صويب شد ۰ )ا
پایان ماجرا نیست و بازنده ها برای :
صفحه 8:
5
فدرت ممکنه به عنوان توانایی تعیین رفتار دیگران با توانایی مشخص کردن نتیجه
٩ 2 در نطظر گرفته بشه
8 ۱ ۲ تاری قدرت در سازمان است و نفود عامل تاکتیکی و بو ۱
ا ۱ ی قدرت است و نفوذ جنبه غیررسمی .
68 اثتبار قانونی در تصمیم گیری است نفوذ جزو حقوق سار ۳
4 افندار زبردستان را وادار به اطاعت می کند ولی نفوذ اطاعت داوطلبانه است.
رو و از بالا به پایین است ولی نفوذ دوطرفه و روند بالابه بای
به بالا دارد.
با
6 منبع اقتدار ساختاری است و لی منبع نفوذ ویژگی های شخصیتی, تخصص با موقعیتی
است.
7 افتدار محدود است و دامنه آن توسط قانون مشخص شده است ولی تفوذ نامحدود
است و دامنه آن در هاله ای از ابهام است.
صفحه 9:
شش نوع قدرت مهم مرتبط با مدارس و دانشکده
ار
صفحه 10:
. افراد داراى جاذبه. فصاحت كلامى و مهارت هاو
قدرتمندى هستند و مى توانند بر رفتار ها و ته
مدير در ترفيع و تخصيص منايع يا كلاس ها اختيار دارد. اين
نشات مى كيرد و در مورد افرادى كه به ياداش ها علا
آبينه مقابل قدرت ياداش ار 0000
دارد. اين قدرت توانايى محدود كردن, تهديد کردن, مداخله
صفحه 11:
غع برای دستیابی بیشتر به منایع با
انها دردستیابی به منابع نشان دهنده 25
بخشی از سیاست خرد است که عرصه
صفحه 12:
صفحه 13:
HE!
1
THE IMPACT OF LEADERSHIP STYLES, WORKING ATMOS!
AND ORGANIZATION STRUCTURE FACTORS TOWARD:
ORGANIZATIONAL EFFICIENCY IN CHINA-THAILAND CROSS-
BORDER ELECTRONIC COMMERCE COMPANIES
Liu Infang
Suthinan Pomsuwan
Master of Business Administration (English Program), Bangkok University
وانگ و ژانگ (2021) خاطرنشان می کنند که اثربخشی رهبری در زمینه
های فرهنگی متفاوت است و نیاز به سا زگاری را برجسته می کند.
شرکتهای چینی معمولاً فضای کاری جدی را حفظ میکنند که بر احترام به
0 ۱ کید دارد. که میتواند کارایی را افزایش دهد (برتر ۲۱۱38
با این حال, مسئولیتهای نامشخص در برخی شرکتها میتواند منجر به
7 ور گمی مدیریت و نارضایتی کارکنان و در نتیجه ناکارآمدی و جابجایی
شود (چن و همکاران, 2020).
این مطالعه چگونگی تأثیر این عوامل بر کارایی سازمانی را تحلیل میکند و
بر اهمیت انطباق شیوههای مدیریت با شرایط محلی در تجارت الکترونیک
فرامرزی تأکید میکند
صفحه 14:
AHR. 00
یدیا یک استارتاب با شرکت کوچک, رهبری تفويضى مى تواند انكيزه كاركنان رآ بأ
اَن قدرت تصميم كيرى به كاركنان افزايش san) كه انكيزه آنها را بای 7
وظایف افزایش می دهد. همجنين خلاقيت را تقویت می کند و اعضای تیم را قاار
هی سازد تا نواوری کنند و مهارت های حل مسئله خود را بهبود بخشند.
بهرگوی و باسین. )2016(
رهبری نیروی مهمی در افزایش Sloe شرکت است.
0000 ی لایس تيب الهام, و سینتاء )2022(
8 ور قابل توجهی بر عملکرد کارکنان IS cs wl
لا اي و توانای آنها برای کار در شرایط بهیته تأثر ۰ ۱۱
۳۲۲۱۰۱۰ ۰ بط انگیزه کارکنان که نقش مهمی در بهره ٩
وإاسطة مى شوند 0
0 ياك وكامروززمان.(2020)
در دنياي كيب و كار امروزء محيط كار به طور فزابنده إى به عنوان يك عامل
000 000 ره وري و عملكرد كاركنان در نظر كرف 700000
0 إآن أبدبه طورمتظم محيط كارى شرکت خود را به روز کل NY
ويد كه از اين اهداق يشتيبانى مى كند
صفحه 15:
|۱9 7 sl sjiLiwl
200
يذيرش همكار:
Pare.
5200000000
كنترل جلسات :
صفحه 16:
tila sla Jr ۱ ساختارء Ey | و
رهبری
صفحه 17:
8۶ های سیاسی: ساختار سازمانی
صفحه 18:
5و[ های سیاسی خارجی بر تاثیر آشکار محیط بیرونی تاکید دار
( ودل های سیاسی فرض می شود نف وذ خارجی از طریق 5 روو
ها؛ مدیران و رسا منتقل می شوند ولی مدل های رسمی معنقدند
فشارها از طریق مدیران و روسا منتقل no شوند. یعنی تحت تأثیر
فشارهای خارجی هستند
فشارها به عنوان یک عضو مشخص در فرایند تصمیم گیری دخالت
دارد
بتابراین مدیریت محیط خارجی و کنترل مرز مدرسه و محیط برای
4م 00100 ا أدكء داد هر ها ماهییت ماس سا ۳۳
صفحه 19:
رهبری دو جنبه اساسی دارد:
020200 ول فرایند مباحثات اصلی و تعاملات ان ۳۳۳
قدرت بالایی برخوردارست و می تواند ارزش ها و اهداف خود را در
کلسات مطرح کند و بر تصمیمات تاثیر بگذارد.
وظیفه دوم رهبری حفظ کارایی سازمان است. برای دستیابی به
0 رشران بعنوان واسطه عمل مى كنند و( |07 0000
کی استهاترغيب مى کنند. برقراری ارب ۱۲۱ ۱۳۱۲
های اصلی رهبران می باشد
صفحه 20:
بويل و ديلمان جهار قانون را به رهبران سياسى
توصيه مى كنند:
صفحه 21:
رهبری تعاملی نوعی رهبری است که در آن ارتباط و تعامل با معلمان به بعضی از
وتات متیر و آرزشمند بستگی دارد برای یک معلم ارتباط بین مدير و معلم معمولا
مقطعی کوتاه مدت بوده و رهبری تعاملی قویتر و پیچیده تر بوده رهبری تعاملی
توعی استراتژی سیاسی رسمی است.
010 تاملی سه سطح دارد:
8 ۱ بر تبادلات سازنده رهبر و پیروان اشاره دارد.
10 دن بر استنیا - فعال: رهبر رفتار پیروان را منترل و اقداما ۱۱
ند
8 .ند تا زمانی که مشکل بروز کند.
segues pple که از مدیر عادی بودن به مدیر رهبر بودن تغییر مسیر بدهند با از سوی
|| 00 ار به سمت رهبری تحولی حرکت کنند
صفحه 22:
اصلی آن بیشتر بروی سیاست است.
ای ذینفع در تصمیم گیری تاکید می کنند و به سطح
اسی خیلی قاطع روی امور سیاسی دارد فرایند منطق
یی شرح می دهنداما قدرت خود را مستقیم |
اسی, فعالیت بروکراتیک و همکارانه دشوار |
سياسى را به روش همکارانه اعماا
صفحه 23:
تآري از معلمان و مدیران مدرسه معتقدند که مدلهاي سياسي بآ
کر آنها همخواني داشته و راهنماي عمل آنها میا ۳۲
ی عسلکرد مدارس و دانشگاه هارا به خویی es
لیکن باید به همراه مدلهاي رسمي و مشاركتي در نظر گرفته شوند؛
۴ را بنظر بنت بعنوان مدیر یک مدرسه: سای ]0 0007
مدارس وجود دارند و نمی توان گروه بندی ها را تنها ناشی از تفاوت
000 انست بلکه کارکنان دارای جهان بینی ها ۳۲۱
کی ان اکر مدیران علل تعارضات را دربابند بهس ۲۰ ۳۱
ارتباط برقرار کنند و تصمیم گیری کنند.
در نهایت مدلهای سیاسی عملکرد مدارس را بخوبی تشریح می کند
ولی باید به همراه مدل های همکارانه و رسمی در نظر گرفته شوند.
صفحه 24:
به نام خدا
تئوری های رهبری و مدیریت آموزشی
بهار 1404
مدل های سیاسی
ویژگی های اصلی
مدیریت
مدل های سیاسی تصمیم گیری را به عنوان یک فرایند معامله یا چانه زنی
مشخص میسازند.
آنها فرض می کنند که سازمان ها حوزه های سیاسی هستند که افراد درگیر در
فعالیت های سیاسی در تعقیب منافع خودشان هستند تجزیه و تحلیل بر روی
توزیع قدرت و نفوذ در سازمان ها و همچنین بر روی چانه زنی و مذاکره است.
مدل های سیاسی فرض می کنند در سازمان ها سیاست ها و تصمیمات از
طریق فرایند مذاکره و گفتگو مطرح می شوند .برای نیل به اهداف ،گروه های
سیاسی و ائتالف ها شکل می گیرند.
در سطح مدرسه مدل های سیاسی ،سیاسTTت خTTرد ( )Micro politicsنامیTTده می
شوند.
سیاست خرد از نظر ماهینی:
ماوهینی ( )۱۹۹۹سیاسTTت هTTای سTTطح خTTود را بTTه عنTTوان تعامTTل و ایTTدئولوژی هTTای
سیاسTی سیسTتم هTای اجتمTاعی ،معلمTان ،مTدیران معلمTان و دانش آمTوزان درون
ساختارهای مدارس » توصیف میکنند این ممکن است به عنوان خرده سیسTTتم هTTای
درون سازمانی مورد بازنگری قرار گیرد
مادامی که حکومت های ملی و محلی چارچوب های گسترده ای برای آموزش تعیین
می کنند مدل های سیاسی در مدارس و دانشگاه هTTا و سTTایر سTTازمان هTTا فقTTط بTTه
میزانی که آنها به احزاب سیاسی وابسته اند کار میکنند.
وست ( )۱۹۹۹جهت گیری روند بین المللی به سوی خود مدیریتی در آموزش فضا را
برای فعالیت های سیاسی گستردش داده است مدارس مسئولیت بیشتری در قبال
امورات خوددارند
هويل ( )۱۹۹۱تفاوت بین سیاست های سطح خرد مدیریت و سیاست ایجاد کرده
است .نظریه های سیاست در سطح خرد ضرورتًا تغییر یافته اند چگونه سیاست های
سطح خرد ابزارهایی را شکل میدهند که توسط آنها کارکنان مدرسه نسبت به
فشارهای بیرونی مثل مقاومت گوشه گیری و تشریفات پاسخگو باشد پژوهش
بالدریج نشان داده که مدل های سیاسی نسبتًا بیش از دیدگاه های رسمی وهمکارانه
واقعیت زندگی در آموزش باالتر به دست می دهد.
بنظر او در مدارس گروه های ذینفع فعال هستند و به طرق مختلف عقاید خود را بیان
می کنند و به شکل های مختلف بر تصمیم گیری ها تاثیر می گذارند .بنظر او تدوین و
بازنگری سیاست ها و تغییر آنها مطابق نظر گروه ها مستلزم آن است که قدرت و
نفوذ فرایند پیچیده ای را طی کند.
ویژگی های مدل های سیاسی
. 1به جای کل سازمان بر فعالیت گروه ها تاکید دارند .به سوی دستاورد خودشان
عمل می کنند روابط متقابل گروه ها محور این مدل هاست در حالیکه مدل های
رسمی و همکارانه به سطح سازمانی توجه دارند.
. 2مدل های سیاسی به بررسی منافع گروه های ذینفع می پردازداز طریق
مذاکرات بین اعضای اظتالف اهداف تعیین می شود .از نظر مورگان از طریق آن
اختالفات عالقه ها نهایتا حل و فصل می شود.
. 3مدل های سیاسی به رواج تعارض در سازمان ها اشاره دارند .از آنجا که
گروهها بدنبال منافع خاص خود هستند در جایی که تضاد منافع با سایر گروه ها
پیش می آید تعارض بروز می کند.
مدل های رسمی تصمیمات را از طریق یک فرایند عقالنی پیروی می کنند
مدل سیاسی بالدریج
از نظر بالدریج تئوری سیاست گذاری 5مرحله خط مشی راا در نظر می
گیرد:
.1ساختار اجتماعی :بافت اجتماع از گروه هایی با عقاید سیاسی متفاوت
تشکیل شده است و عالئق ،اهداف ،ارزش ها و تصمیمات هر گروه ممکن
است به گروه دیگر آسیب رساند .این پیچیدگی ساختار منشا تعارضات زیادی
می گردد.
.2بیان منافع :گروه ها جهت به کرسی نشاندن اهدافشان باید عالئق خود
را به دستگاه های تصمیم گیرنده قانونی بیان کنند و برای این کار عالئق را از
راه های مختلف اعمال فشار به نفوذ تبدیل می کنند.
مدل سیاسی بالدریج
.3مرحله قانونی :در این مرحله عالیق به سیاست تبدیل می شود و هیات
های های قانونی در برابر فشارها واکنش نشان می دهند این کار طی فرایندی
صورت می گیرد که گروه ها ادعاهای بسیاری علیه یکدیگر مطرح می کنند،
جلسات تشکیل می گردد افراد قدرتمند چانه زنی و مذاکره می کنند و
توافقات حاصل می شود .
.4تدوین سیاست :نتیجه نهایی مرحله قانونی است .منافع بیان شده
مراحل تعارض و توافق را طی می کنند و سیاست های اجرایی که تصمیمات
معتبر و الزام آور هستند تدوین می گردند.
.5اجرای سیاست :سیاست های تصویب شده جهت اجرا به بروکرات ها
واگذار می گردد .البته این پایان ماجرا نیست و بازنده ها برای بیان مجدد
منافع آماده می شوند و چرخه جدیدی از تعارض ظاهر می شود.
منابع قدرت در آموزش
قدرت ممکنه به عنوان توانایی تعیین رفتار دیگران با توانایی مشخص کردن نتیجه
درگیری در نظر گرفته بشه
.1اقتدار جنبه ساختاری قدرت در سازمان است و نفوذ عامل تاکتیکی و پویاست.
.2اقتدار جنبه رسمی قدرت است و نفوذ جنبه غیررسمی .
.3اقتدار نشانگر اختیار قانونی در تصمیم گیری است نفوذ جزو حقوق سازمانی نیست.
.4اقتدار زیردستان را وادار به اطاعت می کند ولی نفوذ اطاعت داوطلبانه است.
.5اقتدار یک طرفه و از باال به پایین است ولی نفوذ دوطرفه و روند باالبه پایین و پایین
به باال دارد.
.6منبع اقتدار ساختاری است و لی منبع نفوذ ویژگی های شخصیتی ،تخصص یا موقعیتی
است.
.7اقتدار محدود است و دامنه آن توسط قانون مشخص شده است ولی نفوذ نامحدود
است و دامنه آن در هاله ای از ابهام است.
شش نوع قدرت مهم مرتبط با مدارس و دانشکده
.1قدرت موقعیتی :قدرت در سازمان در دست افرادی است که پست
رسمی دارند .این قدرت قانونی و مشروع است .مشروعیت نوعی تایید اجتماعی
است و زمانی رخ می دهد که افراد ،اختیار صاحب قدرت را تایید کنند و اطاعت
از وی را وظیفه خود بدانند .در مدارس مدیر از اقتدار قانونی برخوردار است
البته سایر کارکنان به تناسب پست خود و جایگاه خود در سلسله مراتب از قدرت
برخوردارند مانند معاون ،سرگروه ،رئیس انجمن ،نماینده معلمان.
.2قدرت تخصصی :این نوع قدرت در سازمان های حرفه ای منبع قابل توجهی
است که در دست افراد متخصص است .مشروعیت این نوع قدرت از دانش و
تخصص است و مدیران نباید نظر خود را بر متخصصان تحمیل کنند.
شش نوع قدرت
.3قدرت شخصی :افراد دارای جاذبه ،فصاحت کالمی و مهارت های سیاسی
هستند آدم های قدرتمندی هستند و می توانند بر رفتار ها و تصمیمات تاثیر
بگذارند و درامور مهم اعمال نظر کنند.
.4کنترل پاداش ها :این قدرت بر توانایی پاداش دادن داللت دارد .در آموزش و
پرورش مدیر در ترفیع و تخصیص منابع یا کالس ها اختیار دارد .این قدرت از
مقام رسمی نشات می گیرد و در مورد افرادی که به پاداش ها عالقمند
نیستند تاثیرگذار نیست.
.5قدرت سرکوب گرایانه :آیینه مقابل قدرت پاداش است و بر قدرت تحمیل
نظر داللت دارد .این قدرت توانایی محدود کردن ،تهدید کردن ،مداخله
کردن و تنبیه کردن است .در شرایط خاص بمنظور کنترل رفتار دیگران
ترکیبی از قدرت پاداش و اجبار ( )Carrot & Stickبه کار می رود که تاثیر
دو چندان بر رفتار کارکنان دارد.
شش نوع قدرت
.6کنترل منابع :منابع شامل درآمدها ،سرمایه مالی و همچنین منابع انسانی و
مادی .گروه های ذینفع برای دستیابی بیشتر به منابع با هم رقابت می کنند و
شکست یا موفقیت آنها دردستیابی به منابع نشان دهنده قدرت نسبی آنها می
باشد .مدیریت منابع بخشی از سیاست خرد است که عرصه رقابت را فراهم
می کند.
بولمن هندی و مورگان چندین منبع دیگر قدرت را شناسایی کرده اند که شامل:
.1قدرت فیزیکی
.2توسعه اتحادیه ها و شبکه ها
.3کنترل دستور جلسات و دسترسی به برنامه ها
.4کنترل معانی و نمادها
.5کنترل مرزها
.6جنسیت و مدیریت روابط مربوط به جنسیت
THE IMPACT OF LEADERSHIP STYLES, WORKING ATMOSPHERE
AND ORGANIZATION STRUCTURE FACTORS TOWARDS
ORGANIZATIONAL EFFICIENCY IN CHINA-THAILAND CROSSBORDER ELECTRONIC COMMERCE COMPANIES
Liu Infang
Suthinan Pomsuwan
Master of Business Administration (English Program), Bangkok University
وانگ و ژانگ ( )2021خاطرنشان می کنند که اثربخشی رهبری در زمینه
های فرهنگی متفاوت است و نیاز به سازگاری را برجسته می کند.
شرکتهای چینی معموًال فضای کاری جدی را حفظ میکنند که بر احترام به
سلسله مراتب تأکید دارد ،که میتواند کارایی را افزایش دهد (برنز.)1978 ،
با این حال ،مسئولیتهای نامشخص در برخی شرکتها میتواند منجر به
سردرگمی مدیریت و نارضایتی کارکنان و در نتیجه ناکارآمدی و جابجایی
شود (چن و همکاران.)2020 ،
این مطالعه چگونگی تأثیر این عوامل بر کارایی سازمانی را تحلیل میکند و
بر اهمیت انطباق شیوههای مدیریت با شرایط محلی در تجارت الکترونیک
فرامرزی تأکید میکند.
)AIHR، (2023
"در یک استارتاپ یا شرکت کوچک ،رهبری تفویضی می تواند انگیزه کارکنان را با
دادن قدرت تصمیم گیری به کارکنان افزایش دهد ،که انگیزه آنها را برای تکمیل
وظایف افزایش می دهد .همچنین خالقیت را تقویت می کند و اعضای تیم را قادر
می سازد تا نوآوری کنند و مهارت های حل مسئله خود را بهبود بخشند.
بهرگوی و یاسین)2016( ،
رهبری نیروی مهمی در افزایش عملکرد شرکت است.
یوسف ،وحی الدین ،ثیب ،الهام ،و سینتا)2022( ،
محیط کار به طور قابل توجهی بر عملکرد کارکنان تأثیر می گذارد ،زیرا بر
وضعیت عاطفی و توانایی آنها برای کار در شرایط بهینه تأثیر می گذارد .محیط
کار و عملکرد توسط انگیزه کارکنان که نقش مهمی در بهره وری کلی ایفا می
کند ،واسطه می شوند
طاهری ،میاه و کامروززمان)2020( ،
در دنیای کسب و کار امروز ،محیط کار به طور فزاینده ای به عنوان یک عامل
اصلی تأثیرگذار بر بهره وری و عملکرد کارکنان در نظر گرفته می شود.
کارفرمایان باید به طور منظم محیط کاری شرکت خود را به روز کنند تا مطمئن
شوند که از این اهداف پشتیبانی می کند.
استراتژی های سیاسی در آموزش
تقسیم بندی و حمکرانی در این استراتژی مدیران با ادارات مختلف رفتارهای
متفاوتی می کنند مثال در تخصیص منابع.
پذیرش همکار :طبق این استراتژی با فرد خاصی رابطه برقرار می شود و او در
تصمیم گیری خاصی مشارکت داده می شود.
جایگزینی :با این استراتژی برای پنهان کردن هدف واقعی از یک هدف صوری استفاده
می شود .مثال وقتی عالیق شخصی بعنوان عالیق حرفه ای جلوه داده می شود.
کنترل اطالعات :اطالعات منبع مهمی از قدرت هستند و مدیران با کنترل آنها برای
نفوذ در تصمیم گیری ها استفاده می کنند.
کنترل جلسات :مدیر می تواند با استفاده از ابزارهای زیر جلسات را در جهت نیات
خود هدایت کند:
تغییر برنامه ها -نادیده گرفتن پیشنهادات -جذب اعضای گروه – کمک خواستن ازگروه
های خارجی – اتالف وقت.
مدل های سیاسی :اهداف ،ساختار ،محیط و
رهبری
دو رویکرد مختلف مدل های سیاسی با مدلهای رسTTمی و
همکارانه از نظر اهداف آن است که مTTدل هTTای سیاسTTی
براهداف واحدها ،افراد و گروه های فاقد انسجام به جای
اهداف کل سازمان تاکید می کنند.
مدل های سیاسی :ساختار سازمانی
ساختار سازمانی طی فرایند منفعت طلبی ظاهر میشTTود و هنگTTام
تالش گروههTTا بTTرای گTTرفتن جایگTTاه برتTTر دسTTتخوش تغیTTیر می
گردد.ساختار سازمانی به صورت مداوم به عنوان ابزار سیاسی به
کار می رود
بولمن به مدیران توصیه می کند از ساختار بعنوان امتیاز سیاسی و
وسیله تثبت قدرت و پTTاداش و تنبیTTه اسTTتفاده کنTTد .هویTTل نTTیز می
گوید ساختار سست مدارس زمینه فعالیت سیاسی را فراهم کرده
است.
مدل های سیاسی :محیط خارجی
مدل های سیاسی خارجی بر تاثیر آشکار محیط بیرونی تاکیTTد دارنTTد.
در مدل های سیاسی فرض می شود نفTTوذ خTTارجی از طریTTق گTTروه
ها ،مدیران و رؤسا منتقل می شوند ولی مدل های رسTTمی معتقدنTTد
فشارها از طریق مدیران و روسا منتقل می شوند .یعنی تحت تاثیر
فشارهای خارجی هستند
فشارها به عنوان یک عضو مشخص در فرایند تصTTمیم گTTیری دخTTالت
دارد
بنابراین مدیریت محیط خارجی و کنترل مرز مدرسه و محیTTط بTTرای
مدیران اهمیت زیادی دارد و بنظر هویل ماهیت سیاست های خرد بر
مدل های سیاسی :رهبری
رهبری دو جنبه اساسی دارد:
اول اینکه مسئول فرایند مباحثات اصTTلی و تعTTامالت اسTTت.رهبری از
قدرت باالیی برخوردارست و می تواند ارزش ها و اهداف خTTود را در
جلسات مطرح کند و بر تصمیمات تاثیر بگذارد.
وظیفه دوم رهبری حفظ کTTارایی سTTازمان اسTTت .بTTرای دسTTتیابی بTTه
نتایج مطلوب رهبران بعنوان واسطه عمل می کننTTد و سTTایرین را بTTه
حمایت از سیاست ها ترغیب می کننTTد .برقTTراری ارتبTTاط از مهTTارت
های اصلی رهبران می باشد
بویل و دیلمان چهGGار قGGانون را بGGه رهGGبران سیاسGGی
توصیه می کنند:
.1رهبران عالیق و توانایی هایشان را بوضوح بیان کنند.
.2رهبران توزیع قدرت و منافع را ارزیابی کنند.
.3با سایر سهامداران ارتباط برقرار کنند .روابTTط و شTTبکه ایجTTاد
کنند.
.4قدرت را باید عاقالنTTه اعمTTال کننTTد ابتTTدا از روشTTهای تشTTویق،
سپس مذاکره و در صورت لزوم به اجبار متوسل شوند.
به اعتقاد دیل سازمانها برای مدیریت جهان چند فTTرهنگی نیازمنTTد
رهبران سیاستمدار هستند.
رهبری تعاملی
رهبری تعاملی نوعی رهبری است که در آن ارتباط و تعامل با معلمان به بعضی از
منابع معتبر و ارزشمند بستگی دارد برای یک معلم ارتباط بین مدیر و معلم معموًال
مقطعی کوتاه مدت بوده و رهبری تعاملی قویتر و پیچیده تر بوده رهبری تعاملی
نوعی استراتژی سیاسی رسمی است.
رهبری تعاملی سه سطح دارد:
پاداش مشروط :بر تبادالت سازنده رهبر و پیروان اشاره دارد.
مدیریت مبتنی بر استثنا – فعال :رهبر رفتار پیروان را منترل و اقدامات اصالحی
می کند.
رهبر اقدامی نمی کند تا زمانی که مشکل بروز کند.
ملزم می شوند که از مدیر عادی بودن به مدیر رهبر بودن تغییر مسیر بدهند یا از سوی
رهبری مراوده ای به سمت رهبری تحولی حرکت کنند
محدودیت های مدل های سیاسی
. 1به قدری محکم پیچیده شده اند که که از استانداردهای سازمان چشم پوشی می
کنند زیرا تمکز اصلی آن بیشتر بروی سیاست است.
.2بر نفوذ گروه های ذینفع در تصTمیم گTیری تاکیTد می کننTد و بTه سTطح سTازمانی
توجه نمی کنند.
. 3چشم انداز سیاسی خیلی قاطع روی امور سیاسی دارد فرایند منطق و همکاری
را نادیده می گیرد
.4عملکرد مدارس را بخوبی شرح می دهنداما قTTدرت خTTود را مسTTتقیم اعمTال می
کنند اما تشخیص رفتار سیاسی ،فعالیت بروکراتیک و همکارانه دشوار اسTTت .بنظTTر
کمبل و همکاران مدیران بعد سیاسی را به روش همکارانه اعمال می کنند.
نتیجه گیری
بسياري از معلمان و مديران مدرسه معتقدند كه مدلهاي سياسي با
تجربه روزمره آنها همخواني داشته و راهنماي عمل آنها ميباشد ،مدل-
هاي سياسي عملكرد مدارس و دانشگاه هارا به خوبي تشريح ميكنند
ليكن بايد به همراه مدلهاي رسمي و مشاركتي در نظر گرفته شوند،
و ...پایان مییابد.بنظر بنت بعنوان مدیر یک مدرسه :سیاستهای خرد در
مدارس وجود دارند و نمی توان گروه بندی ها را تنها ناشی از تفاوت
های شخصیتی دانست بلکه کارکنان دارای جهان بینی های متفاوت
هستند .بنابراین اگر مدیران علل تعارضات را دریابند بهتر می توانند
ارتباط برقرار کنند و تصمیم گیری کنند.
در نهایت مدلهای سیاسی عملکرد مدارس را بخوبی تشریح می کند
ولی باید به همراه مدل های همکارانه و رسمی در نظر گرفته شوند.