صفحه 1:
ام ار وم
كراج AMI S794 Se
صفحه 2:
ور
مقاله چیست؟
شرایط مقاله نویسی
انواع مقاله
سطح نگارش و اهداف مقاله
فرآیند پژوهش
پژوهش در قالب پایاننامه و اجزای آن
تفاوتها و شباهتهای گزارش پژوهش (پایان نامه) با مقاله
سوالهایی که قبل از استخراج مقاله از پژوهش باید جواب داده شوند
مقاله پژوهشی و ساختار آن
کار عملی: استخراج یک مقاله از یک پایان نامه
فرا. ار يافتدها
صفحه 3:
se
داثرة المعارف بریتانیکا در تعریف مقاله نوشته است: انشایی است که حجمی
.متوسط دارد و در باره موضوعی معیّن بحث می کند
نویسنده باید حدود موضوع را رعایت کند و با رسایی و روشنی آن را توضیح
.دهد
در بیان کوتاه. مقاله نوشته ای است که درباره موضوعی خاص با حجمی
متوسط نوشته می شود.مقاله معمولا در روزنامه» گاهنامه» مجله نشریه و گاه در
.كتاب جاى مى كيرد
صفحه 4:
مزال ی پست؟
مقاله علمی معمولاً در نتیجه پژوهش منطقی؛ ژرف و متمرکز نظری, عملی یا
مختلطء به کوشش یک يا چند نفر در یک موضوع تازه و با رویکردی جدید
با جهت دستیابی به نتایجی تازه. تهیه و منتشر میگردد (اعتماد و همکاران»
1 ص2)
مقاله تحقیقی نوشته ای است که محقق, در آن جریان و حاصل تحقیق خود را بیان می
کند و لازمه اش آن است که حامل پیام یا نظر و دعوی و یا دست کم بیان تسازه ای از
آنها باشد. در چنین مقاله ای سهم محقق باید مشسخص و معلسوم گردد (سمیعی»
۰ نقل در منصوریان» 1391(
صفحه 5:
se
What is a scientific article?
< Ascientific article is written by scientists for a scholarly
audience. A peer-reviewed journal article means that the
article's scientific quality has been checked by other scientists
before publication. (http://www. bibliotek.hv.se/en/search/journa
Is/what-is-a-scientific-article)
What is a scientific article?
» Ascientific article presents research results and is written by
researchers and aimed at an academic readership. The article
must have been reviewed by experts within the same subject
area before publication. (http://Inu.se/the-university-library/sear
ch-and-writing-help-/scientific-articles?l=en)
صفحه 6:
die shear stic فى
احاطه به موضوع مقاله؛
صداقت و حسن نیّت (که سرط نوا
دسترسی به منابع اطلاعاتی و جستجوی بهینه اطلاعات مرتبط با موضوع مقاله؛
در نظر گرفتن مصلحت های جامعه, و نه منافع فرد یا گروه خاص؛
گشودن گرهی از گره های علمی؛ اجتماعى؛ و ... از طريق گزینش موضوعاتی که طرح آن ها
در جامعه دردی را دوا می کند؛
توانایی نگارش و داشتن تمرین کافی برای نوشتن؛
آشنایی با شیوه استفاده از منابع و استناد درست به منابع علمی؛
آشنایی با ساختار نوشته های علمی؛
.آشنايى با شیوه نگارش مناسب و ساده؛ در عين علمی نویسی
ن است)؛
صفحه 7:
Se ess)
مقالات را از چند دیدگاه میتوان دستهبندی کرد. یکی از اين دستهبندیها میتواند بر اساس محتوای
اطلاعات مقاله باشد که از این منظر مقالات به چهار نوع تحقیقی؛ تحلیلی, مروری و گردآوری تقسیم
:میشوند
ت که بهتازگی پایان یافته است و چون متکی بر .1
به أن كفته مى شود
مقالة تحقيقى (يؤوهشى ): بركرفته از تحقيقى ١|
.یافتههای تحقیقاتی است گزارش ت
مقالك تحلیلی: این نوع مقاله که به نام مقاله نظری نیز شناخته میشود مقالهای است که مولف با .2
استفاده از منبع پژوهشی پیشین. نظرية خاصى را در حوزة كار خود مطرح مینماید. در اين نوع مقاله
یسنده ممکن است نظریههای قبلی را گسترش دهد. آنها را با استفاده از شواهد استحکام بخشد. آنها را
.به شکل دیگری بیان کند یا آنها را مورد تأمل و تردید قرار دهد
صفحه 8:
Se ess)
مقالٌ مروری: این مقاله به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوئستههایی میپسردازد که قبلاً منتشر شسده .3
است. مولف مقاله مروری از طریق مقولهبندی» یکپارچهسازی, و ارزشیابی متون منتشر شدة پیشسین, سیر
پیشرفت پژوهشهای جاری را در جهت روشن ساختن مسئلهای مشخص دنبال میکند
مقاله گردآوری: این نوع مقاله صرفاً به گردآوری و انعکاس نقطهنظرهای مختلف مندرج در نوشتههای .4
مرتبط با موضوعی خاص میپردازد و در واقع كار تازداى را عرضه نمى كند. تفاوت آن با مقساله تحلیلی این
است که به ارائه نظریه جدیدی منتهی نمیشود و نیز با مقاله مروری این تفاوت را دارد که الما به سنجش
.و ارزیابی کلیه آثار قبلی نمیپردازد
البته علاوه بر 4 مورد ذکر شده. گونههای دیگری از نوشتههای مجلات وجود دارنسد که از فراوانی کمستری
برخوردارند!نظیریاداشتهای انتقادی,نقد و بررسی, گزارش کوتاه و... که بسرای پرهسیز از اطاله كلام از
وضیح آنها خودداری میشود
صفحه 9:
JHE و احداث نوسن مال ی
سطح نكارش مقاله بايد دقيقاً با نیاز و فهم مخاطب هماهنگ گردد. مثلا اگر مقاله ای اقتصادی
برای مخاطبان عام نوشته می شود. هرگز نباید سرشار از اصطلاحات ویژه اقتصادی باشد. حتی
اگر نویسنده ناگزیر از طرح مباحث تحقیقی و فثی در جنين مقاله ای است. بايد آن ها را خالى از
ویژه و خاص مطرح کند و زبان - و نه مطالب - را به سطح فهم مخاطبان خویش
تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهشیهای انجام شده. یکی از مهمترین مراحل پژوهشگری به
شمار میرود؛ زیرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر محققان قرار
دهد. پژوهش او هر اندازه هم که مهم باشد به پیشرفت علم کمکی نخواهد کرد؛ رشد و
گسترش هر عملی از طریق ارائه و به هم پیوستن دانش فراهم آمده از سوی فرد فرد
.اندیشمندان آن علم تحقق ميبابد
صفحه 10:
۳ ۵ ره
Ses
صفحه 11:
پل د لب امد ابا یآن
مسئله بزوهشٍ
پرسشي که پژوهشگر با بررسي اولیه پاسحي براي آن تميیاید *
Saree fer rar peer NPWS Pg
تدوین پرویوزال
بيان مسثله بزوهش و اجزاء أن *
تلتكست مسئله Gig jy ©
Sel 5
0
peer Ta As
صفحه 12:
SEZs ob Aa Pt
تعيين ابزار يزوهش
FO el ا لا
اصلاح و شخصي سازي ابزارهاي موجود ٠
گردآوري بافتهها *
ت۳۳
ee 0(
تدوین گزارش بژوهش
ثبت محتوا *
10
صفحه 13:
wl ی 17 Ngai wl
“~
فصل 1. معرفی پژوهش
فصل 2. مبانی نظری و پیشینه پژوهش
فصل 3. روششناسی پژوهش
فصل 4. یافتههای پژوهش
فصل 5. بحث و نتیجه گیری
صفحه 14:
lor PASS heise
از نظر حجم
از نظر محتوا
از نظر شکل ارائه و ساختار
از نظر نوع نگارش
oe
صفحه 15:
:سالک ل 0 الج Pes se ( اب داد AF
یا عنوان مقاله باید با عنوان پژوهش یکسان باشد؟
یا ساختار پژوهش باید در مقاله حفظ شود؟
آیا همه داده های پژوهش در یک مقاله بیاید؟
چه قسمت هایی را مى توان در مقاله نسبت به پژوهض تغییر دا
مقاله برای انتشار به کدام نشریه ارسال خواهد شد؟
صفحه 16:
wits ی % de
عنوان
نویسنده یا نویسندگان
چکیده و کلیدواژه ها
مقدمه و بیان مسئله
ادبیات و پیشینه پژوهش
روششناسی پژوهش
توصیف و تحلیل یافتهها
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادهای پژوهش
فهرست منابع
صفحه 17:
wits ی % de
عنوان
.کوتاه (حداکثر تا 12 کلمه) و گویا باشد
متناسب با موضوع مقاله باشد
جامع و مانع باشد
توصیفی, اخباری یا پرسشی باشد
Jamali, Hamid R.; Nikzad, Mahsa (2011). Article
title type and its relation with the number of
downloads and citations. Scientometrics, 88(2):
653-661
صفحه 18:
wits ی % de
نویسنده يا نویسندگان
نام و نام خانوادگی به طور کامل
سمت در مقاله و وابستگی سازمانی
آدرس پست الکترونیکی
صفحه 19:
کیره هکیروژه |
رو و روازه
o a?
.جكيده بايد كوياى محتواى مقاله باشد
.جامع و مانع باشد
:حداقل باید به موارد زیر بپردازد
هدف
روش شناسى
.كليدوازه ها بايد مناسبء به تعداد کافی» جامع و استاندارد باشند
>
صفحه 20:
wits د % Je
مقدمه و بیان مسئله
مقدمه در موضوع پژوهش
هدف پژوهش و اهداف کاربردی
بیان چارچوب مسئله پژوهش و زاویه دید پژوهشگر به مسئله پژوهش
بیان پیشینه موضوع پژوهش
توصیف گامهای اجرایی در پاسخگویی به مسئله پژوهش
یکی از روش های معمول بیان مسئله. پاسخ به سئوالات زیر است
صفحه 21:
wits ی % de
اجزای بیان مسئله
نگاهی گذشته نگر به پیشینه موضوع
تببین متغیرهای اصلی
بیان رابطه بین متغیرها
اشاره به جامعه مورد مطالعه و دلیل انتخاب آن
چارچوب مسئله ای که قرار است مطالعه شود
در بیان مسئله می توان از سئوال هم استفاده کرد
صفحه 22:
4 =
de % هی وساعار ان
هر پژوهشی متکی بر پژوهشها و آثار پیش از خود است. تهیه و تدوین مرور نوشستارها و پیشسینه پسژوهش یکی از مراحسل
مقدماتی و در عین حال مهم در انجام یک پژوهش علمی است که نیاز به مهارت خاص دارد
اجزاء پیشینه پژوهش <
ساختار تحلیلی داشته باشد. موارد مور نظر در تحلیل عبارتند از : اهداف روشهای پژوهش و یافتههای مهم و مرتبط
جامع و مانع باشد
-روزآوری شده باشد
منتج به ضرورت انجام پژوهش
مستندسازی
.فتاحی. رحمت الله؛ پربرخ؛ مهری (1384). راهنمای نگارش مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش. تهران, نشر کتابدار
صفحه 23:
de % حى وساا ران
ار پژوهش
فرآیند گردآوری و تحلیل دادهها *
روایی و پایایی ابزا
>=.
صفحه 24:
wits ی % de
توصیف یافتهها با استفاده از جداول یا نمودارها
های پژوهش در قالب پرسشهای اساسی و فرضیهها
جامعیت و مانعیت در راستای پرسشهای اساسی و فرضیهها
:در کل باید موارد زیر نیز مورد نظر باشند
خلاصه گویی
استفاده از جدول یا نمودار
پیوستگی مطالب
صفحه 25:
de % حى وساا ران
بحث و نتیجه گیری
ساختار کاملا تحلیلی در راستای اهداف پژوهش
ارتباط با بخشهای پیشین در مقاله (هر نتیجه ای باید به بخشی از يافته های
مربوط باشد)
مقایسه یافتهها با یافتههای پژوهشهای پیشین "
پاسخ به پرسش اصلی پژوهش
مستند سازی (دقت در استناد دهی)
ادهایی بر اساس نتایج موجود در مطالعه ارائه شود
پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی
پیشنهادهای مطرح شده باید از دل پژوهش حاضر برخاسته باشد "
صفحه 26:
Je % حى وساا ران
فهرست منابع
بیان تمامی منابعی که از آنها استفاده شده *
استاندارد بودن فهرست منابع مبتنی بر استانداردهای موجود و مورد
استفاده نشریات/ استفاده از نرم افزارهای موجود مانند اندنوت» زوترو و
غيره
کامل بودن اطلاعات منابع
دقیق و صحیح بودن محتواهای منابع
ذكر تاريخ دستيابى به منابع آذ
ترتيب الفبايى منابع و در درون آن به ترتيب تاريخ ”
صفحه 27:
wits ی % de
:مواردی که باید در تدوین مقاله پژوهشی مورد نظر داشت
پیوستگی مطالب و ارتباط بخشهای مقاله با یکدیگر
مستند سازی و استفاده از ارجاعات درون متنی مانند (حری» 1387 ص 35)
مستندسازی اسامی مورد استفاده در متن
برهيز از كبى برداری
پرهیز از افزودن بخشهای اضافی به مقاله
پرهیز از زیاده گویی و یا بسیار گزیده گویی
مرور مقاله پس از نگارش
شناخت مخاطبان
دقت در ذکر فهرست منابع
دقت در حجم مقاله
صفحه 28:
صفحه 29:
فا انار مار
بررسی دقیق پژوهش انجام شده از نظر اینکه همه پژوهش در یک مقاله باید باشد یا چند مقاله؛
توجه به تفاوت در ساختار مقالات کنفرانس و نشریا
شناسایی نشریات مناسب و مرتبط با موضوع (قبل از استخراج مقاله)؛
پیش از استخراج مقاله. مقاله های نشریه مورد نظر مورد مطالعه قرار گیرد؛
اصول نگارش مقاله در نشریه مربوطه را با دقت مطالعه کنید؛
استخراج مقاله بر اساس موارد مطرح شده در این کارگاه؛
از کپی برداری صرف مقاله از طرح پژوهشی خودداری کنید؛
اصلاح مقاله مبتنی بر ساختار نگارشی نشریه مورد نظر"
اگر مقاله چندین نویسنده داشته باشد. همه مقاله را بخوانند و نظر خود را بیان کنند؛
رفع مشکلات تایپیء مفهومی و نگارشی؛
صفحه 30:
a 4
Jee)
24
ارجاعات درون متنی و فهرست ماخذ را مطابقت دهید؛
پس از نهایی شدن مقاله. آن را چند روز کنار بگذارید (مرحلة آیش)؛ برای صرفه
جویی در زمان از دوستان خود بخواهید مقاله را بخوانند و نظرشان را اعلام کنند؛
پس از مرحله آیش, مقاله را از منظر خواننده و با دید انتقادی مطالعه و شخصاً
فرآیند داوری را انجام دهید؛
ارسال مقاله فقط برای یک نشریه؛
انتظار و پیگیری برای دریافت نتیجه داوری؛
اصلاحات در صورت وجود موارد مورد نیاز؛
پی گیری مستمر؛
صفحه 31:
صفحه 32:
ter A
هش
ت
س
خ
ا راج مقاهل ژپو ي از اپيانانهم
مقاله چیست؟
شرایط مقاله نویسی
انواع مقاله
سطح نگارش و اهداف مقاله
فرآيند پژوهش
پژوهش در قالب پاياننامه و اجزاي آن
تفاوتها و شباهتهاي گزارش پژوهش (پايان نامه) با مقاله
سوالهايي كه قبل از استخراج مقاله از پژوهش ،بايد جواب داده شوند
مقاله پژوهشي و ساختار آن
كار عملي :استخراج يك مقاله از يك پايان نامه
فرآيند انتشار يافتهها
بحث و نظر
ح
م
وراه
ی
چ
س
مقاهل ت؟
دائرة المعارف بريتانيكا در تعریف مقاله نوشته است :انشايى است كه حجمى
.متوّس ط دارد و در باره موضوعى معّين بحث مى كند
نويسنده بايد حدود موضوع را رعايت كند و با رسايى و روشنى آن را توضيح
.دهد
در بيان كوتاه ،مقاله نوشته اى است كه درباره موضوعى خاص با حجمى
متوّس ط نوشته مى شود .مقاله معموال در روزنامه ،گاهنامه ،مجله ،نشریه و گاه در
.كتاب جاى مى گيرد
م علم
ی
چ
س
قاهل ی ت؟
مقاله علمي معموًال در نتيجه پژوهش منطقي ،ژرف و متمركز نظري ،عملي يا
مختلط ،به كوشش يك يا چند نفر در يك موضوع تازه و با رويكردي جديد
با جهت دستيابي به نتايجي تازه ،تهيه و منتشر ميگردد (اعتماد و همكاران،
،1381ص)2
مقاله تحقیقی نوشته ای است که محقق ،در آن ،جریان و حاصل تحقیق خود را بیان می
کند و الزمه اش آن است که حامل پیام یا نظر و دعوی و یا دسTTت کم بیان تTTازه ای از
آنها باشد .در چنین مقاله ای ،سهم محقTTق بایTTد مشTTخص و معلTTوم گردد (سTTمیعی،
1387.نقل در منصوریان)1391 ،
ي
چ
س
مقاهل ت؟
What is a scientific article?
A scientific article is written by scientists for a scholarly
audience. A peer-reviewed journal article means that the
article's scientific quality has been checked by other scientists
before publication. (http://www.bibliotek.hv.se/en/search/journa
ls/what-is-a-scientific-article)
What is a scientific article?
A scientific article presents research results and is written by
researchers and aimed at an academic readership. The article
must have been reviewed by experts within the same subject
area before publication.(http://lnu.se/the-university-library/sear
ch-and-writing-help-/scientific-articles?l=en)
م ن یس
ی
پ
ش نیازاه و مهارت اهی قاهل و ى
احاطه به موضوع مقاله؛
صداقت و حسن ن ت (که شرط نوشتن است)؛
ّی
دسترسی به منابع اطالعاتی و جستجوی بهینه اطالعات مرتبط با موضوع مقاله؛
در نظر گرفتن مصلحت هاى جامعه ،و نه منافع فرد یا گروه خاص؛
گشودن گرهى از گره هاى علمى ،اجتماعى ،و ...از طریق گزینش موضوعاتى که طرح آن ها
در جامعه دردى را دوا مى کند؛
توانایی نگارش و داشتن تمرین کافی برای نوشتن؛
آشنایی با شیوه استفاده از منابع و استناد درست به منابع علمی؛
آشنایی با ساختار نوشته های علمی؛
.آشنایی با شیوه نگارش مناسب و ساده ،در عین علمی نویسی
انواع مقاهل
مقاالت را از چند ديدگاه ميتوان دستهبندي كرد .يكي از اين دستهبنديها ميتواند بر اساس محتواي
اطالعات مقاله باشد كه از اين منظر مقاالت به چهار نوع تحقيقي ،تحليلي ،مروري و گردآوري تقسيم
:ميشوند
مقالة تحقيقي (پژوهشي) :برگرفته از تحقيقي است كه بهتازگي پايان يافته است و چون متكي بر 1.
.يافتههاي تحقيقاتي است ،گزارش تحقيق نيز به آن گفته ميشود
مقالة تحليلي :اين نوع مقاله كه به نام مقاله نظري نيز شناخته ميشود ،مقالهاي است كه مؤلف با 2.
استفاده از منابع پژوهشي پيشين ،نظرية خاصي را در حوزة كار خود مطرح مينمايد .در اين نوع مقاله
نويسنده ممكن است نظريههاي قبلي را گسترش دهد ،آنها را با استفاده از شواهد استحكام بخشد ،آنها را
.بهشكل ديگري بيان كند يا آنها را مورد تأمل و ترديد قرار دهد
انواع مقاهل
مقالة مروري :اين مقاله به تحليل كالن و ارزيابي انتقادي نوشTTتههايي ميپTTردازد كه قبًال منتشر شTTده 3.
ي از طريق مقولهبندي ،يكپارچهسازي ،و ارزشيابي متون منتشر شدة پيشTTين ،سTTير
است .مؤلف مقاله مرور
ص دنبال ميكند
ي مشخ
ت روشن ساختن مسئلها
.پيشرفت پژوهشهاي جاري را در جه
ي 4.
مقال ه گردآوري :اين نوع مقال ه صرفًا به گردآوري و انعكاس نقطهنظرهاي مختلف منTTدرج در نوشTTتهها
ي را عرض ه نميكند .تفاوت آن با مقTTTال ه تحليلي اين
مرتبط با موضوعي خاص ميپردازد و در واقع كار تازها
ي اين تفاوت را دارد ك ه الزامًا به سنجش
ي منتهي نميشود و نيز با مقاله مرور
است ك ه به ارائه نظريه جديد
.و ارزيابي كليه آثار قبلي نميپردازد
ي مجالت وجود دارنTTد كه از فراواني كمTTتر
ي
ي ديگري از نوشتهها
البته عالو ه بر 4مورد ذكر شده ،گونهها
برخوردارند؛ نظير ياداشتهاي انتقادي ،نقد و بررسي ،گزارش كوتاه و ...كه بTTراي پرهTTيز از اطTTاله كالم از
ي ميشود
توضيح آنها خوددار
سط
ن شت م علم
ن
ح گارش و اهداف و ن قاهل ی
سطح نگارش مقاله باید دقیقًا با نیاز و فهم مخاطب هماهنگ گردد .مثال اگر مقاله اى اقتصادى
براى مخاطبان عام نوشته مى شود ،هرگز نباید سرشار از اصطالحات ویژه اقتصادى باشد .حّتى
اگر نویسنده ناگزیر از طرح مباحث تحقیقى و فّنى در چنین مقاله اى است ،باید آن ها را خالی از
هر گونه تعبیر ویژه و خاص مطرح کند و زبان ـ و نه مطالب ـ را به سطح فهم مخاطبان خویش
.نزول دهد
تهيه گزارش از نتايج مطالعات و پژوهشهاي انجام شده ،يكي از مهمترين مراحل پژوهشگري به
شمار ميرود؛ زيرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهاي علمي خود را در اختيار ساير محققان قرار
دهد ،پژوهش او هر اندازه هم كه مهم باشد ،به پيشرفت علم كمكي نخواهد كرد؛ رشد و
گسترش هر عملي از طريق ارائه و به هم پيوستن دانِش فراهم آمده از سوي فرد فرد
.انديشمندان آن علم تحقق مييابد
مسئل
ه
پژوه
ش
رويك
رد
پژوه
ش
پاسخ
به
پرس
ش
اصل
ي
رو
ش
پژوه
ش
ابزار
پژوه
ش
گردآ
وری
داده
ها
توصي
ف
ه
يافت
ها
ه
رفآيند ژپو ش
پاسخ
به
پرس
شها
ی
اسا
سی
تحلي
ل
ه
يافت
ها
ه
ل
ژپو ش رد اق ب اپيانانهم و ازجاي آن
مسئله پژوهش
.پرسشي كه پژوهشگر با بررسي اوليه پاسخي براي آن نمييابد •
مطالعه اوليه در آثار پيشين براي يافتن پاسخ •
تدوين پروپوزال
بيان مسئله پژوهش و اجزاء آن •
شكست مسئله پژوهش •
بيان روش پژوهش و اجزاي آن •
جستجو
تدوين استراتژي جستجو •
جستجو در پايگاههاي اطالعاتي مرتبط •
بازيابي منابع مرتبط •
مطالعه ادبيات پژوهش
مطالعه منابع بازيابي شده •
برچسب گذاري موارد مرتبط •
ه
ل
ژپو ش رد اق ب اپيانانهم و ازجاي آن
تعيين ابزار پژوهش
بررسي ابزارهاي پژوهش استاندارد موجود و انتخاب ابزار پژوهش مناسب •
اصالح و شخصيسازي ابزارهاي موجود •
توليد ابزار مناسب •
انجام پژوهش
گردآوري يافتهها •
توصيف يافتهها •
تحليل يافتهها •
تدوين گزارش پژوهش
ثبت محتوا •
پاسخ به پرسشهاي اساسي پژوهش •
پاسخ به پرسش اصلي پژوهش •
انتشار يافتههاي پژوهش
انتشار در قالب مقاله پژوهشي •
انتشار در قالب كتاب •
انتشار در قالب نرمافزار و غيره •
فصل .1
فصل .2
فصل .3
فصل .4
فصل .5
معرفي پژوهش
مباني نظري و پيشينه پژوهش
روششناسي پژوهش
يافتههاي پژوهش
بحث و نتيجهگيري
انهم (جهت يادآوري)ازجاي اپيان
شباهت اه و تفاوت اهی زگارش ژپوهش و مقاهل آن
از نظر حجم
از نظر محتوا
از نظر شکل ارائه و ساختار
از نظر نوع نگارش
...و
قب
ه
ت
س
خ
:سوالهايي هك ل از ا راج مقاهل از ژپو ش ،بايد جواب داده شوند
آيا عنوان مقاله بايد با عنوان پژوهش يكسان باشد؟
آيا ساختار پژوهش بايد در مقاله حفظ شود؟
آيا همه داده هاي پژوهش در يك مقاله بيايد؟
چه قسمت هايي را مي توان در مقاله نسبت به پژوهش تغيير داد؟
مقاله براي انتشار به كدام نشريه ارسال خواهد شد؟
...و
هش
عنوان
نويسنده يا نويسندگان
چکیده و کلیدواژه ها
مقدمه و بيان مسئله
ادبیات و پيشينه پژوهش
روششناسي پژوهش
توصيف و تحليل يافتهها
بحث و نتيجه گيري
پيشنهادهاي پژوهش
فهرست منابع
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
هش
عنوان
.كوتاه (حداكثر تا 12كلمه) و گويا باشد ◦
متناسب با موضوع مقاله باشد ◦
جامع و مانع باشد ◦
توصيفي ،اخباري يا پرسشي باشد ◦
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
Jamali, Hamid R.; Nikzad, Mahsa (2011). Article
title type and its relation with the number of
downloads and citations. Scientometrics, 88(2):
653-661
هش
نويسنده يا نويسندگان
نام و نام خانوادگي به طور كامل ◦
سمت در مقاله و وابستگي سازماني ◦
آدرس پست الكترونيكي ◦
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
چکیده و کلیدواژه اه
.چکیده باید گویای محتوای مقاله باشد
.جامع و مانع باشد
:حداقل باید به موارد زیر بپردازد
هدف ◦
روششناسی ◦
نتایج مهم ◦
.کلیدواژه ها باید مناسب ،به تعداد کافی ،جامع و استاندارد باشند
هش
مقدمه و بيان مسئله
مقدمه در موضوع پژوهش ◦
هدف پژوهش و اهداف كاربردي ◦
بيان چارچوب مسئله پژوهش و زاويه ديد پژوهشگر به مسئله پژوهش ◦
بیان پیشینه موضوع پژوهش ◦
توصيف گامهاي اجرايي در پاسخگويي به مسئله پژوهش ◦
:یکی از روش های معمول بیان مسئله ،پاسخ به سئواالت زیر است
چه كسي؟ ( يعني پژوهش در مورد چه كساني اجرا خواهد شد) ◦
چه متغيرهايي؟ ◦
چگونه؟ (رابطه بين متغیيرها) ◦
كجا؟ ◦
چه وقت؟ ◦
◦
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
هش
اجزای بیان مسئله
نگاهی گذشته نگر به پیشینه موضوع ◦
تببین متغیرهای اصلی ◦
بیان رابطه بین متغیرها ◦
اشاره به جامعه مورد مطالعه و دلیل انتخاب آن ◦
چارچوب مسئله ای که قرار است مطالعه شود ◦
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
در بيان مسئله مي توان از سئوال هم استفاده كرد
هش
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
ادبیات و پيشينه پژوهش
هر پژوهشی متکی بر پژوهشها و آثار پیش از خود است .تهیه و تدوین مرور نوشTTتارها و پیشTTینه پTTژوهش یکی از مراحTTل
.مقدماتی و در عین حال مهم در انجام یک پژوهش علمی است که نیاز به مهارت خاص دارد
اجزاء پيشينه پژوهش
ساختار تحليلي داشته باشد .موارد مورد نظر در تحليل عبارتند از :اهداف ،روشهاي پژوهش و يافتههای مهم و مرتبط ◦
جامع و مانع باشد ◦
.روزآوري شده باشد ◦
منتج به ضرورت انجام پژوهش ◦
مستندسازي ◦
.فتاحي ،رحمت اهلل؛ پريرخ ،مهري ( .)1384راهنمای نگارش مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش .تهران ،نشر كتابدار
هش
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
روششناسي پژوهش
جامعه پژوهش ◦
رويكرد پژوهش ◦
روش پژوهش ◦
ابزار پژوهش (پرسشهاي اساسي و فرضيهها – بسته به رویه مجالت باید ◦
اقدام شود)
روايي و پايايي ابزار پژوهش ◦
فرآيند گردآوري و تحليل دادهها ◦
هش
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
يافتههاي پژوهش
توصيف يافتهها با استفاده از جداول يا نمودارها ◦
تحليل يافتههاي پژوهش در قالب پرسشهاي اساسي و فرضيهها ◦
جامعيت و مانعيت در راستاي پرسشهاي اساسي و فرضيهها ◦
:در کل باید موارد زیر نیز مورد نظر باشند
خالصهگويي ◦
استفاده از جدول یا نمودار ◦
پيوستگي مطالب ◦
هش
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
بحث و نتيجهگيري
ساختار كامال تحليلي در راستاي اهداف پژوهش ◦
ارتباط با بخشهاي پيشين در مقاله (هر نتیجه ای باید به بخشی از یافته های ◦
مربوط باشد)
مقايسه يافتهها با يافتههاي پژوهشهاي پيشين ◦
پاسخ به پرسش اصلي پژوهش ◦
مستند سازي (دقت در استناد دهی) ◦
پیشنهادهایی بر اساس نتایج موجود در مطالعه ارائه شود ◦
پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی
پیشنهادهای مطرح شده باید از دل پژوهش حاضر برخاسته باشد ◦
هش
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
فهرست منابع
بيان تمامي منابعي كه از آنها استفاده شده ◦
استاندارد بودن فهرست منابع مبتني بر استانداردهاي موجود و مورد ◦
استفاده نشريات /استفاده از نرم افزارهای موجود مانند اندنوت ،زوترو و
غیره
كامل بودن اطالعات منابع ◦
دقيق و صحيح بودن محتواهاي منابع ◦
ذكر تاريخ دستيابي به منابع آنالين ◦
ترتیب الفبایی منابع و در درون آن به ترتیب تاریخ ◦
هش
مقاهل ژپو ي و ساختار آن
:مواردي كه بايد در تدوین مقاله پژوهشی مورد نظر داشت
پیوستگی مطالب و ارتباط بخشهای مقاله با یکدیگر ◦
مستند سازی و استفاده از ارجاعات درون متنی مانند (حری ،1387 ،ص ◦ )35
مستندسازی اسامی مورد استفاده در متن ◦
پرهیز از کپی برداری ◦
پرهیز از افزودن بخشهای اضافی به مقاله ◦
پرهیز از زیاده گویی و یا بسیار گزیده گویی ◦
مرور مقاله پس از نگارش ◦
شناخت مخاطبان ◦
دقت در ذکر فهرست منابع ◦
دقت در حجم مقاله ◦
علم
کار ی
عنوان
چکیده
کلیدواژه
مقدمه
روش شناسی
پیشینه پژوهش
یافته ها
نتایج
پیشنهادات
منابع و مآخذ
✓
✓
✓
✓
✓
✓
✓
✓
✓
✓
رفآیند انتشار مقاهل
بررسی دقیق پژوهش انجام شده از نظر اینکه همه پژوهش در یک مقاله باید باشد یا چند مقاله؛
توجه به تفاوت در ساختار مقاالت کنفرانس و نشریات؛
شناسایی نشریات مناسب و مرتبط با موضوع (قبل از استخراج مقاله)؛
پیش از استخراج مقاله ،مقاله های نشریه مورد نظر مورد مطالعه قرار گیرد؛
اصول نگارش مقاله در نشریه مربوطه را با دقت مطالعه کنید؛
استخراج مقاله بر اساس موارد مطرح شده در این کارگاه؛
از کپی برداری صرف مقاله از طرح پژوهشی خودداری کنید؛
اصالح مقاله مبتنی بر ساختار نگارشی نشریه مورد نظر؛
اگر مقاله چندین نویسنده داشته باشد ،همه مقاله را بخوانند و نظر خود را بیان کنند؛
رفع مشکالت تایپی ،مفهومی و نگارشی؛
رفآیند انتشار مقاهل
ارجاعات درون متنی و فهرست ماخذ را مطابقت دهید؛
پس از نهایی شدن مقاله ،آن را چند روز کنار بگذارید (مرحلۀ آیش) ،برای صرفه
جویی در زمان از دوستان خود بخواهید مقاله را بخوانند و نظرشان را اعالم کنند؛
پس از مرحله آیش ،مقاله را از منظر خواننده و با دیدۀ انتقادی مطالعه و شخصًا
فرآیند داوری را انجام دهید؛
ارسال مقاله فقط برای یک نشریه؛
انتظار و پیگیری برای دریافت نتیجه داوری؛
اصالحات در صورت وجود موارد مورد نیاز؛
پی گیری مستمر؛
بح
نظ
ثو ر
ت
ک
ش
با ر از حوصله شما