صفحه 1:
فرزند چروری در فرزند فواندگی
دکتر جواد معمودی قرائّی
فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان
دانشگاه علوم پزشکی تهران
صفحه 2:
۴#برای پدر و مادرهاتی که کودکی را به فرزندی قبول می کنند
فرزندپروری یک وظیفهی لذت بخش و در عین حال مهیج
است که با چالشهای زیادی همراه است.
صفحه 3:
#والدین در این شرایط توصیههای زیادی را از اطرافیان.
رسانهها و متخصصین دریافت می کنند و ممکن است
دقیقا ندانند که در مقابله با چالشهای اساسی فرزند
خواندگی چه کاری انجام دهند.
*در این شرایط یکی از مهمترین توانائیها برای والدین
تواناتی فکر کردن در مورد شیوههای برخورد مناسب.
منطقی و خلاقانه با چالشها است.
صفحه 4:
معمولا در این موارد والدین با دو موضوع اساسی مواجه
3 دیگران و اطرافیان چه اندازه پذیرای فرزند آنها و نیز خود
آنها هستند د (در مورد آنها جه مى كويند) و جه اندازه
نقش والدی آنها را در مورد فرزند خوانده شان قبول
دارند.
صفحه 5:
در اين مجرد واضم است که ما نمی توانیم نظر دیگران را
تغییر دهیم ولی روشهایی برای پرداختن به این مشکل
وجود دارد.
۲. پذیرفتن نقش خود به عنوان والد است و اینکه آی
شيودهاى تربيت فرزند آنها صحيح است يا خير.
صفحه 6:
شباهتها و تفاوتهای کودکان فررندفو(نده با سبایر کودکان
صفحه 7:
#کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند از بسیاری
جهات شبیه سایر کودکان هستند.
#نیازمند محبت و عشق از سوی والدین و درعینهال انضباط
و مقررات هستند.
*نیاز به والدی دارند که به آنها علاقمند باشد و محیطی
امن را برایشان فراهم نماید.
صفحه 8:
#کودکانی که به فرزند خواندگی پذیرفته میشوند از جهاتی
نیز با سایر کودکان متفاوت هستند.
*آنها با این واقعیت روبرو هستند که پدر و مادر
فعلیشان پدر و مادر اصلی آنها نیستند.
*هتی کودکانی که والدینشان طلاق گرفتهاند این امکان را
دارند که با یک والد زندگی کنند و در فواصل مشخص نیز
والد دیگر را ملاقات کنند ولی این امکان برای
فرزندخواندهها فراهم نیست.
صفحه 9:
#افراد جامعه نیز از کودکان فرزندخوانده انتظاراتی دارند که
واقعی نیستند.
این کودی خوش شانس بوده است که توسط افرادی به فرزندی
پذیرفته شده است و امکانات رفاهی زیادی دریافت کرده است و
باید خوشمال باشد.
این کودی به دلیل اینکه فرزندخوانده است مشکلات عصبی
بیشتری خواهد داشت.
صفحه 10:
*یکی از چیزهاتی که در این شرایط به والدین کمک میکند
ایناست که تفاوتها و شباهتهای فرزندشان را با
دیگران بپذیرند.
#همچنین مهم است که تذامتها و شباهتهای عقاید و
خواستههای آنها ا با خودشان بشناسند و انتظار نداشته
باشند که این کودکان همان علائق آنها را داشته باشند.
#لازم است والدین کودک را همانگونه که هست بیذیرند.
صفحه 11:
#ممکن است والدین آرزهها و اهدافی برای آینده آين
کودک داشته باشند که این موضوع به خودی خود مثبت
است ولی این یک امر کلیشهای نیست که این اهداف و
آرزوها باید در هر شرایطی حاصل شوند
صفحه 12:
باورهای زادرست درمورد فرزندفو(ندگی
صفحه 13:
؟فرقی ندارد که شما فرزندتان ۱ در چه سنی به
فرزندفواندگی پذیرفته باشید. فرزند یکی از اقوام را به
فرزندی قبل کرده باشید یا یک غریبه را. و یا اینکه از
طریق سازمانهای مسئول با طی نمودن تشّریفات قانونی
برای فرزندخواندگی اقدام نمودهاید.
#در هر صورت از نظر جامعه فرزند شما فرزندخوانده است
و با برفی باورهای اجتماعی غلط در آين زمینه مواجه
خواهید بود که شیوهی تعامل شما با کودک و اطرافیان را
تحت تأثیر قرار میدهد
صفحه 14:
#ممکن است؛ء شما برای درامان ماندن از این
نكرشهاء مسئله ی فرزندخواندگی را پنهان کنید و
یا اینکه به گونهای رفتار کنید که میدانید شاید
درست نباشد.
صفحه 15:
*گاهی اوقات ممکن است خود شما نیز این گفتهها را باور
داشته باشید و در این صورت به گونهای نادرست تعاملات
خود را تنظیم کنید در مالیکه از نادرستی آن آگاه نیستید.
صفحه 16:
#اين عقاید نادرست اختصاص به مسئلهی فرزندخواندگی
ندارند و در بسیاری موضوعات دیگر زندگی نیز نظیر clos}
روابط زوجین و غیره نیز مجود دارند.
*#ما نمیدانیم منشاً این اعتقادات کجا است و برخی از این
هرفها را اولین بار چه کسی گفته است ولی میدانيم که
برفی افراد این عقاید غلط را میپذیرند و بر مبنای آن
(فتارهای خود را تنظیم می کنند.
صفحه 17:
#به عبارت ديكر اين باورهاى غلط اجتماعی هميشه
زندكى افراد را به شدت تحت تأثير قرار دادهاند و استرس
زیادی را بر آنها تهمیل میکند.
#در مسئلهی فرزندخواندگی نیز برای کاهش استرسها و
نكرانى هاى غير ضرورى بايد اين باورها را شناساتی نمود.
صفحه 18:
برخی از باورها و عقاید نادرست رایع در جامعه در مجرد
فرزندفواندگی
کودک فرزندخوانده کاملا شبیه والدین اصلیاش خواهد شد.
#این یک باور نادرست است که کودکان فرزندخوانده به
bla) ظاهری و شخصیتی کاملا شبیه والدین اصلیشان
خواهند شد و تحت تأثير محيط تربيتى جديدشان قرار
نفواهند گرفت.
#هرچند کودکان بسیاری از صفات ظاهری مثل رنگ مو یا
حالت چهره را از والدین اصلی به ارث مى برند ولى كاملا
شبیه والدین اصلیشان نمی شوند.
صفحه 19:
؟اگر دقت کنید حتی دوقلوهای یکسان که از بسیاری جهات
شبیه هم هستند. تحت تأثير شرايط محيطى. در بسيارى ا
صفات شخصيتى شان با يكديكر متفاوت هستند.
*در مورد فرزندخواندهها نيز اين موضوع صادق است. اين
کودکان اگرچه شباهتهایی به والدین اصلیشان دارند ولی
تحت تأثير عوامل تربیتی و شرایط ممیطی میتوانند به
لحاظ شخصيتى متفاوت باشند.
صفحه 20:
کودک فرزند خوانده مشکلات بیشتری نسبت به سایر کودکان
دارند.
#بر اساس مطالعات انجام شده. این اعتقاد نمیتواند
درست باشد. مطالعات نتایم مختلفی را نشان دادهاند.
© در مواردی گفتهشده است که در بین افرادی که مشکلات
رفتاری دارند آنهائی که به فرزند خواندگی پذیرفتهشده اند
تعدادشان بیشتر بوده است.
صفحه 21:
؟این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد.
یکی اینکه افراد نسبت به این مسئله حساس تر هستند و چنانچه
بدرفتاری از یک کودک فرزندفوانده سر بزند به سرعت آن را به
فرزندخوانده بودن وی نسبت می دهند در حالیکه اگر کودک دیگری
همین بدرفتاری را انجام دهد ممکن است خیلی به چشم نیاید.
اینکه کودکان فرزند خوانده از حساسیت بیشتری نزد مالدینشان
برخوردار هستند و بیشتر نیز برای ارزیابی مشکلات امتمالی به
زشک مراجعه می کنند بنابراین ممکن است مشکلات آنها
بیشتر از سایر کودکان شناسائی می شود.
صفحه 22:
کودک فرزند خوانده به این دلیل که افرادی مسئولیت والدی
آنها (۱ برعهده گرفتهاند باید اهساس خوشبختی کنند.
#یک باور غلط دیگر این است که کودکان فرزندخوانده افراد طرد
شدهای بودهاند که این شانس را داشتهاند که خانوادهای
مسئولیت آنها برعهده بگیرد و باید امساس خوشبفتی و
رضایت از این موضوع داشته باشد.
#تصور می شود زمانیکه مسئلهی فرزند خواندگی به او GAS
شود بايد خوشمال شود. در مالیکه اینگونه نیست و ممکن
است کودک واکنشهای ناسازگارانهای را بروز دهد و یا اینکه
چندان احساس خوشبختی نداشته باشد.
صفحه 23:
والدینی که کودکی را به فرزندی قبول میکنند افراد مقدسی
هستند.
#باور دیگری که در جامعه وجود دارد ایناست که والدینی که
کودکی را به فرزندی قبول می کنند افراد فوقالعادهای هستند.
لل ن اين نوع جملات ممکن است برای این والدین هتی
آزاردهنده هم باشد. این باور نیز نادرست است.
# بهرمال تربیت فرزند چه فرزند اصلی و چه فرزندخوانده ارزشمند
است و نمی توان یکی را بر دیگری برتری داد.
صفحه 24:
بچههای فرزندخوانده نسبت به فرزندان اصلی در جایگاه دوم
قرار دارند.
#برخی بر این باورند که چنانچه والدین کودک فرزند خوانده
صاهب فرزندی از خودشان شُوند والدين بين ايندو فرق
خواهند كذاشت و يا اينكه فرزند اصلى بر فرزندخوانده
مقدم است.
“اين باور نادرست منشاً بسيارى از تنشها و تعارضات
خانوادگی بین والدین و فرزندان اصلی و کودک فرزندخوانده
بوده است.
صفحه 25:
والدین خوب باید بتوانند کودکان فرزندخواندهی شاد و خوشبختی
داشته باشند.
*اينكه والدین خوب باید بتوانند به کودک فرزندخوانده شادی و
خوشبختى عطا كنند نيز نمى تواند اعتقاد درستى باشد.
© والدين براى خوشبختى فرزندانشان تلاش مى كنند و فرقى
نمیکند که فرزندخوانده باشد یا نباشد.
*۴والدین مسئول شاد نگهداشتن دائمی آنها نیستند بلکه به
کودکان یاد می دهند که چگونه خودشان بتوانند امساس شادی
را در وجود خود زنده کنند.
صفحه 26:
فقط والدینی که ثروتمند هستند و یا افراد سرشناس sob
کودکان را به فرزندی بپذیرند.
؟این باور نیز منجر به بروز مشکلاتی میشود. مسلما
مراقبت از فرزند صرفا نیاز به پول ندارد و مالدین باید
قابلیتها و صلامیتهای دیگری نیز داشته باشند.
#در برخی جوامع افراد سرشناس مثل ستارگان سینما اقدام
به فرزندخواندگی میکنند و مدأسسات نیز بدلیل سرشناس
بودن و یا ثروتمندبودن lool )\ تأیید میکنند. در مالیکه
صلاهیتهای دیگری مورد نیاز است.
صفحه 27:
والدین اصلی در آینده فرزندشان را بازپس خواهند گرفت.
#ممکن است شما در فیلمهای سینمائّی و یا در داستانها
مواردی را دیده باشید که والدین اصلی پس از سالها
خواستهاند فرزندشان را بیابند و بعد از پیدا کردن وی او را
بازپس گرفتهاند.
#بايد بدانید که چنین مواردی بسیار نادر است.
صفحه 28:
کودکان فرزندخوانده وقتی بزرگ شوند به دنبال والدین
اصلیشان خواهند گشت.
این باور نیز همانند قبلی بسیار نادر بوده و کمتر اتفاق
میافتد. هرچند ممکن است در جراید یا فیلمهای
سینمائی مواردی را با آب و تاب مطرم کرده باشند
صفحه 29:
*در عمل کودکانی که به فرزند خواندگی پذیرفته می شوند
کمتر به دنبال پدر و مادر واقعی خود خواهند بود.
؟این باورها به همراه بسیاری از بادرهای نادرست دیگر
باعث میشوند که والدین این کودکان استرس و نگرانی
زیادی را بیدلیل تجربه نمایند و نتوانند نقش والدی خود را
به شكل مؤثرى ايفا نمايند.
صفحه 30:
صفحه 31:
*والدین کودکان فرزندخوانده ممکناست در شیوههای
فرزندپروری خود خطاهایی داشتهباشند که منجر به
شکلگیری یا تشدید مشکلات رفتاری در کودک شود.
؟اینکه والدین در روشهای فرزندپروری خود اشتباهاتی
داشته باشند اختصاص به فرزندخواندگی ندارد و همهی
والدين ممکن است گاهی اوقات اشتباهاتی مرتکب
شوند.
صفحه 32:
خطای اول: محبت افراطی
#ممکن است والدین تصور کنند که باید نهایت لطف و
محبت را به فرزند خود داشتهباشند به این منظور به
تمامی خواسته های آنها هرچند غیرمنطقی پاسق مثبت
میدهند
*برای اینکه آنها دچار استرس نشوند در محیط تربیتی
قانون وضع نمیکنند و هیج محدودیتی برای فرزند خود
قائل نیستند.
صفحه 33:
©كاهى ممكن است یکی از والدین بخواهد محدودیتهایی
تعیین کند ولی والد دیگر مانع میشود.
“اين نوع تعامل با كودك فود منجر به شکلگیری بد
(فتاری در کودک و یا تشدید بدرفتاری های قبلی میشود.
صفحه 34:
#داشتن قوانین و وضع محدودیتهای منطقی و متناسب با
ow برای کودک می تواند منجر به امساس امنیت بیشتر
در او شود.
#نشاندادن محبت و ابراز دوست داشتن نسبت به کودک از
اصول اساسی و اولیه فرزند پروری است که باید در مورد
همهی کودکان و نوجوانان انجام شود.
صفحه 35:
© محبت كردن به اين معنى نيست که ما تمامی ناملایمات را
از سر راه كودك برداريم و فضايى عارى از استرس را برای کودی
فراهم نمائیم
© لازم است در عين محبت كردن. امكان مواجهه كودك با
ناملايمات معمول (ندكى و تجربدى درجاتى از ناكامى را براى
وی فراهم سازيم.
“اين تجربیات میتواند منجر به رشد تواناتی كودك برای
سازگاری بیشتر شود.
#در این موارد باید به سن کودک و توانائیهای ذاتی وی برای
تحمل استرس نیز توجه نمود.
صفحه 36:
خطای دوم: عذرخواهی بیش از هد
#خطای دیگر برفی والدین. عذرخواهی بیش از هد از
فرزندشان است.
#در سمت مقابل والدینی قرار دارند كه معتقدند نباید از
فرزندشان عذرخواهی کنند. هر دو سوی این رفتار اشتباه
است.
صفحه 37:
#عشق و محبت به این معنی نیست که فکر کنیم در مورد
فرزندمان همواره کوتاهی کردهايم.
*گر واقعا آزارشان دادیم و یا خطائی مرتکب شدهایم Dio
قضاوت نادرستی در مورد آنها کردهایم که بعدا متوجه
شدیم درست نبودهاست خوب است عذرخواهی کنیم.
#هنگام عذرخواهی توضیحات اضافه ندهید و برای جبرآن
اشتباه خود به آن ها امتیاز اضافی ندهید.
صفحه 38:
خطای سوم: حففا نکردن هد و مرزها و هریم خصوصی
#داشتن هریم خصوصی یکی از نیازهای اساسی افراد است.
لازم است والدین برای خود هریم خصوصی داشتهباشند و
هد و مرزهای آن را برای 5995 مشخص کنند.
*مثلا لازم است وسایل شخصی شان قابل دسترسی برای
کودکانشان نباشد. زمانهایی برای پرداختن به فعالیتهای
مورد علاقه خود و همسرشان داشتهباشند.
صفحه 39:
#برفی والدین بین هریم خصوصی خودشان و فرزندشان مرزی
قاتّل نیستند. اوقات خصوصی برای خودشان ندارند.
#هرگاه بخواهند با همسرشان دو نفره گفتگو یا تعامل کنند
کودک شان در کنار آنها حضور دارد و در برفی موارد نیز
کودک جریان تعامل دو نفره را برهم می زند.
صفحه 40:
؟اين یکی از خطاهای شایع والدین است. اگر شما تمام
وقتتان را به کودکتان اختصاص دهید دیگر وقتی برای
پرداختن به نیازهای خود نخواهید داشت و دهار مشکل
خواهید شد.
؟بنابراین لازم است این هد و مرزها مشخص باشد و وقتی
کودک بزرکتر شد خود او نیز میتواند مریم خصوصی GIP
خودش داشته باشد.
صفحه 41:
خطای چهارم: نادیده گرفتن اهساسات کودک
۰
# برخی والدین برای اینکه کودک امساسات منفی را تجربه نکند
بمحض اینکه کودک ابراز ناراحتی می کند به سرعت احساس
ناراهتی او را انکار می کنند و به او اعلام می کنندکه که چیزی
نیست و سعی میکنند سریعا او را خوشمال نمایند.
* مثلا به کودکی که بخاطر فستگی و خواب الودگی نق می زند
میگویند که چیزی نیست و سعی می کنند به سرعت او ۱
خوشمال IMIS
؟ این یکی از خطاهای رایج است که امکان بروز هیجان را از
کودک گرفته و در عینمال به کودک اجازه نمی دهد که خودش
اين هيجان را مديريت كرده و براى رفع ان تلاش كند.
صفحه 42:
#در این شرایط باید امساس واقعی کودی را به او انتعکاس
داد و او را راهنمائّی کرد تا خودش راه کاهش احساس
منفی اش را پیدا کند
*می توان به او گفت: من متوجه شدم که تو الان ناراهتی
و به نظر می رسد خستهشدهای فکر می کتی چطور می
توانی احساس ناراهتی و خستگی تو برطرف کنی؟
#اکر کودک چیزی نگفت آنگاه می توان به او روش رفع
خستگی که همانا خوابیدن است را معرفی نمود.
صفحه 43:
صفحه 44:
۴اصول تربیت فرزند در مورد کودکانی که به فرزندی پذیرفته
میشوند با سایر کودکان تفاوتی ندارد و همان روشها
اینجا نیز کاربرد دارند.
*آنجه كه باعث مى شود فرزنديرورى در مورد اين كودكان با
هالشهايى روبرو باشد برخى نكرشهاى والدين در اين
زمينه است. مواردى مثل اينكه:
7 باید هرآنچه کودک میخواهد را برایش فراهم کنند
اين کودک در گذشته سفتیهای زیادی متهمل شدهاست و باید
شرایطی عاری از هرگونه ناکامی و یا ناملایمات داشتهباشد.
صفحه 45:
#ممکن است والدین تصور کنند چنانچه برای کودک
محدودیتهایی وضع نمایند. دیگران از آنها انتقاد خواهند کرد
که در مورد کودک کوتاهی کردهاند.
© كاهى به دليل اينكه والدين كودك را از سن خاصى به فرزندى
قبول كردهاند در جريان تغييرات رشدى قبلى نبودهاند
© ممكن است نيازهاى رشدى سن فعلى را ندانند.با وضعيت
سرشتى كودك و از مشكلات قبلى احتمالى آكاه نباشند. در
نتيجه در خصوص برخی از نیازهای وی غفلت نمایند.
صفحه 46:
؟گاهی کودک به دلایل مختلف از جمله برای رسیدن به
خواسته هاء آنها را با مالدین اولیه شان مقایسه میکند.
#ممکن است بگویند که والدین اولیهشان مهربانتر
بودهاند و یا اینکه اگر آنها بودند بهتر رفتار می کردند.
؟ والدین باید توجه داشته باشند که بکارگیری شیوههای
صمیح فرزند پروری میتواند در دراز مدت به آنها کمک
کند تا بر این چالشها غلبهنمایند.
صفحه 47:
براى اين منظور لازم است به نکات زیر توجه نمائید:
#در فرزند پروری والدین هستند که باید کنترل شرایط را در
دست داشته باشند و این کنترل نباید کاملا به کودی
سپرده شود.
© مسلط بودن بر وضعیت هیجانی خود و اجتناب از
واکنشهای هیجانی به شما کمک خواهد کرد بهتر شرایط
)| مدیریت کنید.
9
صفحه 48:
#در برفی شرایط ممکن است هیجانات والدین تابع
هیجانات کودک باشد به این معنی که وقتی کودک شاد
است والدین نیز شاد و وقتی عصبی است والدین عصبی
میشوند در چنین شرایطی والد نقش اندکی در
مدیریت بدرفتاری کودک خواهد داشت.
؟لازم است والدین سعی کنند تعدیل کننده هیجان کودی
باشند تا اینکه تابع هیجانات او شوند.
صفحه 49:
#هميشه کودکان از شیوههای مختلفی برای رسیدن به
خواسته ها استفاده میکنند. برخی قشقرقمی کنند. GAY)
نق می زنند. برفی گریه می کنند و برفی نیز از جملات
تمریک آمیز مثل اینکه "تو مامان خوبی نیستی "استفاده
#بنابراین کودی شما ممکن است به شما بگوید "اگر
مامان اولم اینجا بود از تو بهتر بو" چنانچه این گفته
بمنظور رسیدن به خواسته ها است آن را نادیده بگیرید
صفحه 50:
* سعى كنيد از روشهای تربیتی مثبت برای تقویت
رفتارهای مطلوب آنها استفاده کنید.
#یرای این منظور رفتار مطلوب آنها با یک توجه یا تشویق
کلامی و یا عاطفی همراه کنید.
#دوست داشتن خود را با ابراز عواطف به آنها نشان دهید
و ابراز نمائید.
صفحه 51:
8 ناخواسته رفتار نامطلوب را مورد توجه یا
تشويق قرار ندهید. مثلا به رفتار بد آنها نفندید.
؟ رفتارهای نامطلوب جزتی را نادیده بگیرید
# برخی رفتارهای نامطلوب را از طریق مهروم سازی خفیف و
کوتاه مدت اصلام کنید.
#اشکالی ندارد به فرزند خود نه بکوئید
؟قوانین و مقررات مشخص داشته باشید
ایدار باشید
© تشويق و تنبيه هاى مناسب (ا بكار كيريد
صفحه 52:
وقتی کودک به سن مدرسه میرسد و یا اینکه شما او را بعد از
رسيدن به اين سن به فرزندی پذیرفته اید بتدریج متوجه بروز
چالشهای مرتبط با فرزندفواندگی در این سن خواهید شد.
© ممكن است در اين سن از شما سؤالاتى بيرسد كه پاسخ آن را
ندانيد و يا اينكه ممكن است تاهى شما را با والد اصلی اش
مقايسه كند مثلا بكويد كه والدين اصلى اش مهربانتر از شما
بودهاند و شما ندانيد در برابر اين سخنان جه واكنشى نشان
دهید.
صفحه 53:
#ممکن است در محیط مدرسه بخاطر فرزندخوانده بودنش از
سوی همسالانش مورد اذیت قرار گیرد. معلمش با او
رفتار مناسبی نداشته باشد و در محیداهای اجتماعی از او
سوّالاتی بپرسند که آزاردهنده باشد.
؟لازم است نموهی مواجهه با این شرایط را به کودی
آموزش دهیم.
صفحه 54:
#معمولا در ممیط اجتماعی مثل مدرسه همسالان ممکن
است کودک را مورد تمسخر قرار دهند و يا اینکه معلمین
شیوهی رفتاری متفاوتی را با کودک داشته باشند.
#باید بخاطر داشت که در محیط مدرسه ممکن است هر
کودکی به دلیلی مورد تمسخر همسالان قرار بگیرد و این
صرفا به مسئلهی فرزتد خواندگی مربوط نمیشود.
pe اين شرایط باید نموهی مواجهه با تمسخر دیگران را به
او آموزش داد.
صفحه 55:
صفحه 56:
#ممیط های اجتماعی معمولا به جنبههای مثبت
فرزندخواندگی پرداخته نمیشود و بیشتر جنبههای منفی
آن مطرح میشود.
#ممکن است موضوعات گیج کنندهای در قالب سدالاتی
مطرح شوند که برای کودک استرسزا یا آسیبزا باشد.
#یرای پاسخدهی به اینگونه سوّالات لازم است کودی
آموزشهانی ببیند. در آینجا به نهوهی پاسخدهی به GAY
از این سالات میپردازيم
صفحه 57:
چرا والدین واقعیات تو رو رها کردهاند؟
*در اين سؤال دو نکتهی آسیبزا نهفته است. یکی کلمهی
"والدين واقعی " و دیگری کلمه "رها کردن ".
؟وقتى uals "والدین واقعی" استفاده میشود اين تصور در
ذهن کودی شکل میگیرد که والدین فعلیاش واقعی نیستند.
؟کلمه "رها کردن" این تصور را ایجاد ميکند که او بهقدر کافی
ارزشمند نبودهاست که توسط والدیناش نگهداری شود.
۴ لذا اصلام این دو مفهوم در ذهن کودک قبل از آنکه بخواهیم
به سدّال پاسخ دهیم ضروری است.
صفحه 58:
#در مورد اول باید به کودک گفتهشود که شما هم. والدین
واقعی او هستید ولی نه والدی که او را به دنیا آوردهاست
بلکه والدی که پس از تولد مسئولیت والدی او را
پذیرفتهاست.
#در مورد دوم نیز باید توضیح داد که والدین فرزندان خود را
رها نمی کنند بلکه به دلایل مختلفی ممکن است توان
مراقبت از آنها را نداشته باشند.
صفحه 59:
*مورد نحودى ياسخكوئى به سؤالات نيز بايد بياد داشت كه
بسیاری از افراد فقط بخاطر کنجکاوی و یا از روک
مداخلهجویی کنکاش هی کتند و در این موارد ضرورتی ندارد
که کودک به سوالات آن ها Awh دهد.
۴ذ می توان به کودک آموزش داد که در جواب بگوید که
مايل نيست به این سدّال جواب دهد.
صفحه 60:
© جنانهه بخواهد به اين سؤال جواب دهد می تواند بگوید که
والدين اولیه اش او را رها نکردهاند بلکه به دلایلی توانائی
نكهدارى نداشته اند و بهمين دليل نزد والدين فعلی اش زندگی
مى كند.
© كاهى اتفاق مى افتد كه افراد شروع به تجسس بيشتر مى
كنند در اين صورت کودک می تواند از آنها بيرسد كه هرا اين
سؤالات را مى كنند و يا اعلام كند كه مايل نيست جواب بدهد.
#همچنین لازم است به كودك مفهوم خصوصى بودن برخى
موضوعات ا نیز آموزش داد و اینکه افراد اجازه ندارند در مورد
موضوعات خصوصی ما کنکاش کنند.
صفحه 61:
آيا تاکنون والدین واقعیات را دیدهای؟
*اين نيزيكى از پرسشهای مداخله جویانه است. بسیاری از
افراد بر اساس برخى فيلههاى سينماتى و يا شنيددها اين
تصور را دارند که لازم است بچههای فرزند خوانده با والدين
اوليه شان ديدار كنند. و در اين مورد سوالاتی را می پرسند.
؟اين سوّال از این جهت که کلمهی "والدین واقعی " را استفاده
کردهاست. و به ایندلیل که اين تلقی را ایجاد می کند که
کودک هتما باید اين ملاقات را داشته باشد میتواند برای
S395 سیب( باشّد.
* بايد بخاطر داشت كه اكثريت این کودکان هتی در بزرگسالی
بدنبال ملاقات با والدين اوليه نيستند.
صفحه 62:
#اینکه آنها بخواهند با والدین اولیه شان ملاقات بکنند یا
نکنند چیزي است که به تصمیم خود آنها مرتبط است و
نمیتوان آنها را مجبور کرد
#اگر در بزرگسالی یا هر زمان دیگری تمایل نشان دادند
ممکن است در صورتیکه امکان این ملاقات وجود داشته
باشد به آنها کمک کنیم.
#کودک می تواند در جواب این سوّال بگوید که هنوز
تصمیمی در این خصوص ندارد و يا اینکه می تواند اعلام
كند كه مايل نيست به اين سؤال جواب بدهد.
صفحه 63:
اینکه به فرزندی پذیرفته شدهای خوب است یا نم؟
#اين سال و یا سدّال دیگری نظیر " قبلا که نزد والدین
اولیهات بودی بهتر بود یا الان که به فرندی
پذیرفتهشدهای؟" برای کودی شرایط دشواری را در
پاسفگوئی ایجاد می کنند.
*واقعیت اینست که کودک مبنای مشخصی برای مقایسهی
اين دو حالت ندارد.
*در اين موارد بهتر است كودى ياسخ دهد كه نميداند ويا
اينكه نمى تواند مقايسه كند.
صفحه 64:
صفحه 65:
#فرزندپروری در مورد همهی نوجواتان یک چالش اساسی
است. نوجوانان مهدودیتهای گذاشته شده از سوی
والدين را ارزیابی می کنند تا ببینند چقدر میتوانند آنها را
نادیده بگیرند.
#وقتی کودکی که به فرزندفواندگی پذیرفته شده است به
سن توجوانی می رسد ممکن است جملات نارامت
کنندهای را بیان کند مثل اینکه آنها از این شرايط
خوشمال نیستند. بفاطر اینکه ژن شما را ندارند نمی توانند
از عقاید فرهنگی شما تبعیت کنند و مثل شما باشند.
صفحه 66:
*گفتهها ممکن است در غالب شوفی و یا با لهنی نچندان
جدی بیان شوند چرا که اين نوجوانان برای شما ارزش
قائلند و نسبت به شما احساس تعلق دارند.
*آنها ممكن است بخواهند به اين وسيله برخى از
محدوديتهاى وضع شده را ناديده بكيرند.
۰
#خوشبختانه مطالعات نشان می دهند که کودکان فرزند
خوانده در سن توجوانی عملکرد نسبتا خوبی داشته و از این
نظر تفاوت چندانی با سایر نوجوانان ندارند.
صفحه 67:
#یکی از چالشهای والدین اینست که بخواهند طوری رفتار
کنند که نشان دهند منفعل نیستند
#ممکن است سعی کنند برای جلوگیری از اینکه نوجوان
محدودیتهای وضع شده را نادیده بگیرد با روشهای خشن
9 پرفاشگرانه اقتدار خود را نشان دهند.
*چنانچه در شرایطی قرار گرفتید که از نظر هیجانی تحت
فشار بودید حتما ضروری است که هیجانات خود را
مدیریت کنید و از روشهای پرخاشگرانه برای نشان دادن
اقتدار خود بيرهيزيد. ١
صفحه 68:
# بیاد داشته باشید در بسیاری از مجارد رفتارهای مخالفت جوتّی
نوجوان ناشی از سردرگمی او است.
نوجوانی که مرتبا از یک لباس به لباس دیگری در میآید
ممکن است هنوز در شنافت هویت واقعی خویش سرگردان
باشد و يا اینکه ممکن است بواسطهی فشار همتاها این رفتار
)| بروز دهد.
#البته این رفتارها دلایل دیگری نیز میتواند داشته باشد که در
صورت شدید و افراطی بودن اینگونه رفتارهاء مراجعه به
متخصصین سلامت روان میتواند در یافتن علت OV Gol
کمک نماید.
صفحه 69:
#برای اینکه شما با مسائل نوجوانی آشنا شوید در ادامهی
این بمث برفی از این چالشها را مطرح مى كنيم.
بحران هويت:
فيكي از هالشهائى كه نوجوانان فرزندفوانده ممكن است
با آن مواجه شوند مسئله ی هویت آنها است.
*هويت بداين معنى است كه "من كيستم؟". اين سؤال و
جستجوی پاسفی برای آن از چالشهای نوجوانی برای
همهی نوجوانان است و اختصاص به نوجوانان فرزندخوانده
ندارد.
صفحه 70:
#نوجوانان فرزند خوانده ممکن است اشتغال ذهنی بیشتری
با این موضوع داشته باشند.
#ممکن است فکر کنند اگر نزد والدین اولیهشان بودند
چگونه بمدند و اگر والدین دیگری بجز والدین فعلی آنها را
به فرزندی میپذیرفتند آنگاه چگونه بود.
صفحه 71:
#ممکن است در مورد این مسائل با شما صحبت کنند و
نكرانى خويش را مطرح سازند و ممكن است هيج صحبتى
نکنند و پاسفی نیز Slow ly خود نداشته باشند و با شما
و یا اطرافیان پرخاشگرانه و ناسازگارانه رفتار کنند.
؟کودکانی که در سنین پائینتر پذیرفته می شوند و در زمان
مناسب به آنها گفته میشود که فرزند خوانده هستند
کمتر با این مشکل روبره می شوند
صفحه 72:
#در مرصورت کودک یا نوجوان باید بداند که اجازه ندارد
پرخاشگرانه رفتار کند و این پرفاشگری پیامدی خواهد
داشت.
*والدين از طریق شنیدن نگراتی نوموانان و همدلی با آنها
باید نشاندهند که آنها را درک میکنند. به آنها فرصت
دهند تا با بمران هويت خويش كنار بيايند.
صفحه 73:
کم کردن وابستگیها:
یکی از مشکلات نوجوانی کم کردن وابستگی به والدین
است. برخی نوجوانان همچنان مایلند به والدینشان
وابسته باشند.
شواهدی وجود ندارد که اين وابستگی در مورد کودکان
فرزند خوانده بیشتر یا کمتر باشد ولی لازم است والدین
بهتدریج وابستكى را کم کرده و شرایط استقلال آنها (۱
فراهم سازند.
صفحه 74:
© كاهى اوقات نوجوانان خیلی سریع مایلند از خانواده جدا شوند
و حضور در محیماهای همسالان را ترجیم Mos
#بیاد داشتهباشیم که این فرایند بطور طبیعی یک نیاز نوجوانی
محسوب میشود
agilig® بهنموي آسیبزا انجام شود لازم است والدین نظارت
کافی بر رفتار آنها داشته باشند و مانع رفتارهای آسیبزا
شوند.
© در اين مورد نيز تفاوتى بين کودکان فرزندخوانده و سایرین از
نظر تمايل به جدائى از خانواده وجود ندارد.
صفحه 75:
كرايش به مصرف سیگار و مواد:ء
۴ نظر علمی شواهدی وجود ندارد که مصرف سیگار یا
كرايش به سیگار و مواد در بین کودکان و نوجوانان
فرزندخوانده نسبت به سایرین بیشتر باشد
۴در مورد نوجوانان فرزند خوانده همچون سایر کودکان باید
نظارت کافی بر رفتارها و عملکرد آنها داشت تا در صورت
تمایل به بروز رفتار پرخطر بتوانیم مانع شویم.
صفحه 76:
* شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نوجوانان فرزندخوانده نسبت
به سایرین تمایل بیشتر یا کمتری به ارتباط با جنس مخالف
دارند.
#نموهی برخورد با این موضوع همانند سایر نوجوانان است. اگر
عقيده ى شما اينست كه تا بزرگسالی نوجوان خویشتندار
باشد و از ارتباط با جنس مخالف اجتناب کند لازم است اين
عقیده را با او مطرم کنید.
آموزشهای جنسي در این دوره همانند سایر نوجوانان است و
باید مطابق نیاز آنها و متناسب با سطم درک آنها ارائه
شوند.
صفحه 77:
امن ۱ فوهرو در ۱۳۳۳
صفحه 78:
#وجود خواهر و برادر اهمیت ویژه ای در زندگی كودك دارد.
۴ممکن است شما بعد از به فرزندی قبول کردن کودکی
صاهب فرزندی از خودتان شده باشید. یا اینکه بیش از
یک کودک را به فرزندی پذیرفته باشید و یا بعد از داشتن
فرزندی از خودتان تصمیم بگیرید کودکی را به فرزندی
بپذیرید.
*در هریک از این حالت ها یزی که معمبلا والدین را نگران
می کند اینست که در مواجهه با تعارضات بین فرزندان
شان چه برخوردی داشته باشند.
صفحه 79:
؟این نکته را در نظر داشته باشید که خواهر و برادرها بطور
طبیعی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و گاهی این اختلافات
خیلی جدی می شود
*اين مسئله نباید باعث شود که فکر كنيد شما والد بدى
هستید و یا فکر کنید اين اختلاف بدلیل موضوع
فرزندخواندگی است.
صفحه 80:
؟۴خواهر و برادرها به دلایل مختلفی با یکدیگر درگیر می
شوند. ممکن است با یکدیگر بر سر توجه گرفتن از شما
رقابت کنند.
#ممکن است یکی از آن ها روی وسایلش حساس باشد.
ممکن است همین بازی تعارض پیدا کنند که نتوانند
تعارضاتشان را به سرعت حل کنند.
این اختلافات به اين معنى نيست كه آن ها با هه كنار
تفواهند آمد.
صفحه 81:
؟رقابت بین خواهر و برادر ها بخصوص اگر فاصله ی سنی
شان نزدیک باشد بیشتر اتفاق می افتد.
#در این موارد سعی کنید دنبال مقصر نگردید و چنانچه با
یکدیگر زد و فورد می کنند سریع وارد عمل شوید و آن ها
(ا جدا کنید و برای هردو تفر یک محرومیت موقت از
خعالیتی که دوست دارند در نظر بگیرید
۴زمانیکه مثبت تعامل می کنند هردو ۱ تشویق کنید.
صفحه 82:
#(مانیکه شما بدنبال پذیرفتن یک کودک به فرزندی,
صاهب فرزندی از خودتان می شوید مشکلات دیگری
ممکن ایجاد شود.
#بخشی از این مشکلات بر می گردد به نگرش و صحبت های
دیگران. مثلا ممکن است به شما گفته شود که به فرزند
اصلی خود بیشتر توجه می کنید و یا اینکه کودک فرزند
خوانده )| مورد بی مهری قرار می دهید.
gul® صهبت ها ممکن است در حضور کودک فرزند خوانده
هم گفته شود.
صفحه 83:
ole مستئله باعث خواهد شد که شما در شیوه های فرزند پروری
خود yas تزلزل شوید که باعث خواهد شد بدرفتاری در فرزندان
شما شکل بگیرد.
©آنيه مهم است اينست كه محبت خود را به هردو كودك نشان
دهيد و براى هر كدام بطور متناسب با سن و شرايط وى وقت
بكذاريد.
* رفتارهاى مثبت آن ها مورد توجه قرار دهيد و براى اصلاح رفتار
نیز ز متناسب: با رفتار, محروميت يا ييامدهاى خفيف در نظر
بگیرید. در برابر گفته های دیگران اعلام كنيد كه هردو کودکی
دوست داشتنى هستند.
صفحه 84:
#زمانیکه شما کودکی را به فرزند خواندگی قبول کرده ايد
ممکن است فرزند بزرگتر شما از این که به او بیشتر توجه
می شود به شما اعتراض نماید.
#در این موارد بهتر است برای او توضیح دهید که بطور
طبیعی مردم به بچه های کوچکتر ممکن است توجه
#برایش توضیم دهید وقتی او نیز در این سن بوده است به
او توجه بیشتری می شده است. عکس هاء فیلم ها و
خاطرات مرتبط با این مسئله را با او مرور کنید.
صفحه 85:
گفتگو با كودك و مدايرين در مورد فرزندفو(ندگی
صفحه 86:
#بسیاری از این کودکان مایلند بدانند فرزند خواندگی چیست
و به چه aly آنها فرزند خوانده شده آند
صفحه 87:
#توضیم دادن فرزندفواندگی برای کودک و گفتن موضوع
فرزندخوانده بودن به وی یکی از کارهای دشوار برای والدین
اسست.
*بسيارى از والدين ترجيح مى دهند اين موضوع را نكويند و
برفى ديكر بخاطر سفتى كار. كفتن مسئله فرزندفواندكى به
کودک را به تعويق مى اندازند.
صفحه 88:
#بسیاری از والدین مایلند بدانند که در چه سنی بهتر است
فرزندفواندگی را به کودک بگویند.
۴بسیاری از محققین معتقدند گفتن موضوع فرزند خواندگی
به کودک در سنین پائین تر بهتر است
#معتقدند از مدود سه سالگی زمانی که کودی قادر به درك
موضوع فرزندخواندگی باشد می توان به او گفت.
صفحه 89:
© معمولا سن ایدهالی مشخص نشده است ولی سن پیش از
مدرسه بهتر است.
*اين به اين معنى نيست كه در سن دبستان به كودك خود اين
موضوع را نگوئید. در سنین بالای ۷ سال هم مى توان موضوع
فرزندخواندكى را به ان ها كفتك
* ولى هرجه سن بالاتر رود سؤالاتى كه بهه ها خواهند يرسيد
پیچیده تر می شود و دیرتر با موضوع سازگار خواهند شد.
؟ گفتن موضوع فرزندخواندگی در دوران نوجوانی با دشواری های
بیشتری همراه است.
صفحه 90:
#بهتر است کودی مجضوع فرزندخواندگی را از شم بشنود تا از
دیگران.
؟ قبل از گفتن موضوع فرزندخواندگی به کودکتان زمان و مکان
مناسبی را در نظر بگیرید.
مکانی که نسبتا خصوصی باشد و زمانی که کودک 995
کافی به شما داشته باشد
به اندازه ی کافی فرصت برای بیان موضوع یا پاسخگوئی به
سوالات امتمالی داشته باشید.
صفحه 91:
#*بیاد داشته باشید:
فرزند پروری یک پاسق ایدهال نیست بلکه راه هلی برای یک
مشکل است.
7 برای هل مشکل والدینی که قادر به بزرگ کردن فرزند
خود نیستند
7 به کودک این امکان را می دهد که یک خانواده با ثبات
داشته باشد
صفحه 92:
فرزندخواندگی چیزی نیست که والدین و 5395
فرزندفوانده بخاطر آن شرمنده باشند یا خجالت بکشند.
صفحه 93:
فرزند خواندگی هیست؟
#به کودی بگوتید که فرزندخوا ندكى به اين معنا است كه
والدين كاهى قادر نيستند مسئوليت بزرك كردن فرزند خود
)| انجام دهند و يدر 9 مادر ديكرى اين مسئوليت را بر عهده
مى كيرند و ديكران مى يذيرند كه اينها والدين اين كودى
باشند.
؟*اين چیزی است که برای تو اتفاق افتاده است.
صفحه 94:
چرا من فرزند خوانده شدم؟
#به این سوّال متناسب با سن کودک پاسخ دهید. اگر
كودك اطلاعات بیشتری بخواهد خواهد پرسید. دادن
اطلاعات بیش از هد ممکن است کودی را بی قرار کند.
*برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا توضیم دهید که چرا
کودکان بطور کلی به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند و
سپس موضوع را برای کودک اختصاصی کنید.
صفحه 95:
#دلیل اصلی این است که والدین کودک قادر تبوده اند
وظیفهی بزرگ کردن او را انجام دهند.
#اين ناتوانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید
دید در مورد این کودک خاص چه بوده است و همان را برای
وی توضیح داد. مواردی مثل
#فوت والدین
#اعتیاد والدین
#کودی آزاری که نشانهی ناتوانی والدین است
#فقر و بیکاری
صفحه 96:
چرا شما مرا به فرزندخواندگی پذیرفتید؟
#اینجا نیز ابتدا توضیم دهید که بطور کلی هرا افراد کودکی را
به فرزندی قبول می کنند.
؟افراد کودکی را به فرزندی قیول می کنند چرا که می
خواهند به او عشق بورزند و می خواهند این علاقه را به
کودکی ابراز کنند که خانواده ندارد.
#برفی از این افراد ممکن است خودشان نتوانند صامب
فرزند شوند.
*فرزند خواندگی این آمکان را می دهد که افراد بتوانند والد
Sow
صفحه 97:
#در مورد جزئیات کلینیکی عقیمی اطلاعات ندهید.
#برخی افراد نیز می توانند خودشان صاهب فرزند شوند ولی
ترجیم می دهند کودکی را به فرزندی بپذیرند.
#اطلاعات جزئی تر را می توانید با کودکان سن مدرسه یا
نوجوانان مطرم کنید.
صفحه 98:
آیا والدین من می توانند بیایند « من را ببینند.
#برفی کودکان ممکن است فکر کنند که والدین
بیولوژیکشان دلواپس آنها باشند و هر زمانی بخواهند
برگردند و آنها را با خود ببرند.
#کودکان ممکن است این نگرانی را داشته باشند چه شرایط
فرزند خواندگی باز یا بسته باشد
صفحه 99:
#برای کودک توضیم دهید که فرزند خواندگی یک قرارداد
دائمى است.
صفحه 100:
آیا من اکر بخواهم می توانم والدین بیولژیکم را ملاقات
کنم؟
؟اکر شما از هویت والد بیولوژیک مطلع نباشید ممکن
است کودک نپذیرد که شما والد بیولوژیک را نمی شناسید.
#اكر والدين بيولوزيك را بشناسيد اين به اين معنا نيست
a5 با آن ها در ارتباط خواهيد بود. بسيارى از والدين
بيولوزيك اين ارتباط را كم و كمتر و قطع مى كنند. اين
موضوع برای کودک استرس زا است.
صفحه 101:
Bog 5 51° از شما خواست که والد بیولوژیکش را ملاقات کند و
شما آنها رانمی شناسید. کودک می تواند مثل هر بالغ
دیگری والدیناش را ببیند و می توان در این راستا به او کمک
کرد.
#اگر کودی در کشور دیگری دنیا آمده است کار دشوار تر است.
© برايش توضيح دهيد که وقتی بزرگ شود به او کمک خواهید
کرد «الدینش را پیدا کند هرچند امتمال موفقیت کم است.
اینکه به او اطمینان می دهید به او کمک خواهید کرد برایش
اطمینان بخش است ولی اینکه بخواهد انتظار بکشد ناراحهت
کننده است.
صفحه 102:
ot تقصیر من بوده است؟
#بسیاری از کودکان ممکن است تصور کنند بدلیل اینکه
قابلیتهایشان کم است از سوی والد بیولوژیک طرد شده
اند. بهتر است در آين مورد با کودک صهبت شود هرچند
خودش سوال نکرده باشد.
صفحه 103:
#یرای کودی مطرم کنید 205
#برفی بچه ها فکر می کنند تقصیر آنها بوده است که به
فرزندی پذیرفته شده اند. ولی این تصمیم بزرگترها است و
ارتباطی به بچه ها ندارد و به این خاطر است که والدین
بیولوژیک قادر به مراقبت از کودی نیستند.
صفحه 104:
نکاتی در مورد گفتن مسئله فرزندخواندگی به کودیک:
©ساده بكوئيد
*وقتى خسته يا بى حوصله هستيد راجع بهد اين موضوع
= صحبت 5 نكنيد
*والدین بیولوژیک را کناهکار قلمداد نکنید (او را بهترین
مادر دنیا نیز معرفی نکنید)
#در مورد والدین بیولوژیک منفی نظر ندهید. (بد بودن را به
رفتار نسبت دهید مثل مصرف مواد و نه به والدین)
صفحه 105:
#به سوالاتش پاسخ دهید
قبل از ياسخ به سؤالات مطمئن شوید که چه چیزی را
می خواهد بدانید.
*وقتی کودی علاقه ای به ادامه دادن ندارد سکوت کنید.
" ممکن است کودک سوّالی نداشته باشد. می توانید
بپرسید سبّالی داری واگر ندارد معنی آن این نیست که
شما به درستی توضیم نداده اید.
صفحه 106:
برقى سؤالات ياسفى ندارند.
كاهى نمى خواهيد ياسخ سؤالى را بدهيد و يا اينكه
ياسخ را نميدانيد. در صورتيكه ياسخ را نميدانيد اين
موضوع را به کودک بگوئید و اگر نمی خواهید ياسخ
بدهيد به او بكوئيد كه در حال حاضر نمى توانيد در اين
مورد صحبت كنيد و وقتى بزركتر شد برايش توضيم
خواهيد داد.
صفحه 107:
گفتگو با سایر کودکان در مورد فرزندخواندگی
*گاهی لازم است با سایر کودکان یا دوستان کودک مسئله
فرزند خواندگی مطرم شود. در این موارد ابتدا با خود کودی
Cuno کنید و اینکه مایل است چگونه این موضوع مطرم
شود.
*كاهى کودکان فرزند خوانده مایلند سرنوشت خود را برای
همه توضیح دهند به همین دلیل لازم است در جریان تمام
جزئیات مربوط به والدین بیولوژیک مثل تجاوز جنسی و ...
قرار نگیرند.
صفحه 108:
؟اگر گفتن برخی جزئیات موجب سرزنش کودک نزد
همسالانش می شود این جزئیات را مطرم نکنید.
صفحه 109:
#اکر کودک دیگری را نیز به فرزندی قبول کرده اید.
؟وقتی فرزند دیگری را به فرزندی قبول می کنید فرزند اول
ممکن است تصور کند مورد پذیرش شما نبوده است.
#برایش توضیم دهید که او اولین عضو خانواده است و
داخل قلب شما جا دارد ولی قلب شما جای اضافه برای
عضو دیگری نیز دارد.
#قبل از آمدن كودك دوم براي كودك اول توضيح دهيد که
وقتى اولين بار به خانه شما آمده است چقدر خوشمال
بوده ايد.
#ممکن است مختصری حسادت وجود داشته باشد. سعی
كنيد اوقات اختصامی با فرزند امل داشته باشید
صفحه 110:
اگر کودی غیر فرزندخوانده نیز دارید:
*لازم است این فرزندان در مورد فرزندخواندگی اطلاعات
متناسب با سن داشته باشند.
*لازم نیست تمام جزئیات اطلاعات کودی فرزندفوانده را در
اختیار سایر فرزندان قرار دهید
#گاهی این کودکان در دعواهایشان کودک فرزندخوانده را
سرزنش می کنند. بیاد داشته باشید این رفتار از )69
عصبانیت است و لازم نیست نگران بشوید
صفحه 111:
اشتباهات رایج والدین
*والدين بيولوزيك تو را به فرزندفواندكى دادند چون فیلی
دوست داشتند و می خواستند خوب رشد کنی
*تو را به فرزندفواندگی دادند چون فقیر بودند
*فدا خواست تو به فرزندخوانده شوی
#تو برای فرزند خواندگی انتخاب شدی
صفحه 112:
توضيح فرزند خواندگی برای کودکان در سنین مختلف
توضیح فرزند خواندگی برای کودکان خردسال:
۴برای کودکان ۲۳ یا ۱۴ ساله به زبان ساده بگوئید که والدین
او قادر به بزرگ کردنش نبودند و شما این مسئولیت را
پذیرفته اید.
*شايد بخواهد بداند در اولین ملاقاتتان چه اتفاقی افتاده
است و یا چگونه به خانه شما آمده است.
#ممکن است مجبور شوید ماجرا را چندین بار تکرار کنید
صفحه 113:
#بیاد داشته باشيد تأكيد كنيد كه او مثل سایر کودکان به
دنیا آمده است و وقتی این اتفاق افتاده است والدینی
دیگر مسئولیت بزرگ کردنش را عهده دار شده اند و شما
این والدین هستید.
#کودکان خردسال فرزند خواندگی را به اين دليل که شما آن
)| خوب می دانید خوب خواهند دانست
صفحه 114:
توضیح فرزندخواندگی برای کودکان سن مدرسه:
#صرفا داستان فرزندخواندگی برای شان کافی نیست و
ممکن است بخواهند بدانند چرا والدین شان قادر به بزرگ
کردن آن ها نبودند.
#اين کودکان ممکن است نگران باشند که شما آن ها
کاملا به عنوان فرزند نپذیرفته باشید.
#این کودکان ممکن است باورهای نادرستی در مورد فرزند
خواندگی داشته باشند که لازم است به آنها پرداخته شود.
#معمولا این کودکان سوّالات بیشتری دارند.
صفحه 115:
توضیم فرزندخواندگی به نوجوانان:
#نوجوانان بیشتر از کودکان قضاوت می کنند و ممکن
است این باور را پیدا کنند که والدین بیولوژیکشان بد
بوده اند.
#باید به آن ها یادآ ور شد که خود نوجوان مقصر نیست
y® نوجوان توضیم دهید که در یک دنیای ایدهال والدین
کودکان بیولوژیک خود را بزرگ می کنند و دنیای ایدهال
نیست و گاهی بهتر است برخی کودکان را والدینی دیگر
بزرگ کنند.
صفحه 116:
*توضيح دهيد كه شما از اينكه او را به فرزندى يذيرفته ايد
خوشمال هستید.
*نوجوان شما در حال رشد و شکل گیری هویت است و
ممکن است گاهی اعلام کند که والدین بیولوژیک اش از
شما بهتر هستند.
لو
* بياد داشته باشيد كه مشابه جنين اظهاراتى را نوجوانان به
والدين بيولوزيك خود نيز مى كويند
صفحه 117:
؟گاهی توجوان از والدین بیولوژیک خود ایدهال سازی می
کند و یا برعکس آنها مجرم در نظر می گیرد.
*اين بخشى از تفكر سياه و سفيد وجوانی است
صفحه 118:
نکات کلیدی در توضیم فرزندفواندگی
#والدین بیولوژیک افراد نرمالی هستند
#فرزند خواندگی تقصیر كودك نیست
#افراد کودکان را به دلایل مختلفی به فرزتدی می پذیرند
#کودکان نیاز دارند که فرزندخواندگی متناسب با سنشان
برای آنها توضیح داده شود.
#توضیح فرزند خواندكى كارى نيست كه در یک جلسه آنجام
شود. گاهی لازم است در طول زمان به آن پرداخته شود.
#کودکان ممکن است در این خصوص خیلی کنجکاو باشند و
گاهی اهساس غمگینی کنند که اهساساتی نرمال هستند.
صفحه 119:
صحبت در مورد فرزندخواندگی با دیگران
نکات اصلی
#اطلاعات پایهای را برای افراد فراهم کنید
* بسیاری از افراد نمیدانند فرزندخواندگی چیست
" فرزندخواندگی پایدار است
" قانونی است
روش مناسب دیگری برای داشتن خانواده است
" برفی جنبه های آن خصوصی است
بسیاری از فرزندخواندهها بخوبی بزرگ می شوند
صفحه 120:
توضیم فرزندخواندگی برای بستگان و دوستان
#برخی از بستگان نگرش منفی راجع به فرزند خواندگی دارند
© بياد داشته باشيد شما سمت فرزندتان هستید
#اكر فرزند شما را ناديده مى كيرند در اين مورد با آنها
صحبت كنيد و اكر لازم شد ارتباطتان را محدود كنيد
#برفی بستگان تصور می کنند اجازه دارند تمام اطلاعات را
داشته باشند به آنها کوش زد کنید که برفی موضوعات
خصوصی هستند
صفحه 121:
#ممکن است فرزند شما را پسرخوانده یا دفتر خوانده صدا
بزنند برایشان توضیح دهید که شما ترجيح مى دهيد از يسر
يا دختر استفاده شود.
صفحه 122:
صحبت با معلم. پزشک و سایر متفصصین
#معمولا این افراد می دانند چگونه با این موضوع برخورد
کنند ولی چنانچه در مواردی متوجه شدید نگرش منفی
وجود دارد نسبت به تغییر معلم یا پزشک اقدام کنید
*نگرش این افراد را بررسى كنيد
