صفحه 1:
ee
صفحه 2:
: ارائه مطالب و نکات مهم درس
ویژه دانشجویان رشته روانشناسي
تهیه و تنظیم : محمود هرمزي
صفحه 3:
99«
مشخصات
* سنجي
١ eo : 06 ces
me سح Fi
انتشارات: داز
صفحه 4:
فهرست مطالب
)4 فص زاو ۰
بع كيلو لعل ديع 0
اد دک فصل سوم .
ال ۰ ۰ ۰ فص چهارم ۰
۶ pee ا ل
۰ poe ee ا"
سجن 00 bad: هفتم ۰
۰ فصل هشتم pean
صفحه 5:
فصل اول
تاربخچه آزمونها *
صفحه 6:
سابقه روان سنجي وآزمون سازي
آزمون سازي درروانشناسي سابقه اي نسبتاً طولاني
دارد. جیمز مك کین کتل(روانشناس آمريكايي) در
سال ۱۸۹۰ کلمه تست « (8تککن) را بررای آولین بار
به کار برد. و آلفرد بینه نیز لین آزمون رواني را (که
bees: هوش بود) در سال ۵ ارائه داد
صفحه 7:
تاریخچه آزمون سازي
گالتون در سال ۱۸۸4 ویثگیهای خاصیءاز جمله دقتءتوان عضلانى و زمان
واکنش را اندازه گیرری می کرد و با استفاده از جدولهای درصدی می
توانست توانایی فرد را با گروه وی مقایسه کند. وی پیشگام استفاده از
فنون آماری در تحلیل وي كيهاى فردى» و توسعه آزمونهای روانی است.
صفحه 8:
تاریخچه آزمون سازي
جیمز مك کین کتل ,با تهیه آزمونهایی که توانایی ساده ای را اندازه
كيررى مى كردند به توسعه آزمون سازی و همچنین کاریرد آسان و
همگانی آزمونهای روانی کمک گرد.
عیسب آزمونهای کل » بود.بنابمراین »با اجرای
آزمونهای وی ؛محتق نمی توانست در مورد وضعیت آزمودنی نسبت به
زوه اش نظ دهد.
صفحه 9:
تاریخچه آزمون سازي
نخستین آزمون (به معناي امروزي آن) توسط بینه و سیمون تهیه و ارائه
شد. اين آزمون »هوش را اندازه مى كرفت و دارای
بود.این آزمون در سال ۱۹۰۵ ارائه شد.آزمون مذكورء تا كنون جندين بار
تجربه شده است.معروف ترين ضرم تجديد نظ شده به آزمون استنفرد-
بينه مشهور أسة.
صفحه 10:
فصل دوم
ويژگيهاي آزمونها
صفحه 11:
تعریف آزمون رواني
آزمون رواني وسیله اي است که موقعيتي را فراهم مي کند تا نمونه
اي از رفتار برانگیخته شود و مورد اندازه گيري قرار كيرد
آزمون رواني
هك
ايجاد شرايط براي ظهور رفتار
بروز نمونه أي از رفتار مورد اندازه كيري
|
سنجیدن رفتارهاي ظاهر شده
صفحه 12:
ويژگيهاي اصلي آزمون
در شرايطي میتوان گفت که يك آزمون رواني داریم که حداقل داراي سه ويژگي
:زیر باشد
-
۲
حساسیت( با ظافت تشخیص ۳-4
۳
اعتبار روايي eee
صفحه 13:
تعریف اعتبار(با پايابي)
- اگر آزموني را براي يك آزمودني چند بار اجرا کنیم ءنتایج نسبتا یکسان و
مشابهی به دست آید
- يايداروو ثباتفتايج يكآزموزدر اج رلهاويتعده Sloan! tel
ea.
صفحه 14:
روشهاي اندازه گيري اعتبار يك آزمون
ادعاي سازنده آزمون مبني بر لین که آزمون وي داراي اعتبار لست »
کافی نیست »و لازم است با استفاده از روشهای مورد توافق .اعتبار آزمون
محاسبه شود. روشهای اندازه گیرری و تعیین اعتبار آزمون عبارتند از:
صفحه 15:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
1- روش اجرای محدد آزمون
در روش اجرای مجدد آزمون به منظور اندازه گیری اعتبار آنء آزمون را
دو بار ,و با فاصله زمانی ؛اجرا می کنیم. «بين نتايج حاصل از دو بار اجا
ضریب همبستگی محاسبه می کنیم ,که آن می نامند.(ا ضریب اعتباره
را
auld ضبرریب اعتبار به دست آمده » پیانگر وجود یا عدم وجود اعتبار است
صفحه 16:
:سوال
آیا در اجرای مجدد آزمون " ضریب اعتبار به میزان ۱به دست
می آید؟
:باخ
صفحه 17:
: زیرا عوامل متعددي همچون
تمرین»خستگی «وضعیت عاطفی بو شرایط آزمون بر روی نتایج آزمون در
.حال اجرای مجدد تاثیر می گذارد
صفحه 18:
مراحل اجرايي محاسبه اعتبار آزمون به
:روش اجراي مجدد
آزمون جدید را اجرا کنید -۱
۲- پس از اجرای اول مجددا(همان ساعت .همان روز یا چند روز بعد اهمان
آزمون را اخرا اکنند.
۳< نمرات اجرای اول آزمون و اجرای دوع آزمون» ضریب همبستگی ow
.ضریب همبستگی را ببرای ارزشیابی اعتبار آزمون تفسيى كنيد -4
صفحه 19:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
۲- روش اجرای فر] موازی
در روش فرم موازی » ضریب همبستگی بین نتایج حاصل از اجرای
آزمون جذید و آزمونی که از نم درجه دشواری : ضریبا تشضیص :و
محتوای درونی شبیه آن است » ملا ک تعیین مینران اعتبار آزمون تلقی می
شود.
صفحه 20:
مراحل اجراي محاسبه اعتبار آزمون به
: روش فرم موازي
.ضرع موازی آزمون جدید را بیابید -۱
آزمون جدید و فرع موازی آن را بس روی یک گروه آزمودنی اجرا -۲
«کشند
بین نمرات آزمون جدید و فرع موازی آن ضریب همبستگی محاسبه <۳
aS.
ضریب همبستگی به دست آمده را بای ارزشیابی اعتبار آزمون جدید -4
«تفسیر كنيد
صفحه 21:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
۳- روش دو نیمه گردن
روش دو نیمه کردن بر اساس ضریب همبستگي بین نمره اي که
آزمودنی ها در دو نیمه از يك آزمون به دست می آورند » محاسبه می
شود. مثلا نمره آزمودني در سوالهای فرد ونمره وي در سوالهای زوج
آزمون.
صفحه 22:
:سوال
جرا روش دو نيمه كردن به روش فرد- زوج مشهور است؟
صفحه 23:
زیرا به طور معمول ء در محاسبه اعتبار آزمون از طرربق دو نيمه كردن »
مسشهاى فد در يك نيمه ؛ و پرسشهای زو ج در نيمه ديك قررار مى
Ss
ضريب همبستكى بين نمره های آزمون ها در دو نیمه » معیار مناسبی بای
برآورد اعتبار آزمون است.
صفحه 24:
فرمول اسپیرمن- براون
show از محاسيه ضريب همبستكي بين نمرات آزمودنيها در دو
نیمه سوم تیار یس زا زمون محاسبه شده است.
اعتبار کل آزمون از طریق فرمول اسپیرمن 7 براون
محاسبه مي شود:
صفحه 25:
مراحل اجرايي محاسبه اعتبار آزمون به
:روش دو نيمه كردن
.آزمون را اجرا کنید -۱
نمه هاى آزمودنيها را در هر یک از دو نیمه آزمون(مثلا در پرسشهای -۲
.فرد و پرسشهای زوج) محاسبه کنید
ضریب همبستگی بین نمره های آزمودنیها را در دو نیمه آزمون محاسبه -۳
aS.
ضریب همبستگی به دست آمده را در فرمول اسپیررمن- برراون قرار دهید -4
.و ضریب همبستگی کل آزمون را محاسبه کنید
۵- ضریب همبستگی به دست آمده را بای ارز:
aud.
اعتبار آزمون تفسیر
صفحه 26:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
6- روش کودر- ریچاردسون
در محاسبه اعتبار آزمون به روش کودر- ریچاردسون از
:استفاده می شود
صفحه 27:
فرمول کودرربچاردسون
1- مایت x
n
——
n- 1
صفحه 28:
ويژگيهاي اصلي آزمون
اعتبار
از چهار آزمون زیر که بر روي ۳۰ نف اجرا شده اند . کدام آزمون داراي
اعتبار بيشتري است؟
1 ضریب اعتبار آزمون ۰ 2 92۸
ضریب اعتبار آزمون -- .73 ظ
ضریب اعتبار آزمون - .65 0
ضریب اعتبار آزمون - .05 ظ
صفحه 29:
چون ضریب اعتبار آزمون بیش از سایر آزمونهاست. بنابراین آزمون
cul Gite lad chlo .
صفحه 30:
ويژگي اصلي آزمون
تعریف روايي
منظور از روايي اين است كه آزمون أن جه را كه براي اندازه كيري
آن ساخته شده است ؛ اندازه بگیرد. مثلا اگس آزمون بررای اندازه
.گیری هوش ساخته شده است ,فقط هوش را اندازه بگیرد
صفحه 31:
ويژگي اصلي آزمون
روايي
اگر آزمونی براي اندازه گيري هوش ساخته شده است ؛ ولی افرراد
درونگرا نمه بیشتری از آن به دست می آورند » این آزمون بررای اندازه
كيرى هوش » روا نیست.
صفحه 32:
روايي ظاهري
روايي محتوا
انواع روليي روايي پیش بين
روايي همزمان
روايي سازه
صفحه 33:
انواع روايي
روايي ظاهري
در روليي ظاهري . میزان انطباق صورت ظاهر پرسشها با موضوع مورد
.آزمون بر رسی می شود
صفحه 34:
انواع روايي
روايي ظاهري
در روايي ظاهري به این پرسش پاسخ داده مي شود که
آیا پرسشها از لحاظ ظاهري با موضوعي که آزمون براي
اندازه گيري آن ساخته شده است, انطباق دارد؟
صفحه 35:
انواع روايي
روايي ظاهري
در مجموعه پرسشهاي آزمون ویژه داوطلبان خلباني ؛ پر,سش زیر دارای
:روایی نیست
پرتفال فروشی ۱۰۰ کیلو پرتفال را از قرار کیلویی ۳۰۰ تومان خرید و
.کیلویی ۳۵۰ تومان فرروخت.قدار سود پررتقال روش را حساب كنيد
صفحه 36:
انواع روايي
روليي ظاهري
در مجموعه پرسشهاي آزمون وییه داوطلبان خلبلني »پررسش زیر دارای
روايى ظاهرى است:
اك هواپیمایی با سرعت ۹۵۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند» فاصله بین
تهران و بندر عباس را که حدود * ۱۲۵ کیلومتس است در چه مدتی طبی
میکند؟
صفحه 37:
انواع روايي
روليي محتوا
آزموني داراي روايي محتواست که پرسشهاي آزمون کلیه هدفهاي
آزمون را مورد اندازه گيري قرار دهند
صفحه 38:
انواع روايي
روليي محتوا-
محتواي کتاب روانسنجی بر اساس ۵۰ هدق تنظیم شده است. ب
آزمونى براى تعبیسن میزان پیشرفست تحصیلی دانشجو در درس
روانسنحی ساخته شود که در آن به ازای هر هدف یک پرسش تهیه شده
باشد ؛ این آزمون دارای روایی محتواست.
صفحه 39:
انواع روايي
روايي پیش بین
براي تعیین روايي پیش بین آزمون. بین نتایج حاصل از اجراي
آزمون و نمره اي که بعداً به دست مي آید ضریب همبستگي
محاسبه مي شود و بر اساس ضریب همبستگي به دست
درباره روايي آزمون جدید . حکم داده مي شود
صفحه 40:
انواع روايي
روايي پیش بین-
اگر فرض شده است آزمون جدید . استعداد پیشرفت تحصيلي را
مي سنجد . مي توان این آزمون را در مهر ماه اجرا کرد و سپس بین
نتایج به دست آمده و معدل تحصيلي آزمودنيها (كه در تير ماه سال
بعد.بهآدست می آید) ضریب همبستگی: محاسبه "کر
صفحه 41:
انواع روايي
روليي همزمان
مي توان بين نتايج حاصل از اجراي آزمون جدید و آزموني که داراي
روايى است و همزمان با اجراي أزمون جديد . اجرا
مي شود . ضریب همبستگي محاسبه کرد . و آن را براي تعیین روايي
آزمون جدید . تعبیر و تفسیر کرد.
صفحه 42:
انواع روايي
روايي همرمان-
sly تعیین روايي آزمون جدید که مدعي اندازه گيري
هوش است. این آزمون همزمان با آزمون هوش
استنفرد- بینه اجرا مي شود؛ و بين نتايج به دست
آمده از هر دو آزمون , ضریب همبستگي محاسبه
مي شود. . ضریب هميستگي به دست آمده نشان
.دهنده میزان روايي آزمون هوش جدید است
صفحه 43:
انواع روايي
روايي سازه
* در صورتي که نمره هاي حاصل از اجراي آزمون به مفاهیم
با سازه های نطریه ای که بر اشاس لن آزمون ساخعه شده
است * مربوط باشد " آزمون مورد نظر داراي روليي سازه
ات ..
صفحه 44:
انواع روايي
ر وايي سازه -
* اگر بر اساس نظریه هاي اضطراب " پرسشنامه اي در زمینه
اندازه گيري اضطراب ساخته شود " این پرسشنامه در
صورتي دا راي روليي سازه است که نمرات حاصل از آن
به سازه هاي مورد اشاره در نظریه هاي مربوط به اضطراب
ارتباط داشته باشد.
صفحه 45:
ويژگي آزمون خوب
اگر نتایج حاصل از اجراي آزمون بر روي يك گروه بزرگ را به محور
مختصات منتقل کنیم؛ ؛ هر چه قدر منحنی حاصل به منحتی طبیعی
. آزمون بیشتر است Sos باشد .
صفحه 46:
ويژگي هاي اصلي آزمون
حساسیت با ظرافت تشخیص
افراد در ويژگي هاي مختلف ۰ تفاوت دارند ۰ و يك آزمون خوب باید
بتواند این تفاوت ها را تمیز دهد. هر چه قدر که آزمون توانايي
بيشتري براي تمیز تفاوت هاي شخصي داشته باشد ء از
بيشتري برخوردار است..
صفحه 47:
ويژگيهاي اصلي آزمون
حساسیت
آزموني حساس است که بتواند کوچکترین تفاوت بین دو فرد را تمیز
دهد
صفحه 48:
ويژگيهاي اصلي آزمون
حساسیت
داشته باشد ۰ بهتر می تواند
.توانایی هاي فرد را ء نسبت به هم . تمیز دهد 1
صفحه 49:
ويژگيهاي اصلي آزمون
حساسیت
از دو آزمون هو وبا توجه به نمراتي که آزمودنیها به دست آورده
اند ۰ کدام آزمون حساستر است؟
نتایج آزمون ۸
نتایج آزمون 8
صفحه 50:
آزموان
زیرا تفاوت میان آزمودنیها را دقیقتر نشان داده است
صفحه 51:
هر اندازه وسعت رفتارهايي که يك آزمون مي تواند اندازه بگیرد »
بیشتر باشد به همان اندازه حساسیت این آزمون کمتر خواهد بود
صفحه 52:
ازمون
هر اندازه پدیده مورد اندازه گيري محدودتر
,باشد, حساسیت آزمون بهتر خواهد بود
صفحه 53:
رابطه حساسیت آزمون 3
قدرت تشخیص سوالات
.حساسیت آزمون به قدرت تشخیص سوالات آن آزمون بستگی دارد
صفحه 54:
فصل سوم
جرا و نمره گذاري آزمونها
صفحه 55:
ويژگيهاي فرعي آزمون
آزمون خوب , علاوه بر داشتن روايي , اعتبار و
حساسیت , باید از ويژگيهاي ديگري به شرح زیر
:برخوردار باشد
صفحه 56:
آزمون باید به سهولت قابل اجرا باشد ۱7
صفحه 57:
آزمون باید دارای دستورالعمل نوشته شده اء برام احزرا باشد-۲
د59 ف تمدص ی بسای اجم با
صفحه 58:
آزمون باید دارای کلید و روش تصحیح و نمم» گذاری پاسخها باشد -۳
صفحه 59:
آزمون باید معیاری را برای مقایسه و ارزشیابی نتیجه هر آزمودنی -4
.ارائه دهد
صفحه 60:
اجراي دستورالعمل آزمون
مهمترین نکته در جریان اجراي آزمون . اجراي دقیق قواعد و توصیه
.هاي دستورالعمل آزمون است
صفحه 61:
عوامل موثر بر اجراي آزمون
دو عامل در فرايند اجراي آزمون بر عملکرد آزمودني اثر مي گذارد.
:ين دو عامل عبارتند از
صفحه 62:
شرایط اجراي آزمون
مدت اجرا
در مورد این که مدت اجراي آزمون چه قدر باید باشد , قاعده اي
.كلي وجود ندارد
صفحه 63:
شرایط اجراي آزمون
موقع اجرا
موقع اجراي آزمون . زماني است که آزمودني از جنبه جسماني و
رواتی آماده اخرائ آزمون باشن
صفحه 64:
:سوا
وظيفه آز هون جيست
ظيفه آزماينده د
ر جریان
Vol.
ان اجراي آ
جراي آزمون
چیست؟
صفحه 65:
وظیفه آزماینده در جریان اجراي آزمون این است که
,دستورالعمل آزمون را به دقت اجرا کند
صفحه 66:
در اتکی برخی آزمونها "مونه اي از پرسشها داده شفم است. آزمود نها
با دادن پاسخ به لین پرسشها .با شیوه اجراي آزمون آشنا مي
صفحه 67:
:سوال
براي آشنا شدن آزمودني با شیوه اجراي آزمون . چه اقدامي لازم
0
است؟
صفحه 68:
براي آشنا شدن آزمودني با شیوه اجراي آزمون . لازم است تعدادي
,پرسش تمريني به ابتداي آزمون اضافه شود
صفحه 69:
سهولت نمره گذاري
در صورتي که پرسشهاي آزمون , پاسخ قطعاً درست يا غلط
داشته باشند ,نمره گذاري به سهولت انجام مي
گیرد.این نوع نمره گذاري آزمون را :
گویند.
صفحه 70:
نمره گذاري عيني آزمون.
پرسشهايي که به صورت چند گزینه اي تنظیم شده اند » مانند:
چهار گزینه اي يا پرسشهاي صحیح- غلط , و یا
پرسشهايي که پاسخ آنها يك کلمه يا عبارت است ,
آزمونهايي با نمره گذاري عيني نامیده مي
Pigs
صفحه 71:
برسد
آيا برسش زير به صورت عيني نمره كذاري مي شود؟
پابعخت ایران کدام شهر است؟
صفحه 72:
پرستن «پایعخت ایران LS شهز است؟ کهسورت عینی مره
گذاري مي شود , زيرا يك پاسخ قطعاً درست دآرد و
<آن نگهر تهران است
صفحه 73:
ويژگيهاي آزمون
ویژگیهای اصلی ويژگيهاي فرعي
4 سيرك احا
ا- داشتن دستورالعمل
لخسانیت [- داشتن کلید تصحیح
|- شیوه نمره گذاري
ل- داشتن معیار مقایسه نتایج
صفحه 74:
فصل چهارم
بیان نتایج آزمونها
صفحه 75:
در بیان نتایج آزمونها نمي توان بر اساس نمره اي که فرد از اجراي
توانايي یا ويژگي او را ارزيابي آزمون به دست مي آورد
.کرد
صفحه 76:
نمره خام نمره اي است که فرد از اجراي آزمون خود به دست
مي آورد. اين نمره مثلاً بانگر تعداد پاسخهاي صحيحي است که
آزمودنیها به پرسشهاي آزمون ذاده هست.
صفحه 77:
تعریف هنجار (نورم)
هنجار یا نورم عبارتست از ميانگينهايي که از اجراي آزمون در
.گروه هاي بزرگ به دست مي آيد
صفحه 78:
هنجار (نورم)
هنجارهاي رشد ذهني
در هنجارهاي رشد ذهني . رابطه نمره اي که فرد از
آزمون به
دست مي آورد (سن عقلي) , و سن فرد ملاك
ارزيابي توانايي ذهني
او قرار مي گيرد.
صفحه 79:
سن عقلي يعني توانايي آزمودني در پاسخ گفتن به پرسشهايي که
اکفر:همسالان وی به/آن بانسخ درست داده ان
:مثال
صفحه 80:
وقتی يك کودك ۱۰ ساله حداکشر می تواند به پررسشهای کودکان ۸ ساله پاسخ
دهد , سن عقلي او , ۸ سال است(هر چند که سن تقویمی
او ۱۰ سال است)
صفحه 81:
سن تقويمي فرد (در مقایسه با مفهوم سن عقلي) , بیانگر مدت
زماني است که از تولد فرد مي گذرد. سن
تقويمي را بر اساس
اشتاستافه تغيين في كنيد
صفحه 82:
فرمول بهره هوشي
MA
LQ= FA 10
10 شوه بهره
MA حسن عقلی
CA سن تقويمي
مثال
صفحه 83:
بهره هوشي.
اگر سن عقلي و سن تقويمي كودكي برابر باشد , بهره
هوشي او
چه قدر است؟
:باسخ
صفحه 84:
بهره هوشي.
اگر سن عقلي و سن تقويمي
كودكي برابر باشد , بهره
ial oss ساي
فرموا
0c و
CA
.معادل عدد ۱۰۰ به دست می آید
صفحه 85:
استفاده از شاخصهاي آماري
براي بیان نتایج آزمون ها . مي توان از شاخص هاي آماري: میانگین و
انحراف استاندارد استفاده کرد
صفحه 86:
ج آزمون ها
استفاده از میانگین و انحراف استاندارد
با استفاده از شاخص آماري میانگین و انحراف استاندارد
مي توان جایگاه آزمودني را در گروه تعیین کرد
صفحه 87:
بیان نتایج آزمون ها
کاربرد شاخصهاي اماري
شاخص هاي آماري ۰ مانند میانگین و انحراف استاندارد ۰ امکان مقایسه
آزمودني را نسبت به گروه مورد آزمایش فراهم مي کند
صفحه 88:
بیان نتایج آزمون ها
نمره های استاندارد
با در دست داشتن میانگین و انحراف استاندارد گروه »
نمره استاندارد (یا نمره (Z هر آزمودني محاسبه مي شود.
صفحه 89:
نمره استاندارد
نمره استاندارد یا نمره 7 ۰ نمره اي است که بر اساس نمره خام
آزمودنی و میانگین و انحراف استاندارد گروه محاسبه
می شود و به متیر مقارسه آزمودني با سایر افراد گروه
مورد مر
صفحه 90:
نمره استانداره-
بر اساس نمره استاندارد آزمودني در آزمونهاي مختلف » می توان
.آزمودنی را با خودش مقایسه کرد
صفحه 91:
نمرات استانداره-
براي پاسخ دادن به این پرسش که آزمودنی در ریاضی با استعداهتر
و یا در استعداد هنری .موفقتس است »از نمره استعداد وى در دو »
.آزمون استعداد ریاضی و هنری استفاده می کنیم
:مثال
صفحه 92:
نمره استاندارد.
» نمره آزمودني را از میانگین . .۰ براي محاسبه نمره استاندارد طبق
,گروه کسر مي کنیم و به انحراف استاندارد گروه تقسیم مي کنیم
صفحه 93:
نمره استاندارد - فرمول
== 27 تمرم لسانارد 2
S نمرم آزمودن >
= میانگین گروه 2
سلنحرلفلستاندارد گروم 5
صفحه 94:
محاسبه نمره استاندارد.
نمره آزمودني در آزمون استعداد رياضي ۳6 است. در صورتی که میانگین
گروه ۳۰ و انحراف استاندارد آن ۱۵ باشد. نمره استاندارد آزمودني
Seal pid aay
بپاسخ
صفحه 95:
: پاسخ
نمره استاندارد آزمودنی »
نطبق فرمول زیرصفر است
7
355 35
15
صفحه 96:
نمره استاندارد-
نمره بیژن در امتحانات فيزيك ۱6 است. در صورتی که میانگین کلاس ۱۳
و انحراف استاندارد. ۳ باشد » نمره استاندارد بیژن در امتحانات
فيزيك را مشخص کنید
بپاسخ
صفحه 97:
نمره استاندارد.
تمر استاندازه Sl آموزی کهفدر خزمی فيزيك ۱۵ گرفه انتت؟ و
میانگین و انحراف استاندارد نمرات کللاسی به ترتیب ۱۲ و ۳ باشد .
Gb. فرمول زیر . يك (۱) است
۹-۱۳ =|
۳
صفحه 98:
کاربرد نمره استانداره-
نمره استاندارد آزمودنی در آزمون استعداد ریاضی ۱- و در آزمون
استعداد هنرری» صفر است. بنابمراین» آزمودنی در آزمون استعداد هنری
.موفقتر از آزمون استعداد رياضى عمل كرده است
:متال ۲
صفحه 99:
کاربرد نمره استاندارد.
نمرات استاندارد آزمودنی در آزمون استعداد ریاضی و آزمون استعداد
هنري. صفر(* ) است. بناببراین؛ این آزمودنی در استعداد ریاضی به همان
.اندازه موفق است که در استعداد GAB
صفحه 100:
بيان نتايج آزمون ها
نيمرخ رواني
نیمرخ رواني . نموداري است که به واسطه آن نتایج آزمون
به صورت تصويري بیان مي شود
:مثال
صفحه 101:
نیمرخ رواني.
نمودار زبره نوعي نیمرخ رواني است
أمثال 7
صفحه 102:
نیمرخ رواني.
نیمرخ رواني زیر بیانگر مقایسه سه آزمودني در اجراي آزمون هوش
استنفرد- بینه اس"
:مثال ۳
صفحه 103:
نیمرخ رواني.
نیمرخ روافي زیر . بیانگر مقایسه سه آزمودني در اجراي آزمون هوش
استنفرد- بیته است. ١ 1
:مثال >
صفحه 104:
نیمرخ رواني فوق- که به نیمرخ ستاره اي مشهور است-
بیانگر مقایسه سه آزمودني در اجراي آزمون استنفرد- بینه
.است
صفحه 105:
نیمرخ رواني.
نیمرخ رواني زیر- که به نیمرخ ستاره اي مشهور است- بیانگر
.مقایسه سه آزمودنی در اجرای آزمون استنفرد- بینه است
صفحه 106:
طبقه بندي آزمونها
صفحه 107:
طبقه بندي آزمونها
ملاك هاي طبقه بندي آزمونها
:آزمون ها بر اساس ملاك هاي مختلف طبقه بندي مي شوند
طبقه بندىآزمونها از نظ روش لجرا -١ ۱
طبقه بندى آزمونها از نظ aces gl Sites -۲
طبقه بندی آزمونها از نظر استفاده از کلام -۳
طبقه بندی آزمونا از نظر دقت ساحفت &
طبته بندی آزمونها از نظر موضبوع مورد مطالعه -ه
صفحه 108:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونها را مي توان به دو روش اجرا کرد
فردی -۱
گروهی -۲
صفحه 109:
طبقه بندي آزمون ها از نظر روش اجرا
آزمونهاي فردي
آزمونهاي فردي آزمونهايي هستند که درهر نوبت بر روي يك
آزمودني قابل اجرا است
:مثال
صفحه 110:
طبقه بندي آزمونیا از نظر روش اجرا
آزمونهاي فردي-
آزمون استنفرد- بینه و آزمون مکعبها به صورت فردي اجرا
مي شوند
صفحه 111:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونهاي گروهي
آزمونهاي گروهي آزمونهايي هستند که در هر نوبت و به
,طور هم زمان مي توان بر روي بیش از يك آزمودني اجرا کرد
:مثال
صفحه 112:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونهاي گروهي.
؛ ويرسشنامه 1١5
يرسشنامه جند جنبه اي شخصيتي امام
عاملى كتل» نمونه آزمونهایی هستند که به صورت گروهی اجرا
«می شوند
صفحه 113:
مزیت آزمونهاي گروهي
مزیت آزمونهاي گروهي نسبت به آزمونهاي فردي. صرفه جويي
در زمان است. زیرا آزمون را مي توان در يك زمان بر روي تعداد
زيادي از آزمودنیها اجرا کرد.
صفحه 114:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني
:آزمون ها از نظر ويژگييهاي بيروفي به دو گروه تقسیم مي شوند
آزمون های مدادی- کاغذی -۱
آزمون های عملي(یا ابزاری) -۲
صفحه 115:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني
4- آزمونهای مداد- کاغذی
در اين نوع آزمونها ۰ آزمودني به پرسشهاي آزمون به صورت
:مثال
صفحه 116:
آزمونهاي مداد- كاغذي.
اکثر آزمونهاي پیشرفت تحصيلي » مانند أزموهاني که در امتحانات
پایان نیمسال تحصيلي با آنها روبرو مي شوید . از نوع آزمون هاي
مداد- کاغذی هستند.
صفحه 117:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني
۲-آزمونهای عملی (یا ابنزاری)
در اين نوع آزمونها .پرسشها به گونه اي مطرح شده اند . که
.آزمودنی معمولا باید با استفاده از ابزار خاصي به آنها ياسخ كويد
:مثال
صفحه 118:
آزمونهاي عملي (يا ابزاري).
در آزمون هوشي وکسلر ۰ تعدادي تصویر به آزمودني داده مي شود
تا آنها را به گونه اي در کنار هم قرار دهد تا بیانگر يك واقعه
.معنى دار (مثلا بیان يك داستان) باشد
صفحه 119:
طبقه بندي آزمونها از نظر استفاده از کلام
آزمونها بر حسب آن که در ارائه پاسخ به پرسشهاي آن نیاز به
اداي کلمات از سوي آزمودني دارد (بيان شفاهي يا كفتاري) ويا
ننیاز به کلام ندارد . به دو گروه تقسیم مي شوند
آزمونهای کلامی ۱7
آزمونهای غیر کلامی -۲
[0
صفحه 120:
طبقه بند کلام
تفاده از
ازنظر استفا
آزمون هااز
5 ۱۳۳ می
ay کل
رمو 3 ee
نها نها هستند که آزمودني به
آزمونهايي
كلامى آزمو 8 منظو
في تانمي ار
است
كلام
استفاده از
به اس:
سشهاي آن ملزم ب
به يرسشهاي
خ دادن به ب
.ياسخ
:مثال
صفحه 121:
آزمون هاي كلامي.
بخشي از آزمون استنفرد- بینه به صورت كلامي اجرا مي شود .
به این صورت که آزمایشگر پرسشي را به صورت شفاهي
مي پرسد . و آزمودني به آن پرسش با استفاده از کلام
Bal مي گوید. (همانند امتحانات شفاهی دانش آموزان)
صفحه 122:
طبقه بندي آزمون ها از نظر استفاده از کلام
۳- آزمون های غیر کلامی
آزمونهاي غیر كلامي آزمونهايي هستند که آزمودني براي پاسخ
گفتن به پرسشهاي آن از کلام استفاده نمي کند . و معمولا
به صورت نوشتاري و يا ابزاري به آنها پاسخ مي گوید.
صفحه 123:
طبقه بندی آزمونها از نظر دقت ساخت
:آزمونها از نظر دقت ساخت به دو گروه تقسیم مي شوند
آزمونهای معلم ساخته -۱
آزمونهای استاندارد شده -۲
صفحه 124:
دسته بندي آزمونها از نظر دقت ساخت
۱- آزمونهای معطم ساخته
آن دسته از آزمونهايي که معمولا توسط مدرسان .در مقاطع
مختلف تحصيلي بو به منظور ندزه گيري
دانش آموزان و دانشجویان تهیه مي شوند به آزمونهاي
معلم ساخته مشهوراند. 7
صفحه 125:
طبقه بندي آزمونها از نظر دقت ساخت
۲- آزمونهای استاندارد شده
آزمونهاي استاندارد شده داراي ويژگيهاي زیر هستند:
- داراي نورم (هنجار) هستند
> در گروههاي بسیار بزرگ اجرا مي شوند
7 آزمودني با گروه بزرگ خود مقایسه مي شود
- طی مراحل ویژه اي استاندارد شده اند
صفحه 126:
رت آزمونهاي معلم ساخته و
آزمونهای استاندارد شده
آزمونهای استاندارد شده در مقایسه با آزمونهای معلم ساخته داراي
نويژگيهاي زیر هستند
هدفها و محتوای بسیا رکلی را اندازه م یگیررند -1
دارایهنجار (نورم) هستند -۲
صفحه 127:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه
آزمونها از نظر موضوع مطالعه به سه گروه تقسیم
:فى شوئد
آزمونهای استعداد -۱
آزمونهای ob گیرری -۲
آزمونهای شخصیت -۳
صفحه 128:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه
آزمونهای استعداد
آزمونهاي استعداد به منظور اندازه گيري استعداد افراد. مانند:
هوش . استعداد فني » استعداد رياضي استعداد مهارت انگشتان »
استعداد در به کار گیری ابزار » به کار برده می شود.
صفحه 129:
آزمونهاي يادگيري.
آزمونهاي ياد گيري آزمونهايي هستند كه معلومات اكتسايي و
پیشرفت آزمودنی را در يك یا چند زمینه خاص اندازه گيري
انواع آزمونهاي يادگيري
صفحه 130:
انواع آزمونهاي يادگيري
:آزمونهاي يادگيري به دو دسته تقسیم مي شوند
آزمونهای علومات1 ©
آزمونهایهارتد *
صفحه 131:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه
آزمونهاي شخصیت
آزمونهاي شخصیت آزمونهايي هستند که شخصیت فر را از
.جنبه هاي مختلف اندازه گيري مي کنند
صفحه 132:
طبقه بندي آزمونها از نظر کار کرد
:آزمونها از نظر کارکرد به دو گروه تقسیم مي شود
آزمونهای کارایی -۱
آزمونهای شخصیت -۲
صفحه 133:
آزمونهاي هوش
صفحه 134:
آزمونهاي هوش
معيارهاي تهیه آزمونهاي هوش
:آزمونها بر اساس سه معیار تهیه مي شوند
تعرین هوش -۱
معیارهای عینی ۲
تحلیل عاملی -۳
صفحه 135:
بیان نتایج آزمون هاي هوش
دنتایج اجراي آزمون هاي هوش به چهار روش بیان مي شود
سن عقلی -۱
ضریب هوش ۲
رتبه های درصدی ۲۲
نصره ها ی استاندارد شده 4
صفحه 136:
آزمونهاي هوش
ويژگيهاي آزمون هوشي وکسلر کودکان
: آزمون هوشي وکسلر کودکان *
به دو قسمتتاهیو غیر کاهيتسقسیم ميشود - ۳
از دوازده آزمونفرعيت شکیلشده لست *
نموم خام آزمودنيبه کمكبكجدولبسه نمره -
استاندارد تبدیل می شود *
صفحه 137:
بخشهاي كلامي آزمون هوشي وکسلر کودکان
:بخشهاي كلامي آزمون هوشي وکسلر کودکان عبارتند از
مات ری
ادرلك عمومي: .
wk
حافظه عصي
صفحه 138:
بخشهاي غیركلامي آزمون هوشي وکسلر
کودکان
بخشهاي غیرکلامي آزمون هوش وکسلر کودکان عبارتند از
صفحه 139:
آزمونهاي غیر كلامي - فردي هوش.
: تعدادي از آزمونهاي هوش غیر کلامي و فردي عبارتند از
آزمور] دم كگ ودلیاف-
مازها الا بیرنتهایپرتلوس
آزمونمكعبهايرنگي
صفحه 140:
آزمون آدمك گودایناف
براي اجراي اين آزمون از کودك خواسته مي شود که شکل يك آدمك را
وسم كيل
نمره كذاري
صفحه 141:
نمره گذاری آزمون آدمك گودایناف
در نمره گذاري JSS آدمك کشیدن اجزا اهمیت دارد نه زيبايي
به هر جزء كشيده شده -
طبق هستورالسمل نمره گذاري -
.يك امتياز تعلق مي كيرد
صفحه 142:
ماز با لابیرنت پرتئوس
لین آزمون از مجموعه ای ماز کاغذی تشکیل شده است. طبعق
دستور العمل ».به هنگام کشیدن خطي که نقطه ورود را به
نقطه خروج وصل مي كند ء نبايد به عقب باز كشت ويا به
بن بست وارد شد.
صفحه 143:
ويژگيهاي آزمون مكعبهاي رنگي
.ویژه کودکانه تاه! سا له است-
.از ۱۱ مکعبرنگوو ۱۷ تصویر تشکیلشده است-
.روه تسصوس زمانلازيم ب لوي اسخ كويوثبتشده لست-
لمتیازهاییکه فد از آزمونمیآورد به بهمه هوشي تبديل-
:بی شود
صفحه 144:
3 آزمون هوش بزركسالانٍ
مقياس هوشي وكسلر (بزركسالان)
:آزمون هوشي وكسلر بزركسالان از يازده قسمت تشكيل شده است
اطلاعات عمومی -1 جور کردنقطمات ٩
ادراک عمومی ۲۳ رمن نویسی -۱۰
حافظه آنی اعداد ۳ Noel
محاسیه عددی -4
تشابهات -ه
ale aks
تکمیل تصاویر -۷
Aa ake
صفحه 145:
آزمونهاي هوش بزرگسالان
نمونه آزمونهاي گروهي
نمونه آزمون هاي هوشي بزرگسالان که به صورت گروهي قابل
:اجرا هستند عبارتند از
آزموو ها -
أآنموزبتة -
صفحه 146:
عوامل هوش
اسپیرمن با استفاده از روش تحلیل عاملي به دو عامل در هوش
:دست يافت
-١ عامزعمومي( عام ل0)
۲- عاملاختصاصو(عامل5)
صفحه 147:
عاملیموميهوش(عامل0)
عامل عمومي هوش عاملي است که در کلیه آزمونهاي
هوش وجود دارد
صفحه 148:
عاماٍختصاصيهو ش(عامل5)
عامل اختصاصي هوش. عاملي است که در هر آزمون به
طور اختصاصي وجود دارد. وجود عامل اختصاصي از
.عدم وجود همبستكي كامل بين آزمونها معلوم مي شود
صفحه 149:
عوامل تشکیل دهنده هوش از دیدگاه
ترستون
:طبق نظریه ترستون» هوش از هفت عامل تشكيل مي شود
استعدا دکلامی <۱
استعداد عددی ۲
استدلال ۳
تجسم فضایی >
cae es
سرعت اد راک -۲
حافظه ۷
صفحه 150:
آزمونهاي استعداد
صفحه 151:
انواع ازمونهای استعداد
آزمونهای دقت -۱
آزمونهاوخط زبنوحرويذيا علقم -
آزعونهاوطبقه بندى-
آنعونهائزمانواكنش-
آزمونهاى حافظه -؟
آزمونهای استعداد مکانیکی ۳
آزمونهای استعداد تحسم فضبایی t-
آزمونسوله -
آزمونهای ستجش هماهنگی ح On ONS
آمو و تسش اهگودونسط
apy hay sat
صفحه 152:
معرفي آزمونهاي دقت
آزمون خط زني حروف یا علائم
در این نوع آزمون. آزمودني طلست oa
eas علامت خاصي را - با زدن خط بر رو ي آن
مشخص كن
دونه امور 9
صفحه 153:
نمونه آزمون خط زني
Si gaa دا کید a ] snes ne
شیوه محاسبه دقت آزمودني
صفحه 154:
شیوه محاسبه دقت آزمون
کل علائم درست خط خورده
كل علائمي كه بايد خط مي خورد
صفحه 155:
آزمونهای استعداد مکانیکی
يكي از انواع آزمونهاي استعداد مكانيکي. آزمون استعداد
مکانیکی مینه سوتا است
:ويژگيهاي آزمون
صفحه 156:
ويزكيهاي آزمون استعداد مكانيكي Gow dro
داراي دو فرم موازي - AA 5 8 8است
.هر فرم دارلی14 سوالاست-
نمونه يرسش-
صفحه 157:
نمونه پرسش آزمون
صفحه 158:
آزمونهای استعداد تجسم فضابی
يکي از انواع آزمونهاي استعداد تجسم فضايي, آزمون سوله
.است
ويژگيهاي آزمون
صفحه 159:
ويژگيهاي آزمون استعداد تجسم فضايي سوله
از ۰ قطعه KE) A دارم و ستارم و مربع در لبعاد مختلف-
ORT 5
5
آزمو هنيبايد هر قطعه را در جایگام خود در صفحه قرار -
.دهد
صفحه 160:
عوامل تغیبر دهنده ساخت استعدادها
مهمترین عواملی که ساخت استعدادها را تفییر می دهند
:عبارتند از
ie
تعلیم و تربیت ۲۳
تصرین ۳۳
fr yao
صفحه 161:
فصل هشتم
آزمونهاي شخصيت
صفحه 162:
طبقه بندی آزمونهای شخصیت
صفحه 163:
al at
پرسشنامه ها
پرسشنامه هاي شخصیت ممکن است علاثق. نگرشهاء و یا
.مجموعه اي از صفات شخصیت را اندازه گیری کنند
تنمونه
صفحه 164:
نمونه پرسشنامه هاي شخصیت
يرسشنامه حند جنبه اى ام.ام.بى آي 15
پرسشنامه برن رویت ۲۳
پرسشنامه "۱ عامل یکتل -۳
پرسشنامه اضط را بکتل ->
برسشنام ه كيلفورد - زيسمن oO
برسشنامه هاى سا زكارى ( مانند: ب رسشنام هك رنل و -5
برسشنامه بل)
صفحه 165:
.مشهورتریی رسشنامه شخصیتولسته
.از 6۵۰ يرسشتشكي[شد ملست
:صحیح>- آزمودني با انتخاب يكي از گزینه هاي> .
<به يرسشها oh مي كويد ,<نمي دانم> و <غلط
صفاتمخت خصینتوا لندازه ميگیرد» از جمله: -
لفسرددگي هيستري ويژگيهاي ردلنه > زنانه, عدم تعامل
رولني هیپوكتدري ت-عام ال جتماعي پ نوی لسكيزوفرني
[|
صفحه 166:
پرسشنامه برن روبتر
مشكم "١ يم سشإست-
.يرسشنامه لوجند جنبه لولست-
:جنبه هايمورد لندانه كيريع_بيتند از -
تمايل به نوروتيك بودن
درون گرايي 7 برون 'كراني
تسلط یا تسلیم در روابط شخصي
اعتماه به نفس ۱
اجتماعي بودن
صفحه 167:
پرسشنامه ۱٩ عاملی کتل
دارای ده فرم ۸ و لاست
فرم ۸۰ به صورت گروهي و فرم ظ به صورت فردي
اجرا می شود
تا
.شغلي تشخیص با پیشرفتوولندرمانيبه کار ميرود
[SI]
۳
صفحه 168:
پرسشنامه اضطراب کتل
قابلینجرا ببه صورتگ روهيدارد -
در موارد تشخیصبه کار ميرود -
دو نوع لضطرلبآشکار و نهانرا لندازه ميگیرد -
[SI]
م
صفحه 169:
ay > زر ررمي
پرسشنامه لوجند جنبه لیلستو ۱۰ وي شكو را لندازه كير ومى-
“كلد
Percale. سامت
sles ce شیوم نمرم گناريعینولسته
صفحه 170:
ي سازگاري
ج
سشنامه هاي سان گا
كك
Ast
Lest 9 هنجارفرد را ارزشیا
مي-
به کار
ختلا خصیهایند ب
که لخت
یت شخیصلفرادي
Sal
ea
د
"رو
i
صفحه 171:
آزمونهاي عيني شخصیت
:مشهورترین آزمونهاي کت شخصیت عبارتند از
مازها يا لابيرنتهاوبرنئوس-
آنموزترسيمدر ليينه -
صفحه 172:
آزمونهاي فرافکن شخصیت
:مشهورترین آزمونهاي فرانکن شخصیت عبارتند از
آزمون رور شاخ -۱
آزمون اندریافت موضوع( معروف ب هآ زمون تی.ای.تی) -۲
آزمون دهکده ها یآرتوس -۳
آزمون تداع یکلمات یونگ -
آزمون تکمیل جملات -ه
آزمون نا کامی رو زنزوایگ(کودکا ن) -1
صفحه 173:
آزمون رورشاخ
از ۱۰ كارن شكيزشده لست
در هر کارتشکه لیجوهر وجود دارد -
کارشیام- سفیدء و ه کار تونگیلسته -
لجرلیآزمونبه صورتانفادولاستد
تصاویر آزمون رور شاخ
صفحه 174:
تصاویر آزمون رورشاخ
صفحه 175:
آزموناندو یافتعوضوع (1.۸۵:1)
زا
برلي ررسیو شناسایین بزها و تمایادلفراد ببه کار ميرود -
از ۳۰ کارتمصور و یک ار نید تشکیلشده است-
نمونه عينوندارد -
نمونه تصاوی
صفحه 176:
صفحه 177:
آزمون دهکده هانري آر توس
آزمونیف رلفکریست
از ۱۷۷ قطعه ت-شکیلشده لست-
آزمودنویه ک مکقطعا تیک دهکده میسازد -
فرضبليز!استكه ساختث خصيتف د در ساختماندهكدم ساخته -
شده منعکسمیشود
صفحه 178:
آزمون تداعي کلمات Sy
آزمونیف رلفکرست
آزمودنيبا شنیدنکلماتآزمایشگره کلمه لیرا بسر زبانمیآورد -
فر ضآ و مون وقتيکلمه ایموجبت دعيکلمه لیس شود و لین
کلمه بولیزمودنيبار عاطفيدلشته باشد .آزمودنيسه طور
ناخود آگاه سعيميکند آنکلمه را با کلمه ليکه بار عاطفي
ندارد جایگزینکند
صفحه 179:
آزمون تکمیل جملات
cal Sal, نيف a
x ۵
انمجموعه لیجمله ناتمام تشکیلشد:
1 یچمله ن اتمام ۶.7
۱ / ents
آنمودنی جمله ناتمام را ۱ es
ی امرا باعبيتخود .ت
تکمیلميکد -
صفحه 180:
آزمون ناكامي رونزوایگ
آزمونیة_رلفکوست
ویژم کودکانلست
از ۲۶ تصویر تشکیلشدم لست-
در هر تصویر بخشواز مکاسمه بیندو نف نوشته شده لستو آزمودنی-
باید پاسخ فد مقابل را بنویسد
نمونه يرسش
صفحه 181:
co
5
—
on
2
58
۳
a
2
oy
mi مي
1 2 |
e ۳ 0 3
۳ 7 =
ees
صفحه 182:
آزمونهاي جامعه سنجي
آزمون جامعه سنجي وسیله اي است که به كمك آن مي توان
افراد محبوب ۰ مطرود ۰ منزوي ۰ گروههاي فرعي و به طور
«کلی روابط موجود بین اعضا گروه را مورد مطالعه قرار داد
صفحه 183:
روا نسسمشمي»
