صفحه 1:
به نام ثداوند جان و فرد كزين برتر [نديشه برنكذرد
صفحه 2:
موضوع : آزمون ریون بزرگسالان
صفحه 3:
سه فرم آزمون هاى ريون
* آزمون ماتریس پیش رونده استاندارد ريون
S.PM Standard Progressive Matrices*
Test
آزمون ماتریس پیش رونده پیشرفته ریون *
۸.۳۲ Advanced Progressive Matrices *
Test
CPM آزمون ماتریس پیش رونده رنگی *
Color Progressive Matrices Test»
صفحه 4:
هدف : استعداد و روشنفکری آزمودنی را با استفاده از آزمون ریون بسنجند .
شرح حال :
تام و نام حانواد کی
تعداد خواهر و برادر
صفحه 5:
اين آزمون پیش از جنگ جهانی دوم تهیه شده است .
در اندازه گیری هوش افراد در همه سطوح از کودک ۵ ساله تا بزرگسالان به کار می رود .
سوالهای مطرح شده در ماتریس همه از یک نوع هستند و همگی الگوبی از تصاویر را نشان مى دهد .
این سوالها بر اساس منطق خاصی تنظیم شده اند .آزمودنی باید منطقی را که بر اسلس آن الگوی هر سوال
ساخته شده است را کشف کند .
آزمودنی باید از بين تصاویر که به عنوان گزینه احتمالی در زیر هر الگو قرار گرفته است تصویری را که الگوی
سوال را کامل می کند انتخاب نماید .
سوال های آزمون از ساده به مشکل تنظیم شده اند .
سوالهای انتهایی ماتریس های ریون به اندازه دشوارند که کمتر کسی می تواند در محدوده زمانی تعبین شده
باسخ هاى درست همه انها را بيدا كند .
صفحه 6:
& این آزمون عمدتا هوش سیال را اندازه گیری می کند .
> برخورداری از شرایط بهتر اجتماعی و آموزشی در پ
یک نوع آزمون مستقل از فرهنگ به مار می رود .
ولی هنوز ثابت نشده که این آزمون به طور کامل مستقل از فرهنگ است .
محدویدیت آزمون ریون این است که سوالهای آن تنوع زیادی ندارد .
& آزمون ریون دارای ۲ نوع است
* آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان ۵ تا ٩ سال است و دارای تصاویر رنگی است :
* _ آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان ٩ سال به لا و داای تصاویر سیساه و سفید است .
** زمان اجرای آزمون ۴۵ دقيقه است .
صفحه 7:
آزمون های پیش رون
این آزمون به طور کلی برای هر کسی کاربرد دارد . یعنی این آزمون را هم برای کودکان و هم برای
بزرگسالان ( ۵ الی ۶۵ سال ) و همچنین در هر جامعه ای می توان استفاده کرد .
این آزمون را می توان برای افرادی که :
به ژبان انگلیسی آشتایی ندارند. ( یعنی قادر به صحبت کردن یا فهمیدن ژبان انگلیسی نیستند)
افرادی که قدرت تکلم ندارند . ( آفازی )
افراد ناشنوا استفاده کرد .
در صورتی که آزمودنی بتواند آن را در مدت ۲۰ دقیقه تکمیل کند یک آزمون سرعت محسوب می شود .
محدودیت زمانی برای اجرای آزمون وجود ندارد .
می توان آن را به صورت گروهی یا انفرادی انجام داد .
ام
صفحه 8:
& این آزمون را می توان به عنوان مکمل آزمون وکسلر - استنفرد بینه به کار برد .
& آزمون ۸۰۳۰۷۲ - ]5.۳.۷ - ۷:.) توسط ج . سی . ریون در ب به منظور اندازه گیری عامل
عمومی ( 3) ) اسپیرمن ساخته شده است .
* از نظر روانشناسان بهترین شاخص عامل عمومى ( © )
+ پاسخ دادن به آزمون ریون مستلزم کشف رابطه در مواد انتزاعی است .
«* فرم اول آزمون در سال ۱۹۳۸ و فرم دوم و سوم آن در سال ۱۹۴۷ابداع شد .
& ماتریس ( سری تصاویرانتزاعی) كه يك طوالى منطقى را در تصاویری به وجود می آورند که از نظر شکل
مشابه هستند ولی به جز یکی بقیه نقایصی دارند و باید از میان ۶ تا ۸ تصویر جداگانه تصویری را انتخاب کند.
که ماتریس ( طرح ) را تکمیل کند .
انتخاب آزمودنی باید از قانون حاکم بر ماتریس ها پیروی کند .
صفحه 9:
آموزن ریون یک آزمون رشد ذهنی است که هوش را از دوران کودکی تا پیری اندازه گیری می کند .
پا توجه به مطالعات انجام شده نرم سنی با بالا رفتن سن بايين مى آيد به طورى كه نرم سنی در سن ۲۵
سالگی برابر پا ۴۴ - در سن ۴۵ سالگی به ۳۵ - در ۶۵ سالگی به ۲۳ می رسد .
فرم اول ۶۰ ماتریس که درجه دشواری آنها به تدریج افزایش می یابد به ۵ گروه تقسیم مى شود .
(الف -ب -پ -ت -ج)(5 5/۳ ۵).
فرم دوم با ۳۶ ماتریس به ۳ گروه 13 - ۸3 - ۸ تقسیم می شود . به کودکان ۵ تا ۱۱ سال و عقب مانده
ذهنی اختصاص دراد .
فرم دوم رنگی است ( در فرم دوم جهت ایجاد انگیزه در کودکان و جلب توجه و حفظ دقت آنان از این
تصاویر به صورت رنگی استفاده می شود تا ماهیتت درک تصاویر را برای کودکان واضح تر و روشن تر کند .
ماتریس ها پیش رونده ( pd (APM سوم آزمون ریون که دارای ۲ کتابچه است و برای اندازه گیری
هوش بزرگسالان درخشان ۱۱ سال به بالا استفاده می شود .
صفحه 10:
[] آزمون دومینو ها
] آزمون موزائیک ژیل
1 آزمون نابسته به فرهنگ کتل
| آزمون 1953 - دکتر بوناردل
صفحه 11:
الف ) حل های نا تمام :این نوع اشتباه موقعی رخ می دهد که آزمودنی قادر نیست بفهمد که کدام
یک از شكل ها ,,تضوير اصلی را تکمیل می کند.. اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود : توضیح داده شود .
ب) اصول اشتباه : خطاهای قراردادی در شکلی که آزمودنی انتخاب می کند که از نظر کمی با تصویر تکمیل کننده
فرق می کند . ( اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود . توضیح داده شود .
ج) ايده هاى هم آمیز با اتصالی : قبل از اینکه آزمودنی تصوير تکمیل کننده را انتخاب کند . دچار خطا می شود :
یعنی قادر نیست برای شکل های بی ارتباط از نظر کی تمایز فاثل شود . در نتیجه شکلی را که انتخاب می کند که
مخلوطی از نمادهای زیاد از شخصیت اشخاص است که در ماتریس ها نشان داده می شود .
تکرار
صفحه 12:
> کتابچه آزمون ( کتابچه رنگی یا سیاه و سفید )
5 پاسخنامه
GS کلید نمره گذاری
> جدول معادل هوشبهر برای سنین مختلف
جدول رتبه درصدی
5 جدول تفسیر کیفی معادل هوشبهر
مداد . پاک کن , تراش , خط کش
© حایل
صفحه 13:
. آزمون ریون بزرگسالان با دانشجویان رشته گروه روانشناسی عمومی انجام شد I)
] به دلیل مساوی نبودن آزمودنی ها ۶ آزمودنی زن از بین ۲۵فر و ۶ آزمودنی مرد از بین ۶ نفر
آتتجاب شدید .
[] . پاسخ های آزمودنی ها وارد پاسخنامه شد و نتیجه را در صفحه بعد مى توانيد مشاهده كنيد .
صفحه 14:
۱ 1 “ مذكر oO لم we
۸ a ۷۷ ۳
۸ مد a w ۳
w ۷
A wwe
A
صفحه 15:
59 3 مونث م1 ow ۸ We
A ۸ اه AE 9
ww مونث ov AY ۸
۴۲ oP Mt
۰ nN we
۴
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
pp
صفحه 48:
صفحه 49:
wie
صفحه 50:
صفحه 51:
py
صفحه 52:
صفحه 53:
۳۸
صفحه 54:
۳
صفحه 55:
صفحه 56:
۴۱
صفحه 57:
عر
صفحه 58:
ew
صفحه 59:
۴۴
صفحه 60:
۴۵
صفحه 61:
صفحه 62:
۴۷
صفحه 63:
۴۸
صفحه 64:
۴۹
صفحه 65:
صفحه 66:
ol
صفحه 67:
۵۲
صفحه 68:
صفحه 69:
or
صفحه 70:
۵۵
صفحه 71:
باه
صفحه 72:
صفحه 73:
OA
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
ro
۴۶
rv
۴۸
۴۹
اه
oy
or
or
هه
oF
oy
OA
2
صفحه 80:
تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون( آزمایشگاه دانشگاه آزاد )
طبقه بندی از لحاظ هوش درصد جمعیت معادل هوش بهر
حدود ابغه ۱ ۹ یا بیشتر
بسیار ممتاز ۶/۵ ۸- ۱۲۵
ممتاز 1۶/۰ ۴ - ۱۱۳
متوسط 2۴/۷ ۲ - ۸٩
کودن ( پایین تر از متوسط ) 1۶/۰ ۷۷-۸
عقب مانده مرزی ۵/۵ ۷۶ - ۶۵
عقب مانده Vy ۴ يا بیشتر
صفحه 81:
تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون (دکتر منوچهر ازفوش )
۵ درصد به بالا
۰- ۹۵ درصد به بالا
٩۰ -۵ درصد به بالا
۵- ۷۵ درصد به Yh
- ۲۵ درصد به بالا
۵- ۱۰ درصد به بالا
۵ درصد کمتر
۷ و بالاتر
۱۲۷-۲۰
۲۰-۰
۱۱۰-۰
۸٩-۷۰
۶۵ ۷۶
۴ یا کمتر
حدود تابغه و تابغه
بسیار باهوش
پایین تر از متوسط
عقب مانده مرزی
عقب مانده ذهنی
صفحه 82:
در این آزمون بعد از کلید گذاری پاسخ های آزمودنی , وی از میلن کل سئوال ها ی ۵ موحله
oom Ie &(A/B/C/D/E) پاسخ داده که
مدادخطاهای وی است و به توچه به سن ( .روز ماه سال لس
و تعداد سئوالهای پاسخ داده شده . هوشبهر وى ...... .با رتبه درصدی معادل
هوشبهر که از لحاظ طبقه بندی هوشی در مقایسه با افراد همسن و سال خود در سطح
سرآمد - پر هوش - باهوش - متوسط قوی
متوسط ضعیف - مرزی - کودن - کالیودکانا
صفحه 83:
1
صفحه 84:
معادل هوش بهر برای نمره های خام در سن ۱۸
نمره خام ۱۸سال نمرهخام ۱۸سال . نمره pl ۱۸سال نمره خام ۰ ۱۸ سال
wy 2 ۷ بعر AK pp vi ۸
we 09 0 ۴۵ AV ار 07 ۷
۳۱ oA ۳۴ ۴۴ ny ۳۰ WK Ww
۳۷ ov ۲ ep ۸۵ va W 10
۳ oY tal ۴۲ سر PA ve we
۱۷۳۴ ۵۵ lee ۴ ay ۳۷ w ۳
۳ or ۹۸ Kee ۸ wy ۷ ۳
۱۳ om qv ۳۹ Ae ۲۵ OA 1
MWA oP ۹ PA va ve or ۲
Ww اه ۹۴ ۳۷ VA pe اه q
we Oe سروه By vo ۳۳
uw ۴۹ و Bo ۷۵ ۲
A ۹ we ۷۴ Po للا
۳۹ KV Aq تس ve 19