سایر

آزمون ریون بزرگسالان

صفحه 1:
به نام ثداوند جان و فرد كزين برتر [نديشه برنكذرد

صفحه 2:
موضوع : آزمون ریون بزرگسالان

صفحه 3:
سه فرم آزمون هاى ريون * آزمون ماتریس پیش رونده استاندارد ريون S.PM Standard Progressive Matrices* Test ‏آزمون ماتریس پیش رونده پیشرفته ریون‎ * ۸.۳۲ Advanced Progressive Matrices * Test CPM ‏آزمون ماتریس پیش رونده رنگی‎ * Color Progressive Matrices Test»

صفحه 4:
هدف : استعداد و روشنفکری آزمودنی را با استفاده از آزمون ریون بسنجند . شرح حال : تام و نام حانواد کی تعداد خواهر و برادر

صفحه 5:
اين آزمون پیش از جنگ جهانی دوم تهیه شده است . در اندازه گیری هوش افراد در همه سطوح از کودک ۵ ساله تا بزرگسالان به کار می رود . سوالهای مطرح شده در ماتریس همه از یک نوع هستند و همگی الگوبی از تصاویر را نشان مى دهد . این سوالها بر اساس منطق خاصی تنظیم شده اند .آزمودنی باید منطقی را که بر اسلس آن الگوی هر سوال ساخته شده است را کشف کند . آزمودنی باید از بين تصاویر که به عنوان گزینه احتمالی در زیر هر الگو قرار گرفته است تصویری را که الگوی سوال را کامل می کند انتخاب نماید . سوال های آزمون از ساده به مشکل تنظیم شده اند . سوالهای انتهایی ماتریس های ریون به اندازه دشوارند که کمتر کسی می تواند در محدوده زمانی تعبین شده باسخ هاى درست همه انها را بيدا كند .

صفحه 6:
& این آزمون عمدتا هوش سیال را اندازه گیری می کند . > برخورداری از شرایط بهتر اجتماعی و آموزشی در پ یک نوع آزمون مستقل از فرهنگ به مار می رود . ولی هنوز ثابت نشده که این آزمون به طور کامل مستقل از فرهنگ است . محدویدیت آزمون ریون این است که سوالهای آن تنوع زیادی ندارد . & آزمون ریون دارای ۲ نوع است * آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان ۵ تا ‎٩‏ سال است و دارای تصاویر رنگی است : * _ آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان ‎٩‏ سال به لا و داای تصاویر سیساه و سفید است . ** زمان اجرای آزمون ۴۵ دقيقه است .

صفحه 7:
آزمون های پیش رون این آزمون به طور کلی برای هر کسی کاربرد دارد . یعنی این آزمون را هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ( ۵ الی ۶۵ سال ) و همچنین در هر جامعه ای می توان استفاده کرد . این آزمون را می توان برای افرادی که : به ژبان انگلیسی آشتایی ندارند. ( یعنی قادر به صحبت کردن یا فهمیدن ژبان انگلیسی نیستند) افرادی که قدرت تکلم ندارند . ( آفازی ) افراد ناشنوا استفاده کرد . در صورتی که آزمودنی بتواند آن را در مدت ۲۰ دقیقه تکمیل کند یک آزمون سرعت محسوب می شود . محدودیت زمانی برای اجرای آزمون وجود ندارد . می توان آن را به صورت گروهی یا انفرادی انجام داد . ام

صفحه 8:
& این آزمون را می توان به عنوان مکمل آزمون وکسلر - استنفرد بینه به کار برد . & آزمون ۸۰۳۰۷۲ - ]5.۳.۷ - ۷:.) توسط ج . سی . ریون در ب به منظور اندازه گیری عامل عمومی ( 3) ) اسپیرمن ساخته شده است . * از نظر روانشناسان بهترین شاخص عامل عمومى ( © ) + پاسخ دادن به آزمون ریون مستلزم کشف رابطه در مواد انتزاعی است . «* فرم اول آزمون در سال ۱۹۳۸ و فرم دوم و سوم آن در سال ۱۹۴۷ابداع شد . & ماتریس ( سری تصاویرانتزاعی) كه يك طوالى منطقى را در تصاویری به وجود می آورند که از نظر شکل مشابه هستند ولی به جز یکی بقیه نقایصی دارند و باید از میان ۶ تا ۸ تصویر جداگانه تصویری را انتخاب کند. که ماتریس ( طرح ) را تکمیل کند . انتخاب آزمودنی باید از قانون حاکم بر ماتریس ها پیروی کند .

صفحه 9:
آموزن ریون یک آزمون رشد ذهنی است که هوش را از دوران کودکی تا پیری اندازه گیری می کند . پا توجه به مطالعات انجام شده نرم سنی با بالا رفتن سن بايين مى آيد به طورى كه نرم سنی در سن ۲۵ سالگی برابر پا ۴۴ - در سن ۴۵ سالگی به ۳۵ - در ۶۵ سالگی به ۲۳ می رسد . فرم اول ۶۰ ماتریس که درجه دشواری آنها به تدریج افزایش می یابد به ۵ گروه تقسیم مى شود . (الف -ب -پ -ت -ج)(5 5/۳ ۵). فرم دوم با ۳۶ ماتریس به ۳ گروه 13 - ۸3 - ۸ تقسیم می شود . به کودکان ۵ تا ۱۱ سال و عقب مانده ذهنی اختصاص دراد . فرم دوم رنگی است ( در فرم دوم جهت ایجاد انگیزه در کودکان و جلب توجه و حفظ دقت آنان از این تصاویر به صورت رنگی استفاده می شود تا ماهیتت درک تصاویر را برای کودکان واضح تر و روشن تر کند . ماتریس ها پیش رونده ( ‎pd (APM‏ سوم آزمون ریون که دارای ۲ کتابچه است و برای اندازه گیری هوش بزرگسالان درخشان ۱۱ سال به بالا استفاده می شود .

صفحه 10:
[] آزمون دومینو ها ] آزمون موزائیک ژیل 1 آزمون نابسته به فرهنگ کتل | آزمون 1953 - دکتر بوناردل

صفحه 11:
الف ) حل های نا تمام :این نوع اشتباه موقعی رخ می دهد که آزمودنی قادر نیست بفهمد که کدام یک از شكل ها ,,تضوير اصلی را تکمیل می کند.. اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود : توضیح داده شود . ب) اصول اشتباه : خطاهای قراردادی در شکلی که آزمودنی انتخاب می کند که از نظر کمی با تصویر تکمیل کننده فرق می کند . ( اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود . توضیح داده شود . ج) ايده هاى هم آمیز با اتصالی : قبل از اینکه آزمودنی تصوير تکمیل کننده را انتخاب کند . دچار خطا می شود : یعنی قادر نیست برای شکل های بی ارتباط از نظر کی تمایز فاثل شود . در نتیجه شکلی را که انتخاب می کند که مخلوطی از نمادهای زیاد از شخصیت اشخاص است که در ماتریس ها نشان داده می شود . تکرار

صفحه 12:
> کتابچه آزمون ( کتابچه رنگی یا سیاه و سفید ) 5 پاسخنامه ‎GS‏ کلید نمره گذاری ‏> جدول معادل هوشبهر برای سنین مختلف ‏جدول رتبه درصدی ‏5 جدول تفسیر کیفی معادل هوشبهر مداد . پاک کن , تراش , خط کش © حایل ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
. ‏آزمون ریون بزرگسالان با دانشجویان رشته گروه روانشناسی عمومی انجام شد‎ I) ] به دلیل مساوی نبودن آزمودنی ها ۶ آزمودنی زن از بین ۲۵فر و ۶ آزمودنی مرد از بین ۶ نفر آتتجاب شدید . [] . پاسخ های آزمودنی ها وارد پاسخنامه شد و نتیجه را در صفحه بعد مى توانيد مشاهده كنيد .

صفحه 14:
۱ 1 “ ‏مذكر‎ oO ‏لم‎ we ۸ a ۷۷ ۳ ۸ ‏مد‎ a w ۳ w ۷ A wwe A

صفحه 15:
59 3 ‏مونث م1‎ ow ۸ We A ۸ ‏اه‎ AE 9 ww ‏مونث‎ ov AY ۸ ۴۲ oP Mt ۰ nN we ۴

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
pp

صفحه 48:

صفحه 49:
wie

صفحه 50:

صفحه 51:
py

صفحه 52:

صفحه 53:
۳۸

صفحه 54:
۳

صفحه 55:

صفحه 56:
۴۱

صفحه 57:
عر

صفحه 58:
ew

صفحه 59:
۴۴

صفحه 60:
۴۵

صفحه 61:

صفحه 62:
۴۷

صفحه 63:
۴۸

صفحه 64:
۴۹

صفحه 65:

صفحه 66:
ol

صفحه 67:
۵۲

صفحه 68:

صفحه 69:
or

صفحه 70:
۵۵

صفحه 71:
باه

صفحه 72:

صفحه 73:
OA

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:
ro ۴۶ rv ۴۸ ۴۹ اه ‎oy‏ ‎or‏ ‎or‏ ‏هه ‎oF‏ ‎oy‏ ‎OA‏ ‏2

صفحه 80:
تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون( آزمایشگاه دانشگاه آزاد ) طبقه بندی از لحاظ هوش درصد جمعیت معادل هوش بهر حدود ابغه ۱ ۹ یا بیشتر بسیار ممتاز ۶/۵ ۸- ۱۲۵ ممتاز 1۶/۰ ۴ - ۱۱۳ متوسط 2۴/۷ ۲ - ‎۸٩‏ ‏کودن ( پایین تر از متوسط ) 1۶/۰ ۷۷-۸ عقب مانده مرزی ۵/۵ ۷۶ - ۶۵ عقب مانده ‎Vy‏ ۴ يا بیشتر

صفحه 81:
تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون (دکتر منوچهر ازفوش ) ۵ درصد به بالا ۰- ۹۵ درصد به بالا ‎٩۰ -۵‏ درصد به بالا ۵- ۷۵ درصد به ‎Yh‏ - ۲۵ درصد به بالا ۵- ۱۰ درصد به بالا ۵ درصد کمتر ۷ و بالاتر ۱۲۷-۲۰ ۲۰-۰ ۱۱۰-۰ ‎۸٩-۷۰‏ ‏۶۵ ۷۶ ۴ یا کمتر حدود تابغه و تابغه بسیار باهوش پایین تر از متوسط عقب مانده مرزی عقب مانده ذهنی

صفحه 82:
در این آزمون بعد از کلید گذاری پاسخ های آزمودنی , وی از میلن کل سئوال ها ی ۵ موحله ‎oom Ie &(A/B/C/D/E)‏ پاسخ داده که مدادخطاهای وی است و به توچه به سن ( .روز ماه سال لس و تعداد سئوالهای پاسخ داده شده . هوشبهر وى ...... .با رتبه درصدی معادل هوشبهر که از لحاظ طبقه بندی هوشی در مقایسه با افراد همسن و سال خود در سطح سرآمد - پر هوش - باهوش - متوسط قوی ‏متوسط ضعیف - مرزی - کودن - کالیودکانا ‎ ‎

صفحه 83:
1

صفحه 84:
معادل هوش بهر برای نمره های خام در سن ۱۸ نمره خام ‏ ۱۸سال نمرهخام ‏ ۱۸سال . نمره ‎pl‏ ۱۸سال ‏ نمره خام ۰ ۱۸ سال wy 2 ۷ ‏بعر‎ AK pp vi ۸ we 09 0 ۴۵ AV ‏ار‎ 07 ۷ ۳۱ oA ۳۴ ۴۴ ny ۳۰ WK Ww ۳۷ ov ۲ ep ۸۵ va W 10 ۳ oY tal ۴۲ ‏سر‎ PA ve we ۱۷۳۴ ۵۵ lee ۴ ay ۳۷ w ۳ ۳ or ۹۸ Kee ۸ wy ۷ ۳ ۱۳ om qv ۳۹ Ae ۲۵ OA 1 MWA oP ۹ PA va ve or ۲ Ww ‏اه‎ ۹۴ ۳۷ VA pe ‏اه‎ q we Oe ‏سروه‎ By vo ۳۳ uw ۴۹ ‏و‎ Bo ۷۵ ۲ ‎A ۹ we ۷۴ Po‏ للا ‎۳۹ KV Aq ‏تس‎ ve 19

به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد موضوع :آزمون ریون بزرگساالن ‏http:// /aramis2012.mihanblog.com سه فرم آزمون های ریون • آزمون ماتریس پیش رونده استاندارد ریون •Standard Progressive Matrices ‏Test ‏S.P.M • آزمون ماتریس پیش رونده پیشرفته ریون • Advanced Progressive Matrices ‏Test ‏A.P.M • آزمون ماتریس پیش رونده رنگی •Color Progressive Matrices Test ‏C.P.M هدف :استعداد و روشنفکری آزمودنی را با استفاده از آزمون ریون بسنجند . شرح حال : نام و نام خانوادگی ..................................... :سن ............................................... : تحصیالت ..................................................... :شغل ............................................. : زمینه ناراحتی جسمی و روانی .............................................................................. : ...................................................................................................................................... عالیق و سرگرمیها ................................................................................................. : ...................................................................................................................................... روابط خانوادگی با تک تک اعضای خانواده ........... ........................................... : ...................................................................................................................................... سن پدر ............................ :تحصیالت ....................... :شغل .............................: سن مادر ......................... :تحصیالت ........................ :شغل .............................: تعداد خواهر و برادر .............................................................................................. : .................................................................................................................................... .................................................................................................................................... ( آزمون ریون) raven - این آزمون پیش از جنگ جهانی دوم تهیه شده است . در اندازه گیری هوش افراد در همه سطوح از کودک 5ساله تا بزرگساالن به کار می رود . سوالهای مطرح شده در ماتریس همه از یک نوع هستند و همگی الگویی از تصاویر را نشان می دهد . این سوالها بر اساس منطق خاصی تنظیم شده اند .آزمودنی باید منطقی را که بر اساNس آن الگوی هر سوال ساخته شده است را کشف کند . آزمودنی باید از بین تصاویر که به عنوان گزینه احتمالی در زیر هر الگو قرار گرفته است تصویری را که الگوی سوال را کامل می کند انتخاب نماید . سوال های آزمون از ساده به مشکل تنظیم شده اند . سوالهای انتهایی ماتریس های ریون به اندازه دشوارند که کمتر کسی می تواند در محدوده زمانی تعیین شده پاسخ های درست همه انها را پیدا کند . ( آزمون ریون) raven - این آزمون عمدتا هوش سیال را اندازه گیری می کند . برخورداری از شرایط بهتر اجتماعی و آموزشی در پاسخ دادن به سوالها تاثیری ندارد . یک نوع آزمون مستقل از فرهنگ به شمار می رود . ولی هنوز ثابت نشده که این آزمون به طور کامل مستقل از فرهنگ است . محدویدیت آزمون ریون این است که سوالهای آن تنوع زیادی ندارد . آزمون ریون دارای 2نوع است ‏ آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان 9سال به باال و دارای تصاویر سیساه و سفید است . آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان 5تا 9سال است و دارای تصاویر رنگی است . زمان اجرای آزمون 45دقیقه است . ( آزمون ریون () raven -دکتر منوچهر ازخوش ) آزمون های پیش رونده ریون یک آزمون گروهی هوش است و همچنین یک آزمون غیر کالمی . این آزمون به طور کلی برای هر کسی کاربرد دارد .یعنی این آزمون را هم برای کودکان و هم برای بزرگساالن ( 5الی 65سال ) و همچنین در هر جامعه ای می توان استفاده کرد . این آزمون را می توان برای افرادی که : )1به زبان انگلیسی آشنایی ندارند ( .یعنی قادر به صحبت کردن یا فهمیدن زبان انگلیسی نیستند ) )2 افرادی که قدرت تکلم ندارند ( .آفازی ) )3 افراد ناشنوا استفاده کرد . در صورتی که آزمودنی بتواند آن را در مدت 20دقیقه تکمیل کند یک آزمون سرعت محسوب می شود . محدودیت زمانی برای اجرای آزمون وجود ندارد . می توان آن را به صورت گروهی یا انفرادی انجام داد . ( آزمون ریون () raven -دکتر منوچهر ازخوش ) این آزمون را می توان به عنوان مکمل آزمون وکسلر – استنفرد بینه به کار برد . آزمون C.P.M – S.P.M – A.P.Mتوسط ج .سی .ریون در بریتانیا به منظور اندازه گیری عامل عمومی ( ) Gاسپیرمن ساخته شده است . از نظر روانشناسان بهترین شاخص عامل عمومی ( ) Gشناخته شده است . پاسخ دادن به آزمون ریون مستلزم کشف رابطه در مواد انتزاعی است . فرم اول آزمون در سال 1938و فرم دوم و سوم ان در سال 1947ابداع شد . ماتریس ( سری تصاویر انتزاعی ) که یک طوالی منطقی را در تصاویری به وجود می آورند که از نظر شکل مشابه هستند ولی به جز یکی بقیه نقایصی دارند و باید از میان 6تا 8تصویر جداگانه تصویری را انتخاب کند که ماتریس ( طرح ) را تکمیل کند . انتخاب آزمودنی باید از قانون حاکم بر ماتریس ها پیروی کند . ( آزمون ریون () raven -دکتر منوچهر ازخوش ) آموزن ریون یک آزمون رشد ذهنی است که هوش را از دوران کودکی تا پیری اندازه گیری می کند . با توجه به مطالعات انجام شده نرم سنی با باال رفتن سن پایین می آید به طوری که نرم سنی در سن 25 سالگی برابر با – 44در سن 45سالگی به – 35در 65سالگی به 24می رسد . فرم اول 60ماتریس که درجه دشواری آنها به تدریج افزایش می یابد به 5گروه تقسیم می شود . ( الف – ب – پ – ت -ج ) ( . ) A / B / C / D / E فرم دوم با 36ماتریس به 3گروه A – AB – Bتقسیم می شود .به کودکان 5تا 11سال و عقب مانده ذهنی اختصاص دراد . فرم دوم رنگی است ( در فرم دوم جهت ایجاد انگیزه در کودکان و جلب توجه و حفظ دقت آنان از این تصاویر به صورت رنگی استفاده می شود تا ماهیتت درک تصاویر را برای کودکان واضح تر و روشن تر کند . ماتریس ها یپیش رونده ( ) APMفرم سوم آزمون ریون که دارای 2کتابچه است و برای اندازه گیری هوش بزرگساالن درخشان 11سال به باال استفاده می شود . آزمون های دیگری که در این زمینه وجود دارد ( دکتر منوچهر ازخوش ) آزمون دومینو ها آزمون موزائیک ژیل آزمون نابسته به فرهنگ کتل آزمون – B53دکتر بوناردل جهت تفسیر پاسخ ها ( دکتر منوچهر ازخوش ) الف ) حل های نا تمام :این نوع اشتباه موقعی رخ می دهد که آزمودنی قادر نیست بفهمد که کدام یک از شکل ها ،تصویر اصلی را تکمیل می کند .اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود ،توضیح داده شود . ب) اصول اشتباه :خطاهای قراردادی در شکلی که آزمودنی انتخاب می کند که از نظر کمی با تصویر تکمیل کننده فرق می کند ( .اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود ،توضیح داده شود . ج) ایده های هم آمیز با اتصالی :قبل از اینکه آزمودنی تصویر تکمیل کننده را انتخاب کند ،دچار خطا می شود ؛ یعنی قادر نیست برای شکل های بی ارتباط از نظر کمی تمایز قائل شود ،در نتیجه شکلی را که انتخاب می کند که مخلوطی از نمادهای زیاد از شخصیت اشخاص است که در ماتریس ها نشان داده می شود . ه) تکرار موارد مورد نیاز برای انجام آزمایش ( دکتر منوچهر ازخوش ) کتابچه آزمون ( کتابچه رنگی یا سیاه و سفید ) پاسخنامه کلید نمره گذاری جدول معادل هوشبهر برای سنین مختلف ‏جدول رتبه درصدی جدول تفسیر کیفی معادل هوشبهر ‏مداد ،پاک کن ،تراش ،خط کش حایل نتیجه گیری از اجرای آزمون ریون بزرگساالن آزمون ریون بزرگساالن با دانشجویان رشته گروه روانشناسی عمومی انجام شد . به دلیل مساوی نبودن آزمودنی ها 6آزمودنی زن از بین 25نفر و 6آزمودنی مرد از بین 6نفر انتخاب شدند . پاسخ های آزمودنی ها وارد پاسخنامه شد و نتیجه را در صفحه بعد می توانید مشاهده کنید . نتیجه گیری از اجرای آزمون ریون بزرگساالن ‏IQ رتبه درصدی نمره خام جنسیت سن گروه شناسه شخص 114 81 50 مذکر 18 1 1 112 77 49 مذکر 18 1 2 112 77 49 مذکر 18 1 3 107 67 46 مذکر 18 1 4 114 81 50 مذکر 18 1 5 114 81 50 مذکر 18 1 6 نتیجه گیری از اجرای آزمون ریون بزرگساالن ‏IQ رتبه درصدی نمره خام جنسیت سن گروه شناسه شخص 120 89 53 مونث 18 2 7 116 84 51 مونث 18 2 8 118 87 52 مونث 18 2 9 101 52 42 مونث 18 2 10 114 81 50 مونث 18 2 11 116 84 51 مونث 18 2 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 کلید ریون بزرگساالن 8 7 6 5 4 3 2 1 ‏ 1 ‏ 2 ‏ ‏ 3 4 ‏ 5 ‏ 6 ‏ 7 ‏ 8 ‏ ‏ 9 10 ‏ 11 ‏ 12 ‏ ‏ ردیف 13 14 کلید ریون بزرگساالن 8 7 6 5 4 3 2 1 ردیف ‏ 15 ‏ 16 ‏ ‏ 18 ‏ 19 ‏ 20 ‏ 21 ‏ 22 ‏ 23 ‏ 24 ‏ 25 ‏ ‏ ‏ 17 26 27 28 کلید ریون بزرگساالن 8 7 6 5 4 3 2 1 ‏ ردیف 29 ‏ 30 ‏ 31 ‏ ‏ 32 33 ‏ 34 ‏ ‏ ‏ ‏ 36 37 38 ‏ ‏ 35 39 40 ‏ 41 ‏ 42 ‏ 43 ‏ 44 کلید ریون بزرگساالن 8 7 6 5 4 3 2 1 ردیف ‏ 45 ‏ 46 ‏ 47 ‏ 48 ‏ 49 ‏ 50 ‏ 51 ‏ 52 ‏ ‏ 53 54 ‏ ‏ 55 56 ‏ 57 ‏ ‏ ‏ 58 59 60 تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون( آزمایشگاه دانشگاه آزاد ) طبقه بندی از لحاظ Hهوش درصد جمعیت معادل هوش بهر حدود نابغه 1 149یا بیشتر بسیار ممتاز 6/5 125 - 148 ممتاز 16/0 113 - 124 متوسط 54/7 89 - 112 کودن ( پایین تر از متوسط ) 16/0 77 – 88 عقب مانده مرزی 5/5 65 - 76 عقب مانده 1/2 64یا بیشتر تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون (دکتر منوچهر ازخوش ) 95درصد به باال 127و باالتر حدود نابغه و نابغه 95 -90درصد به باال 127 -120 بسیار باهوش 90 -75درصد به باال 120 -110 باهوش 75 -25درصد به باال 110 -90 متوسط 25 -10درصد به باال 89 -70 پایین تر از متوسط 10 -5درصد به باال 76 -65 عقب مانده مرزی 5درصد کمتر 64یا کمتر عقب مانده ذهنی تفسیر و نتیجه گیری ( S.P.Mدکتر منوچهر ازخوش ) در این آزمون بعد Nاز کلید گذاری پاسخ های آزمودنی ،وی از میاNن کل سئوال ها ی 5مرNحله ( ) A / B / C / D / Eبه .............................سئوال در مدت زمان .....................پاسخ داده که تعدادخطاهای وی .................است و به توجه به سن ( ............روز ........ماه ..........سال ) ............ و تعداد سئوالهای پاسخ داده شده ،هوشبهر وی ...........................................با رتبه درصدی معادل هوشبهر ، ...............که از لحاظ طبقه بندی هوشی در مقایسه با افراد همسن و سال خود در سطح سرآمد – پر هوش – باهوش – متوسط قوی متوسط ضعیف – مرزی – کودن – کالیودکانا حدود نابغه بسیار ممتاز ممتاز متوسط فراوانی کودن عقب مانده مرزی بهره هوشی عقب مانده معادل هوش بهر برای نمره های خام در سن 18 نمره خام 18سال نمره خام 18سال نمره خام 18سال نمره خام 18سال 18 17 71 69 32 31 88 87 46 45 107 106 60 59 136 133 16 68 30 86 44 104 58 131 15 66 29 85 43 102 57 127 14 64 28 83 42 101 56 126 13 12 11 10 9 62 61 58 54 51 27 26 25 24 23 22 21 20 19 82 81 80 79 78 76 75 74 72 41 40 39 38 37 36 35 34 33 100 98 97 96 94 93 92 91 89 55 54 53 52 51 50 49 48 47 124 122 120 118 116 114 112 111 109
34,000 تومان