صفحه 1:
صفحه 2:
_ عشق و مدهب زیبانی است ON
صفحه 3:
: مقدمه
پدیده خلاقیت و نوآوري مثل بسياري از ۱
در آحاد نوع بشر یافت مي شود و اين انگیزشها و شرا
محيطي و فردي است که عامل خلاقیت را آشکار مي کذ
خلاقیت بعنوان يك حالت رواني و ذهني که در قلمرو
روانشناسي است ظهور مي کند و از آنجايي که عمده کارا
هالیت انسان در سازمانها انجام مي شود» عامل ایجاد و پرور
خلاقیت در محدوده علم و هنر مديريت قرار مي كيرد . مديران
مي توانند ظهور خلاقيت را در سازمانها با ايجاد زمينه
.مناسبء تسريع ويا با ايجاد فضاي نامناسب آن را عقيم نمايذ
صفحه 4:
rd 4 = =
كود آزمابي خادفيت
2
جاهاييکه به نظر ميرسد لظهار نظر لفراد مورد لستقبا(قرار نميگیرد ۰ گاهگاهي.|2 ۶
.عفايدم را لظهار ميدالة
زياديزمانتفكر خود را صرفلينميكنم كه ديكراندرباره منجكوناه فكر .|
23 ند
. منلحساسميکنم. که بايستييك خدمتاستثناييیه جهانارلنه کنم A}. ©
5 . منلخبلیده هاویهترورا مطرح ميکنم » بسویژم وقتيکه هیچ کاریانجام نميدهم
منتمایلدارم از موقعيتهاييکه ممکنلستدر آنلحسلسزیر دستبودنب کنب es ۳
تسیب
أزّ ناظر منكسيكه برليخودش لحترام قائلاست نسبتهه كسوكه ديكولنب رلياو لحترلم .|
.قائلند» أز لهميتبيشتروبرخوردار ادن
لبنبرلعمزمهم لستكه هر جاييمختصبه يكجيز باشد و هر جيزيدر مكانخودشقرار .|8 *
.دلشته باشد
مناز صرفوقتخود بر رویلیدم هيجدید لذنميسرم ۰ حتیلگر لینلیدم ظ مزليايصلي. |9 ۶
.بهمرلم نداشته باند
صفحه 5:
خلاقیت توانايي ترکیب» تجمیع و تلفیق ایده ها و پدیده
هايي از پیش شناخته شده بصورت منحصر به فرد و در |
.يك کلیت نو و ایجاد يك ارتباط غیر معمول بین آنها است |
Moss bs pb eon coll
معمول » دیدن مشكلاتي که هیچ کس دیگر امکان تشخیص |
وجود آنها را نمي دهد و سپس ارائه رهيافتهاي جديد »غير |
معمولي و اثر بخش مي باشد. |
|
ye pat ll Seuss ارائه ایده هاي نو
صفحه 6:
۷ خلاقبت
تعریف خلاقیت : توانائی تلفیق ایده ها به شیوه ای متحصر به فرد برای برقراری ار ثباط
pt معمول بین ایده های مختلف (توانائی نجسم پیش بینی و ایجاد انده ها)
0 نو آورى
تعریف نوآوری: فرآیند بکارنردن یک ایده خلاق و تبدیل آن به یک مخصول خدمت با
شبوه: مفید:
(1, sEntrepreneurship
AF Cal a ye BIS نمایل به پذیرش ریسک دارد تا شرکنی را تاسیس کند و یک
ءمحصول جدید خدمت جدید. با قرآیند جدید را در سازمان بکار اندازد
صفحه 7:
a aan
جكونه ميتولزخلاقيتوا لندازم كرفت -
لها خلاقيتارثياسدتها لكتسابيع -
ليا خلاقيتمترادفها هوشلستها با آنتفاوتدارد؟ -
خلاقيتها بيشرفتةحصيليو شخصيتفرد جه ارتباطيدارد؟ -
فصوصیاتلفراد خاایّو خصوصیاتکار خاقکدلم لسگ -
انه ميتولنخلافيتوا تشخيصداد؟ -
ينبوغ و خلاقيتجه رلبطه لهوجود دارد؟ =
آیا ميتواناز طریقآموزش خاقیتوا پرورشداد؟ -
جه روشهايبرليلينكار مناسبلست -
- روش هاي افزايش خلاقيت فردي و سازماني كدامند؟
ليا مديراندر خلاقيتكاركناننقشودارند؟ جكونه؟ -.
تظور از ف ضايخاایتچیسه -
< تونوآورجو کارآفزبنيوجود دارد “is
صفحه 8:
خلاقیت ذهن:
js انسان از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است که تعداد پاخ
از ده تا دوازده میلیارد عدد تخمین زده شده است كه هر كدام از ايز
هاي مغزي داراي زيادي است که روي هر
ژ این شاخکها هزاران برآمدگي است و بر روي هر کدام ان آن برآمد
هزاران هزار برآمدگي بسیار ریز وجود دارد که مي توانند با سا
,شاخکها ار تباط بر قرار کنند
يكي از دانشمندان بنام پروفسور رابرت اورنشتین تعداد ارتباطات
اجتمالي یاخته ها را با یکدیگر عددي به بزيرگي ده میلیون كيلومتر با بكار
فتن صفر هاي استاندارد ماشين تحرير بس از عدد يك مي داند. و
قد است كه نتيجه برآيند تحريك هر دو قسمت مغز حتماً يك عدد جبرزي
اي ا ]|
اند
ها
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
Ae هوش لازم است که آن را
ش آستانه خلاقیت مي نامند .
ونوع هوش را براي انسان ذکر کرده اند :
ش منطقي 1.Q و هوش عاطفي انساني ©.2)
ار ند مر ققیت و کاميایي انسان در, زند
» شغلي و اجتماعي است هوش عاطفي است و
ی . موففیت فقیت Wes)
صفحه 12:
کاربرد
شرح
نوع
صفحه 13:
تسخن هوندا در مورد مدرك تحصيلي:
ارزش مدرك تحصيلي حتي از يك بلیط سینما کمتر است
ءنویسنده کتاب هارواارد
ت عالي آگاهم .اما اين نکته را هم خوب
که هیچ يك از این صفات نمي تواند جاي عقل سلیم» سرعت عمل در تصمیم گیرا
قضاوت صحیح و شم تجاري را ب
من از اهميت هوش ؛ استعداد و تحصيلات
دانم
ت انيشتن در دوران دبيرستان از دروس رياضي
دود شد » ولي مي گوید: كنجكاوي» مشغوليت فكري
we افکا 0
صفحه 14:
اس عزت نفس ۰ دوست داشتن و عزیز داشتن خود» خویشتن پذیریل »
لیت پذيري» آرمان داري » برنامه ريزي مغز و ذهن » مثبت
» رزیا پردازي الهام گرفتن» تغییر پذيري ۰ خوش مشربي» =
جر اجويي» برد باري و ... مي باشد.
ea ee ee ار و
ساز تنبیه » لحساسجبر » لحساسعدم لمنیة فرار از پذیرش
ليك لحساسك ناه و ... ميياشد.
صفحه 15:
شیوه هاي تربيتي و رفتاري در محیط خانواده مي تواند عامل مهمي در
.پرورش خلاقیت و یا سرکوب آن در فرزندان باشد
قرازاند انساني از آغاز سخن گفتن با پرسشگري مانوس است.لذا سن 0 تا 4
الگي را سن چيستي نام نهاده اند که کودك هر چه را در اطراف خود مي
با واژه چیست مورد سوال قرار مي دهد . میزان پاسخ دهي دراين مرحله
.تأثیر زيادي بر خلاقیت او مي گذارد
“4 تا 5 سالگي که سن چرايي کودك است و از علت ها و چگونگي ها
.مي يرسدء مرحله بسیار مناسبي است براي تقویت خلاقیت کودک
ي تحقيقي که در آمریکا از کودکان 7 ساله انجام شد. 9686 آنان خلاق
همین کودکان در سن 0 سالگي با ابزارهاي مناسب خود مورد ارزيابي
گرفتند» نتیجه بسیار وحشتناك بود فقط م9 آنان فکر خلاق داشتند و این
ریزش بسیار زیاد فقط به روشهاي تربيتي و رفتار والدین با آنها در طول
فاصله پنج سال مربوط مي شد
صفحه 16:
يكي از عوامل موثر در خلاقیت مي تواند تحصیلات باشد. البته »
8 شکل تحصیل و آموزش است . اگر از نوع تعاملي و نیز مستقل
شدء زمینه خلاقیت بیشتر فراهم مي گردد ولي در آموزش به
ش ارائه مطلب ( خطابه اي )۰ از. آنجا که آموزش گیرنده فقط به
یت حافظه خود مي پردازد و از نتبع و تحقیق و پرورش کمتر =
ره مي برد » تحصیلات مي تواند حتی مانعي براي خلاقیت باشد
آقاي آسبورن معتقد است که در گروههاي همسن دارایا
تحصیلات دانشگاهي و غير دانشگاهي تفاوت محسوسي در
.خلاقیت وجود نداردا
صفحه 17:
صفحه 18:
تعصب و اصرار بر روشهاي موجود و اطلاعات و آگاهيهاي *
8 شخصي و شناخته شده و نیز اعتقاد به برتري نژادي و قومي مي
,تواند مانعي براي خلاقیت باشد
و فرد خلاق به تواناييهاي خویش اعتماد دارد و گزینش گري ۰
اترینها را استراتژي تبادل فکري و عملي خود قرار مي دهد و از
ار و تعصب بر روشهاي معمول و عادتي» خود داري مي نمايد
تفكر اينكه من مي توانم يا ما مي توانيم و اينكه قطعا راهها و *
اي بهتر ديكري نيز براي انجام امور وجود دارد. يك تفکر آزاد
.منشانه است
صفحه 19:
خلاقیت خود يك فعالیت لذت بخش است . ارزش خلاقیت به ازاي آن *
بستگي ندارد» بلکه مشوقهاي دروني پاسخي مناسب تر و راضلي
ننده تر براي افراد خلاق مي باشند . پارامتر هاي بروني از آنجا که
گاهي مطابقت با سطح خلاقیت ندارد» ممکن است بازدارنده نیز باشد
گرچه تأکید بر تشخیص نیازها و روحیات افراد خلاق am
پرداخت پاداشها و بکار گيري مشوقها مي تواند بازتاب منة
.پاداشهاي بيروني را از بین ببرل
3
.موفقيت در يك خلاقيت خود بهترين ياداش براي افراد خلاق اسك ۶
صفحه 20:
مسئولیت پذيري يكي از بهترین و مهمترین زمينه هاي *
نیت است . افراد مسئولیت پذیر معمولاً در (ald Sb Cage
,خلاقیت خود نيز تلاش لازم را ae
م تربيتي» آموزشي و قانوني کشور باید افراد را مسئو
يذير بار آوردء افراد مسئولیت پذیر در برخورد با شرایبط
و پدیده ها بي تفاوت نبستند و براي رفع مشكل و شرايط
.منفي خود را موظف و مكلف مي نمايئد
صفحه 21:
اگر چه انتظار خلاقیت از گروههاي سني نوجوان و جوان ۲
پیشتر است لیکن عنصر تجربه اين انتظار را تا حدودي در
موارد شر ایط سني بالا نیز ایجاد مي نماید. بطوري که آقاي
:پروفسور لهمان استاد دانشگاه اوهایو مي گوید
3ق 0 رتیت که مورد ماه تزاز ددم راز ۱
8 سال بود. لذا عذر و بهانه سن بالا و کهولت سن نمي
. تواند در خلاقیت مورد پذیرش واقع گردد
صفحه 22:
كرجه بنا به گفته آقاي آسبورن زنها در ارائه افکار بدیع استعد
کرده است ولی اين به دلیل زمینه مناسب اجتماعي براي مر
با تغییر وضعیت اجتماعي كنوني و حضور زنها در اجتماع
بين زن و مرد در خلاقیت تفاوتي از لحاظ جنسیت وجود نداراد *
.بيشتري از خود نشان داده اند
a eee
که امکانات و زمینه بيشتري را براي تحقق خلاقیت داشته اند
صنعت. ابداع و خلاقیت در بین آنها نیز از فراواني بيشتري
اد
3
.برخوداري شده اسكت
صفحه 23:
اصلي در خلاقیت» تلاش و کوشش است. مواد نه گانه قبلی زماني نتیجه مطلوب را
.مي دهند که عنصر تلاش در منش و روش فرد خلاق جایگاه مناسب خود را داشته باشد
العه زندگینامه مخترعین و مکتشفین و انسانهاي خلاق گواه روشني بر این مدعا است که ۶
بين خلاقيت و تلاش و کوشش يك رابطه مستقیم و ضروري است ۰ هر چه میزان تلاثل
.و کوشش بیشتر باشد» امکان خلاقیت و شكوفايي آن بیشتر است
و کوشش است که در امر خلاقیت و نو آوري رنجها را oe 3 _
.رضایت دروني را براي فرد خلاق ایجاد مي نما
صفحه 24:
مر سا انراد در عبناي انتظارات ( ترس از ارزيابي بوسيله
ديكران ) ( بايد كار براي خود باشد نه ديكران)
نظارت و مراقبت ( احساس تحت نظر بودن
ياداش بيروني ( عدم توازن بين ياداش و عمل
رقابت ( محدود نكردن آزادي ديكران )
انتخاب محدود (محدودیت چگونگي انجام کار )
صفحه 25:
صفحه 26:
موانع فردي خلاقیت
*داشتن روحیه محافظه کارا
*عادت کردن و مأئوس شدن با روشها و رویه هاي موجواد
*شيفتگي تخ
*اطمینان کامل از صحت و درستی روشهاي مورد.
*نا امیدی و دلسرد كردن
*ترس از احمق جلوه
*كمرويي و خجا!
* ترس از ارزيابي بوسيله ديكرا
* احساس تحت نظر بود
صفحه 27:
موانع سازماني خلاقیت و نوآوري
یط نامطلوب (بازداشتن کارکنان از ريسك کردن» فشار. كاري زیاد
بر کارکنان و نظارت و مراقبتهاي آشکار و شدید)
انتقاد از انديشه هاي نوا
مقاومت و ممانعت از تمایلات دگرگوني و تغیی
محیط فاقد انگیزه» محرك و آزادي
استقبال نکردن از آزمون و خطا
عدم توازن پاداشها با خلاقیت انجام شده
ایجاد محدودیت در روش انجام کار
صفحه 28:
عوامل تأخیر انداز توسعه خلاقیت و توآوري در سازمانها
نولوژي مربوط به ايده ارائه شده به حد كافي توسعه داده نشده باشد ۶
,بازاري براي آن ایده موجود نباشد *
,پتانسیل و توان ایده توسط مدیریت تشحیص داده نشده باشد ۰
هاي قديمي مسلط باشند و در مقابل ایده داي Be
.داشته ب
نابع لازم در دسترس نبوده يا تخصيص منابع لازم داده نشده باشذ *
.همكاري و مشاركت و ارتباطات ضعيف و كم باشذ »
صفحه 29:
ده فرمان ضد خلاقیت
مقررات سرکوب کننده خلاقیت در سازمانها
( رزلبتکانتر )
صفحه 30:
بدكمانينكام كنيد صرفاً به لينعلتكه هم جديد لسدتو هم از طرفؤير دستار]
Hua st Atte,
لينيافشاريكنيد كه كاركنانيكه برل إقدلم به كاري به تصويبشماا 27
یا دار ند لش له حير طيقه ديم از عير ازمر لجعه كردم و از لنها نیز
.تأييديه بكيرند
ز ولحد هايسازمانيو لفراد بخولهيد در مورد ييشنهادهاويكديكو بد
مجادله يردلخته و لنها را مورد لنتقاد قرار دهند. ( لينتدبير بار
يرا از شانه شما بر مودارد. فقط كافياستفظريه موفقرا لنتخابكنيد.)
لنتقاداتخود را آزادلنه لبرازکنیده لما از تحسینخودداريکنید ( لینکار هموارط -4
.زیر دستانرا مضطربو گوشبه زنگنگه ميدارد)
,بگذارید بدانند كه امکان اخراج آنها هميشه وجود دارد
برلینصر فکردنلفراد از گزارشکردنلشکا-اخدر حوزم کاريخوده ب! مشكلاته5
صفحه 31:
ر همه چیز را بسا “Lal! Sj ibs كنيد كه لفراد» به هو
.لنجه كه ميت ولند مهم باشدء tos coe cae
ادر مورد تجدید سازمانیا تغيير در سياستهاء محرمانه تصميم بكيريد و به -7
.صورتفاكهانيآنها را ب4 لفراد لعلام كنيد
(.لينتدبير نيز لنها را در حالتآمادم باشنكه ميدارد )
انحاصلکنید هو نوع تقاضا برلودريافتلطلاعاتكاملا دليلداشته باشد و لطلاعات.8
.مزبور به رلحتيتوزيع نشود
(بدیهيلستمایلن_خواهید بسود لطلاعانتبه دستلفراد ناباببرسد )
تعنوانولگذارياختیار و مشارکنه مسئولیتشخیصکنار گذاردنو یا جایجا کردن-
.لفراد را به سطح مديريتهايينتر ولكذار كنيد
مهم تر از همف فرلموشنكنيد كه شما مقاماتهالثر» بايد از همه نكاتمهم -10
.درباره لينكسبو كار جديد (لبتكار) مطلع شويد
صفحه 32:
اراد خلاق از ويژگيهايي برخوردارند که تمامي آنها اکتسابي است و به شیوه تربیت» تحصیل» کوشش | ۴
25 :«شخصي و شرایط محيطي بستگي مستقیم دارد. اين ويژگي ها به شرح زیر است
.كنجكاو و پرسشگرند و علقه به یادگیریدارند -1
.روحیه نقاديدارند
. علاقه زياديیه آزمایشکردنلیدم خلاقخود دارند =
. نسبتبه نو آفرينيمتبتهتند -4
.آرلمشو آسودگيخیا: (هارند -(8
,شوخ طبعیو بذله گويثبتدارند . 6
صفحه 33:
.باه جزئیاتقوجه بمسیار دارند
.نظرلتغير عادير غير مرتبطيدارند
در لظهار نظر صریح هستند
.قوم تخیلقویت رین سبتبه دیگراندارند
در تداعيسرعتو تبحر دارند
صفحه 34:
.تواناييانجام کار دارند .
.لصرار و لستقامتو تمرکز دارند .
.ميزانآكاهيلا.زم از زمينه ليكه خلاقيتدر آنولقع. ميشود دارند .
. از لنجام كارهايروزمره و تكراريآزرده ميشوند .
.تواناييف کر کردنو پرداختنب» چند لیدم را در يكزمازدارند .
:24
.به صحبتكردزدرباره جيزهاييكه يافته لند علاقه دارند . 25 =
. از pla تكليففراتر ميروند .
. همواره در جستجوي لنجام كارها با روشهايغير معمولهستند .
.از لينكاه نسبتبه ديكرانمتفاوتبه نظر برسند نكرانيندارند .
.دركسریم. و صحیح تریاز رولبط بینپدیدم ها دارند .
.دانشو آگاهيخود را دلئم تسوسعه ميدهند .
.شرليط نشاط و علاقه به موضوع را در خويشتنليجاد ميكنند
٠ 8
۰19
٠0
۰21
+3
° 26
°27
° 28
٠١ 9
٠0
صفحه 35:
. لنكيزم و شوقهایشانجهتدار لست.
.ريسك يذير لند .
.يشتكار و تلاشرمستمرودارند .
.گرلیشبه مقولاتو کارهايپ بچیدم دارند
برلیپ ذیرشلفکار نا متعارفنقدرتو آمادگيدارند و نیز تحمللنجام دارند .
.تبحر بيشتریدر لستفادم از قولیقکريخود دارند .
.ولقع بمينيننسبيدارند .
.وقار و خود انگيختگيدارند .
.از ظرفیتب يب رات حملن املایماتب رخودارند .
,قدرتقجسم آیندم و برنامه ريزيحتيب اند پروازلنه را دارند .
.قدرتتأثیر گذارییر دیگراندارند
31
32
33
34.
35
36
37
38
39
40
41.
صفحه 36:
> 39 گیی های اقر اد خلاق >
کتجکاو و پر سشگر
صر یج دو نظر دادت
نخظر ات غیر مو تيحد
تظورات خیو عادى ل LZ
ات خادق ۰ et و آسودکی خیال
تومه زيات يه جر 5
مستولیت پد یرک ا
بيشقدمبى در انجام امور ها 0
اعتماد یه oe
+
ار تیاط عمیق و صمیمی
روحية نقادی
پعااقة زیاد یه آزمایش
مقیت تسبت به تو آفر بتی
داتگرمی و سید به آینده
صفحه 37:
سرعت و نبحو در تداعصور تو انایی انجام کار
یی تا POY ete FE
روحیة شعست تاپذ بر < مب واقی بیتی تسبی
ر پسکت پدذیوری TE "مصحمل فراتر از تکلیف
ز جر 31 3153 9 30595 Sr | * ا موسعة دانع و متاح
عدح نکر انی از متقاوت بوحدت
اتفكر به چند ایده در یکت زمات
+
{
ید پرش افکار غیر متحارف تجاح کار حای غیر معمول
انتكيزه و شوق جهت دار م 2 للب ایجاد شر ایط نشاط و عالاقد
تحمل نامللايمات ٠ - هد | يشتكار و تللاشى مستمر
قد وت تجسم آینده < کرایش به كارهاى پیچیده
|
+
عادقه به صحبت در 656 یافته حا
قدرت تاأقیر بر دیعران تبحر در استفاده از قوای فعر ی
صفحه 38:
مدیران خلاق با داشتن ويژگي هاي افراد خلاق موارد ديگري را نیز علاوه بر آن
:دارند که به رابطه آنان با سازمان و کارکنان مربوط مي شود
فتايج خلاقلحساس رضايتميکننده حتيوقتین قشخودشاندر نیلبه ایننتایج غیر -
.مستقيم باشد (يعنينقشمديريتيداشتاه باشند)
.موفقیتخود را ببسته بسه موفقیتدیگرلن(همکاراز) ميدلنند -
اكشهوديق ویب رخوردار هستند (که نتیجه تبحر و تولنايياطلاعاتييالليمدير
»
از
.و فعا إتجديد را دارند
صفحه 39:
توجه به برنامه لسترلتژيك دركروند ها و تحولالینده و تعیینهفهایدراز pa -6
,داراند.
.شده) را دا
.لعتقاد به ضروراندیشه هایبدیع. و نوینبا وجود مولنم. مختلفوا دارند -8
فرصت طلب تماشاچیو شکستگرا نیستند.( کیم.
. حمایتو پشتیبانيلازم را از لفراد خلاقدر 0
: ضرورتقمايلمدير به لجازه دادنبه كاركنازدر مورد لينكاه 117
.جيزي منجر به جيز ديكري شود *
.انحراف از مسيري که حرکت مي کنند داشته باثلند *
.قالب را بشکلند *
صفحه 40:
تقویت این باور در خود که : همه خلاقند و مي توانند از آن استفاده كنند
.كلمه غير ممكن را از فرهنك لغات خو حذف كنيد
.به بحران پشت نکنید و به جاي نگراني تمرکز خو را براي پیدا کردن راه حل بگذارید
.شیوه هايي براي گسترده كردن تجربه هاي خود بيدا كنيد
.ذهن خود را فعال و هوشيار نكهداريد
.با هدف به مطالعه بپردازید
. به انتظار ننشینید تا اوضاع به نفع شما تغيير كند
.دیگران را ترغیب کنید تا درباره افکارتان اظهار نظر کنند
.واقعیات مفید را همانطور که اتفاق مي افتند يا به ذهن مي رسنده یادداشت کنید
.نتايج كوششهاي خود را كنترل كنيد
. هميشه از برنامه اى براي عمل تبعيت كنيد و نظم در تفكر و عمل داشته باشيد
.هر روز لحظاتي را به تنهايي و در خلوت بنشینید و به تفكر ببردازيد
.هميشه تفکر خود را بنویسید
صفحه 41:
Bega ge felt eet a لله عر د عر ous
و تغذیه و تهییج تصور
بازيهاي فكري مانند: حل معما و جدول» بازي شطرنج» مسابقه بیست سوالي
گرمي ها و هنر هاي زیبا در قالب كارهاي دستي» نقاشي» مجسمه سازي» نواختن موسيقي
مطالعه و خواندن بيوگرافي انسانهاي مرفق؛ مطالعة کتب تخصصي و عمومي
|
تمرین در حل خلاق مسائل (تدبیر براي حل مسائل مشخص حقيقي)
کار گروهي با رعایت قواعد آن
.در پیرامون و محیط کار خود اشیاء گوناگون داشته باشید
.خود را در نقش يك « توليد» تصور كنيد و نقش آن توليد رابازي كنيد
.به طبيعت نكاه كنيد و الهام بكيريد
.تمام فرضيات خود را به شكل يرسش مطرح كنيد
ايده هاي خود را نام كذاري كنيد
یکیو دوشن اهب دنه مي أ
صفحه 42:
صفحه 43:
را بوجود آورید که al il پدیده تغییر را بپذیرند (همكاري با مدیر در هنگام تصمیم گيري| ۶
.مدیرء به خطر نیافتادن امنیت شغلي با اجراي تغییر)
نظرات و عقاید جدید را تقويت كنيد (كوش دادن با علاقه به نظرات کارکنان » اجرا نمودن | ©
,نظرات مناسب و گزارش به بالا دستان)
ازه دهید افراد روابط متقابل با هم داشته باشند (رد و بدل شدن اطلاعات مفید بین کارکنان و ۰
.اعضاي گروهها)
,در برابر شکستها شکیبا باشید (ایده هاي ناموفق را ۱
.هدفها را بصورت مشخص تعیین کنید و براي تأمين آنها به اعضاء آزادي عمل بد
.براي افراد خلاق و سخت كوش ارزش قائل شويد (برداخت باداش مناسب براي خلاقيت) | | *
محرك خلاقيت را در سازمان ايجاد كنيد و هميشهه آماده شنيدن ايده ها و بيشنهاد ها باشيد | ١ *
)دادن وقت براي خلاقیت (ایجاد واحد مخصوص خلاقیت| "۰
ایجاد برقراري نظام پیشنهاد هاز *
صفحه 44:
چگونگي نسهیل خلاقیت و نواوري در سازمان
میاختار و تشکیلات مناسب با اهداف (ساختار لست د ee ۳
.مناسب خلاقیت و نوآوري است
اهنگي سریع با شرایط متحول محيطي» امکان العطاف و آزادي عمل براي اعضاء» امکا ۱۳
أرتباطات موازيء انجام امور در سطوح مربوطه؛ تعهد به اهداف وظيفه اي» مسطح بودن م
زماني؛ روابط نزديك شغلي و تخصصي:ء همكاري و همراهي برسنلء ارتباطات عملي براي
ارسال اطلاعات و نه دستوردهي و مسئوليت پر
ايت و بشتيباني و تشويق افراد داراي ايده خلاق؛ توانايي هماهنكي با محيط متغير خار
يي
وجود فرهنگ خلاقیت و نوآوري در مدیریت سازمان؛ ایجاد هسته هاي پژوهش و نوآور:
سازمان
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
عوامل موثر بر خلافیت ونوآوري در سازمان
بکار گيري و جذب نيروهاي خلاق و نوآور در سازمان
امکانات مناسب تحقيقاتي و مالي براي كوششهاي
a
آزادي عمل كافي در انجام فعالیتها و تلاشهاي خلاق
بكارگيري نتایج حاصل از فعاليتهاي خلاق و دادن
پاداش مناسب به افراد خلاق
صفحه 48:
فهمیدن نيازهاي استفاده کننده
توجه لازم به بازار محصول
توسعه نوآوري بطور کار آمد ونه لزوماً سریع
بكارگيري AS هاي بالاتر و استفاده از ابزار علمي
داشتن يك مدیر ارشد که نسبت به نوآوري احساس
صفحه 49:
هر گونه نوآوري
عوامل یا علل زمینه ساز و تاريخي *
عاك سر ماقي و تا تسر كنئدهة »
صفحه 50:
5 —
وشهاي رشد فدرت خلافیت در کارکنان سازمان
آموزش و ارشاد به نوجويي و نوآوري
ارائه اطلاعات جدید و مطالب مربوط به کارکنان
تقویت روحیه پذیرش امکان وجود راههاي جدید و بهتر انجام دادن امور
ایجاد سیستم ارزيابي خلاقیت کارکنان در سازمان
از بين بردن روحيه ترس از شكست يا مردود شدن ابد. ]71
باور همگاني بودن استعداد خلاقیت و نوآوري | ۶
فرهنگي میان سازمانها و افراد يك سازمان با در کنار هم قرار دادن افراد محافظه کار
و نوآور و نوجو
.ايجاد محيطي كه در آن اطلاعات و نظرات به سهولت مبادله كردد
اعتماد و اطمینان کارکنان به یکدیگر | *
صفحه 51:
مدیرآن و خلاقیت
مدير خلاق- 1 3
مدير خلاقيرور -2
صفحه 52:
.لیجاد محيطيکه عملکرد بهتر را ارزشگذاريميکند -1
,ساخندهيسازمانبه نحويکه به نو آوریاولویتک املداده شود -2
تعریفهقیقمحور هايلسترلتژيکيکه کاناهایشرکنوا در a
.نو آوريسوقد
لكاهياز لينكه ليدم هايخوبكجا هستند و جكونه ميت ولزاز لنها| -.4
.لستفادم كرد
لیجاد شرايطيب رایپ یگیريو تخصیصمنایم. ee
صفحه 53:
كر آیند خادقيت هوشمند
خروج مغز از تعادل فعلي توسط عوامل مداخله كر مان"
انكيزاننده ها (منبع الهامات و تصورات)
تقويت انكيزشهاي دروني مانند : خود بهسازي و محركها ی *
عاطفي (ارتقاء فکر سطح فوق es.
بوجود آوردن جریان هوشمندانه و خلاق ذهن تا تقویت بعدي *
(خلق ايده جديد)
تداوم و كسترش جريانات خلاقيت هوشمند(بازي فكري) *
صفحه 54:
مراحل فرآیند خلاقیت حل مسئله
مرحله اول: آمادگي *
مرحله دوم: نهفتگي (خواب بر روي مس
مرحله سوم : اصرار و پافشاري
مرحله چهارم : بینش و بصیرت*
مرحله پنجم : رسيدگي و تحقیق*
۰
صفحه 55:
صفحه 56:
تفکر به صورت غیر سنتي ( عادتي ) وجود دارد. ۰
وشي است که در آنچه عملاً وجود دارد و به کار مي
.رود تردید نموده و به فکر جایگزین بهتري مي افتد
ان مثال استفاده از نوعي پلاستيك مقاوم بجاي فولا
: اي ساخت موتور ماشینهاء استفاده از مواد جدید» لوله
هايي که در مقابل یخ زدگي مقاوم باشند» كالاي
... جایگزین» جذب دارو از پوست و
ژو
صفحه 57:
یافتن ایده هاي جدیده رها کردن و آز
:کردن قدرت مغزي نظا
راههاي جدید ارتباط» وضع علائم و نشاا
... هاي جدید» روش جدید آموزش ؛
صفحه 58:
۰ لا 5 we ۰
ی ۲٩ ان ا
. هستيدء يكي از پاسخهاي زیر را انتخاب کنیا
از تهامی خواهید تا تجهیزات و وسایل موزد استفلاء شان را به سلقه خود ترت .| ۰
.نامكذاري كن
.ج : اجازه مي دهيد وسايل كار را به رنك دلخواه خود رنك آميزي كنند م ۶
د : به آنان امكان مي دهيد تا وسايل اتاقشان را به سليقه خود از فروشكاههايي كه مايلند ١. *
hus leat,
en ی
صفحه 59:
خلافیت غیر کلامي و تخيلي
پروازانديشه در دنياي تخیلات آزاد و رهايي از قبد و *
بند تفکر سنتي ( عادتي ) و استدلالي» پرواز ذهن به
دنياي ناشناخته ها؛ a
نظیر ساختن سقف خانه ها از شيشه عایق حرارت و
برودت. استفاده از رنگهاي قوس و قزح در رنگ
... آميزي سالنهاي کار او
صفحه 60:
روش تفگر ابداعي
مسایل و موضوعات مورد نظرتان را واژگونه در نظرآورید و تفکر برخلاف روشهاي سنتي و از زاویه ا
تمرکز بر يك پدیده به پیرامون آن بنگرید (در پیوند با محیط و عوامل موثر بر آن ) (تفکر جانبي بجا
pe
.در مورد پدیده ها سئوالات تازه طرح کنید» حتي اگر کودکانه به نظر
لصلييكدر جيسد؟ جه جايكرينيي راع آنوجود دارد؟ ) ( سئوالو جولبسلاب داز خلاقيتو رم
در پرداختن به ایده هاي نو و بدیع جسور باشید ( چالش طلب)
اطمینان بخشي در نو آور:
(در نظر گرفتنحداکثر مخاطرد ) ( آزمایشعليطرحهايلبتكاري)
صفحه 61:
بنجامین فوانكلينَ در سال 02069 بي أمد كاري
بي دقتي انجام پذیرفته است را با طنزي گزنده چنین بیان
بخاطر ميخي نعي گم 2
= ,بخاطر نعلي» اسبي از رده خارج :
, بخاطر اسبي» سوار كاري جنگجو موفق Si
. بخاطر جنگجويي» جنگ مغلوبه ش
بخاطر شکست در این جنگ. مملكتي از دست رفت
صفحه 62:
* )یررش فكري- توفان فكري| Brain Storming)
۶۰ اسکمپر یا ستوال برانگیز| giles Gi yy: ( SKAMPER)
۶ ۰ تکنيك دلفي| ) Delphi Technique)
۶ «منامز»۸۵50 ۳066۵) آرتباط اجباري وارتباط آزاد| ( 6 (Free Association
ريخت شناسانه يا) تجزيه و تحليل مورفولوز بايييية Morphological Analysi:
. ( Six Thinking Hats )
* |4usi PMI ( Plus - Minus Interesting )
* |G 435W.1H (Why, What, When, Where, Who,
How)
© 18... Sl agh yada Assi ( what - if...)
» . تكنيك كابردهاي ديكر| ) Put to other Uses)
» تكنيك| PICL ( Produce Improvement Check List )
سس مس و ور ور
صفحه 63:
سوا لهراعيستيابويه ليدم هائونو 9
دج دن حد ان تق نف مق ©
صفحه 64:
سوا لهراعيستيابويه ليدم هائونو 9
دج دن حد ان تق نف مق ©
صفحه 65:
لنتقادي: باید از هیچ نظریه لهدر طولزمانلجرلیتوفان (1 *
.فكري» صورتگیراد
خی لو به لصطلاح با دندم خلاص رفتندر 5
.توفان فکريمورد تشویققرار
. بر دستيابيیه حدلکثر تعداد نظرالق کید ميشود (۰3
. همه چیز يادداشتميشود » حتيموارد تكراري(4 *
.همه نظراءتقكوينمييابد و هيج جيز رد نميشود (5 *
صفحه 66:
.قوانینتوفان ف کریدر معرضدید اعضاء قرار ميگ یرد (1 *
.موضوعيكه قرار استتوفانفكرودر مورد آنانجام كيرد نوشته ميشود (2 *
جریانلبراز نظراتبا توجه به نياز و لقتضاوجلساه شروع ميشود ( ترتيبي- (3 *
داوطلب
Bn ta ae hi ene
. نظرات کوينميیابند (5 ©
.نظرلتبا لستفاده از لصليارتو ارزیابیمشوند(6 *
صفحه 67:
ارتباط آزاد
صفحه 68:
۵ ۵ مد
oS Casi تفکر
اه سفید : مانند يك کامپیوتر فقط ارائه اطلاعات» بي طرفي» انظباط منفعل» ارقام و *
«اطلاعات ملموس و واقعي « آمارهاي خرید» فروش ضایعات نقل
کلام قرمز : بیان احساسات و شور هیجان و نیز خشم؛ دیدگاه احساسي و عاطفي « من از
« اين آدم خوشم نمي آيد و نمي خواهم با او کار کنم» فقط همین را مي توانم ب
سياه : شامل جنبه هاي منفي و علل نا ممكن بودن كارء صادقانه و منطقي اما لز
نبايد درست باشد. وجود مشكلات را متذكر مي شود نه راه
« لگر ژلپنيه هم وارد صنعتهولييشوند آنوقتجه ؟
کلاه سبز : خلاقیت و ارائه نظرات نو » انگیزش و حرکت « فکر کن » ذ
«معلولان جسمي چگونه از کامپیوتر شخصي استفاده کن
اه آبي : ۵ ل روا و
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
ربورن براي
خلق سؤال و ايده هاي خلاقانه
معكوس ساختن
POT TO OTLER
موه
موارد کاربرد دیگر
a جايكزين كردن
00۵۵
9
0۳۳554۰
تطابق ايجاد كردن ترقت كردت
660665 )600600 1ح 22
00
06060010
بزرك كردن
صفحه 72:
جه چيزي را مي توان جایگزین ...کرد ؟
:مثال ها
نفت به جاي زغال سنك **
انرژي خورشيدي به جاي نفت *
شکر مصنوعي به جاي شکر طبيعي *
قطعه تولید داخل به جاي قطعه خارجي در خودروها *
صفحه 73:
را با چه چیزیمیتوانت رکیبکرد؟...
ie 5
دستمال كاغذي معطر( ترکیب دستمال كاغذي و عطر) ۶
ترکیب تلویزیون» ) سيستمهاي صوتي / تصويري كنوني ۶
( ... و.(1(۷1 ۰1۷۲۳3 (۷1»رادیو» ضبط صوت
گسترش مجموعه سازي به جاي تامین تك تك قطعات در :#
خودروسازي
ارتباط سیستم پيشنهادها با سیستم مکانیزه پرسنلي ۶
اد yy ee با سیستم بات 3
صفحه 74:
آیا نمی توان ... را کمي متناسب نمود؟
:مثال ها
ايده نوشيدن نوشابه با ني و خميده كردن آن به صورت
كوجك كردن دوربين هاي فيلمبرداري**
افزودن نمایشگر میزان بار در وانت توسط شرکت تویوتا **
مدید اد هد ده
صفحه 75:
آیا نمی توان... را بزرگ نمود؟
:مثال ها
طرح تبليغاتي نوشابه بزرگ در سردر کارخانه *
كاريكاتور*
مدارس شبانه روزي **
صفحه 76:
5 چه استفاده دیگری از ..نماییم؟
:مثال ها
اختراع موتورگازي از ماشین چمن زني توسط هوندا
آستفاده از شاخصهاي مشارکت افراد در سیستم پيشنهادها *
براي نظامهاي ارزيابي عملکرد و ارتقاء
اس تفاده از فرم پیشنهادها هنگام انجام نظرس نجيهاي *#
oe
صفحه 77:
آیا نمی توان...را حذف کرد؟
:مثال ها
حذف سیم از میکروفن #
حذف سیم از تلفن **
حذف مقررات دست و پاگیر سازماني *
حذف کاغذ ae
صفحه 78:
اكر ...را برعكس كنيم جه مي شود؟
:مثال ها
جنس فروخته شده يس كرفته مي شود *
ما فقط جارو برقي مي سازیم *
مراجعه پزشك به بیمار *
پذیرفتن شرح وظایف افراد در قالب پیشنهاد *
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
تغيير و اصلاح نظام باورهاي مدیران در همه سطوح/
افزایش امنیت شغلي مدیران براي تقویت ريسك پذيري
استقرار نظام ارزشيابي بر مبناي خلاقیت ۰ نوآوري و كارآفريني مدیران
آموزش کاربردي مدیران
شار تجربیات مدیران موفق ايراني در صنعتها و سازمانهاي
اصعلاح ساحتار سازماني و مهندسي مجدد مشاغل
آموزش مستمر کارکنان و تفویض اختبار منطقي
ایجاد كارگاههاي خلاقیت در بدنه سازمان
انتظار منطقي از روند استقرار تفکر خلاق در سازمانها
صفحه 82:
مطالعات ميداني بازار» متتاسب با هر محصول و خدمات
حاکمیت تفکر آینده سازي بجاي آینده نگري در سازمانها
ارزش گذاري صحیح بر روي خلاقیتها و ابتکارات و نوآوریها
تقویت روحیه کار گروهي در سازمان
اصلاح نظام گزینش کارکنان در کلیه سطوح سازماني|
تنفیح و اصلاح قوانین مرتبط با صنعت
پیوند علمي و عملي دانشگاه و مراکز پژوهشي با بخش صنعت و خدمات
الگو سازي سازماني با اجراي دقیق نظام ارزشيابي عملکرد
صفحه 83:
۳ > از ae te
رز تعبير 2
كه جوان بودم مي خواستم اوضاع دنيا را متحول كنم » كوشش زيادي در اين جهت به علل ©
ولي به مرور كه با تجربه تر شدم به اين نتيجه رسيدم كه نمي شود دنيا را به اين راحتي أهآ
داد. تصميم كرفتم تلاش كنم تا اوضاع كشورم را تغيير دهم اما با كذشت زمان متوجه ثلدم
ض کردن اوضاع کشورم هم کار مشكلي است پس تصمیم گرفتم که حداقل اوضاع خانواده
.خودم را تغییر داهم
که پیر و بیمار شده ام دریافته ام که در تغییر احوال خانواده ام هم ناتوانم . اکنون بهوالين _*
رسیده ام که اگر از ابتا تلاش خود را معطوف به تغییر خودم مي کردم شانس - 5
امي شد و احتمال اینکه آنگاه مي توانستم
صفحه 84:
شایستگی های اساسی مدیران
خلاقیت نوآوری نگرش سیستمی بصیرت تفکر مفهومل
تفکر منطقی تفکر انتقادی تیزهوشی استقلال رای انعطاله
پذیری اعتماد به نفس مشارکت پذیر
انتقاد پذیری صداقت و درستکاری مدیریت استرس _
هیجانی خود انگیختگی خود شناسی مدیریت زمان جذبه داشتن
قاطعیت ریسک پذیری مدیریت تعارض مدیریت تفاوتها
مدیریت تغییر مدیریت استراتزیک مدیریت منابع نتیچه
محوری مشتری محوری دانش حرفه ای میریت در ابهام
مربی گری کنترال
صفحه 85:
مدیریت عملکرد پاسخگویی انگیزش]
توانمند سازی الكو بودن رهبری تیمی
تفویض مديريت بحران مهارت تصميم كير
توان برنامه ریزی بهبود مستمر مديريت بيجيدكلى
مدیریت اطلاعات اد گیری محوری آگاهی سیا
مديريت يروزه جانشين يرورى نفو
مهارت ارتباطی مهارت مذاکراه
صفحه 86:
نط ل ۳۰۵
۳ مه
تسب ور
PROVE
A scence ب
سا
6 5
و
صفحه 87:
Hydroponics Cultivation
صفحه 88:
8 =
ز دور باطل_تكرار رست
اهكارى مطمئن طريحى Seg
کار بر دش
اربردش بی حد و اندازه است
فکر های تازه همجون شبنم است
صفحه 89:
صفحه 90:
شکل شسماره (۵) آزمایش دو ریسمان
صفحه 91:
و
8
۳
—
5
صفحه 92:
صفحه 93: