71 صفحه
9253 بازدید
12 بهمن 1396

برچسب‌ها

صفحه 1:
nursing process

صفحه 2:
* فرایند پرستاری روشی است که بعنوان پایه » اساس و هسته پرستاری مورد قبول قرار. گرفته است . ۰ فرایند پرستاری روشی اندیشمندانه برای تعیین و حل مشکلات سلامتی به منظور برآورده سازی نیاز های مراقبت بهداشتی وپرستاری فرد می باشد.

صفحه 3:
فواید فرایند پرستاری 0- افزايش كيفيت و تأثیر مراقبت های پرستاری ‎-O‏ افزایش رضایت شغلی 9- ارزشیابی صحیح پرستار از نظر علمی و عملی ره ‎-G‏ افزایش رضایت بیمار

صفحه 4:
مراحل فرایند پرستاری 6 6 4 e 2:9

صفحه 5:
assessment planning «+ « diagnosis implementation + + Expected outcome evaluation 1

صفحه 6:
1- بررسی وشناخت * - هدف از بررسی وضعیت سلامت مشخص نمودن جنبه هایی از وضعیت جسمی » روانی و عاطفی بیمار است که نیاز به مراقبت های پرستاری دارد.

صفحه 7:
برای جمع آوری اطلاعات از دو روش استفاده می شود: 0- روش سازماندهی شده جامع اطلاعات روش متمرکز بر مشکل

صفحه 8:
در روش سازماندهی شده جامع اطلاعات ‏ جمع آوری اطلاعات از کل به جزصورت می گیرد: 0- درک سلامتی و مراقبت بهداشتی : تعریف مددجو از سلامتی ارزشی که برای سلامتی قائل است سطح سلامتی مددجو عوامل که سلامتی را به خطر می اندازند.

صفحه 9:
© - تغذيه ©- الكوى دفع <- الگوی فعالیت 0- خواب واستراحت

صفحه 10:
©- درک شناختی : عملکردهایی شامل حافظه یادگیری؛ تفکر» قضاوت و غیره م درک از خود 9 ایفای نقش ‎-O‏ تولید مثل و جنسی ‏0 تطابق با استرس ‏60- اعتقادات و ارزش ها

صفحه 11:
0 روش متمرکز بر مشکل:

صفحه 12:
منابع بدست آوردن اطلاعات )-مددجو © خانواده و خویشان 9- اعضای تیم بهداشتی <6- گزارشات پزشکی 6- دیگر گزارشات 9- مروری بر مطالعات ‎-P‏ تجربیات پرستار

صفحه 13:
| طلاعات ‎S59! aoe cb ol,‏ 1 0- شرح حال ©-مصاحبه 2- معاينه جسمى تست های ‎po‏

صفحه 14:
Nursing history 0- اطلاعات فردی - اجتماعی: سن » جنس»آدرس.شغل» وضعیت تاهلءنوع بیمه 2 تاریخچه سلامتی قبلی: ‎-O‏ تاریخچه خانوادگی: تاریخچه روانی: 9- مروری برسیستم ها :

صفحه 15:
Physical examination 0 مشاهده م لس 9- سمع دق

صفحه 16:
interview نوعی روش برقراری ارتباط است که به هدف خاصی انجام می شود. هر مصاحبه چند مرحله دارد: 6- شروع مصاحبه ( آشنایی ) تس ۳ 9- نهایی ( پایان مصاحبه )

صفحه 17:
قبل از مصاحبه » پرستار محیط مناسب را فراهم می کند. زمان مناسبی را درنظر می گیرد. مي تواند از سووالات باز يا بسته استفاده كند ولى سوالات باز. بهتر هستند.

صفحه 18:
رت سای قبل از آغاز » پرستار هدف از مصاحبه و نوع اطلاعاتی که باید جمع آوری شود را مرور می کند. دشوارترین مرحله برقراری ارتباط بین پرستارو بیمار است سووالات باید به گونه ای طرح شود که اعتماد بیمار راجلب عمد

صفحه 19:
۶ 0 سووالات باز ۰ 2 سووالات بسته

صفحه 20:
مثال : کنید؟ ۱ بسته لكين سوال ب با خانواده ز ‎os‏ ‎WIS Cae 7‏ ‎١ |‏ 1 5 ‎“ee |‏ سوال باز دبا تباط خود ب ارتب

صفحه 21:
مثال : 6 است ؟ 1 ط به معده 071 شما مربوط ب 37 ۲ 5 ‎J‏ بیمار ۲ ۱ ۱ آيا ب ۱ که تجربه کرده 5 را که تج ‎eee‏ ‎i]‏

صفحه 22:
مرحله عمل : با پیشرفت مصاحبه سووالات اصلی پرسیده می شود. مرحله نهایی : در اين مرحله پرستار باید راهنمایی هایی در مورد پایان مصاحبه بدهد. مصاحبه بايد به صورت دوستانه خاتمه پیدا کند. به ملاقات بعدی و زمان آن اشاره داشته باشد.

صفحه 23:
ثبت اطلاعات پایه * بعد از کامل شدن بررسی و شرح حال اطلاعات را بایستی در پرونده دایمی بیمار ثبت كرد. ۰ درمرحله ‎asssessment‏ کار مهم دیگر سازماندهی » تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن داده های جمع آوری شده است.

صفحه 24:
Nursing diagnosis * عبارتی است که واکنش بارزوپنهان مددجو به مشکلات سلامتی را بیان میکند. * تشخیص پرستاری جمله یا عبارتی است که وجود وضعیت نا مطلوبی را مشخص میکند. ‎٠‏ تشخیص های پرستاری مشکلات واقعی یا بالقوه بیمار هستند که امکان برطرف شدن آن ها با اعمال و مراقبت های پرستاری وجود دارد.

صفحه 25:
انواع تشخیص های پرستاری ‎(41s) : Actual °‏ تشخیصی که مربوط به مشکل کنونی بیمار است.

صفحه 26:
درشحصی رستاری وافی از هقف کل سود * 1 عبارت تشخیص پرستاری استاندارد ۰ 0 علت (6110109۷) ۰ ۵ علایم و نشانه های آن

صفحه 27:
Diagnostic lable |

صفحه 28:
مثال Constipation related to decrease ° activity -and fluid evidenced by hard stool

صفحه 29:
risk ‏با‎ ۳0۲۵۳۲۵۱ * برای توصیف افرادی بکاریبرده میشود که نسبت به یک مشکل بهداشتی حساسترند.یا برای توصیف وضعیت هایی بکاربرده میشود که درافراد مستعد ممکن است بروز کند. ۲5 10۲ 25۵1۴110۴0 ۲6۱۵۲60 10 ‏مثال:‎ ‎reduced level of conciousness

صفحه 30:
Risk nursing diagnosis Related factor

صفحه 31:
مثال Risk for activity intolerance related ° to prolong bed rest

صفحه 32:
possible ۶ احتمالی: زمانی بکار برده می شود که پرستار شدیدا فکر می کند که مشکلی وجود دارد ولی برای تایید آن شواهد کافی در دسترس نیست. مثال: ‎possible infection‏ ‎related‏ ‎to unknown etiology‏ اتیولوژی ناشناخته استفاده می شود تا زمانی که اطلاعات بیشتری جمع آوری شده و تشخیص معتبرشود.

صفحه 33:
Wellness nursing diagnosis ۶ اين تشخیص زمانی بکار برده میشود که مددجو می خواهد

صفحه 34:
Wellness nursing diagnosis

صفحه 35:
‎٠‏ مثال: 0- آماده براى رعايت رزيم درمانى ©- آماده براى سازكارى با بيمارى

صفحه 36:
مشکلات مشترک collaborative problems

صفحه 37:
مشکلات مشترک * علاوه بر تشخیص های پرستاری پرستاران تدابیر و عملکردهای دیگری دارند که در حیطه تشخیص ‎GW‏ ‏پرستاری قرار نمی گیرد .اين فعالیت ها مربوط به مشکلات احتمالی یا عوارضی هستند که در اصل طبی هستند و نیاز به تدابیر مشترک با حضور پزشک وسایر اعضای تیم بهداشتی را دارند. از لغت ۵۲۵۵۱6۳5 ‎caxt cl» collaborative‏ این مشکلات استفاده میشود.

صفحه 38:
آیا تشخیص های پرستاری دچار اشتباه می شوند ؟

صفحه 39:
ماع اشتاهات در تحص برستاری ‎٠‏ فرآيند تشخيص پرستاربی فاقد خطا واشتباه نیست.

صفحه 40:
اجتاب ار حطا و تصحیح آن ‎٠‏ ۳۲۵۱6۲۲: پاسخ مددجو به بیمارییا ناخوشی ° 2]10109۷]: باید درحوزم فعالت‌هایپرستاریب‌اشد. ‏* پیشنهادات زیر میتواند در جهت اجتناب ازاشتباهات کمک کننده باشد.

صفحه 41:
۶ 0 صرفا تشخیص پرستاری را ذکر. کنید نه تشخیص

صفحه 42:
۰ 2 از تشخیص های پرستاری استاندارد استفاده کنید. مثال: بجای زخم از تشخیص تغییر درتمامیت پوست استفاده كنيد

صفحه 43:
‎٠‏ ©- بايستى مشکلی که بدنبال درمان یا آزمایش تشخیصی ایجاد میشود را به جای خود درمان یا مطالعه تشخیصی ‏تعيين کرد. ‏مثال:کانتریزاسیون قلبی در رابطه با آنژین ‎(BE)‏ ‏اضطراب در رابطه با کمبود اطلاعات در مورد کاتتریزاسیون قلبی ( درست )

صفحه 44:
‎٠‏ “6- پاسخ مددجو به تجهیزات را به جای تعیین خود وسیله بایستی مشخص کرد. ‏مثال: مانیتورینگ قلبی در رابطه با درد قفسه سینه (غلط) اضطراب در رابطه با کمی اطلاعات در مورد مانیتورینگ قلبی (درست)

صفحه 45:
‎٠‏ ©- بجای تعیین مشکلات پرستاری باید مشکل مددجو ‏دعيين ‏شود. ‏تقاضاى مسكن مكرر در رابطه با درد (غلط) درد در رابطه با بی حرکتی اندام تحتانی (صحیح)

صفحه 46:
۰ 9- بجای تعیین اقدامات پرستاری بایستی مشکل مددجو تعیین شود. دادن رژیم غذایی پرپروتیین در ‎Abt‏ با احتمال تغییر در تغذیه (غلط) احتمال تغییر درتغذیه در رابطه با دریافت ناکافی مواد غذايى ات

صفحه 47:
‎٠‏ 22 بجای استفاده از جملات متعصبانه باید از جملات حرفه ای استفاده شود. ‏اختلال در تمامیت پوست در رابطه با عادات ضعیف بهداشتی ‎ee)‏ ‏اختلال در تمامیت پوست در رابطه با کمی اطلاعات در مورد مراقبت از. پوست (صحیح)

صفحه 48:
۰ 9- از بکاربردن جملات نامناسب ازنظرقانونی باید اجتناب کی لك رت » میتوانند باعث مشکلات قانونی شوند. آلنین در رابطه با دار یوئزمانی ناکافی (غلط ) درد در رابطه با استفاده نامناسب از دارو (صحیح)

صفحه 49:
۰ ©- درهرجمله فقط به یک مشکل اشاره شود . درد و اضطراب در رابطه با اشکال درتحرک (غلط) اضطراب در رابطه با اشکال در تحرک (صحیح) اختلال در تحرک در رابطه با درد زبانو (صحیح)

صفحه 50:
planning * بعد ازتنظیم تشخیص های پرستاری پرستار براساس اهمیت آن ها را اولویت بندی میکند. ۰ قبل ازانجام هر‌مراقبت پرستاری باید هدف وبرآیند مورد انتظار مشخص شود.

صفحه 51:
* مهاررت تعیین اولویت ها با گذشت ز یت ها با گذشت زمان کسب میشود . * داشتن لیست کاملی از مش از ‎eee‏ ‏. = املى از مشکلات اغلب تعیین اولویت ها را

صفحه 52:
بعد از تعیین اولویتها اهداف طبقه بندی میشوند: اهداف: )- كوتاه مدت:درزمان كوتاه معمولا كمتراز يك هفته قابل دسترسی هستند. بلند مدت: درزمان بلندترمثل ماه ها یا هفته ها قابل دسترسی دنتسه‎

صفحه 53:
درنوشتن اهداف وبرآیندهای مود انتظارباید به یکسی موارد توجه کرد: )در هرجمله فقط یک هدف نوشته شود. متال: اشتباهتریه های بیماردرسمع ياك باشد و تعداد تنفس (0)© باردردقيقه باشد. صحیح: :)ریه هاى بيماردرسمع پاک باشد. 9- تعداد تتفس ()7بار دردقیقه باشد.

صفحه 54:
2 قابل اندازه گیری بودن: با جملات قابل اندازه گیری بیان شده باشد.متال: تعداد نبض 06000-060 باردردقیقه باشد .

صفحه 55:
۰ 0 مددجو محور باشد . مثال: پرستار سه بار در روز مددجو ریا راه ببرد. (غلط) مددجو سه بار در روز راه برود. (صحیع)

صفحه 56:
۰ 0 چهارچوب زمانی برای هرهدف وبرآیندموردانتظار مشخص باشد. ۰ ©- واقع بینانه وقابل دسترسی باشد(با توجه به منابع » امکانات » خانواده و مددجو و ‎(Gee‏

صفحه 57:
نوشتن برنامه پرستاری بعد ازنوشتن تشخیص های پرستاری واولویت بندی کردن آن ها ونوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باید مراقبت های پرستاری نوشته شود.انواع اقداماتی که ما برای بیماران انجام میدهیم: 01- اقداماتی که توسط پزشک آغاز میشوند.وپرستار دستورات کتبی پزشک را اجرا میکند. ‎-C‏ اقداماتی كه توسط پرستار آغاز ميشوند. 9 اقدامات مشارکتی:

صفحه 58:
اقدامات مشارکتی: اقداماتی هستند که نیازبه اطلاعات ومهارت وتخصص مراقبین مختلف بهداشتی را دارند. مراقبت پرستاری باید طوری نوشته شود که درآن تمام اطلاعات لازم وجود داشته باشد . مثلا: 0- اقدام ‎alas‏ است؟ - درچه زمانی باید انجام شود؟ اقدام را چگونه بایستی انجام داد؟

صفحه 59:
<6- جه افرادی دراین اقدام دخالت دارند؟ بعلاوه پرستار بایستی علل علمی اقدامات را بداند. برنامه ریزی مراقبت پرستاری شامل مشورت با دیگر اعضای تیم بهداشتی میباشد.مشورت را در هر مرحله از مراقبت پرستاری می توان انجام داد. کر ار ری ی رک مددجورا تعیین میکند ولی با استفاده ازاطلاعات ومهارت ‎cle‏ شخصی قادربه رفع آن ها نیست.

صفحه 60:
خطاهای متداول در نوشتن اقدامات پرستاری نوع اشتباه اعمال پرستاری بطور کامل توضیح داده نشود. 0 Bg Aum پر ستار هر 9 بداعت یکبار تغییروضعیت تغییر وضعیت مددجو هر ساعت یکبار: . 000 سمت جب_ . 9 به شکم

صفحه 61:
نوع اشتباه ۰ دفعات ذکر نشود مشاهده سرفة و تنفس کمیق توسط پرستا جمله صحیح ماه رف و تفر عمیق در ساعات 0 9- 40 توسط پرستار

صفحه 62:
نوع اشتباه * کمیت ذکر نشود جمله اشتباه جماه محیج "انجام دهانشویه انجام دهان شویه با استفاده از ۱ با استفاده از 60 پراکسیداکسیژن سی سی پراکسید هر ساعت یکبار. هیدروژن هر درساجلات 6۰-0400 ساعت یکبار در © - 00 ‏ساعات‎ ae oO -PO 40 - 49 6 © ‏ه‎ 7 9-0

صفحه 63:
م جمله اشتباه جمله صحیح ‎٠‏ روش ذکر تعویض پانسمان در تعويض يانسمان با نشود هر شیفت یکبار: ‎ska Jeske‏ وم 0 نئومایسین و9 ‏و چسب ضد ‏حساسیت در هر ‏نوبت يكبار:©- © 0

صفحه 64:
نوع اش ‎alee‏ جمله شما ‎c=‏ ‏باه ‎٠‏ فردا / = نجا ۱ جام > شستشوی ‎a‏ | | شستشوی لوله 4 بيدى- و هنده ذكر . معد ۱ ‎oe‏ ‏0 ‏ى هل 7 ۳ © ساعت معد 7 / ۲ هر © ۳ 5 ‎ial‏ ۱ 20 ‎i 0‏ ‎{O03‏ با استفاده از 00 ترس ارت 2 1 سی نرما ‎J‏ سالید و پرستا -

صفحه 65:
implementation ۰ به معنای اجرا است یعنی همان مراقبت هایی را که نوشته * بوديم عملا اجريا ميكنيم. * اجرا در فرآیند پرستاری شامل مراحل زيراست:

صفحه 66:
۶ - بررسی مجدد مددجو: ‎٠‏ ©- سازماندهی منابع ومراقبت های ارائه شده : منبع قابل دسترسی شامل وسایل و نیروی ماهر است. در اين مرحله پرستاروسایل لازم را تهیه کرده ومحیط ومددجو را آماده ‏9- پیش بینی و پیشگیری از. عوارض: بعضی از اعمال ‏پرستاری باعث ایجاد خطراتی برای مریض میشود که

صفحه 67:
يرستار بايد از اين خطرات آگاه باشد.

صفحه 68:
ارزشیابی در ارزشیابی به سوالات زیر پاسخ داده می شود: الف- آیا بیمار به نتیجه مورد انتظاردست یافته؟ ب- آیا تشخیص های پرستاری و مشکلات مشترک صحیح بوده اند؟ ج- آیا نیازهای پرستاری بیمار برآورده شده است ؟ د- آیا بیمار در محدوده زمانی معین به برآیندهای مورد انتظار دست يافته؟

صفحه 69:
وی شاه بر ری بای دا ‎Perera aoe‏ شوند؟ و- آيا مشکلات جدیدی بوجود آمده اند که جهت آنها برنامه ریزی با اجرای پرستاری در نظرگرفته نشده است؟ ز- چه فاکتور‌های روی دستیابی یا نرسیدن به اهداف تاثیر داشته اند؟ ح- آیا مجددا نیاز به تعیین ترتیب اولویت هاست؟

صفحه 70:
* یافته هایی که به این سوالات پاسخ می دهند بایستی از تمام منابع قابل دسترس (بیمار» خانواده و يا سایر افراد مهم دیگرء اعضای گروه پرستاری وتیم مراقبت بهداشتی ) جمع آوری نمود. اين اطلاعات باید در- پرونده بیمار قابل دسترسی باشد.

صفحه 71:

nursing process • فرایند پرستاری روشی است که بعنوان پایه ،اساس و هسته پرستاری مورد قبول قرار گرفته است . • فرایند پرستاری روشی اندیشمندانه برای تعیین و حل مشکالت سالمتی به منظور برآورده سازی نیازهای مراقبت بهداشتی وپرستاری فرد می باشد. فواید فرایند پرستاری • • • • • -1افزایش کیفیت و تاثیر مراقبت های پرستاری -2افزایش رضایت شغلی -3ارزشیابی صحیح پرستار از نظر علمی و عملی -4جلب نظر اقشار مختلف مردم -5افزایش رضایت بیمار مراحل فرایند پرستاری -1بررسی وشناخت • -هدف از بررسی وضعیت سالمت مشخص نمودن جنبه هایی از وضعیت جسمی ،روانی و عاطفی بیمار است که نیاز به مراقبت های پرستاری دارد. برای جمع آوری اطالعات از دو روش استفاده می شود: -1روش سازماندهی شده جامع اطالعات -2روش متمرکز بر مشکل در روش سازماندهی شده جامع اطالعات ،جمع آوری اطالعات از کل به جزصورت می گیرد: -1درک سالمتی و مراقبت بهداشتی : تعریف مددجو از سالمتی ارزشی که برای سالمتی قائل است سطح سالمتی مددجو عوامل که سالمتی را به خطر می اندازند. - 2تغذیه -3الگوی دفع -4الگوی فعالیت -5خواب واستراحت -6درک شناختی :عملکردهایی شامل حافظه ،یادگیری، تفکر ،قضاوت وغیره -7درک از خود -8ایفای نقش -9تولید مثل و جنسی -10تطابق با استرس -11اعتقادات و ارزش ها -2روش متمرکز بر مشکل: منابع بدست آوردن اطالعات -1مددجو -2خانواده و خویشان -3اعضای تیم بهداشتی -4گزارشات پزشکی -5دیگر گزارشات -6مروری بر مطالعات -7تجربیات پرستار راه های جمع آوری اطالعات • • • • -1شرح حال -2مصاحبه -3معاینه جسمی -4تست های تشخیصی Nursing history -1اطالعات فردی – اجتماعی :سن ،جنس،آدرس،شغل، وضعیت تاهل،نوع بیمه -2تاریخچه سالمتی قبلی: -3تاریخچه خانوادگی: -4تاریخچه روانی: -5مروری برسیستم ها : Physical examination مشاهده-1 لمس-2 سمع-3 دق-4 interview نوعی روش برقراری ارتباط است که به هدف خاصی انجام می شود .هر مصاحبه چند مرحله دارد: -1شروع مصاحبه ( آشنایی ) -2انجام مصاحبه (عمل ) -3نهایی ( پایان مصاحبه ) قبل از مصاحبه ،پرستار محیط مناسب را فراهم می کند. زمان مناسبی را درنظر می گیرد. می تواند از سوواالت باز یا بسته استفاده کند ولی سواالت باز بهتر هستند. مرحله آشنایی قبل از آغاز ،پرستار هدف از مصاحبه و نوع اطالعاتی که باید جمع آوری شود را مرور می کند. دشوارترین مرحله برقراری ارتباط بین پرستارو بیمار است سوواالت باید به گونه ای طرح شود که اعتماد بیمار راجلب کند. انواع سوواالت • -1سوواالت باز • -2سوواالت بسته مثال : آیا شما با خانواده زندگی می کنید؟ سوال بسته ارتباط خود با خانواده را توصیف کنید ؟ سوال باز مثال : آیا بیماری شما مربوط به معده است ؟ سوال بسته احساسی را که تجربه کرده اید توصیف کنید. سوال باز مرحله عمل :با پیشرفت مصاحبه سوواالت اصلی پرسیده می شود. مرحله نهایی :در این مرحله پرستار باید راهنمایی هایی در مورد پایان مصاحبه بدهد. مصاحبه باید به صورت دوستانه خاتمه پیدا کند. به مالقات بعدی و زمان آن اشاره داشته باشد. ثبت اطالعات پایه • بعد از کامل شدن بررسی و شرح حال اطالعات را بایستی در پرونده دایمی بیمار ثبت کرد. • درمرحله asssessmentکار مهم دیگر سازماندهی ، تجزیه و تحلیل و خالصه کردن داده های جمع آوری شده است. Nursing diagnosis • عبارتی است که واکنش بارزوپنهان مددجو به مشکالت سالمتی را بیان میکند. • تشخیص پرستاری جمله یا عبارتی است که وجود وضعیت نا مطلوبی را مشخص میکند. • تشخیص های پرستاری مشکالت واقعی یا بالقوه بیمار هستند که امکان برطرف شدن آن ها با اعمال و مراقبت های پرستاری وجود دارد. انواع تشخیص های پرستاری ی • ( : Actualواقع ) تشخیصی که مربوط به مشکل کنونی بیمار است. هرتشخیص پرستاری واقعی از سه قسمت تشکیل میشود • -1عبارت تشخیص پرستاری استاندارد • -2علت ()etiology • -3عالیم و نشانه های آن Actual nursing diagnosis مثال Constipation related to decrease • activity .and fluid evidenced by hard stool Potentialی::ا ‏risk • برای توصیف افرادی بکاربرده میشود که نسبت به یک مشکل بهداشتی حساسترند.یا برای توصیف وضعیت هایی بکاربرده میشود که درافراد مستعد ممکن است بروز کند. مثالrisk for aspiration related to : ‏reduced level ‏of conciousness Risk nursing diagnosis مثال Risk for activity intolerance related • to prolong bed rest possible • احتمالی :زمانی بکار برده می شود که پرستار شدیدا فکر می کند که مشکلی وجود دارد ولی برای تایید آن شواهد کافی در دسترس نیست. ‏possible infection مثال: ‏related ‏to unknown etiology اتیولوژی ناشناخته استفاده می شود تا زمانی که اطالعات بیشتری جمع آوری شده و تشخیص معتبرشود. Wellness nursing diagnosis • این تشخیص زمانی بکار برده میشود که مددجو می خواهد به سطح مطلوبی ازسالمتی برسد. Wellness nursing diagnosis • مثال: -1آماده برای رعایت رژیم درمانی -2آماده برای سازگاری با بیماری مشکالت مشترک collaborative problems مشکالت مشترک • عالوه بر تشخیص های پرستاری پرستاران تدابیر و عملکردهای دیگری دارند که در حیطه تشخیص های پرستاری قرار نمی گیرد .این فعالیت ها مربوط به مشکالت احتمالی یا عوارضی هستند که در اصل طبی هستند و نیاز به تدابیر مشترک با حضور پزشک وسایر اعضای تیم بهداشتی را دارند. از لغت collaborative problemsبرای نامیدن این مشکالت استفاده میشود. آیا تشخیص های پرستاری دچار اشتباه می شوند ؟ منابع اشتباهات در تشخ:یص پرستاری • فرآیند تشخیص پرستاری فاقد خطا واشتباه نیست. اجتناب از خطا و تصح:یح آن • :Problemپ اسخ مددجو ب ه ب یماریی ا ن اخوشی • :Etiologyب اید درحوزه ف ع ا لیتهایپ رستاریب اشد. • پیشنهادات زیر میتواند در جهت اجتناب ازاشتباهات کمک کننده باشد. • -1صرفا تشخیص پرستاری را ذکر کنید نه تشخیص پزشکی چون تشخیص پزشکی وظیفه پزشک است. • -2از تشخیص های پرستاری استاندارد استفاده کنید. مثال :بجای زخم از تشخیص تغییر درتمامیت پوست استفاده کنید. • -3بایستی مشکلی که بدنبال درمان یا آزمایش تشخیصی ایجاد میشود را به جای خود درمان یا مطالعه تشخیصی تعیین کرد. ( غلط) مثال:کاتتریزاسیون قلبی در رابطه با آنژین اضطراب در رابطه با کمبود اطالعات در مورد ( درست ) کاتتریزاسیون قلبی • -4پاسخ مددجو به تجهیزات را به جای تعیین خود وسیله بایستی مشخص کرد. مثال :مانیتورینگ قلبی در رابطه با درد قفسه سینه (غلط) اضطراب در رابطه با کمی اطالعات در مورد مانیتورینگ قلبی (درست) • -5بجای تعیین مشکالت پرستاری باید مشکل مددجو تعیین شود. تقاضای مسکن مکرر در رابطه با درد (غلط) درد در رابطه با بی حرکتی اندام تحتانی (صحیح) • -6بجای تعیین اقدامات پرستاری بایستی مشکل مددجو تعیین شود. دادن رژیم غذایی پرپروتیین در رابطه با احتمال تغییر در تغذیه (غلط) احتمال تغییر درتغذیه در رابطه با دریافت ناکافی مواد غذایی (صحیح) • -7بجای استفاده از جمالت متعصبانه باید از جمالت حرفه ای استفاده شود. اختالل در تمامیت پوست در رابطه با عادات ضعیف ( غلط) بهداشتی اختالل در تمامیت پوست در رابطه با کمی اطالعات در مورد مراقبت از پوست (صحیح) • -8از بکاربردن جمالت نامناسب ازنظرقانونی باید اجتناب کرد .جمالتی که به گناه ،غفلت و کم تجربگی اشاره کنند ،میتوانند باعث مشکالت قانونی شوند. آنژین در رابطه با دارودرمانی ناکافی (غلط ) درد در رابطه با استفاده نامناسب از دارو (صحیح) • -9درهرجمله فقط به یک مشکل اشاره شود . درد و اضطراب در رابطه با اشکال درتحرک (غلط) اضطراب در رابطه با اشکال در تحرک (صحیح) اختالل در تحرک در رابطه با درد زانو (صحیح) planning • بعد ازتنظیم تشخیص های پرستاری پرستار براساس اهمیت آن ها را اولویت بندی میکند. • قبل ازانجام هرمراقبت پرستاری باید هدف وبرآیند مورد انتظار مشخص شود. • مهارت تعیین اولویت ها با گذشت زمان کسب میشود . • داشتن لیست کاملی از مشکالت اغلب تعیین اولویت ها را تسهیل میکند. بعد از تعیین اولویتها اهداف طبقه بندی میشوند: • • • • اهداف: -1کوتاه مدت:درزمان کوتاه معموال کمتراز یک هفته قابل دسترسی هستند. بلند مدت :درزمان بلندترمثل ماه ها یا هفته ها قابل دسترسی هستند. • • • • درنوشتن اهداف وبرآیندهای مورد انتظارباید به یکسری موارد توجه کرد: -1درهرجمله فقط یک هدف نوشته شود .مثال: اشتباه:ریه های بیماردرسمع پاک باشد و تعداد تنفس 20 باردردقیقه باشد. صحیح-1: :ریه های بیماردرسمع پاک باشد. -2تعداد تنفس 20بار دردقیقه باشد. • -2قابل اندازه گیری بودن :با جمالت قابل اندازه گیری بیان شده باشد.مثال: • تعداد نبض 100-60باردردقیقه باشد . • -3مددجو محور باشد . مثال :پرستار سه بار در روز مددجو را راه ببرد( .غلط) مددجو سه بار در روز راه برود( .صحیح) • -4چهارچوب زمانی برای هرهدف وبرآیندموردانتظار مشخص باشد. • -5واقع بینانه وقابل دسترسی باشد(با توجه به منابع ، امکانات ،خانواده و مددجو و)...... نوشتن برنامه پرستاری بعد ازنوشتن تشخیص های پرستاری واولویت بندی کردن آن ها ونوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باید مراقبت های پرستاری نوشته شود.انواع اقداماتی که ما برای بیماران انجام میدهیم: • -1اقداماتی که توسط پزشک آغاز میشوند.وپرستار دستورات کتبی پزشک را اجرا میکند. • -2اقداماتی که توسط پرستار آغاز میشوند. • -3اقدامات مشارکتی: اقدامات مشارکتی: • • • • • اقداماتی هستند که نیازبه اطالعات ومهارت وتخصص مراقبین مختلف بهداشتی را دارند. مراقبت پرستاری باید طوری نوشته شود که درآن تمام اطالعات الزم وجود داشته باشد .مثال: -1اقدام کدام است؟ -2درچه زمانی باید انجام شود؟ -3اقدام را چگونه بایستی انجام داد؟ • • • • -4چه افرادی دراین اقدام دخالت دارند؟ بعالوه پرستار بایستی علل علمی اقدامات را بداند. برنامه ریزی مراقبت پرستاری شامل مشورت با دیگر اعضای تیم بهداشتی میباشد.مشورت را درهر مرحله از مراقبت پرستاری می توان انجام داد. نیاز به مشاوره زمانی احساس میشودکه پرستارمشکل مددجورا تعیین میکند ولی با استفاده ازاطالعات ومهارت های شخصی قادربه رفع آن ها نیست. خطاهای متداول در نوشتن اقدامات پرستاری نوع اشتباه اعمال پرستاری بطور کامل توضیح داده نشود. جمله اشتباه تغییروضعیت مددجو توسط پرستارهر 2 ساعت یکبار جمله صحیح تغییر وضعیت مددجو هر2 ساعت یکبار: 8خوابیده به پشت 10سمت چپ 12به شکم 2سمت راست نوع اشتباه • دفعات ذکر نشود جمله اشتباه مشاهده سرفه و تنفس عمیق توسط پرستار جمله صحیح مشاهده سرفه و تنفس عمیق در ساعات 10 10 -6 -2توسط پرستار نوع اشتباه • کمیت ذکر نشود جمله اشتباه جمله صحیح انجام دهان شویه انجام دهانشویه با استفاده از50 با استفاده از سی سی پراکسید پراکسیداکسیژن هیدروژن هر2 هر 2ساعت یکبار ساعت یکبار در درساعات 8 – 10 ساعات 8 – 10 12 -2 -4 -6 10 - 12 -2 -4 -6 8 -10 نوع اشتباه • روش ذکر نشود جمله اشتباه تعویض پانسمان در هر شیفت یکبار: 10 -2 -6 جمله صحیح تعویض پانسمان با استفاده از پماد نئومایسین و2 گاز و چسب ضد حساسیت در هر نوبت یکبار2 -6: 10 نوع اشتباه جمله اشتباه • فرد انجام شستشوی لوله بینی- دهنده ذکر ساعت نشود معدی هر 2ساعت با استفاده از 30 سی سی نرمال سالین جمله صحیح شستشوی لوله بینی- معدی هر 2 با استفاده از 30 سی سی نرمال سالین توسط پرستار implementation • به معنای اجرا است یعنی همان مراقبت هایی را که نوشته • بودیم عمال اجرا میکنیم. • اجرا در فرآیند پرستاری شامل مراحل زیراست: • -1بررسی مجدد مددجو: • -2سازماندهی منابع ومراقبت های ارائه شده :منبع قابل دسترسی شامل وسایل و نیروی ماهر است .در این مرحله پرستاروسایل الزم را تهیه کرده ومحیط ومددجو را آماده میکند. -3پیش بینی و پیشگیری از عوارض :بعضی از اعمال پرستاری باعث ایجاد خطراتی برای مریض میشود که پرستار باید از این خطرات آگاه باشد. ارزشیابی در ارزشیابی به سواالت زیر پاسخ داده می شود: الف -آیا بیمار به نتیجه مورد انتظاردست یافته؟ ب -آیا تشخیص های پرستاری و مشکالت مشترک صحیح بوده اند؟ ج -آیا نیازهای پرستاری بیمار برآورده شده است ؟ د -آیا بیمار در محدوده زمانی معین به برآیندهای مورد انتظار دست یافته؟ ه -آیا اقدامات پرستاری باید ادامه یابند ،تغییریابند یا متوقف شوند؟ و -آیا مشکالت جدیدی بوجود آمده اند که جهت آنها برنامه ریزی یا اجرای پرستاری در نظرگرفته نشده است؟ ز -چه فاکتورهای روی دستیابی یا نرسیدن به اهداف تاثیر داشته اند؟ ح -آیا مجددا نیاز به تعیین ترتیب اولویت هاست؟ • یافته هایی که به این سواالت پاسخ می دهند بایستی از تمام منابع قابل دسترس (بیمار ،خانواده و یا سایر افراد مهم دیگر ،اعضای گروه پرستاری وتیم مراقبت بهداشتی ) جمع آوری نمود .این اطالعات باید در پرونده بیمار قابل دسترسی باشد.
39,000 تومان