کودک و نوجوانروانشناسی و روانپزشکیسبک زندگی

پاورپوینت انواع ناسازگاری کودکان

صفحه 1:

صفحه 2:
انواع ناسازكارى كودكان ‎١‏ ل للكت لجبازى مقابله اى اختلال سلوک

صفحه 3:
كمبود توجه * ۶ مورد ازموارد زیر در طول ۶ ماه در دو محيط: * عدم توجه به جزئیات و اشتباه ناشی از بی دقتی " عدم تحمل و حوصله براى كار هاى نياز مند دقت ا تت " ناتوانى در ييروى از دستورات و اتمام تكاليف

صفحه 4:
كمبود توجه ‎a‏ ور لا ‎iil‏ د 2 كم كردن وسايل " فراموشى در كار هاى روزانه * آشفتگی به سبب تحرك زياد

صفحه 5:
۳ ‎Se ok ay ae‏ د " تکان دادن دست و پا و پیچ وتاب خوردن 0000 " تحرى در جابى كه انتظار نيست * مشکل در بازی ها و فعالیت های آرام

صفحه 6:
بيش فعالى " دائم در حال جنب و جوش(موتور) " حرف زدن بيش از حد " ياسخ قبل از اتمام سؤال ‎ce‏ ا ا * قطع كردن حرف ديكران

صفحه 7:
اختلال لجبازی مقابله ای * الكوى منفى خصمانه و لجبازانه ؟مورد يابيشتر از نشانه های زیر در خلال ۶ ماه: * ١-از‏ كوره در مى رود. * ؟1- با بزركسالان جر و بحث مى كند. * '- از انجام دستورات و همراهى با بزركسالان سر باز مى زند.

صفحه 8:
اختلال لجبازی مقابله ای * - دیگران را برای اشتباهات خودش سرزنش مى کند ۳ - با جسارت تمام به آزار و اذبت دیگران " مى يردازد. ‎wht =A‏ زودرنج است.

صفحه 9:
اختلال لجبازی مقابله ای تا ور جو ات ‎ee eee dS) I) OD Coa‏ " رفتارها صرفا در خلال بيمارى ها رخ نداده باشد.

صفحه 10:
اختلال سلوک ار ۱ اساسی دیگران با قوانین اجتماعی متناسب با سن شخص مورد تجاوز قرار مى كيرد. "اين الكو با ؟ مورد از معيار هاى زير در ‎١١‏ ماه كذشته و يكى از آنها حد اقل در ع ماه ‎eG‏

صفحه 11:
۳ " قلدری.تهدید و آزار دیگران * دعوا و کتک کاری " استفاده از اسلحه 9 آسیب و( * بى رحمى نسبت به مردم *بی رحمی نسبت به حیوانات

صفحه 12:
اختلال سلوک ‎es‏ رت رز ای رن 7 رت را لد سا سس ۱ *نابود کردن وسایل دیگران 00

صفحه 13:
اختلال سلوک . دروغگویی سك منافع شخصى و نقض مقررات *" دزدى بدون در كيرى با شخص " دير آمدن به خانه (تا قبل از ‎١7‏ سالكى) " افت جشمكير در عملكرد اجتماعىء تحصيلى ‎las 9‏

صفحه 14:
SF lw JUS! 1 ‏*انواع اختلال:‎ ‏سالكى‎ ٠١ ‏شروع حد اقل يك معيار قبل از‎ " ا |

صفحه 15:
Cn pes ل لا " متوسط ays

صفحه 16:
7 ‏ل‎ oe بآ الل ۱9 یر ا 0000 ا

صفحه 17:
تفکر و رفتار کودکان پر خاشگر " داشتن تجربه در مورد الگو های رفتار " برخاشگرانه در محیط زندگی * عدم ارضاى نياز هاى عاطفى از سوى والدين ‎eee] kOe‏ ار " استفاده از يرخاش در مشكلات بين فردى

صفحه 18:
ویژگی های خانواد کی 9 خانواده هاى 9 * رفتارهاى منفى براى كنترل بكديكر 8 ل تت 0 " رفتار های رایج والدین و فرزندان: فرمان دادن؛ فرباد زدن. سرزنش و تنبیه

صفحه 19:
ویژگی های خانواد کی ‎ae‏ ۶ * رفتار های منفی * عدم کنترل و نظارت کافی بر فرزندان " فقدان رابطه صمیمانه بین والدین فرزندان

صفحه 20:
* مشکلات اجتماعی " مشکلات عاطفی " مشکلات تحصیلی ات۱۳۳

صفحه 21:
۳۳ rep ere) ‏عدم درک نشانه ها ی رفتارهای اجتماعی‎ " ‏عدم درك افكار واحساسات ديكران‎ " ۱ ‏ا‎ ‎ae‏ ا ةك 5 ۳ همسالان

صفحه 22:
مشکلات عاطفی ۱ "ناامیدی و انفعال *احتمال افسردگی " اضطراب و افکار منفی

صفحه 23:

صفحه 24:
مشکلات خانوادکی ۱ " تلاش بيشتر والدين " روابط قهر امیز والدین و فرزندان 6

صفحه 25:
۰ نکته کلیدی مهم *فشار روانی والدین "افکار والدین ‎Pee TONE‏ "تقایل ها و کنش های حانواده ‎AS) Sl ES Ste arene ae‏ ۱

صفحه 26:
‎٠‏ نكته كليدى مهم ‎0 ‏ل‎ te CS eee ‏ا‎ ‏توانایی کودک در مقابله با خشم‎ * 1 Peas ‏رضایت هیجانی و عزت نفس کودک‎ *

صفحه 27:
انواع استرس های والدین "استرس سای شخعس: ستل: ‎END Ces PR er Sere en‏ كودكان * استرس زناشويى: * رابطه بین ناسازگاری کودکان " و مشكلات ارتباطى زن و شوهر

صفحه 28:
انواع استرس هاى والدين فا ‎PESTS SS‏ ‎ROS es ee te‏ ‎i Oe I ees eee pe Pea‏ انفعال والدين و جند برابر شدن مشكل فرزندان م از أنزوا و تنهابى خانواده منجر به مشكلات رفتارى كودك مى شود.

صفحه 29:
الصا ۱

صفحه 30:
ی *" كمك متتخصص اصلاح ارزشها و شيوه زندكى خود را در رابطه با كودكان : ۱ كنيد: كار تفريح

صفحه 31:
Rye Perea ees سرت را ‎BLES AI‏ " زمانی را به خودتان اختصاص دهید. * با همسرتان وقت صرف کنید. ات لت ل لت ل ل لت ا ا ‎pe wavs)‏ ۱

صفحه 32:
Rye Perea ees * راه های مناسب برای حل مسأله به کار گیرید. " بیاموزید که دقیق و منطقی باشید. > تسل عض ران كيريد * براى فرزندان زمان خاصى را صرف كنيد. * به كروههاى حمابتى والدين بييونديد. ‎BS DS Te STS cee nC‏

صفحه 33:
تمرين تشخيص استرس در خودتان ‎ee NCC Se eat Sl‏ | " انقباض عضلات .عرق زياد " سرخ شدن » داغ شدن ‎SS Ss‏ يه

صفحه 34:
‎all eae Saad‏ تا *" افكار استرس زاى خود را بشناسيد: پدر / مادر بی عرضه ای هستم. ‎sie ee‏ 1 ‎eer) ee‏ 7 = از دست من کاری بر نمی آید.

صفحه 35:
۱ ‏در‎ Bee) " ابن اعمال هشدار دهنده است: ۴ کتک مشت " داد و فرياد/ تهديد د ‎ce‏ ‏* گوشه گیری

صفحه 36:
۱ ‏در‎ Bee) و " ماهيجه هاى خودرا شل و سفت كنيد

صفحه 37:
ا ‎cell‏ يك " از خود كوبى هاى مثبت استفاده كنيد: * فكرش را نكن " نكذار ناراحتت كند " مى توانم از يس آن برآيم ا 0 ا را " خونسرد باش. آرام باش.

صفحه 38:
تمرین تشخیص استرس در خودتان سس سس دا " كاهى بايد محل را ترك كنيد. و 2 * گاهی بابد در باره موضوع صحبت کنید. ار مد را 0 ا

صفحه 39:
اام والدين ‎eS hs Ie‏ ای رز ۷ * افکار مثبت به روابط بهتر و رفتار مناسب تر ‎Re nee) i‏ الث . مى ]3 ‎meee‏

صفحه 40:
والدين داراى اثکار منفی * - فکر می کنند علت رفتار منفی کودک به خود او بر می کردد. لذا به اعمال انضباط خشک و خشن روی می اورند.( عدم توجه به نقش خود) " - انتظار رفتار هايى بالاتر از توان كودك -احساس عدم کنترل بر رفتار کودک * -مقصر دانستن همسر. کارکنان مدرسه و دیگران . به خاطر رفتار های کودک

صفحه 41:
فرابند اصلاح افکار منفی " مراحل اصلاح فکر: * ۱- شناسایی افکار منفی " ؟- درك علت منفى بودن اين افكار *- جایکزین کردن افکار منفی با افکار مثبت * از فرزندانتان انتظاراتی متناسب با ل ا 1ل

صفحه 42:
به افکار خود از ۰ تا ۵ نمره دهید "= فرزندم خیلی لوس است. ™ ؟' عمدا كارى ۳ اد ‎BO‏ ‏ا ا ‎WNT CP) Pee ot‏ " 6 او فقط سعى داردء جلب توجه كند. ال ا ا ۱۳ مسئولیت.جنایتکار و... خواهد بود. ۱

صفحه 43:
۱ ae) ie) * ۶- فرزند من هم باید مثل بقیه بچه ها رفتار 9 ار را ۱ ث5 - او بايد در مدرسه. ورزش و فعالیت های كروهى درست رفتار كند. رفتار نادرست او به هيج وجه قابل قبول نيست. ‎ee or cea =e‏ ا ديكران كنا

صفحه 44:
۱ ae) ie) ۱ ۱ ‎-١‏ تقصير همسرم است بل سس ا ‎Pao‏ ات ‎-١5‏ من نبايد در تربيت فرزندم دجار اشتباه شده باشم.

صفحه 45:
RO yee eye) ee) ‎BS) eet eee ene‏ ا ‎Aa‏ - هیچ کنترلی روی فرزندم ندارم. هر کار " می توانستم کرده ام هیچ فابده ندارد. ۱ ‎١‏ - معلم فرزندم خيلى از او شكابت مى كند.

صفحه 46:
۱ ae) ie) Be ees) ee el Se ‏فقط اگر من تغییر کنم وضع خانواده خوب‎ -۲۰ * Beare eee pe en Cn Sey oe ‏همسرم تغيير كند وضع ما بهتر مى شود.‎ ركا؟١‎ * * ۲- اگر معلم تغییر کند وضع ما بهتر می شود. و

صفحه 47:
ادامه فرايند اصلاح فكر * براى هر فكرى كه " يا ؟ يا ه كرفته ايد سؤالات زير را از خودتان بیرسید: *" منفى بودن اين فكر ناشى از جيست؟ " اين فكر جه اثرى بر رفتار من با فرزندم دارد؟ " رفتار ناشى از اين فكر جه اثرى بر فرزندم دارد؟

صفحه 48:
افکار مثبتی که باید داشته باشید * ۱- فرزند من رفتار های مثبت نیز دارد. ات مقصر است. مهم يافتن راه حل است. ۳ همه چیز به فرزندم مربوط نمی شود. دنت مس عبر * ۵-دلیلی ‎RUN Ape)‏ ا ا 0

صفحه 49:
افکار مثبتی که باید داشته باشید 1 چگونه رفتار کند. * ۷-من باید فرزندم را بپذیرم او وبژگیهای مثبتی هم دارد. " 8- بهتر است به ويزكى هاى مثبت او بيشتر تاكيد كنم. ل ل ل نت ‎as‏ 0 ‎mer‏

صفحه 50:
افکار مثبتی که باید داشته باشید ‎1١١ *‏ به جاى سرزنش همسرم بايد با همفكرى دنبال راه حل بكرديم. ‎-١١ "‏ مهم نيست جه كسى مقصر است.بابد بر يافتن راه 0 ‏ا 0 ا ‎-١5 "‏ فرزندم مشكلاتى دارد.من هم ممكن است مرتكب اشتباه شوم.

صفحه 51:
افکار مثبتی که باید داشته باشید * ۱۵- باید دنبال راه حل های جدیدی برای مراقبت از فرزندم باشم. جون جاره ديكرى ندارم. ‎ad‏ - همه چیز از کنترل من خارج نیست. خيلى جيز ها هم ردص سر سس کت رت ديكران فابده اى نذارد. " 18- تنها فرزندم نياز به تَقيير تدارة,ما همة بايد تغيير

صفحه 52:
افکار مثبتی که باید داشته بشید * - تنها من نیاز به تغییر ندارم. همه باید تغییر کنند. و 0 ۰ - تنها معلم نباز به تغیبر ندارد. همه باید ‎an‏ Root Cor ‏ا‎ Leen psy Cee) gee Cr SES A ‏همه بايد به سختى بابد تلاش كنيم تا مشكلات حل شود.‎ "

صفحه 53:
فا مت " كارشناسان كودك و خانواده معتقدند: ‎IRCae IN rca‏ ا ا ۱ بین والد و فرزند در رشد روانی کودک " اهمیت فراوانی دارد. ا اس لت رت( داشتن یک کودک خوب رابطه وجود دارد.

صفحه 54:
ی " دراين برنامه ريزى والدين وقت مشخصى را به انجام فعاليت هاى مورد علاقه فرزندان " مى كذرانند و در عين حال براى بهبود ارتباط ا ‎SR ee‏ اك دارد.

صفحه 55:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت مرحله له فهر ستى از کار ‎Puy ob‏ دوست داريد و مى توانيد به همراه فرزندتان انجام ا لت ل لت ا ا ل * تهيه كنيد.در اين فهرست نظر فرزندان را اعمال كنيد.

صفحه 56:
برنامه ریزی برای تعامل مثبت 0 " باكودى قرار بكذاريد. وقت مشخصى را براى ‎ene)‏ ا ال ات رت در نظر بكير بد.اكر اتفاقى افتاد دوباره برنامه ريزى كنيد.

صفحه 57:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت *مرحله سوم: * رفتار های انظباطی خد را در جربان فعالیت ها تغییر دهید. اجازه بدهید او كارها را هدابت كند و شما نيز مسئولانه رفتار کنید.

صفحه 58:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت * در حين انجام بازى يا فعاليت مشترك ۲ کار را با بدانجام دهید: eC re Loe 0 RS eres

صفحه 59:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت ۱ ‎Heys re | oe‏ ۱ * دستورات * انتقاد: * کارت اصلا درست نبود.

صفحه 60:
Smal abet PAS leds) ‏*مرحله چهارم: ارزبابی اثر فعالیت ها:‎ ‏پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در‎ * ‏مورد تجربه و احساسى كه در طول بازى‎ ‏داشته ابد.صحبت كنيد. صعى كنيد به دقت به‎ ‏حرف ها گوش کنید و باز خورد مثبت بدهید.‎

صفحه 61:
1 eK ‏ل ا لت‎ 5 02 ختصاص زمان برای گفتگو در دسترس باشید توجه به رفتار های مثبت

صفحه 62:
نظارت بر خود وتعیین هدف ۰ " کوش دادن وانجام دستورات والدین * همکاری با خواهر و برادر " انجام تكاليف مدرسه " ابراز احساسات

صفحه 63:
ERY rere Py ere Is) 22502 ‏مشخص كنيد كه حكونه مى خواهيد رفتار هاى مثبت را‎ ‏تشويق كنيد:‎ "* ا و ۱ ‎ots‏ ل

صفحه 64:
نظارت بر خود وتعیین هدف "مرحله؟ " ليستى از رفتار هاى منفى بايد ناديده كرفته شوند. * تهیه کنید: مثال: * اخم کردن. نق زدن.قهر کردن, بهم کوبیدن ل ‎Ser NCS) en) eee SS‏

صفحه 65:
نظارت بر خود وتعیین هدف "مرحله ۴ " جكونكى ناديده كرفتن را تعيين كنيد: مثال: " بیرون رفتن از اتاق. انجام کار مشابه. |

صفحه 66:
اه "مرحله ۸ ۳ الف: نظارت بر رفتار های انضباطی خودنان: * با این کار: اولا باد می گیربد که رفتارهای مثبت فرندتان را شناسایی و تقویبت کنید. * ثانيا: ‎oe‏ و در * بهانه گیری می کند. ۲

صفحه 67:
PS ee ere Wee nl rep) Peay) ‎Moly clo cle ovlgilS 59 GYMS] op pty ®‏ منفی است: " مهارت های ارتباطی ضعیف ‎no 5S 2-0‏ را *ناتوانی در کنترل خشم

صفحه 68:
‎gle & slo‏ ی ‏" نباید ها: ‏* صحبت های طولانی با موعظه ‎ee eee eS ECS) ‏ار‎ ‏سس لد سس ‏جرا هميشه این کارها را می کنی؟ چند بار باید بهت بکویم؟ ‏گوش دادن با نگاه کردن به اطراف ‏يا سكوت با انجام كارى ديكر

صفحه 69:
مهارت های ار تباطی در خانواده * نباید ها: * قطع کردن صحبت دبگران " تحقير و انواع تهديد ها " فرياد زدنء جيغ كشيدن و... * تغییر دادن موضوع

صفحه 70:
مهارت های ارتباطی در خانواده ۳ * مطرح كردن موضوعات قديمى و رفتار هاى كذشته ا ل ل | " ينهان كردن احساسات ل ‎RS aS‏ * ذهن خوانی با این فرض که شما می دانید دبگران چه ‎RCCL Ce)‏

صفحه 71:
مهارت های ار تباطی در خانواده " بايدها: " از عبارات كوتاه ‎٠١‏ كلمه و كمتر استفاده كنيد. ار رد سر سل 7 ‎solass| 5 prime oI jLc 5/ ™‏ و " مثل: خواهرت را مسخره نكن.

صفحه 72:
مهارت های ار تباطی در خانواده " بايدها: ال ل ۱ *" دادن فرصت به افراد براى بيان نظر و فكر 7 بازشورد بدسيدز مرك توش دادن) روشی ‎are ee a ne‏ .مثال: ‎eX) ret) 8 3‏ ف يا

صفحه 73:
مهارت های ار تباطی در خانواده " باید ها: " صريح و مشخص صحبت كنيد. " روى يك موضوع تاكيد كنيد. ‎i‏ سس( " انطباق ار تباط کلامی و غیر کلامی

صفحه 74:
‎gle & slo‏ ی ‏" باید ها: " ابراز احساسات به نحو مناسب 0 ن دادن حالت مناسب چبره به دبگران ‎tee is‏ ا ال ا ا ‎Rev ene‏ " وبراى اطمينان بيشتر از درك منظور طرف * مقابل از او سوّال بپرسید.

صفحه 75:
مهارت های ار تباطی در خانواده " مرحله اول: بحث كردن وتوضيح ذادن در ارتباط با بايد ها و نبايدها با اعضای خانواده " مرحله دوم: تمرين مهارت ها " مرحله سوم: " استفاده از مهارت ها در زندكى روز مره

صفحه 76:
01010100000 0( " آموزش میهارت های مدیربت خشم اتعارض : " شناخت نشانه های خشماتعارض: *" براى تشخيص خشم در خودتان به " نوع نشانه توجه كنيد: ا لت لك

صفحه 77:
PE eB pete Bele Pe ‏ل‎ ‎eS eC ‏عرق ریختن.‎ * " تغيير رنكق جهره. ل ل * تغيير لحن صدا

صفحه 78:
PE eB pete Bele PERCC A Peer ‏او مرا دیوانه می کند.‎ * ‏ورس‎ ‏ای کاش مرده بود.‎ * ‏بالاخره او را كتك خواهم زد.‎ " ‏كاشكى از خانه برود بيرون‎ *

صفحه 79:
PE eB pete Bele 0 " داد زدن * کتک کاری * قطع كردن حرف ديكران " كلمات تحقير آميز " حالات چهره و وضعیت بدنی عصبانی

صفحه 80:
مد بر بت ۱ ۴ خانواده * مقابله با خشم: ما رت ا ‎٠١‏ دقيفه " استفاده از تنفس عميق وو تن آرامى * فكر كردن در مورد دليل واقعه ل رد رات مد ل ا ا لت

صفحه 81:
ات ۱ در خانواده *ومراع ع عله 77 ا ال ا ۱ ل 0 ۴ - بیدا کردن تعامی راه حل های معکن *" -انتخاب بهترین و ناسب ترین راه حل " ۴- اجرای راه حَل * ه- ارزيابى نتايج

صفحه 82:
مدیریت خشم /تعارض در خانواده " مرحله؟: * تمرين مهارت ها در خانه رد ‎Bt roe‏ )3 ات ا ل نا واقعی زندگی

صفحه 83:
Te Sere ee ‏میانجی گری‎ " ‏و‎ *عذر خواهی و تحلیل موضوعات " مورد اختلاف

صفحه 84:
آموزش فرمانبرى به فرزندان * يكى از مشكلات كه بسيارى از والدين و معلمان با ان مواجه هستند. ترغیب فرزندان به كوش دادن و اطاعت كردن از ‎TC) BR ep eee by cael)‏ به توضيح فرمانبردارى مى بردازيم.

صفحه 85:
نافر مانی در کودکان "در هرنافرمانى دو بخش وجود دارد: " درخواست والدين(بخش مربوط به والدين) لك ا ۱۳ " هردو باید تغییر کنند.

صفحه 86:
نافرمانى در ۱9 والدين كودكان نافرمان غالبا در اعمال انضباط ناتوان هستند. 0 " داد و فرياد مى كنند. " بى ثبات عمل مى كنند» * تسليم مى شوند» " بيش از حد كنترل كننده هستندء تنبیه بدنی می کنند.

صفحه 87:
آموزش فرمانبرى *مرحله ۱ * دستور بابد به شكلى باشد كه حتما اجرا شود: " دستورات مبهم * دستور به صورت در خواست ‎Pe heer) py cer‏ * دستور تکراری

صفحه 88:
57 2 ۳ ال 3200 ‎Meee een py eer);‏ ا ا ا نکنید چون با نافرمانی کودک ار تباط زیادی دارد. آزدستور ات اختصاصی تک مرحله ای ( حتی الامکان کمتر از ۱۰ کلمه)استفاده کنبد. چون احتمال فرمانبرداری را افزایش می دهد.

صفحه 89:
Cor Se sy مرحله ۲: أز هشداردادن به طور مؤثر استفاده كنيد. الا ‎ol‏ وقت ی هشدار بهتر است يكبار اجرا شود.

صفحه 90:
Corl Se sy "مرحله ۲: " رفتار فرمانبری و نا فرمانی را امتیازات مثبت و منفى همراه كنيد. "گر پیروی کرد.تشویق کنید. کلامی یا مادی ما

صفحه 91:
Corl Se sy 3 ‏مرحله‎ > TOE ie LS al Doel ll ‏درگیری بالا بگیرد.‎ 8 ار كيرد براى جند لحظه ‎canvecne gas nom re‏ 0000 بركرديد و تلاش كنيد.

صفحه 92:
آموزش فرمانبری ‎a‏ مرحله ۵: الف: برای کودکان سال های اول فرایند های آموزش فرمانبری را اجرا کنید: " استفاده از نمودار های گوش دادن و اطاعت 0 و استفاده از نمودار محروم سازی

صفحه 93:
Corl Se sy a DAY cue ae . Oe SSBC eae ele ce ed tere ie ‏اختصاصى آموزش همكارى ار کنید:‎ " استفاده از نمودار حذف امتيازات در صورت عدم همکاری

صفحه 94:
5 ٠ Se ‏آموزش فرمانبری‎ ‏برای این که روش شما موّثر واقع شود باید:‎ " pe weve) pba] KI ‏ا‎ ‎dats ALG/S Croglro ™ ل 0 " قاطعيت رابا خشوتت اشتباه تكنيد. ‎١‏ |

صفحه 95:
مراحل روش محروم سازی ‎-١ *‏ از كود با جملات روشن جيزى بخواهيد. ‎ae‏ ا ا " '- محروم سازى را (0تا ‎٠١‏ ثانيه) بعد از ‎pe Pst H‏ | * ؟- يس از محروم سازى بايد كودى كار خواسته شده را انجام دهد. اكر انجام نداد. تكرار كنيد.

صفحه 96:
مراحل روش حذف امتیاز *- باجملات روشن درخواست خود را مطرح کنید. " ؟- هشدار دهيد.روشن و كوتاه " "- حذف امتياز: به دو صورت: * - تا زمان انجام رفتار ‎ree ees RC ae‏ " ؟- يس از همكارى:بلافاصله بركرداندن امتياز ‎ES SS DSB ol Dy ae‏

صفحه 97:
مت از قوانين " يكى از مشكلات كودكان مبتلا به اختلالات رفتارى * زیر با گذاشتن قوانین است. ‎AE 4 tol po G BIG plod! prc jf Jb sb *‏ * عدم نظارت نظارت والدین بر فرزندان و شکل گیری ‎ee)‏ ا ‎Weed ey‏ رت ۱ ‎BON DO We Sep ed) (tre) Coda SPN b‏

صفحه 98:
ایجاد فرهنگ پیروی از فوانین * در مورد قوانین بحث کرده و آنها را مکتوب نمایید. ‎TR CRS Renee Ren eri‏ 79 ‎ies‏ ا ‎Bee eee ee) Cre) per‏ " زمانى را به تامل در مورد قوانينى كه فرزندتان از آنها سرييجى مى كند اختصاص دهيد و موارد را روى كاغذن

صفحه 99:
ايجاد فرهنك بيروى از قوانين " قوانین را اولوبت بندی کنید. " در يك نشست خانوادكى آنها را مشخص كنيد. ‎EN [cri‏ ا 0 تمام کنی. ‎een ene Caper CSTs‏ ةر محدود می کند دقبق باشید.

صفحه 100:
ابعال رمك رت از ترانت * به جای منع رابطه با یک دوست بهتر است در مورد نحوه ى دوستى قوانين خاصى وضع كنيد. " مثال اینکه همراه دوستش چه جاهایی نباید برود. ‎reece‏ رد( * داشتن اطلاعات در مورد والدین دوست فرزندتان بسیار مفید است.

صفحه 101:
ا و " با فرزندنان قرارداد رفتارى روزانه شامل انتظارات و ‎ped‏ ل ‎eats ae‏ ا ۱ ‎epee. erect)‏ ‎Poe ee) RO SIC COO SCs Cope‏

صفحه 102:
مرا حل فرارداد رفتاری روزانه > مرحله :انتظارات رفتاری را مشخص کنبد: " نمونه هایی از قوانین: ل ل 0 " روزهای مدرسه سر وقت بیدار شو. * بدون همراهی با بزرگترها به برخی جاها نباید بروی . به خانه دوستت نمى روى 0-52 والدينش باشند. "هر کجا می روی به پدر و مادر اطلاع بده.

صفحه 103:
مراحل قرارداد رفتاری روزانه * مرحله ۲: مشخص کنید رفتارهای فرزندتان باعث ویس ارس ‎eer)‏ ۱ ‎EOS eee‏ ‎eed eerie in irre‏ ۱ * رانندكىءبيرون رفتن از خانه, 1

صفحه 104:
SOT PICS SEL Sere ode) UCC IPCC SCRE Shen reeds ‏در قرارداد انتظارات و امتبازات را بنویسید.‎ * ‏در طول روز مرتب گوش زد نکنید.‎ ۳ ‏فقط بكوبيد كه امتازاتش را كسب كرده واز دست‎ " ‏داده است.‎ Sy eee eek RAMS) ee ‏با تجدید نظرشود.‎ *

صفحه 105:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه " مرحله ؟: الف: قرار داد رفتارى ويزه براى فرزندان در سال هاى اول ابتدابى تنظيم كنيد. " براى ايا ؟ رفتار مثبت تشويق كوجى براى "يا ؟ ‎MC weer Bw) eS)‏ ا ك2 " برای زیر با گذاشتن تمام قوانین اعمال شود.

صفحه 106:
POOR ESP cP * مرحله ۴:ب:فرارداد رفتاری ویژه برای سال های آخر دبستان و دوره نوجوانى: "در این فرارداد هر رفتار پیامد های خاص خودش را دارد. چون اصلاح رفتار مهم است. ا ار رس

صفحه 107:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه *مرحله ۴:قرارداد رفتاری روزانه را تغییر رت "از قراردادهای ساده و قابل انعطاف استفاده كنيد.و سيس قراردادها راتغيير دهید.

صفحه 108:
آموزش رفتار های اجتماعی به کودکان ‎ele eae el ee‏ كت * براى كودكان حياتى است. ‏" كودكانى كه مشكل اجتماعى دارند در ‏نوجوانی و بزرگسالی در معرض مشکلات * عاطفی و روانی قرار دارند.

صفحه 109:
مراحل آموزش رفتار های اجتماعی " مرحله ا: رفتار های اجتماعی هدف را مشخص كنيد: * ابتدا ببینید کدام رفتارهای منفی بیشتر و کدام رفتارهای مثبت کمتر دیده می شود.

صفحه 110:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی * يرخاشكرى فيز بكى (كتك زدنءلكد زدن) ‎Se ae‏ اه ‎Tie‏ ل * فحش دادن.دیگران را مسخره کردن " غر زدن.شكايت كردن» ‎ee ae‏ ك2 ۱

صفحه 111:
۱ ‎Opiate Oya‏ سس مد ‎OR TENS)‏ ل ا ار سخن كفتن»قلدرى كردن مزاحم ديكران شدنء حق ديكران را خوردنء كناره كيرى ‎Tele is]‏ ی صحبت دیگران.

صفحه 112:
۱ ‎el easy a‏ ات ل ار 0 اندازه.سر ييجى از قواعد بازىء بازى با = خشونت.نحت نفون 1 ‎By ove‏ همسالان م ل ‎eee ee‏

صفحه 113:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی مثبت " رعابت نوبت.مشارکت.ابراز احساسات. ‎eee PITS CON Se‏ 0 " با جرات بودنءعذر خواهى كردنءسؤال كردن» در مورد خود به ديكران كفتن, * منصفانه بازى كردنءبى اعتنايى در صورت لزوم.سوّال در مورد علاقه و خواست دیگران ۱

صفحه 114:
سل ‎wh‏ )5 رفتارهای اجتماعى منقى کوش دان به دیکران کمک کرفتن از دیتران:ثزانین بای را رحایت کردن:رد كردن تقاضاى دیکر دوستان برای انجام رفتار های نامناسب ‎POLO‏ رك ردق ‎

صفحه 115:
eee dt ‏ال‎ ” براى تصميم كيرى در مورد اينكه كدام | رفتارها رابا فرزندمان تمرین کنیم باید . ‎Ce) eB sie hee weed‏ فرزندمان در محیط های با ساختار کم و زباد بيردازيم. |

صفحه 116:
Pe ree dit 8) Se Sy LN ape " مرحله ‎ay‏ ‏به فرزندتان کمک کنید تا مشکلا رفتاری اجتماعى را بفهمد ورفتار هاى اجتماعى ‎edocs‏ را * در باره مشکلات رفتاری اجتماعی ‎Ne‏ ۱

صفحه 117:
مراحل آموزش رفتار های اجتماعی * ليست رفتارهاى اجتماعى مثبت را همراه با فرزندتان مرور كنيد. در باره نتيجه 00007 ل ا ل هدف را انتخاب كنيد.

صفحه 118:
‎LMS doe)‏ ل يرد ‎ae‏ ل 00000 توضیح دهید. 1 6 رن ‎ee) Ce eeeey‏ ل ۱ ‏" به دیگران.

صفحه 119:
Pe ree dit 8) Se Sy LN ape " مرحله ۴: * رفتارهای اجتماعی مطلوب را در موقعیت های ۱ به یک موقعیت اجتماعی در باره نحوه ی به ‎Sy aS ee‏ ل ‎ee Ree‏ * فرزندتان را راهنمابى كنيد. ۲

صفحه 120:
آموزش مهارت نه كفتن * رفتارهابی نظیر: مصرف مواد.روابط ‎IN berets‏ 0 * ارتکاب جرم و... با تأثیر منفی دوستان رابطه م براى فرزندان بسيار أهميت دارد. *اگر با شما همکاری نکرد باید ابتدا به تعامل ۱ 2200 errata ges Toe

صفحه 121:
ساير نكات مربوط به آموزش رفتار اجتماعى و ا ال 5 * براى تمربن مهارت هاى اجتماعى موقعيت هاى خاصى را فراهم كنيد ودر انها فرزندتان ا ا ‎CS)‏ ل ‎Ce‏ ‏تن " فرزندتان را در گروههای ویژه ثبت نام کنید. ۱

صفحه 122:
ساير نكات مربوط به آموزش رفتار اجتماعى 0001 oni ee ‏كروههاى امدادكر‎ ‏ا ل‎ ‏با ساير والدين همكارى كنيد.‎ " dene) NO ace) ca ۲ ‏صرف وقت .حوصله, تکرار و تمرین دارد.‎

صفحه 123:
۱0 ree RL " اكر كودك شما در موقعيت هاى مختلف مثل ‎en peer e) es‏ ا ار عصبانیت می شود.باید کنترل خشم را به او آموزش دهيد. ولى اكر در محدوده خانه است " نافرمانی تلقی می شود.

صفحه 124:
۱ I ree RL 9 مرحله )3 الام را 2 00 نحوه ی مقابله با خشم می باشد با نه؟ * فرزندان کمتر از ۸تا ۱۰ سال نمی توانند این مهارت راباد بکيرند.

صفحه 125:

صفحه 126:

صفحه 127:

صفحه 128:

صفحه 129:

انواع ناسازگاری کودکان بیش فعالی /کمبود توجه لجبازی مقابله ای اختالل سلوک کمبود توجه 6 مورد ازموارد زیر در طول 6ماه در دو محیط: عدم توجه به جزئیات و اشتباه ناشی از بی دقتی عدم تحمل و حوصله برای کار های نیاز مند دقت به نظر می رسد گوش نمی دهند ناتوانی در پیروی از دستورات و اتمام تکالیف کمبود توجه مشکل در برنامه ریزی و تنظیم تکالیف پرهیز از امور مستلزم تالش ذهنی گم کردن وسایل فراموشی در کار های روزانه آشفتگی به سبب تحرک زیاد بیش فعالی 6 مورد یا بیشتر از موارد زیر به مدت 6ماه: تکان دادن دست و پا و پیچ وتاب خوردن مشکل در یک جا نشستن تحرک در جایی که انتظار نیست مشکل در بازی ها و فعالیت های آرام بیش فعالی دائم در حال جنب و جوش(موتور) حرف زدن بیش از حد پاسخ قبل از اتمام سؤال مشکل در رعایت نوبت قطع کردن حرف دیگران اختالل لجبازی مقابله ای الگوی منفی خصمانه و لجبازانه 4مورد یابیشتر از نشانه های زیر در خالل 6ماه: -1 از کوره در می رود. -2 با بزرگساالن جر و بحث می کند. -3 از انجام دستورات و همراهی با بزرگساالن سر باز می زند. اختالل لجبازی مقابله ای -4 دیگران را برای اشتباهات خودش سرزنش می کند. -5 با جسارت تمام به آزار و اذیت دیگران می پردازد. -6 خیلی زودرنج است. اختالل لجبازی مقابله ای -7 عصبانی و خشن است. -8 کینه توز و انتقام جو است. اختالل در کارکرد اجتماعی،تحصیلی و شغلی رفتارها صرفا در خالل بیماری ها رخ نداده باشد. اختالل سلوک الگوی تکراری ومداوم که به موجب آن حقوق اساسی دیگران یا قوانین اجتماعی متناسب با سن شخص مورد تجاوز قرار می گیرد. این الگو با 3مورد از معیار های زیر در 12ماه گذشته و یکی از آنها حد اقل در 6ماه گذشته مشخص می شود. اختالل سلوک قلدری،تهدید و آزار دیگران دعوا و کتک کاری استفاده از اسلحه و آسیب جدی بی رحمی نسبت به مردم بی رحمی نسبت به حیوانات اختالل سلوک حمله و سرقت(کیف زنی ،اخاذی و)... وادار کردن دیگران به انجام اعمال جنسی آتش سوزی و آسیب به اموال دیگران نابود کردن وسایل دیگران سرقت از خانه یا ماشین دیگران اختالل سلوک دروغگویی برای منافع شخصی و نقض مقررات دزدی بدون در گیری با شخص دیر آمدن به خانه (تا قبل از 13سالگی) افت چشمگیر در عملکرد اجتماعی،تحصیلی و شغلی اختالل سلوک انواع اختالل: شروع حد اقل یک معیار قبل از 10سالگی عدم وجود معیار ها قبل از 10سالگی اختالل سلوک شدت اختالل: خفیف متوسط شدید تفکر و رفتار کودکان پرخاشگر جهان سرشاراز خشونت است. برداشت منفی از رفتار دیگران ترس از مردم انتخاب راه حلهای پرخاشگرانه تحریک پذیری هیجانی تفکر و رفتار کودکان پرخاشگر داشتن تجربه در مورد الگو های رفتار پرخاشگرانه در محیط زندگی عدم ارضای نیاز های عاطفی از سوی والدین نداشتن مهارت های اجتماعی مناسب استفاده از پرخاش در مشکالت بین فردی ویژگی های خانوادگی خانواده های سرکوبگر: رفتارهای منفی برای کنترل یکدیگر از سوی والدین و فرزندان عدم توانایی والدین برای هدایت فرزندان رفتار های رایج والدین و فرزندان :فرمان دادن، فریاد زدن ،سرزنش و تنبیه ویژگی های خانوادگی توجه بیشتر به فرزندان در زمان بروز رفتار های منفی عدم کنترل و نظارت کافی بر فرزندان فقدان رابطه صمیمانه بین والدین فرزندان مشکالت مرتبط با اختالالت رفتاری مشکالت اجتماعی مشکالت عاطفی مشکالت تحصیلی مشکالت خانوادگی مشکالت اجتماعی عدم درک نشانه ها ی رفتارهای اجتماعی عدم درک افکار و احساسات دیگران پرخاشگری حل مسائل و روابط بین فردی طرد از سوی دیگران آزار همساالن مشکالت عاطفی پایین بودن عزت نفس ناامیدی و انفعال احتمال افسردگی اضطراب و افکار منفی مشکالت تحصیلی ناتوانی در: انجام تکالیف برنامه ریزی زمان بندی رابطه با معلمان مشکالت خانوادگی نیاز به مراقبت بیشتر از سوی والدین تالش بیشتر والدین روابط قهر آمیز والدین و فرزندان روبط خواهر – برادری ضعیف 10نکته کلیدی مهم فشار روانی والدین افکار والدین درگیری های والدین و تقویت مثبت تقابل ها و کنش های خانواده اصول انضباطی مربوط به سازگاری 10نکته کلیدی مهم مهارت های اجتماعی کودکان مهارت های حل مسأله کودکان توانایی کودک در مقابله با خشم توانایی کودکان در انجام تکالیف رضایت هیجانی و عزت نفس کودک انواع استرس های والدین استرس های شخصی :مثل: اضطراب و افسردگی والدین و اختالالت کودکان استرس زناشویی: رابطه بین ناسازگاری کودکان و مشکالت ارتباطی زن و شوهر انواع استرس های والدین استرس فرزند پروری: سخت بودن تربیت برخی فرزندان نا توانی والدین در اعمال انضباط انفعال والدین و چند برابر شدن مشکل فرزندان حمایت اجتماعی ضعیف: احساس تنش ناشی از انزوا و تنهایی خانواده منجر به مشکالت رفتاری کودک می شود. ارتباط بین استرس والدین و مشکالت کودکان استرس والدین استرس شخصی استرس زناشویی /ارتباطی استرس فرزند پروری -حمایت اجتماعی ضعیف نا تربیت موفق حمایت ضعیف از فرزند منفصل از کودک انضباط غیر مؤثر مشکالت رفتاری کودک لجبازی /مقابله جویی مشکالت سلوک پرخاشگری برای کاهش استرس خودتان کمک متخصص اصالح ارزشها و شیوه زندگی خود را در رابطه با کودکان : اگر می خواهید زندگی متعادلی داشته باشید باید به سه جنبه آن توجه کنید: کار تفریح عشق راهبردهای خاص مقابله با استرس خود را آرام کنید. زمانی را به خودتان اختصاص دهید. با همسرتان وقت صرف کنید. به دنبال حمایت های اجتماعی باشید برای فعالیت های مثبت برنامه ریزی کنید برنامه بهداشتی مناسبی داشته باشید. راهبردهای خاص مقابله با استرس راه های مناسب برای حل مسأله به کار گیرید. بیاموزید که دقیق و منطقی باشید. کنترل خشم را یا بگیرید. برای فرزندان زمان خاصی را صرف کنید. به گروههای حمایتی والدین بپیوندید. برای تغییر شیوه زندگی برنامه ریزی کنید. تمرین تشخیص استرس در خودتان هشدارهای جسمانی زیر را جدی بگیرید: افزایش ضربان قلب و تنفس انقباض عضالت ،عرق زیاد سرخ شدن ،داغ شدن سردرد ،سرگیجه تمرین تشخیص استرس در خودتان افکار استرس زای خود را بشناسید: دیگر نمی توانم تحمل کنم. پدر /مادر بی عرضه ای هستم. نمی توانم از عهده اش بر بیایم. از او متنفرم. از دست من کاری بر نمی آید. تمرین تشخیص استرس در خودتان این اعمال هشدار دهنده است: کتک /مشت داد و فریاد /تهدید گریه لرزش گوشه گیری تمرین تشخیص استرس در خودتان بدنتان را آرام کنید: نفس عمیق بکشید. ماهیچه های خودرا شل و سفت کنید تمرین تشخیص استرس در خودتان از خود گویی های مثبت استفاده کنید: فکرش را نکن نگذار ناراحتت کند می توانم از پس آن برآیم سعی خودم را خواهم کرد. حالم خوب می شود. خونسرد باش .آرام باش. تمرین تشخیص استرس در خودتان واکنش های مؤثر داشته باشید: گاهی باید محل را ترک کنید. گاهی بایدموضوع را نادیده بگیرید. گاهی باید در باره موضوع صحبت کنید. گاهی باید احساسات خود را ابراز کنید. گاهی باید از مهارت حل مسأله استفاده کنید. افکار والدین نوع نگرش والدین نسبت به خود وفرزند بر رفتار آنها با کودک اثر می گذارد: افکار مثبت به روابط بهتر و رفتار مناسب تر و افکار منفی به رابطه بد و رفتار ناهنجار کودک می انجامد. والدین دارای افکار منفی - فکر می کنند علت رفتار منفی کودک به خود او بر می گردد ،لذا به اعمال انضباط خشک و خشن روی می آورند (.عدم توجه به نقش خود) - انتظار رفتار هایی باالتر از توان کودک - احساس عدم کنترل بر رفتار کودک - مقصر دانستن همسر ،کارکنان مدرسه و دیگران به خاطر رفتار های کودک فرایند اصالح افکار منفی مراحل اصالح فکر: -1 شناسایی افکار منفی -2 درک علت منفی بودن این افکار -3 جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت از فرزندانتان انتظاراتی متناسب با توان طبیعی آنها داشته باشید. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -1 فرزندم خیلی لوس است. -2 عمدًا کاری را انجام می دهد. -3 او عامل اصلی مشکالت خانوادگی ماست. -4 او فقط سعی دارد ،جلب توجه کند. -5 وقتی بزرگ شود ،بچه ای بی مسئولیت،جنایتکار و ...خواهد بود. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -6 فرزند من هم باید مثل بقیه بچه ها رفتار کند.نباید زیاد گذشت داشته باشم. -7 او باید در مدرسه ،ورزش و فعالیت های گروهی درست رفتار کند .رفتار نادرست او به هیچ وجه قابل قبول نیست. -8 فرزندم مشکالت زیادی دارد و نمی تواند با دیگران کنار بیاید. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -9 مشکل فرزندم تقصیر خودش است. -10 اگر ضعیف عمل نمی گردم فرزندم بهتر از این می شد. -11تقصیر همسرم است -12اگر همسرم ضعیف نبود فرزندم بهتر بود. -13خانواده ما خیلی آشفته است. -14من نباید در تربیت فرزندم دچار اشتباه شده باشم. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -15 من بریده ام.دیگر کاری از دستم بر نمی آید. -16 هیچ کنترلی روی فرزندم ندارم .هر کار می توانستم کرده ام هیچ فایده ندارد. -17 معلم فرزندم بیشتر از او مشکل دارد. -18 معلم فرزندم خیلی از او شکایت می کند. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید - 19 فرزندم باید تغییر کند تا وضع ما بهتر شود. - 20 فقط اگر من تغییر کنم وضع خانواده خوب می شود .همه مشکالت مربوط به من است. - 21 اگر همسرم تغییر کند وضع ما بهتر می شود. - 22 اگر معلم تغییر کند وضع ما بهتر می شود. - 23 دارو تنها چیزی است که فرزندم را تغییر می دهد. ‏ ادامه فرایند اصالح فکر برای هر فکری که 3یا 4یا 5گرفته اید سؤاالت زیر را از خودتان بپرسید: منفی بودن این فکر ناشی از چیست؟ این فکر چه اثری بر رفتار من با فرزندم دارد؟ رفتار ناشی از این فکر چه اثری بر فرزندم دارد؟ افکار مثبتی که باید داشته باشید -1 فرزند من رفتار های مثبت نیز دارد. - 2 مهم نیست چه کسی مقصر است .مهم یافتن راه حل است. -3 همه چیز به فرزندم مربوط نمی شود. -4 شاید فرزندم قصد جلب توجه دارد. - 5 دلیلی برای تداوم مشکل در آینده ،وجود ندارد. افکار مثبتی که باید داشته باشید - 6 من نمی توانم فقط نظاره گر باشم .او باید یاد بگیرد که چگونه رفتار کند. - 7 من باید فرزندم را بپذیرم او ویژگیهای مثبتی هم دارد. - 8 بهتر است به ویژگی های مثبت او بیشتر تاکید کنم. -9 فقط من مقصر نیستم.او هم سهم دارد. - 10 خودم را نباید سرزنش کنم .باید به دنبال راه حل باشم. افکار مثبتی که باید داشته باشید - 11 به جای سرزنش همسرم باید با همفکری دنبال راه حل بگردیم. - 12 مهم نیست چه کسی مقصر است.باید بر یافتن راه حل تاکید کرد. - 13 به جای فکر کردن به آشفتگی خانواده باید کاری انجام دهیم. - 14 فرزندم مشکالتی دارد.من هم ممکن است مرتکب اشتباه شوم. افکار مثبتی که باید داشته باشید - 15 باید دنبال راه حل های جدیدی برای مراقبت از فرزندم باشم .چون چاره دیگری ندارم. - 16 همه چیز از کنترل من خارج نیست .خیلی چیز ها هم هم تحت کنترل من است. - 17 بهتر است با معلم فرزندم همکاری کنم.مقصر دانستن دیگران فایده ای ندارد. - 18 تنها فرزندم نیاز به تغییر ندارد،ما همه باید تغییر کنیم. افکار مثبتی که باید داشته باشید - 19 تنها من نیاز به تغییر ندارم .همه باید تغییر کنند. - 20 تنها همسرم هم نیاز به تغییر ندارد .همه باید ...... - 21 تنها معلم نیاز به تغییر ندارد .همه باید...... - 22 دارو ممکن است مؤثر باشد ولی تنها راه حل نیست. همه باید به سختی باید تالش کنیم تا مشکالت حل شود. افزایش مشارکت والدین و تقویت مثبت کارشناسان کودک و خانواده معتقدند: که تعامل یعنی گذراندن وقت ورابطه عاطفی قوی بین والد و فرزند در رشد روانی کودک اهمیت فراوانی دارد. همچنین بین تقویت مثبت رفتار های خوب و داشتن یک کودک خوب رابطه وجود دارد. ‏ برنامه ریزی برای تعامل مثبت در این برنامه ریزی والدین وقت مشخصی را به انجام فعالیت های مورد عالقه فرزندان می گذرانند و در عین حال برای بهبود ارتباط تالش می کنند. برای رسیدن به این مقصود 4مرحله وجود دارد. برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله اول :فهرستی از کار هایی که دوست دارید و می توانید به همراه فرزندتان انجام بدهید و فکر می کنید وقت کمی می گیرند، تهیه کنید.در این فهرست نظر فرزندان را اعمال کنید. ‏ برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله دوم: باکودک قرار بگذارید .وقت مشخصی را برای یک یا چند مورد از این فعالیت ها در هفته در نظر بگیرید.اگر اتفاقی افتاد دوباره برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله سوم: رفتار های انظباطی خد را در جریان فعالیت ها تغییر دهید .اجازه بدهید او کارها را هدایت کند و شما نیز مسئوالنه رفتار کنید. برنامه ریزی برای تعامل مثبت در حین انجام بازی یا فعالیت مشترک 3کار را بایدانجام دهید: تشویق های کالمی توصیف کردن لمس کردن برنامه ریزی برای تعامل مثبت کارهایی که در طول بازی نبایدانجام دهید: سؤال کردن ( :چرا توپ راپرت کردی؟ نظرت در مورد بازی ) دستورات انتقاد: کارت اصال درست نبود. برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله چهارم :ارزیابی اثر فعالیت ها: پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در مورد تجربه و احساسی که در طول بازی داشته اید،صحبت کنید .صعی کنید به دقت به حرف ها گوش کنید و باز خورد مثبت بدهید. برنامه ریزی برای تعامل مثبت اختصاص زمان برای گفتگو در دسترس باشید توجه به رفتار های مثبت نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله 1 لیستی از رفتار های مثبت هدف را برای تقویت مثبت مشخص کنید .مثل: گوش دادن وانجام دستورات والدین همکاری با خواهر و برادر انجام تکالیف مدرسه ابراز احساسات نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله2 مشخص کنید که چگونه می خواهید رفتار های مثبت را تشویق کنید: تشویق کالمی ،لمس کردن ،خندیدن ،صرف وقت برای گفتگو ،توصیف کار های کودک نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله3 لیستی از رفتار های منفی باید نادیده گرفته شوند، تهیه کنید :مثال: اخم کردن ،نق زدن،قهر کردن ،بهم کوبیدن در،آروغ زدن پرت کردن اسباب بازی ها و .... ‏ نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله 4 چگونگی نادیده گرفتن را تعیین کنید :مثال: بیرون رفتن از اتاق ،انجام کار مشابه، حذف توجه به طور کامل و.... نظارت بر خود و تعیین هدف مرحله 5 الف :نظارت بر رفتار های انضباطی خودتان: با این کار :اوال یاد می گیرید که رفتارهای مثبت فرندتان را شناسایی و تقویت کنید. ثانیا :متوجهمی شوید که چه وقت فرزندتان بهانه گیری می کند. بهبود مهارت های تعاملی مثبت در خانواده بیشترین اختالالت در خانواده های درای تعامالت منفی است: مهارت های ارتباطی ضعیف ضعف در حل مسئله ناتوانی در کنترل خشم ‏ مهارت های ارتباطی در خانواده نباید ها: صحبت های طوالنی یا موعظه سرزنش کردن :تقصیر توست. عبارات دوپهلو :من خوشم نمی آید .ترتیب کارها را بده. پرسیدن سؤاالت منفی: چرا همیشه این کارها را می کنی؟ چند بار باید بهت بگویم؟ گوش دادن با نگاه کردن به اطراف یا سکوت یا انجام کاری دیگر مهارت های ارتباطی در خانواده نباید ها: قطع کردن صحبت دیگران تحقیر و انواع تهدید ها فریاد زدن ،جیغ کشیدن و... تمسخر تغییر دادن موضوع مهارت های ارتباطی در خانواده نباید ها: مطرح کردن موضوعات قدیمی و رفتار های گذشته عدم انطباق ارتباطات کالمی و غیر کالمی پنهان کردن احساسات اخم کردن و جبهه گیری چهره ای ذهن خوانی با این فرض که شما می دانید دیگران چه فکر می کنند. مهارت های ارتباطی در خانواده بایدها: از عبارات کوتاه 10کلمه و کمتر استفاده کنید. ضمیر من را در موقع گفتن فکر و احساستان استفاده کنید. از عبارات مستقیم و اختصاصی استفاه کنید. مثل :خواهرت را مسخره نکن. مهارت های ارتباطی در خانواده بایدها: فعاال نه گوش بدهید :سر تکان دادن،تماس چشمی دادن فرصت به افراد برای بیان نظر و فکر بازخورد بدهید( موقع گوش دادن) روشی سازنده در پیش بگیرید.مثال: من در مورد نمرات تو نگرانم باید با هم همفکری کنیم ببینیم مشکل چیست و چه باید کرد؟ مهارت های ارتباطی در خانواده باید ها: لحن صحبت خنثی یا طبیعی صریح و مشخص صحبت کنید. روی یک موضوع تاکید کنید. برزمان حال متمرکز شوید. انطباق ارتباط کالمی و غیر کالمی مهارت های ارتباطی در خانواده باید ها: ابراز احساسات به نحو مناسب نشان دادن حالت مناسب چهره به دیگران ذهن خوانی نکنید بلکه به دقت گوش بدهید و برای اطمینان بیشتر از درک منظور طرف مقابل از او سؤال بپرسید. مهارت های ارتباطی در خانواده مرحله اول: بحث کردن وتوضیح دادن در ارتباط با باید ها و نبایدها با اعضای خانواده مرحله دوم :تمرین مهارت ها مرحله سوم: استفاده از مهارت ها در زندگی روز مره مدیریت خشم/تعارض در خانواده مرحله : 1 آموزش مهارت های مدیریت خشم/تعارض : شناخت نشانه های خشم/تعارض: برای تشخیص خشم در خودتان به 3نوع نشانه توجه کنید: واکنش های جسمانی،افکار ،رفتارها مدیریت خشم/تعارض در خانواده واکنش های جسمانی: تند نفس زدن، تپش قلب، عرق ریختن، تغییر رنگ چهره، سفت شدن عضالت، تغییر لحن صدا مدیریت خشم/تعارض در خانواده نشانه های فکری: او مرا دیوانه می کند. از او متنفرم ای کاش مرده بود. باالخره او را کتک خواهم زد. کاشکی از خانه برود بیرون مدیریت خشم/تعارض در خانواده نشانه های عملی: داد زدن کتک کاری قطع کردن حرف دیگران کلمات تحقیر آمیز حاالت چهره و وضعیت بدنی عصبانی مدیریت خشم/تعارض در خانواده مقابله با خشم: جدایی موقت بین 5تا 10دقیقه استفاده از تنفس عمیق و تن آرامی فکر کردن در مورد دلیل واقعه فکر کردن در مورد راه حلهای موجود بازگشت به موقعیت و استفاده از روش مسئله گشایی مدیریت خشم/تعارض در خانواده مراحل مسئله گشایی: - 1 طرح مشکل بدون سرزنش،یا مقصر ساختن یکدیگر و همراه با تبیین و تنویر قضایا -2 پیدا کردن تمامی راه حل های ممکن -3 انتخاب بهترین و ناسب ترین راه حل -4 اجرای راه حل -5 ارزیابی نتایج مدیریت خشم/تعارض در خانواده مرحله:2 تمرین مهارت ها در خانه مرحله :3 استفاده از مهارت های مدیریت خشم در مو قعیت های واقعی زندگی به کارگیری همزمان همه مهارت ها میانجی گری نشست های خانوادگی عذر خواهی و تحلیل موضوعات مورد اختالف آموزش فرمانبری به فرزندان یکی از مشکالت که بسیاری از والدین و معلمان با آن مواجه هستند،ترغیب فرزندان به گوش دادن و اطاعت کردن از دستورات بزرگساالن است .در این قسمت به توضیح فرمانبرداری می پردازیم. نافرمانی در کودکان در هرنافرمانی دو بخش وجود دارد: درخواست والدین(بخش مربوط به والدین) امتناع کودک(بخش مربوط به کودک) هردو باید تغییر کنند. نافرمانی در کودکان والدین کودکان نافرمان غالبا در اعمال انضباط ناتوان هستند. آنها غالبا: داد و فریاد می کنند. بی ثبات عمل می کنند، تسلیم می شوند، بیش از حد کنترل کننده هستند، تنبیه بدنی می کنند. آموزش فرمانبری مرحله 1 دستور باید به شکلی باشد که حتما اجرا شود: دستورات مبهم دستور به صورت در خواست دستور استداللی دستور تکراری آموزش فرمانبری از دستورات مبهم،سؤالی،استداللی و تکراری استفاده نکنید چون با نافرمانی کودک ارتباط زیادی دارد. ازدستور ات اختصاصی تک مرحله ای ( حتی االمکان کمتر از 10کلمه)استفاده کنید .چون احتمال فرمانبرداری را افزایش می دهد. آموزش فرمانبری مرحله :2 از هشداردادن به طور مؤثر استفاده کنید. اگر ........آن وقت....... هشدار بهتر است یکبار اجرا شود. آموزش فرمانبری مرحله :3 رفتار فرمانبری و نا فرمانی را امتیازات مثبت و منفی همراه کنید. اگر پیروی کرد،تشویق کنید .کالمی یا مادی اگر نافرمانی کرد به نحوی مالیم تنبیه کنید. آموزش فرمانبری مرحله :4 خونسردی خود را حفظ کنید و نگذارید درگیری باال بگیرد. اگر دیدید بحث باال می گیرد برای چند لحظه موقعیت را ترک کنید .کمی فکر کنید دوباره برگردید و تالش کنید. آموزش فرمانبری مرحله :5الف: برای کودکان سال های اول فرایند های آموزش فرمانبری را اجرا کنید: استفاده از نمودار های گوش دادن و اطاعت و استفاده از نمودار محروم سازی آموزش فرمانبری مرحله :5ب: برای سنین آخر دبستان و نوجوانان از روشهای اختصاصی آموزش همکاری استفاده کنید: استفاده از نمودار حذف امتیازات در صورت عدم همکاری آموزش فرمانبری برای این که روش شما مؤثر واقع شود باید: ثبات رای داشته باشید. مداومت داشته باشید. قاطع و صمیمی باشید. قاطعیت را با خشونت اشتباه نکنید. مراحل روش محروم سازی -1 از کودک با جمالت روشن چیزی بخواهید. -2 در صورت عدم پیروی هشدار دهید. -3 محروم سازی را (5تا 10ثانیه) بعد از نافرمانی اجرا کنید. -4 پس از محروم سازی باید کودک کار خواسته شده را انجام دهد .اگر انجام نداد،تکرار کنید. مراحل روش حذف امتیاز -1 باجمالت روشن درخواست خود را مطرح کنید. -2 هشدار دهید.روشن و کوتاه -3 حذف امتیاز :به دو صورت: - تا زمان انجام رفتار - برای مدت زمانی معین -4 پس از همکاری:بالفاصله برگرداندن امتیاز در صورت عدم موفقیت از درگیری بپرهیزید. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین یکی از مشکالت کودکان مبتال به اختالالت رفتاری زیر پا گذاشتن قوانین است. نافرمانی از عدم انجام تکالیف تا دیر آمدن به خانه عدم نظارت نظارت والدین بر فرزندان و شکل گیری بزهکاری است .وجود قوانین و محدودیت های مشخص برای فرزندان امکان نظارت را افزایش می دهد. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین در مورد قوانین بحث کرده و آنها را مکتوب نمایید. اکثر والدین فکر می کنند فرزندشان قوانین را می داند در حالیکه مقررات باید مشخص شود. زمانی را به تامل در مورد قوانینی که فرزندتان از آنها سرپیچی می کند اختصاص دهید و موارد را روی کاغذ بنویسید. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین قوانین را اولویت بندی کنید. در یک نشست خانوادگی آنها را مشخص کنید. مثال :باید هر روز تکالیفت را تا قبل از ساعت 7 تمام کنی. در مورد قوانینی که روابط اجتماعی فرزندتان را محدود می کند دقیق باشید. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین به جای منع رابطه با یک دوست بهتر است در مورد نحوه ی دوستی قوانین خاصی وضع کنید. مثال اینکه همراه دوستش چه جاهایی نباید برود، چه ساعتی به خانه برگردد و.... داشتن اطالعات در مورد والدین دوست فرزندتان بسیار مفید است. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین با فرزندتان قرارداد رفتاری روزانه شامل انتظارات و شرایط تنظیم کنید. برای کار های مثبت تشویق و برایرفتارهای منفی تنبیه در نظر بگیرید. مراحل قرارداد رفتاری در زیر آمده است: مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :1انتظارات رفتاری را مشخص کنید: نمونه هایی از قوانین: تکالیف مدرسه را تا (زمان خاصی) به پایان برسان. روزهای مدرسه سر وقت بیدار شو. بدون همراهی با بزرگترها به برخی جاها نباید بروی به خانه دوستت نمی روی مگر والدینش باشند. هر کجا می روی به پدر و مادر اطالع بده. مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :2مشخص کنید رفتارهای فرزندتان باعث بدست آوردن و ازدست دادن چه چیزهایی میشود. نمونه امتیاز ها: استفاده از تلفن،تماشای تلویزیون، رانندگی،بیرون رفتن از خانه، بازی های کامپیوتری مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :3قراردادی تنظیم کنید. در قرارداد انتظارات و امتیازات را بنویسید. در طول روز مرتب گوش زد نکنید. فقط بگویید که امتازاتش را کسب کرده و از دست داده است. قرارداد برای 24ساعت است و روز بعد باید مرور یا تجدید نظرشود. مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :4الف :قرار داد رفتاری ویژه برای فرزندان در سال های اول ابتدایی تنظیم کنید. برای 1یا 2رفتار مثبت تشویق کوچک برای 3یا 4 رفتار مثبت تشویق های بیشتر ولی پیامد منفی برای زیر پا گذاشتن تمام قوانین اعمال شود. مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :4ب:قرارداد رفتاری ویژه برای سال های آخر دبستان و دوره نوجوانی: در این قرارداد هر رفتار پیامد های خاص خودش را دارد .چون اصالح رفتار مهم است. این قرار داد نیز باید روزانه مرور شود. ‏ مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :4قرارداد رفتاری روزانه را تغییر دهید: از قراردادهای ساده و قابل انعطاف استفاده کنید.و سپس قراردادها راتغییر دهید. آموزش رفتار های اجتماعی به کودکان توانایی یافتن و حفظ دوستان جدید برای کودکان حیاتی است. کودکانی که مشکل اجتماعی دارند در نوجوانی و بزرگسالی در معرض مشکالت عاطفی و روانی قرار دارند. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله :1رفتار های اجتماعی هدف را مشخص کنید: ابتدا ببینید کدام رفتارهای منفی بیشتر و کدام رفتارهای مثبت کمتر دیده می شود. نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی پرخاشگری فیزیکی(کتک زدن،لگد زدن) جر زدن در بازی،بحث و مجادله پریدن وسط حرف دیگران فحش دادن،دیگران را مسخره کردن غر زدن،شکایت کردن، اموال دیگران را برداشتن زورگویی نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی تماس چشمی ضعیف،خیلی بلند حرف زدن،پز دادن و افاده داشتن ،طعنه آمیز سخن گفتن،قلدری کردن ،مزاحم دیگران شدن ،حق دیگران را خوردن،کناره گیری از دیگران،منفعل بودن ،گوش ندادن به صحبت دیگران، نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی جمع آوری غذا،اسباب بازی و.... عدم بیان احساسات،صحبت کردن بیش از اندازه،سرپیچی از قواعد بازی ،بازی با خشونت،تحت نفوذ و فشار همساالن تسلیم کارهای نامناسب شدن نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی مثبت رعایت نوبت،مشارکت،ابراز احساسات، همکاری،تماس چشمی ،آغاز مکالمه، با جرات بودن،عذر خواهی کردن،سؤال کردن، در مورد خود به دیگران گفتن، منصفانه بازی کردن،بی اعتنایی در صورت لزوم،سؤال در مورد عالقه و خواست دیگران نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی گوش دان به دیگران کمک گرفتن از دیگران،قوانین بازی را رعایت کردن،رد کردن تقاضای دیگر دوستان برای انجام رفتار های نامناسب مختصر حرف زدن مراحل آموزش رفتار های اجتماعی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام رفتارها رابا فرزندمان تمرین کنیم ،باید ابتدا چندین روز به مشاهده رفتار های فرزندمان در محیط های با ساختار کم و زیاد بپردازیم. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله :2 به فرزندتان کمک کنید تا مشکال رفتاری اجتماعی را بفهمد ورفتار های اجتماعی هدف را برگزیند. در باره مشکالت رفتاری اجتماعی فرزندتان با او صحبت کنید. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی لیست رفتارهای اجتماعی مثبت را همراه با فرزندتان مرور کنید .در باره نتیجه مشاهداتتان از رفتارهای کودک با او صحبت کنید. با همراهی کودک رفتار های اجتماعی هدف را انتخاب کنید. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله : 3 مهارت های اجتماعی فدف را برای فرزندتان توضیح دهید. سپس عمال برایش نمایش دهید. سپس سعی کنید از ایفای نقش استفاده کنید .مثال :دادن یا ندادن اسباب بازی به دیگران. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله :4 رفتارهای اجتماعی مطلوب را در موقعیت های واقعی زندگی تشویق کنید .قبل از وارد شدن به یک موقعیت اجتماعی در باره نحوه ی به کارگیری مهارت های اجتماعی آموخته شده فرزندتان را راهنمایی کنید. آموزش مهارت نه گفتن رفتارهایی نظیر :مصرف مواد،روابط جنسی،فرار از مدرسه،تخریب اموال عمومی، ارتکاب جرم و ...با تأثیر منفی دوستان رابطه دارد .به همین دلیل آموزش مهارت نه گفتن برای فرزندان بسیار اهمیت دارد. اگر با شما همکاری نکرد باید ابتدا به تعامل مثبت فکر کنید یا به قوانین فکر کنید. سایر نکات مربوط به آموزش رفتار اجتماعی رفتار اجتماعی رابه خواهر /برادر ها یاد دهید. برای تمرین مهارت های اجتماعی موقعیت های خاصی را فراهم کنید ودر آنها فرزندتان را برای انجام رفتارهای مثبت اجتماعی تشویق کنید. فرزندتان را در گروههای ویژه ثبت نام کنید. سایر نکات مربوط به آموزش رفتار اجتماعی همساالن امدادگر را پیدا کنید :تشکیل گروههای امدادگر با مسئولین مدرسه همکاری کنید. با سایر والدین همکاری کنید. صبور باشید :چون آموزش مهارت ها نیاز به صرف وقت ،حوصله،تکرار و تمرین دارد. باال بردن توان مقابله با خشم در کودکان اگر کودک شما در موقعیت های مختلف مثل خانه،مدرسه ،محیط دوستان و ...دچار عصبانیت می شود،باید کنترل خشم را به او آموزش دهید .ولی اگر در محدوده خانه است نافرمانی تلقی می شود. باال بردن توان مقابله با خشم در کودکان مرحله :1 مشخص کنید که آیا فرزند شما آماده یادگیری نحوه ی مقابله با خشم می باشد یا نه؟ فرزندان کمتر از 8تا 10سال نمی توانند این مهارت رایاد بگیرند.

70,000 تومان