صفحه 1:
صفحه 2:
انواع ناسازكارى كودكان
١ ل للكت
لجبازى مقابله اى
اختلال سلوک
صفحه 3:
كمبود توجه
* ۶ مورد ازموارد زیر در طول ۶ ماه در دو محيط:
* عدم توجه به جزئیات و اشتباه ناشی از بی دقتی
" عدم تحمل و حوصله براى كار هاى نياز مند دقت
ا تت
" ناتوانى در ييروى از دستورات و اتمام تكاليف
صفحه 4:
كمبود توجه
a ور لا
iil د 2
كم كردن وسايل
" فراموشى در كار هاى روزانه
* آشفتگی به سبب تحرك زياد
صفحه 5:
۳
Se ok ay ae د
" تکان دادن دست و پا و پیچ وتاب خوردن
0000
" تحرى در جابى كه انتظار نيست
* مشکل در بازی ها و فعالیت های آرام
صفحه 6:
بيش فعالى
" دائم در حال جنب و جوش(موتور)
" حرف زدن بيش از حد
" ياسخ قبل از اتمام سؤال
ce ا ا
* قطع كردن حرف ديكران
صفحه 7:
اختلال لجبازی مقابله ای
* الكوى منفى خصمانه و لجبازانه ؟مورد يابيشتر
از نشانه های زیر در خلال ۶ ماه:
* ١-از كوره در مى رود.
* ؟1- با بزركسالان جر و بحث مى كند.
* '- از انجام دستورات و همراهى با بزركسالان
سر باز مى زند.
صفحه 8:
اختلال لجبازی مقابله ای
* - دیگران را برای اشتباهات خودش سرزنش
مى کند
۳ - با جسارت تمام به آزار و اذبت دیگران
" مى يردازد.
wht =A زودرنج است.
صفحه 9:
اختلال لجبازی مقابله ای
تا
ور جو ات
ee eee dS) I) OD Coa
" رفتارها صرفا در خلال بيمارى ها رخ نداده باشد.
صفحه 10:
اختلال سلوک
ار ۱
اساسی دیگران با قوانین اجتماعی متناسب با
سن شخص مورد تجاوز قرار مى كيرد.
"اين الكو با ؟ مورد از معيار هاى زير در ١١ ماه
كذشته و يكى از آنها حد اقل در ع ماه
eG
صفحه 11:
۳
" قلدری.تهدید و آزار دیگران
* دعوا و کتک کاری
" استفاده از اسلحه 9 آسیب و(
* بى رحمى نسبت به مردم
*بی رحمی نسبت به حیوانات
صفحه 12:
اختلال سلوک
es رت رز ای رن
7 رت را لد سا سس
۱
*نابود کردن وسایل دیگران
00
صفحه 13:
اختلال سلوک
. دروغگویی سك منافع شخصى و نقض
مقررات
*" دزدى بدون در كيرى با شخص
" دير آمدن به خانه (تا قبل از ١7 سالكى)
" افت جشمكير در عملكرد اجتماعىء تحصيلى
las 9
صفحه 14:
SF lw JUS!
1 *انواع اختلال:
سالكى ٠١ شروع حد اقل يك معيار قبل از "
ا |
صفحه 15:
Cn pes
ل
لا
" متوسط
ays
صفحه 16:
7 ل oe
بآ
الل ۱9
یر
ا 0000
ا
صفحه 17:
تفکر و رفتار کودکان پر خاشگر
" داشتن تجربه در مورد الگو های رفتار
" برخاشگرانه در محیط زندگی
* عدم ارضاى نياز هاى عاطفى از سوى والدين
eee] kOe ار
" استفاده از يرخاش در مشكلات بين فردى
صفحه 18:
ویژگی های خانواد کی
9 خانواده هاى 9
* رفتارهاى منفى براى كنترل بكديكر
8
ل تت 0
" رفتار های رایج والدین و فرزندان: فرمان دادن؛
فرباد زدن. سرزنش و تنبیه
صفحه 19:
ویژگی های خانواد کی
ae ۶
* رفتار های منفی
* عدم کنترل و نظارت کافی بر فرزندان
" فقدان رابطه صمیمانه بین والدین فرزندان
صفحه 20:
* مشکلات اجتماعی
" مشکلات عاطفی
" مشکلات تحصیلی
ات۱۳۳
صفحه 21:
۳۳ rep ere)
عدم درک نشانه ها ی رفتارهای اجتماعی "
عدم درك افكار واحساسات ديكران "
۱ ا
ae ا ةك
5 ۳ همسالان
صفحه 22:
مشکلات عاطفی
۱
"ناامیدی و انفعال
*احتمال افسردگی
" اضطراب و افکار منفی
صفحه 23:
صفحه 24:
مشکلات خانوادکی
۱
" تلاش بيشتر والدين
" روابط قهر امیز والدین و فرزندان
6
صفحه 25:
۰ نکته کلیدی مهم
*فشار روانی والدین
"افکار والدین
Pee TONE
"تقایل ها و کنش های حانواده
AS) Sl ES Ste arene ae ۱
صفحه 26:
٠ نكته كليدى مهم
0 ل te
CS eee ا
توانایی کودک در مقابله با خشم *
1 Peas
رضایت هیجانی و عزت نفس کودک *
صفحه 27:
انواع استرس های والدین
"استرس سای شخعس: ستل:
END Ces PR er Sere en
كودكان
* استرس زناشويى:
* رابطه بین ناسازگاری کودکان
" و مشكلات ارتباطى زن و شوهر
صفحه 28:
انواع استرس هاى والدين
فا PESTS SS
ROS es ee te
i Oe I ees eee pe Pea
انفعال والدين و جند برابر شدن مشكل فرزندان
م از أنزوا و تنهابى خانواده منجر
به مشكلات رفتارى كودك مى شود.
صفحه 29:
الصا ۱
صفحه 30:
ی
*" كمك متتخصص
اصلاح ارزشها و شيوه زندكى خود را در رابطه با كودكان :
۱
كنيد:
كار
تفريح
صفحه 31:
Rye Perea ees
سرت را BLES AI
" زمانی را به خودتان اختصاص دهید.
* با همسرتان وقت صرف کنید.
ات لت ل
لت ل ل لت
ا ا pe wavs) ۱
صفحه 32:
Rye Perea ees
* راه های مناسب برای حل مسأله به کار گیرید.
" بیاموزید که دقیق و منطقی باشید.
> تسل عض ران كيريد
* براى فرزندان زمان خاصى را صرف كنيد.
* به كروههاى حمابتى والدين بييونديد.
BS DS Te STS cee nC
صفحه 33:
تمرين تشخيص استرس در خودتان
ee NCC Se eat Sl
|
" انقباض عضلات .عرق زياد
" سرخ شدن » داغ شدن
SS Ss يه
صفحه 34:
all eae Saad تا
*" افكار استرس زاى خود را بشناسيد:
پدر / مادر بی عرضه ای هستم.
sie ee 1
eer) ee 7
= از دست من کاری بر نمی آید.
صفحه 35:
۱ در Bee)
" ابن اعمال هشدار دهنده است:
۴ کتک مشت
" داد و فرياد/ تهديد
د
ce
* گوشه گیری
صفحه 36:
۱ در Bee)
و
" ماهيجه هاى خودرا شل و سفت كنيد
صفحه 37:
ا cell يك
" از خود كوبى هاى مثبت استفاده كنيد:
* فكرش را نكن
" نكذار ناراحتت كند
" مى توانم از يس آن برآيم
ا 0
ا را
" خونسرد باش. آرام باش.
صفحه 38:
تمرین تشخیص استرس در خودتان
سس سس دا
" كاهى بايد محل را ترك كنيد.
و 2
* گاهی بابد در باره موضوع صحبت کنید.
ار مد را
0 ا
صفحه 39:
اام والدين
eS hs Ie ای رز
۷
* افکار مثبت به روابط بهتر و رفتار مناسب تر
Re nee) i الث
. مى ]3 meee
صفحه 40:
والدين داراى اثکار منفی
* - فکر می کنند علت رفتار منفی کودک به خود او
بر می کردد. لذا به اعمال انضباط خشک و خشن
روی می اورند.( عدم توجه به نقش خود)
" - انتظار رفتار هايى بالاتر از توان كودك
-احساس عدم کنترل بر رفتار کودک
* -مقصر دانستن همسر. کارکنان مدرسه و دیگران .
به خاطر رفتار های کودک
صفحه 41:
فرابند اصلاح افکار منفی
" مراحل اصلاح فکر:
* ۱- شناسایی افکار منفی
" ؟- درك علت منفى بودن اين افكار
*- جایکزین کردن افکار منفی با افکار مثبت
* از فرزندانتان انتظاراتی متناسب با
ل ا 1ل
صفحه 42:
به افکار خود از ۰ تا ۵ نمره دهید
"= فرزندم خیلی لوس است.
™ ؟' عمدا كارى ۳ اد BO
ا ا WNT CP) Pee ot
" 6 او فقط سعى داردء جلب توجه كند.
ال ا ا ۱۳
مسئولیت.جنایتکار و... خواهد بود. ۱
صفحه 43:
۱ ae) ie)
* ۶- فرزند من هم باید مثل بقیه بچه ها رفتار
9 ار را ۱
ث5 - او بايد در مدرسه. ورزش و فعالیت های
كروهى درست رفتار كند. رفتار نادرست او به هيج
وجه قابل قبول نيست.
ee or cea =e ا
ديكران كنا
صفحه 44:
۱ ae) ie)
۱
۱
-١ تقصير همسرم است
بل سس ا
Pao ات
-١5 من نبايد در تربيت فرزندم دجار اشتباه شده باشم.
صفحه 45:
RO yee eye) ee)
BS) eet eee ene ا
Aa - هیچ کنترلی روی فرزندم ندارم. هر کار
" می توانستم کرده ام هیچ فابده ندارد.
۱
١ - معلم فرزندم خيلى از او شكابت مى كند.
صفحه 46:
۱ ae) ie)
Be ees) ee el Se
فقط اگر من تغییر کنم وضع خانواده خوب -۲۰ *
Beare eee pe en Cn Sey oe
همسرم تغيير كند وضع ما بهتر مى شود. ركا؟١ *
* ۲- اگر معلم تغییر کند وضع ما بهتر می شود.
و
صفحه 47:
ادامه فرايند اصلاح فكر
* براى هر فكرى كه " يا ؟ يا ه كرفته ايد سؤالات زير را
از خودتان بیرسید:
*" منفى بودن اين فكر ناشى از جيست؟
" اين فكر جه اثرى بر رفتار من با فرزندم دارد؟
" رفتار ناشى از اين فكر جه اثرى بر فرزندم دارد؟
صفحه 48:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
* ۱- فرزند من رفتار های مثبت نیز دارد.
ات مقصر است. مهم يافتن راه حل
است.
۳ همه چیز به فرزندم مربوط نمی شود.
دنت مس عبر
* ۵-دلیلی RUN Ape) ا ا 0
صفحه 49:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
1
چگونه رفتار کند.
* ۷-من باید فرزندم را بپذیرم او وبژگیهای مثبتی هم دارد.
" 8- بهتر است به ويزكى هاى مثبت او بيشتر تاكيد كنم.
ل ل ل نت
as 0
mer
صفحه 50:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
1١١ * به جاى سرزنش همسرم بايد با همفكرى دنبال راه
حل بكرديم.
-١١ " مهم نيست جه كسى مقصر است.بابد بر يافتن راه
0
ا 0
ا
-١5 " فرزندم مشكلاتى دارد.من هم ممكن است مرتكب
اشتباه شوم.
صفحه 51:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
* ۱۵- باید دنبال راه حل های جدیدی برای مراقبت از
فرزندم باشم. جون جاره ديكرى ندارم.
ad - همه چیز از کنترل من خارج نیست. خيلى جيز ها هم
ردص سر سس
کت رت
ديكران فابده اى نذارد.
" 18- تنها فرزندم نياز به تَقيير تدارة,ما همة بايد تغيير
صفحه 52:
افکار مثبتی که باید داشته بشید
* - تنها من نیاز به تغییر ندارم. همه باید تغییر کنند.
و 0
۰ - تنها معلم نباز به تغیبر ندارد. همه باید an
Root Cor ا Leen psy Cee) gee Cr SES A
همه بايد به سختى بابد تلاش كنيم تا مشكلات حل شود. "
صفحه 53:
فا مت
" كارشناسان كودك و خانواده معتقدند:
IRCae IN rca ا ا ۱
بین والد و فرزند در رشد روانی کودک
" اهمیت فراوانی دارد.
ا اس لت رت(
داشتن یک کودک خوب رابطه وجود دارد.
صفحه 54:
ی
" دراين برنامه ريزى والدين وقت مشخصى را به
انجام فعاليت هاى مورد علاقه فرزندان
" مى كذرانند و در عين حال براى بهبود ارتباط
ا SR ee اك
دارد.
صفحه 55:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
مرحله له فهر ستى از کار Puy ob دوست
داريد و مى توانيد به همراه فرزندتان انجام
ا لت ل لت ا ا ل
* تهيه كنيد.در اين فهرست نظر فرزندان را
اعمال كنيد.
صفحه 56:
برنامه ریزی برای تعامل مثبت
0
" باكودى قرار بكذاريد. وقت مشخصى را براى
ene) ا ال ات رت در
نظر بكير بد.اكر اتفاقى افتاد دوباره برنامه ريزى
كنيد.
صفحه 57:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
*مرحله سوم:
* رفتار های انظباطی خد را در جربان
فعالیت ها تغییر دهید. اجازه بدهید او
كارها را هدابت كند و شما نيز مسئولانه
رفتار کنید.
صفحه 58:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
* در حين انجام بازى يا فعاليت مشترك ۲ کار را
با بدانجام دهید:
eC re Loe
0
RS eres
صفحه 59:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
۱
Heys re | oe ۱
* دستورات
* انتقاد:
* کارت اصلا درست نبود.
صفحه 60:
Smal abet PAS leds)
*مرحله چهارم: ارزبابی اثر فعالیت ها:
پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در *
مورد تجربه و احساسى كه در طول بازى
داشته ابد.صحبت كنيد. صعى كنيد به دقت به
حرف ها گوش کنید و باز خورد مثبت بدهید.
صفحه 61:
1 eK
ل ا لت
5 02
ختصاص زمان برای گفتگو
در دسترس باشید
توجه به رفتار های مثبت
صفحه 62:
نظارت بر خود وتعیین هدف
۰
" کوش دادن وانجام دستورات والدین
* همکاری با خواهر و برادر
" انجام تكاليف مدرسه
" ابراز احساسات
صفحه 63:
ERY rere Py ere Is)
22502
مشخص كنيد كه حكونه مى خواهيد رفتار هاى مثبت را
تشويق كنيد: "*
ا و ۱
ots ل
صفحه 64:
نظارت بر خود وتعیین هدف
"مرحله؟
" ليستى از رفتار هاى منفى بايد ناديده كرفته شوند.
* تهیه کنید: مثال:
* اخم کردن. نق زدن.قهر کردن, بهم کوبیدن
ل
Ser NCS) en) eee SS
صفحه 65:
نظارت بر خود وتعیین هدف
"مرحله ۴
" جكونكى ناديده كرفتن را تعيين كنيد: مثال:
" بیرون رفتن از اتاق. انجام کار مشابه.
|
صفحه 66:
اه
"مرحله ۸
۳ الف: نظارت بر رفتار های انضباطی خودنان:
* با این کار: اولا باد می گیربد که رفتارهای مثبت
فرندتان را شناسایی و تقویبت کنید.
* ثانيا: oe و در
* بهانه گیری می کند. ۲
صفحه 67:
PS ee ere Wee nl rep) Peay)
Moly clo cle ovlgilS 59 GYMS] op pty ®
منفی است:
" مهارت های ارتباطی ضعیف
no 5S 2-0 را
*ناتوانی در کنترل خشم
صفحه 68:
gle & slo ی
" نباید ها:
* صحبت های طولانی با موعظه
ee eee eS
ECS) ار
سس لد سس
جرا هميشه این کارها را می کنی؟ چند بار باید بهت بکویم؟
گوش دادن با نگاه کردن به اطراف
يا سكوت با انجام كارى ديكر
صفحه 69:
مهارت های ار تباطی در خانواده
* نباید ها:
* قطع کردن صحبت دبگران
" تحقير و انواع تهديد ها
" فرياد زدنء جيغ كشيدن و...
* تغییر دادن موضوع
صفحه 70:
مهارت های ارتباطی در خانواده
۳
* مطرح كردن موضوعات قديمى و رفتار هاى كذشته
ا ل ل |
" ينهان كردن احساسات
ل RS aS
* ذهن خوانی با این فرض که شما می دانید دبگران چه
RCCL Ce)
صفحه 71:
مهارت های ار تباطی در خانواده
" بايدها:
" از عبارات كوتاه ٠١ كلمه و كمتر استفاده كنيد.
ار رد سر سل
7
solass| 5 prime oI jLc 5/ ™ و
" مثل: خواهرت را مسخره نكن.
صفحه 72:
مهارت های ار تباطی در خانواده
" بايدها:
ال ل ۱
*" دادن فرصت به افراد براى بيان نظر و فكر
7 بازشورد بدسيدز مرك توش دادن)
روشی are ee a ne .مثال:
eX) ret) 8 3
ف يا
صفحه 73:
مهارت های ار تباطی در خانواده
" باید ها:
" صريح و مشخص صحبت كنيد.
" روى يك موضوع تاكيد كنيد.
i سس(
" انطباق ار تباط کلامی و غیر کلامی
صفحه 74:
gle & slo ی
" باید ها:
" ابراز احساسات به نحو مناسب
0 ن دادن حالت مناسب چبره به دبگران
tee is ا ال ا ا Rev ene
" وبراى اطمينان بيشتر از درك منظور طرف
* مقابل از او سوّال بپرسید.
صفحه 75:
مهارت های ار تباطی در خانواده
" مرحله اول:
بحث كردن وتوضيح ذادن در ارتباط با بايد ها و نبايدها
با اعضای خانواده
" مرحله دوم: تمرين مهارت ها
" مرحله سوم:
" استفاده از مهارت ها در زندكى روز مره
صفحه 76:
01010100000
0(
" آموزش میهارت های مدیربت خشم اتعارض :
" شناخت نشانه های خشماتعارض:
*" براى تشخيص خشم در خودتان به " نوع نشانه
توجه كنيد:
ا لت لك
صفحه 77:
PE eB pete Bele
Pe ل
eS eC
عرق ریختن. *
" تغيير رنكق جهره.
ل ل
* تغيير لحن صدا
صفحه 78:
PE eB pete Bele
PERCC A Peer
او مرا دیوانه می کند. *
ورس
ای کاش مرده بود. *
بالاخره او را كتك خواهم زد. "
كاشكى از خانه برود بيرون *
صفحه 79:
PE eB pete Bele
0
" داد زدن
* کتک کاری
* قطع كردن حرف ديكران
" كلمات تحقير آميز
" حالات چهره و
وضعیت بدنی عصبانی
صفحه 80:
مد بر بت ۱ ۴ خانواده
* مقابله با خشم:
ما رت ا ٠١ دقيفه
" استفاده از تنفس عميق وو تن آرامى
* فكر كردن در مورد دليل واقعه
ل رد رات مد
ل ا ا لت
صفحه 81:
ات ۱ در خانواده
*ومراع ع عله 77
ا ال ا ۱
ل 0
۴ - بیدا کردن تعامی راه حل های معکن
*" -انتخاب بهترین و ناسب ترین راه حل
" ۴- اجرای راه حَل
* ه- ارزيابى نتايج
صفحه 82:
مدیریت خشم /تعارض در خانواده
" مرحله؟:
* تمرين مهارت ها در خانه
رد
Bt roe )3 ات ا ل نا
واقعی زندگی
صفحه 83:
Te Sere ee
میانجی گری "
و
*عذر خواهی و تحلیل موضوعات
" مورد اختلاف
صفحه 84:
آموزش فرمانبرى به فرزندان
* يكى از مشكلات كه بسيارى از والدين و
معلمان با ان مواجه هستند. ترغیب
فرزندان به كوش دادن و اطاعت كردن از
TC) BR ep eee by cael)
به توضيح فرمانبردارى مى بردازيم.
صفحه 85:
نافر مانی در کودکان
"در هرنافرمانى دو بخش وجود دارد:
" درخواست والدين(بخش مربوط به والدين)
لك ا ۱۳
" هردو باید تغییر کنند.
صفحه 86:
نافرمانى در ۱9
والدين كودكان نافرمان غالبا در اعمال انضباط ناتوان هستند.
0
" داد و فرياد مى كنند.
" بى ثبات عمل مى كنند»
* تسليم مى شوند»
" بيش از حد كنترل كننده هستندء
تنبیه بدنی می کنند.
صفحه 87:
آموزش فرمانبرى
*مرحله ۱
* دستور بابد به شكلى باشد كه حتما اجرا شود:
" دستورات مبهم
* دستور به صورت در خواست
Pe heer) py cer
* دستور تکراری
صفحه 88:
57 2 ۳
ال 3200
Meee een py eer); ا ا ا
نکنید چون با نافرمانی کودک ار تباط زیادی دارد.
آزدستور ات اختصاصی تک مرحله ای ( حتی الامکان
کمتر از ۱۰ کلمه)استفاده کنبد. چون احتمال
فرمانبرداری را افزایش می دهد.
صفحه 89:
Cor Se sy
مرحله ۲:
أز هشداردادن به طور مؤثر استفاده كنيد.
الا ol وقت ی
هشدار بهتر است يكبار اجرا شود.
صفحه 90:
Corl Se sy
"مرحله ۲:
" رفتار فرمانبری و نا فرمانی را امتیازات مثبت و
منفى همراه كنيد.
"گر پیروی کرد.تشویق کنید. کلامی یا مادی
ما
صفحه 91:
Corl Se sy
3 مرحله >
TOE ie LS al Doel ll
درگیری بالا بگیرد.
8 ار كيرد براى جند لحظه
canvecne gas nom re 0000
بركرديد و تلاش كنيد.
صفحه 92:
آموزش فرمانبری
a مرحله ۵: الف:
برای کودکان سال های اول فرایند های
آموزش فرمانبری را اجرا کنید:
" استفاده از نمودار های گوش دادن و اطاعت
0 و استفاده از نمودار محروم سازی
صفحه 93:
Corl Se sy
a DAY cue ae .
Oe SSBC eae ele ce ed tere ie
اختصاصى آموزش همكارى ار کنید:
" استفاده از نمودار حذف امتيازات در صورت عدم
همکاری
صفحه 94:
5 ٠ Se
آموزش فرمانبری
برای این که روش شما موّثر واقع شود باید: "
pe weve) pba] KI ا
dats ALG/S Croglro ™
ل 0
" قاطعيت رابا خشوتت اشتباه تكنيد. ١ |
صفحه 95:
مراحل روش محروم سازی
-١ * از كود با جملات روشن جيزى بخواهيد.
ae ا ا
" '- محروم سازى را (0تا ٠١ ثانيه) بعد از
pe Pst H |
* ؟- يس از محروم سازى بايد كودى كار
خواسته شده را انجام دهد. اكر انجام
نداد. تكرار كنيد.
صفحه 96:
مراحل روش حذف امتیاز
*- باجملات روشن درخواست خود را مطرح کنید.
" ؟- هشدار دهيد.روشن و كوتاه
" "- حذف امتياز: به دو صورت:
* - تا زمان انجام رفتار
ree ees RC ae
" ؟- يس از همكارى:بلافاصله بركرداندن امتياز
ES SS DSB ol Dy ae
صفحه 97:
مت از قوانين
" يكى از مشكلات كودكان مبتلا به اختلالات رفتارى
* زیر با گذاشتن قوانین است.
AE 4 tol po G BIG plod! prc jf Jb sb *
* عدم نظارت نظارت والدین بر فرزندان و شکل گیری
ee) ا Weed ey رت ۱
BON DO We Sep ed) (tre) Coda SPN b
صفحه 98:
ایجاد فرهنگ پیروی از فوانین
* در مورد قوانین بحث کرده و آنها را مکتوب نمایید.
TR CRS Renee Ren eri 79
ies ا Bee eee ee) Cre) per
" زمانى را به تامل در مورد قوانينى كه فرزندتان از آنها
سرييجى مى كند اختصاص دهيد و موارد را روى كاغذن
صفحه 99:
ايجاد فرهنك بيروى از قوانين
" قوانین را اولوبت بندی کنید.
" در يك نشست خانوادكى آنها را مشخص كنيد.
EN [cri ا 0
تمام کنی.
een ene Caper CSTs ةر
محدود می کند دقبق باشید.
صفحه 100:
ابعال رمك رت از ترانت
* به جای منع رابطه با یک دوست بهتر است در مورد
نحوه ى دوستى قوانين خاصى وضع كنيد.
" مثال اینکه همراه دوستش چه جاهایی نباید برود.
reece رد(
* داشتن اطلاعات در مورد والدین دوست فرزندتان
بسیار مفید است.
صفحه 101:
ا و
" با فرزندنان قرارداد رفتارى روزانه شامل انتظارات و
ped ل
eats ae ا ۱
epee. erect)
Poe ee) RO SIC COO SCs Cope
صفحه 102:
مرا حل فرارداد رفتاری روزانه
> مرحله :انتظارات رفتاری را مشخص کنبد:
" نمونه هایی از قوانین:
ل ل 0
" روزهای مدرسه سر وقت بیدار شو.
* بدون همراهی با بزرگترها به برخی جاها نباید بروی
. به خانه دوستت نمى روى 0-52 والدينش باشند.
"هر کجا می روی به پدر و مادر اطلاع بده.
صفحه 103:
مراحل قرارداد رفتاری روزانه
* مرحله ۲: مشخص کنید رفتارهای فرزندتان باعث
ویس ارس eer) ۱
EOS eee
eed eerie in irre ۱
* رانندكىءبيرون رفتن از خانه,
1
صفحه 104:
SOT PICS SEL Sere ode)
UCC IPCC SCRE Shen reeds
در قرارداد انتظارات و امتبازات را بنویسید. *
در طول روز مرتب گوش زد نکنید. ۳
فقط بكوبيد كه امتازاتش را كسب كرده واز دست "
داده است.
Sy eee eek RAMS) ee
با تجدید نظرشود. *
صفحه 105:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه
" مرحله ؟: الف: قرار داد رفتارى ويزه براى فرزندان
در سال هاى اول ابتدابى تنظيم كنيد.
" براى ايا ؟ رفتار مثبت تشويق كوجى براى "يا ؟
MC weer Bw) eS) ا ك2
" برای زیر با گذاشتن تمام قوانین اعمال شود.
صفحه 106:
POOR ESP cP
* مرحله ۴:ب:فرارداد رفتاری ویژه برای سال های
آخر دبستان و دوره نوجوانى:
"در این فرارداد هر رفتار پیامد های خاص خودش را
دارد. چون اصلاح رفتار مهم است.
ا ار رس
صفحه 107:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه
*مرحله ۴:قرارداد رفتاری روزانه را تغییر
رت
"از قراردادهای ساده و قابل انعطاف
استفاده كنيد.و سيس قراردادها راتغيير
دهید.
صفحه 108:
آموزش رفتار های اجتماعی به کودکان
ele eae el ee كت
* براى كودكان حياتى است.
" كودكانى كه مشكل اجتماعى دارند در
نوجوانی و بزرگسالی در معرض مشکلات
* عاطفی و روانی قرار دارند.
صفحه 109:
مراحل آموزش رفتار های اجتماعی
" مرحله ا: رفتار های اجتماعی هدف را
مشخص كنيد:
* ابتدا ببینید کدام رفتارهای منفی بیشتر و
کدام رفتارهای مثبت کمتر دیده می شود.
صفحه 110:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی
* يرخاشكرى فيز بكى (كتك زدنءلكد زدن)
Se ae اه
Tie ل
* فحش دادن.دیگران را مسخره کردن
" غر زدن.شكايت كردن»
ee ae ك2 ۱
صفحه 111:
۱
Opiate Oya سس مد
OR TENS) ل ا ار
سخن كفتن»قلدرى كردن مزاحم ديكران
شدنء حق ديكران را خوردنء كناره كيرى
Tele is] ی
صحبت دیگران.
صفحه 112:
۱
el easy a ات
ل ار 0
اندازه.سر ييجى از قواعد بازىء بازى با
= خشونت.نحت نفون 1 By ove همسالان
م ل eee ee
صفحه 113:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی مثبت
" رعابت نوبت.مشارکت.ابراز احساسات.
eee PITS CON Se 0
" با جرات بودنءعذر خواهى كردنءسؤال كردن»
در مورد خود به ديكران كفتن,
* منصفانه بازى كردنءبى اعتنايى در صورت
لزوم.سوّال در مورد علاقه و خواست دیگران ۱
صفحه 114:
سل wh )5 رفتارهای اجتماعى منقى
کوش دان به دیکران کمک کرفتن از
دیتران:ثزانین بای را رحایت کردن:رد
كردن تقاضاى دیکر دوستان برای انجام
رفتار های نامناسب
POLO رك ردق
صفحه 115:
eee dt ال
” براى تصميم كيرى در مورد اينكه كدام |
رفتارها رابا فرزندمان تمرین کنیم باید .
Ce) eB sie hee weed
فرزندمان در محیط های با ساختار کم و
زباد بيردازيم. |
صفحه 116:
Pe ree dit 8) Se Sy LN ape
" مرحله ay
به فرزندتان کمک کنید تا مشکلا رفتاری
اجتماعى را بفهمد ورفتار هاى اجتماعى
edocs را
* در باره مشکلات رفتاری اجتماعی
Ne ۱
صفحه 117:
مراحل آموزش رفتار های اجتماعی
* ليست رفتارهاى اجتماعى مثبت را همراه
با فرزندتان مرور كنيد. در باره نتيجه
00007
ل ا ل
هدف را انتخاب كنيد.
صفحه 118:
LMS doe) ل
يرد
ae ل 00000
توضیح دهید.
1
6 رن
ee) Ce eeeey ل ۱
" به دیگران.
صفحه 119:
Pe ree dit 8) Se Sy LN ape
" مرحله ۴:
* رفتارهای اجتماعی مطلوب را در موقعیت های
۱
به یک موقعیت اجتماعی در باره نحوه ی به
Sy aS ee ل ee Ree
* فرزندتان را راهنمابى كنيد. ۲
صفحه 120:
آموزش مهارت نه كفتن
* رفتارهابی نظیر: مصرف مواد.روابط
IN berets 0
* ارتکاب جرم و... با تأثیر منفی دوستان رابطه
م
براى فرزندان بسيار أهميت دارد.
*اگر با شما همکاری نکرد باید ابتدا به تعامل
۱ 2200 errata ges Toe
صفحه 121:
ساير نكات مربوط به آموزش رفتار اجتماعى
و ا ال 5
* براى تمربن مهارت هاى اجتماعى موقعيت
هاى خاصى را فراهم كنيد ودر انها فرزندتان
ا ا CS) ل Ce
تن
" فرزندتان را در گروههای ویژه ثبت نام کنید. ۱
صفحه 122:
ساير نكات مربوط به آموزش رفتار اجتماعى
0001 oni ee
كروههاى امدادكر
ا ل
با ساير والدين همكارى كنيد. "
dene) NO ace) ca
۲ صرف وقت .حوصله, تکرار و تمرین دارد.
صفحه 123:
۱0 ree RL
" اكر كودك شما در موقعيت هاى مختلف مثل
en peer e) es ا ار
عصبانیت می شود.باید کنترل خشم را به او
آموزش دهيد. ولى اكر در محدوده خانه است
" نافرمانی تلقی می شود.
صفحه 124:
۱ I ree RL
9 مرحله )3
الام را 2 00
نحوه ی مقابله با خشم می باشد با نه؟
* فرزندان کمتر از ۸تا ۱۰ سال نمی توانند این
مهارت راباد بکيرند.
صفحه 125:
صفحه 126:
صفحه 127:
صفحه 128:
صفحه 129: