صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
آگر بهدرستی و با نگاهی تیز بینانه به اوراق و متون تاربخی توجه شود آثار
ارزشمندی از دانشمندان و اندیشمندان بزرگ و بهنام کشور برجای مانده که نه
تنها از نظر منبع علمی برای جویند گان راهعلم و دانش دارای ارزش است بلکه
در کنار این ماند گاری علوم میتوان بهدست نوشتههایی از استادان برجسته و
هترمندان قرنهای مختلف دست یافت که با هنرنمایی در این کتب نقشی زیبا
از خطوط مختلف را برای مردم به یاد گار گذاشتهاند.
صفحه 4:
خوشنویسی از دوران پیش از اسلام با ظهور خطوط گونا گونی از جمله خط
میخی. پهلوی و اوستایی در ايران متداول بوده است. با پیدایش و ظهور دین
مبین اسلام و گسترش آن در ایران نیا کان ما با پذیرش شریعت محمدی, الفبا و
خطوط اسلامی را نیز پذیرا شدند. خط متداول تن زمان که نزدیک دو قرن پیش
از اسلام شکل گرفته بود. خط کوفی, نسخ قدیم بود که از دو خط قبطی و
سریانی اخذ شده بود.
صفحه 5:
يس از ظهور اسلام تا دو قرن بعد نيز اين خطوط بههمان سادگی آغازین به کار
میرفت. سپس توسطايرانيان تحولى در نگارش ایجاد شد و کم کم هنر
خوشنویسی چهره خود را نشان داد. بهطوری که در اوایل قرن چهارم بهسال(۳۱۰
هجری قمری) ابن مقله بیضاوی شیرازی (متوفی ۳۲۸ هق) وزیر المقتدریال با
از حرط مرجود و نع ذانی خود خعلوطی بوجودآدرد 7 ۰ ۳
یا خطوط اصول معرف شد که عبارتند از: محقق ریحان؛ ثلاث نسخ» رقاع و توفیع
یز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور در هر
صفحه 6:
حدود یک قرون پس از او علی بن هلال مشهور به ابنبواب (۴۲۳ه-ق) برای
خط نسخ قواعد جدیدی را بهوجود آورد و آنرا کاملتر کرد و بعد از او در
ين ياقوت مستعصمی (۶۹۸ ه_ق) هنرنمایی آغاز کرد و
گویند ۳۶۴ قرآتن نوشت و علاوه بر تریست شش شاگرد معروف به خطوط
ششگانه بادشده غنا و تکامل بخشيد. مقارن پیشرفت خطوط فوق حسن فارسی
کاتب؛ خط تعلیق را از خطوط نسخ و رقاعبهوجود آورد خطی که اغلب
حروف و کلمات آن بههم پیوسته بود و برای نوشتن احکام؛ فرمانها و
صفحه 7:
قزوین درتمام دورههای زمانی دارای خوشنویسان بز رگ و صاحبنامی بوده است.
از خوشنویسان بزرگ معاصر هم میتوان استاد اجل ابوالحسن محصص مستشاری
رانام برد که خوشنویسی قزوین به دست او زنده شد و هماکنون قزوین شاهد
خوشنویسان بنامی است که هر کدام مستقیم یا با واسطه شاگرد ایشان بودهاند. در
حال حاضر نيز خوشنويسان بزركك و مطرح بي نالمللى در اين شهر مايه افتخار
جامعه هنری هستند كه در هيج جشنوارهاى جاى نام قزوين را خالى نكذاشتهاند. از
اینرو قزوسن قطب بزرگ خوشنویسی به شمار میآید و به عنوان پایتخت
خوشتویسی ابران معرفی شده است.
صفحه 8:
روح استادان در خاک خفته شادو دست شاگردان و وارثان هنر آتن بز رگان در
گسترش و تکامل خط نیرومند باد. به منظور پاسداشت از مقام هنرمندان و
استادان برجسته در هنر خوشنویسی و ظهور هنرمندان برجسته خوشنویس از
شهر هنرپرور قزوین این منطقه از کشور به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور
معرفی شد و بر این اساس از پارسال دبیرخانه دوسالانه خوشنویسی کشور در
صفحه 9:
خط نستعلیق, (متشکل از لغات عربی نسخ و تعلیق) یکی از شیوههای نگارش
خط در خوشنویسی فارسی است. اين خط در ايران شكل كرفت و بيشتر هم
در ايران رواج دارد و خوشنويسان ايرانى بيشتر با اين خط به هنرنمايى
میپردازند. خط نستعلیق معرف روح و فرهنگ انی است و از آن در نوشتن
متنهای ادبی و غیرمذهبی فارسی, اردو و به ندرت عربی استفاده میشود.
خط نستعلیق نشانهای بارز از طبع و سلیقه زیبایی شناختی ایرانیان است و
بیشک زیباترین و ظریفترین خط در میان خطوط اسلامی است تا جایی که
OF را بهحق «عروس خطوط اسلامی» لقب دادهاند.
صفحه 10:
Aa
PIA Meld We beak IP
هدارا نش اجان رم pee
صفحه 11:
زند گانی عمادالکتاب قزوینی خالی از حادثه نیست و سالهای ۱۳۳۴
تا ۱۳۳۷ قمری رابه جرم عضویت در کمیته مجازات. در زندان و
تبعید گذرانید.
میرعماد حسنی این چهره نامدار و بیبدیل عرصه خوشنویسی در سال
۱ قمری در قزوین به دنا آمد. وی با آن که دارای شهرت و
اعتباری جهانی است اما س رگذشتش چنان که شایسته مقام اوست؛
صفحه 12:
میرعماد برخاسته از خاندان سیفی قزوین است.این خانواده با سابقه و
قدیمی در دوره صفوی در دستگاههای دولتی دارای مناصب عالی و
عهدهدار مشاغل کتابداری و استیفا بوده و ارج و منزلت داشتهاند.
قاضی جهان وزیر شاه طهماسب
صفحه 13:
حستعلی سیفی جد میرعمادمنشی و خوشنویس بوده و ابراهیم حستی پدر
میرعماد نیز شغل کتابداری و استیفا داشته است. میرعماد در چنن
خاندانی پرورش یافت و از دوره کود کی درد زادگاه خود به فراگیری
تحصیلات رایج وخوشنویسی پرداخت. پس از مدتی؛ میرعماد بر اثر
پشتکار و کوشش بسیار و مشق از روی آثار قدما به عنوان خوشنویسی
برجسته در قزوین که در آن دوران پایتخت صفویان بود شهرت یافت و
حدود سال ۹۹٩ قمری برای تکمیسل هنر خود و آشنایی باسبک
خوشنویسان تبریز راهی این شهر شد و در زمره شاگردان محمدحسین
صفحه 14:
این استاد بزرگ خط و خوشنویسی در اواخر عمر خود به دلیل از هم گسیخته
شدن رشته دوستی وی با شاه عباس صفوی مورد خشم شاه قرار گرفت و بنا به
دستور شاه عباس به قتل رسید.
خط میرعماد قزوینی به دلیل زیبایی استواری» قدرت و شیوایی خارقلعاده و
درآمده است. به همین دلیل مانند میر نوشتن و
به بايه مير رسیدن نهایت آرزوی خوشنویسی است.
صفحه 15:
آثار خطی میرعماد که امروزه زینتبخش معتبرترین موزهها و کتابخانههای
رمی و خصوصی ایران و جهان است. شامل مرقعات و قطمات 2۰ ۱
مشق چلیپا و سطری). جزوات و رسالات (سه نسخه از مناجات خواجهعبدالّه
انصاری و دو نسخه از مناجات منسوب به حضرت علی(ع) میشود.
صفحه 16:
دیگر آثار این استاد برجسته خوشنویسی میتوان به کتابهای گلستان و
بوستان سعدی (موجود در کتابخانه دولتی افغانستان» دیوان حافظ
مثنوی گوی و چوگان عارفی (موجود در کتابخانسه دولتى كابل)»
اسماء الحستی (موجود در کتابخانه سر کار رامپور هند) و پندنامه جامی به
فرزند اشاره کرد.
صفحه 17:
علاوه بر اینن آثار کتیبهای با امضای میرعماد در تكيه مير واقع در
قبرستان تخت پولاد اصفهان در اتاقی مجاور آرامگاه میر فندرسنگی
وجود دارد که غزلی از حافظ رابه قلم نستعلیق سه دانگ کتیبهوار نوشته
است. در حافظیه شیراز نیز کتیبهای است که خط آن را از میر میدانند.
امضای معمول و مستمر میر از قدیمیترین ايام که شروع به خوشنویسی
کرده تا پایان زند گی عبارت«عمادالحسنی» است.
ولی رقمهای دیگری نیز چون عماد ميرعماد میرعماد حسنی, میرعماد
حسنی قزوینی» عمادالملک حسنی. عمادالملک قزوینی و اقلالکاتبین
عمادالحستی در آثار او مشاهده میشود.
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22: