صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
: ١ لأماذه
Cy ا ا ا 0 ل
بايد در ذاحله و موتميت شاديى نسبت به سراتز
eee ees سس«
آموزش و پرورش و داخل محدوده شهری یا روستا
قرار داشته » امکان دسترسی به تاسیسات مانند آب ۰
برق » تلفن و گاز داشته باشد .
0
صفحه 4:
ادامه
ا ا ا كت
EES ات ر
Tee ee ere ات
ee ALE Ye en Ree ede ec SECS ESE
Pere er aa ocean etry sey seers Mees
De ree kote eee LIES ee er tore rey
گرد و غبار نماید قرار داشته باشد .
ri
صفحه 5:
1۱ aD EO ee es eae Ere en RO eR Ee nny
زندان » خطوط راه آهن » بزرگراهها قرارنداشته وخارج از حریم کابلهای فشار قوی
۳ Tee aie er Ge eae Dey
فشارقوى » يمد بنزين » محل عرضه و فروش كيسولهاى كاز ٠ انبارهاى مواد
محترقه » منفجره » ترکیبات شیمیائی مانند : کاغذ ۰ پارچه ۰ پلاستیک » چوب الیاف
| ICCD ears ES ei)
ria
صفحه 6:
Efe pad
در صورتى كه احداث مدرسه در نزديك محيطهاى ذكر شده
©0000 در ماده ) اجتناب نايذير و اجبارى باشد ء بايد حداقل
متر با مراكز فوق فاصله داشته باشد .
قبصره [ :
Seer ا ا ا له
ا متر. ) تامدرسه ریا رعایت نمایند
صفحه 7:
2¥ ool |
معیار محاسبه مساحت زمینمورد نیاز به منظور احداث
مدرسه تعداد دانش آموزانی خواهد بود که در آن مدرسه به
تحصیل اشتغال خواهند داشت و متناسب با دوره های ابتدایی »
راهنمائئ و متوسطه
صفحه 8:
ادامه
و بر اساس سرانه بنا و محوطه با اخذ نظرات معاونت تربيت بدنى و تندرستى
DEE sey] Cn oop eb ل ل لس
Co ere SS Ee SEI ete ICS ee rat BY
Ed ار کر رات مت
BY ee ee ta ES ce)
ri
صفحه 9:
قيصره | :
ا
كار و دائش حسى مورد علاوه بر زمين اشاره شده در ماده ©ائين نامه
بايد زمينه كافى جهت احداث کارگاه » آزمایشگاه اختصاصی ۰ فضاهاى
ا ا ا ا ال
0
صفحه 10:
* تعداد طبقات مدارس برای دوره های ابتدایی و راهنمایی حتی الامکان دو طبقه
م ا ۱
و حرفهای و کار و دانش حداکثر چهارطبق مجاز است.
ri
صفحه 11:
1
ل ا ل 0
سردخانه » بوفه » حمام » سرويسهاى بهداشتى و .... بر اساس آئين نامه
ماده 10 قانون مواد خوراکی آشامیدنی » آرایشی و بهداشتی و
ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزش و پرورش سازمانی
انوسازى » توسعه و تجهيز مدارس كشور رعايت كردد.
ini
صفحه 12:
ماده :
دیوارهای کلاسها باید کاملاً خشک » بدون درز » صاف و حداقل تا
ارتفاع كف ينجره ها از سنك متاسب استفاده شده و بقيه سطح ديوار
مطابق با جدول رنك فضاهاى آموزش و جداول نازك كارى رئك
eB] ا ا اك
مجاور انجام شود
ri
صفحه 13:
ماده 8:
كف كلاسها » راهروها و يله ها بايد مقاوم » مسطح و قابل
شستشو بوده و لغزنده نباشد ,
صفحه 14:
Hay)
ميان الك د طن ا 911 ورد رركم
ا ا
صفحه 15:
ار ۵
See Ve pele ا ا nye ere Dee)
قرار داشته و در معرض دید کامل دانش آموزان و به رنگ سبز
5
Spee Neste eyere eerste ete a LETS SEB oS
ab A ASG) 46
———— 3
صفحه 16:
29
ضوابط ار گوتومی برای داتش آموزنان دوربه های مختلف
لا Prete لا رت
نوسازی مدارس ومرکز سلامت محيط و كار منطبق باشد .
صفحه 17:
ماده ۱۰:
پله های مشرف به پرتگاه در« مدارس باید لغزنده نبوده و به
نریده مناسب مجهز باشد .
صفحه 18:
ماده :١١
حداكثر ارتفاع يله در مدرسه ©0 سانتيمتر و حداقل عرض آن 00)©
ا ل ا 0
صفحه 19:
7 ماده ۱۲:
نفشه مدارس استتنایی » طبق ضو ابط و استانداردهای موجود برای.
eS Ey ene ay ۱
صفحه 20:
eo
در و پنجره های مشرف بهافضای خارج » برای جلوگیری از ورود
حشرات باید به توری سیمی مناسب مجهز باشند و پنجره های طبقات
ل ا ل ا كي
eo
ri
صفحه 21:
ماده 1١ :
-
کرد
صفحه 22:
: 18 ماده ١
. ایجاد هر گونه بالکن و تراس مرتبط باکلاس ممنوع است
صفحه 23:
A arto) Ol
در حي Cen Cae OB Pap Carrer se ae)
عمومی در نقشه ساختمانی مدرسه طوری منظور شود
7 Se Te Se Pies Tee Le
صفحه 24:
۲ ماده ۱۷:
۳ 5 SEM oN
BBC DeLee EEC eer TOES nite Tew
ره arc ar eran erent
تفت دو ملیقه ه طرفیت 6 نفر باشد ( برای هر نقر 6 متر مریم
سطح در نظر كرفته شود ).
اه
صفحه 25:
۲ ماده ۱۸:
کف آزمایشگاه و سطح میزهای آن باید قابل شستشو و نسبت
De eee eae)
صفحه 26:
ماده 19 :
لا ل ی زر 00 7
SCE] ا ا che RE ۱
صفحه 27:
زر(
در روستاهایی که آب لوله کشی دارند باید مدرسه به شبکه آب روستا
0
۵۵
در مدارسی که از آب لوله کشتی برخوردار نیستند و یا با قطع آب
PR rca 1
ذخيره آب,مور نياز شرب و ساير مصارف بهداشتى با رعايت ضوابط
و برای هر دانش آموز حداقل 46 0
براى مدارس شبانه روزى حداقل ميزان آب مصرفى يكصد ليتر براى
0
= تس
صفحه 28:
تبصره ۳ +
EAL) See Geer an
FEE CTR ا ا
i ss 2م
دویار لبه ابخوری بایستی از جنس قابل شستشو ( نظیر
iy IRN
ge yc eae.
mien ... کاشی » سرامیک » سنگ و
5 =
صفحه 29:
Bee اران بايد با شر ار ییا oy Ao
كن مجهز كردد وحداقل براى هر,©:6 نفر يك شير آبخورى
پیش بينى شرداء
ارتفاع شير أن متناسب باسن دانش أموزان در دوره هاى مختلف
اتسصيارة ز 0 کنرسیتر ) از سطى زيل بر
آبخوری باید خارج از سرویسهای بهداشتی و با رعایت شرایط
er) ا
اه
صفحه 30:
ماده ١؟:
ا ا ا ا ل لكت
ل ا ل ل ا
شود .
صفحه 31:
as) دفع فاضلاب بایستی بر استانداردهای موجود از نظر
بهداشتی »طراحی و اجربا شود .
ee
مناطقى كه سيستم دفع فاضلاب (اكُو)ندارند»دفع فاضلاب به
چاههای جاذب و یا سپتیک تانک طبق اضول بهداشتی
انجام گرفته و طرح آن بایستی طبق ضو ابط و معیار های
طراحی فضای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی ۰
توسعه وتجهیز مدارس کشور تهیه واجرا گردد .
(14 3
صفحه 32:
1
كلاسها بايد حتى الامكان طورى ساخته شوند كه از نو رطبيعى استفاده
نمایند ترجیحا پنجره ها در سمت چپ داتش آموزان تعبیه شود و
آنها حدود يك ينجم مساحت كلاس باشد .
در سورد ا ل
استفلاه ا 0
ا باشد که ایجاد خیرگی در دانش آموزان
ننماید.میزآن نور ر اهرو ها 10060-1610لوکس بر ختکنتو التها و
دستشوییها حداقل ,60)0)-(لوکس درنظر گرفته شده است .
صفحه 33:
7 eres ie (ho Noni Saree ep BEES)
رطوبت (6)0©-(9090 مى باشد.
=
در مورد تامین گرمای کلاسها باید ضوابط زیر رعایت شود:
ا را رز را
By, ا رز
كلاس هدايت شود تاحداقل اکسیژن را برای سوخت کامل مصرف
كند . خطر.آتش سوزى وجود نداشته باشد وفضاى كلاس را بطور
ce 0
(14
صفحه 34:
کلیه مراکز آموزشی مشمول این آیین نامه باید مجهز به وسائل اعلام و اطفاء
حریق بوده و از نظر طراحی بایستی پیش بینی های لازم جهت تامین راههای
ورودی خروجی اضطراری با توجه به ظرفیت مدرسه و تعداد طبقات بعمل
می آید .این راهها بایستی با علائم ویژه وبا رنگ سبز مشخص گردد تا محل
فرار اضطراری مشخص گردد..
حداقل دوبزاة"فرار براى مواقع اضطرارى كه از هر نقطه داخل ساختمان قابل
ات الت ال ا ا ی 50
كردد و اجزاء سازه هاى مسيرهاى فرار در مقابل حريق مقاوم باشند
(14 ۳
صفحه 35:
در ۶
re SPY TO ne ee enero ewes ار
آزمایشگاه باید دار ای زباله دان بهداشتی دربدار ءضد زنگ با
Le cece See kamen ear oS اك
تميز ۱
۳ "--
(14 2
صفحه 36:
©
ديوارها و كف كاركاه و آزمايشكاه بايستى از جنس مقاوم و قابل
تستشو(کاشی سّامیک» موز اییک و....)باشد و کف لخزنده تبوده ودارای
ع eke |
0 ee ee DEE eres)
آزمایشگاه و کار گاه بای دارای دستگاه تهویه متناسب باحجم سالن جهت تهویه هوا
باشد
12/24/24
8
صفحه 37:
هر مدرسه بايستى داراى اتاق خدمات بهداشتى مجهز به تجهيزات
۱
درمانی داتش آموزان شامل بیماریابی »بینایی سنجی شنوایی سنجی
و يايش رشد - آموزش بهداشت و تغذيه به كاركنان و دانش آموزان
- كمكهاى اوليه در مواقع بروز حادثه و ...) باشد.
سبج #_إ4كدة
صفحه 38:
برای هر 18) مدرسه همجوار » یک مدرسه که مرکزیت دارد بعنوان
ا ال ا ا ال
rm Ce ا 0 0 7 0 3
2اتاق)جهت انجام معاينات تخقضصى دانش آموزان با كليه لوازم و
تجهیز ات.مورد نیاز اختصاص داده شود .
=
ا ey ESS eer rw NUN
نیز می توان به عنوان پایگاههای سلامت بر ای مدارس همجوار
استفاده کرد
(14 0
صفحه 39:
در هر مدرسه بايد به ازاء هر دانش آموز 00/6 متر مربع فضاى سبز در نظر
كرفته شود
BNO eter ال ار ee Seuss)
باآسفالت يا بتون كف و نظاير آن مفروش كردد.
(14
صفحه 40:
2
go
کلیه مراکز آموزشی اعم از پیش دبستان دبستان » مدرسه
ا 0 » مراکز پیش دانشگاهی و مدارس فنی و
حرفهای و کار و دانش مرتبط با آموزش وپرورش و امتال آن
مشمول این آیین نامه می باشند
اخذ صلاحیت بهداشتی جهت احداث و تاسیس مدرسه طبق قانون ماده ©) مواد
ee ele Bere Tei ad لا
ات كار امووش يزشكى لازم الاجن | ست ١
(14
صفحه 41:
Beene re) کو دور کل ردیر تربهه
66/0/09 به تاييد.وزراى آموزش و يريورش و
Ae ی اجرای آن
توسط واحدهای ذیریط آموزش و پرورش و نظارت
aes) رل ا ل
ee eee آموزش
بر
ri
صفحه 42:
Seri)