صفحه 1:
7
عنوان تحقیق : آرامگاه های و
پناهای معروف ایران
صفحه 2:
آرامگاه حجت الحق, بوعلیسینا که به مناسبت هزارمین سال تولد شيخ در سال 1330 به بهرهبرداری رسید؛ نگین معماری
ایرانی و اسلامی معاصر است.
بی اغراق استاد مهندس هوشنگ سیحون در ابتکاری ماندگار. شاهکاری ارایه کردهاست که در تارک هنر معماری |
ام فر کت
جناب سيحون هر كس به بناى آرامكاه بوعلى نكاه مىكند و اين شكوه و عظمت را از نزديك میبیند. متوجه میشود
فارغ از ویژگیهای منحصر به فرد معماری و دست مریزاد يه طراح و معمار و سازنده آن. احساس مىكند رابطداى
قلبى و نزديك بين طراح أن با جناب شيخالرئيس وجود داشتهاست
بنابراين با توجه به امكاناتمان در طراحى و عوامل معمارى از يك طرف و از طرف دیگر از طریق نمادهای عددی یعنی سمبل
رقمی, با اين 2 فاکتوره کاری را انجام بدهم که در حقیقت شخصیت آن کسی که در آنجا مدفون بود. اين مجسم شود. به
جای این که قبر بسازم. من میخواستم نجسم وجود آن شخصیت را از طریق معماری و عدد نشان دهم
یه و اساس اين بنا را روى فرم مريع هندسى قرار دهم. مربع يكى از زيباترين. خالصترين و نابترين شكلهاى هندسى
خراهتدسه و مضمازی /.
مثال : نقشه و اساس مجموعه تخت جمشید که متشکل از چند کاخ است از جمله کاخ آپادناه کاخ صدستون. کاخهای
دیگر, مربع است. اگر اين تخت جمشید را جلوی خود بگذارید میبینید که جز فرم مربع چیز دیگری
نیست بنابراین این مربع یک جنبه تاریخی فوقالعاده هم برای ما دارد.
صفحه 3:
َاکاین آرامگاه تلفیقی از دو سبک Glubs lore باستان و ابران بعد از اسلام است.
در طراح یی مجموعه از عباصوّق از هن معماری سنتی-ایرَای اتتتقاده-شدم است
عناصری مانند برج. الهام گرقته از برج گنبد قابوس, باغچه ها متاثر از باغهای ایرانیسسس
آب نماها الهام گرفته از حوض خانه های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و
خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی
أير افاي تلکودهتند و خیرهکننده؛ ظاهراً «تجسم شب کلاه از نماي بالا و کلاه عرفا و نیز شبیه به قطعهي الماس
تراشخورده و نيز جام وارونه است كه جامكونه مانندشدنبناء بر اساس يكي از رباعیات حکیم نيشابوري طراحي شده
صفحه 4:
عاخ خزان ۰ ۱ دراه نیمه عم
عاخآبروان ١١. كاخ ارشير
نک
کاخ سه دوز
کاخ صد متون
دووازه ملل
ان وروی |
تصویر از آرامگاه بوعلی سیناهمدان eal
صفحه 5:
بر اين بر اساس آن جه لتوناردو داوينجى طراحى كرده كه يك انسان متعارف بينالمللى كه دستها و باهايش را بار
و يك مربع جايكزين شده است. يك مربع مىتواند سمبل خود انسان هم باشد. بنايراين من آمدم وكفتم كه تمام اصول و
بايه و اساس اين نقشه روى مريع بايد باشد
كما اين كه جه در بلان و جه در نما مىبينيد كه خود آرامكاه در يك سالن 100 درصد مربع قرار كرفته |
از طرف ديكر تاثيريذيريى ايران از فلسفه يونان نيز در طرح آرامكاه مورد توجه قرار كرفت مىكويند كه بايدهاى
فلسفه ايران روى يونان قرار كرفته است. وقتى به اين مطلب توجه مىكنيم. ما مىبينيم كه بر اساس آنجه
دانشمندان بزرك يونان مثل افلاطون و ارسطو میگویند و یا گفته که شکل مربع را ابترین شکل هندسى مىداند و
یک فکل دیگر هم"هست. همین حالت و مشخصات را دازد و آن شکل هایرهاست
مربع و دایه 2 شکل ناب هندسی هستند كه اكر اين 2 را با هم تلفيق كنيد ديكر نور على نور م شود. بنابراين آمدم
خود سنگ قبر بوعلىرا كه كاملاً مريع انست در يك محيط دايره شكل كه بله مىخورد جاى دادم كه مريع در داخل
دايره قرار كرفته باشد. در نماى كلى ساختمان أمدم و ايوان جلو را تا نوك برج در يك مربع قرار دادم. اندازه و طول
ایوان را از کف زمین تا توک برج هر دو در یک مربع قرار دادیم. اگر از کف زمین اندازه بگیرید تا نوک برچ مخروطی
شکل 5/28 متر است. و بعد هم اكر طول اين ايوان را يعنى كل آرامكاه بوعلى در يك مريع قرار كرفته ا
صفحه 6:
شكل انسان »به مرکزیت ناف و ترسیم مربع و دایره
صفحه 7:
برج آزادی که درساخت آن از دایرهمربع
صفحه 8:
TAG
)ل وهب
صفحه 9:
صفحه 10:
نخیر, موضوع تناسبات طلایی عالم معماری, هميشه مطرح بوده است. و هست. تناسبات
طلایی چگونه به وجود میآید؟ این گونه است که اگر ما قطر یک مربع را که اساس آن
تناسب است, به عنوان یک ضلع بگیریم و بخواهیم با ضلع مستطیل بسازیم, این مستطیل
اولین تناسب طلایی اشت. یعتی قظر هریم را از یک طرف گرفتة: و با صلع خود فرع
منشود یک مستطیل؛ که این اولین مستطیل تناسب طلایی است: آگر در همین
م قطزش زا گرفته و با ضلع مرنع یک مستطیل نسازيم میشود دومین مستطیل طلانی و
درحاراقکا ویو ید2 م همير توس مکی ممرلترو تسب سای + رف رک فخ !یردام فراکنيم. به
8 ترمیخوریم که افراد را به سمت بالا هدایت میکند و از سمت چپ
یک نیم مریع به فاصله بین محور برج به طرف زمین تا آن پلکان دست راست وجود
دارد که همه آن طبق تناسب طلاین طرحریزی شده است.
ابا یوت وخ که در coal يعنى طرح یان 10 ستونی و همچنین مشخصات و اجزا دیگری که
با هم تركيب شدداند. اينها تداعى معمارى يونان قديم را تداعى مى كنتد البته از آن معماری کپی نشدهاست ولی تداعی
کتنده آن معمازی اننت
صفحه 11:
اعداد بکار رفته در ساح رز اهگاه بوعلی “Tee
0ستون پایین, هر کدام نشانه یک قرن است. یکی این که چون هزاره بوعلی را خواستند جشن بگیرند و اين نمایشگر این
هزاره است. دوم؛ برجبالاست. کنبد قابوس 10 ترک ولی
انشی میشتانستد و در 12 علم دانشمند بوده أننت
از نظر عددی بیانگر شخصیت بوعلیسینا است
چه در تما: جه در نقشه, هر جا به ان آزاشگاه نگاه کنیم منبینیم که ید دفعات مرتع تکرار
شده و مربع شنخص خود بوغلی است از نظر یک انسان کامل و بینقص
صفحه 12:
فره چون نقش برجسته
ادات و اصولی بودند که مردمان باور داشتند و آن را در پهنه ی عظیم کوه جاودان ساخته اند.
(تصوير ۱)
صفحه 13:
نقش برجسته ی شاپور دوم و سوم بنه سال ۳۸۸. ۳۸۳ میلادی و طاق بزرگ به روزگار خسرو دوم؛ معروف به
پرویز» به سال ۶۲۸ - ۵٩۰ میلادی که مورد بحث این گفتار است.
تصوير ۲ نقش برجسته ی منسوب به اردشیر دوم.
صفحه 14:
نقوش موجود در طاق بزرگ را
توان به دو دسته تقسيم كرد: ۱. نقوش رسمی تاج كيرى و هيبت نظامی
حکومت. در انتهای طاق؛ ۲. نقوش شکار در دیواره های غربی و شرقی طاق. در گروه اول نقوش به طور کامل
مشخص و گویاست: نمایش رسمی اثبات سلطنت و اقتدار شاهی(تصویر ۳). در نقوش دسته ی دوم شاه را در حال
شکار می یابیم(تصویر ۳)
تصوير ۴ نقش شکار دیواره ی شرقی طاق بزرگ,
تصویر ۳. نقوش انتهای طاق بزرگ
صفحه 15:
5 كت تار
وته آست. از سری دبگر صید
دات خداوندی پیروزی بر جانوران زیانکار ممکن نبوده. در انجام دادن هر شکار؛ مراسم
معمول می شده و سفره ای نذر خدا می کرده اند و طعام مى خورده اند»[0].
چنانچه با این مفهوم به تقوش دیواره های شرقی و غربی طاق بزرگ بنگریم» مجموعیت اين مکان را در ارتباط
با آیین های مذهبی بهتر درک خواهیم کرد. نقوش شکار در طاق بزرگ تنها نقش شکار در هنرهای دوره ی
ساسانی نیست و بوفور با چنین نقش هایی برخورد می کنیم. در أيين مهرء ميترا با شكار كراز كه مظهر شر و
اهریمن است جنگاوری و الهی بودن خود را به نمایش می گذارد. آیا شاه نیز در نقوش شکار در حال نبرد با
نیروهای شر و پیروزمندی نشان داده شده است؟ شکار برای شاه مظهر ابراز لیاقت؛ قدرت و توانایی بوده و با
نمایش این عمل به انحاء مختلف سعی در بیان اين مفهوم برای همگان داشته است
ساختار طاق بزرگ
اين که آثار نقش برجسته و طاق های خفته در دل صخره ی طاق بستان یا هر جای سرزمین ایران چگونه و به
جه طريقى ساخته و پرداخته شده انده سوالی است که تاکنون پاسخ مستندی نداشته است.
جه جيز سبب مى شود تا ايرانيان به نقش برجسته علاقه مند شده و نقش های مورد نظر خود را از دل صخرء
های بلند و دور از دسترس بیرون بکشند؟ آنچه مسلم است تنها سلیقه نیست و در اين ميان تفکر و فلسفه ی کار
نیز اهمیت شایان توجهی را داراست. این که اين نقش ها همانند رازی در دل سنگ ها خود را نشان می دهند و
در کنار صخره های بلند و کوه مفهوم و موجودیت می یابند. نکته ی مهمی است.
صفحه 16:
غاری به عمق تفریبی هفت منر یی همان
سحرأمیز احداث کردن» نمی تواند کاری از سر تفنن و تنها یک نمایش سیاسی عصر خود باشد. ایده ی ساخت
چنین طاقی با چنین نقرشی, ایده ای با ابتکاری شخصی هم نمی تواند باشد. چرا که تشابهات نقوش طاق بزرگ با
سایر آثار فلزی؛ منسوجات و ... دوران ساسانیان آن را به یک نمایش عظیم از قدرت؛ جسارت و هوشمندی
انسان زمان ساسانیان بدل کرده است.
نقش برجسته های طاق بزرگ را به لحاظ فنی می توان به دو دسته ی نقش برجسته با برجستگی کم و نقش
برجسته با برجستگی زیاده به طوری که به مجسمه نزدیک شده است تقسیم کرد. کلیه ی نقوش برجسته ی نما و
دیواره های شرقی و غربی داخل طاق بزرگ در گروه اول و کلیه ی نقش برجسته های انتهای طاق بزرگ
درگروه دوم جای می گیرند(تصویر ۳). انتخاب شیوه ی نقش برجسته با برجستگی زیاد در نقوش انتهای طاق
بزرگ که شاه در اوج قدرت در دو وضع سیاسی و نظامی خود نشان داده شده است؛
صفحه 17:
نماى طاة زک ل
جزبيات؛ به نماى طاق بزرك حاتیمتعدل و هماهنگ بخشیده است(تصویر ۱۰).:
غربی به طوری حجاری و در نظر گرفته شده است
ees ارس باکت
تصویر ۱۰ تصویر ۱۱. طاق بزرگ و کوچک (ضلع غربی).
صفحه 18:
نمای طاق مربع
اضلاع شرقی و غربی قدری فاضله دارد. Ro oe ee
مربع مستطیل تا اضلاع شمالی یا جنوبی) باز کرده؛ در نقاط ۸۸ و 13 قرار دهیم و دایره هایی رسم کنیم» دو دایره ی
مساوی متداخل خواهیم داشت(تصویر ۱۰). محوطه ی تداخل این دو دایره همان قسمت هایی از نقوش انتهای طاق
بزرگ است که شاه در دو وضع سیاسی و نظامی قدرتمند خود قرار گرفته است. حال اگر این دو قسمت را مشخص
تر بررسی کنیم» با همان شعاع از نقاط ) و (آنیز قوس هایی رسم و مجددا دو دایره ی مساوی خواهیم داشت كه
قسمت بالای تداخل دو دایره؛ محل قرارگیری شاه با هیبت نظامی سوار بر اسب است. فاصله ی نقاط 8 و 17
یبا برابر با عمق طاق بزرگ (مقدار تورفتگی طاق به داخل صخره) است
(تصویر ۱۲). همان طور که در تصویر ۱۲ مشاهده می کنید. شعاع دایره های رسم شده نیز تقریبا برابر شعاع
دایره ی محصور در مربع مستطیل نمای طاق است. اگر همین شعاع را در رابطه با نقوش دیواره های شرقی و
غربى نيز عمل كنيمء قسمت هایی که شاه در حال شکار است. در محوطه ی تداخل دو دایره قرار خواهد گرفت.
ضمن فاصله ی نقطه ی 9 تا نقطه ی 5) نیز برابر اندازه ی شعاع دایره ی محصور در نمای طاق بزرگ است
تصویر ۱۲.
صفحه 19:
تصویر ۱۳. ستاره ی هفت پر حک شده بر صفحه ی زیر شکم اسب در طاق بزرگ
صفحه 20:
شرفین۱. زرودقا هابه شکارگاه ۱ صحنه ى شكلء ۲ بان فتکار:دبرازه ای غربی:۱ ر پزوه فیل هابه
شکارگاه» ۲. شکار» ۳. پایان شکار. نمای طاق:۱. فرشته ی شرقی» ۲. ماه» ۳ . فرشته ی غربی.
عدد هفت نیز قابل توجه است. تعداد کنگره ها هقت تا است و ستاره ی حک شده بر سطح صفه ی زیر شکم
اسب نیز هفت پر است(تصویر ۱۳). و هفت «بیشتر با فرآیند مرتبط است تا با شکل. فرآیندی مستمر به همان
گونه که برای بیرون کشیدن یک هفت ضلعی از یک دایره؛ روش ساده ی طبیعی وجود ندارد»[3]. به هر حال با
توجه به اعتقادات گوناگونی که در اواخر دوران ساسانی وجود داشته است؛ رابطه ای میان مفاهیم نمادپردازی در
عطق درگ و اقلا SS Ae ts له لوو لتقي SAS Soh ی هرد قلح
و بررسی هستند.
صفحه 21:
طق كتسرى رطاق خسرو) 1 سس
صفحه 22:
صفحه 23:
دیمان چهار دسته وبرانه مشاهد: منود کلب ترسن آنها لي اس معروف به حرم كسرى' 'نن ویرانهها جوء
ایوان کسری بوددا سک ۲ 9۳9129 (۷3 ۴۳ متریسجحوب سرتی طاق بقایای ساختمانهایی مشاهده می شوک ستل كو"
دیوار معروف به بستان کسری. که شاید حصار باغ وحش بودهاست. امتدا
بنستان تلى به ارتفاع + الى ۵/۷ متر واقع است. که قاعهاش چهار گوش است. . معروف به تلالذهب (ثل طلم يا خزانة كسرق
است. و آن ظاهراً در اصل بنای واحدی بوده که خسرو پرویزبرای خزاین خود ساخته بودهاست. طاق کسری که عظیمترین و
نظ رگیرترین یادبوة عظمت گذشتة تیسفون است: در وسط ویرانههای مداین قراز خازد. آنچه که از آن باقیست نمالی است
عظین به طوّل خدود ٩۳ متره که اضلاً بیش از ۳۰ متر ارتفاع داشته و طاقتمایی به عرض حدود ۲۳ عتر
نامساوی تقسیم میکند. تالاری به طول بیش از ۴۵ متر و دارای ۱۰ ردیف اطاقهای جانبی دارد. در عقب تالار دری پهناور
اتب که به حیالی ومی یار میشود
ارد. در فاصلةٌ حدود ٩۱۰ متری جنوب غربی
Send geal,
صفحه 24:
>
ere ز در برابر ایوان تیسفوزج 431 بسبار مجللی آویزان کرده بودند که جواهرنشان.بود و عسكريان
عرب آن را قطعه قطعه کرده میال کرد قتعت گرنند. باز همان فردوسی چنین نقل میکند که در روز بازحا قبلا
شاهنشاه روی تخت طلای خود جلوس میکرد و جون تاجى كه بايد برسر بكذارد بسيار سنكين بود أن را به
زنجيرى از طلا در بالاى سر شاهنشاه از بالاى طاق طورى أويزان مىكردند كه در بالاى سر وى قرار كيرد.
همين كارها را در همين اواخر براى يادشاهان قاجاريه انجام مىدادند و اين نشانه اين است كه اين عادات و رسوم
از دهان به دهان تا دورههاى جديد ادامه يافتهاست
صفحه 25:
نج آکتانی_طبقات مختلف مملکت در بیز رن رد9 میکشیدند
را کنر میرک5 1691971۳0567 چدل, مخصوصی ری تخت
.بار مىداد
صفحه 26:
صفحه 27:
چهلستون از بناهای تاریخی استان اصفهان د
در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و
کاخ جهلستون از نخستين بناهايى است كه در آن تزئين وسيع: آينهكارى: نقاشيهاى بزرك ديوارى و ستونهای چوبی. با
سرستونهای مقرنس به كار رفته است. تمام ديوارها با آينههاى قدى و شيشهها و نقاشيهاى رنكى و زيبا تزئين شده يوده و
همه درها و پنجرهها از نوع منبت و خانم بوده است. مهارت و استادى ايرائيان در طرح اين كاخ به خوى مشاهده ميشود
که هرآن فضای خارج از عمارت با فضای داخل آن, چنان مربیط و هماهنگ اس که نمی توان تشخیص دلذ کجا یکی
بايان مييابد و ديكرى آغاز ميكرد
صفحه 28:
ايان اضلی و چفمگیر کشک با نتونهای متفه که از
=
گیهای بنا محسوب میگردند. موجب تسمیهبنابه کاغ چهلستون
كرديد. در ايران تعد و كثرت را بيشتر يا عدد چهل بیان میکنند و به طور تصادفی چون تعداد ستونهای تاه پیست عدد و
نعکاس عمارت و ستونها هم در استخر مقابل آن به خوبی مشهود است. این کاخ با انعکاس آن در آب مفهوم «چهل ستون»
پیدا می کند. هریک از ستون های بیست گانه تلا ازیک تنه درخت چنار تشکیل شده و بر روی نها لاه نزکی از تخته رنگ
ape gant هاره که سا با ينه و قیعههای رتك يوشيده شده بون
صفحه 29:
از آیوا تون سه در به تالار پذیرابی که نیام گوشک را اشفال گرده. راهدارد. دیوارهای با
روغنی بزرگ ریت LLG Ly Ey Sy a yeaa ۳99 ٩۳۹۹۲ فرن هفدهم را در نظر
یکی از اين تابلوها غاه باس را هنگام پذیرایی از خان ازیک نشان:میدهد. شاه وان هردو ذر یک ۵
نقاشی های پایین ديوار اين تالار بذيرابى. همانند عالى قابو مناظرى از تفريحات ييلاقى و روستایی را نشان می دهد.
همانند بناى جهلستون. باغ آن نيز دستخوش تغييراتى بوده است كه ازمهمترين آنها مى توان به احداث خيابان سبه بر
سمت شمالى باغ . و تغيبر ورودى باغ از ضلع شرقى به ضلع شمالى و ايجاد جلوخان نيمدايره شكل امروزى از دوره بهلوى
آشاره مود
شین تخستهاند,
صفحه 30:
505177 مجو اصلى طولى در جيت رفاك للق اكه تخر آب_تشیده را دومیانداردو یک محور غر ی بدون
جوی آب به چهار قسمت اصلی ata pee اين محور عرضی با كذر از ايوان ستوندار در سوی دیگر نیز HEIL
Glee a) lg قعبایی عیاتی؛ پیوند hae Gia از و فضای بسته را مورد تأکید قرار میدهد. محور طولی دیگر که از
سمت شمالی کوشک میگذرد دارای جویی در میان است که آب جوی شاهی بدان وارد می شده است. آیراههای از بلوک
هاى سنك قواره در بسرامون كوش ميانى قار دارد و داخل حوض هاى كوجكى مى كردد. جزثيات اين أبراهدها. يادأور
نمونه هاى موجود در ياساركاد است و سنتى مداوم از زمان هخامنشيان را به نمايش ميكذارد. كوشك اصلى - كاخ جهلستون
- يك سوم بالابى باغ جاى كرفته است. ساير كرث بندى ها و تقسيم بندى هاى باغ از تناسبات قائمه بيروى كرده و باغ
عتقارن است- باغ چهلستون به عنوان فضای درباری و محلی برای پذیرانی رسمی از مبهغانان خارجی شکل گرفته ست:
از ale که نقاشی هی با ارزش lal jE luo از زمان صفویه بر بجای ماتدداندء امروزه تالار الی خود به عنوان موزه
موردبهره برداری قرار گرفته است
صفحه 31:
در ابتدا ستونها با پوششی از آئینه کاریهای زیبا تزیین شده بوده که در زمان حکومت ظل السلطان قاجار در
.اصفهان این lacs IS ala تخریب: شدهاست و روی نقاشیهای صفوی با گچ پوشانده قدهاست.
صفحه 32:
یی در محله شادیاخ در نیشایور (شهر کهن) و موقعیت کنونی در
Sete so! (پیمون) مربعیشکل تشکیل شندة: که مستطیلی با تناسب
Ha را میسازند. ضلعهای مریع. در نما با یک قوس نیمدایره خودنمایی میکنند. حجم
بنا از قوسهایی متقاطع که بر روی قطرهای مریع زده شدهاند پدید آمده كه اين
قوسهای متقاطع, «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی ایران بشیار دیده
ميشوند را تداعی میکنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده است. طراح, با بهرهگیری
خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایدهی کلی آن ۳ بم نتيجهاى ظاهراً متفاوت
صفحه 33:
و کیال امک ووم 099 ۱ آبشود_ شش قوس نیم
نسبت دهانه به ارقا آن هل جه ۲/۳ نست. ۲۲ چهار قوس متقاطع که بر روی قطراس
دیده میشوند. همچنین در پایین قوسهای اصلی نماء از روبرو, دو قوس کوتاهتر نیز
وجود دارند که در واقع, تلاقی قوسهای متقاطع هستند. شاید بتوان گفت حجم کلی پنا از
پوستهای سهیُعدی در فضا حاصل آمده است که در یک حرکت نرم, دو نوع قوس یاد شده
را به هم پیوند میدهند. اين قوسها و پوشش آنها در بالاء اشکال هندسی
مخروطیشکلی را به وجود آوردهاند که ابتکاری هندسی بوده و اوج خلاقیت معماری را
در بهزهكيرق از عتاضز معمارى ستتئ ابران: در ترکیبی جدید و موزون: J) dade Oli
ارم نمه عزد أب اكلم مل ودوك كايقى هنا بر قود جلبرن وجيوند dibs Yolen) Blot
ا رامیب لوگ كفراب ابید کننده در بدو ورود به باغ و در نگاه اول آندو را
So be i> aa
صفحه 34:
باغ آرامگاه خیام که از باغهای
دیدنی در ایران معاصر است و
مجموعهآی از کتابخانه: موزه و
مهمانخانه را داراست. تندیسی از
حکیم عمرخیام در محوطه ورودی
باغ نصب شده است. مساحت باغ
خيام بيست هزار متر مريع و طول
بنای یادبود مشبک آن ۱۸ متر است
و اطراف آنرا درختان کاج احاطه
کردهاند. آرامگاه یا بنای یادبود pls
از ساختمانهای شاخص طراحی
شده در ایران است که تلفیقی
موفق از عناصر سنتی و مدرن را
به نمایش گذاشته است.
صفحه 35:
و و ۱ ار ۱۹939 گاه حبام درباغ امامزاده محرول ۱
قرار داشت آولین کارق که تایج۳تجام یدام آين بود که به گونهای طراحی کنم که آامگاه"
خيام و امامزاده محروق تداخل پیدا نکنند به همین منظور من برای باغ محوری عرضی
تعریف کردم تا آرامگاه را که در گوشه شمال شرقی باغ قرار داشت از امامزاده جدا
کنم.من آرزو دارم مزارم در جایی باشد که در بهاران برگ گل روی مزارم بریزد. بنابراین
من مکانی در باغ را که اختلاف ارتفاع سه مترى نسبت به درختان زردآلوی باغ داشت
انتخاب کردم جون ابن مكان سه متربائينتر قرار دارد فصل بهار شکوفههای زردآلو روی
|
مزار
صفحه 36:
Ss ox
پایه مستقر باشد . عدد 10 اولین عدد دو رقمی ریاضی و پایه ی اصلی بسیاری از اعداد
از يايه ها دو تيغه مورب به طرف بالا حركت مى كند, به ترتيبى كه با تقاطع اين Sy Syl
تيغه ها حجم كلى برج در فضا ساخته مى شود و جون تيغه ها مورب اند خطوط افقى آن
ها بايد ناظر بر محور عمودى باشذ . يس تيغه ها به صورت ماربيجى شكل به سوى بالا
حركت مى کنند تا با هم تلاقی یابند و از طزف دیگر سر در بیاورند که خود شکل پیچیده
. ریاضی و هندسی است . این شکل با عدد 10 هر دو سمبل دانش ریاضی خیام است
برخورد نیغه ها با یک یگر فضاهای پر و خالی و به خصوص در بالا ستاره های درهمی به
وجود می آورند که از لا به لای آن ها آسمان آبی نیشابور پیداست و به تدریج به طرف
نوي گنبد ستاره ها کوچکتر می شوند تا در آخر یک ستاره ی پنج پر آن ها را کامل می کند
اين ستاره ها و آسمان به شخصیت نجومی خیام اشاره دارد و اما برخورد تیغه ها با هم .
ده لوزی بزرگ می سازد که باید با کاشی پر شوند
يام
lisa نيشآن دادة مى. شبد . <1
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
دور تارج در قسمت اختلاف سطح,
چشمه سارها در آطراق, دایره ای وسیع به-"
مرکز خود برج شکل گرفتند . همه ی بنا از
سنگ گرانیت با اجزای مثلثی شکل و تو رفتگی
ها و برون آمادگی هایی ساخته شده که تا
اندازه ای شکل خیمه را تداعی می كنند و اين
به نام خیام اشاره دارد. چون پدرش خیمه دوز
بوده نامش را به همین مناسبت برگزیده
است . از طرف دیگر حوض ها با کاشی
فیروزه, که در مجموع قسمتی از ستاره را
نشان می دهند, به تعداد هفت فلک و هفت
آسمان و هفت تیه باز به دانش ستاره شناسی
و نجوم خیام اشاره دارد . روی هم رفته,
مجموعه حال و هوایی شاعرانه با درختان
تنومند در اطرافش به وجود آمد و همان طور
که خواست خود خیام بود, کاملا باز است و
مزارش بهاران گل اقشان . ... »
صفحه 40:
صفحه 41:
رابرت, هندسه ی مقدس, ترجمه ی هایده معیری, تهران. موسسه ی مطالعات و
.۱۳۶۸ ات فرهنگی, i
- ورمازرن, مارتن, آیین میتراء ترجمه ی بزرگ نادرزاد. تهران. نشر چشمه, ۱۳۷۲.
- تعویضی, محمد, گزارش زمین شناسی قسمتی از استان باختران, دانشگاه رازی
کرمانشاه. ۳
سم eb lil Ste رد کارت یکخهما wad sph uid a?
راو رورم گیورد 89 ق هن 51. به کوشش ققنوس شرق, ابرشهر:
دإنبهنامه ببشايوي. لب بتع ياف دام جوادزاده, ۱۳۸۰, کتاب خراسان, کانون آگهی
ors) abl
صفحه 42:
