آزمون ریون بزرگسالان
اسلاید 1: به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
اسلاید 2: موضوع : آزمون ریون بزرگسالان http://aramis2012.mihanblog.com/
اسلاید 3: سه فرم آزمون های ریون
اسلاید 4: هدف : استعداد و روشنفکری آزمودنی را با استفاده از آزمون ریون بسنجند .شرح حال :نام و نام خانوادگی : ..................................... سن : ...............................................تحصیلات : ..................................................... شغل : .............................................زمینه ناراحتی جسمی و روانی : ....................................................................................................................................................................................................................علایق و سرگرمیها : .......................................................................................................................................................................................................................................روابط خانوادگی با تک تک اعضای خانواده : ........................................... .................................................................................................................................................سن پدر : ............................ تحصیلات : ....................... شغل :.............................سن مادر : ......................... تحصیلات : ........................ شغل :.............................تعداد خواهر و برادر : ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
اسلاید 5: ( آزمون ریون- raven ) این آزمون پیش از جنگ جهانی دوم تهیه شده است . در اندازه گیری هوش افراد در همه سطوح از کودک 5 ساله تا بزرگسالان به کار می رود . سوالهای مطرح شده در ماتریس همه از یک نوع هستند و همگی الگویی از تصاویر را نشان می دهد . این سوالها بر اساس منطق خاصی تنظیم شده اند .آزمودنی باید منطقی را که بر اساس آن الگوی هر سوال ساخته شده است را کشف کند . آزمودنی باید از بین تصاویر که به عنوان گزینه احتمالی در زیر هر الگو قرار گرفته است تصویری را که الگوی سوال را کامل می کند انتخاب نماید . سوال های آزمون از ساده به مشکل تنظیم شده اند . سوالهای انتهایی ماتریس های ریون به اندازه دشوارند که کمتر کسی می تواند در محدوده زمانی تعیین شده پاسخ های درست همه انها را پیدا کند .
اسلاید 6: این آزمون عمدتا هوش سیال را اندازه گیری می کند . برخورداری از شرایط بهتر اجتماعی و آموزشی در پاسخ دادن به سوالها تاثیری ندارد . یک نوع آزمون مستقل از فرهنگ به شمار می رود . ولی هنوز ثابت نشده که این آزمون به طور کامل مستقل از فرهنگ است .محدویدیت آزمون ریون این است که سوالهای آن تنوع زیادی ندارد . آزمون ریون دارای 2 نوع است آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان 5 تا 9 سال است و دارای تصاویر رنگی است . آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان 9 سال به بالا و دارای تصاویر سیساه و سفید است . زمان اجرای آزمون 45 دقیقه است .( آزمون ریون- raven )
اسلاید 7: آزمون های پیش رونده ریون یک آزمون گروهی هوش است و همچنین یک آزمون غیر کلامی . این آزمون به طور کلی برای هر کسی کاربرد دارد . یعنی این آزمون را هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ( 5 الی 65 سال ) و همچنین در هر جامعه ای می توان استفاده کرد . این آزمون را می توان برای افرادی که :به زبان انگلیسی آشنایی ندارند . ( یعنی قادر به صحبت کردن یا فهمیدن زبان انگلیسی نیستند ) افرادی که قدرت تکلم ندارند . ( آفازی ) افراد ناشنوا استفاده کرد . در صورتی که آزمودنی بتواند آن را در مدت 20 دقیقه تکمیل کند یک آزمون سرعت محسوب می شود . محدودیت زمانی برای اجرای آزمون وجود ندارد . می توان آن را به صورت گروهی یا انفرادی انجام داد .( آزمون ریون- raven )( دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 8: این آزمون را می توان به عنوان مکمل آزمون وکسلر – استنفرد بینه به کار برد . آزمون C.P.M – S.P.M – A.P.M توسط ج . سی . ریون در بریتانیا به منظور اندازه گیری عامل عمومی ( G ) اسپیرمن ساخته شده است .از نظر روانشناسان بهترین شاخص عامل عمومی ( G ) شناخته شده است .پاسخ دادن به آزمون ریون مستلزم کشف رابطه در مواد انتزاعی است . فرم اول آزمون در سال 1938 و فرم دوم و سوم ان در سال 1947ابداع شد . ماتریس ( سری تصاویر انتزاعی ) که یک طوالی منطقی را در تصاویری به وجود می آورند که از نظر شکل مشابه هستند ولی به جز یکی بقیه نقایصی دارند و باید از میان 6 تا 8 تصویر جداگانه تصویری را انتخاب کند که ماتریس ( طرح ) را تکمیل کند . انتخاب آزمودنی باید از قانون حاکم بر ماتریس ها پیروی کند .( آزمون ریون- raven )( دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 9: آموزن ریون یک آزمون رشد ذهنی است که هوش را از دوران کودکی تا پیری اندازه گیری می کند . با توجه به مطالعات انجام شده نرم سنی با بالا رفتن سن پایین می آید به طوری که نرم سنی در سن 25 سالگی برابر با 44 – در سن 45 سالگی به 35 – در 65 سالگی به 24 می رسد . فرم اول 60 ماتریس که درجه دشواری آنها به تدریج افزایش می یابد به 5 گروه تقسیم می شود . ( الف – ب – پ – ت - ج ) ( A / B / C / D / E ) . فرم دوم با 36 ماتریس به 3 گروه A – AB – B تقسیم می شود . به کودکان 5 تا 11 سال و عقب مانده ذهنی اختصاص دراد . فرم دوم رنگی است ( در فرم دوم جهت ایجاد انگیزه در کودکان و جلب توجه و حفظ دقت آنان از این تصاویر به صورت رنگی استفاده می شود تا ماهیتت درک تصاویر را برای کودکان واضح تر و روشن تر کند . ماتریس ها یپیش رونده ( APM ) فرم سوم آزمون ریون که دارای 2 کتابچه است و برای اندازه گیری هوش بزرگسالان درخشان 11 سال به بالا استفاده می شود .( آزمون ریون- raven )( دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 10: آزمون دومینو ها آزمون موزائیک ژیل آزمون نابسته به فرهنگ کتل آزمون B53 – دکتر بوناردلآزمون های دیگری که در این زمینه وجود دارد ( دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 11: جهت تفسیر پاسخ ها ( دکتر منوچهر ازخوش )الف ) حل های نا تمام : این نوع اشتباه موقعی رخ می دهد که آزمودنی قادر نیست بفهمد که کدام یک از شکل ها ، تصویر اصلی را تکمیل می کند . اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود ، توضیح داده شود .ب) اصول اشتباه : خطاهای قراردادی در شکلی که آزمودنی انتخاب می کند که از نظر کمی با تصویر تکمیل کننده فرق می کند . ( اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود ، توضیح داده شود .ج) ایده های هم آمیز با اتصالی : قبل از اینکه آزمودنی تصویر تکمیل کننده را انتخاب کند ، دچار خطا می شود ؛ یعنی قادر نیست برای شکل های بی ارتباط از نظر کمی تمایز قائل شود ، در نتیجه شکلی را که انتخاب می کند که مخلوطی از نمادهای زیاد از شخصیت اشخاص است که در ماتریس ها نشان داده می شود .ه) تکرار
اسلاید 12: کتابچه آزمون ( کتابچه رنگی یا سیاه و سفید ) پاسخنامه کلید نمره گذاری جدول معادل هوشبهر برای سنین مختلفجدول رتبه درصدی جدول تفسیر کیفی معادل هوشبهرمداد ، پاک کن ، تراش ، خط کش حایلموارد مورد نیاز برای انجام آزمایش ( دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 13: نتیجه گیری از اجرای آزمون ریون بزرگسالان آزمون ریون بزرگسالان با دانشجویان رشته گروه روانشناسی عمومی انجام شد . به دلیل مساوی نبودن آزمودنی ها 6 آزمودنی زن از بین 25نفر و 6 آزمودنی مرد از بین 6 نفر انتخاب شدند . پاسخ های آزمودنی ها وارد پاسخنامه شد و نتیجه را در صفحه بعد می توانید مشاهده کنید .
اسلاید 14: نتیجه گیری از اجرای آزمون ریون بزرگسالانشناسه شخصگروهسنجنسیتنمره خامرتبه درصدیIQ1118مذکر50811142118مذکر49771123118مذکر49771124118مذکر46671075118مذکر50811146118مذکر5081114
اسلاید 15: نتیجه گیری از اجرای آزمون ریون بزرگسالانشناسه شخصگروهسنجنسیتنمره خامرتبه درصدیIQ7218مونث53891208218مونث51841169218مونث528711810218مونث425210111218مونث508111412218مونث5184116
اسلاید 16: 1
اسلاید 17: 2
اسلاید 18: 3
اسلاید 19: 4
اسلاید 20: 5
اسلاید 21: 6
اسلاید 22: 7
اسلاید 23: 8
اسلاید 24: 9
اسلاید 25: 10
اسلاید 26: 11
اسلاید 27: 12
اسلاید 28: 13
اسلاید 29: 14
اسلاید 30: 15
اسلاید 31: 16
اسلاید 32: 17
اسلاید 33: 18
اسلاید 34: 19
اسلاید 35: 20
اسلاید 36: 21
اسلاید 37: 22
اسلاید 38: 23
اسلاید 39: 24
اسلاید 40: 25
اسلاید 41: 26
اسلاید 42: 27
اسلاید 43: 28
اسلاید 44: 29
اسلاید 45: 30
اسلاید 46: 31
اسلاید 47: 32
اسلاید 48: 33
اسلاید 49: 34
اسلاید 50: 35
اسلاید 51: 36
اسلاید 52: 37
اسلاید 53: 38
اسلاید 54: 39
اسلاید 55: 40
اسلاید 56: 41
اسلاید 57: 42
اسلاید 58: 43
اسلاید 59: 44
اسلاید 60: 45
اسلاید 61: 46
اسلاید 62: 47
اسلاید 63: 48
اسلاید 64: 49
اسلاید 65: 50
اسلاید 66: 51
اسلاید 67: 52
اسلاید 68: 53
اسلاید 69: 54
اسلاید 70: 55
اسلاید 71: 56
اسلاید 72: 57
اسلاید 73: 58
اسلاید 74: 59
اسلاید 75: 60
اسلاید 76: کلید ریون بزرگسالان
اسلاید 77: ردیف123456781516171819202122232425262728کلید ریون بزرگسالان
اسلاید 78: کلید ریون بزرگسالان
اسلاید 79: ردیف1234567845464748495051525354555657585960کلید ریون بزرگسالان
اسلاید 80: تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون( آزمایشگاه دانشگاه آزاد )
اسلاید 81: تفسیر کیفی معادلهای هوش بهر آزمون ماتریسهای ریون (دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 82: در این آزمون بعد از کلید گذاری پاسخ های آزمودنی ، وی از میان کل سئوال ها ی 5 مرحله ( A / B / C / D / E ) به ............................. سئوال در مدت زمان ..................... پاسخ داده که تعدادخطاهای وی ................. است و به توجه به سن ( ............ روز ........ ماه .......... سال ............ )و تعداد سئوالهای پاسخ داده شده ، هوشبهر وی ........................................... با رتبه درصدی معادل هوشبهر ............... ، که از لحاظ طبقه بندی هوشی در مقایسه با افراد همسن و سال خود در سطحسرآمد – پر هوش – باهوش – متوسط قویمتوسط ضعیف – مرزی – کودن – کالیودکانا تفسیر و نتیجه گیری S.P.M ( دکتر منوچهر ازخوش )
اسلاید 83: بهره هوشیفراوانیحدود نابغهبسیار ممتازممتازمتوسطکودنعقب مانده مرزیعقب مانده
اسلاید 84: معادل هوش بهر برای نمره های خام در سن 18
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.