صفحه 1:
صفحه 2:
خدايي را سپاس آرم که هستي بر جهان بخشد
تحرک بر زمین و نظم گردش بر زمان بخشد
بدن ها را روان بخشد روانها را توان بخشد
دهانها را زبان بخشد زبانها را بیان بخشد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 2
صفحه 3:
IAUCTB| shaper sense ۷۴
ده رای وم ای
درس : آزمونهای هوش و استعداد
آبان ٩۳
صفحه 4:
معرقي گروه
leat
اصفری
اکبرزاده
يوريوسفى
زركريان
مویدی
مولاوردی
: آقایان
حسن نظری
۲ آزبون عنلکزد پیوست: 4
صفحه 5:
5 ۳ ءِ
قهر ست ار انه
“ل
"زمینه های نظری آزمون
فرمهای مختلف آزمون
تفاوتهای آزمونها
Sai”
ساخت آزمون
Glades
<دستورالعمل آزمون
نمره گداری آزمون
<بررسی و اغتبار آزمون
اجرای نرم افزار
۲ آزنون علکردپیوست 5
صفحه 6:
آزفون so "weigher سال
۶ توسط رازولد و همکاران تهیه
شد و به سرعت مقبولیت عام یافت. ابتدا r } J ۸
۳
ين آزمون براى سنجش ضايعه مغزى ا
بكاركرفته شد. ولى به تدريج كاربرد ان
كسترش يافت. به زودى براى مقاصد
دیگر نیز مورد استفاده قرارگرفت. یکی
از کاربردهای اولیه این آزمون سنجش
نقایص توجه در بیماران اسکیزوفرنیا و
تاثیر درمانهای دارویی بر فرایند
"
توجه این بیماران بود.
CPT آزمون عملکرد پیوسته
صفحه 7:
مقت مه
در دهه ۱۹۹۰ لین آزمون به عنوان
متداولترین شیوه آزمایشگاهی در
ارزیابی کودکان " فزون کنش همراه
با نارسایی توجه" به کار رفت.
هدف آزمون. سنجش نگهداری
توجه و زود آنگیختگی در اين
کودکان است. آزمون. علاوه
برکاربردهای پژوهشی در درمانگاه
به عنوان یک وسیله تونبخشی نیز
به کار می رود (بیکر و تیلور. ۱۹۹۵
۲ آزمون عملکرد پیوسته 7
صفحه 8:
مقدمه - تار بخجه
پیشینه ۳۰ ساله نشان می دهد » اين
آزمون وسیله مناسبی برای اندازه
گیری "مراقبت. نگهداری توجه و
تعمق" است. سابقه استفاده از
آزمونهای مراقبتی, برای اندازه گیری
نگهداری توجه. به جنگ دوم جهانی
برمی گردد. در آن زمان متصدیان رادار
مجبور بودند» ساعتها صفحه رادار
رامشاهده کنند تا بر روی ان نقاط
چشمک زنی که می توانست نشانه ای
بر حضور زیر دریایی های دشمن باشد
راگزارش نمایند.
me ۳
۲ آزمون عملکرد پیوسته 8
صفحه 9:
مقدمه - تاریخجه
بعدها متوجه شدند فعالیت
این متصدیان عملا بی فایده
بود. چون در بسیاری از مواقع»
علایم بر روی صفحه رادار
اقلا bug مشافده گز
استنباط نمی شد. اين موضوع
باعث شد تحقیقات زیادی در -
ارتباط بامراقبت انجام پذیرد.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 9
صفحه 10:
مقدمه - هنري هد
اصطلاح مراقبت در مفهوم تخصصی
ان توسط هنرى هد ( ۱۹۲۶ )
مطرح گردید. و مراقبت رابلاترین
كلد BAS Siig esata
اعصاب مرکزی در پاسخگویی یه هر
محرک داخلی و خارجی تعریف
کرد. هد معتقد بود مراقبت یک
وظیفه اساسی در نظام پردازش
اطلاعات است و نقش حیاتی برای
ادمی و حیوانات دارد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 10
صفحه 11:
مقدمه - اقدامات مک ورثت
اما تعریف عملیلتی لین اصطلاح به کارهای مک ورث در سالهای
۸ باز می گردد. در آزمایشهای او لین اصطلاح برای توانایی
poll) gel ae به كييرات كروك تاجن gala
که توجه آزمودنی مسنقیما بر روی منبع تحریک برای مدت
طولانی و بدون وقفه از زمان حفظ شده. تعریف می شود
۲ آزمون عملکرد پیوسته 11
صفحه 12:
مقدمه - اقدامات مک ورث
او با الهام از صفحه رادار از وسیله
ای به نام "آزمون ساعت"
استفاده نمود. در اين آزمون از
آزمودنی خواسته می شد.
حرکات یک انیه شمار سیاه
رنگ 5 بر روی صفحه دایره ای
شکل و سیاه رنگ ساعتی که
فاقد هرگونه علامت یانقطه
مرجعی بود. مشاهده کند
12 آزمون عملکرد پیوسته CPT
صفحه 13:
مقدمه - اقدامات مک ورث
وضعیت پانیه شمار در هر ثانیه
بایک جهش ۰.۳ اینج تغییر می
Uae Far as هاء
جهش ثانيه شمار دو برابر مى
شد. یعی به جای ۰.۳ اینچ يرشى
به اندازه ۰.۶ انجام می داد. در
حقیقت وظیفه آزمودنی تشخیص
و پاسخ به این جهش ها on
oS او نشان داد. با افزايش
oO ) مان میزان lbs افزایش می یابد ۲ آزمون عملکرد پیوسته 13
صفحه 14:
مقدمه - اقدامات مک ورث
او همچنین یک آزمون مراقبتی
برای حس شنوایی تهیه کرد. در
۱ ۳ 1 ۷ ig ju
طریق گوشی صدای ضربات را ۳
متوالی را می شنید. فاصله هر /
ضربه تا ضربه بعد حدود یک ASE
بود. از آزمودنی خواسته می شد.
هنگامی که فاصله ضربه ها دو
برابر می شود گزارش دهد
۲ آزمون عملکردپیوسته 14
صفحه 15:
مقدمه - اقدامات مک ورت
مطالعات و کارهای [ زمایشگاهی بی
شماری در ادامه کارهای مک ورث در
ارتباط بامراقبت و آزمودنیهای مراقبتی
انجام پذیرفت دارم ۱۹۸۴ ۰ گال
وادوارز. ۱۹۸۶ .کاپسکی و همکاران,
۷۱ . از زمان ابداع آزمون ساعت؛
توسط مک ورث تا دهه ۰۱۹۷۰ شیوه
cle گوناگونی برای سنجش نگهداری
توجه مراقبت ابداع شد. شاید موفق
ترین و مطرح ترین آزمون. در اين
jy" ۰ 3 8 2 5
زمينه آزمون عملکرد پیوسته Gaal
3 هتسويب آزمون عملكرد CPT
صفحه 16:
زمینه هاي نظري آزمون
ارائه دهنده : خانم اکبرزاده
۲۳ آزمون عملکردپیوسته 16
صفحه 17:
۳ oe 5
زمينه هاي نظري آزمون
هدف "آزمون عملکرد پیوسته " سنجش نگهداری توجه و مراقبث است. بنابرلین بهتر است.
در ابتدا نگاهی به فرایند توجه داشته باشیم. "توجه" یکی از فعالیت های عللی ذهن است. در
هر ثانیه حواس ما با انواع مختلف محرکهای بیرونی و درونی بمباران می شود. فقط مقدار
کمی از اطلاعات به خاطر محدودیت نظام پردازشگر اطلاعات در مغز. قابل پردازش است
بنابرلین اولین وظیفه توجه انتخاب اطلاعات درونشد است. "آگاهی" ما در هر لحظه نتیجه
توجه ما به محرکهای متفاوت است (گلاس و هالیاک ۱۹۸۶).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 17
صفحه 18:
18 هتسویپدرکلبع آزنون CPT
صفحه 19:
فر آیند انتخاب
الف) فرایند "انتخاب" : انتخاب اطلاعات در هر لحظه نتیجه تعامل
توجه ارادی و wae است. اگرچه در ابتداء توجه به بسیاری از جنبه
های محرک. احتیاج به توجه ارادی دارد. ولی به تدریج بر اثر تکرار
توجه به این جنبه های محرک. حالت خودکار پیدا می کند. در
حقیقت نوع اطلاعات درونشد». مسیر کشتی ذهن ما را در دریای
۲ آزمون عملکرد پیوسته 19
صفحه 20:
۳ رس ۰ 1 a
فر آیند شدت
ب) فرآیند "شدت" رگا قرو تنام ترشن كود زا رف ادوز لاح نوی خامین
ازو محر كه تعايس جوعه او اترليشن في بابد در در هنگامی که شدت
توجه بالا باشد فرد داراى توجه "متمركز" است. هركاه شدت توجه كاهش يابد
ذهن به طور همزمان درحال يردازش در جند محرك است. به اين حالت
"تقسيم توجه" كفته مى شود. تقسيم توجه. باعث كاهش يردازش اطلاعات
عق گردد (گلاس و هالیاک» ۱۹۸۶ ).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 20
صفحه 21:
: د عم 35
فر آیند نگهداري توجه
ع) تكيدارى: ترجه عجوها مويطول مت توح از زری مت مدز ی سامن
اشاره دارد. برای پردازش بسیاری از اطلاعات گاه ذهن مجبور است برای
مدت طولانى به يك محرک توجه کند. به نظر می رسد کودکان فزونکشن
همراه نارسایی توجه. بیشترین مشکلشان در نگهداری توجه است.
وقتی یک محرک تکراری برای مدت طولانی ارلیه شود. نگهداری توجه
برای انها مشکلتر است (هین شاوء ۱۹۹۴ ۰ داگلاس و پیتر, ۱۹۷٩
۱۹9۱4
0۲ آزمون عملکرد پیوسته 21
صفحه 22:
ف رآیند نگهداري توجه
بنابرلین مهمترین فرضیه شناختی در موردکودکان فزون کنش
همراه با نارسایی توجه به مشکل این کودکان در نگهداری
توجه اشاره دارد. اگرچه ممکن است. این کودکان در انتخاب یا
شدت توجه. نیز مشکلاتی داشته باشند. به اين دلیل یکی
ازشیوه های ارزیابی این کودکان آزمونهای مراقبتی است.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 22
صفحه 23:
افد خالت اما کییاقرق تراهم پلستهگویی:
Sa ar محرک هدف است. مراقبت معمولا
Nabily شد “مدت ارايهرمحركها اسيبة
مى بيند. نكهدارى توجه براى طولانى
مدتء بر روى يك صحنه و مراقبت براى
یافتن یک محرک هدفه عموما برای تمام
ايان نمك لته آگر فرف یرای ملتی به
انجام لين عمل بپردازد» به تدریج " بازداری
واکنشی". در او يايدار مى شود. فرد
اجشانن خواب آلودکی 24 دکند و سطح
هوشیاری او در نتیجه کاهش
برپایی.کاهش می یابد
CPT. آزمون عملکرد پیوسته
23
صفحه 24:
مراقبت
محققین فرض می کنند در ابتدای مراقبت میزان برپلیی فرد بالاست و
اکثر محرکهای هدف توسط آزمودنی به درستی استنباط می شود.
چون مراقبت. عموما یک فعالیت یکنواخت و طولانی است. به تدریج به
خاطر مکانیزم "خوگیری عصبی" باعث کاهش برپایی می شود. با
کاهش برپایی, به تدریج عملکرد دستگاه عصبی مرکزی و پیرامونی
کاهش می wh
مهد
١
اشح حو ”+ يوك
7 ۲ آزمون عملکرد ييوسته 24
صفحه 25:
مطالعات نشان می دهد به تدریج امواج
مغزی آزمودنی ها در هنگام یک مراقبت
طولانی مدت. به تدریج رو به اهسته شدن
می رود. در موج نگار مغزی. باکاهش
امواج بتا میزان امواج آلفا و تتا افزلیش می
wh نکته قابل ملاحظه وجود تفاوتهای
فردی در زمان شروع و میزان کاهش
امواج مغزی است. به نظر می رسد این
فرایند درکودکان فزون کنش همراه با
نارسایی توجه. بیماران افسرده و ریخت
های شخصیتی برونکرده سریعتر رخ می
دهد (وارم. ۱۹۸۴ آیزنک ۱۹۷۶)
۲ آزمون عملکرد پیوسته ۰ 25
صفحه 26:
مراقبت
عامل دیگری که بر نگهداری توجه در طی یک فعالیت مراقبتی
تاثیر می گذارد» استفاده از مواد یا داروها است. مواد یاداروهایی
که باعث کاهش سطح برپایی مغز می گردند باعث کاهش قدرت
طراقحت تش مل شون امسالعات شاه هلا دهد لعرف الکل
قدرت مراقبت راکاهش می دهد. به عکس مصرف داروهای
محرک مثل امفتامین ها باعث بهبود عملکرد فرد در آزمونهای
مراقبتی می شود (وارم. ۱۹۸۴ آیزنک ۱۹۷۶). همچنین يافته
هانشان می دهد. ارتباط مستقیمی بین "سن" و "نگهداری
توجه" وجود دارد. باافزلیش سن کودکان. قدرت نگهداری توجه
انهابیشتر می شود و در آزمونهای مراقبتی موفق تر عمل می
کنند (ادواردز ۱۹۸۶ ).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 26
صفحه 27:
فرمهاي مختلف آزمون
ارائه دهنده : خانم شيخي
۲ آزمون علکرد پیوسته 27
صفحه 28:
فرمهاي مختلف آزمون
در حقيقيت «آزمون عملکرد پیوسته» یک آزمون واحد
نیستت: تاکنون گونه های مختلفی از آن اجهت. امداف
ee پا پژوهشی تهیه شده است. در تمام گونه های
لين آزمون؛ آزمودنی می بایست برای مدتی توجه خود را
به یک مجموعه محرک iam ساده (دیداری یا
شنیداری) جلب کند و در هنگام ظهور محرک هدف با
فشار دادن یک کلید. پاسخ خود را ارائه دهد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 28
صفحه 29:
آزمون هاي جدید
در تحقيقات اخيرء محرکهای دیداری (معمولا حروف يا
اعداد) برای مدت کوتاهی بر روی یک صفحه نمایشگر
رایانه ای ارائه می شود.
آزمودنی باید به محرک هدف. مثلاً حرف LAX UX
فشار دادن بر روی یکی از کلیدهای صفحه کلید رایانه
پاسخ دهد (آلبرتس و میری» ORY
29 آزمون عملکرد پیوسته CPT
صفحه 30:
آزمون هاي جديد
گاه این آزمون به همراه محرکهای مزاحم» برای سنجش
میزان حواس پرتی در طی انجام مراقبت دیداری, با
تغییرات کوچکی ارائه می شود. در این حالت سه
مجموعه محرک بر روی صفحه نملیش ظاهر می شود و
آزمودنی می بایست تنها به مجموعه محرکهایی که در
وسط صفحه نمایش ظاهر می شود توجه کند و به دو
مجموعه محرکهلیی که در دو گوشه صفحه نملیش ظاهر
می شود توجه نکند
۲ آزمون عملکرد پیوسته 30
صفحه 31:
آزمون هاي جديد
بعضى از گونه های آزمون» همواره جايكاه سه مجموعه
محرك نيز بر روى صفحه نمايش تغيير مى كند. در اين
که در وسط دو محرک دیگر قرار دارد پاسخ دهد (بیکر و
تيلورء ۱۹۹۵ ساراسن و ساراسن ۱۹۹۹).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 31
صفحه 32:
آزمون هاي جديد
در بعضی از آزمایشها به جای محرک ديدارى از
محرک شنیداری استفاده می شود. در اين نوع.
اعداد پا حروف) را از طریق بلندگوی رایئه (یا نوار
ضبط صوت) می شنوند و باید به محرک هدف که
ممکن است به صورت 2۲ یا توالی ash AX
پاسخ دهند (بیکر و تیلوره ۱۹۹۵).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 32
صفحه 33:
آزمون هاي جدید
تحقیقات نشان می دهد که اگر آزمودنی مجبور باشد به
توللی محرکها پاسخ دهد. آزمون سخت تر از زملنی است
پاسخگویی به آزمون عملکرد پیوسته شنیداری مشکل تر
از دیداری است. بعضی از محققین معتقدند آزمون
عملکرد پیوسته شنیداری اطلاعات بیشتری درباره فرایند
توجه به ما ارلئه می دهد. چون در زندگی ما کلام نقش
مهمی دارد (بیکر و تیلوره ۱۹۹۵).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 33
صفحه 34:
آزمون هاي جدید -گوردن
گونه ای دیگر از این آزمون که تحت عنوان «نظام
گوردن» معروف است. در سال ۱۹۸۲ توسط گوردن تهیه
شد. لین آزمون توسط یک وسیله الکترونیکی قلبل حمل
اجرا می شود. در لین آزمون بر روی صفحه نمایش اعداد
یک تانه به صورت تصادفی ارلئه می شود. سرعت ارائه
اعداد. یک عدد در انیه است و آزمودنی می بایست با
ظاهر شدن عدد هدف. کلید مخصوص این دستگاه را
فشار دهد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 34
صفحه 35:
آزمون هاي جدید -گوردن
گوردن برای آزمون خود جدول هنجاری برای کودکان ۶
و ۱۴ ساله ارائه می کند و معتقد است اه 5
پیوسته وسیله قلبل اعتمادی برای سنجش کودکان فزون
کنش همراه با نارسائی توجه است (سیلور و هاجین.
(aa
۲ آزنون مبلکزد یوس 35
صفحه 36:
تفاوت آزمون عملکرد پیوسته مختلف
ارائه دهنده : خانم مولاوردی
36 ۰ آزنون عملکردپیوسته CPT
صفحه 37:
تفاوت آزمون عملکرد پیوسته مختلف
تفاوت گونه های مختلف آزمون عملکرد پیوسته علاوه بر
دیداری یا شنیداری بودن آنها در چند بعد قلبل ملاحظه
است:
الف) زمان ارائه محرک
بك) فاصلة بين قو ارائة
ج) تعداد محركها
د) درصد محرك هدف
۲ آزمون عملکرد پیوسته 37
صفحه 38:
تفاوت آزمون عملکرد پیوسته مختلف
لفن وطن اكه مسوك طول اناف انك که مورک Boy, gh
صفحه نمایشگر ارلئه می شود arg طور خلاصه آنرا «زمان ارائه»
می نامند. کارکام و سیگل (۱۹۹۳) با بازنگری سیزده پژوهش
که در آنهاء گهنه هایی از آزمون عملکرد پیوسته استفاده شده
بود؛ نشان دادند كه دامنه زمان ارلئه در اكثر اين يزوهشها بين
جنس ميلك لاه هن باند. آنها متذکر مین شونذء فرجه
زمان ارلئه یک آزمون کمتر شود دقت آن بالاتر می رود. به نظر
آنها بهترین زمان ارلئه برای تفکیک کودکان «فزون کنش همراه
با نارسائی توجه» از کودکان بهنجار بین ۵۰-۲۰۰ میلی تن
است.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 38
صفحه 39:
تفاوت آزمون عملکرد پبوسته مختلف
ب) فاصله پیوهوراراند فاسلد زماتی بین ارات ذو مرک بر رو
صفحه نمایشگر می باشد. کارکام و سیگل (۱۹۹۳) با مروری بر
روی پیشینه. دامنه متداول فاصله بین دو ارلئه را بین ۶۰۰ تا
۲ یی تافیه تیان قي ta obi کید اکتر تفیقات
متداول ترین مقدار برای فاصله بین دو ارلئه حدود یک و نیم
فانیه,می باشت. آنها مستفننده,هرجه زمان. فاصلة ديين: قور ارائة
طولانی تر شود. آزمون قدرت خود را از دست خواهد داد. ولی با
این وجود. حتی دامنه زمانی بین ۲-۵ انیه نیز قادر است
تفاوت بین کودکان «#فزون کنش همراه با نارسائی توجه» و
بهنجار را نشان دهد.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 39
صفحه 40:
تفاوت آزمون عملکرد پیوسته مختلف
ج) تعداد محرکها: تعداد محرکها, مجموع محرکهای هدف و غیر
هدف که در طول آزمون ارلئه می شود. می باشد. تعداد محرکها
در آزمون های مختلف آزمون عملکرد پیوسته بین ۱۰۰-۸۰۰
oS foes انا jae teat SA lea atlas fail |
انتخاب نموده اند.
لزاک (۱۹۹۵) تعداد ۶۰ محرک رابه ظور متوسط پیشنهاد می
کند. هرچه سن آزمودنی کمتر باشد. تعداد کمتر محرک نیز می
تواند تفاوت معنی داری بین کودکان بهنجار و فزون کنش
همراه با نارسائی توجه نشان دهد.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 40
صفحه 41:
تفاوت آزمون عملکرد پبوسته مختلف
د) درصد محرک هدف: درصد محرک هدف نسبت
محرک هدف به تعداد محرکها می باشد. در اکثر
مطالعات درصد محرک هدف بین ده تا پیست درصد می
باشد. يافته ها نشان می دهد. هرچه درصد محرک هدف
به ۲۵ نزدیک شود. به دقت مداوم و بیشتری احتیاج
اشت.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 41
صفحه 42:
بخش اول روش
ارائه دهنده : خانم مويدى
۲ آزمون علکرد پیوسته 42
صفحه 43:
روش : 1 - ساخت آزمون
در پژوهش حاضر گهنه ای از «آزمون عملکرد پیوسته»
با مشخصات زیر تهیه شده است.
۱) برنامه رایلنه ای: این آزمون با استفاده از یک برنامه
رایلنه ای که تحت زبان «برلندسی پلاس پلاس» توسط
یک کارشناس رایانه نوشته شده است. اجرا می گردد.
اجرای برنامه نیازمند به حداقل اطلاعات رایلنه ای است.
آزتونگو با اجرای یک دستور ساده می توانده آزمون را
اجرا و نتایج él را مشاهده نماید.
CPT. آزمون عملکرد پیوسته
43
صفحه 44:
روش : 1 - ساخت آزمون
۲ محرکها: با توجه به پيشینه پژوهشی و مطالعه مقدماتی.
۰ عدد فارسی به عنوان محرک آزمون انتخاب شد. از این
تعداد ۳۰ محرک (۲۰ درصد) به عنوان محرک هدف در نظر
گرفته شد. برای انتخاب محرک هدف بين اعداد صفر تا ٩ قرعه
کشی انجام گرفت و عدد ۶ به عنوان محرک هدف انتخاب
گردید. برای انتخاب بقیه محرکها با استفاده از جدول اعداد
تصادفی. ۱۲۰ عدد (غیر از عدد ۶) انتخاب شد. برای جلوگیری
از تراکم محرکهای هدف در یک قسمت آزمون. هر بار هشت
عدد غیر شش به همراه دو عده شش در قرعه کشی قرار
گرفتند. تا توللی ارلئه محرکها مشخص شود. به لین شکل توالی
ارائه محركها به صورت كاملا تصادفى تعیین رمع آزمون مملعرد بيرست 44
صفحه 45:
روش : 1 - ساخت آزمون
۲) محرکها: (ادامه) پس از انتخاب محرکها و تعیین ترتیب ارائه
آنهاء اعداد به صورت یک «بانک اطلاعاتی» در اختیار برنامه
رایلئه ای قرار گرفت. سپس تصاویر گرافیکی از اعداد فارسی با
استفاده از امکانات گرافیکی زبان برلندسی, در ابعاد ۶۰۱۷
پیکسل. تهیه و در بللنک اطلاعاتی دیگری ذخیره شد. برنامه در
هنگام ارلئه محرکهای با توجه به توللی اعداد. در بللک اطلاعاتی
اول. تصویر گرافیکی عدد مورد نظر را از بلنک اطلاعاتی دوم. در
مرکز صفحه نمایش نشان می دهد
۲ آزمون علکرد پیوسته 45
صفحه 46:
روش : 1 - ساخت آزمون
۳ فاصله بین ارلكه محرک در این آزمون ۵۰۰ میلی ثانیه در
نظر گرفته شد. زمان ارلئه هر محرک نیز ۱۵۰ میلی انیه تعیین
is
۴ برای اجرای بهتر آزمون ۶ عدد به عنوان مثال قبل از
محرکهای اصلی بر روی صفحه نمایشگر همانند محرکهای اصلی
ارلثه می شوذ: آزمونگر با استفاده از این مثان: دستوزالعمل
آزمون را به آزمودنی تفهیم می کند.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 46
صفحه 47:
روش : 2 - آزمودني ها
در این پژوهش از دو مجموعه آزمودنی مجزا جهت بررسی
«عتبار» و «رولئی» آزمون استفاده شد. آزمودنی های مجموعه
اول شامل ۴۳ دلنش آموز پسر دوره دبستان با دامنه سنی ۸ تا
۲ سال بودند. لین دانش آموزان به طور تصادفی از مان دانش
آموزان دو دیستان ایتدلی انتخاب آشدند. لین آزنودنی ها جهت
بررسی «عتبار» آزمون به کار گرفته شدند. آزمودنی های
مجموعه دوم که به منظور بررسی «روائی» آزمون استفاده
شدند. خود شامل دو گروه بودند. گروه اول شامل ۳۰ دانش
آموز پسر بهنجار دوره دبستان با دامنه سنی ۸ تا ۱۲ سال
بودند. آزمودنی های این گروه به طور تصادفی از ميان دانش
آموزان دو دبستان ابتدایی انتخاب شدند.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 47
صفحه 48:
روش : 2 - آزمودني ها
پس.از انتخايب, تضاذقی.:فقطا آزمودنی هاییی در این گروة
قرارگرفتند که سلامت روانی انهاتوسط یک کارشناس ارشد
روانشناسی بالینی مورد تاییه قرارگرفت. ملاک تایید سلامت
روان» عدم مصرف داروهای اعصاب و روان و نداشتن علایم
اختلالات روانی کودکان. در نظرگرفته شد. آزمودنی هایی که در
طی مصاحبه به اعتبار پاسخها پا به سلامت رولنی انها شک بود.
در این گروه وارد نشدند. گروه دوم شامل ۲۵ دانش آموز پسر
"فزون کنش همراه با نارسایی توجه" دوره دبستان بادامنه
سنی ۸ تا ۱۲ سال بودند
۲ آزمون عملکرد پیوسته 48
صفحه 49:
روش : 2 - آزمودني ها
کلیه آزمودنی های لین گروه با تشخیص "فزون کشی همراه با
نارسایی توجه" توسط روانپزشک تحت درمان بودند. آزمودنی
های این گروه از مراجعین کلینیک مشاوره و درمان آموزش و
پرورش و سایر مراکز درمانگری دولتی یاخصوصی شهر شیراز
انتخاب شدند.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 49
صفحه 50:
بخش دوم روش
ارائه دهنده : خانم اصفری
50 هتسویپدرکلمع آزنون CPT
صفحه 51:
روش : 3 - روش اجرا و دستورالعمل
آزمون رابلید درموقعیت و زمان کاملا مساعد اجراکرد. هدف این
است که آزمودنی از حداکثر توانلیی خود استفاده کند و بهترین
عكر آومید کشت باعل اجرای افو بایشت ذارای
خضوصیات روا نی متاشب افد افیل ار" اظرای آزمون.
آزماینده باید با آزمودنی رابطه برقرارکند. لین امر یعنی برقراری
و حفظ یک ارتباط دوستانه بين آزمونگر و آزمودنی سبب می
شود تا آزمودنی در موقعیتی ارام بدون تنش بتولند به آزمون
پاسخ دهد. بنابراین توصیه می شود. قبل از شرو ع رسمی
آزمایش با پاره ای گفتگوهای غیر رسمی جلسه آزمون را
صمیمی کرد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 51
صفحه 52:
روش : 3 - روش اجرا و دستورالعمل
آزمایش بافسمت مقال شروع مى شود. ها واردكردن دستور لازم
از طریق صفحه کلید مثال آزمون بر روی صفحه نمایش ظاهر
می شود. در این زمان با اشاره به صفحه نمایش, به آزمودنی
گفته می شود: این یک آزمون دقت است. روی صفحه کامپیوتر
به طور پی درپی اعدد متفاوتی ظاهر می شود (اعداد را به
آزمودنی نشان می دهیم). شماباید بادقت به اين اعداد نگاه
کنید. مراقب باشید. هر وقت عدد ۴ را دیدید روی این کلید
فشار دهید (به کلید 6532 صفحه_کلید اشاره
کنید). همچنین مراقب با
نمایش هستند. روی این کلید
صفحه 53:
روش : 3 - روش اجرا و دستورالعمل
وقتی آزمودنی کاملا متوجه دستورالعمل شد. باواردکردن دستور
لازم آزمون شروع می شود قبل از شروع آزمون به آزمینی گفته
ی 2 sho “J « sf 5 1 3“
می شود: اگر آماده هستی آزمون راشروع می کنیم . وقتی
آزمودنی اعلام آمادگی کرد. آزمون شروع می شود.
CPT. آزمون عملکرد پیوسته
صفحه 54:
روش : 4 - نمره گذاري آزمون
در آزمون عملکرد پیوسته دوخطا نمره گذاری میشود "خطای حذف" و
«خطای ارلیه پاسخ" . خطای حذف هنگامی رخ می دهد که آزمودنی به
محرک هدف پاسخ ندهد و نشان دهنده این است که آزمودنی در
استنباط محرک دچار مشکل شده است. در ادبیا
خطا به عنوان مشکل در نگهداری توجه تفسیر می شود و بیانگر بی
توجهی " به محرکها است.
نگهداری توجه و گوش بزنگی بالاترین حد آمادگی و کارایی دستگاه
عصبی مرکزی در پاسخگویی به هر محرک داخلی و خارجی است.
توجه و گوش به زنگی یک وظیفه اساسی در نظام پردازش اطلاعات است
و نقش حیاتی برای انسان و حیوان دارد.
آزمون عملکرد مداوم وسیله مناسبی در اندازه گیری گوش بزنگی . توجه
و تعمق است.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 54
صفحه 55:
& ۰ سا 4 4 ۰
روش : 4 - نمره گذاري آزمون
cles" ارایه پاسخ" هنگامی رخ می دهد که آزمودنی به
محرك غير هدف پاسخ دهد. لین نوع پاسخ نشان دهنده ضعف
در بازداری تکلنه ها است. در ادبیات پژوهش " لین نوع خطا به
عنوان مشکل در "زودانگیختگی" تفسیر می شود (بیکن و
همکاران ۱۹۷۱ ۰ کارکام و سیگل ۱۹۹۳ ۰ سیلور و هاجین.
۰ ).
آزمون عملکرد مداوم مشهورترین آزمون توجه پایدار است که
برای نشان دادن نقلیص توجه افرادی که از لحاظ شناختی دچار
اختلال شده لند ونیز برای یافتناختلال عملکرد توجه و نقایص
بازداری استفاده می شود.
۲ آزمون عبلکرد پیوسته 55
صفحه 56:
روش : 4 - نمره گذاري آزمون
ت نشان می دهد تعداد حذف یا ارایه پاسخ در ابتدای
آزمون بین کودکان بهنجار و افزون کنش همراه با نارسایی
توجه تفاوت چندلنی ندارده هلی باگذشت زمان به تدریج تفاوت
این دو گروه مشهود می شود. همچنین, رابطه خطای حذف و
خطای ارلئه باسن و تحصیلات یک رابطه خطی و معکوس است.
یعنی با افزلیش آنها میزان خطای فرد کاهش می يابد. (بیکن و
همکاران ۱۹۷۱ ۰ ایزنک ۱۹۶۹ ).
۲ آزمون عملکرد پیوسته 56
صفحه 57:
& ۰ سا 4 5 ۰
روش : 4 نمره گذاري آزمون
در این آزمون این دو خطا توسط برنامه رایلنه ای شمارش و به صورت
کارنامه پس از اتمام آزمون بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.
علاوه بر آن تعداد پاسخ های صحیح آزمودنی را نشان می دهد.
تعداد پاسخهای صحیح-تعدادمحرکها-(خطای حذف + خطای ارایه)
بوای gla COLES BLT se Slee aS) ابندایی: میللی و انتهایی
آزمون به طور مجزا مشخص گردد. برنامه رایانه ای به شکلی طراحی شده
که علاوه بر نمره "خطای حذف" ۰ "خطای ارایه " و پاسخ صحیح کل
آزمون. نمره خطای حذف. خطای ارایه و پاسخ صحیح برای یک سوم
ابتداه میانی و انتهایی نیز به طور مجزا درکارنامه مشخص می شود.
= j
57 هتسویپ آزمون عملکرد CPT
صفحه 58:
روش : 5 - روش بررسي اعتبار و روايي
اعتبار آزمون از طریق بازآزمایی با فاصله زمانی ۲۰ روز انجام
cos "رواییی" آزمون با شیوه "روایی ملاکی" از طریق
مقایسه "گروههای متباین " انجام گرفت. این شیوه در بررسی
روایی آزمونهای شخصیت و تشخیص بیماربهای روانی کاربرد
فراوان دارد. آزمونهای مشهوری چون ۷۳۱ بداین طریق
ژوایی سازی oS الدد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 58
صفحه 59:
-3 محرك
دوم
ped
سوم
اتحراف معيار
حداكثر
مباتكين
اتحراف معياد.
ae
حداكثر
لخد
۴۳۹
FA
HA
FA
۲ آزمون عملکرد پیوسته 59
صفحه 60:
نتیجه آزمون عملکرد پیوسته فرد انتخایی
۲ آزمون عملکرد پیوسته 50
صفحه 61:
اه دهنده : خانم پوريوسفي
نده : خاذ بورلوسعي
اران
61
۲ آزنون مملكرد بيو
صفحه 62:
جدول های Vg) عملکرد آزمودن های گروه اول که به
منظور بررسی اعتبار آزمون عملکرد پیوسته انتخاب شده
لند را نشان می دهند. جدول ۱ نتایج عملکرد آزمودنی
در مرحله آزمون و جدول ۲ نتلیج را در مرحله بازآزمایی
را نشان می دهد
۲ آزمون عملکرد پیوسته 62
صفحه 63:
جدول 1 و 2 شاخص هاي توصيفي آزمون عملکرد پیوسته برروي 43
آزمودني پسر مقطع دبستاني در مرحله آزمون و با زآزمايي
جدول ۲ (مرحله بازآزمایی)
نمره حداكثر
1
TPs
نمره حداقل
Ta
۳۹
Ta
انحراف معيارا
Tr
15
Tay
TAY
لتق
Ys
۳
۱۵۹
للك
ATA
aye
ميانكين
Yar
۱۳۷
۲-۹
۶۳
oF
۷
۳۷-۹
۳
VAY
۱۳-۹
TAY
ary
Ta.
۳۹
جدول ۱ (مرحله آزمون)
انسراف معیار
۳۹
۳2
۲۲
TOA
14
۲۶۲
۲۹۸
1۶
۲۳
۳4
Fak
۶۷۹
شاخص هأ
ميائكين _ إباسخها
۶۳
vr
TF
251
۵ | باسخ حذف در ۵۰ محرک دوم
۸ | پاسخ ره در ۵۰ مخرک وم
۵ | پاسخ محیح در ۵۰ محرک سوم
۰ _ | پاسخ حذف در ۵۰ محرک سوم
۴ | پاسخ ارایه در ۵۰ محرک سوم
cai pense 1۳۹۵
TY پاسخ حذف در کل آزمون
۶۳ پاسخ ارایه در کل آزمون
۲ آزمون هبلکرد پیوستة:
صفحه 64:
مقایسه نتایج جدول 1 و 2
همانطور که در جدول های ۱و۲ ملاحظه می گردد. آزمودنیها به طور
متوسط در مرحله آزمون ۲.۳۷ خطای حذف و در مرحله بازآزمایی ۲.۱۲
خطای حذف مرتکب شده اند. متوسط خطای ارایه در مرحله آزمون
۰ و در مرحله بازآزمایی ۵.۴۷ می باشد. هر دو نوع خطا (خطای
حذف و حطای ارایه ) در مرحله بازآزمایی اندکی کاهش نشان می دهد.
در نتیجه. متوسط نمرات صحیح در مرحله آزمون ۱۳۹۰۰۳۵ و در مرحله
بازآزمایی ۱۴۰.۰۹ است. این نمرات در سه ردیف انتهایی جدول های
او۲ منعکس است. به منظور بررسی دقیقتر نتایج» متوسط تعداد
خطاهای حذف و ارایه به همراه متوسط تعداد پاسخ های صحیح در یک
سوم ابتدایی ۰ میلنی و انتهای آزمون در ردیف ها ۱-۹ جدول های و۲
آمده است.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 64
صفحه 65:
ضرایب اعتبار(باز آزمايي)
جدول ۳ ضرایب اعتبار(بازآزمایی)
قسمت های مختلف آزمون را نشان
می دهد. تمام ضرایب اعتبار
محاسبه شده ۰ همبستگی قابل
ملاخظة و تمفتاذاریدرا ی ده
اجرای آزمون نشان می دهد.
بالاترین همبستگی بین پاسخ های
صحیح کل آزمون (۰.۹۳) و پایین
ترین همبستگی بین پاسخ های
حذف در یک سوم اول آزمون
)6.04( است.
صریب با زآزماني
*0.85
*0.59
*0.65
*0.77
*0.82
*0.62
*0.79
*0.50
*0.75
*0.93
*0.90
*0.72
شاخص ها
پاسخها
پاسخ صحیح در 50 محرک اول
پاسخ حذف در 50 محرک اول
پاسخ ارایه در 50 محرک اول
پاسخ صحیح در 50 محرک دوم
پاسخ حذف در 50 محرک دوم
پاسخ ارایه در 50 محرک دوم
پاسخ صحیح در 50 محرک سوم
پاسخ حذف در 50 محرک سوم
پاسخ ارایه در 50 محرک سوم
پاسخ صحیح در کل آزمون
پاسخ حذف در کل آزمون
پاسخ ارایه در کل آزمون
۲ آزمون عملکرد پیوسته 65
صفحه 66:
مقایسه نتایج دو گروه : براساس مندرجات جدول ۴و ۵ میانگین تعداد پاسخهای صحیح در کل آزمون برای کودکان
بهنجار ۴۱/۴۳ ۱میباشد حال آنکه کودکان فزون کش با نارسایی توجه با کاهش۱۷/۷۵نمره به طور متوسط نمره ۶۸۵/۱۲۳
راکسب کرده لند متوسط هردو نوع خطا (خطای حذف و خطای ارلئهدر کودکان فزون کنش همراه بنارسائی توجه بیشتر از
کودکان بهنجار است. کودکان فزون کنش همراه با نارسایی توجه به طور متوسط مرتکب ۷۶/۱۱ خطای حذف و۵۶/۱۴خطای ارائه
شده اند.درحالیکه کودکان بهنجار به ترتیب مرتکب ۸۱۳خطای حذف و۷۷/۴خطای ارلئه شده اندلین نمرات در سه ردیف التهایی
جدولهای ۴و۵ منعکس است. به منظور بررسی دقیقتر نتایچ متوسط خطاهای حذف و ارلئه به همراه متوسط تعداد پاسخهای
صحیح در یک سوم نخستین مینی و انتهای آزمین در زدیفهای ۹-اجدولهای ۴۵آمده انت.
جدول ۵ - ۲۵ آزمودنی پسر فزون کنشی همراه بان
نمره حداکثر | نمره حدافل
77 ۳۳
۲ ۲
1F
۳7 ۳۳
۲
iF
+ ۳
۲ ۲
۲
1۳ ۲
۳ 5
77
اتحراف معياز
۳۳
FAT
2۳
TIF
۳
2۳
3
3
Fur
22
1۳7
2
TIF
TF
TAFT
2
۳5
7۳
TAF
7۳
7
2۳
اتمره حداکتر
17
15
15
جدول ۴ - ۲۰ آزمودنی بر بهنجار
[نمره حداقل]
آنحرات
wir
Fa
7۳۲
۳۳
۳7
۳
۳
7۳۲
۳5۲
۳
Tor
2۳۲
مکی تما
أباسخها
tre eer RT و و
7 باجح در *5مجرک ول
PAT بسا در مت رک اول
۲ | مسج سحیج در "3 محرک دوم
۲ باس جنت در 5۳ محرک توم
7 بأسخ آراله در +8 محر جوم
BoC par REEL TT
aa pep ELL OT
۲ باسح ره در 3 محرک سوم
۳۲ _پاسج مجیح در کل آرمون
۳ باس حدق در کل آزمون
۲۳ باس در کل ازموت
CPT. آزمون عملکرد پیوسته
صفحه 67:
تحلیل نتايج جدول 6
رولتی آزمون عملکرد پیوسته از شیوه رولتی سازه ملاکی ازطریق
نقایسه گروه بهنجار (۲۰دلنش آموز پسر دبستانی) و گروه فزون
کنش همراه بانارسائی توجه (۲۵دانش آموز پسردبستانی)مورد
بورسبی قرار گرفت تقایسه آمازی میانکین دی کروه درفسمتهای
مختلف آزمون در درل ۶آرافشته انست.
همانطور که درجدول ۶ نشان داده شده است حاصل از مقایسه
میانگین تعداد پاسخهای صحیح آزمودنیهای بهنجار و
آزمودنیهای فزون كنش همراه با نارسائی توجه(درکل
آزمون)برابرب ۸۲۰ودر سطح آماری ۰۰۱/۰ معنادار است.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 67
صفحه 68:
تحلیل نتايج جدول 6
به علاوه I ole مقایسه میانگین |6۳۳۳[ Se a]
تعداد پاسخهای حذف و پاسخهای
ارائه کودکان بهنجار وکودکان فزون | 75 | 55 599 | باخ صجيخ جر “مجر اول
كي قراة با نارسانى بول ابه 72877 ب عتقا تر :338ل
ترتیب برابر ۴۸/۵و۵۱/۵ می باشند و 1 8 محرت أول
فر BP Pee (OR 55 17 | goer cg tal pleas
oper pas ey | ۱۱۳-۳ oy INN ee ee
و 000 ier Saye pF
ent 3 me انكين pee | | Or محر سوم
ر بررسی دقیقتر نتایج میانگي cowpea peor
تعداد خطاهای حذف و ارائه به pe fos یسوم مس
همراه میانگین تعداد پاسخهای سل موز
در یک سوم نخستین میانی SE Sp OS ay NS OF
و انتهای آزمون مقایسه و چس رو
درردیفهای ۱-۹جدول ۶ آمده است
۲ آزمون عملکرد پیوسته 68
صفحه 69:
نتیجه گيري
بحت و دبي
قاي حسيني
ارائه دهنده : آقاي 8
وسته 69
۲ آزمون عملکرد پیو
صفحه 70:
بحث و نتیجه گيري
همان طور که بیان شد آزمون عملکرد پیوسته در سال ۱۹۵۶
توسط راز ولد و همکاران تهیه شد و به سرعت مقبولیت عام
يافت . لین آزمون با هدف سنجش ضایعه مغزی ساخته شد ولی
به تدریج دامنه استفاده از آن گسترش یافت به طوری که در
دهه ۱۹۹۰ در ارزیا بی کودکان فزون کنش همراه با نارسایی
توجه بکار رفت.
هدف این آزمون. سنجش نگهداری توجه و زود انگیختگی در
این کودکان است
۲ آزمون عملکرد پیوسته 70
صفحه 71:
بحث و نتیجه گيري
فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته نیز به منظور اندازه گیری مراقبت.
نگهداری توجه و تعمق در کودکان فزون کنش همراه با نارسایی توجه
ساخته شد و سپس اعتبار و روائی آن نیز مشخص گردید.
فرم فارسی آزمون از طریق رایلنه اجرا و نمره گذاری می شود. برای
بررسی اعتبار آزمون عملکرد پیوسته از روش باز آزمایی, با فاصله ۲۰ روز
استفاده شد و همانطور که جدول ۳ نشان می دهد تمام ضرلیب محاسبه
شده در سطح آماری 0۰.۰۱ معنا دار هستند. «رولئی» این آزمون با
شیوه روائی سازی ملاکی واز طریق مقایسه گروههای متباین انجام
Laat كونة. كه جقول + نان من دهةء مقاسته آمار 4 اذو كزوه درا
قسمت هاى مختلف آزمون عملكرد ييوسته تفاوت معنا دارى را در سطح
۶۰ بين عملكرد دو كروه نشان مى دهد.
۲ آزمون عملكرد بيوستة 71
صفحه 72:
بحث و نتیجه گيري
بنابرلین با توجه به لین نتلیج می توان بیان داشت که فرم فارسی آزمون
عملکرد پیوسته دارای رولتی و اعتبار مناسبی است. نتایج این پژوهش با
پژوهشهای قبلی در کشورهای دیگر در یک راستا است.
کارکام وسیگل(۱۹۹۳)در یک بازنگری از پژوهشهایی که با آزمون
عملکرد پیوسته انجام گرفته نقل می کنند. ضریب اعتبار آزمون از طریق
باز آزماتی,بالا گزارش شده است.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 72
صفحه 73:
بحث و نتیجه گيري
در اکثر مطالعات گروهی که عملکرد کودکان فزون کنش همراه با
ارسائی توجهتیا کودکان عادي مقانسهشده است؛ نشان می دهد که
عملکرد«کودکان فزون کنش همراه با نارسائی توجه» به طور معناداری
نسبت به کودکان عادی ضعیف تر است. نتلیج بسیاری از تحقیقات نشان
می دهند. اين آزمون برای شناسائی کودکان زود انگیخته وبی توجه
وسیله مناسبی است (گلداشتین و گلداشتین. AAP lyst) AAA
۲ آزمون عملکرد پیوسته 73
صفحه 74:
بحث و نتیجه گيري
وسیله مناسبی برای تفکیک کودکان فزون کنش همراه با نارساتی توجه
از بهنجار بوده است. با توجه به کمبود وسایل دقیق ارزیابی روانی در زبان
فارسی لین آزمون می تولند به عنوان یک CLUE hol آزمایشگاهی در
کارهای پژوهشی وبالینی به کار می رود.
۲ آزمون عملکرد پیوسته 74