سرگرمی و طنزسایرسایر

آزمون هوشی آر.بی.کتل

صفحه 1:
سس بسک Sa ©

صفحه 2:
http:// /aramis2012 mihanblog.com

صفحه 3:
برای کودکان ۸ تا ۰۱۳ برای بززکسالانی که کمتر از دیپلم سواد دارند و برای اکثر کسانی که بیش از ۵۰ سال دارند 6

صفحه 4:
a a a بر خلاف مقیاس های ۲ و ۳ تا اندازه ای به فرهنگ وایسته است و اين امر نشان می دهد كه مولف . از ابتدا به اين فكر بوده است که جبع آوری تعدادی سوال که هم بتواند دقت . ادراک و سایر توانییهای کودکان ۴ تا ۸ ساله را اندازه بگیرد و هم عامل فرهنگ را به کلی کنار یگذارد کار آسانی نیست . با اين همه . چهار خرده آزمون ۲-۱- ۸-۳ از دخالت عامل فرهنگی خیلی دور هستند .بناراین . می توان انها را در گروه جداگانه ای قرار داد .این خرده آزمون ها بر اساس تحقیقات انجامگرفته دراه ۱۸ نوع کاملامفاوت خرده آزمون های بینه . مرل پالر و سای مقیاس ها مربوط یه تا ۸ سله ها به وجود آمده است . کل زمان اجرای آزمون بین ۴۰ تا ۶۰ دقیفه خواهد بود . بر اساس همین تحقیقات , سعی کرده اند خرده آزمون هایی فراهم آورند که :

صفحه 5:

صفحه 6:
رده آزمون ها . تعداد سوالات و زمان لازم براى اجراى هر يك از آنها ‘yal la) ‏تقریبا ۳ دقیقه‎ ‏تقری ۱ دقیقه‎ تقریبا ۷/۵ دقيقه تقربا ۱/۵ دقیقه تقریا ۴ دقیقه تقریا ۱/۵ دقیته تقریبا ۷/۵ دقیقه تقریا ۲ دقیقه زمان کل ۲۷ دقیقه تعداد سوالات. w ۳ ۳ ۳ 00 ۳ ۳ ۳ نمره کامل ۰ ‎٩4‏ فرده آزمون ها مانشین سازی طبقه پدی مازها تداعی اسامی اشیا اجرای دستورات نقاشیهای غیر عادی معماها تشابهات ayy

صفحه 7:
نام و نام خانوادگی ينبب سن و پایه تحصیلات آدرس محل سکونت یا تحصیل :.. مشاهدات مهم به هلگام امرای آزمون | نمره CA) ‏سن تقويمى‎ .. ( MA) Jie ‎gels‏ اسامی - اشیا اجراى دستورات. نقاشيماى غير عادى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
* _آزماینده به آزمودنی می گوید : ( به ۶ تصویر بالای صفحه نگاه کن . یک توب و در زیر آن یک حلقه می بینی ؛ بعد يك ير پرنده و در زیر آن یک خط دیده می شود ؛ آتگاه یک برج کلیسا و در زیر آن یک خط عمودی وجود دارد ؛ شکل . بعدی یک جرخ و در زیر ان یک نقطه سیاه است ؛ شکل پنجم . آسیاب بادی را به یک ضریدر در زیر آن نشان می دهد : آخرین شکل . عبارت است از یک صندلی و در زیر آن خطی به شکل آرنج است ** حال از تومی خواهم که تصاویر پیین اين خط را نگاه کنی و در زیر هر یک از آنها همان علامت را بگذاری که در بلا دید بعد از علامت گذاری زیر هر تصویر ۵ ثانیه به آزمودنی استراحت می دهیم ** پس از ۸۰ ثانیه . آزماینده می گوید : وقت تمام است و مداد را بگذار زمین .

صفحه 9:

صفحه 10:
ee |-ontehhoh— ۲ 5 9 ): | - 9-8 ۷ ۱۸ 95-8

صفحه 11:
آزمايتده مى كويد : (( رديف بالارا ثكاه كن . بنج شكل مى بينى ‎٠‏ يكى با بقيه جور نيست . مى توانى آن را نشان دهی ؟ بلى شكل سمت جب . جرا ؟ بريا ائكة همه سفيد فستند اما آن سياه است . بس غطى زير آن بکش. * حال . ردیف دوم را نگاه کن . باز هم پنج شکل می بینی . يكى از اينها با بقيه جور نيست . مى توانى يكويى كدام است ؟ در صورت شکست . آزماینده می گوید : شکل دوم از سمت چپ , زیرا بقیه آدمکها سرو پا دارند اما این یکی نه سر دارد و نه پا . پس روی آن خط بکش ( ۵ ثانیه استراحت ). * حلا از ردیف سوم شروع کن . در هر رديف . روی شکلی که یا قیه جور نیست خط بکش )۰1

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:
۶ | © © © © ©

صفحه 16:
*_ آزماینده به طرح بالا اشاره می کند و چنین توضیح می دهد :(( به اين موش نگاه کن . او به دنبال پنیری می گردد که این طرف قرار دارد . می بینی که در مسیر موش جعبه های کوچکی گذاشته اند . خطوط موجود در اين جعبه ها دیوار های داخل آنهاست . موش باید از لابه لای دیوار ها عبور کند و خود را به پنیر برساند . او نمی تواند از بالای خطوط بپرد زیرا . همان طور که گفتیم ‏ ایتها دیوار است . اين خط مسیری را تشان می دهد که موش طی کرده است تا به پتیر برسد . او دیوار ها را دور زد . مسیر های بین انها را دنبال کرده اس . خوب . اینک موش دیگری که می خواهد به بنیر برسد لازم است که او از تمام جعبه ها عبور کند . همان طور که گفتیم .او نباید از بالای خطوط پپرد . مدادت را بردار و خط کوتاهی از اين جا بكش ‎٠‏ بعد بايست و نكاه كن و بالاخره مسيرى را رسم كن كه موش بايد برود . شروع كن . اين موش باید سریع راه ‎Ay‏ (( پس از ‎٩۰‏ ثائیه . آزماینده می گوید : وقت تمام است . همین جا بایست ))

صفحه 17:

صفحه 18:
خرده آزمون چهارم : تداعی اسامی آزمودنى بايد به تصاوير نكاه كند و تصویر که به او گفته می شود را پیدا کند. سک كلابى - ماه درقت - برك - يرهم موش - كاو - ‎Gala‏ ‏اسب - چنگال - جارو - بیل كربه - كت - اردك - فركوش پرتقال - کیلسها - موز - کلب شيشه شير - قورى -پارم- فنمان مبل - ميز - ينجره - ميز تلقن - تفت غواب شمشیر - پنکال - چاقه - نیزه - قاشق هوابيما - اتومبيل - لو كو موتيو - موتورسيكلت - اتوبوس - قدا راست - قرب در - نقطه دایره - مر

صفحه 19:

صفحه 20:
سح ع الم 2 3 9 | 2 tind eh

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
(( آزماینده یک صندلى در كنار در مى كذارد . هر جيزى را كه روى ميز وجود داشته باشد بر مى دارد . مكر يك کتاب بزرک که آن را در طرف دیگر میز می گذراد 4 ‎A‏ كتاب را مى بينى ؟ ابتدا آن را روى صندلى نزديك در بكذار . بعد در را باز كن . آ: ‎ ‏8 كليد را مى بينى ؟ ابتدا آن را روى ميز يكذار . بعد در را بيند و. در آخر كتابى را كه روى صتدلى كتار در است براى من بياور ‎C‏ صفحه اول كتاب را باز كن . كليد را كه روى ميز ايت بردار و ان را روى كتاب باز بكذار . در بايان . كتاب را به آرامى يبقد . 0 یه طرف دیگر ميز برو. يك دست خود را روى ميز و دست ديكرت را روى زانو خود يكذار ‎E‏ دو بار دور صندلى كنار ميز بجرخ . بعد بيا إينجا

صفحه 24:
( آزماینده روی میز دو سکه ۵۰ ریالی , و یک سکه ۲۵۰ ریالی می گذارد )4 ۸ قوطی کبریت را خالی کن و دو سکه یکسان را داخل ان بگذار (( آزماینده در را باز می کند ))- 8 اين يكى را دوبار انجام بده : برو جلو در و بركرد ايتجا . بار دوم . وقتى به جلو در رسيدى آن را يبقد . © بنشين روى صندلی. پای چپ را روی پای راس پنداز. اين كتاب را روى كتابى كه روى ميز است يكذار . بعد هر دو را در طرف دیگر ميز بكذار . ‎E-‏ اين مداد را بردار , ايتذا آن را به دست ديكر بده . بعد آن را به يشت سر غود ببر و باالآخره . دست خود را عوض كن و آن را ‏به من بده.

صفحه 25:
( آزماینده دو کاعذ را روی میز می گذراد یکی به شکل مریع و دیگری به شکل مستطیل ) ‎A‏ کاغذ مربعی شکل را از روی میز بردار .بدا آن را روی صندلی کنار در بگذار, بعد از دو کتاب روی میز . کوچکترین را بردار و آن را روی کاغذ مریعی شکل بگذار . ‏8 کاغذ مربعی شکل را در کنار کاغذ دیگر یگذار ‏ بعد قوطی کیریت را باژ كن . اگر در داخل آن دو سکه عین هم وجود داشته ‏باشد قوطی را روی کاغذ بزرگتر بگذرا. اگر سکه های داخل قوطی متفاوت باشند . قوطی را ببند .

صفحه 26:
فرده آزمون ششم : نقاشیهای غیر عادی آزمايتده مى كويد : كسى كه اين نقاشيها را كشيده . کار های عجیبی کرده است . از تو می خواهم که خوب آنها را نگاه کنی و به من یگویی که کدام قسمت عجیب است . 4 یرای هر نقاشی ۱۵ ثانیه وقت داده می شود . ه بلافاصله بايد از أو بخواهد كه باسخ ديكرى بدهد . به ** اگر کودک بگوید ( شکل ‎٩‏ ) سوراخهای کفش خیلی زیاد است آزماین این صورت که به کودک بگوید : بلی درست است . اما دیگر چه .

صفحه 27:

صفحه 28:
۱ ۱ ©

صفحه 29:

صفحه 30:
آن چیست که روی درختان می روید ؟ آن چیست که سفید است و بای توشتن به کر می رود آن چیست که آواز میخواند و در ها پوزمی کند ۶ ‎ol‏ چیست که تازک و دراز است و می برد ؟ آنز چیست که جر عیام روز درحشد ما شب ابید ی شود ؟ آن چیست که موها و دندنهای زیادی دارد اما سر ندارد ‏ آن چیست که به راحتی می شکند و ور را از خود عبور می دهد ؟ آن چیست که مى شنوي احساس مى كثى اما نمی توانی ببیتی ؟ آن چیست که همه دارند و هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بردارد ؟ آن چیست که حرکت می کند اما زنده ییست و نمی توان آن را برداشت ؟ آن چیست که دست و پا داد اما سر ندارد >

صفحه 31:
آن چیست که روي درختان می روید ؟ بركه ‎ol‏ چیست که سفید است و برای نوشتن به کار می رود ؟ کاغذ ‏آن چیست که آواز می خواند و در هوا پرواز می کند ؟ پرنده ‏أن چیست که نازک و دراز است و مى برد ؟ جاقو ‏أنعيس كه مر كام روزن دزعشدا ناشب تابديد مى شوق 9 عورشيد آن چیست که گرد و مسطح است ؟ سكه ‏آن چیست که موها و دندنهاي زيادي دارد اما سر ندارد ذرت ‏آن چیست که به راحتی می شکند و نور را از خود عبور می دهد ؟ شيشة ‏آن چیست که می شنوی احساس می کنی اما نمی توانی ببینی ؟ یا ‏آن چیست که همه دارند و هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بردارد ؟ اسم ‏آن چیست که حرکت می کند ما زتدهنیست و نمی تون آن را برداشت ؟ ‎ ‏آن چیست که دست و پا درد اما سر ندارد ؟ مبل

صفحه 32:
د كودى بايد گلدانها گلدانی را که شبیه گلدان سمت چپ است را پیدا کرده و زیر آن خط بکشد . * كود بايد تصوير مشابه با تصوير سمت جب را مشخص كند و زير آن خط بكشد .

صفحه 33:

صفحه 34:
ات 9 ))( VOW 0 2 »)| Mae a RX WN ES SS 0 |

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
“a مره گذاری خورده آزمون اول : ( جانشین سازی ) نمره آزومودنی عبارت خواهد بود از خارج قسمت تعداد تصاوبر درست علامت كذارى شده تقسيم ير 0 . ينابراين بالاترين نمره ۱۲ خواهد بو . زیرا در مجموع ۶ ردیف و در هر ریف ۱۰ تصویر وجود دارد که جمعا: ۶۰ تضوین می شود( ۱۲- ۱۲:۵ ): در نمره گذاری پاسخها. حتی تصاویری را که آزمایندد از آنها کمک می گیزه تا دستوالعمل را برای آزمودنی توضیح دهد به حساب می آورند . اگر نمره کودک ۵ درصد باشد آن رابه ۱ گرد می کنیم . نمره گذای خرده آزمون دوم ( طبقه بندی )۰ تعداد ردیك هایی که پاسخ آنها درست انتخاپ شده است. شمرده من شود . دو رديف بالا نيز به حساب مى آيد . بنابراين حداكثر 17 نمره خواهد بود . در هر رديف فقط بايد يكى از تصاوير خط كشيده . شود در غير اين صورت غلط خواهد بود انمره كذارى خرده آزمون سوم ( ماز ها ) : تعداد جعبه هابى كه آزمودنى به طور کامل و بدون تماس با خطوط از آنها عبر کرد است , شمرده می شود . اگر کودک وارد ین بست شود و دوباره به عقب ب رگردد . شکست به حساب نخواهد آمد . شماره گذاری جعبه ها نمره گذاری آنه را آسان کرده است : حداکترنعره: ۱۲

صفحه 38:
3 نمره گذاری خرده آزمون چهارم ( تداعی اسامی - اشیا ) : تعداد ردیفهای درست علامت گذاری شده را می شمارند حداکتر تمره : ۱۲ a نمره گذاری خرده آزمون پنجم ( اجرای دستورات ): تعداد دستورات درست انجام شده را می شمارند . آزمودنی حتما باید دستورات را با همان ترتيبى که داده مى شود انجام دهد . كوجكترين اشتباه و تغيير در ترتيب آنه . خطا به حساب مى آيد آزماینده باید هميشه هشیار باشد تا اعمال درست کودک را از اعمال نادرست او تمیز دهد . حداکثر نمره : ۱۲ نمره گذاری خرده آزمون ششم ( نقاشیهای غیر عادی ) : به هر پاسخ درست یک نمره داده می شود . برای نمره گذاری به کلید تصیح مراجعه شود ** _نمره گذاری خرده آزمون هفتم ( معماها ): به هر پاسخ درست یک نمره داده مى شود . حداکثر نمره : ۱۲ ۱۲ : ‏گذاری خرده آزمون هشتم ( تشابهات ) : تعداد پاسخهای درست را می شمارند . حداکثر نمره‎ aps

صفحه 39:
1 1 ۳ 2 AK 2 AE 2 OA ۳ 1 ۳ 9 A ۳ or ۴ vA ve VA 2 ve ۷۴ 7 ۴۸ Pe 0 Ve ۴۴ لل 0 0 ۴ 1 1۸ 7 WK ۴ "۲ ve PA سال ماه اسن عقلى نمره قام. اسن عقلى 0,03 ‎Glic ow old‏ تمه فام تبدیل نمرات ام به سلین عقلی.

صفحه 40:
5 ee vee Wey 99 ‏سو‎ avo lov a Wwe awa ۹ بلاتر ul ۹ ‏بلاتر‎ ۹

صفحه 41:

خرد هر کجا گنجی آرد پدید ز نام خدا سازد آن را کلید http:// /aramis2012.mihanblog.com آر .بی .کتل آزمون هوشی آزمون نابسته به فرهنگ 1 برای کودکان 4تا 8ساله ،و برای بزرگساالنی که در بیمارستان های روانی بستری هستند 2 برای کودکان 8تا ، 13برای بزرگساالنی که کمتر از دیپلم سواد دارند و برای اکثر کسانی که بیش از 50سال دارند 3 برای سطوح باالتر از دیپلم ،برای دانشگاهیان و بزرگساالن باهوش آزمون هوشی آر .بی .کتل مقیاس 1 بر خالف مقیاس های 2و ، 3تا اندازه ای به فرهنگ وابسته است و این امر نشان می دهد که مولف ،از ابتدا به این فکر بوده است که جمع آوری تعدادی سوال که هم بتواند دقت ،ادراک و سایر تواناییهای کودکان 4تا 8ساله را اندازه بگیرد و هم عامل فرهنگ را به کلی کنار بگذارد کار آسانی نیست .با این همه ،چهار خرده آزمون 8 – 3 – 2- 1از دخالت عامل فرهنگی خیلی دور هستند .بنابراین ،می توان انها را در گروه جداگانه ای قرار داد .این خرده آزمون ها بر اساس تحقیقات انجام گرفته درباره 18نوع کامال متفاوت خرده آزمون های بینه ،مریل پالمر و سایر مقیاس های مربوط به 4تا 8ساله ها به وجود آمده است . کل زمان اجرای آزمون بین 40تا 60دقیقه خواهد بود . بر اساس همین تحقیقات ،سعی کرده اند خرده آزمون هایی فراهم آورند که : 1 2 3 4 هوش یا عامل کلی را اندازه گیری کند حتی المکان توانایی های اختصاصی را به کار نمی گیرد برای کودکان جالب باشد در زمان کوتاه تعداد زیادی سوال در اختیار آزمودنی می گذارد خرده آزمون ها ،تعداد سواالت و زمان الزم برای اجرای هر یک از آنها زمان اجرا تعداد سواالت خرده آزمون ها ردیف تقریبا 3دقیقه 12 جانشین سازی 1 تقریبا 2دقیقه 12 طبقه بندی 2 تقریبا 2/5دقیقه 12 مازها 3 تقریبا 2/5دقیقه 12 تداعی اسامی اشیا 4 تقریبا 4دقیقه 12 اجرای دستورات 5 تقریبا 2/5دقیقه 12 نقاشیهای غیر عادی 6 تقریبا 2/5دقیقه 12 معماها 7 تقریبا 2دقیقه 12 تشابهات 8 زمان کل 22دقیقه نمره کامل 96 : پرسشنامه نام و نام خانوادگی ...............................................تاریخ اجرا ............................تاریخ تولد ................................... سن و پایه تحصیالت ......................................دختر .............................................پسر ......................................... آدرس محل سکونت یا تحصیل ............................................................................................................................... : مشاهدات مهم به هنگام اجرای آزمون نمره خرده آزمون ردیف جانشین سازی 1 طبقه بندی 2 مازها 3 تداعی اسامی – اشیا 4 اجرای دستورات 5 نقاشیهای غیر عادی 6 معماها 7 تشابهات 8 عقل ( .............. ) MAسن تقویمی (................ ) CAضریب هوشی ( .................... ) IQ خرده آزمون اول جانشین سازی آزماینده به آزمودنی می گوید (( :به 6تصویر باالی صفحه نگاه کن .یک توپ و در زیر آن یک حلقه می بینی ؛ بعد یک پر پرنده و در زیر آن یک خط دیده می شود ؛ آنگاه یک برج کلیسا و در زیر آن یک خط عمودی وجود دارد ؛ شکل ،بعدی یک چرخ و در زیر ان یک نقطه سیاه است ؛ شکل پنجم ،آسیاب بادی را به یک ضربدر در زیر آن نشان می دهد ؛ آخرین شکل ، عبارت است از یک صندلی و در زیر آن خطی به شکل آرنج است . حال از تو می خواهم که تصاویر پایین این خط را نگاه کنی و در زیر هر یک از آنها همان عالمت را بگذاری که در باال دیدیم . بعد از عالمت گذاری زیر هر تصویر 5ثانیه به آزمودنی استراحت می دهیم . پس از 80ثانیه ،آزماینده می گوید :وقت تمام است و مداد را بگذار زمین . 1 2 3 4 5 6 خرده آزمون دوم :آزمون طبقه بندی آزماینده می گوید (( :ردیف باال را نگاه کن .پنج شکل می بینی ،یکی با بقیه جور نیست ،می توانی آن را نشان دهی ؟ بلی شکل سمت چپ ،چرا ؟ بریا انکه همه سفید هستند اما آن سیاه است .پس خطی زیر آن بکش . حال ،ردیف دوم را نگاه کن .باز هم پنج شکل می بینی ،یکی از اینها با بقیه جور نیست ،می توانی بگویی کدام است ؟ در صورت شکست ،آزماینده می گوید :شکل دوم از سمت چپ ،زیرا بقیه آدمکها سرو پا دارند اما این یکی نه سر دارد و نه پا .پس روی آن خط بکش ( 5ثانیه استراحت ) . حاال از ردیف سوم شروع کن ،در هر ردیف ،روی شکلی که با بقیه جور نیست خط بکش )) . 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 خرده آزمون سوم :مازها آزماینده به طرح باال اشاره می کند و چنین توضیح می دهد (( :به این موش نگاه کن .او به دنبال پنیری می گردد که این طرف قرار دارد .می بینی که در مسیر موش جعبه های کوچکی گذاشته اند .خطوط موجود در این جعبه ها دیوار های داخل آنهاست .موش باید از البه الی دیوار ها عبور کند و خود را به پنیر برساند .او نمی تواند از باالی خطوط بپرد زیرا ، همان طور که گفتیم ،اینها دیوار است .این خط مسیری را نشان می دهد که موش طی کرده است تا به پنیر برسد .او دیوار ها را دور زده ،مسیر های بین انها را دنبال کرده است .خوب ،اینک موش دیگری که می خواهد به پنیر برسد الزم است که او از تمام جعبه ها عبور کند .همان طور که گفتیم ،او نباید از باالی خطوط بپرد .مدادت را بردار و خط کوتاهی از این جا بکش ،بعد بایست و نگاه کن و باالخره مسیری را رسم کن که موش باید برود .شروع کن .این موش باید سریع راه برود . (( پس از 90ثانیه ،آزماینده می گوید :وقت تمام است .همین جا بایست )) . خرده آزمون چهارم :تداعی اسامی -اشیا آزمودنی باید به تصاویر نگاه کند و تصویر که به او گفته می شود را پیدا کند . سگ 1 گالبی – ماهی 2 درخ]ت – برگ – پرچم 3 موش – گاو – بادبادک 4 اسب – چنگال – ج]ارو – بیل 5 گربه – کت – اردک – خرگوش 6 پرتقال – گیالسها – موز – گالبی 7 شیشه شیر – قوری -پارچ – فنجان 8 مبل – میز – پنجره – میز تلفن – تخت خ]واب 9 شمشیر – چنگال – چاقو – نیزه – قاشق 10 هواپیما – اتومبیل – لو کو موتیو – موتورسیکلت – اتوبوس 11 دایره – مربع – خ]ط راست – ضرب در – نقطه 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 خرده آزمون پنجم :اجرای دستورات (( آزماینده یک صندلی در کنار در می گذارد ،هر چیزی را که روی میز وجود داشته باشد بر می دارد ،مگر یک کتاب بزرک که آن را در طرف دیگر میز می گذراد )) .Aکتاب را می بینی ؟ ابتدا آن را روی صندلی نزدیک در بگذار ،بعد در را باز کن ،آنگاه بیا اینجا . .B کلید را می بینی ؟ ابتدا آن را روی میز بگذار ،بعد در را ببند و ،در اخر کتابی را که روی صندلی کنار در است برای من بیاور .C صفحه اول کتاب را باز کن ،کلید را که روی میز ایت بردار و ان را روی کتاب باز بگذار .در پایان ،کتاب را به آرامی ببند . .D به طرف دیگر میز برو ،یک دست خود را روی میز و دست دیگرت را روی زانو خود بگذار .E دو بار دور صندلی کنار میز بچرخ ،بعد بیا اینجا . خرده آزمون پنجم :اجرای دستورات (( آزماینده روی میز دو سکه 50ریالی ،و یک سکه 250ریالی می گذارد )) .Aقوطی کبریت را خالی کن و دو سکه یکسان را داخل ان بگذار (( آزماینده در را باز می کند )) . .Bاین یکی را دوبار انجام بده :برو جلو در و برگرد اینجا .بار دوم ،وقتی به جلو در رسیدی آن را ببند . .Cبنشین روی صندلی ،پای چپ را روی پای راس بنداز . .Dاین کتاب را روی کتابی که روی میز است بگذار ،بعد هر دو را در طرف دیگر میز بگذار . .Eاین مداد را بردار ،ابتدا آن را به دست دیگر بده ،بعد آن را به پشت سر خود ببر و ،بااالخره ،دست خود را عوض کن و آن را به من بده . خرده آزمون پنجم :اجرای دستورات (( آزماینده دو کاغذ را روی میز می گذراد ،یکی به شکل مربع و دیگری به شکل مستطیل )) . .A کاغذ مربعی شکل را از روی میز بردار ،ابتدا آن را روی صندلی کنار در بگذار ،بعد از دو کتاب روی میز ،کوچکترین را بردار و آن را روی کاغذ مربعی شکل بگذار . .B کاغذ مربعی شکل را در کنار کاغذ دیگر بگذار ،بعد قوطی کبریت را باز کن .اگر در داخل آن دو سکه عین هم وجود داشته باشد قوطی را روی کاغذ بزرگتر بگذرا .اگر سکه های داخل قوطی متفاوت باشند ،قوطی را ببند . خرده آزمون ششم :نقاشیهای غیر عادی آزماینده می گوید :کسی که این نقاشیها را کشیده ،کار های عجیبی کرده است .از تو می خواهم که خوب آنها را نگاه کنی و به من بگویی که کدام قسمت عجیب است . برای هر نقاشی 15ثانیه وقت داده می شود . اگر کودک بگوید ( شکل ) 9سوراخهای کفش خیلی زیاد است آزماینده بالفاصله باید از او بخواهد که پاسخ دیگری بدهد .به این صورت که به کودک بگوید :بلی درست است ،اما دیگر چه . 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 خرده آزمون هفتم :معماها ‏ آن چیست که روی درختان می روید ؟ ‏ آن چیست که سفید است و برای rنوشتن به کار می رود ؟ ‏ آن چیست که آواز می خواند و در هوا پرواز می کند ؟ ‏ آن چیست که نازک و دراز است و می برد ؟ ‏ آن چیست که در تمام روز می درخشد اما شب ناپدید می شود ؟ ‏ آن چیست که گرد و مسطح است ؟ ‏ آن چیست که موها و دندانهای زیادی دارد اما سر ندارد ؟ ‏ آن چیست که به راحتی می شکrند و نور را از خود عبور می دهد ؟ ‏ آن چیست که می شنوی rاحساس می کنی اما نمی توانی ببینی ؟ ‏ آن چیست که همrه دارند و هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بردارد ؟ ‏ آن چیست که حرکت می کند اما زنده rنیست و نمی توان آن را برداشت ؟ ‏ آن چیست که دست و پا دارد اما سر ندارد ؟ پاسخ آزمون هفتم :معماها ‏ آن چیست که روی rدرختان می روید ؟ برگr ‏ آن چیست که سفید است و برای rنوشتن به کار می رود ؟ کاغذ ‏ آن چیست که آواز می خواند و در هوا پرواز می کند ؟ پرندهr ‏ ان چیست که نازک و دراز است و می برد ؟ چاقو ‏ آن چیست که در تمام روز می درخشد اما شب ناپدید می شود ؟ خورشید ‏ آن چیست که گرد و مسطح است ؟ سکه ‏ آن چیست که موها و دندانهای rزیادی rدارد اما سر ندارد ؟ ذرت ‏ آن چیست که به راحتی می شکrند و نور را از خود عبور می دهد ؟ شیشه ‏ آن چیست که می شنوی احساس می کنی اما نمrی توانی ببینی ؟ باد ‏ آن چیست که همrه دارند و هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بردارد ؟ اسم ‏ آن چیست که حرکت می کند اما زنده rنیست و نمی توان آن را برداشت ؟ موجr ‏ آن چیست که دست و پا دارد اما سر ندارد ؟ مبل خرده آزمون هشتم :تشابهات کودک باید از بین گلدانها گلدانی را که شبیه گلدان سمت چپ است را پیدا کرده و زیر آن خط بکشد . کودک باید تصویر مشابه با تصویر سمت چپ را مشخص کند و زیر آن خط بکشد . 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 نمره گذاری نمره گذاری خورده آزمون اول ( :جانشین سازی ) نمره آزومودنی عبارت خواهد بود از خارج قسمت تعداد تصاویر درست عالمت گذاری شده تقسیم بر ، 5بنابراین باالترین نمره 12خواهد بود .زیرا در مجموع 6ردیف و در هر ریف 10تصویر وجود دارد که جمعا 60تصویر می شود . ) 12 : 5 =12 ( .در نمره گذاری پاسخها ،حتی تصاویری را که آزماینده از آنها کمک می گیرد تا دستوالعمل را برای آزمودنی توضیح دهد به حساب می آورند .اگر نمره کودک 5درصد باشد آن را به 1گرد می کنیم . نمره گذای خرده آزمون دوم ( طبقه بندی ) :تعداد ردیف هایی که پاسخ آنها درست انتخاب شده است شمرده می شود .دو ردیف باال نیز به حساب می آید .بنابراین حداکثر 12نمره خواهد بود .در هر ردیف فقط باید یکی از تصاویر خط کشیده ،شود در غیر این صورت غلط خواهد بود . نمره گذاری خرده آزمون سوم ( ماز ها ) :تعداد جعبه هایی که آزمودنی به طور کامل و بدون تماس با خطوط از آنها عبور کرده است ،شمرده می شود .اگر کودک وارد بن بست شود و دوباره به عقب برگردد ،شکست به حساب نخواهد آمد .شماره گذاری جعبه ها نمره گذاری آنها را آسان کرده است .حداکثر نمره 12 : نمره گذاری نمره گذاری خرده آزمون چهارم ( تداعی اسامی – اشیا ) :تعداد ردیفهای درست عالمت گذاری شده را می شمارند . حداکثر نمره 12 : نمره گذاری خرده آزمون پنجم ( اجرای دستورات ) :تعداد دستورات درست انجام شده را می شمارند .آزمودنی حتما باید دستورات را با همان ترتیبی که داده می شود انجام دهد ،کوچکترین اشتباه و تغییر در ترتیب آنها ،خطا به حساب می آید . آزماینده باید همیشه هشیار باشد تا اعمال درست کودک را از اعمال نادرست او تمیز دهد .حداکثر نمره 12 : نمره گذاری خرده آزمون ششم ( نقاشیهای غیر عادی ) :به هر پاسخ درست یک نمره داده می شود .برای نمره گذاری به کلید تصیح مراجعه شود . نمره گذاری خرده آزمون هفتم ( معماها ) :به هر پاسخ درست یک نمره داده می شود .حداکثر نمره 12 : نمره گذاری خرده آزمون هشتم ( تشابهات ) :تعداد پاسخهای درست را می شمارند .حداکثر نمره 12 : تبدیل نمرات خ]ام به سنین عقلی نمره خام سن عقلی نمره خام سن عقلی نمره خام سن عقلی ماه سال ماه سال ماه سال 3 3 10 3 5 36 9 7 62 3 12 5 38 5 0 8 64 5 14 40 6 3 3 8 66 6 5 8 3 16 7 8 68 8 5 42 3 18 1 9 70 0 6 44 11 20 4 9 72 2 6 46 1 4 8 9 74 4 6 48 2 4 22 0 10 76 5 6 50 4 4 24 4 10 78 8 6 52 6 4 26 9 10 80 10 6 54 7 4 28 2 11 82 0 7 56 9 4 30 6 11 84 2 7 58 11 4 32 9 11 86 6 7 60 2 5 34 0 12 88 جدول ضرایب هوشی با رتبه درصدی رتبه درصدی ضریب هوشی رتبه درصدی ضریب هوشی رتبه درصدی ضریب هوشی رتبه درصدی ضریب هوشی 98 140 69 110 16 80 0/6 50 98/5 143 74 113 20 83 1/1 54 99 146 79 116 24 86 1/4 56 99/5 153 84 120 31 90 2 60 99/7 156 87 123 36 93 3 63 99/9 160 90 126 42 96 4 66 99/9باالتر 163 93 130 50 100 7 70 99/9باالتر 170 95 133 56 103 9 73 99/9باالتر 176 96 136 62 106 12 76 پایان

51,000 تومان