علوم پایه آمار

آزمون چهار گزینه ای MCQ

صفحه 1:

صفحه 2:
آزمون چهار گزینه ای: ۴/160 مار نم ات تن

صفحه 3:
تعریف مفاهیم اندازه گیری ‎Measurment‏ ‏ارزیابی یاسنجش ‎Assessment‏ ‏ارزشیابی ‎Evaluation‏ ‏1 ۳

صفحه 4:
اندازه گیری ‎Measurment‏ **اطلاق یک برچسب عددی به یک ویژگی ۰ صفت یا مفهوم به گونه ای که آن عدد درجه ای از آن صفت یا ویژگی را که شخص از آن برخورد است را نشان دهد. فيز تمن اسه مفاهیم: |- عینی(قد و وزن) ۲- ذهنی( هوش. یادگیری) مثال :ا گر گفته شود على از احمدباهوشتر است اندازه گیری صورت نگرفته است امّااگر گفته شود هوشبهر علی ۱۲۰ولی هوشبهراحمد ۱۰ می باشد نشان می دهد فرد چقدر از ویژگی برخوردار است. a VY

صفحه 5:
ارزیابی یا سنجش ]۸۸65655۲۳6۲۱ #فرایند کودآوزی اطلاعات مورد نیاز درباره هدف خاص **انجام اندازه گیری برای رسیدن به یک هدف خاص مثال: تعیین نسبت فضای فیزیکی ‎a‏ تعداد دانشجویان( اندازه گیری) ‎ep Jette] Leal Sena‏ دانشجویان pees > Yaa

صفحه 6:
روش های که درسنجش از آنها استفاده می شود عبارتنداز -آزمون: پرسشنامه. فهرست وارسی . کارآزمایشگاهی . ا ‎i‏ ‏مصاحبه مشاهده عملکرد ورفتاردانش أموزان درموقعیتهای مختلف .

صفحه 7:
آزمودن 651109 *#*مجموعه تکالیف یا سوالهایی که به کمک لن نمونه رفتارهای معرف ویژگی یا صفت ندازه گیری می شود آزمون می گویند. روش تظاهند برای انطازه گیری تمونه ای از رفتار اسن متال: رفتارهایی که معرف هوش . خلاقیت. نگرش, انگیزش

صفحه 8:
تفاوت سنجش واندازه گیری وازمودن * سنجش از آزمودن واندازه گیری مفهوم گسترده تری دارد . * این است که هم اندازه گیری وهم آزمودن عموماًباکمیت سروکاردارند. * امّاسنجش الزاما به کمیت منحصر نمی شود به سخن دیگر زمانی که اندازه گیری پا آزمودن صورت می پذیرد نتیجه به صورت اعداد یا ارقام ‎ULES‏ داده می شودنتیجه سنجش می تواندبه صورت غیر ‎PS‏ ‏(توصیفی ) گزارش, شود مثال : وقتی که به کمک یک آزمون ریاضی ياد كيرى يكد دانش آموز مشخص می شود نتیجه آن درقالب یک نمره که جنبه کمّی دارد تعیین می شود اما می توان رفتاراجتماعی یک دانش آموزرادرکلاس درس باعنوانهای پر خاشگر-سازگار ومانند اینها توصیف کرد که جنبه کیفی دارند.

صفحه 9:
SS Evaluation ‏ارزشیابی‎ * فرایند نظام مند جمع آوری اطلاعات به منظور دستیابی به یک ‎cw! Value judgment, .;,) o5la3‏ ** ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارت است از سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتلیج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده ** دو اقدام اساس: ۱ -تعیین اهداف آموزشی ۲- سنجش عملکرد یادگیرندگان ** مبنای قضاوت بصورت شهودی بوسیله فرد ارزیاب pees > Yaa

صفحه 10:
گيري * با اندازه گیری و سنجش میتوان میزان قابلیت خاصی را در هر فرد تعیین کرد ولی لزوما به قضاوت در باره آن * ولی در ارزشیابی نوعی ارزش گذاری و داوری ارزشی انجام می شود. مار نم ات تن

صفحه 11:
فرایند نظام مند جمع آوری اطلاعات به منظور دستیابی به یک قضاوت ‎Value judgmentwijyl‏ بر اساس Minimal ‏استانداردهای تعیین شده از قبل بر اساس‎ .cuwlacceptable level or Social acceptable level

صفحه 12:
of a

صفحه 13:
چگونه یک ابزار مناسب برای آزمون را انتخاب کنیم ‎?What should be assessed -1‏ ‎?Why assess -2‏ ‎?Ils the assessment instrument valid -3‏ Is the assessment instrument -4 ?Reliable 25 the assessment method feasible -5 pees > Yaa

صفحه 14:
?What should be assessed ۶ سنجه های پیامد ۸۹55۱۴ ۱۲۲ ‎OUT‏ ‏۶ ۱-دانش ۱۲۱۵۷۷۱۵۵096 ‎٠‏ ۲-مهارت اا5 ° ۳- نگرش ۸۵۱06

صفحه 15:
۲ ‘formance assessment pationt, ‏وم‎ ndercover Sp D e jompetence Assessment Show How ‘PServation, OSCE, SP ‏لد‎ ۱۱۵۱ Based Test nour PMP, Eassay, oral 5 How Test of Knowledg 2, Knows

صفحه 16:
?Why assess -2 summative Evaluation -1 سرت ارزشی در مورد دانشجو در پایان یک کورس یا دوره آموزشی که به نوعی منجر به تصمیم گیری بلی- خیر می شود. ‎Formative Evaluation -y‏ ارزشیابی سازنده که قرار نیست در مورد دانشجو تصمیم گیری شود a VY

صفحه 17:
?Is the assessment instrument valid -3 * آیا این آزمون همان چیزی را که مدنظر ما است می سنجد؟ * ممکن است یک امتحان خاص برای یک منظور مناسب باشد و برای یک منظور دیگر خیر مثلا ۷16264 برای اندازه گیری دانش مناسب ولی برای سنجش رفتار حرفه ای مناسب نیست. eee ee Yaa

صفحه 18:
Is the assessment instrument -4 ?Reliable آيا آزمون از پایایی کافی برخوردار است. اگر اين تست را فردا هم برگزار کنیم باز هم می گویم این فرد خوب است. بحث تکرار پذیری یک ‎eeu‏ است. مار نم ات تن

صفحه 19:
‎?Ils the assessment method feasible -5‏ لحك تكان دور ااسف. سوالات در این راستا: ۱- چقدر طول می کشد می خواهیم این امتحان را برگزار کنیم ۲- چقدر زمان برای طراحی سوالات و اجراء آن لازم است. ۳- نتایج چقدر طول می کشد تا تصحیح شود. ۴- آیا آزمون هزینه ازبخش است. ‎eee ee Yaa

صفحه 20:
5- نیروی انسانی. فضای فیزیکی مورد نیاز ۶- طراحی و سازماندهی چنین آزمونی امکان پذیر است؟ ۷- آیا فیدبک مناسب را می توان به دانشجو داد. ۸یا آزمون باعث تحریک انگیزه دانشجو می شود.

صفحه 21:
اف

آزمون چهار گزینه ایMCQ : تعریف مفاهیم اندازه گیری ارزیاب ی یاسنجش ‏Assessment ارزشیابی ‏Measurment ‏Evaluation اندازه گیری Measurment ‏اطالق یک برچسب عددی به یک ویژگی ،صفت یا مفهوم به گونه ای که آن عدد درجه ای از آن صفت یا ویژگی را که شخص از آن برخورد است را نشان دهد. ‏همواره کمی است. مفاهیم :ا -عینی(قد و وزن) -2ذهنی( هوش ،یادگیری) مثال :اگرگفته شود علی از احمدباهوشتر است اندازه گیری صورت نگرفته است ا ّمااگر گفته شود هوشبهر علی 120ولی هوشبهراحمد 110می باشد نشان می دهد فرد چقدر از ویژگی برخوردار است. ارزیابی یا سنجشAssessment ‏فرایند گردآوری اطالعات مورد نیاز درباره هدف خاص ‏انجام اندازه گیری برای رسیدن به یک هدف خاص مثال :تعیی ن نس بت فضای فیزیک ی به تعداد دانشجویان( اندازه گیری) برای مناسب شدن شرایط آموزش تعیین فضای فیزیکی به تعداد دانشجویان • روش های که درسنجش ازآنها استفاده می شود عبارتنداز آزمون ،پرسشنامه ،فهرست وارسی ،کارآزمایشگاهی ،پروژ ه تحقیقات ی ،امتحان شفاه ی ،تکلی ف درس ی- مص احبه-مشاهده عملکرد ورفتاردانش آموزان درموقعیتهای مختلف . آزمودنTesting ‏مجموع ه تکالی ف ی ا س والهایی ک ه ب ه کم ک آ ن نمونه رفتارهای معرف ویژگی یا صفت ندازه گیری می شود آزمون می گویند. روش نظامند برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار است. مثال :رفتارهایی که معرف هوش ،خالقیت ،نگرش ،انگیزش تفاوت سنجش واندازه گیری وآزمودن • سنجش از آزمودن واندازه گیری مفهوم گسترده تری دارد . • این است که هم اندازه گیری وهم آزمودن عموم ًا باکمیت سروکاردارند. • امًامازلا شجنس اّ به کمیت منحصر نمی شود به سخن دیگر زمانی که اندازه گیری ی ا آزمودن ص ورت م ی پذیرد نتیج ه ب ه ص ورت اعداد یا ارقام نشان داده می شودنتیجه سنجش می تواندبه صورت غیر ک ّمی (توصیفی ) گزارش شود مثال :وقتی که به کمک یک آزمون ریاضی یادگیری یک دانش آموز مشخص می شود نتیجه آن درقالب یک نمره که جنبه ک ّمی دارد تعیین می شود اما می توان رفتاراجتماعی یک دانش آموزرادرکالس درس باعنوانهای پ ر خاشگر-س ازگار ومانن د اینها توصیف کرد که جنبه کیفی دارند. ارزشیابیEvaluation فرایند نظام مند جمع آوری اطالعات به منظور دستیابی به یک قضاوت ارزشی Value judgmentاست. ارزشیاب ی پیشرف ت تحص یلی عبارت اس ت از سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده دو اقدام اساس– 1 :تعیین اهداف آموزشی -2سنجش عملکرد یادگیرندگان مبنای قضاوت بصورت شهودی بوسیله فرد ارزیاب تفاوت ارزشيابي ،سنجش و اندازه گيري • با اندازه گيري و سنجش ميتوان ميزان قابليت خاصي را در هر فرد تعيين كرد ولي لزوم ًا به قضاوت در باره آن شخص نمي انجامد. • ولي در ارزشيابي نوعي ارزش گذاري و داوري ارزشي انجام مي شود. ممیزی Audit فراین2د نظام من2د جم2ع آوری اطالعات ب2ه منظور دس2تیابی به بر اساس ی22ک قضاوت ارزشیValue judgment اس2تانداردهای تعیی2ن شده از قب2ل بر اساس Minimal ‏acceptable level or Social acceptable levelاست. • شاخص های یک آزمون مناسب چگونه یک ابزار مناسب برای آزمون را انتخاب کنیم ?What should be assessed -1 ?Why assess -2 ?Is the assessment instrument valid -3 Is the assessment instrument -4 ?Reliable ?Is the assessment method feasible -5 ?What should be assessed OUT PUT MASSURE • سنجه های پیامد Knowledge دانش-1 • Skill مهارت-2 • Attitude نگرش-3 • Miller- Vander Veluten هرم ارزشیابی Performance assessment pationt, video,logs, ndercover Sp Dos e Competence Assessment Show HowObservation, OSCE, SP P Know s Test of How Clinical Based Test PMP, Eassay, oral EMI, SAQ, Knows Test of Knowledg MCQ , ?Why assess -2 ‏summative Evaluation -1 قضاوت ارزش ی در مورد دانشج و در پایان ی ک کورس یا دوره آموزشی که به نوعی منجر به تصمیم گیری بلی -خیر می شود. ‏Formative Evaluation -2 ارزشیابی سازنده که قرار نیست در مورد دانشجو تصمیم گیری شود ?Is the assessment instrument valid -3 • آیا این آزمون همان چیزی را که مدنظر ما است می سنجد؟ • ممکن است یک امتحان خاص برای یک منظور مناسب باشد و برای یک منظور دیگر خیر مثال MCQبرای اندازه گیری دانش مناسب ولی برای سنجش رفتار حرفه ای مناسب نیست. Is the assessment instrument -4 ?Reliable آیا آزمون از پایایی کافی برخوردار است. اگ2ر ای2ن تس2ت را فردا ه2م برگزار کنی2م باز ه2م می گویم این فرد خوب است. بحث تکرار پذیری یک آزمون است. ?Is the assessment method feasible -5 آیا آزمون امکان پذیر است. سواالت در این راستا: -1چقدر طول می کشد می خواهیم این امتحان را برگزار کنیم -2چقدر زمان برای طراحی سواالت و اجراء آن الزم است. -3نتایج چقدر طول می کشد تا تصحیح شود. -4آیا آزمون هزینه اثزبخش است. -5نیروی انسانی ،فضای فیزیکی مورد نیاز -6طراحی و سازماندهی چنین آزمونی امکان پذیر است؟ -7آیا فیدبک مناسب را می توان به دانشجو داد. -8آیا آزمون باعث تحریک انگیزه دانشجو می شود.

51,000 تومان