صفحه 1:
الرحمن الرحيم
صفحه 2:
۲۳ 0 نام
Preview OEE W-F-T
9 [emery emer
ارلیه دهنکگان تلود حسین بر
صفحه 3:
معرفی آسلنسور و اجلی آن
525 یدیولیک
۳
* حتليل هلى لجرليى
افد ةف ةوفه
صفحه 4:
معرفی آسلنسور و اجزلی آن:
pee a errr rete
سب نا Ed
کابل متحرک تابلوى كنترا ل آسانسور
جهت نما ۳
pera سیستم محرکه
مت كاورئر
را سیم ب
rrr ev ipe erg Nery)
سیستم محرکه ی در
کابین
پاراشوت
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
|
بیل یلهنمای کابین
۱۳
صفحه 8:
Seer ا
0 See Ber ced Tele t CoE ee
5-5
ا ا كت Baa
110100101007
[۱ One rel ited
Peta eer) لك
P<ea sa ese]
Peer RCC Serre CICS ECSU AUS RUS Sood
ONSITE Mer rena pee cron
Oe Rene ee ee Use ne ite
صفحه 9:
تنوع در نحوه ی لستقرلر و لتتقلل نیرو به کابین:
روش مستقیم
مستقیما به کابین متصل شده سرعت و مقدار حرکت
Se و
|۱۳ eee |
ie — ROG OTNG Ptr TOPIC و
| 5 5
ب- مستقيم مركزى
جک مستقیما زیر کابین متصل می گردد.
روش غير مستقيم
ل ل ل eS م
يولى از طريق جند سيم بكسل كه يك سر آتها به 2
کابین و سر دیگر به کف چاله مهار گردیده باعث
ن مى شود. ولذا بديهى است كه مقدار
0000 Se on Berne
eS ا
Ce ade Seed Ml eee UE
ns ce COs Coke res Recs Ted
سبستم پاراشوت نیز استفاده می شود. در این روش
0511000
صفحه 10:
1 ۳
موارد استفاده
(۹
۳39 ast nes eC )e at Tet)
SIC CS ee ew را
SUB rere Soe) ced one a eS
تریپلکس و بالاتر
[1
۱
۳
2 آسانسور های پانوراما با سیستم هیدرولیک
BR Sen heer ete Bere eS er Te eS LB ent Sire eee
PU rey red SB ery De ae et See Bree Tey verre Ese <i sere’ Se)
نت
| ee TU Nay
آسانسور های پانوراما با سیستم کششی
۳ فاده "از سیستم کششی را
ren 0 كيعه تعايان هن كمد Teen A TC Caer acy] 00
ا ا ا ا ال ا |
صفحه 11:
صفحه 12:
55-0
بالاسرى كف بالا ترين توقف تا زير سقف جاه
آسانسور
fred Coe Tort Pei done
مكانيكى واقع در
قسمت زیرین یا بالای چهارچوپ (یوک) کابین ی ۱
ازنه ی تعادل با وظیفه ی توقف کردن ور
0
شير اطمينان شير هيدروليكى با وظيفه ى جلوكيرى
از سقوط يا افزايش سرعت كابين در آسانسورهاى
هیدرولیک
كابين جزئى از آسانسور كه مسافر يا بار يا هر دو ار
200
صفحه 13:
صفحه 14:
۱
010
ا ا ل RT
شده
1
PON ey rT ee Tere ee Serer cir Terre ere errr
ot
di
S94 0 pao
lee et a
einer ااا لل pete eee
ها كه مقدار قابل متاحظة اى است به يك سمت فلكهى كشش منتقل ميشود و مشكلاتى
55
Re ee see eee ree See eae Saeed
Preah nw mre ect re ees iat ot rens] er Bees erase
a
يوك كابين به تير يايين وزنهى تعادل متصل ميشود كه اضافه وزن به وجود آهده توسط
شنم كص عفدنت سسا تتم كنس تت
55157111 10 ad
صفحه 15:
ام با
فضايى براى قرار كيرى موتور كير بكس
ncry 0 0000
تابلو كنترل آسانسور
مجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت با وظیفه
وا
کنترل کننده مکانیکی سرعت (گاورنر) وسیله ی مکانیکی
ل لا ل
ی قطع کردن برق موتور آسانسور و
0۳[
صفحه 16:
قلاب جابه جایی تجهیزات قلابی که
جهت جا به جایی
جهيزات در مركز جاه آسانسور زير
سقف موتور خانه
تعبيه مى شود
00 a Secs a]
مقطع سه پری برای
How Ro Le ter)
|
صفحه 17:
۱
end را
ظرفیت آسانسور
صفحه 18:
ا: ۸6"
صفحه 19:
ا ا اك
ene err cee
ad
ed Rene eRe RO SOREL Resor
برق: كابين را
tes ee Ee Tee) ل
سوئيج هاء بعدى
عمل می نماید.
صفحه 20:
انواع آسانسور پله
STAIRLIFT
صفحه 21:
صفحه 22:
انواع ضربه گیر ها
ضربه گیر لاستیکی تا سرعت ۱ متر برثانیه
eC ee ee Le eae ee)
ضربه كير هيدروليك براى هر سرعتى
شربه گیرمیدرولیک
ceed ا ار
۱ MU TCs sce
= ا لت
200100000
صفحه 23:
وا ل
6
له
صفحه 24:
صفحه 25:
مراحل. اجرا:
* مرحله ی فونداسیون چاهک: آسانسور
eae aCe Cot *
Oe ere er ro ae
Urey ere Peer ECE Cer)
۱ ا TUE Soe)
صفحه 26:
۳
۱
صفحه 27:
صفحه 28:
۱ nye re Ucar cry
صفحه 29:
انواع براکت و نحوه ی اتصال آن به سازه ی بتنی و فولادی
صفحه 30:
صفحه 31:
زدن دار بست براى نصب ريل ها
47
۱
صفحه 32:
مرحله ی نصبب. موتور و کلبین
كف جاهك يس از بتون ريزى
7۳۳
“
Bee aed
صفحه 33:
صفحه 34:
۱
متصل به ریل با وظیفه چرب کردن ریلها به
هنكام حركت كابين
1 65 oVLoil als
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
دتایل های اجرایی استانداردها
الزام تعبیه آسانسور در ساخنمانهای بیش از ۴ چهارطبقه (حداکثر طول
مسیر بیش از ۵
متر)
در ساختمانهای ۸ طبقه حداقل نیاز به دو دستگاه آسانسور است.
۱
ل ال ۱
سوار شدن به
ا 2011000
pom eae erm ee ey
Pe OR Tore IC CMD 0
ظرفیت آنها
لك
aT ا ا ل ل م
RCS, ل ل ee S Co)
Per (Sore eee S ACSI Le ee Fete eer
کاری و سفید کاری
۱۳۲ eee Be ed
CE ee ee ae Se ee Bee ed
قطع مدار
آسائنسور
صفحه 38:
روشنايى داخل جاه
بقیه ی چراغها با فاصله ی حد اکثر ۷ متر. با حفاظ و و
كنترل از موتورخانه وجاهك
۱
05200000
اي ل ليك
indy 0
و فضاى مناسب 00000
320-010
صفحه 39:
امام حسين(وض)
بسم الله
الرحمن الرحیم
نام درس:ساختمان2
موضوع:آسانسور
استاد:مهندس حسن پور
ارایه دهندگان:داود حسین بر
فهرست مطالب
• معرفی آسانسور و اجزای آن
• آسانسور کششی
• آسانسور هيدروليکی
• مراحل اجرا
• دتايل های اجرايی
• استاندارد ها
معرفی آسانسور و اجزای آن:
اجزای آسانسور کششی:
محافظ پا
کابل متحرک
جهت نما
در طبقه
شستی احضار طبقات
ریل راهنمای وزنه
وزنه ی تعادل
سوئيچ های حد
ضربه گير کابين
فلکه ی کششی ته چاه
ترمز
تابلوی کنترل آسانسور
فلکه ی کشش
سيستم محرکه
گاورنر
سيم بگسل
کفشک راهنمای کابين
سيستم محرکه ی در
کابين
پاراشوت
اجزای آسانسور:
هيدروليکی
کابين
یوک وکالسکه
پيستون
لوله واتصاالت
شير های هيدروليک
ریل راهنمای کابين
تانک ،پمپ ،موتور
سيلندر
مزايای آسانسورهای هيدروليکی:
1هزینه اوليه تجهيزات و تعمير و نگهداری آن به ميزان چشمگيری کمتراست.
2بهره برداری مؤثر تر از فضای ساختمان 3کاربرد در ظرفيت های باال 4-پایين آمدن بدون مصرف انرژی
محدودیت های آسانسور های هيدروليکی
1سرعت و ارتفاع کم
2حفر زمين برای جای گذاری جک در سيستم های مستقيم 3توليد حرارت به هنگام پایين آمدن 4-مصرف انرژی به دليل نداشتن وزنه تعادل
تنوع در نحوه ی استقرار و انتقال نيرو به کابين:
روش مستقيم
مستقيما به کابين متصل شده سرعت و مقدار حرکت
جک همواره با حرکت کابين برابر است.
الف -مستقيم کناری
جک مستقيما به کنار یوک باالی کابين متصل ميگردد
ب -مستقيم مرکزی
جک مستقيما زیر کابين متصل می گردد.
روش غير مستقيم
در این روش پيستون باعث حرکت یک پولی می شود.این
پولی از طریق چند سيم بکسل که یک سر آنها به
کابين و سر دیگر به کف چاله مهار گردیده باعث
حرکت کابين می شود .ولذا بدیهی است که مقدار
حرکت کابين دو برابر حرکت پيستون است( .سرعت
و حرکت کابين دو برابر روش مستقيم) به همين دليل
این روش به سيستم 1:2معروف گردیده .به لحاظ
حفظ استانداردهای ایمنی عالوه بر شير اشمنی از
سيستم پاراشوت نيز استفاده می شود .در این روش
همواره جک کنار کابين است.
آسانسور های پانوراما (نمادار)
موارد استفاده
در نمای ساختمانهای با ارتفاع متوسط (مانند
مجتمعهای تجاری ،رستورانها و )...
در داخل فروشگاههای زنجيره ای چند طبقه
در داخل ساختمانهای مسکونی بسيار لوکس،
تریپلکس و باالتر
در هتلها و مکانهای لوکس مانند تاالرها
در سایر ساختمانهایی که آسانسور در نما در نظر
گرفته شده است.
آسانسور های پانوراما با سيستم هيدروليک
در آسانسورهای پانوراما همواره سعی ميگردد تا تجهيزات مکانيکی و برقی در
معرض دید قرار نگيرند که در سيستم های هيدروليک به دليل عدم نياز به سيم بکسل و
وزنه
ی تعادل زیبایی بيشتری در آسانسور وجود دارد.
آسانسور های پانوراما با سيستم کششی
محدودیتهای سيستم هيدروليک در ارتفاع و سرعت ،لزوم استفاده از سيستم کششی را
در ساختمانهای بيش از 4یا 5طبقه نمایان می کند .اگر چه سيستمهای کششی دارای سيم
بکسل و وزنه تعادل هستند ولی با انجام ترفندهای تجهيزات مکانيکی و برقی کمتر به چشم
تعاريف
باالسری کف باال ترین توقف تا زیر سقف چاه
آسانسور
سيستم ترمز ايمنی (سيستم پاراشوت) سيستم
مکانيکی واقع در
قسمت زیرین یا باالی چهارچوپ (یوک) کابين ی ا
وزنه ی تعادل با وظيفه ی توقف کردن کابين یا وزنه
ی تعادل در صورت افزایش غير عادی سرعت
چاهک فاصله ی قائم بين پایين ترین توقف تا کف چاه
آسانسور
شير اطمينان شير هيدروليکی با وظيفه ی جلوگيری
از سقوط یا افزایش سرعت کابين در آسانسورهای
هيدروليک
کابين جزئی از آسانسور که مسافر یا بار یا هر دو ار
در خود جای ميدهد.
نگهدارنده ی ريلها متصل کننده ی ریل ها به سازه و دیواره ی
چاه آسانسور
کليد آتش نشان کليدی که در مواقع ضروری توسط آتش نشان (راهبر داخل کابين) فعال
شده
تا کارایی آسانسور با حذف توقف های غير ضروری بيشتر شود.
يوک کابين قاب نگهدارنده که کف کابين ،ترمز های ایمنی ،کفشک ها و سيم بگسل ها به
آن
متصل می شود.
سيم بگسل جبران
درساختمانهای مرتفع وقتی کابين در باال یا پایين طبقه قرار می گيرد مجموع وزن سيم بکسل
ها که مقدار قابل مالحظه ای است به یک سمت فلکه ی کشش منتقل ميشود و مشکالتی
مانند
سر خوردن روی فلکه ی کشش ،گرم کردن موتور ،مصرف انرژی زیاد را به وجود می
آورد .برای جلوگيری از این موارد سيم بگسل یا زنجيری هم وزن سيم بگسل ها ،از تير
پایين
یوک کابين به تير پایين وزنه ی تعادل متصل ميشود ،که اضافه وزن به وجود آمده توسط
سيم
بگسل ها را جبران می نماید.
موتور خانه
فضایی برای قرار گيری موتور گير بکس
و تابلوی کنترل با ابعاد استاندارد
تابلو کنترل آسانسور
مجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت با وظيفه
ی کنترل حرکت کابين و پاسخگویی به احضار
کنترل کننده مکانيکی سرعت (گاورنر) وسيله ی مکانيکی
وصل به سيستم پاراشوت کابين یا وزنه ی تعادل از طریق
سيم
بکسل یا زنجير ،با وظيفه ی قطع کردن برق موتور آسانسور و
فعال کردن سيستم ترمز ایمنی در موقع افزایش سرعت
قالب جابه جايی تجهيزات قالبی که
جهت جا به جایی
تجهيزات در مرکز چاه آسانسور زیر
سقف موتور خانه
تعبيه می شود
ريلهای راهنما اجزای فلزی با
مقطع سه پری برای
هدليت کابين یا وزنه ی تعادل
فلکه کششی ته چاه
نيرو محرکه
وزنه ی تعادل برای متعادل کردن وزن
کابين و بخشی از
ظرفيت آسانسور
سيستم محرکه در
کفشک راهنمای کابين
محافظ پا
کابل متحرک
سوئيچ های حد شامل سه سوئيچ متوالی در باالی چاه
آسانسور که در شستی احضار
طبقات
صورت متوقف نشدن کابين در باال ترین طبقه با قطع
برق ،کابين را
متوقف کرده و در صورت عمل نکردن هر یک از
سوئيچ ها ،بعدی
عمل می نماید.
شستی احضار
در طبقات
ضربه گير (بافر) وسيله ای ارتجاعی برای جلوگيری
از اصابت کنترل نشده کابين و یا وزنه ی تعادل به
کف چاهک
انواع ضربه گير ها
ضربه گير الستيکی تا سرعت 1متر برثانيه
1متر بر ثانيه /ضربه گير فنر حلقوی تا سرعت 6
ضربه گير هيدروليک برای هر سرعتی
سيستم اضافه بار يا سيستم اور لود در زير کابين
حسگری برای جلوگيری از اضافه بار .اعالم کننده خبر
و جلو گيری کننده از حرکت
آسانسور تا تخليه بار اضافی
سيم اتصال به
زمين
جعبه تقسيم طبقات
کليد قارچی يا کليد توقف چاه
تعادل
فضای حرکت کابين و وزنه ی
روشنايی چاه
زير کابين
مراحل اجرا:
• مرحله ی فونداسيون چاهک آسانسور
• مرحله ی آهن کشی
• مرحله ی قرار دادن در و ریل
• مرحله ی نصب موتور و کابين
مرحله ی فونداسيون چاهک آسانسور
مرحله ی آهن کشی
چاهک آسانسور قبل از بتون ريزی
اتصال تير آهن اطرا ف چاه به کف طبقات در ساختمان اسکلت
بتنی
اتصال کالف افقی به تير آهن اطراف چاه
اتصال دو تير آهن به هم
قالب جابجايی موتور در سقف موتور خانه
موتورخانه و اتصاالت تير آهن سقف چاهک
انواع براکت و نحوه ی اتصال آن به سازه ی بتنی و فوالدی
زدن دار بست برای نصب ريل ها
نحوه ی اتصال ريل ها به يکديگر
نمای بيرونی چاه آسانسور
مرحله ی نصب موتور و کابين
کف چاهک پس از بتون ريزی
سقف چاهک پس از بتون
ريزی
اتصال سيم بکسل به کابيناتصال سيم بکسل به ورنه
روش
نصب بستهای سيم
بگسل
محفظه روغن
متصل به ریل با وظيفه چرب کردن ریلها به
هنکام حرکت کابين
کليه اتصاالت برق آسانسور
قرار گيری موتور
محرکه روی سقف چاهک
اتصاالت در طبقات به کف
نازک کاری
دتايل های اجرايی استانداردها
الزام تعبيه آسانسور در ساخنمانهای بيش از 4چهارطبقه (حداکثر طول
مسير بيش از 5
متر )
در ساختمانهای 8طبقه حداقل نياز به دو دستگاه آسانسور است.
قرارگيری آسانسور در مرکز یا مراکز حرکتی و ترافيکی ساختمان
حداکثر فاصله ی پياده روی از در ورودی ساختمان یا در آپارتمانها برای
سوار شدن به
آسانسور ها در هر طبقه 45متر است
سازه ها و ديوار و سقف چاه آسانسو
سقف چاه آسانسور :تحمل کننده ی کل بارهای قطعات ثابت و معلق +
ظرفيت آنها
محاسبه و طراحی سازه و سقف چاه
پرکردن برجستگيهای داخلی چاه با زاویه ی 60درجه ،عدم
وجود برجستگی یا فرورفتگی در سمت ورودی طبقات
پوشاندن سطح داخلی دیوارها (پرکردن خلل و فرج) :سيمان
کاری و سفيد کاری
عدم عبور هر گونه لوله ،کابل ،سيم و تجهيزات
جدا بودن مدار پریز ها و چراغهای داخل چاه از مدار آسانسور در صورت
قطع مدار
آسانسور
روشنايی داخل چاه
بقيه ی چراغها با فاصله ی حد اکثر 7متر ،با حفاظ و و
قابليت کنترل از موتورخانه وچاهک
نصب دو عدد چراغ به فاصله ی 50سانتيمتر از باال
ترین و پایين ترین نقطه چاه
موتورخانه :بهترین جا برای موتور خانه باالی چاه
آسانسور است دارای امکان جا دادن
تجهيزات و فضای مناسب جهت تردد ایمن افارد مجاز و
تعميارت احتمالی
نیاز مردم به شما نعمت
خداست بر شما...
از این نعمت خشته نشوید!
امام حسین(رض)