صفحه 1:
3 ‏ل‎ er Nene که عملا ساخته شد كار “اليشا كراواتيس“ اهل ee Se eer Se) ۳ 9 ‏اين ۳۳۹۹ دستگاه‎ 2000 0 ‏خطر دنيا بوجود آمد.‎

صفحه 2:
: os آسانسور به صورت امروزى در حدود 50 سال بيش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به يى شركت سوئيسى مى باشد 0 ‎Ca mover etc) setter Ey aeepe|‏ 20000 اين زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه ‎ere] poise)‏ 0[ ۳ در سال 1350 در شهر صنعتى البرز قزوين تحت ليسانس يى شركت سوئيسى بنا كرديد

صفحه 3:
= 0 ‏ا‎ ‎PEC Ss OO ST heey OS / 0

صفحه 4:
| آسانسوري است كه حركت ات | بکسل وشیار فلکه کشش .به 6 چرخش آن توسط ‎srrnny‏ ا 00 W140N geared machine

صفحه 5:

صفحه 6:
0-آسان سور هیدرولیکی در این نوع آسان سورعامل حركت كابين سيلندر وييستون ‎Ce eee‏ است وزنه تعادل نیز داشته باشد ومعمولا برای ارتفاع های کم و سرعتهای کم کاربرد دارد.

صفحه 7:
0-آسان سور هیدرولیکی در این نوع آسان سورعامل حركت كابين سيلندر وييستون ‎Ce eee‏ است وزنه تعادل نیز داشته باشد ومعمولا برای ارتفاع های کم و سرعتهای کم کاربرد دارد.

صفحه 8:

صفحه 9:
252559

صفحه 10:
200 سانترال(وسط بازشو) أكار دئوني كل 1-5-3 اجزاى ‎spl‏ لولايي

صفحه 11:

صفحه 12:
ضربه كير (باقر ): وسيلداى ار Sees

صفحه 13:
سیستم های فراخوانی آسانسور :نحوه پاسخ به احضار مسافرین در آسانسور ‎ent Se ae eee oes ete Sta nena)‏ فراخوانی به شرح زیر میباشد.

صفحه 14:

صفحه 15:
“ جزنی.از. آسانسورانتتتاگه مسافر بار یا هر دو را درخود جای میدهد و دارای قسمتهای زیر می باشد کابین دو درب كا بينى است كه دو درب دارد درصورتى كه اين دو درب در دو ضلع روبرو باشند كابين و در صورتی که در دوضلع 9 نامیده میشوند.

صفحه 16:
RS 0000000 een e COC OSES rye (one De eos Bren ny ROG a Pre cree Tenn TE eee Tee فرمان قطع برق موتور آسانسور سیستم ترمز ایمنی را فعال نمایید. سس ‎Sass eres Tee Tc)‏ 1 [۱ Sey EOC eae SeC Te Dre - نكهدارنده ريلها . وزنه تعادل . يوك كابين مومس

صفحه 17:
۱-۴-۲-۵ جانمایی آسانسور(ها)؛ طراح باید محل صحیح قرارگیری آسانسور(ها) در ینک ین و هدایت آنها به سسمت آسانسورزها) را پس از مشخص شدن تعداد و ظرفیت آسانسور(ها) طراح باید با توجه به موارد زیر مکان صحیح قرارگیری آسانسور(ها) را تعبین تماید: ۱-۱-۴-۲-۵ آسانسور(ها) باید در مرکز یا مراکز حرکتی و ترافیکی ساختماز نسو راکز حرکتی و ترافیکی بطوریکه با کمترین حركت و جابجایی مسافر ی بار. بتوان از نقاط مختلسف ساختمان به آنها دسترسی پیدا نمود. ۲-۱-۴-۲-۱۵ حداکثر فاصله پیاده روی از در ورودی ساختمان يا در آپارتمانسها برای سوار شدن به آسانسور(ها) در هر طبقه ۴۵ متر می‌باشد. Sees

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
1-۳-۳-۲-۱۵ دیوارهها و تیفههایپوشانده چاه آسانسورها اد از مصالح تقوم در یار آتش اعت) ساخته شوند و در اثر حرارت, گاز و دود خطرناک از آنها متصاعد تشود. ۵(-۲-۴-۲-۲ کل ارهای استاتیک و دینامیک قطعات تابت و تجهیزات معلق آسانسوراها) بعلاوه طرفیت آن بر سقف چاه آسانسور وارد می‌شود. لذا نیروهای واردهبه ین بسقظ, سای محاسنبه هو مر طراصی سازء و سفق چاه ملخوط گر ۴-۳-۳-۲-۱۵ هنگام عملکرد اضطراری ترمز ایعنی. مجموع وزن کابین خسالی بعلاوه ۱/۲۵ برابر ظرفیت با سوعتی حداقل ۱۱۵ بربر سرت نامی و شتاب منقی متتاسب با نوع ترمز ایمنی روی ریلهای راهتمامتوقف می‌گردد. هر چمند که عمدهنیروبه ریلسهای راعنسا وارد میشود. ولیبه دلیل اتصال آنها به سازه و وجود نیروهای ‎alle‏ سازه آسانسور نیز باید قندرت تحسل ن نیروها را داشته باشد. ذا تثر این تیروها باید در محاسیات سازه منظور کردد. ۴-۳-۳-۲-۱۵ درکایشیهای دارای در. مسطح داخلسی دینور(هنای) چاه آسانسوردرسسمت. ورودی(های) كابين بايد صاف و بدون برجستكى ويا فرورفتكى باشد. ودرصورت وود این برجستگی طبق شکل (۴-۳-۳-۲-۱۵) بیدا زویه ۶۰ درجه نسبت به سطح افق یوشانده شود. ۵-۳-۳-۲-۱۵ سطح داخلی دنواره چاه آسانسور در سعت ورودی طبقسات کابیشهای دون رب بايد كاملا صاف و بدون برچستگی با فرورفتگی باشد. ۳ سطی داخلی دیواره‌های چاه ‎as Lay pital‏ منانسپ زنه گوددهاق پوشانده شوند که کمترین خلل و فرج را درا باشد (سیمانکاری صاف با سفیدکاری) ۷-۳-۷ چاه ای منحصا بای آسانسور اشد.نصب و عبور هر كونه لولم ‎SAS‏ سیم و تجپیرات دیگر در چا آسانسو,بجز سیم کشی و وهای برقمربوط به سیستم روشنایی چاه اخل چاه آساتسور,معنوع انست.

صفحه 22:
252559

صفحه 23:
۱-۷-۳-۲-۱۵ حداقل ارتفا ۲-۷-۳-۲-۱۵ درهای طبقات باید پس بصورت کاملاً شاقول نصب شوند و هیچ‌گونه شکاف یا جای ۳-۷-۳-۲-۱۵ نصب هرکونه در اضافه بجز درهای مخصوص طبقا ممنوع میباشد. ۴-۷-۳-۴-۱۵ درآسانسورهایی که فاصله پین دو طبقه متوالی آن پیش از۱۱ متر باشسد ینک بايددر محل مناسب در نظر كرفته شود بطوریکه فاصله آنها حداکثر ۱۱ متر باشد. Sees

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
در سال 1859 ‎er‏ ۱۳ .آمریکایی اخ

صفحه 27:
رن Boca peg ee sees SION FP CE EC POR AO كه نسبت به آسانسور حجم جا بجاى مسافر بيشترى را دارد و دراماكن عمومى نظیر فرودگاه مترو پایانه و... کاربرد دارد ا : زاویه شیب پله برقی بین 900/8 میباشد. 0 PCO RCS SE BEY ‏ل ال‎ a جنس آنها از آلومنیم با سطح یار دار در جهت حرکی است,,

صفحه 28:

صفحه 29:
دستگیره: دسنگیره ای از جنس لاستیک با الیاف مخصوص می با شدگ که متحرک بوده سرعت ان با سرعت حرکت پله یکسان میباشد. ازاويه شيب: حدلكثر زاويه اى است كه يله يا تسمه نسبت به سطح افق می سازد سرعت نامی: سرعت خطی در جهت حرکت پله یا تسمه در هنگامی ‎PoE ek ese es‏ الل اا ‎[gre APP C SPP‏ ‎ee ree i Eee sre ceed‏ ۳ جلوگیری میکند

صفحه 30:

صفحه 31:
252559

صفحه 32:

صفحه 33:
‎٩-۴-۳-۵‏ زاویه شیب :زا ‎ ‎252559

صفحه 34:
252559

صفحه 35:
۱-۷-۳-۵ پله‌برقی باید قابلیت حرکت در حو جهت پایین و بالا را درا باشد. تعویض جسهت. حرعت یسی از تئیه کامل افراد بعینده تکتسین مقیم و مسئول پلهبرقی می‌باشد: جت حرعست فباید توستط مساخرین قابل تعییر باشد. هس لت پایی حذا تم دنز لد متفر مرمع م خرمزت ‎Sea at Ne Soa‏ ۳-۷-۳-۱۵ تردههای پله‌برقی باید در دو طلرف یله وجود داشته یاشتد جنس دیوارهای آنسها معمولا غلز است در صورتیکه جنس این دیوارها شیشه باشد باید از توع ضيشه ایمنی با معاوه معانیکی کافی و حداقل ۶ میلی‌متر ضخامت باشد ۳-۷-۴-۹۵-] ترده‌های هر دو طظرف پاید: یسن از رسیدن به سطقح آفالسی طبقصات حداصل + دنو اه نی ۴-۷-۳-۱ شانهتابت غلزی قابل تتنئيم. با دنداله‌های متتاسب با شکل دندانسه‌های پلسه با ۵-۷-۳-۵ دستگیره ری برده‌های دورف یله باید متضوک و هم جهت سرکت هل نومه وز سرعت حوعت آن با سرحت حرعت هله با تولرانس حداکتر ۲ 2 دوضد برابر باشد 2-۷-۴-۵ فاصله ‎Got‏ کناره‌های خارچی دستگیره و دیسواره يسا صائع اطسواف (در سورت ۷-۷-۳-۵ فاصته بین لها و با فاصله پین ‎ar BL al‏ بیسض از ۵

صفحه 36:
: منابع 0 cous slp ab g bjgwilul ylislu بركى ا ا ل ل ل 0 *اینترنت مومس

تاریخچه آسانسور: نخستین آسانسور در سال 1853که عمال ساخته شد کار “الیشا گراواتیس“ اهل نیويورک بود.وقتی که وی به این آسانسور دستگاه اطمینان را اضافه کرد نخستین آسانسور بی خطر دنیا بوجود آمد. ‏www.naghsh-negar.ir تاریخچه آ سانسور در ایران ‏ آسانسور به صورت امروزی در حدود 50سال پیش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه در ایران توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سال 1350در شهر صنعتی البرز قزوین تحت لیسانس یک شرکت سوئیسی بنا گردید ‏www.naghsh-negar.ir تعریف آسانسور : وسیله ای است متشکل از کابین و معموال وزنه تعادل و اجزاء دیگر که با روشهای مختلفی مسافر(نفر) یا بار ویا هر دو را در مسیربین طبقات ساختمان جابجا میکند . ‏www.naghsh-negar.ir انواع آسانسور: -1آسانسور کششی آسانسوري است که حرکت آن براثر اصطکاک بین سیم بکسل وشیار فلکه کشش .به هنگام چرخش آن توسط سیستم محرکه انجام میشود. ‏www.naghsh-negar.ir پالن آسان سورهاي کششی ‏www.naghsh-negar.ir -2آسان سورهیدرولیکی در این نوع آسان سورعامل حرکت کابین سیلندر وپیستون هیدرو لیکی است و ممکن است وزنه تعادل نیز داشته باشد ومعموال برای ارتفاع های کم و سرعتهای کم کاربرد دارد. ‏www.naghsh-negar.ir -2آسان سورهیدرولیکی در این نوع آسان سورعامل حرکت کابین سیلندر وپیستون هیدرو لیکی است و ممکن است وزنه تعادل نیز داشته باشد ومعموال برای ارتفاع های کم و سرعتهای کم کاربرد دارد. ‏www.naghsh-negar.ir پالن آسانسور هاي هيدرو ليكي ‏www.naghsh-negar.ir ویژگی آسان سورهای هیدرولیک : ‏www.naghsh-negar.ir 1 اجزاء آسانسور: 1 1:تابلوی کنترل آسان سور *آنی یا لحظه ا ی :2سیستم ترمزایمنی(پارا شوت) 2 *آنی با ضربه ای 3 *تدریجی :3چاه :4چا هک 5 تلسكوپي(یک طرف باز شو) 4 سانترال(وسط بازشو) :5درهای طبقات آكار دئوني لواليي ‏www.naghsh-negar.ir 5 :6ریل های راهنما ( ( T :7زنجیر جبران (سيم بكسل) 7 :8ضربه گیر :9شیر اطمینان 6 9 8 8 ‏www.naghsh-negar.ir انواع ضربه گیر: :1الستيكي :2فنري :3هيدروليكي ‏www.naghsh-negar.ir سیستم های فراخوانی آسانسور:نحوه پاسخ به احضار مسافرین در آسانسور با توجه به نوع کاربری ساختمان میتواند متفاوت باشد انواع مرسوم سیستمهای فراخوانی به شرح زیر میباشد. :1ساده(پوش باتن ) :2جمع کن روبه پایین(کالکتیو دان) :3جمع کن روبه باال ( کالکتیو آپ) :4جمع کن انتخابی(کالکتیو سیلکتیو) :5فراخوانی گروهی ‏www.naghsh-negar.ir سطح مفید کابین :سطح مفیدی است که برای ایستادن مسافرویا گذاستن بار به کار گرفته می شودومقداران متناسب با ظرفیت بار یا مسافر محاسبه می شود ‏www.naghsh-negar.ir کابین :جزئی از آسانسوراست که مسافر بار یا هر دو را درخود جای میدهد و دارای قسمتهای زیر می باشد کف برای ایستادن دیوارهای برای حفاظت مسافرین یا بار سقف -درب کابین دو درب: کا بینی است که دو درب دارد درصورتی که این دو درب در دو ضلع روبرو باشند کابین دو درب روبرو و در صورتی که در دوضلع مجاور باشند کابین دو درب مجاورنامیده میشوند. ‏www.naghsh-negar.ir کنترل کننده مکانیکی سرعت(گاو رنر) :وسیله است مکانیکی که از طریق سیم بکسل یا زنجیر سیستم ترمز ایمنی ( پار اشوت)کابین یا وزنه تعادل وصل است تا در موقع افزایش سرعت ازحد تعین شده قفل کرده و ضمن فرمان قطع برق موتور آسانسور سیستم ترمز ایمنی را فعال نمایید. موتور خانه :فضای که موتور گیربکس یا سیستم رانش آسانسورو تابلوی کنترل و غیره را درخودجای ميدهد. بهترین محل جا نمای موتور خانه در باالی چاه آسانسور است . -نگهدارنده ریلها .وزنه تعادل .یوگ کابین ‏www.naghsh-negar.ir :طراحی و آماده سازی محل آسانسور ‏www.naghsh-negar.ir www.naghsh-negar.ir نحوه جانمايي آسانسور بر اساس تعداد کابین : ‏www.naghsh-negar.ir www.naghsh-negar.ir سازه و دیواره هاو سقف چاه آسانسور:: ‏www.naghsh-negar.ir www.naghsh-negar.ir درهای طبقات،درها ودریچه های اضطراری و بازدید: ‏www.naghsh-negar.ir : برق اضطراری www.naghsh-negar.ir پله برقی www.naghsh-negar.ir در سال 1859توسطناتان آمیز آمریکایی اختراع پله برقی .گرديد ‏www.naghsh-negar.ir پله برقی: وسیله است جهت جا بجای افراد در طبقات غیر هم سطح می با شد که نسبت به آسانسور حجم جا بجای مسافر بیشتری را دارد و دراماکن عمومی نظیر فرودگاه مترو پایانه و ...کاربرد دارد انواع پله برقی : فلزی تسمه اینکته :زاویه شیب پله برقی بین 27تا 35میباشد. پله :قسمتی از پله برقی گفته می شود که افراد روی ان می ایستند معموال جنس آنها از آلومنیم با سطح شیار دار در جهت حرکت است. ‏www.naghsh-negar.ir :طرح کلی پله برقی www.naghsh-negar.ir دستگیره :دسنگيره ای از جنس الستیک با الیاف مخصوص می با شد که متحرک بوده سرعت ان با سرعت حرکت پله یکسان میباشد. زاویه شیب :حداکثر زاویه ای است که پله یا تسمه نسبت به سطح افق می سازد سرعت نامی :سرعت خطی در جهت حرکت پله یا تسمه در هنگامی که بار روی انها وجود ندارد شانه ثابت :قطعه ثابت در دو انتهای پله میباشد که دارای دندانه های متناسب با شیار های روی پله یا تسمه میباشد و از ورود اشیای خارجی به داخل شیار پله جلوگیری میکند ‏www.naghsh-negar.ir .  . www.naghsh-negar.ir فضای باز در ورودی و خروجی پله برقی : ‏www.naghsh-negar.ir آرایش های مختلف پله برقی ‏www.naghsh-negar.ir : زاویه شیب پله برقی www.naghsh-negar.ir ويژگیهای سازه و نحوه انتخاب پله برقی : ‏www.naghsh-negar.ir مشخصات فنی پله برقی: www.naghsh-negar.ir :منابع مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان برقی آسانسورها و پله های • سی دی تبلیغاتی شرکت الماس نگین سبالن •اینترنت ‏www.naghsh-negar.ir

62,000 تومان