صفحه 1:
== \
ay
3
۱
صفحه 2:
صفحه 3:
cou سا ار oe شكيل
al ی رام نس عم ای Dl aaa ella | cmap
توسعه اقتصادي, ۳۹۹ و اجتماعی بشري است. به عهده دارد ay
ها و زویه هاي آسفالتی که محافظ جسم راه و از عوامل اصلی تأمین
کننده امد و نید راحت و رضایت سس وبایل نقلیه می باشند. بخش
Jl ogo زد و روسازي راه را تشكيل مى دهند. از ۶
ین ور رارسا ١ .الى كموما اعتبازات مالى
هنگفتی را به خود اختصاص می دهد.
1 ل ل ae aroe
WEPrcer م ise
مار مقاوم باشد. . در اين ميان اهميت 5-007 های آسفالتی و نحوه
ar vita ety 220
.شود
صفحه 4:
ای سل ای ای لت ها ابا اک ری
بیشتر و بهتر آشنا شویم. _
BO UCN را را رسای
dulgi 9 aimSuis ager 282 Wg w YS Siw slo olSiws a jgro Srgi sla lo
iret
دوعن ار را رس سا eels ji غواهل در
ای ات ار را تا را کر
7 ا ا ا 0 200
داشته باشد.
اراد دیگری که در اسغالت مورد استفاد» کران کرد میتوان از آهک , رنگدانه های
SINC rte Par rn ا ا ا Spr)
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
۳ LG
eRe Vee. of Nees
wie et OMS S SEC ا
ناخالصى هاى آلى ( شيست , رس و...)
AS. TS ic eet
از يك جنس و كيفيت انتخاب شود.
نورد دیگر در مورد مصالح آسفالت شکستگی سنكدانه ها مى باشد
که باید دارای گوشه های تیز و شکستگی چند جبهه باشند .
.اغلب مصالح استفاده شده در کشور مصالح آهکی می باشد
صفحه 10:
‘a 4 AN
0 0
صفحه 11:
صفحه 12:
مواد سياه مصرفى در راهسازی (قیر) دارای این خاصیت اصلی می باشد که
دائه های سنگی را به یکدیگر چسبانده و به جسم یکپارچه تبدیل می کند. prt)
ا ا ا ا ا ا 0
ye rT) ل الل ال
قیر مناسب برای هر پروژه باید دقت شود. در ل دانه بندی
tet) bed Oe Pre am en] pectin BO PIR CPTE 1] DPS 6
موجود ازعوامل اصلی محسوب می شوند. 3
قيردر حالت WS به دو نوع مى باشد. اكّر قير از معدن به استخراج شود به ان
rl ol Fe Tere) 7 002
ا ا Levit) Fl Ene? FOC ea ا Ray
در پروژه های راهسازی باید از قير های نفتی استفاده شود و در صورت
ضرورت استفاده از قير طبيعى بايد نسبت اختلاط قير بايد در مشخصات فنى
.خصوصی ذکر شود
صفحه 13:
مضرف قير در راهسازى متنوع و متفاوت است. انتخاب قير مناسب
on] pent pe ا ا ا 0
شرایط جوی - جغرافیایی, وسایل اجرای کار, نوع و میزان ترافیک
بستگی دارد که در مشخصات فنی خصوصی هر پروژه تعیین می شود.
ا LO Pic y melee 1 ۹
های سطحی و اندودکاری ها و نیز تعمیر و نگهداری رویه های ۳۹
می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
طبقه بندی های انجام شده بر روی قیر مبتنی بر شناخت رفتار قیر و
خصوصیات عملکردی آن با ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر
تغييرشكل هاء gee Sse ee i 2) ola مقاومت
اا wl
صفحه 14:
قیرهای طبقه بندی شده بر مبنای عملکردی به هفت گروه 556
تقسيم بندى مى شوند. هر يك از انها نيز با توجه به يايين ترين
درجه حرارت محیط, به گروه های فرعی دیگر بصورت
.زیرتقسیم بندی می شوند
PG52 . PG 46 . ۱
که در نهایت, هر نوع قیر با دو عدد مثبت و منفی مشخص می
شود که عدد مثبت. مربوط به میانگین هفت روز متوالی
بیشترین دمای sjlus, و عدد منفی, حداقل دمای روسازی
ما b) BiGtt] ETE ل ۱
طور مثال قير
خواص فیزیکی و رفتار مناسب و اطمینان بخش قیر تا دمای 58
ا لا م ل
صفحه 15:
عت
6 متیر
مت
cds ۳
ميم peefis
posers, Posezs
PGz0-10 pose fe
مد وت 3
2 نوم 0
ممم گت مومت وج وگیم مروت
وت در P
EAP Tow: Pes. 616 Posgie
posits و Pot. ee لعج هر
موی و Pcr0-18 عو ده ور مهم
PoTé10e | Pceeza PcéP22 2. i
عقوم
ممم مه poetic » مرعجمم
اوم 3
ود گت poss
مد ونم Pcéis .
.< متهم 7
۳ 05
PGE IG مجعم PGTBIO ¢ سا
76-10
PC7g.10
PCTOJO Pczo10
صفحه 16:
قيرهاى محلول, ند از حل كردن قيرهاى
خالص در حلال ها و lh يكن ضاف هد cy لت وى د
diy ees 5010 ا ا Pan Oe)
نوع و .مقدار حلال بستكّى دارد. هر اندازه مقدار حلال هاى
نفتی در قیرمحلول زیادتر باشد, روانی آن بیشتر است.
معمولاً درصد حلال مصرفى در قيرهاى محلولء از 20 تا 50
| قیرهای محلول در راهسازی برای
اتدودهاى سطحىء 7 اسفالت سرد
كارخانه اى يا مخلوط در محل. مصرف می شوند. قیرهای
محلول بر حسب سرعت گیرش و نوع حلال به سه گروه
(yy ailleets A ل
صفحه 17:
قيرهائمحلولزودكير ( ۳(
اكر از ببنزينبراوجلكردنقير خا لصاستفاده شود وت
زوذكير ماننامند. زيرا حلاالموجود در قير در مدنتكمىوبعداز
.مصرفقير محلولتبخير شده و قير لصلى_ر جاومىماند
قير هآى
۳
ie 1
aa و
RC800 RC250 RC70
Re
Fae
RC3000
ا 4
صفحه 18:
6 ere
قيرهاوكندكير از حلكردنقير خا لصدر نفتسفيد تهيه مىشود كه
ا كك ترو طولانىتراست
| ا ا rane در 9 Sve]
0 درجه سنانتيكراد از حداقل30 تا حداكثر 6000 سانتىاستكس
.تغيير مئكند
قير هاى كند
ع
Eo = Ee ee. =
MC800 MC300 MC250 MC70 MC30
Se Sees ىت Sa, SS
صفحه 19:
قيرهائمتخلولديركير(ه 5(
قيرها ۳ ا خاسدر روغنها و حلاهای
epee merken) 0 نفنسیاه. میتولنمانند قیرها Py Mets
مس orn eee Stary Yar 1 هنوز روغنهای
NES م 1 استگیر شک امللینقیرها ee Se) از ew) 9
زیادیطولمیکشد. در ولقع 9 ۳ م9
eh ظالك Ay لاک اسر اجب رد ۳ ۳
۱
1 5
دیر =e 9
a
= AK aN مر
200 25 0 SC250 S@70
۱ مس eee es <2
صفحه 20:
pe dep Marv pe ES] ee Ce nes Ir ist” UP SCY) fie Pas | 25200
eee] ey] eke ee rer pC erie Onl Cees LEY Mapes yi c aroe] eee
آب, فاز پیوسته و قیر, فاز معلق و ناپیوسته این مخلوط را تشکیل می
دهد. قیرابه سازها موجب ایجاد بار الکتریکی مثبت یا منفی در سطح دانه
های قیر می شوند. ۲
نیروی دافعه ناشی از این بار مانع به هم پیوستن ذرات قیر در قیرابه م
يشود. مقدار قير در قيرابه ها از 55 تا 65 درصد, _ميزان اب از 35 تا 45
Sars Cr ESS) ل ا ال 000420
ا ل ا 0
يا مخلوط در محل, ای را اندودهای قیری, درزگیری و لکه
گیری رویه های آسفالتی, تثبیت خاک و ماسه و غبارنشانی و غیره می
mo) ES) ل برای مصرف فیرآبه ها معمولاً نیازی به حرارت دادن
[eprcp Pvc] 0 van) EN mrrerrrral Pa) 0 0 له
صفحه 21:
صفحه 22:
آجمفالت/ مفاظتی ۱
تدای وم ارت سای ای ات بر ری رانا ۱۳۰
Cale و سر will ele 0
لايه باربر رؤسازى راه محسوببه نمى شود و عملكرد سازه اى ندارد.
راز ای ای ار ای مطل دراه ها را ا ل
استفاده می شود.
Pea Ge lly co ons 22 IE. ال سای حفاظتی رای
Por eRe NN cts ray on Mere ip
۲ مورد استفاده قرار می گیرد.
اين توع رويه سازى به علت سرعت و سهولت اجرا و نياز محدود به ماشين الات و
bore ی ترا ايت رم Pantene
أسفالت هاى حفاظتى در صورت استفاده از قيرهاى معمولى (بدون مواد افزودنى) به
ا ا ال ل 00
صفحه 23:
[۱ er Mer nG MCT pI O-IC) CEC DRTC SOR SIA) EC ONCE TET
|
[۳ ee ل ا Be |
FRC SOOP ES |e Conor EP eG pec I NCc) NID N ETES IPR Re CON | Fore ers Ee
مسولا ار را ی ی 1
جند لايه اى. نصف حداكثر اندازه اسمى سنكدانه هاى لايه قبلى است.
ال ی ی رت را را 0
توان استفاده كرد. 5
ل ا اا x2 b S ل ل ا Siw
00 3
۱ ا ea
بوده و فاقد دانه هاى سست, شكننده و كلوخه هاى خاكى, يوشش و اندودهاى لاى: رس
ا
صفحه 24:
آسفالت سرد از اختلاط سنگدانه ها با قیرهای محلول يا قیرآبه ها در
دمای مخیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم می شود. سنگدانه ها
در زفان اختلاط با قیرآبه می تواند مرطوب باشد ولی برای قیرهای
محلول: رطوبت مصالح بايد در دماى محيط يا تحت اثر حرارت ECE
1۱۳
هر عملاً مانند آسفالت
كَوَم بايد در حرارت 95 درجه سانتيكراد يا بيشتر با قير مخلوط شده و
بدر محدوده همين دماء يخش ومتراكم شود.
آسفالت سرد را مى توان در مسافت هاى زياد حمل و سيس يخش
pura] Aye ا ل BR
صفحه 25:
۱ ا ۱
۱ تب
ترافيك سنكين و خيلى سنكين مى تواند مورد استفاده قرار
WICC eae irc) een nen ER wey
Oren Occ See SECT A eT rene Beery rere)
إن را
PRO Re Mea RS CS Ree cas meson meee rey
كار ا 21 2 الت سرد مخلوظ:در Re.
صفحه 26:
1 ues Kenic Pres cairn gen eY a)
اشفالت تهيه مى شود و سيس براى يخش به محل مصرف
حمل مین گردد. در كليه مراحل ساخت اسفالت سرد از
1 rw te
کنترلهای لازم آن aS job در تهیه آسفالت گرم رایج است
2 0 البته هنگامی که از قیرآبه استفاده شود
م 0
jl paw alas engl, oS Ol py bog pte 12S hai 3
.درصد نباشد
صفحه 27:
ا BY eee eT PEPE Une e Twep ie Luc
نوع مخلوط در محل كه سنكدانه ها در كنار و امتداد راه
ریسه شده و روی آن قیرپاشی می شود و سپس عمل
اختلاط و پخش با گزیدر با :0۷1 3 نجام می گيرد.
ل ا ل ا EEE INE) 00
در کارگاههای col یا موقت انجام ومخلوط تهيه شده
.-برای پخش به محل مصرف حمل می شود
صفحه 28:
0 ماكادام نفوذدی
| ANE | IY
POOP BP Ere mec car errr i a pity veces] Ce Rcd wee TT
بست گردیده و سپس فضای خالی بین آنها ابتدا با قیر تحت فشار و بلاقاصله با
ROR ا ls مصالح سنكى متوسط ير شده باشد.
9 000 کوهی و 5 رودخانه اى به درست مى آید. آسفالت ماکادام نفوذی con
مناطقی به کار برده می شود که مصالح سنگی رودخانه ای با دانه بندی پیوسته
یافت نشود.
آسفالت ماکادام نفوذی را می توان به عنوان قشر اساس و يا قشر رويه به كار
er ere 1h Cie mon) Five iperrt mC peeUR Te rOTe-1E Ue ee 1
آسيب يذيرى آن در مقابل رفت و آمد ترافيى ايجاب مى نمايد كه سطح حاصله
ا 1
صفحه 29:
اسفالت تويكا
| Pee ee NG
Pere ee pC tev mcr ا bras ا
pes rere) bei me Eve pe cer yer al ل ا yey) Faby)
wuwuh glo دما از پایایی و مقاومت لازم ۱ Ulisy
5 Bela ا ا See)
ol sly ailaSiw yx WE ا ا 0 ا ل
1 ا ل pid p13 arati 5 9 pals
سطحی مورد نیاز, نوع ترافیک و شرایط اب و هوایی انتخاب می
.شود
صفحه 30:
ak طلا اكه co ار لاك ار ا
ردان ياست به انداره 4 الك © كيلوكرم از قدر بيشترىا
ذخ ا ا ا ل ۱
ee ess SE ا
از قير استفاده 2 sb ails yao JE sla Los
خشاك به حويى توقط ۱ ۳
0
با توجه به درصد فضاي خالى براي قشر تويكا ميزان قير
.اسفالتی می باشد
صفحه 31:
مصالح 6:0
مصالح12:0 سا
مصالح 1924/75
مصالح 2524/75
درصد مصالح مورد استفاده در آسفالت توبکا
صفحه 32:
9 FE SES
اساس سنگ شکسته قرار می گیرد.
1 بندى آن درشت تر از آسفالت رويه و مقدار قير آن كمتر است.
reece م م 0 ميليمتر
متغیر است. و ۱ از جمله
در تلور واسکله ها مشررط بر اک ۱ سطحی آن مشکلی ایجاد
00
ا ل ا ا ا ا
ا ا ل ا ا ا 2 اه
صفحه 33:
0 EW] si Psp ee VY ag TC IO” SBS) BU
a argi L yo ا Cy ye شماره 101 سازمان
درصد فضاي خالی براي لایه بیندر برابر 4/8 (چهار و هشت
دهم درصد) نسبت به وزن مخلوط اسفالتی مشخص میشود.
نسبت هاي اختلاط مصالح سنگی مخلوط آسفالتی لایه بیندر
| w S25 ا Cui
لازّم به ذكر است مقادير طرح اختلاط معادن متفاوت از
يكديكر مى باشد و مقادير زير به دليل كثرت استفاده از
Peter ۱ elie
.شده و صرفا مقدار دقيق و قطعى نيست
صفحه 34:
درصد مصالح مورد استفاده در آسفالت بیندر
مصالح
مصالح 12-0 ۲
مصالح 19-4775«
مصالح5 2524/7
صفحه 35:
لیب EWM] Res Ep eee ee Mie calls oro 1
shh 68 gulul BONS pepe rencer mgt i Mp ie Beppe CECT)
دانه بندی درشت تر و مقدار قیر آن کمتر از آسفالت بیندر و تویکا
میباشد. حداکثر اندازه سنگدانه ها برای این قشر معمولاً تا 50 میلیمتر
oe تا ار را ترا ات
از اساس قيرى با دانه بندى باز به عنوان يى لايه زهكش 000
تسریع در تخلیه آبهاى نفوذی به روسازی و همچنین جلوگیری از
بازكشت ترى هاى اشفالت موجود ١ شارى ها در نقش لابه جاذب
تنش با حداكثر اندازه سنگدانه های
5 تنا 50 ميليمتر. متشكل از مصالح صد در صد شكسته., استفاده
صفحه 36:
1 V cus be
UL aimSas awle Laima waub awle bolero a cdlaw! awl
ل ال ا ات
15 Re MEP) Soles (pe Me Nee
ميليمتر يخش و اجرا كرد يا از آن به عنوان قشر تسطيح كننده در
رويه هاى قديمى و قبل از روكش استفاده نمود.
0 ا ا ل awle Jlijle croglio usr
مخلوط هاى آسفالتى كرم و بتن آسفالتى كه دانه بندى درشت تر از
Croglio Cuwlii w wh ol دارند کمتر است. لذا موارد مصرف ۳
ترا SE Re ROL Mes SC icc Rel De)
قط و سك اجات شود
صفحه 37:
0
به مخلوط 0 ا ل Siw صد در صد شکسته دارای
دانه بندی
باز در کارخانه آسفالت گرم , اطلاق می شود و با ضخامت حدود 25 تا 40
پخش می شود. فضای خالی این آسفالت گرم بعد از کوبیده شدن در
ا few اين لایه , جزو لایه های روسازی محسوب
1
پر 7
عملکردی ۳ ا ۱[
- لرعت يخشى به تخليه آب هاى سطحى رويه راه به خارج از عرض راه
er
- باعث جلوكيرى از يديده ايستابى در سطح راه و در نتيجه ايمنى بيشتر عبور
.و مرور وسایل نقلیه می شود
صفحه 38:
كاه شيديدم پباششو بت راب ر اروت الا
در هنكام a S55 1 |
ميزارشر و 1 شدم وسابال متاليه كبوركدر ل
0 ۳ معمولىاست
= رويك ان ار ۳۳۳۹۲۲
کر
[0 €5 pul 5> One) ۳۹2 1
در صورناستفاده از رویه آسفالتمتخلخل راد دقتشود urls!
[09 rearre orb renewal) MUnn era va)
اد از ز ود ار ه یی هاحر بریرجلوفیر ج ه عمللید
صفحه 39:
اسلفالت طاستیک درشت دانه
7 7
كه از بخش.هاى سنكدانه اى درشت و مخلوط قيرء فيلر و تثبيت كننده هايى شامل الياف
ا 1 1 CI كه
قفل و بست درشت دانه به درشت دانه داشته باشد.
prey ire] Sov pe wre erent] Perey] Fev i) ا
ترافیک زیاد و بار محوری سنگین استفاده می شود.
[0 ا ا ا ا Oh per egen |For] ror
eerie زا لد ري ا eer
Ror ee eer sce ver] eg tt] SCD Pla ا ا
Borer ا ا ON EW] |
پایائی و دوام بالا تری نیز برخوردار است. ضمن اینکه موجب زهکشی آب های سطحی و
.كاهش ياشش اب ناشى از ايستابى اب در اثر عبور ومرور وسائط نقليه مى شود
صفحه 40:
صفحه 41:
کیفیت آسْفالت به پارامترهای متعدد وابسته است و نمیتوان همه مباحث مربوط به
كيفيت آسفالت را مطرح نمود اما سعى بر اين است تا به نكات مهم در مورد كيفيت
مخلوط های آسفالتی اشاره کنیم.
gre |p Cas 9) ا ا ا ا ا ا ۱۳
۳
دمای آسفالت درحین خارج شدن از میکسر کارخانه آسفالت و در هنگام پخش بسیار
حائر اهمیت است.
اكر در هنكام يخت آسفالت دماى مصالح از دماى (0©0 درجه سانتيكراد تجاوز نمايد
شاهد سوختكى قير (آسفالت) خواهيم بود كه نتيجه آن از دست دادن خاصيت جسبندكى
قیر بوده و باعث میشود مخلوط آسفالتی بدست آمده مقاومت کافی را در مقابل عوامل
خارجى نداشته باشد ودر اثر كوجكترن نيرو هاى خارجى جسبندكى بين دانه هاى
مصالح از دست برود و سطح رويه آسفالتى از بين برود.
اگر راه در چنین شرایطی قرار بگیرد در نواحی سردسیر با نفوذ آب به لایه های
صفحه 42:
ل ار
خرابی در نواحی گسترده تری از سطح راه ميشود.
ینگونه خرابی در نواحی سردسیر و کوهستانی عمدتا دس اک
به شككل جاله در مكان هاى سوخته اسفالت ايجاد ميكند و ممكن
است به زيرسازى هاى انجام شده نیز زیان برساند.
0 1 ا ا ا ١
کشور کثرت دارد با نفوذ آب به داخل سازه امکان نشست در لایه
های اساس و زير اساس شدت یافته و در سطح جاده شاهد
Prive) lend شكستكى هابى در رويه هاى
ا ل 70
لازم به ذكر است هنكام سوختكى آسفالت رتك آن قهوه اى يا به
.اصطلاح پریده است
صفحه 43:
olla ا ا ا ا
درجه سانثیگراد می باشد و پابین تر از این دما امکان پخش آسفالت
لك
ا ا ا |
ae ا لي ل"
برای پخش لایه توپکا اهمیت دارد که این عملیات در روز های گرم
تابستان و در دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد صورت پذیرد.
بر على ها تا كذار است
بطوریکه اگر سرعت غلطک نباید از 3 متر بر دقيقه تجاوز نمايد جرا كه
OO oe Se RORT Sy IES) ال Deve |
حزکت در آمده و سطح جاده دارای موج می شود.
درباره سرعت فينيشر نيز بايد اشاره نمود كه سرعت بيش از اندازه در
.فینیشر باعث خراشیده شدن سطح آسفالت در هنگام پخش میشود
صفحه 44:
م eg rene v fee] he] BEUSe TN ev 0
و شده ادر آن شكسته كوهى باشد .
دليل اينكه تاكيد ميشود در اسفالت از مصالح شكسته استفاده شود
اول اينكه مصالح رودخانه اى داراى درجه سختى و نفوذ كمتر نسبت به
fallen کی کی Spe a Obata, oly sulle
Bere eet en We nes Nir Dares |e POP Pe pce yea Po
رب داخل انها 19 ;550 Bx) اگر به چنین شرایطی گردشدگی
دانه های مصالح رودخانه ای را اضافه کنیم کیفیت چندانی نمیتوانیم
کت کم وت آن فیرزدگی lene ep lity yn culled]
.خواهد بود
صفحه 45:
یکی از دلایل قیر زدگی آسفالت ها با مصالح های رودخانه ای درجه
۰
ete] Fae Sir ever aera Du [wre] pUGet gre or-T) ا 3
RI. Ga eat eon
يديد قير زدكى در برخى نواحى جاده ها كه اكثر انها در ييج هاى جاده
در مقابل مصالح کوهی و شکسته در اثر شکستگی از چند جبهه که در
wee aC) 0 مصالح رخ ميدهد بهِ نسبت مصالح رود خانه ای دارای
مقدار كمى (نزديك به صفر) WUD UCP y CS 0 0
«یکدیگر قفل میشوند و مقاومت ل ل
صفحه 46:
اگر مصالح کوهی را با رودخانه ای مقایسه کنیم مصالح کوهی دارای
درجه نفوذ بيشترى نسبت به مصالح رود خانه اى خواهد بود.
لازم به ذکر است درجه نفوذ به میزان آب نفوذ یافته در منافذ
Bret at eu pvercy 8
این ویژگی به ما کمک میکند تا به شکل بهتری بتوانیم آب موجود در
ز م از آن خارج كنيم ( اين امر در دراير كارخانه رخ ميدهد) و
به جای آن منافذ خالی داخل سنگدانه ها را با قیر پر کنیم تا هم
C Ly ا ا ا ا ا POSE ee Pr
ا ا 7
از طرفى يكى از مزاياى مصالح كوهى در برخى موارد وجود اهى در
أن است كه اين خود باعث افزايش مقاومت مخلوط أسفالتى توليد
.شده میشود
صفحه 47:
| ا ا ا HPT Oy NS)
Rovere Bop Peer Cv) جاده از بين ۰ آسفالت Slr oe nes)
. آسفالت پرداختیم ARES) های قبل بطور كذرا به يديده
| Wesel law! Lolo 59 29790 45 Urol La,
ان eC DS DI Co nO CCIW NUD DET Ie te) os
7۳ ها ار رای از ات ار Serr)
ا ا 0 CSU PERC IOP E Beringer
ميشود.
در اين وضعيت يس از 10 الى 15 روز يس از ترافيك شاهد يديده قيرزدكى
خواهيم بود.
باید اشاره نمود که اضافه بودن قیر میتواند به دو دلیل باشد
0 ال Ee eC RCS SS] ا “CRO Hor L)|
مورد ميتواند خطاى انسانى ابراتور در فرمول دهى به دستكاه توزين Ba
صفحه 48:
متايع
© مسائل تدريس شدة در دوره هاى اموزشى إسفالت تاليف
مهندس كريم محمدى 9
ل sliwl ا ل 2
- نشریه 234 روسازی راه های ایران
-. نشريه 101 مشخصات فنى
iS ee Peer Te ا ا