صفحه 1:
موزش مهندسی و
سومین کنفرانس آموزش مهندسی و توسعه پایدار
انجمن آموزش مهندسی ایران- دانشگاه صنعتی شریف
4۸و آبان ۱۳۹۲
نسریننوشاهی
رف منیعی
زینب امينى
جعفر توفيقى
صفحه 2:
"۰9 =
موضوعات مورد بحث:
© سیمای کمی آموزش مهندسی
© سیاست های توسعه آموزش مهندسی در برنامه های
توسعه
آسیب های توسعه کمی آموزش مهندسی
راهکارهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی
صفحه 3:
25 ee
توزیع دانشجوبان موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی در
سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
pe
19
کشاورزی و
صفحه 4:
جایگاه دانشجوبان گروه فنی و مهندسی در کل دانشجویان
کشور
درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به
تحصیل اشتغال دارند.
#یعنی از ۴ میلیون ۳۶۸ هزار دانشجو, ۱ میلیون ۴۳۵ هزار نفر
در این گروه به تحصیل اشتغال دارند.
#دانشجویان علوم انسانی با ۴۴ درصد بیشترین و دانشجویان
گروه علوم پزشکی با ۵ درصد کمترین تعداد دانشجویان را دارا
صفحه 5:
روند تعداد
28-89 138
99 1289-90 1390.91 1391-92
۱۳۸۰-۲۱ الی ۱۳۹۱-۹۲
كل دانشجويان 1 كروه فنی و مهندسی ۳
2813
6-87 1387
3-84 1284-85 1985-86 13;
3 en 979777
دانشجویان و گروه فنی و مهندسی از سال ت
8
1380-83 1381-82 1382-89 13
mem 352733,
مر 459977
صفحه 6:
بررسی روند دانشجویان گروه فنی و مهندسی و کل دانشجویان
کشور در ۱۲ سال گذشته
#در سال تحصیلی ۰۱۳۸۰-۸۱ ۲۳ درصد دانشجویان کل کشور در
گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال داشتند که در سال
تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ این میزان به ۳۳ درصد افزایش یافته است.
#متوسط نرخ رشد تعداد کل دانشجویان طی سالهای ۱۳۸۰-۸۱ الی
۰۱۳۹۱-۲ ۹/۸ درصد میباشد که این نرخ برای گروه فنی و
مهندسی ۱۳/۴ درصد است. بنابراین سرعت رشد تعداه دانشجویان
گروه فنی و مهندسی بیشتر از کل دانشجویان بوده است.
صفحه 7:
توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک جنسیت در
سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
صفحه 8:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به
109 درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را زنان
تشکیل دادهاند.
.۴۳۸ درصد از کل دانشجویان کشور زن میباشند.
زنان حضور کمتری در رشتههای فنی و مهندسی نسبت
به گروههای تحصیلی دیگر دارند.
صفحه 9:
توزبع دانشجوبان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دوره
تحصیلی و جنسیت در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
دکتری تخصصی کارشناسی ارشد
صفحه 10:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دوره
تحصيا
#توزيع دانشجويان كروه فنى و مهندسى به تفكيك دوره
تحصیلی عبارت است از: ۳۱ درصد در دوره کاردلنی» ۶۱ درصد
در دوره کارشناسی» ۷ درصد در دوره کارشناسی ارشد و کمتر از
۱ درصد در دوره دکترای تخصصی.
vio® درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در تحصیلات
تکمیلی به تحصیل اشتغال دارند.
صفحه 11:
دستگاه اجرایی
دانشگاهپیم نو
دانشگاهجامععلمیکاربردی
دانشگاهقنی و حرفه ای
سایردستگاههایاجرایی
وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
موسسات أموزش عالى غير دولتى - غير
نمی
جمع
کاردانی
3739
97279
91122
903
17558
6
77218
44584
7
od
131817
110205
58937
7587
7635
399
419006
146359
88194
5
کارشناسی آرشد.
47779
۳۳
87
3271
737
40453
3570
97118
دکتری تخصصی
9109
15
232
71
1035
10
10472
توزیع تعداد دانشجوبان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک
دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
صفحه 12:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی
و دوره تحصیلی
#دانشكاه آزاد اسلامى با ۴۴ درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را
دارا میباشد. پس از آن موسسات آموزش عللی غیر دولتی و غیر انتفاعی
با ۱۶ درصد و وزارت علوم. تحقیقات و فناوری با ۱۳ درصد بیشترین
تعداد دانشجو در این گروه را دارند.
درصد دانشجویان دکترای تخصصی گروه فنی و مهندسی در
موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم به تحصیل اشتغال دارند
صفحه 13:
بررسی توزیع دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک استان
٩ استان تهران با بیش از ۱۵/۵ درصد بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و
مهندسی را به خود اختصاص داده است.
#تنها ۰/۷ درصد از دانشجویان گروه فنی و مهندسی در استان ایلام به تحصیل
اشتغال دارند
حدود ۵۵ درصد دانشجویان این گروه در استانهای تهران» اصفهان. فارس.
خوزستان» مازندران. خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به تحصیل اشتغال
دارند.
#استان های ایلام. خراسان شمالی و گلستان فاقد دانشجویان دوره دکترای
تخصصی در گروه فنی و مهندسی هستند.
#بیش از ۶۵ درصد دانشجویان دکترای تخصصی لین گروه در استان تهران به
تحصیل اشتغال دارند.
صفحه 14:
توزیع تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور در گروه
تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک استان محل تحصیل و دوره
تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
صفحه 15:
aus
lee al
ook
oat
مرن
20742
13386
6412
30911
9416
5163
20919
53149
4756
3702
28841
'5190
33199
7418
10253
6697
28842
17877
5478
4587
16578
11352
6026
8700
18930
12483
26847
11900
8344
8795
8954
445847
16909
130032
7286
8732
57226
7733
56318
18004
25201
11380
59519
37273
9583
10310
31446
14294
11667
13471
26360
17827
57930
30873
10769
17484
16578
881945
281
68
10
770
a2
6834
63
459
123
26
352
91
367
139
34
104
172
17
62
60
126
10472
5
76441
32461
17479
119507
26514
10089
28673
223004
12347
13018
90878
13077
93697
26378
40307
11
93302
58745
15537
15527
51355
26602
18370
22459
46958
31137
003
4080
21514
27501
28611
11435382
we
5/33
2126
1/22
8/33
1/85
90۰
2/00
15/54
0186
0/91
6/33
0/91
6/53
1/84
2/81
138
6/50
4/09
1/08
1/08
3/58
1/85
1/28
1/56
3/27
27
6/13
3/2
1/50
1/92
1/99
100/00
صفحه 16:
تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی در سال
تحصیلی ۱۳۹۱-٩۹۲
تعداد رشته محل های گروه فنی و مهندسی sare
کاردانی ۳۸ 6256
کارشناسی ۳۵ 7305
کی ای ۳-۸ 2067
دکتری تخصصی wy 680
صفحه 17:
تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی به تفکیک
دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
وزارت علوم. تحقيقات و فناورى
دانشكاه بيام تور
1
دانشگاه فنی و حرفه ای
درمان و آموزش
پزشکی
دانشگاهآزاد اسلامی
موسات آموزش عالى غير دولتى -
غير انتفاعه,
eo
2398
577
11
2393
807
6256
2704 2۸۴ 1161 889
1450 2 36 1412
3197 8 791
636 59
217 38 86 82
355 4 26 5
5903 50 632 2828
2166 2 118 1239
16308 680 2067 7305
صفحه 18:
بررسی تعداد رشته و رشته محلها در گروه فنی و مهندسی
بیشترین تعداد رشته تحصیلی در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره
کاردانی است.
ین رشته محل در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کارشناسی
آشدانشگاه آزاد اسلامی با ۵۹۰۳ رشته محل, بیشترین رشته محل را در این
گروه در بین سایر دستگاه های اجرایی دارا میباشد.
#موسمات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم. تحقیقات و فناوری با ۵۸۴
رشته محل در دوره دکترای تخصصی. بیشترین تعداد رشته محل در این
گروه را در بین سایر دستگاههای اجرایی دارد.
صفحه 19:
۵ رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی
SS
بيدسي يرق || He مهندسی عمران ۰ ۲۲۸ ۵ کامپیوتر و 11 ۲۴۸
مهندسی مکانیک ۱ ۱۷۸ مهنسی برق ۰ 1۸ آ مهندسی ۰ ۱۶ برق ۱۳
عمران
مهندسی عمران ۱ ۱۳۶ امهندسی کامپیوثر | ۱۵۸ مهندسى يرق | ۱۷۸ Wi.
iT,
مهندسی شیمی ۰ ٩۹ مهندسیمکائیک 1۱۲ مهندسی عمران Wi
مکانیک
مهندسی کامپوتر | ۸ | مهنسیمنایع | ۸۶ | مهندسی ۸ مکانیک خودرو ۷
a 9
۷۵
۷۹/۸ هتشر۵ جم در ۵ جم در Vi
صفحه 20:
انتخاب رشته هزار نفر اول داوطلبان گروه رباضی فیزیک در آزمون
eal سال؟ yar
حدم حدس 1۳۳۳
مهندسى برق
مهندسى مكانيى
مهندسى عمران
مهندسی کامپیوتر
مهندسی معماری
دکتری پیوسته
بیوتکنولوژی
مهندسى شيمى
ساير رشته ها
yor
vo
۳۳
۵
ar
۲۵۶
۷۵
۲۳
۱۵
۵۴
vor
AYA
MAK
ay)
۹۳۶
و
vox
AYA
AMA
ay.)
ars
۹۳۶
صفحه 21:
تعداد رشته محل های ۵ رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گرو
مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند
7 كارشتاسي | تعداف Peres
Ts
1 مهنسی برق ۰ ۱۳۰ مهندسیعمران 128 مهندسی ۰ ۲۶۸ کامپیوتر و
17 کامپیوتر و
مهندسی برق 102 مهندسی عمران ۰ ۲۸۱ برق ٩٩ کیفکم مهندس
مهنسی عمران ۱ ۱۲۷ مهنسی کامپیوتر ۱ ۱۲۲ مهنسیبرق ۲۵۱ الکتروتکنیک
TDs
عمران vay ee) ۱ | eS ere | | ears
Sale
مهندسی کامپیوتر " ۴۵ | مهندسی صنایع ۱ ا مهس منم | ۱۳ اف سور
و1
۴۶
۱۵۱۴ هتشر۵ جع در AV
جمع در ۵ ر
۹۵
yar
۲۶۵
۶۶
ay.
صفحه 22:
تَورَبع-تعداد ثبت نام شد کاقموسسات آموزش عالی کشور در گروه فنی
و مهندسی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
دستگاه کاردانی کارشناسی کارشناسی دکتری جمع
اجرایی ارشد تخصصی
زن | ود چم اون عرد | جمع | زن | عرد مع زن عرد جع | ون عرد | جمع | فيصل
379 درو 4943 103 2017 3051 466 125 172 50 20 25 158 3565 5352 12/4
Se لق ل اق اال ل | ل
0 0 0 120 اس اه رمع جد ان تا اه اس ات ی
5 1 7 °
892 .#2873395 910 2401 3511 320 5804 7607 مود
1 3 4 2 1 3 ارآ 2 8 4 2
sear 3am io sai 3004 447
ale مم ورم دوس
32058 378 قد 1165 مد مد موف 8 ona 2900 2607 33 2 2 as
و 0 0 57 32 89 169 128 297 19 5 24 245 165 410 0/10
568 2157 2725 150 3536 5043 ووم 122 187 و و و 214 5816 7956 19/2
و ات ات اس ات ا 2 5 8 09 0 9 6
,763 5040 5803 169 5776 7468 363 132 148 ,4 23 32 282 1196 1479 35/8
ae ee اد ان ات ادا ان او اليد 1
100/ 4130 3162 967 30 23 62 361 266 954 2086 1492 594 1652 1380 271
00 56 87 69 13 8 7 71 29 2 60 04 56 12 68 44 ۰
صفحه 23:
توزیع تعداد دانش آموختگان موسسات آموزش عالی کشور در گروه
تحصیلی فنی و مهندسی در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱
دستگاه | کارداتی || کارشتاسی |کارشناسی | دکتری =
EEE Eh ۳
a
lee ایا ات ایا ار ها
[|S aE ee و
sn ورن 332 444 ویو 1393 214 505 رورم ور 41 48 716 167 مود
soe 30m 2 a7 710 past 1 1 لع ا ا
sass 16h 229 152766 rete ees و
7 oe 7
سس سح سس سح
529 2172 357 9 9 9 9 و م 2506 1705 cor 29 PT a,
2390 2109 281 0 0 0 462 404 58 1773 1596 177 155 109
242 124 118 0 0 0 95 54 41 147 70 77 0 0
3471 2378 ومد 2687 1854 832 762 509
ae or at fe cl ian | te) lize, Ge pare ee |e ae
1136 961 5 269 7450 6237 121357 310
| | ۳ | Se) ae ge le | es |e:
10
2/41
13/0
10/6
yo.
مدرو
14/6
47/9
صفحه 24:
توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور
به تفکیک گروه تحصیلی و مرتبه علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
علوم انساتى
علوم بايه
علوم بزشكى
فنی و مهندسی
كشاورزى و داميزشكى
هن
جمع
705
738
638
345
28
3007
1519
1211
2032
1191
775
61
6789
8578
4755
6759
4657
3039
531
29021 28319
10125
3798
3583
7609
1928
1978
191
54
338
66
34
1416
21508
10660
13166
14433
6153
2632
68552
31/37
15/55
19/21
21/05
8/98
3/84
100
صفحه 25:
توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور
در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و مرتبه
علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲
وزارت علوم.تحقیقات و فناوری 551 1016 2843 5406 =
دانشگاهپیام تور 40 101 49 0 .۰ 1/32
دانشگاه جامع علمی کاربردی - ات ان 50 0/35
داتشكاه فنى و حرفه ای اه 2 26 018
سایر دستگاههایاجرابی 3 26 209 136 18 2 ۰ 272
0/37 53 230 21 5 4 Sty tit ep ctu
دانشكاه أزاد اسلامي 64 123 1385 _ 253 8 50/84
موسات آموزش عالی غیردولنی - غیرانقاقی 16 20 143 791 8 98 ۰ 678
جمع 638 1191 4657 750 | 338 14433 ۱
صفحه 26:
راه كارهاى ارتقاء كيفيت آموزش مهندسی
#همکاری و مشارکت موسسات آموزش عللی در اجرای پروژه های بزرگ
مملکتی به منظور نتقال تکنولوژی
#ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت در جهت رفع نیازهای آموزشی صنعت
جام پروژه های صنعتی توسط دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری
استفاده از امکانات بخش صنعت جهت پیشبرد آموزش و پژوهش در گروه
فنی ومهندسی
® تخصیص بخشی از سرمایهگذاریهای صنعتی به تقوبت دانشگاههای فنی و
مهندسی و ایجاد رشته های جدید در جهت تامین نیروهای مورد نیاز
#تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و بازسازی قسمتهای فرسوده شده طی دوره
صفحه 27:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
© توجه به تربیست دانشجویان فنی مهندسی در حوزه طراحی
(طراحی مفهومی. طراحی پایه و طراحی تفصیلی)
© توجه به تربیست دانشجویان در حوزه انتقال فناوری (دانشجویان
مهارتهای لازم در انتقال فناوریهای مورد نیز را دریافت کنند)
صفحه 28:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
توجه به آماده سازی فارغ التحصیلان جهت اشتغال در واحد
های تحقیق و توسعه برای حصول به فناوریهای جدید
توجه به تشکیل مهارتهای کار آفرینی در دانشجویان فنی
مهندسی
توجه به ارائه آموزشها و دوره های میان رشته ای
دانش محور نکردن صرف آموزش مهندسی وتوجه به افزایش
توانمندیهای مهارتی و بینشی
صفحه 29:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
كسا رش دوره:های مهتذسی چند رشته ای
Multidisciplinary engineering
© توجه به مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی - حرفه ای دانشجویان
مهندسی career plans
© توجه به مهارتهای سبز در آموزش دانشجویان مهندسی 1126"
role of green skills in engineering
education
توجه به شکل گیری توانمندی نوآوری در دانشجویان فنی مهندسی
صفحه 30:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
#اثر بخشی یادگیری مشارکتی به عنوان راهکاری برای تقویت
کیفیت آموزش مهندسی
00۲9 00۳00616160165 #توجه به شایستگیهای کانونی
(team work ,communication data
o%je1 » analysis ,problem solving )
مهندسی
# تقویت دوره های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاههای موفق
جهان در غالب پروژه های آموزشی و صنعتی بین المللی
صفحه 31:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
#باز نگری در هدف گذاری آموزش ها و برنامه های درسی فنی و
مهندسی با رویکرد نیاز محوری و با حضور ذینفعان آموزش
عالی
اجرای برنامه های توسعه توانمندی های هیات علمی متناسب
با تحولات آموزش مهندسی (۳۵۱011
(Development
# استقرار نظام ارزیابی و بهبود سیاست ها و برنامه های آموزش
مهندسی
صفحه 32:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
6 جایگزینی شیوه های آموزشی یکطرفه و حافظه محور با شیوه
cla یاد دهی - یادگیری فعال
تقویت شیوه های یاد دهی- یادگیری مهارت محور در موازنه با
شیوه های دانش محور
Problem) gro stems 6 pF ob تقویت شیوه های
(Based Learning
صفحه 33:
راه كارهاى ارتقاء كيفيت آموزش مهندسى
#استفاده از شیوه های یادگیری تکنولوژی
(Technology - Based Learning),,>.
استفاده از خبرگان و متخصصان صنعت در برنامه ریزی های
آموزش مهندسی و همچنین در فرآیند یاد دهی-یادگیری
#بازنگری در شیوه های ارزشیابی دروس مهندسی
ایجاد دفاتر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه ها
صفحه 34:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی
توسعه فرصت های شغلی برای دانش آموختگان فنی و
مهندسی
طراحی و استقرار نظام مهندسی مشابه سازمان نظام پزشکی
#بازنگری و تقویت نظام کارآموزی و کارورزی
صفحه 35:
با تشکر از توجه شما