علوم مهندسیگزارش‌های دولتیسایر

آسیب شناسی توسعه کمی آموزش مهندسی و چالش تضمینی کیفیت

صفحه 1:
موزش مهندسی و سومین کنفرانس آموزش مهندسی و توسعه پایدار انجمن آموزش مهندسی ایران- دانشگاه صنعتی شریف 4۸و آبان ۱۳۹۲ نسریننوشاهی رف منیعی زینب امينى جعفر توفيقى

صفحه 2:
"۰9 = موضوعات مورد بحث: © سیمای کمی آموزش مهندسی © سیاست های توسعه آموزش مهندسی در برنامه های توسعه آسیب های توسعه کمی آموزش مهندسی راهکارهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی

صفحه 3:
25 ee توزیع دانشجوبان موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ pe 19 کشاورزی و

صفحه 4:
جایگاه دانشجوبان گروه فنی و مهندسی در کل دانشجویان کشور درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال دارند. #یعنی از ۴ میلیون ۳۶۸ هزار دانشجو, ۱ میلیون ۴۳۵ هزار نفر در این گروه به تحصیل اشتغال دارند. #دانشجویان علوم انسانی با ۴۴ درصد بیشترین و دانشجویان گروه علوم پزشکی با ۵ درصد کمترین تعداد دانشجویان را دارا

صفحه 5:
روند تعداد 28-89 138 99 1289-90 1390.91 1391-92 ۱۳۸۰-۲۱ الی ۱۳۹۱-۹۲ كل دانشجويان 1 كروه فنی و مهندسی ۳ 2813 6-87 1387 3-84 1284-85 1985-86 13; 3 en 979777 دانشجویان و گروه فنی و مهندسی از سال ت 8 1380-83 1381-82 1382-89 13 mem 352733, ‏مر‎ 459977

صفحه 6:
بررسی روند دانشجویان گروه فنی و مهندسی و کل دانشجویان کشور در ۱۲ سال گذشته #در سال تحصیلی ۰۱۳۸۰-۸۱ ۲۳ درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال داشتند که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ این میزان به ۳۳ درصد افزایش یافته است. #متوسط نرخ رشد تعداد کل دانشجویان طی سالهای ۱۳۸۰-۸۱ الی ۰۱۳۹۱-۲ ۹/۸ درصد می‌باشد که این نرخ برای گروه فنی و مهندسی ۱۳/۴ درصد است. بنابراین سرعت رشد تعداه دانشجویان گروه فنی و مهندسی بیشتر از کل دانشجویان بوده است.

صفحه 7:
توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

صفحه 8:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به 109 درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را زنان تشکیل داده‌اند. .۴۳۸ درصد از کل دانشجویان کشور زن می‌باشند. زنان حضور کمتری در رشته‌های فنی و مهندسی نسبت به گروه‌های تحصیلی دیگر دارند.

صفحه 9:
توزبع دانشجوبان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ دکتری تخصصی کارشناسی ارشد

صفحه 10:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصيا #توزيع دانشجويان كروه فنى و مهندسى به تفكيك دوره تحصیلی عبارت است از: ۳۱ درصد در دوره کاردلنی» ۶۱ درصد در دوره کارشناسی» ۷ درصد در دوره کارشناسی ارشد و کمتر از ۱ درصد در دوره دکترای تخصصی. ‎vio®‏ درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در تحصیلات تکمیلی به تحصیل اشتغال دارند. ‎

صفحه 11:
دستگاه اجرایی دانشگاهپیم نو دانشگاهجامععلمیکاربردی دانشگاهقنی و حرفه ای سایردستگاههایاجرایی وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی موسسات أموزش عالى غير دولتى - غير نمی جمع کاردانی 3739 97279 91122 903 17558 6 77218 44584 7 od 131817 110205 58937 7587 7635 399 419006 146359 88194 5 کارشناسی آرشد. 47779 ۳۳ 87 3271 737 40453 3570 97118 دکتری تخصصی 9109 15 232 71 1035 10 10472 توزیع تعداد دانشجوبان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

صفحه 12:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی #دانشكاه آزاد اسلامى با ۴۴ درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارا می‌باشد. پس از آن موسسات آموزش عللی غیر دولتی و غیر انتفاعی با ۱۶ درصد و وزارت علوم. تحقیقات و فناوری با ۱۳ درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارند. درصد دانشجویان دکترای تخصصی گروه فنی و مهندسی در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم به تحصیل اشتغال دارند

صفحه 13:
بررسی توزیع دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک استان ‎٩‏ استان تهران با بیش از ۱۵/۵ درصد بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است. ‏#تنها ۰/۷ درصد از دانشجویان گروه فنی و مهندسی در استان ایلام به تحصیل ‏اشتغال دارند ‏حدود ۵۵ درصد دانشجویان این گروه در استانهای تهران» اصفهان. فارس. خوزستان» مازندران. خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به تحصیل اشتغال دارند. ‏#استان های ایلام. خراسان شمالی و گلستان فاقد دانشجویان دوره دکترای تخصصی در گروه فنی و مهندسی هستند. ‏#بیش از ۶۵ درصد دانشجویان دکترای تخصصی لین گروه در استان تهران به تحصیل اشتغال دارند. ‎ ‎

صفحه 14:
توزیع تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک استان محل تحصیل و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

صفحه 15:
aus lee al ook oat ‏مرن‎ 20742 13386 6412 30911 9416 5163 20919 53149 4756 3702 28841 '5190 33199 7418 10253 6697 28842 17877 5478 4587 16578 11352 6026 8700 18930 12483 26847 11900 8344 8795 8954 445847 16909 130032 7286 8732 57226 7733 56318 18004 25201 11380 59519 37273 9583 10310 31446 14294 11667 13471 26360 17827 57930 30873 10769 17484 16578 881945 281 68 10 770 a2 6834 63 459 123 26 352 91 367 139 34 104 172 17 62 60 126 10472 5 76441 32461 17479 119507 26514 10089 28673 223004 12347 13018 90878 13077 93697 26378 40307 11 93302 58745 15537 15527 51355 26602 18370 22459 46958 31137 003 4080 21514 27501 28611 11435382 we 5/33 2126 1/22 8/33 1/85 90۰ 2/00 15/54 0186 0/91 6/33 0/91 6/53 1/84 2/81 138 6/50 4/09 1/08 1/08 3/58 1/85 1/28 1/56 3/27 27 6/13 3/2 1/50 1/92 1/99 100/00

صفحه 16:
تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی ‎۱۳۹۱-٩۹۲‏ ‏تعداد رشته محل های گروه فنی و مهندسی ‎sare‏ ‏کاردانی ۳۸ 6256 کارشناسی ۳۵ 7305 کی ای ۳-۸ 2067 دکتری تخصصی ‎wy‏ 680

صفحه 17:
تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ وزارت علوم. تحقيقات و فناورى دانشكاه بيام تور 1 دانشگاه فنی و حرفه ای درمان و آموزش پزشکی دانشگاهآزاد اسلامی موسات آموزش عالى غير دولتى - غير انتفاعه, ‎eo‏ 2398 577 11 2393 807 6256 2704 2۸۴ 1161 889 1450 2 36 1412 3197 8 791 636 59 217 38 86 82 355 4 26 5 5903 50 632 2828 2166 2 118 1239 16308 680 2067 7305

صفحه 18:
بررسی تعداد رشته و رشته محل‌ها در گروه فنی و مهندسی بیشترین تعداد رشته تحصیلی در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کاردانی است. ین رشته محل در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کارشناسی آشدانشگاه آزاد اسلامی با ۵۹۰۳ رشته محل, بیشترین رشته محل را در این گروه در بین سایر دستگاه های اجرایی دارا می‌باشد. #موسمات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم. تحقیقات و فناوری با ۵۸۴ رشته محل در دوره دکترای تخصصی. بیشترین تعداد رشته محل در این گروه را در بین سایر دستگاه‌های اجرایی دارد.

صفحه 19:
۵ رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی ‎SS‏ بيدسي يرق || ‎He‏ مهندسی عمران ۰ ۲۲۸ ۵ کامپیوتر و 11 ۲۴۸ مهندسی مکانیک ۱ ۱۷۸ مهنسی برق ۰ 1۸ آ مهندسی ۰ ۱۶ برق ۱۳ عمران مهندسی عمران ۱ ۱۳۶ امهندسی کامپیوثر | ۱۵۸ مهندسى يرق | ۱۷۸ ‎Wi.‏ iT, مهندسی شیمی ۰ ‎٩۹‏ مهندسی‌مکائیک ‏ 1۱۲ مهندسی عمران ‎Wi‏ ‏مکانیک مهندسی کامپوتر | ۸ | مهنسی‌منایع | ۸۶ | مهندسی ۸ مکانیک خودرو ۷ ‎a 9‏ ۷۵ ۷۹/۸ هتشر۵ ‏جم در ۵ جم در‎ Vi

صفحه 20:
انتخاب رشته هزار نفر اول داوطلبان گروه رباضی فیزیک در آزمون ‎eal‏ سال؟ ‎yar‏ حدم حدس 1۳۳۳ مهندسى برق مهندسى مكانيى مهندسى عمران مهندسی کامپیوتر مهندسی معماری دکتری پیوسته بیوتکنولوژی مهندسى شيمى ساير رشته ها yor vo ۳۳ ۵ ar ۲۵۶ ۷۵ ۲۳ ۱۵ ۵۴ vor AYA MAK ay) ۹۳۶ و vox AYA AMA ay.) ars ۹۳۶

صفحه 21:
تعداد رشته محل های ۵ رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گرو مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند 7 ‏كارشتاسي | تعداف‎ Peres Ts 1 ‏مهنسی برق ۰ ۱۳۰ مهندسی‌عمران 128 مهندسی ۰ ۲۶۸ کامپیوتر و‎ 17 ‏کامپیوتر و‎ ‏مهندسی برق 102 مهندسی عمران ۰ ۲۸۱ برق‎ ٩٩ کیفکم ‏مهندس‎ ‏مهنسی عمران ۱ ۱۲۷ مهنسی کامپیوتر ۱ ۱۲۲ مهنسی‌برق ۲۵۱ الکتروتکنیک‎ TDs ‏عمران‎ vay ee) ۱ | eS ere | | ears Sale ‏مهندسی کامپیوتر " ۴۵ | مهندسی صنایع ۱ ا مهس منم | ۱۳ اف سور‎ و1 ۴۶ ۱۵۱۴ هتشر۵ ‏جع در‎ AV جمع در ۵ ر ۹۵ yar ۲۶۵ ۶۶ ay.

صفحه 22:
تَورَبع-تعداد ثبت نام شد کاقموسسات آموزش عالی کشور در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ دستگاه کاردانی کارشناسی کارشناسی دکتری جمع اجرایی ارشد تخصصی زن | ود چم اون عرد | جمع | زن | عرد مع زن عرد جع | ون عرد | جمع | فيصل 379 درو 4943 103 2017 3051 466 125 172 50 20 25 158 3565 5352 12/4 ‎Se‏ لق ل اق اال ل | ل 0 0 0 120 اس اه رمع جد ان تا اه اس ات ی 5 1 7 ° 892 .#2873395 910 2401 3511 320 5804 7607 مود 1 3 4 2 1 3 ارآ 2 8 4 2 ‎sear 3am io sai 3004 447‏ ‎ale‏ مم ورم دوس 32058 378 قد 1165 مد مد موف 8 ‎ona 2900 2607 33 2 2 as‏ ‏و 0 0 57 32 89 169 128 297 19 5 24 245 165 410 0/10 ‎ ‏568 2157 2725 150 3536 5043 ووم 122 187 و و و 214 5816 7956 19/2 ‏و ات ات اس ات ا 2 5 8 09 0 9 6 ,763 5040 5803 169 5776 7468 363 132 148 ,4 23 32 282 1196 1479 35/8 ‎ae ee‏ اد ان ات ادا ان او اليد 1 ‎100/ 4130 3162 967 30 23 62 361 266 954 2086 1492 594 1652 1380 271 00 56 87 69 13 8 7 71 29 2 60 04 56 12 68 44 ۰ ‎

صفحه 23:
توزیع تعداد دانش آموختگان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱ دستگاه | کارداتی || کارشتاسی |کارشناسی | دکتری = ‎EEE Eh ۳‏ ‎a‏ ‎lee‏ ایا ات ایا ار ها ‎[|S aE ee‏ و ‎sn‏ ورن 332 444 ویو 1393 214 505 رورم ور 41 48 716 167 مود ‎soe 30m 2 a7 710 past‏ 1 1 لع ا ا ‎sass 16h 229 152766 rete ees‏ و ‎7 oe 7 ‏سس سح سس سح ‎529 2172 357 9 9 9 9 ‏و م‎ 2506 1705 cor 29 PT a, ‎2390 2109 281 0 0 0 462 404 58 1773 1596 177 155 109 ‎242 124 118 0 0 0 95 54 41 147 70 77 0 0 ‎3471 2378 ‏ومد‎ 2687 1854 832 762 509 ae or at fe cl ian | te) lize, Ge pare ee |e ae 1136 961 5 269 7450 6237 121357 310 ‎| | ۳ | Se) ae ge le | es |e: ‎ ‎10 ‎2/41 ‎13/0 ‎10/6 ‎yo. ‏مدرو ‎14/6 ‎47/9 ‎

صفحه 24:
توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی و مرتبه علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ علوم انساتى علوم بايه علوم بزشكى فنی و مهندسی كشاورزى و داميزشكى هن جمع 705 738 638 345 28 3007 1519 1211 2032 1191 775 61 6789 8578 4755 6759 4657 3039 531 29021 28319 10125 3798 3583 7609 1928 1978 191 54 338 66 34 1416 21508 10660 13166 14433 6153 2632 68552 31/37 15/55 19/21 21/05 8/98 3/84 100

صفحه 25:
توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و مرتبه علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ وزارت علوم.تحقیقات و فناوری 551 1016 2843 5406 = دانشگاهپیام تور 40 101 49 0 .۰ 1/32 دانشگاه جامع علمی کاربردی - ات ان 50 0/35 داتشكاه فنى و حرفه ای اه 2 26 018 سایر دستگاههایاجرابی 3 26 209 136 18 2 ۰ 272 0/37 53 230 21 5 4 Sty tit ep ctu دانشكاه أزاد اسلامي 64 123 1385 _ 253 8 50/84 موسات آموزش عالی غیردولنی - غیرانقاقی ‏ 16 20 143 791 8 98 ۰ 678 جمع 638 1191 4657 750 | 338 14433 ۱

صفحه 26:
راه كارهاى ارتقاء كيفيت آموزش مهندسی #همکاری و مشارکت موسسات آموزش عللی در اجرای پروژه های بزرگ مملکتی به منظور نتقال تکنولوژی #ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت در جهت رفع نیازهای آموزشی صنعت جام پروژه های صنعتی توسط دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری استفاده از امکانات بخش صنعت جهت پیشبرد آموزش و پژوهش در گروه فنی ومهندسی ® تخصیص بخشی از سرمایهگذاریهای صنعتی به تقوبت دانشگاههای فنی و مهندسی و ایجاد رشته های جدید در جهت تامین نیروهای مورد نیاز #تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و بازسازی قسمتهای فرسوده شده طی دوره

صفحه 27:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی © توجه به تربیست دانشجویان فنی مهندسی در حوزه طراحی (طراحی مفهومی. طراحی پایه و طراحی تفصیلی) © توجه به تربیست دانشجویان در حوزه انتقال فناوری (دانشجویان مهارتهای لازم در انتقال فناوریهای مورد نیز را دریافت کنند)

صفحه 28:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توجه به آماده سازی فارغ التحصیلان جهت اشتغال در واحد های تحقیق و توسعه برای حصول به فناوریهای جدید توجه به تشکیل مهارتهای کار آفرینی در دانشجویان فنی مهندسی توجه به ارائه آموزشها و دوره های میان رشته ای دانش محور نکردن صرف آموزش مهندسی وتوجه به افزایش توانمندیهای مهارتی و بینشی

صفحه 29:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی كسا رش دوره:های مهتذسی چند رشته ای ‎Multidisciplinary engineering‏ © توجه به مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی - حرفه ای دانشجویان مهندسی ‎career plans‏ © توجه به مهارتهای سبز در آموزش دانشجویان مهندسی 1126" ‎role of green skills in engineering‏ ‎education‏ توجه به شکل گیری توانمندی نوآوری در دانشجویان فنی مهندسی

صفحه 30:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی #اثر بخشی یادگیری مشارکتی به عنوان راهکاری برای تقویت کیفیت آموزش مهندسی 00۲9 00۳00616160165 ‏#توجه به شایستگیهای کانونی‎ (team work ,communication data o%je1 » analysis ,problem solving ) ‏مهندسی‎ # تقویت دوره های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاههای موفق جهان در غالب پروژه های آموزشی و صنعتی بین المللی

صفحه 31:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی #باز نگری در هدف گذاری آموزش ها و برنامه های درسی فنی و مهندسی با رویکرد نیاز محوری و با حضور ذینفعان آموزش عالی اجرای برنامه های توسعه توانمندی های هیات علمی متناسب با تحولات آموزش مهندسی (۳۵۱011 ‎(Development‏ # استقرار نظام ارزیابی و بهبود سیاست ها و برنامه های آموزش مهندسی

صفحه 32:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی 6 جایگزینی شیوه های آموزشی یکطرفه و حافظه محور با شیوه ‎cla‏ یاد دهی - یادگیری فعال تقویت شیوه های یاد دهی- یادگیری مهارت محور در موازنه با شیوه های دانش محور Problem) gro stems 6 pF ob ‏تقویت شیوه های‎ (Based Learning

صفحه 33:
راه كارهاى ارتقاء كيفيت آموزش مهندسى #استفاده از شیوه های یادگیری تکنولوژی ‎(Technology - Based Learning),,>.‏ استفاده از خبرگان و متخصصان صنعت در برنامه ریزی های آموزش مهندسی و همچنین در فرآیند یاد دهی-یادگیری #بازنگری در شیوه های ارزشیابی دروس مهندسی ایجاد دفاتر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه ها

صفحه 34:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توسعه فرصت های شغلی برای دانش آموختگان فنی و مهندسی طراحی و استقرار نظام مهندسی مشابه سازمان نظام پزشکی #بازنگری و تقویت نظام کارآموزی و کارورزی

صفحه 35:
با تشکر از توجه شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان