کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

آشنایی با مفاهيم اوليه شی گرایی

صفحه 1:

صفحه 2:
اهداف حلسه ۰ * آشنائي با مفاهیم اساسي شی گرائي *_آشنائي با انواع روابط بین کلاسها

صفحه 3:
_فهرست مطالب ۴ شی * تعریف كلاس * مکانیزم ارتباط بین اشیاء ۴ رابطه بین کلاس‌ها

صفحه 4:
۱ شی (06»01) * يك مفهوم کلی است بگونه‌ای که داراي هویت بوده و قادر به بروز رفتار و ثبت حالات (وضعیت) خود باشد

صفحه 5:
5 (ادامه) ‎(Identity) <9» "‏ * آن ويژگي از يك شی است که آنرا از بقیه اشیاء متمایز مي‌سازد ‎(State) Sle ©‏ ‏* حالت يك شی دربردارنده تمام خواص آن شی و مقادیر جاري آنها ‏است ‎ ‏فتار ‎(Behavior)‏ ‏* چگونگي عمل و عکس‌العمل يك شي در مقابل دریافت و یا ارسال ‏پیام دارد

صفحه 6:
5 (ادامه) * مثالهايى از اشياء © موجوديت‌هاي خارجي: سيستم‌هاي بروني. دستگاه‌ها و مردم قولید کننده یا مضرف کننده اطلاعات:.. ۴ موجوديت‌هاي اطلاعاني: انواع فایل‌ها. مستندات. ... * مفاهیم منطقي: دانشگاه. کلاس درس, دوره آموزشي. ... * نقش‌هاي انساني: مشتري, تحليلكر. معمار نرمافزار. ...

صفحه 7:
1" (ادامه) * مثال‌هایی از اشیاء * واحدهای سازمانی: اداره آموزش, امور مالی. ... * مکان‌هاي فيزيکي: لابراتور زبان. آزمایشگاه شيمي ... * ابزارآلات و اسباب: موتورسیکلت. انبردست. صندلی» ... ابزار و اسباب موبورمكة امبو

صفحه 8:
۷" (ادامه) * مثال 1: کتاب الف ۴ هویت: کتاب * حالت: اطلاعات فهرست‌نويسي. مکان نگهداري فيزيکي, وضعیت فعلي (امانت ارزرو /آزاد) ... 500000 يد 5 5 رفتار: ثبت اطلاعات کتاب. جستجو سفارش دادن براي خرید. ...

صفحه 9:
‎ga 5‏ (اداس) ‏مثال 2: درس‌هاي رشته کامپیوتر ‎(aoa‏ & 9 00۱ (0)() ها مصعوا ‏تک ...| ,ممعسسصعه ‎Crime Dene moor] [iad |‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
(Class) ‏کلاس‎ " " مجموعه‌ای از اشیاء که دارای ساختار و رفتار مشترك

صفحه 11:
5 کلاس (ادامه) " ويزكيهاي كلاس * کلاس به صورت قالبی که برحسب نیاز نمونه‌های (1۳562065) از آن برداشت مي‌نغانیم»عمل مي‌نماید ۱ * گروه‌بندي اشیاء در کلاس ‎Zayile .‏ بهتر + قابلیت استفاده مجدد * ابزار اصلي تجرید در شي‌گرا 1

صفحه 12:
5 کلاس (ادامه) نمايش كلاس در ‎UML‏ ‏نام كلاس: شناسه منحصر به فرد صفات کلاس عمليات كلاس

صفحه 13:
۷" کلاس (ادامه) مثال 1 نمونه‌ها ((شیاء) لته

صفحه 14:
5 کلاس (ادامه) UML os (MailMessage) (S59 pS! ply ‏مثال 2: کلاس‎ OulOessaye تلم ان اسح 5 ‎QeovtverOddreve‏ ‎Gubiert‏ Ody GtuckedAle 640 ۳۷۰0 ‏ماده 9 اد‎ 91-0 wet @tarked@le()

صفحه 15:
5 کلاس (ادامه) ‎(Altributes) oli‏ ويزكيهابي از كلاس كه نكهداري آن براي مهم ‏است ‏0 بسانت 0 ‎- 0 ‏000 د ساد ‎ ‎ ‏07ت - راسد 5 ‎ent Drone = KD‏ سیب ات ارم جدم اف ععسص ف 0[ ۳ ‎Dace = IOF‏ ‎ ‎ ‎oko Deo 000 rant Deve = 000 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
5 کلاس (ادامه) عمليات (202©7:2110725): رفتار كلاس در مقابل كلاسهاي ديكر مسد هسح لسر وج ۳ ‏ای س0)‎ Cerf eve) Operaica اس

صفحه 17:
‎a‏ مکانیزم ارتباط بین اشیاء ‏* ارتباط بین اشیاء و بهرمندي از سرويس‌هاي(عملیات) آنها از طربق مکانیزم تبادل پیام ‎(Message Passing)‏ ‏صورت مي كيرد ‏وعم و -------- اقباط يك طرفه ‎CowpterOouse‏ این ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ججه ماه ‎۳ NEN ON ‎17 ‎ ‎

صفحه 18:
5 مکانیزم ارتباط بين اشياء (ادامه) * هر پیام عبارت از يك درخواست از طرف سرویسگیرنده به سرویس‌دهنده براي اجراي يك ‎Method) Jos‏ ‎Call‏ )است.

صفحه 19:
1 رابطه بين كلاسها روابط اساسي * رابطه انجمني ‎(Association)‏ ‏* رابطه تجمعي ‎(Aggregation)‏ ‏" رابطه عام اخاص ‎(Generalization/Specialization)‏ 19

صفحه 20:
رابطه انجمني " نوعى وابستكى 2.20 ‎ow (Semantic Relationship)‏ نمونه‌هایی از کلاس‌هاي متفاوت است که با حذف اين وابستگي عملاً هیچ ارتباط ديگري بین دو کلاس وجود نخواهد داشت :مثال درجه وابستگي

صفحه 21:
درجه وابستگي يك نمونه از ۸ ‎ch‏ نمونه از ۸ ‎che‏ نمونه از ۸ هميشه با يك نمونه | هميشه با يك نمونه | هميشه با هیچ يا از 8 ارتباط دارد إيا بيشتراز 8 | فقط يك نمونهاز 8 ارتباط دارد. ارتباط دارد. ار تباط دارد. © ‏ن تسكن رسكنم إن‎ | fo Vo

صفحه 22:
رابطه تجمعي ” زماني که يك کلاس از تلفیق تعدادي کلاس دیگر تشکیل گردد. این رابطه را تجمعي گویند " PART-OF ‏(بليييه بدلا‎ 1145-4 ‏(بللبه بليين‎ ‏براي مثال:‎ APC HAS-A Keyboard A Monitor is PART-OF a PC

صفحه 23:
رابطه تجمعی (دام) PORTN-OP ws Ovcitor مره ‎vx‏ Keyboad oa Qotkerboard WOG-

صفحه 24:
" بك رابطه طبقهبندي ‎ow (Taxonomic Relationship)‏ يك عنصر عمومي تر و يك عنصر خاص تر به طوريكه عنصر خاص تر ساختار و/يا رفتار عنصر عمومي تر را به ارث برده و علاوه بر آن از ويزكيها وايا رفتارهاي اضافي برخوردار است IS-A / Generalized-to WL) ahs) Specialized-to (14 +L.) براي مثال ‎The Hourly Employee ۲9-۸۱۷ ۵‏ A Full-Time Employee is Specialized-to 2uManager

صفحه 25:
رابطه عام /خاص (ادامه) * در ورائت * کلاس فرزند يك تخصیص (5۳6»12112720101) از کلاسپ يدر را نمایش داده و * همزمان كلاس يدر بك تعميم 66726721[1221401) از كلاس فرزند به حساب مي‌آید * انواع ورائت ۱ * ورائت یگانه ‎(Single Inheritance)‏ براي هر زیر کلاس فقط بيك كلاس يدر وجود دارد " وراثت جندكانه (©© ه114 طد1 ءام 324:1): يك زير كلاس از دو کلاس یا بیشتر ارث مي‌برد

صفحه 26:
1" رابطه عام /خاص (ادامه) مثال 1: انواع کارمند (ورائت یگانه) Guper Okws -2. ‏جع‎ ‎٩) 201001000 ۳ 3 18 Wow ‏سل‎ يونا عم و6 I Ocnerer Gub-Ckss

صفحه 27:
1" رابطه عام /خاص (ادامه) مثال 2: انواع کارمند (ورائت چندگانه) Cupbyer PUD oe bow) Ovted ‏او‎ Copbver | | Couper ‏مه‎ | | Corbyer ‏اما لت‎

صفحه 28:
1" رابطه عام /خاص (ادامه) مثال 3: انواع کارمند (ورائت چندگانه) 0 ع0 0

صفحه 29:
پرسش و پاسخ

51,000 تومان