کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

آشنايی با برنامه نويسی به زبان C++

صفحه 1:
آشنايي با برنامه نويسي به زبان ‎FEO‏ اصول کامپیوتر )

صفحه 2:
‎٩‏ برنامه» مجموعه اي از دستورات است که کامپیوتر باید آنها را اجرا کند ‏۶ برنامه باید به يك زبان برنامه نويسي کامپیوتر نوشته شود ‏© 0++ يكياز جديدترينو قدرتمندتريززبانهايكامييوترياست © با اين زبان مي توان برنامه هايي به روش ساخت يافته يا ‏شيكرا نوشت

صفحه 3:
0). #rockide <ipstrea> 6. Halide <cetdib> 9. sien ‏روم‎ std; ‎WD Ris prowroe pricts “Well word”‏ إن ‎int woin()‏ .8 ‎86 ‎0 pout <<" Weblo Dord \a" 5 ‏:("00000 0" )ممصو هو : 0011_6000 مور و

صفحه 4:
OY pot ‏دستور جوم کولیلمی> براي استفاده از شي‎ ٩ است - #طیاسی؛ دستوري براي اضاقه کردن محتوي فايلهاي دیگر است - نام فایل مورد نظر در <> قرار مي گيرد. - خط اول فايل مهو را به برنامه اضافه مي کند. اين فایل اشیا و توابعي براي دسترسي به ورودي ( صفحه کلید) و خروجي (مانیتور ( دارد - خط ‎ote ald pa‏ را به برنامه اضافه مي کند. این فایل اشیا و توابعي براي دسترسي به سیستم عامل و توابع كمكي آن دارد

صفحه 5:
بررسي برنامه‌ادامه © لات ججه دده بواص: در خط چهارم بیان تعریف متغيرها و نامهايبرنامه در جارجوباستاندارد لست - هر دستور (6++ با کاراکتر : پایان مي یابد ‎٩‏ خط چهارم که با // شروع شده بیانگر توضیح سطري است. - در هر سطرء هر چه بعد از علامت // نوشته شود تا پایان سطر توضیح محسوب خواهد شد

صفحه 6:
بررسي برنامه‌ادامه ‎٩‏ بدنه اصلي برنامه» از خط پنجم شروع مي شود و در قالب تابعي با نام 15> است ‏- همه برنامه هاي 0++ در قالب اين تابع نوشته مي شوند ‎٩‏ بدنه همه توابع (6++ از جمله تابع موس در داخل () قرار مي كيرد © در خط © از شي دج براي جاب عبارتي در خروجي اننتاندارد استفاده شده ‎Siu)‏ ‎pout —‏ 44 معنيوحن() عامجمو) لست ‏- خروجي این برنامه عبارت 7!4() مورا" است که در يك خط چاپ ‏مي شود

صفحه 7:
بررسي برنامه‌ادامه ‎٩‏ دستور ("عصمم)مسورو از سیستم عامل مي خواهد بعد از اجراي برنامه» پنجره اجرا را نبدد و منتظر شود تا کاربر كليدي را بزند ‏@ دستور () ببس که آخرین دستور این برنامه است. به سیستم عامل مي كويد كه برنامه ما با موفقیت اجرا شده و به پایان رسيده است

صفحه 8:
۶ از ابزار © ‎+4+@bodsked DOGO‏ براي کامپایل و اجراي برنامه استفاده مي کنیم(فیلم موجود در 2000 درس را ببينيد) 0. این برنامه را با استفاده از ریب بسبه یا آیکن آن در صفحه ‎2S loa! deshioy‏ 28S GLE) cow proper ‏از منوي بل" كزينه‎ .© و !5 ‎Cousvle Ppplicaiog ls ly ¢! si) ox‏ را انتخاب كنيد و در قسمت ج720 نام مناسبي براي يروزه خود بنويسيد ©. در صفحه برنامه؛ دستورات مورد نظر خود را بنويسيد 6 با استفاده از متوي طامس()|صحع) و ‎Ack Exerute|Ruc‏ خود را اجرا كنيد

صفحه 9:
++@bodshed DOGO 0 ‏اجراي برنامه‎ 71 SPSS tor Windows Pees alee iis) (I Answering Attendant 5 Jame (GB Java Media Framework 2,1.1€ عد ©

صفحه 10:
تعریف پروژه جدید |S Source Fle ‏لاله‎ ۱ ‎Project... ble‏ ۳ مب ‎Resource File‏ )© |> ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Edit Search View Project Execute Debug Tools 5 ‎ ‎™ Dev-C++ 4.9.9.2 ‎New ‎@ Qpen Project or File... ‎[> Reopen ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
انتخاب نام و نوع برنامه رت Windows 1: DLL Empty Project Application Description: .console application (MSDOS window) — Project options: Name: OE Project ® Cit Project Helio (-] Make Default Language | ‏و‎ Cancel | |Z Hep | _ 7 ‏لا‎ |

صفحه 12:
۱ Free dev ۲ ‏همق‎ -----35

صفحه 13:
۵ ۵۵ 0۱1۵6 0995 39 مون مده سح سای 4 2 فقو بو Po et ie EW Ona Fan]

صفحه 14:
Be] Est Seach Yen Bes Ee ew rhe [ W ‏ممه ممه مده‎ Oued on ‏سمه جز‎ 0 (see ‏ات‎ 5 care — F sor open @ seem ۶ Dose foo SS de | ‏لع (إم ممع مم ةعم ".مج" معلا عدص مب‎ Saree ضيه انا ‎"Paces‏ ‎Seve ast:‏

صفحه 15:
افزودن دستور چاپ خوشآمد ۴2126112106 ۶810222 #include <iostream> using namespace std; char *argv[]) int main(int argc, { system("PAUSE") ; return EXIT_SUCCESS;

صفحه 16:
موه میت له نود : | Default compiler

صفحه 17:
Tools CVS Window = 5 ‘any key to continue 5 Compile & Run ‏لووك‎ له ماه 9۵

صفحه 18:
ابزارهاي خروجي و ورودي © ابزار خروجي # ابزار ورودي © برنامه اي با ورودي و خروجي

صفحه 19:

صفحه 20:
اپراتور خروجي © << به اپراتور خروجي مشهور است. - هدف آن انتقال اشیا به ابزاري خروجي است که در سمت چپ آن قرار دارد - ابزار خروجي مورد استفاده ما اغلب مانیتور است که با مس به آن نسترسي بيدا مي كنيم - دستور 968 >> وس : عبارت 4968 را روي مانیتور نشان خواهد داد ابزارهابي مانند مرس که براي انتقال خروجي یا ورودي استفاده مي شوندء مجرا ( -ج8©)) نام دارند @ وه يك‌مجرلي‌خروجي‌لست

صفحه 21:
متغیرها براي نگهداري مقادیر مورد نیاز برنامه بکار مي روند # متغيرهايي از جنس اعداد صحیح در 6++ به صورت زیر معرفي مي شوند > یك‌متغیر از نوع لعداد صحیح لست// : ه هم - ج رط , و ساه متغیر از نوع لعداد صحیح هستند / : عر ط , و 0 - مود ها ط و وه | : 20 و -

صفحه 22:
خواندن مقادیر از ورودي * كن لبزاريلستکه از وروديمقادیریرا مي‌خولند - همانند ونم .ور نیز يك مجراست - و << ون متغیر و را از ورودي‌ي‌خولند

صفحه 23:
برنامه اي با ورودي و خروجي ] <vetdib> ‏هنک لاو‎ ust cKespuce std; ‏ندمت ند‎ are, char *arep[]) { ma,b,o; pot << "Please router tuo inteyers thea press eter!" 5 vin >> ‏ب << و‎ v=utb; ‏رز >> "+" >> ن >> نوو‎ >>" spotewn("“POROGE"); retura EXIT_GOOCEGG; <<p << ed;

صفحه 24:
* برنامه اي بنویسید که کار تمرین قبل را انجام دهد - دو عدد را بگیرد و آنها را باهم جابجا و جاب كند - چهار عدد را بگیرد و آنها را به ترتيبي که در تمرین ) گفته شده» جایجا کند ‎Stay Ny duly ®‏ - آدرس ایمیل من: ات عصولس )سوه - مزا حلیمیلشما [6() نهیم )صم]

آشنايي با برنامه نويسي به زبان ++C اصول كامپيوتر 1 آشنايي برنامه ،مجموعه اي از دستورات است كه كامپيوتر بايد آنها را اجرا كند برنامه بايد به يك زبان برنامه نويسي كامپيوتر نوشته شود ++C يكياز ج"ديدترينو ق""درتمندترينزبانه"ايك""امپيوتريا"ست با اين زبان مي توان برنامه هايي به روش ساخت يافته يا شي‌گرا نوشت 2 اولين برنامه 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. #include <iostream> #include <cstdlib> using namespace std; //This program prints “Hello world” int main() { cout <<" Hello World \n" ; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS ; } 3 بررسي برنامه دستور >include<iostreamبراي استفاده از شي coutالزم است – – – – 4 include#دستوري براي اضافه كردن محتوي فايلهاي ديگر است نام فايل مورد نظر در <> قرار مي گيرد. خط اول فايل ‌iostreamرا به برنامه اضافه مي كند .اين فايل اشيا و توابعي براي دسترسي به ورودي ( صفحه كليد) و خروجي (مانيتور ( دارد خط دوم فايل cstdlibرا به برنامه اضافه مي كند .اين فايل اشيا و توابعي براي دسترسي به سيستم عامل و توابع كمكي آن دارد بررسي برنامه-ادامه ;using namespace std در خط چه"ارم" ب"""يانگر ت"""ع"ريف متغيرها و ن""امه"ايب"""رنامه" در چ"ارچوبا"ستاندارد ا"ست – هر دستور ++Cبا كاراكتر ; پايان مي يابد خط چهارم كه با //شروع شده بيانگر توضيح سطري است. – 5 در هر سطر ،هر چه بعد از عالمت //نوشته شود ،تا پايان سطر توضيح محسوب خواهد شد بررسي برنامه-ادامه بدنه اصلي برنامه ،از خط پنجم شروع مي شود و در قالب تابعي با نام mainاست – همه برنامه هاي ++Cدر قالب اين تابع نوشته مي شوند بدنه همه توابع ++Cاز جمله تابع mainدر داخل { } قرار مي گيرد در خط 7از شي coutبراي چاپ عبارتي در خروجي استاندارد استفاده شده است. – – 6 coutب"""ه" معني Console Outputا"ست خروجي اين برنامه عبارت Hello Worldاست كه در يك خط چاپ مي شود بررسي برنامه-ادامه دستور )” system(“pauseاز سيستم عامل مي خواهد بعد از اجراي برنامه ،پنجره اجرا را نبدد و منتظر شود تا كاربر كليدي را بزند دستور return 0كه آخرين دستور اين برنامه است ،به سيستم عامل مي گويد كه برنامه ما با موفقيت اجرا شده و به پايان رسيده است 7 اجراي برنامه ‏ از ابزار ++Bloodshed DEV Cبراي كامپايل و اجراي برنامه استفاده مي كنيم(فيلم موجود در CDدرس را ببينيد) .1 .2 .3 .4 .5 8 اين برنامه را با استفاده از start menuيا آيكن آن در صفحه desktopاجرا كنيد از منوي fileگزينه new projectرا انتخاب كنيد از بين انواع برنامه ها Console Application ،را انتخاب كنيد ‌و در قسمت Nameنام مناسبي براي پروژه خود بنويسيد در صفحه برنامه ،دستورات مورد نظر خود را بنويسيد با استفاده از منوي Execute|Compileو Execute|Runبرنامه خود را اجرا كنيد ...برنامه بعدي ++Bloodshed DEV C اجراي برنامه 9 تعريف پروژه جديد 1 انتخاب نام و نوع برنامه 11 دخيره پروژه 1 پنجره برنامه جديد 1 ذخيره برنامه جديد 1 افزودن دستور چاپ خوشآمد 1 كامپايل برنامه 1 اجراي برنامه 1 ابزارهاي خروجي و ورودي ابزار خروجي ابزار ورودي برنامه اي با ورودي و خروجي 1 ابزار خروجي main() { … cout <<“Hello World” ; … } cout lo Hel ld Wor 1 اپراتور خروجي << به اپراتور خروجي مشهور است. – – – – هدف آن انتقال اشيا به ابزاري خروجي است كه در سمت چپ آن قرار دارد ابزار خروجي مورد استفاده ما اغلب مانيتور است كه با coutبه آن دسترسي پيدا مي كنيم دستور ; cout << 1386عبارت 1386را روي مانيتور نشان خواهد داد ابزارهابي مانند coutكه براي انتقال خروجي يا ورودي استفاده مي شوند ،مجرا ( )Streamنام دارند ‌cout ي""ك مجرا"يخ"روجيا"ست 2 متغير متغيرها براي نگهداري مقادير مورد نياز برنامه بكار مي روند متغيرهايي از جنس اعداد صحيح در ++Cبه صورت زير معرفي مي شوند aي""ك متغير از ن""وع ا"عداد ص""حيح ا"ستint a ; // a , b, cس "ه" متغير از ن""وع ا"عداد ص""حيح هستند int a , b ,c ; // ‏a =0 ; // set a to be zero 2 – – – خواندن مقادير از ورودي ‏ cinا"بزاريا"ستك"ه" از وروديمق"اديريرا ميخ"وا"ند – – همانند cout، cinنيز يك مجراست cin >> aمتغير aرا از وروديميخ"وا"ند )(main { … ; cin >> a >>b >> c … } 2 ‏cin برنامه اي با ورودي و خروجي #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int a , b , c ; cout << "Please enter two integers then press enter: " ; cin >> a >> b ; c=a+b; cout << a << " + " << b << " = " << c << endl ; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } 2 تمرين برنامه اي بنويسيد كه كار تمرين قبل را انجام دهد – – دو عدد را بگيرد و آنها را باهم جابجا و چاپ كند چهار عدد را بگيرد و آنها را به ترتيبي كه در تمرين 1گفته شده، جابجا كند برنامه را بفرستيد – – 2 آدرس ايميل منmansoorm@modares.ac.ir : ‌subjectا"يميلش""ما []cs1-cs-assign01

51,000 تومان