صفحه 1:
به نام خدا
آشنایی با اصول و پایه های یک آزمایش
صفحه 2:
جلسه اول : آشنایی با خطاهای آزمایشگاهی
صفحه 3:
اندازه گیری دقیق یک کمیت فاقد معناست
زیرا عوامل زیادی مانع رسیدن ما به مقدار واقعی مي باشد که حذف همه آنها به
,طور کامل ممکن نیست
ص ع |
وسايل اندازه كيرى كميات شخص آزمایشگر عوامل بيجيده و متغير محيط
+"
۲
صفحه 4:
مقدار اندازه گیری شده - مقدار واقعی آن کمیت
e=x- X
داشتن دقیق خطای یک کمیت معادل داشتن دقیق آن کمیت
,است
.اما داشتن نخمینی از خطای یک کمیت برای ما مهم است
صفحه 5:
اهمیت داشتن خطای تخمینی یک کمیت
خطاي تخمینی یک کمیت به ما می گوید که تا چه اندازه می توان
.به مقدار كميت داده شده اطمينان بيدا كرد
طول یک میز 46000 سانتی متر و خطای تخمینی آن (6 سانتی
8 م5 + 120
.مىباشد
صفحه 6:
,فرض کنید کمیتی از 06۴/0 به 06/0 تغییر کند
اگر خطای این اعداد حدود 000/00 باشد اين تغيير مهم است ولى
.اكر خطاى آن در حدود (0/0 باشد اين تغييرات اهميتى ندارد
:حال با دو تعريف جديد آشنا مى شويم
خطای نسبی(انحراف نسبی) ee ات
درصد خطاى نسبى(درصد انحراف) +1002
صفحه 7:
انواع خطاها وعوامل موثر در ایجاد آنها
:خطاها به دو دسته تقسیم می شوند
خطاهایک اتوره لت صادفی) -1
خطاهاوذ اتلس يستماتيكي -2
كميتى را جند بار اندازه كيرى مى كنيم. اعداد به دست آمده را روى
.يك محور مشخص مى كنيم
.اين يراكندكى ناشى از خطاهاى كاتوره اى(تصادفى) موجود مى باشد
صفحه 8:
اصولا تمام عوامل موجود که تاثیر آنها مستقل از کمیات موجود در
آزمایش ماست می توانند تولید خطای کاتوره ای کنند. به همین علت
پراکندگی حول میانگین نسبتا یکنواخت است یا به عبارتی دیگر
.احتمال مثبت یا منفی بودن این خطا یکی است
تغييرات دماء رطوبت» جریانات جوی, تغییرات جریانات برق» خود
,شخص اندازه گیر می توانند عامل تولید خطای کاتوره ای باشند
صفحه 9:
خطاهای ذاتی(سیستماتیک)
مقدار حنيقى میانگین
J +
خطاهای ذانی معمولا موقعی پیش می آیند که واقعیت آزمایش از
مفروضات نظری تعدی می کند و از ضریب تصحیحی که این تفاوت
.را اعمال کند چشم پوشی می شود
صفحه 10:
چند مثال از خطاهای ذاتی
معیوببودنوسیله لندازم گیری سادم تریننوع آنخطایصفر -1
میباشد. لگر در یکوسیله عقربه لیمحور عقربه از مرکز صفحه
.مدرج لنحرلفداشته باشد ما شاهد یک خطاوذاتیتناوبیستيم
لندازم كيرىارتفاع يكمايع در لوله وقتىاز يكمقياسمتصلبه -2
لوله استفادم میک نیم و لوله دقیقا قائم نباشد: درلينحا اتخطاى
.ذلتیمثبتو با لفزلیشارتفاع زیاد میشود
لندازم گیریشتابجاذبه زمینبه وسیله یکسطح شیبدار که -3
.دار ایاصطکاک میی اشد و ما فرضنبود آنرا کرده لیم
صفحه 11:
کمیات اولیه
ما براى به دست آوردن درست یک کمیت چند بار اندازه گیری را انجام
.می دهیم. اعداد به دست آمده KX, Xp, Xj می نامیم
هدف نهايي ما در این قسمت دو چیز است
ی افتنمقدار مناسبک میتاز رویلعداد موجود -1
یافتنخطایت خمینیلینمقدار از رویلعداد موجود -2
جواب قسمت اول همانطور که قبلا اشاره کرده بودیم میانگین اين اعداد
.مى باشد
ور +... + و + و
N
x=
صفحه 12:
محاسبه خطا برای داده ها
در آزمایشی زمان سقوط یک توپ کوچک از یک ارتفاع معین چندین بار
:اندازه گیری شده است و اعداد زیر به دست آمده است
حال ما 10) عدد داریم (00/0 را دور انداختیم). میانگین
:اينها یعنی مقدار مناسب کمیت ما برابر است با
=0.41s
11
۳
توزیع اعداد (فراوانی)
0.34+ 0.41+...+ 0.47
بازه هازه)
۳۷
۳۷-۲
۴۲-۰
۴-۲
۱)2(
9
00
ose
00
ore
0289
ose
9
9
00۵
0
Orr
صفحه 13:
نمودار فراوانی
نمودر. توزی. فرلولنی 9
aww.
aap. 1
a. 4
webb
©
aad GaP ضع ade OF aE
He)
تمردر. زيم فرللتی 0
awe صقن
0
ace
صفحه 14:
اندازهگیری به احتمال حدود FA درصد در بازه -3 تا +31
حدود ۹۵ درصد در بازه 1-26 تا 26 +1
جم انحراف معياريعنى ميزان فاصله از مقدار واقعى اش و میزان وریانس از كمييت اصلى را
نشان می دهد
صفحه 15:
متس ولج
N
» (%- xy انحراف معيار
n=l دن
۷-1
2 ۳
مت )1 m N MN-
صفحه 16:
یم 047 +... +041 +034
x= 0415
* 11
o.= | .34- 0.41? + (0.41- 0.41? +...0.47- 0.49? ~0.013
my 1111+1(
on _ 045 9234 0.014 ~0.013
اگر خطای وسیله اندازه گیری از خطای استاندارد کمتر
درست است در غير این صورت باید خطای استاندار
04120013 ss
0.41+0.01s
صفحه 17:
محاسبه خطا با استفاده از فرمول
صفحه 18:
کمیات تانویه
سو رود 1 <<
وقتی تابع فقط تابعی از یک متغییر است
خطا را مى توان بصورت زير محاسبه كرد حوره
اگر نمودار تابع را رسم کنیم در یک نقطه
مقدار خطا بصورت نمودار خط نوشته می
شود
te)
ay
ax
صفحه 19:
y=ax+ b= 0۲ مج
dx Ay=aax
6 58
وت DY _ ne => Ay= =) Aveta ج مر رز
=nx¥!
Ay=nx'Ax=> Ay=— yAx:
=n— =
dx x y x
y=l dy_1
nx> ans کرد
x
سي- 0 + درل
و لش ay = Ay=@Ax=>
=AX 7
صفحه 20:
اگر تابع از چند متغییر تشکیل شده باشد خطا یا استفاده از رابطه زیر محاسبه می شود
رک
of > of 2 of 2
Ay)? =(— Ax)? + (Ax)? +... Ax,)
(Ay) Os x) وچ 2) ox,
=(AK)* + (AY)? +..-+ (AV)?
صفحه 21:
YH=%+% = (Ay)? =(Ax)’ + (Ax)?
ادير - ¥% = (Ay) =(Ax)? + (Ax)?
۳ AY\2 _(A¥% 2, (A%)2
yaxxn> (AY =A) + (2%)
ود 32 x %
yas Alp = Aap Sy
2 3 x %
صفحه 22:
تزاشير , تلط bp, AE. OB? تن مین سجن
HG Ha 2 د 1( )+ ()- h=pgt= g=G> CE
2x904cm cm m
— Poem 1 97 61072
I~ O41" 9 9
دتسدمة 00> [00> von gam
هم تفه سمقوه “OF وذ 05 2
m
107 ج205
9
صفحه 23:
مفهوم ارقام معنادار به عنوان روشی سردستی برای محاسبه خطا
515 + سهرقم منادار بو 32
stad, + 202 +3.0022
دو رقم معنادار (صفرهای قبل از 4۳ ارقاع معنادار محسوب نمیشوند) م0042
م42 - م 02 مرجي 0042-00014 2
بهتر است این کمیت بدین صورت نمایش داده شود( عدد نویسی علمی )
یک رقم معنادار (قرارداد مرجء( ” ) فصل )١
۳ -0دة - بزرع0 1د 30 30em>
دورقم معا دار(قرارداد مرج( 0087۲۳ 3.0121 ب مت ده
\(
صفحه 24:
قانون 0: تعداد رقمهای اعشار مجموع یا تفاوت دو کمیت برابر
.تعداد رقمهای اعشار کمیتی است که کمترین رقم اعشار را دارد
2200+ 3 50711-507
4216+ 2.1 25 2-6
12697 297-1 107
در اینجا ۰/۱۰ به ۱۱ گرد شده است
صفحه 25:
قانون 6: تعداد ارقام معنا دار حاصلضرب پا نسبت دو کمیت برابر
تعداد ارقام معنادار کمیتی است که کمترین ارقام معنادار را داراست
5.1¢0mx2.42cm=1 2cm
om =0.277
24s 5
صفحه 26:
نمودار
صفحه 27:
0 سس نمودلر 4. مان تتلوب. یک آونگ بر حسب. طول آن.
۹ al
ao a aD =
© یل آینگ ات و
بي سس ()زمان یک تلوب ون
صفحه 28:
صفحه 29:
ets اج e+
کاغذ نیم لگاری
صفحه 30:
کاغذ لگاریتمی
صفحه 31:
مثال: در آرمایش آونگ رابطه روبرو برقار است
tan a ME
۶ 3
پس انتظارمیرود از روی شیب نمودار "بر حسب آ یعنی ٩۳" بتوان مقدار را حساب کرد
07
به کمک معادلات زیر از روی مجموعه مختصات نقاط موجود آزمايش یعنی (,(,:) (که .امین کمیت مستقل
ور( کمیت وابسته مرتبط میباشد) میتوان شیب بهترین خط عبوری (0), خطای آن( 0 عرض از مبدا (0) و
خطای آن(۵۵) را محاسبه کرد":
DN-2 22 3-2
قم | )| د سم
-a, Aas J— Abe (+ DS = 5 ___ و
رم
صفحه 32:
قواعد نوشتن گزارش کار
مشخصکردن عنوانو هفاز لنجام. هو بخشآزمایشو ذکر وسایلمورد لستفادد -0
رسم شکلکه نحوم لنجام آزمایشرا نشانمهد: شکلدر حد ممکنساده -6
.باشد
ارلئه تسوضیح مختصر لما کافیدربارم نحوه آزمایشو نکانلندازه كيرى- ©
.ارلئه جدولهایلندازه گیری: کمینو ولحد آنیادتاننرود -۴)
به دستآوردنکلیه رولبط لازم برلیلنجام محاسبات( در صورتیکه رولبط -6
ولضح شباشد)
.رسم نمودارهاىلاازم برلىئة حليلآزمايش-©
,محاسباتعددیلازم بسرلیمحاسبه مجهو لاتم
مخاسبه خطاهایک میتتهاخ جود كه لتداروف گ وبا محاسیه قه دیق
ذکر عولملخطاهایآزمایشب» صورتمجزا و ارلئه پیشنهادهایعلیبرلعرفم -6
آنها و در صورنلزوم لنجام آن