صفحه 1:
eS Tee EL een el od)
رایانهای
0۳۳۳
صفحه 2:
هدف ازاين دوره
آشنایی با سبکهای مختلف بازیهای رایانهای
آشنایی با تاریخچهی تحولات این صنعت
آشنایی با کلیشهها و قوانین هر سبکك
آشنایی با بازیهای جریانساز و تاثی رگذار
صفحه 3:
۱
Magnavox Odyssey. Atari/Sears Tele- :(\avw-\4avr) Js) Ls *
Games
id ملل اا وت الا
Sega SG 1000
NES. Sega Master System. Atari 7800 :(\48y-14Ar) py Jus *
Sega Mega Drive. SNES. Neo Geo: :(1849-14AV) ese Jos *
Super Gameboy
S\-orMoreiaerwete den yciealaloy see prele-e(eCe ogee ano nen oil
3DO
OCR DE LOO ne eed ل ل ل لهم
سست ۰۰ سس
صفحه 4:
دوران ماقبل تاریخ!
9
۳ ere on eet Re EE Oa
wo 2 oe
صفحه 5:
دوران ماقبل تاریخ!
1 لل 2 ey
watt atl. MIT Kits PDP1 catty os) 4 fey ose
استیون راسل برای اولین بار ادستهی بازی؛ (03751016) را
ساخت و براى اولين بار انفجار را روى صفحدى رايانه شبيءسازى
كرف
Net ا ا ا ل tel
ا ا 0
صفحه 6:
۱
اال ا ل
«جنگهای فضایی» بودند.
* «نولان بوشنل» در سال 191١ يكك دستككاه
eel ا OCs
0
* در سال 19177 بوشئل شركت «آتارى» را
تاسیس کرد.
صفحه 7:
et ی
و تا در را
AW Tepe s\o) oC Or REG
ele h ess ane as ere e
رد
صفحه 8:
آتاری وارد میشود
* نولان بوشل بس از اولين شكستثان نا بازى 929/۸۱۱۰۸۵۹
WIL H ac) ا ا ا ا
5
* مكناواكس به اين خاطر از آتارى شكايت كرده و ٠٠لاهزار دلار
غرات گرفت.
1 Foe NE Tn here Tas
صفحه 9:
آتاری وارد میشود
ل Pomc PPE a CL OC ۱ 3
دارد به بازار عرضه کرد.
|
غیرداخلی استفاده کرد.
AS
ام
صفحه 10:
دوران طلایی بازیهای آرکید
در سال 191/4 Space Invaders «5. Taito <s,s
را منتشر کرد.
شرکتهای ژاپنی زیادی وارد صنعت ساخت بازیهای آرکید
شدند. ش ركتهايى نظير ۱۹0۰۱۰۱۱۱۱۱۱۱۱۱۵
ا ا 6 ال ل
يكثمن اولين شخصيت تاريخ بازىهاى رايانهايست كه جهرهدى
منحصر به فرد دارد.
در سال 198١ شيكرو مياموتو بازى بسيار موفق ۱9
۹ ۱
صفحه 11:
Reh pee ae er
* در سال ١987 شركت 1817/1 اولين راياندى شخصى را به بازار فرستاد.
LNA os Mr ln > ار ان لو ا
صفحه 12:
زر(
* در سال 198 صنعت بازىهاى رايانهاى و كنسولها دجار بحران بز ركى شد.
عوامل اين بحران از اين قرار بودند:
.١ ورود رايانهدهاى شخصى و رقابت شديد آزها با كنسولها و آركيدها
en ا ا ا ا ل م
cL Ws eee ee ee See ye ee ry ل ا 0
ors) Soe RES SEE ا ل
صفحه 13:
پس از بحران
در سال ١1988 شركت ايل اولين رايانهدهاى شخصى با كيفيت صدا و تصوير خوب را كه
مكينتاش نام داشت عرضه كرد.
در سال 1488 آلكسى بازيتنوف بازى 161115 را طراحى كرد.
در سال ۱۹۸۴ شر کت 0011706 961118 با انتشار بازی ماجرایی 00065 1012675
ل ل ا 0
در سال ۱۹۸۵ نینتندو کنسول خانگی 8۳010010 با ۱125[ را به بازار فرستاد و بحران را
خاتمه داد.
صفحه 14:
مهمترین کارهای نینتندو
MCSE Cees Cl eS كك
معرفی یک بازی رنگارنگ با کارا کترهای جذاب به نام «برادران سوير
(gob
اضافه كردن دو دكمهدى جديد به طرح دستههاى قديمى
م كت
انتشار مجلدى 20787617 111121612010 در سال 1١94/
fees eres eee Ee aera
صفحه 15:
0 ا ee TCLS)
* كنسول 11155 نيتتندو در نسل دوم بازىهاى كنسولى ٠١ ۱
دیگر رقبا فروخت. این رقبا عبارت بودند از:
Sega Master System -
Atari 7800 -
Amiga -
صفحه 16:
الكترونيكك آرتز در سال 14417 رسما وارد صنعت بازىسازى شد.
پشتوانهی غنی VA
بازىهاى الكترونيكك آرتز وارد بازار شد و نسل جهارم را آغاز كرد.
ل 3
بازار كرد.
00 للا eee)
در سال ۱۹۸۹ سگا ال DE OPES
صفحه 17:
۳۳ lw NAA Sv
| ones ا pec a
57
شركت 50116187816 10 اولين بازى سهبعدى اولشخص تاريخ يعنى «ولفنشتاين سهبعدى» را ساخت. *
ب ال ل ere ا ا ا ا ee eae
۱ ال ا Y Coe
صفحه 18:
درخشش بازیهای 6۳۵
Pe er a nen yon AG) | eRe oer
ee peers Wie) ape es ee Een AE
صفحه 19:
در سال ۱۹۹۵ سکا کتسول ۳۲ بیتیاش یعنی «ساترن» را به بازار فرستاد. در همان سال سوئی با
«پلی استیشن» وارد رقابت شد.
ا eres arte 1 ۱
در سال ۱۹۹۶ نینتندو کنسول ۶۴بیتی خودش یعنی «نینتند و ۶۴ را به بازار فرستاد.
CCUM PIs oye) Dap. GS ee ars Cr os Eee ne a pee
شخصی محبوب بشوند. بازیهای سهبعدی زیادی به بازار آمدند که دموهای 3)م) داشتند.
صفحه 20:
ommend howd
* باز هم سگا نبرد را به مرحلمی بعد برد و با کنسول ۱۲۸بیتی خود یعنی «دریم کست» در سال
4 بازى را آغاز كرد.
1
|
صفحه 21:
نبرد کنسولهای دستی
* دوبازی راینههای شخصی با فروش بسیار خوبشان بازار بازیها را رونق دادند: 11196
World of Warcraft (2005) , SIMS (2002)
0 IOL EE ENC CLUE Memes PE OA ال
صفحه 22:
| Root en Sele
RotaV I Serta denen Pe | bP UPN oh CY AOS
Berne SS) PO) 2) eT SONS See Tone Te ure Meer)
ار
ey — 2
۱ ۱
۱ 9 et
صفحه 23:
تمرین
* جلسهی بعدی به معرفی سبک اکشن و عناصر معمول این سبکث
اختصاص خواهد داشت.
* براى جلسدى بعد دو بازى اكشن كلاسيك 1(00111 و 5نا ©5116
5X) ل
آشنایی با سبکها و تاریخچهی بازیهای
رایانهای
جلسه اول
هدف از این دوره
●
●
●
●
آشنایی با سبکهای مختلف بازیهای رایانهای
آشنایی با تاریخچهی تحوالت این صنعت
آشنایی با کلیشهها و قوانین هر سبک
آشنایی با بازیهای جریانساز و تاثیرگذار
نسلهای کنسولهای بازی
Magnavox Odyssey، Atari/Sears Tele- :)1977-1972( نسل اول
●
Games
Atari 2600، Intellivision، Atari 5200، :)1984-1976( نسل دوم
●
Sega SG 1000
NES، Sega Master System، Atari 7800 :)1992-1983( نسل سوم
●
Sega Mega Drive، SNES، Neo Geo، :)1996-1987( نسل چهارم
●
Super Gameboy
Sega Saturn، Playstation، Nintendo 64، :)2006-1993( نسل پنجم
●
3DO
Dreamcast، Playstation 2، Gamecube، :)2011-1998( نسل ششم
Xbox
●
دوران ماقبل تاریخ!
●
در سال « 1952ویلیام هیگنباتم» اولین بازی رایانهای با نام Tennis
for 2را با یک اوسیلسکوپ درست کرد.
دوران ماقبل تاریخ!
●
در سال « 1961جنگهای فضایی» ( )Space Warتوسط
«استیون راسل» روی رایانهی PDP1دانشگاه MITساخته شد.
●
استیون راسل برای اولین بار «دستهی بازی» ( )Joystickرا
ساخت و برای اولین بار انفجار را روی صفحهی رایانه شبیهسازی
کرد.
●
این بازی به صورت متنباز بود و به صورت گستردهای بین همهی
دانشگاههایی که PDP1داشتند پخش شد.
تجاری شدن بازیهای رایانهای
●
اولین بازیهای تجاری تقلیدهایی از
«جنگهای فضایی» بودند.
●
«نوالن بوشنل» در سال 1971یک دستگاه
آرکید تجاری از روی بازی «جنگهای
فضایی» ساخت.
●
در سال 1972بوشنل شرکت «آتاری» را
تاسیس کرد.
تولد اولین کنسول بازی خانگی
●
در سYYال « 1972رالYYف بهیYYر» در شرکت
تلویزیونسYYازی «مگناوکس» ()Magnavox
اولیYن کنسYول بازی خانگYی به نام Odysseyرا
طراحی کرد.
آتاری وارد میشود
●
نوالن بوشنYل پYس از اولیYن شکسYتشان با بازی Computer
Warsبازی Pongرا در سYال 1973سYاخت که ایدهاش از بازی
«تنیس روی میز» مگناواکس گرفته شده بود.
●
مگناواکYس بYه ایYن خاطYر از آتاری شکایت کرده و 700هزار دالر
غرامت گرفت.
●
پونگ تبدیل شد به یکی از موفقترین بازیهای آرکید.
آتاری وارد میشود
●
در سYال 1977شرکYت آتاری اولیYن کنسYول خانگیاش که Atari 2600نام
دارد به بازار عرضه کرد.
●
آتاری 2600برای اولیYن بار از سYیستم واگذاری امتیاز سYاخت گیYم به شرکتهای
غیرداخلی استفاده کرد.
دوران طالیی بازیهای آرکید
●
در سYال 1979شرکت Taitoبازی Space Invaders
را منتشر کرد.
●
شرکتهای ژاپنYی زیادی وارد صYنعت سYاخت بازیهای آرکید
شدند .شرکتهایی نظیر Konami، Namco، SNK
●
شرکYت نامکYو در سYال 1980بازی پکمYن را بYه آرکیدهYا فرستاد.
پکمYن اولیYن شخصYیت تاریYخ بازیهای رایانهایسYت کYه چهرهی
منحصر به فYرد دارد.
●
در سYال 1981شیگرو میاموتYو بازی بسYیار موفق Donkey
Kongرا به آرکیدها فرستاد.
!رایانههای شخصی وارد میشوند
●
●
در سال 1982شرکت IBMاولین رایانهی شخصی را به بازار فرستاد.
در سال 1983کمودور 64وارد بازار شد و 20میلیون عدد فروخت.
بحران 1983
●
در سYال 1983صYنعت بازیهای رایانهای و کنسYولها دچار بحران بزرگی شد.
عوامل این بحران از این قرار بودند:
.1ورود رایانههای شخصی و رقابت شدید آنها با کنسولها و آرکیدها
.2ترجیح شرکتهای بازیسازی (مانند )Seirraبه کار با رایانههای شخصی
.3تولید انبوه بازیهای ضعیف برای آتار 2600و آرکیدها به خصوص بازی «ایتی»
.4ورود دهها شرکت بازیسازی و شلوغ شدن بازار رقابت.
پس از بحران
●
در سال 1984شرکت اپل اولین رایانههای شخصی با کیفیت صدا و تصویر خوب را که
مکینتاش نام داشت عرضه کرد.
●
در سال 1984آلکسی پاژیتنوف بازی Tetrisرا طراحی کرد.
●
در سال 1984شرکت Serria Onlineبا انتشار بازی ماجرایی King’s Quest
استفاده از ماوس در بازیها و گرافیکهای زیبایی بیتمپی را جا انداخت.
●
در سال 1985نینتندو کنسول خانگی Famicomیا NESرا به بازار فرستاد و بحران را
خاتمه داد.
مهمترین کارهای نینتندو
●
معرفی دستههای بازی به شکل امروزی که 8جهتی بودند
●
معرفYی یYک بازی رنگارنYگ بYا کاراکترهای جذاب بYه نام «برادران سوپر
ماریو»
●
اضافه کردن دو دکمهی جدید به طرح دستههای قدیمی
●
معرفی بازیهای نقشآفرینی با داستانهای جذاب
●
●
انتشار مجلهی Nintendo Powerدر سال 1988
حمایت گسترده از شرکتهای بازیسازی غیرداخلی
رقبای شکستخوردهی نینتندو در نسل سوم
●
کنسول NESنینتندو در نسل دوم بازیهای کنسولی 10برابر بیشتر
دیگر رقبا فروخت .این رقبا عبارت بودند از:
Sega Master System Atari 7800Amiga -
آغاز رقابتها
●
الکترونیک آرتز در سال 1987رسما وارد صنعت بازیسازی شد.
●
در سال 1989سگا با کنسول 16بیتی خود یعنی مگادرایو با پشتوانهی غنی
بازیهای الکترونیک آرتز وارد بازار شد و نسل چهارم را آغاز کرد.
●
در سال 1989نینتندو اولین کنسول دستی موفق یعنی گیمبوی را روانهی
بازار کرد.
●
در سال 1989شرکت «ماکسیس» اول بازی «سیمستی» را ساخت.
سال 1991سالی پررونق
●
نینتندو کنسول SNESرا به بازار فرستاد تا با سگا رقابت کند .این اولین جنگ پر سر و صدای کنسولی
بود.
●
شرکت id Softwareاولین بازی سهبعدی اولشخص تاریخ یعنی «ولفنشتاین سهبعدی» را ساخت.
●
الکترونیک آرتز با خریدن استودیوهای بازیسازی کوچک به یک شرکت چند شاخهای تبدیل شد.
●
کپکام بازی «استریت فایتر »2را به بازار فرستاد و بازار بازیهای آرکید را تکان داد.
درخشش بازیهای PC
●
در سال 1994و اواخر نسل چهارم بازیهای PCپیشرفت بسیار خوبی داشتند.
دلیل عمدهی این پیشرفت بازی ماجرایی ،Mystبازی استراتژی
Warcraftو بازی اکشن اولشخص Doomبود.
نسل پنجم
●
در سال 1995سگا کنسول 32بیتیاش یعنی «ساترن» را به بازار فرستاد .در همان سال سونی با
«پلیاستیشن» وارد رقابت شد.
●
●
●
در سال 1995مایکروسافت با عرضهی ویندوز 95سیستمعامل PCرا متحول کرد.
در سال 1996نینتندو کنسول 64بیتی خودش یعنی «نینتندو »64را به بازار فرستاد.
پیشرفتهای چشمگیر در کارتهای گرافیکی باعث شدند بازیهای 3D FXروی رایانههای
شخصی محبوب بشوند .بازیهای سهبعدی زیادی به بازار آمدند که دموهای CGداشتند.
نسل ششم
●
باز هYم سYگا نYبرد را بYه مرحلهی بعYد برد و بYا کنسYول 128بیتYی خود یعنYی «دریمکسYت» در سال
1999بازی را آغاز کرد.
●
«پلیاستیشن »2در سال 2000و «گیمکیوب» در سال 2001وارد رقابت 128بیتی شدند.
●
در سال 2001مایکروسافت اولین کنسول خانگیاش یعنی «ایکس باکس» را عرضه کرد.
نبرد کنسولهای دستی
●
دو بازی رایانههای شخصی با فروش بسیار خوبشان بازار بازیها را رونق دادندThe :
) SIMS (2002و )World of Warcraft (2005
●
در سال 2004سونی و نینتندو کنسولهای دستیشان را به بازار فرستادند.
نسل هفتم
●
در سال 2005مایکروسافت اولین کنسول نسل هفتم یعنی ایکسباکس 360را به بازار فرستاد.
●
در سال 2006نینتندو Wiiو سونی پلیاستیشن 3به بازار آمدند.
●
رقابت میان کنسولهای دستی سونی و نینتندو شدت گرفت و PSPو DSفروش بسیار
خوبی در بازار داشتند.
تمرین
●
جلسYهی بعدی بYه معرفYی سYبک اکشYن و عناصYر معمول ایYن سبک
اختصاص خواهد داشت.
●
برای جلسYهی بعYد دو بازی اکشYن کالسیک Doomو Streets
of Rageرا بازی کنید!