پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

آشنایی با فرآیند پرستاری

صفحه 1:

صفحه 2:
* مراقبتهای پرستاری می توانند از اقداملتی ساده مثل تمیز کردن زخم و بانداژ انگشت بریده یک کودک تا تدابیر بسیار پیچیده مثل مراقبت از بیمار بستری در بخش مراقبت های وییه بیمارستان پا کمک به رفع نیاز ‎cle‏ بهداشتی خانواده های دارای مشکلات متعدد را در برگیرد. فرآیند پرستاری روشی سازمان یافته و منظم برای ارائه مراقبت‌های پرستاری است. و شامل یک سلسله مراحل بهم پیوسته است که پرستار جهت تصمیم گیری در مورد مراقبت های پرستاری یا تعیین نوع اين مراقبت ها می تواند از آنها استفاده کند. " فرآیند پرستاری بر اساس روش علمى «حل مسأله» پایه‌گذاری شده است.

صفحه 3:
1 9 فرآیند پرستاری چهارچوب منظمی را برای برنامه‌ریزی. انجام و ارزشیاپی مراقبت‌های پزستاری ایجاد می‌کند. ' روشى برنامه ریزی شده. بیمار مدا منطبق با مشکل بیمار و هدفمند است. در این فرایند دریافت کننده مراقبت هاء مددجو نامیده میشود. مددجوشامل: فرد-خانواده و یا یک جامعه می باشد. فرآیند پرستاری چارچوبی برای برنامه ریزی و اجرای مراقبت های پرستاری برای بیمار و خانواده اش است.

صفحه 4:
' فرايند يرستارى يك روش حل مشكل است كه به منظور رفع نیازهای بهداشتى و مراقبتى افراد بكار مى رود. ' كرجه مراحل فرايند يرستارى كه توسط نويسندكان مختلف بيان شده اند. تفاوت هاى باهم دارند اما اجزاى اصلى اين فرايند عبارتند از:

صفحه 5:
1 Lert ase)

صفحه 6:
| بر عکس الگوی پزشکی که محور تمرکز آن درمان بیماری است. فرایند پرستاری بر کل انسان توجه دارد. فرایند پرستاری هم به مسائل و مشکلات موجود و هم به تأثیر مشکلات بر نحوه عملکرد فرد بعنوان یک انسان یکتا توجه دارد. 1

صفحه 7:
برای پرستاران؟ 7 " رشد و پیشرفت حرفه پرستاری ‎gue‏ استانداردهایی برای پرستاری بالینی شرکت ‎slow‏ در مراقبت از خود داوم مراقبت ها "افزایش کیفیت مراقبت های انجام شده برای بیماران

صفحه 8:
(Assessment) ‏بررسى‎ - ' فرآيندى است سازمانيافته و نظاممند براى جمعآورى داددها از منايع مختلف به منظور ارزيابى سطح سلامت مددجو اولين و مهمترين مرحله از فرآيند يرستارى است و زيربناى ساير مراحل فرآيند محسوب مى شود. * از دیدگاهی کل‌نگر انجام می‌شود. 1 یک فرآیند پیوسته است. جمع‌آوری داده‌ها . |معتبرسازی داده‌ها ‏ | دسته‌بندی داده‌ما ثبت داده‌ها

صفحه 9:
بطور کلی از طریق دو فرم تاریخچه پرستاری و بررسی وضعیت سلامت انجام می شود. انواع داده ها عینی : علایم و رفتارهایی که پرستار مشاهده و بر اساس آن قضاوت ‎ae‏ می کند. “ذهنى : اطلاعاتى كه بيمار به برستار مى دهد. انواع روش های جمع آوری داده , مشاهده : 0056۳۷۱0۳ سر مصاحبه : ۱۳۱۲۵۲۷۱۵۸ "مر معاینه : ‎Examination‏ ‎(Measurement) (6,5 o;fait)‏

صفحه 10:
1 1 1 1 1 v v v v v اطمینان از خلوت نام بیمار را ببرید هدف خود را برای بیمار توضیح دهید. از تماس چشمی صحیح استفاده کنید. چگونه سوأل کنید: ابتدا درباره مشکل اصلی بمار جویا شوید از واژه های که برای فرد قابل درک است استفاده کنید از سوألات باز استفاده كنيد روش انعكاسى بكار ببريد صحبت خود را با سوألات شخصی یا ظریف آغاز نکنید

صفحه 11:
‎I‏ سوآلاتی که نامناسب است و بیمار را ناراحت میکند. نکنید ‏| ابزار بررسی سازمان یافته برای جلوگیری از غفلتها استفاده کنید جكونه كوش كنيد؟ ‏' كوش كننده فعال باشيد ‏0 اجازه دهيد بيمار را جمله اش را تمام كند ‏صبور باشيد. 1 توجه كامل خود را به بيمار معطوف كنيد ' مطالب را خلاصه و مجدد بيان كنيد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
| یافته های عینی؛ ‎0.١‏ اطلاعاتی که قابل مشاهده است: دیداری ‏۲ _ با دست احساس میشوند: لمس/ دق کردنی ‏پا گوش شنیده ميشوند: شنیداری ‏۴ دارای بو و مزه هستند. ‏مثال علایم حیاتی-گزارش عددی آزمایشگاه‌ت)ن)ع- عضو متورم و قرمز

صفحه 13:
1 نشانه کلیدی : _ داده عینی: برافروختگی صورت ۲ _ داده ذهنی: بدنم گرم و سرد میشود | نتیجه گیری: بیمار تب دارد ' معنا و مفهوم: بيمار دجار واکنش التهابی است

صفحه 14:
1 1 1 1 بیما رآمددجو خانواده- سایر افراد مهم گزارشات پرستاری گزارشات پزشکی ارتباط کلامی با سایر اعضا مراقبت بهداشتی گزارشات کتبی مطالعات تشخیصر

صفحه 15:
مهارت های لازم برای جمع آوری اطلاعات شامل : الف - مشاهده : تمرین وتکرار ب - مصاحبه كوش كنيد و سئوال کنید. //, مشاهده كنيد و تفسير كنيد. /اطلاعات بدست آمده را با هم تركيب كنيد. اطلاعات را ثبت کنید. ج - بکار بردن قدرت تعقل (۷۷/۱500۲۳)» قضاوت ( 009۳06۳6» حضور ذهن ( ۲31 ) و استفاده از تجارب خود. ‎a‏

صفحه 16:
خانمى 8 ساله‌با ضعف بی‌حالی و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده و با تشخیص کم‌خونی فقر آهن در بخش بستری شده است.

صفحه 17:
مثال خی ‎ies Lal TO‏ بىحالى و سركيجه به بيمارستان مراجعه كرده تشخیص کم‌خونی فقر آهن در بخش بستری شده است. © 000 90

صفحه 18:
(Nursing Diagnosis) PCP) pe) . 5 تشخيص يرستارى عبارتى است كه وضعيت فعلى سلامتى بيمار و نگرانی‌های وی را به صورتی که با اقدام پرستاری قابل حل شدن باشد نشان می‌دهد. تشخیص‌های پرستاری در حقیقت مشکلات بالفعل و بالقوه مربوط به سلامتی بیمار هستند که با مداخلات پرستاری قابل حل شدن هستند. تشخیص پرستاری قضاوت پرستار در مورد وضعیت سلامتی مددجو است. تشخیص پرستاری خط دهنده اقدامات پرستاری است. 6+۲ + 8 -

صفحه 19:
See ee TC Ty se) در معرض خطر صدمه در ارتباط با ضعف بینایی و کاهش حرکت

صفحه 20:
See ee TC Ty se) ۲ علایم و نشانه ها که در بیمار مشهود است 0 نارسایی در باز نگهداشتن راه هوایی مربوط به سرفه ضعیف و درد در ناحيه جراحى مشهود با عدم تلاش جهت سرفه كردن و كفته هاى مبتنى بر وجود درد و ناراحتى زياد هنكام سرفه كردن

صفحه 21:
| مشکل مربوط به سلامتی یا پاسخ بیمار را توصیف می‌کند. 7 چند مثال: ° 0 0 0 0 ۰ ۰ اضطراب در معرض خطر آسپیراسیون عدم تحمل فعاليت احتمال افزايش حجم مایع در معرض خطر ضربة شیردهی موثر سندرم ضریه تجاوز به منظور سهولت تعیین تشخیص‌های پرستاری و کاهش اشتباه در تعيين آن‌ها یک زبان مشترک بین‌المللی ایجاد شده است. ‎(NANDA)‏

صفحه 22:
۱۳/۲۲۲ 1 1 1 1 [ [ ‏را م.!!'[![ [ [ [ز[ز[ذ[ذ[‎ North American Nursing Diagnosis Association لیستی از تشخیص های پرستاری انجمن پرستاری آمریکای شمالی که هر ۲ سال یکبار بازنگری می کردد.

صفحه 23:
‎A Yer e e)‏ برستارى 8 بر حسب ‏عا ۳ ‎ ‏| ‏0 تس ‏۷- الگوی خود ادراکی و خود بنداری: ی ‎CL Despair ‎Hie Sense of powertessness ‎ALIAS Get Body image Disorder ‎of automutation‏ كا 20190 حل لوقل عدوت ولايد ‎disorder‏ 00059 05005 مستدير فرق ‎“iE pss Disorder of seltesteem‏ ‎Chron low self-esteem‏ ده بسن ‎tn ZIT Le Situational low seltesteem ‏4- الكوى عملکرد و ارتباط ‎ee es Antcipatry oiet‏ ‎Seis Dysfunctional grieving‏ ‎Altered performance of the function‏ سیم سر ‎ats ‏سر‎ Tension inthe role of caregiver << High risk'ofstress'on the role of caregiver Pitre ‎‘Socal colation ‎si) sl Impaired verbal communication “Sls igh sk of violence ‏4- الكوى رايطه جنسى و توليد مثل؛ ‎dysunetion‏ هنهک تشن منود سس ‎Tainted pattems of sexuality‏ عوجي ‎trauma syndrome‏ سم سر سار سس ‎-٠١‏ الكوى تحمل تنش و تطايق: ‎tulsa netfective individual eping “igs Spa Ineecive family coping “nuns Defensive coping ‎esis Functional incontinence ‏ره‎ 10000000062 ‏یی‎ Urge incontinence eee Total incontinence ‎LE etiex incontinence “Tees Urinary retention ‏؟- الكوى فعاليت و حرکت: ‎essa Activity intolerance‏ ‎‘ lnabilty to sustain spontaneous breathing ries ae ‎nese High rik of activity ntlerance ‎Fisk for peripheral neurovascular ‏تمهت معبلر‎ ac dysfunction pln jt impaired physical mobility pases high ast of synarome of disuse payers ‎Fatigue ‎cabana Forgot Unilateral ‎te apt Selfcare defi bathing / hygiene ‏تیاس‎ ‏+0092 / 925509 1066۲ 50۴۵۳۵ سار تخد ای شام وشن ‎Feeding‏ 065 ۴۵۳۵ مارم خی تنب ماه ۵اه 10۴0۲ 0۵۱5 یر مرخ تم ‎CE eas an Deficit recreation‏ ‏سیم ‎17 netfective leaning ale ‎_A SOIL ineffective breathing pattern ‏سای‎ a tered gas exchange ‎iets Decreased cardiac output ‎Altered tissue perfusion (renal, cerebral, cardiac, SOAS SI sastrimtestinal, peripheral) ‏بقل معط‎ ‎Lee High risk of trauma ‎High ‏۱- الگوی درک و کنترل سلامت: ‎ea» Alero Health maintenance‏ ‎“ats na 10003‏ ‎Ineffective management of therapeutic regime ‏ات سس‎ ‎infection ‎Sips High isk af iniury ‎SLES ign risk of poisoning ‎Fase High risk of suffocation ‏۲- الگوی تغذیه و متابولیسم: ‎High risk of altered nutrition: intake exceeds the‏ ‎mi oa 5 ES‏ هام ی ‎Altered. nutrition: Intake exceeds the body‏ ‎soe OS‏ هد لا نادس یتسد ‎less than the body‏ ۱ ‎aie ends a needs‏ امد ‎acu Eifective breastfeeding‏ ‎anni inetectve breastfeeding ‎<a. interrupted breastfeeding ‎us stnssa! Ineffective infant feeding pattern ۳ ‏ماه وه و هواک دا سین ‎at ate Swallowing disorder ‎gt 2 altered oral mucosa ‎pe eee High sok of Mull volume defcts ‎ ‎eae ‎capes as Fuld volume dicks ET bicess tua volume asuic High isk of impaired skin integrity ‏سیم‎ ‎ets shut paired skin integrty impaired tissue integrity ‎ue, high Wk of altered booy temperature ‎pak ‎«dil till ncaa 17100 ‏للع 2س‎ ‎ ‎

صفحه 24:
Nursing Diagnoses by Functional Health Patterns 2m2.2014

صفحه 25:
(Actual) 33! (Risk/High Risk) > (Possible) Ju>! (Wellness) 0%. (Syndrome)

صفحه 26:
انواع «مشکل» در تشخیص‌های برستاری ‎(Actual) (s3lg ۲‏ 0 مشکلی که در حال حاضر توسط بيمار تجربه می‌شود. * اختلال در تغذیه: کمتر از نیاز بدن * پاکسازی ناموثر راه‌های هوایی 0 این نوع تشخیص‌ها می‌بایست توسط علایم و نشانه‌ها تایید شوند. ‎(Risk/High risk) b> "‏ 0 مشکلی که به علت وجود برخی عوامل خطرزا در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ مگر اينکه با یک سری اقدامات از وقوع آن پیشگیری شود. * خطر کمیود حجم مایع * خطر اختلال در تمامیت پوست 0 این نوع تشخیص‌ها توسط وجود عوامل خطرزا_تایید می‌شوند.

صفحه 27:
تشخیص های مشتر ک ‎problem |‏ 20۱۱800۲81۷6 یا مشکلاجانبی ‏با )8 مشخص میشود " تفاوت ۴ با طالا

صفحه 28:
| یک یا چند علت احتمالی مشکل را بیان می‌کند. ' به منظور پیشگیری از وقوع یک مشکل. کاهش اثرات آن یا حل مشکل می‌بایست عوامل ایجاد کننده یا خطرزای آن مشکل را شناخت. 7 لين جزء از تشخيص يرستارى با وايّه «در ارتباط با» ‎(related to)‏ به جزء اول (مشکل) متصل می‌شود. 0 اختلال در تغذیه کم‌تر از نیاز بدن در ارتباط با تهوع 0 خطر کمبود حجم مایع در ارتباط با استفراغ طولانی مدت 0 خطر اختلال در تمامیت يوست در ارتباط با بی‌حرکتی 0 نقص در مراقبت‌های شخصی در ارتباط با وجود 1۷ در دست راست

صفحه 29:
مثال ' تغيير در تغشيه كمتر از نياز بدن در ارتباط با مقدار ناكافى آهن در جيره غذايى ' در معرض خطر صدمه در ارتباط با اختلالات شناختى | تغییر در حس و شناخت در ارتباط با هایپوکسی سیستم عصبی 7[ عدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن

صفحه 30:
(Planning) (65 40 | چگونه می‌توان مشکل را برطرف کرد؟ " برنامه‌ریزی؛ نحوه رویکرد به مشکل بیمار در جهت کاهش اثرات پا برطرف کردن آن را بیان می‌کند. برنامه ریزی لسلس شل يي سم طراحی اقدامات اولویت‌بندی تعیین اهداف ۱ پرستاری

صفحه 31:
| به محض مشخص شدن تشخیص پرستاری و مشکلات مشترک باید اولویت بندی کرد | چون در آن واحد نمیتوان به کلیه مشکلات بیمار پرداخت 0 اولویت بیشتر را باید به مسائل و مشکلاتی داد که نیاز به مداخلات هرچه سريعتر دارند. هرم مازلو | مشکلات موجود و بالقوه تهدید کننده حیات از بالاترین اولوبت برخوردارند *_برداشت و استنباط بیمار و خانواده وی از اينکه چه چیزی حلئز اهمیت می باشد نيز بايد در تعیین اولویت ها مدنظر قرار گيرند.

صفحه 32:
الف- اولويتبندى الكوى تنفسى نامناسب در ارتباط با اثرات داروهای بی‌هوشی سازگاری ناموثر در اتباط با تشخیص نامعلوم بیماری

صفحه 33:
۱ ‎DES! 3‏ در الگوی خواب در ارتباط با سرفه‌های مکرر ‎-Y‏ الگوی تنفسی ناموتر در ارتباط با ضعف و خستگی ‏۳ عدم تحمل فعالیت در ارتباط با سرفه‌های مکرر ‏۴ باكسازى ناموثر راه هوابى در ارتباط با ترشحات غلیظ کمبود حجم مایع در ارتباط با از دست دادن | ۵ اضطراب در ارتباط با تغییر در عملکرد نقش ‏تقییر در تقدیه کمتر ار تیاز بدن در ارتباط با کات ‎ ‎ ‏اشتها ‎

صفحه 34:
| نتیجه‌ای مشخص و قابل اندازه‌گیری که به گونه‌ای تعیین می‌شود تا بازتابی از سطح سلامت بالاتر بیمار باشد. !| اهداف تعیین شده می‌بایست واضح و مشخص, قابل اندازه‌گیری قابل دستیایی, واقعی و دارای زمان مشخص باشند. 0 بیمار از روز چهارم بعد از عمل اظهار کند که دردی ندارد 0 بیمار تا دو روز آینده تقاضای داروی مسکن نکند 0 بیمار در طول مدت بستری دچار عفونت نشود. 0 بیمار در طی مدت بستری در بخش روزانه حداقل ۶ لیوان مایعات مصرف کند. 0 دمای بدن بیمار در پایان شیفت در محدوده طبیعی باشد.

صفحه 35:
Re RC er تعیین اقدامات یا فعالیت‌هایی که در جهت رسیدن به هدف ضروری 1 است. برای طراحی اقدامات به جزء دوم تشخیص پرستاری (اتیولوژی) نگاه 8 احثمال اغتلال مرسلانت ‎Seb Gold WBE | ota‏ دراقخت برای هر بیمار اختصاصی است. ۲ .از کتاب‌های راهنما کمک بگیرید

صفحه 36:
۱ | عدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن 0 بیمار در حالتی که احساس راحتی بیشتری می‌کند قرار گیرد. از اطرفیان یا وسایل کمکی مثل عصا برای راه رفتن کمک بگیرد. در بین فعالیت‌ها زمان‌هایی را برای استراحت در نظر بگیرد. از تمرینات ورزشی فعال يا غير فعال برای تقویت ماهیچه‌ها استفاده کند. از انجام کارهای غیر ضروری خودداری کند. و ه هو و و و

صفحه 37:
‎cos |‏ نظر گرفتن بیمار از نظر عوارض یا بیماری

صفحه 38:
(SELL ‏رزشیایی‎ ۲ مقایسه وضعیت سلامتی بیمار بعد از انجام اقدامات پرستاری با اهداف تعیین شده. ۲ اگر هدف‌گذاری صحیح نباشد. ارزشیابی بسیار سخت و گاه غیر ممکن می‌شود. ۳ ۲ حالت ممکن است اتفاق بیفتد: ‎٩‏ مشکل حل می‌شود. 9 مشکل نسیتاً حل می‌شود. 0 مشکل باقی می‌ماند.

صفحه 39:
OD ‏موه تق‎ © ‏چا نس‎ ore A bina oOo 10۳ se 5 ٩( ۰ Risk for ineectin Coping eit ‘Polphewmacas 2 aoous tne sD 2 dunen TBR 7 redecuten OR CWA, RP # hyper ganar Cae Sows ane Suggest ۵ achvities sacking, insear ot caning عم اوموپنز to Pen Rodina. [We toner. نان تالمع ‎Cheat £ shoulder‏ of Sein ‏قله‎ 4 1 ‏ی‎ ANE TN ‏ف لاا »علوي‎ th ‎Visi‏ .دما ‎clemonstra howto ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏۳ ۳ ی ‎Braninetus Ale‏ الا ل ‎FT HOWE‏ ۶ جع زج 106۳0۸ ۵ و مرج ‎the way onthe‏ سس ]| سم مج ‎Spots‏ 0 2 ‎Dees ot indy | | Fer tO chars‏ ‎aye Guiten to “Hur Ofte cide, ‎ ‎chun

صفحه 40:
انام ونام خاتوادكش یار مایپ تشخيى برستارى Pras cn Seige nis wats aed ارزشبابی

صفحه 41:
ات علوم يزشكى و خدمات بهداشتى درمائى شيو ونان حترت على امفرفه ‎wz‏ د ‎an Bate a‏ اصفر اصفری ‎Pinas nes OO‏ علاي وتشائدها ‎Bena]‏ ۳1 ات 60 1 اگوی ۱ * اهر سامت يكار وسميت نينا ‎4a lope‏ هر ۳ پوست و استخوان | ‎Th‏ از ساعت ۷ تا ۱۴ ‎jest‏ کرد. ‎gaa‏ زخم و قرمزی ‎a 1‏ روز ‎1١48‏ تير * در طول شیفت ۲ بار ملحقه‌های | مشاهده نشد. ‎Wiens:‏ 4 2 نشانه‌ای از زخم و زیر تنه بیمار صاف شد. أ" بيمار مىكويد: نشف لته ‎ere) | a‏ يوست . ‎eek, ee.‏ ‎٩‏ | سسوم ‎last‏ وق ‎iene‏ ‎i‏ = = يست تتليال رفيه ‎dae). Sa ihe bh, ® x‏ زجرآور است. قبلا ‎al gay) 1 ea‏ اهم كرفتارش ‎x 5‏ بودام و دیگر قد: ۱۷۷ سانتی‌متر = * اتقتويق هتصرف مايعات شف ‎١‏ ‎pe 3‏ نمی‌خواهم دوباره وزن: ۵۵ کیلوگرم 3 * یه بیمار توصیه شد از غذاهای پر | دچارش شوم» 2 پروتیسن. پر ویتامیین و پر 1 کربوهیدرات استفاده کند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏صب 7۳5 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 42:
دا عم زشگی و ‎Irn law tas‏ © ايسان حر على لست م دامئ يكف tyes SAVERY ‏اسرد ريع‎ BE eee ap peg Be 4] comer She pines OS pia or fo pine wo plies داردساها یرس ار ‎GS Cerise‏ spo etsy tee Sat ey | ترا خی ِ 4 ترا تست سم در ر سین )سم وت دور مرت هر

صفحه 43:
۱ ,ٍ کنید.نه بشنوید و نقل کنید؛ زیرا راویان علم 7 ‎iy prteowr rere ma crecca Per pe)‏ حضرت على (ع) ”

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان