صفحه 1:
European Foundation for Quality Management

صفحه 2:
اب“©<© جشر5*[شز©«”ٍ_ْ_»_٠”!ظ»ْآغ_«٠8>[>آ>لأل>اتاط.:كااا‏ لف فق هلل 00 ‎Business Excellence Models‏ مدلهاي تعالي سازماني عبارت است از يك قالب یا چارچوب که از طرف شخصي, گروه. موسسه. کشور. سازماني محلي با بين‌المللي براي مقایسه انتخاب و ارتقای عملکرد سازمانها و شرکت‌ها طراحي وتعمیق مي يابد.

صفحه 3:
South African Award Australian Award

صفحه 4:

صفحه 5:
معيارهاي ارزيابي جلیزه کاربردي دمینگ (سال 2000) * الف - معيارهاي ارزيابي سازمان * (شامل 10 معیار اصلي و 40 معیار فرعي) * ب- معيارهاي ارزيابي مدیریت ارشد سازمان " (شامل 5 معیار اصلي و 26 معیار فرعي)

صفحه 6:
جایزه کاربردي دمینگ - معيارهاي ارزيابي سازمان * - سبك رهبري . چشم انداز و استراتزي مدیریت 2 چارچوب هاي مدیریت کیفیت ‎TOM) gale‏ 3- سیستم تضمین گیفیت 4- سیستم مديريتي براي اداره 5- توسعه منابع انساني 6- استفاده موثر از اطلاعات 7- ارزشها و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع (10017) 8- روشهاي علمي 9- توانهاي سازماني «تکنولوژي . سرعت و روحیه زنده دلي) 0- همياري و مشارکت در تحقق بخشیدن به اهداف شرکت

صفحه 7:
ee ‏جابزه کاربردي دمینگ - معيارهاي ارزيابي مدبریت‎ * 1- درك نظام مدیریت کیفیت چامع و اشتیاق به آن " 2- سبك رهبري ء دورنما . استراتژي و خط مشي مدیریت ارشد " 3- توانهاي سازماني (تکنولوژي . سرعت و قدرت) * 4- توسحه منابع انساني * 5- مسئولیت پذيري اجتماعي

صفحه 8:
رهبري

صفحه 9:
ase ‏ارزشهاي محوري جایزه مالکوم بالدریج‎ ‏سبك رهبري آينده نكر (دورانديش)‎ ‏سرآمدي در مشتري گراني‎ * ‏بادگيري فردي و سازمالي‎ ۳ ‏بها دادن به کارکنان و شرکا‎ ‏چالاكي سازماني(سرعت عمل)‎ ‏تمرکز بر آینده‎ * ‏مدیربت نوآوري‎ مدیریت مبتني بر وآقعیت * مسئولیت اجتماعي و شهروندي * تمرگز پر نتایج و ایچاد ارزشها

صفحه 10:
Oe ‏ه/ شط‎ EF OMA sn gare gies! Management by Processes and Facts رهبري و ثبات در مقاصد مشارکت و توسعه نيروي ‎Leadership &‏ 2 انساني ‎People Bevelopmen ‘onstancy of Purpose‏ ‎Involvement‏ ‏نتيجه مداري مشتري محوري ‎Results Orientation St‏ Customer Focus مسئولیت نسبت به جامعه ۲ توسعه شراکت تجاري ‎Partnership Development Public Responsibility‏ يادگيري مستمر , بهبود و نواوري ‎Continuous Lear‏

صفحه 11:
ضرورت جایزه ملی کیسفیت در ایسران بیش از ۷۰ کشور دارای برنامه جایزه ملی کیفیت هستند ! بلك و 4 : جوایز در ابرا 11 كشورهاى داراى برنامه جايزه ملى كيفيت 7 © جايزه ملي كيفيت ‎Hl‏ كشورهاى فاقد برنامه جايزه ملى كيفيت جايزه بهره وري و تعالي سازماني

صفحه 12:
European Foundation for Quality Management & ۳ Around 700 members in 50 countries, _

صفحه 13:
European Foundation for Quality Management

صفحه 14:
يفيت ارويسا آغاز بكار در سال ‎١44١‏ توسط ‎١١‏ بنيان كذار بنياد مدیریت کیفیت اروپا

صفحه 15:

صفحه 16:
کلیات مدلهاي تعالي سازماني ۳ ee ae ‏رزيابي‎ ‏معيارهاي سنجش و زير معیارها امتیازدهي‎ (Self- (Scorin (Criteria) Assessmen ۷ ۳ 1 t System) ode! TT ‏ارزش‌ها و مفاهیم محوري يا پايه‌اي‎ (Core values and Concepts)

صفحه 17:
Oe ‏ه/ شط‎ EF OMA sn gare gies! Management by Processes and Facts رهبري و ثبات در مقاصد مشارکت و توسعه نيروي ‎Leadership &‏ 2 انساني ‎People Bevelopmen ‘onstancy of Purpose‏ ‎Involvement‏ ‏نتیجه گرايي مشتري مداري ‎Results Orientation t‏ Customer Focus مسئولیت نسبت به جامعه ۲ توسعه شراکت تجاري ‎Partnership Development Public Responsibility‏ يادگيري مستمر , بهبود و نواوري ‎Continuous Lear‏

صفحه 18:
I ‏نتيجه كرابي‎ " سرآمدي به ايجاد توازن و جلب رضايت تمامي ذينفعان سازمان بستكي دارد. لين ذينفعان عموما عبارتنه از: کارکنان» مشتریان, تأمین کنن دگان- جامعه. سهامدایان و سایر كساني که در سازمان منافع مالي دارند.

صفحه 19:
مشتري مداري * داوري نهليي در مورد کیفیت محصولات و خدمات‌با مشتري است. ايجاد وفاداري در مشتري 9 حفظ كن 9 بدست آوردن سهم بازار در بهترین شکل ممکن از طریق توجه جدي‌به نيازهاي مشتریان فعلي و بالقوه لكان يدير اسك

صفحه 20:
OO ‏رهبري و ثبات در مقاصد‎ * رفتار رهبران سازمان ایجاد کننده شفافیت و ثبات در مقاصد سازمان است و محیطی را فراهم مي سازد كه در كن سازمان و كاركنان مي‌توانند به سرآمدى دست يابند.

صفحه 21:
مدیریت بر اساس فرآیندها و واقعیات " بيك سازمان هنگامي موّثرتر عمل خواهد کرد که تمامي فعاليتهاي مرتبط باهم در آن درك شده و بطور نظام‌مند مدیریت شهند و تصمیمات مرتبطبا عملیات جاري س‌زمان و بهبودهاي طرح‌ريزي شده بر اساس اطلاعات. قابل اعتمادی که در برگیرنده برداشتهاي ذینفعان است. اتخاذ شوند.

صفحه 22:
ee ‏مشارکت و توسعه کار کنان‎ * تمامي توان بالقوه کارکنان سازمان وقتي به درستی بکار گرفته خواهد شد که يك سری ارزشهاي مشترك و فرهن‌ک اعتماد متقابل و توانمندسازی در سازمان حاکم باشد.

صفحه 23:
7233وَ77_717 يثيثزبضس_ظ كر _رإر ‎SS...‏ ‏يادگيري نوآوري و بهبود مداوم * عملکرد سازمان هنگامي به بیشترین میزان خود خواهد رسید که مبتني بر مدیریت دلنش و به اشتراك گذاشتن ‎al‏ همراه با فرهنگ يادگيري. نوآوري و بهبود مداوم باشد.

صفحه 24:
a ‏توسعه شراکت‌ها‎ *يك سانمان هنگلمي موئیتر کار خواهد کرد که يك رابطه سسودمند متققأبسل با شركاي تجاري خود براساس اعتماد. مشارکت دانش 9 یکپارچگی داشته باشد.

صفحه 25:
‎SS... 1 :<::223 227‏ مسئوليتهاي اجتماعي ‏" منافع بلندمدت سازمان و كاركنان كن هنكامي تأمين خواهد شد كه رويكردهاي اخلاقي رعليت شده و سازمان فراتر از انتظارات و مقررات جامعه عمل نمايد. ‎

صفحه 26:
مدل جایزه کیفیت اروپا 51۳2/6 توانمندساز 609۵ ا تين 7 °4 0000 ير ۱۱ نتایج کارکنان 1 كاركنان 90 بش هه تا یج 00 ی اد مشتري ‎Guts‏ استرانژي اه ‎on‏ ‏140 100 ۳ یه ‎anaes = a‏ نتایج جامعه 60 ‎wort‏ ‎Copyright 1999 EFQM‏ نوآوري و يادگيري ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
توزیع امتیازات مدل ]8۳0017 و جایزه ملى كيفيت ايران نتایج توانمندسا سس 90 90 15 20 14 0 0 0 50 60 90 سس 6 يادگيري و نوآوري

صفحه 28:
ef 3 4

صفحه 29:
مدل سرآمدي 5۳۵۱۸ جيست ؟ 6۴ یك‌چایجو اسگوي‌شرد ارزبابلسنکه موجب حر كلو «دلينفه ل إتهاو يبود مستمر موكسردد مدل 51501 يك رويكرد استقرار مديريت كيفيت جامع ‎cul (QO)‏

صفحه 30:
000 دلایل استفاده سازمانما از مدل ۴۳۵۱۷ " به منظور نشان دادن تصويري واقعي از کیفیت فعاليت‌هاي سازمان " به منظور شناسايي حوزه‌هاي تمرکز فعاليت‌هاي بهبود ' بهمنظور سامندهي طرح‌هايبهبد در چارچوييواحد 7 به منظور تشویق يادگيري از طریق بهينه كاوي‌هاي داخلي و خارجي ‎IS ee‏ سب دار دی حون " به منظور ایچاد زبان مشترك " به منظور گذر از « يا » به « و » در دستيابي به نتايج " به منظور ایجاد تعادل بین ذینفعان مختلف

صفحه 31:
* 1988- تشکیل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (8۳0(۱۷) توسط روساي 4اشرکت برجسته اروپايي 7 1991- شكل‌گيري و معرفي جایزه کیفت اروپا (60۸) * 1995- شکل‌گيري و معرفي جایزه بخش خدمات عمومي * 1996- شکل‌گيري و معرقي جایزه واحدهاي عملياتي * 1996- طراحي مدل سرآمدي پراي بنگاه‌هاي کوچك و متوسط * ۰1999 بازنگري اساسي در مدل قبلي و معرفي مدل بهبود يافته " 2001- معرفي وبرایش مدل سرآمدي پنگاه‌هاي کوچك و متوسط * 2003 بازنگري در مدل و معرفي ‎Halas‏ جدید

صفحه 32:
در بیش از 20000 سازمان صنعتي, اقتصادي و خدماتي اروپا “دربيش از 9660 از 5 شرکت بزرگ اروپايي "در 9 شرکت از 13 شرکت اروپايي که در لیست 50 شرکت بر جسته فایشنال تایمز سال 2001 معرفي شده‌اند " استفاده درحداقل 10000 بنگاه کوچك و متوسط اروپا (6۱4۴)

صفحه 33:
ی ۱0 که مدو + 1 POINTS RECOGNISED FOR EXCELLENCE)

صفحه 34:

صفحه 35:
1- رهبري Nee ۸. ۹۰ ۹۰ 1۴۰ Yoo ۹۰ ۶۰ ۱۵۰

صفحه 36:
Enablers " توانمندسازها ‏ علت و د ۳ رهبري محرك سایر توانمندسازها مي‌باشد.

صفحه 37:
| کارکنان ) بط راهنما ( ار ‎es‏ ‏و منابع ۱ فرآیندها

صفحه 38:
ساد رصني ۲ رهبران سرآمد ماموریت و دور نما را تعیین نموده و شرلیط دستيابي‌به آنها را تسهیل مي نمایند . آنها ارزشهاي سازماني و سیستم هاي مورد نیاز براي موفقیت پایدار را ایجاد و از طریق اعمال و رفتار خودبه اجرا درعي آورند . در دوره تحولات آنها ثبات در مقاصد دایند .هر کجا که لازم باشد چنین رهبراني قادر هستند جهت سازمان را تغییر داده و سایرین را براي پيروي از ن نهیج نمایند . 1 8- رهبیلن مأموربت‌آیمان ارزشها ولصوللخاقیسازمان را لیجاد و خود اگوی ف رهنگ سس ‎bar inlay b1‏ جهتحصولاطمیناناز لیجاد و تسوسعه و بسکارگیریسیستم‌های‌مد برینو بسهبود مستمر آنها مشا ركم رن ملیند. 1 هبیلنب | مشتریانو شرکا و نسمیند گان‌جامعه در تعاملهستند. 1 - رهبیلنسه پسرسنلسازمان‌لنگیزه داده و ازلیشان حملیتو قدر دلنی‌ملیند. 1 - وهبولنتسعیینک ننده و پسشتیباتسحولاتهازماني‌هستند. >« سس« « ‎ « _ ( ( _ »‏ آ« آ" ‏ ظ" " " " " "ا"*۴*"٩ا"*"*"آ"آ"آ"آآآآآآآآآآآ‏

صفحه 39:
سازمانهاي سرآمد ماموریت و دورنماي خود را از طریق بوجود آوردد استراتژي متمرکز بر ان با در نظر گرفتن بازار و بخشي که در آن فعال هستند » اجرا می خط مشي ها . برنامه ها . اهداف و فرآیندها براي تحقق استراتژي ها بوجود آمده و جاري مي گردند . 2 -خط هم شیو رلهبرد سازمانسولساس نیازها و توقعاتحل لو آینده نینفعارولیجاد شدم لست 2 «- خط مشیو رلهبرد بسولساسلطاهاتحاصلاز لندازهگسیریعملکرد. تسحقيقات يادگيري و فعا یهایس رتبط خاقانه وفعا يتهاي‌خارجی‌سرتبطلیجاد شدملست 2 -خط مشیو رلهبرد.لیجاد شده و مورد بازنگروو بسه روزآمدی‌قرار میگسیرد. 2 - خطمشیو رلهبرد مرتبط بسوده و از طربقچارچوربفرآيندهاي‌ک لیدیدیسانمان 2073

صفحه 40:
ایجاد تعهد در ایشان گشته استفاده نمایند . از مهارت ها و دلنش خود ‎ee‏ امتلفع ار 3 - لبع‌انسانيسرنامه‌ويزي مدبریتو بسهبود صوپابند. 3 «-دلنشو شلیستگي‌هایبرسنلشاسليي تسوسعه و حفظ میُسود. 3>-پرسنلهورد مشایکتو تولطفزليوقرار ميكسيرند. 3 -کارکنازو سازماردارليگفتمانهستند. 3»-كايكا نسازمانشاسليرو مورد قدردلنيو توجه قرار ميّسيرند.

صفحه 41:
4 - مشارک‌هاي‌خارجيمد بریتمیٌسوندد 4 «ا-مشبع مل يمد يرتم يود 4 »-ساختملنه. تسجهيزلتو مواد مديريتصيئسوند. 4ل-تسكنولوؤومد يريتميؤسود. ‎plotbbe 4‏ دلنش‌مد بریتصیٌسوند. ‎

صفحه 42:
معیار 25 فرایندها سازمانهاي سرآمد فرآيندهاي خود رالبه منظور کسب رضلیت کامل و ایجاد ارزش فزاینده براي آنها و سایر ذینفعان . طراحي و مدیریت نموده و بهبود مي‌بخشند . 5 - فرلیندها بسه صووت‌ساختابافته طواحیو مد بریتسیٌسوند. 5 «- فرآیندها بسا تسوجه بسه ضروینقا بسهبود یافته و نوآوریسولووضای تکام لو 5 محصولاتو خدما تب ولساس‌نسیازها و تسوقعانمشتري‌طواحیو تسوسعه صوپابند. 5 - محصولاتو خدمانتولید. تسحویلو پسشتیبلنی‌میشوند.

صفحه 43:
نتسايسج 5آالاوع ا ‎guts "‏ . ننيجه و معلول توانمندسازها مي‌باشند. " نتايج كليدي عملكرد . حاصل ساير نتایچ ميباشد.

صفحه 44:

صفحه 45:
معیار 6 : سازمانهاي سرآمد بطور فراگیر نتایج برجسته مرتبط با مشتریان خود را اندازه كيري نموده و به آنها دست مي يايند 6- مقياسهاواستنباطي لین شاخص ها برداشت مشتریان از سازمان مي باشند (كه بطور مثال از طريق نظرسنجي از مشتریان . گروه هاي متمرکز . ارزيابي فروشندكان . تشكرها و شكايات بدست مي آيند . 6- شاخصهايعملكرمي لين شاخص. ها داخلي هستند كه سازمان از آنهابه منظور يليش . درك . بيش بيني و بهبود عملکرد خود ( در رابطه‌با مشتریان ) و پیش بيني برداشت مشتریان بيروني نسبت.به سازمان استفاده مي نماید .

صفحه 46:
معیار 7: نتایج پرسنل سازمانهاي سرآمد بطور فراگیر نتلیج برجسته مرتبط جا متلبع انساني خود را اندازه گيري نموده و به آنها دست مي یابند . 7- مقياسهايلستنباطي لين شاخص ها برداشت كا كروه هاي متمركز . مصاحبه و ارزشيابي ساخت 7- شاخصهايعملكرد لین شاخص ها معيارهليي داخلي هستند که سازمان از آنهابه منظور پایش, درك ۰ پیش بيني و بهبود عملکرد کارکنان خود و پیش بيني برداشت آنان استفاده مي‌نماید .

صفحه 47:
سازمانهاي سرآمد بطور فراگیر نتلیج برجسته مرتبط با جامعه را اندازه‌گيري نموده و به آنها دست مي یابند . 8 - مقیاسهاياستنباطي شاخص هاً برداشت جامعه از سازمان مي باشند ( که بطور مثال از طرییق نظرسنجي . گزارش ها . مقالات منتشره . نشست هاي عمومي. نمایندگان جامعه و مقامات دولتي بدست مي ‎dash‏ 8 «- شاخصهای‌عملکرد لین شاخص ها معيارهليي داخلي هستند که سازمان از آنها به منظور پایش. درك . بيش بيني و بهبود عملکرد کارکنان خود و پیش بيني برداشت جامعه استفاده مي‌نماید .

صفحه 48:
معيار 9: ذتايج كليدي عملكرد سازمانهاي سرآمد بطور فراكير نتايج برجسته مرتبط با خط مشي و استراتؤي را اندازهكيري نموده و به آنها دست مي يايند . 9- مستاوردهايكليدوعملكرد بسته به اهداف و مقاصد سازمان شاخص هاي متفاوتي مي تولند به منظور سنجش دستاوردهاي كليدي عملکرد سازمان مورد استفاده قرار گیرد ‏ لین شاخص ها مي‌بايستي با خط مشي ها و استراتژي هاي سازمان همسو باشند . 9 «- شاخصهايک لیدی‌عملکرد لين شاخص ها معيارهليي عمليلتي هستند که سازمان از آنهابه منظور پایش و درك 5 و بهبود دستاوردهاي كليدي عملکرد خود استفاده مي نماید .

صفحه 49:
ماتريس امتيازدهي ‎RADAR‏ ‏ماتريس امتيازدهي ۵۲۵۳ از تعدادي ‎(Elements) pois‏ 9 225529 ‎Sia (Attributes)‏ شده است : " نتایج» رویکردهاء جاري سازي و ارزيابي و بازنگري عناصر ماتریس امتيازدهي " هر عنصر شامل تعدادي ويژگي " عناصر و ويژگي‌ها مي‌بايستي براي

صفحه 50:
a ‏منطق امتیاز دهي‎ ) RADAR ‏ر‎ منطق امتیاز دهي در مدل تعالي سازماني داراي عناصر زیر است : 2 نتايج 8 ): نتايجي راكه بعنوان بخشي از فرآيند دستيابي.به خطمشي و استراتزيهاي خود هدف گذاري نموده است. تعیین کند. 2 رویکرد< ۸ ): مجموعه‌اي از رويكردهاي با ثبات و یکپارچه را که منجر به نتایج مي‌گردد را طرح‌ريزي و ایجاد نما 2 جاري سازي د 0 رویکردها رابه طریقی نظام یافته (سیستماتيك) و بگونه‌اي که از استقرار کامل آنها اطمینان حاصل شود. را جاري و اجرا نماید. 2 ارزيابي و بازنگري + 6 ۸): نتاییج حاصله از بكارگيري رویکردها را مورد ارزيلبي و بازنگري قرار دهد. به کون نوی تسده وهای مورد ‎gl‏ شود.

صفحه 51:
RADAR ‏منطق‎ تعیین نتایج ۰ مورد انتظار ی ‎Results‏ برنامه‌ريزي و ارزيابي و ‎ee‏ بازنگري رویکرد & ‎Assess‏ 3 A che eview 0 PP’ ‏و اجراي‎ Deploy

صفحه 52:
The RADAR cycle for scoring against the Model ارزيابي و بازنگري Determine RESULTS ASSESS & REVIEW Required Approaches & their Deployment 7 Plan and Develop APPROACHES رویکردها را تدوین کرده و ‎DEPLOY es‏ جاري سازي ‎Approaches‏ رویکرد ‎

صفحه 53:
(Results) ws (Approach) 2,55, جاري سازي ‎(Deployment)‏ ارزيابي و بازنگري ‎Assessment &)‏ ‎(Review‏ * روندها * اهداف و مقاصد ۴ مقایسه با ساير سازمانها * روابط علّي " تناسب / منطقي بودن * یکپارچه بودن _ * اجراي رویکرد * استقرار نظام یافته رویکرد * اندازه‌گيري يريگداي*‎ oe

صفحه 54:
ساختار پيشنهادي براي تشکیل گروههاي کاري کمیته _ مالکین حوزه ها و معیارها ۳ ۱ Jia ٩ AIS. اسامي مسئولین گروه هاي تعالي سازماني (۳۱۱ واحدهاي سازماني عضو گروه هاي تعالي سازماني ST 11111 ۳ 1917 1118

صفحه 55:
و 9 ۱ و و و و و رم اك ای گر ار نو لو

صفحه 56:

صفحه 57:
میانگین امتیازات اکنسابي توسط سازمانماي اروپايي نتایج توانمندساز 42 78 2 74 51 23 47 يادكيري و نوآوري

صفحه 58:
ام حت اده دا يادكيري و نوآوري

صفحه 59:
مقایسه میانگین درصد امتیاز سازمانهاي ارويابي و ايراني ثم گر کی گر ار # 7 سازمانهايي ايوانيه 9 سازمانهاي اروپايي 9

صفحه 60:
140 يادگيري و نوآوري 30 90 42 3 = 200 50 ا ‎ ”‏ هكد لا 60 100 51

صفحه 61:
‎Oe OO "‏ مفایسه مبانگین درصد امتباز سازمنهاي اروپايي و ايراني ‏رهبوي ‎ ‏سازمانهايي اروپايي -98- سازمانهايي ايواني -ه-

صفحه 62:
Time in years

صفحه 63:

51,000 تومان