کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

آشنایی با مفاهيم مديريت استراتژيک

صفحه 1:
به نام خدا آشنایی با مفاهیم مدیریت استراتژيك ‎Strategic Management‏ ‎Concepts‏ لان برجسته معاصر

صفحه 2:
پیشینه مدیریت استراتژيك Stratego تعریف ديكشنري وبستر از استراتژي " علم برنامه‌ريزي و هدایت عملیات نظامي بزرگ در مقياس كلان با هدف كسب ب 5 درگيري واقعي با دشمن | عنصر كليدي در استراتژي, کسب مزیت رقابتي است * مدل‌هاي رسمي اولیه برنامه‌ريزي استراتزيك ارزش‌هاي سلسله مراتبي و سيستم‌هاي از بالا به پایین سازمان‌هاي ي را منعکس مي‌ساخت و ساختار آن که توسط روشنفکران و مدیران بالاي سازمان تعیین مي‌شد. بسیار عمودي و از بالا به پایین بوده است

صفحه 3:
دهه 1950- شروع ورود مفاهیم استراتژي به دنياي کسب و کار دهه 60 و 70- اوج‌گيري محبوبیت و شهرت مدل هاي استراتژي اوایل دهه 80- معرفي مدل‌هاي پورتر و سایر مدل‌هاي نسل اول برنامه ريزي استراتژیک نیمه دوم دهه 80- ورود مدل‌هاي نسل دوم (بویژه مدل شايستگي‌هاي محوري) راكيد مدلهاي جدیدتر برنامه‌ريزي استراتژيك بر: * يادگيري سازماني

صفحه 4:
*تصمیمات استراتژیک به جهت‌گيري سازمان در درازمدت مي‌پردازد "تصمیمات استراتژيك در صدد کسب مزیت رقابتی برای سازمان هستند *تصمیمات استراتژيكه حوزة فعاليت‌هاي سازمان را مشخص می‌سازد دو رویکرد در ارتباط با استراتژي دیدگاه اول (۳8) جعمه()- استراتژي به عنوان حلقه متصل‌کننده منابع و فعاليت‌هاي سازمان با محیط. دیدگاه دوم «اسا 6 )- استراتژي با تمرکز بر افزایش منابع و شايستگي‌هاي سازمان به منظور ایجاد فرصت در محیط تعریف استراتژي از دید آقایان شولز و جانسون «استراتژي جهت گيري و محدودة فعاليت‌هاي يك سازمان در دراز مدت است که از طریق ازماندهي منابع و با مد نظر قرار دادن محيط متغير و غير قلبل پيش‌بيني فعالیت سازمان و به منظور برآورده ساختن توقعات ذي‌نفعان. براي سازمان ایجاد مزیت رقابتي ‎OS ge‏

صفحه 5:
اتاج تصميمات استرا اظيا بیچیده هستند (خصوصاً شرکت‌هاي بین‌المللی یا چند ملیتی) گممکن است در شرایط نبود قطعیت اتخاذ شوند . " ۲ *نیاز به يك رویکرد يکپارچة مديريتي دارد *ممکن است مستلزم تفییرات بنيادي در فرهنگ و ساختار سازمان شود سطوج استراتزي روص ۳() اسرجا -ص :() لین س طح بسه هدفکلیو محدودة فعا لبهای‌سازما‌ولینکه چگونه باید در ب خنوایم ختلفسایمازارزشلفزوده لیجاد شسود: میپردازد ‎Gracy‏ ای عاس() لیبس طح بطور کلي‌سیانمیکند که چگونه می ون طور موفقّدر باارهاي‌خاصي,قاتو فعالیتکرد. چگونه میس سبتيسه ساير يقبا مزيتوقابتيبسيدا كرد. جه فرصعای‌جدیدودر بازار مق ولنند شاساييب الیجاد شود. چه محصولاتیا خدماتيب ایستودر جه باارهاييک ترش ایند که سایمازدر دراز مدتبه سود بللایا رشد اروش‌سهام رسد تسه ۳) اس ۳() بطور کليبه لیرمأه می‌ردازد که چگونه اجزاء و لفراد سلیمان ميتولنند بطور مؤثر و كارا لمستراتزىهاودو سطح قبلورا در قالستابع فرليدها و نيروئإنساني تژيك مدیریت استراتژيك (دیدگاه ‎(Gobwles & Uohusva‏

صفحه 6:
4 مدیریت استراتژيك (دیدگاه ‎(Gobwles & Uohusva‏ سه وظيفه اصلي مديريت استراتزيك

صفحه 7:
9 مدیریت استراتژيك (دیدگاه فرد آر دیوید) تعریف "مدیریت استراتژيك هنر و علم فرمول‌بندي, پیاده سازي. و ارزيابي تصمیمات جندكا كردي است كه سازمان را قادر به برآورده سازي اهدافش مينمايد. بنابراين تعريف. مديريت استراتزيك بر يكيارجكي مديريت بازاريابي» امور مالي و حسابداري, تولید. عملیات و تحقيق و توسعه تمركز ميكند". فازهاي مدیریت استراتژیک پیاده سازي استراتژي ن اهداف سالانه “تدوين سياسدها "ترغيب كاركنان *تخمیص ‎ole‏ ازهكيري عملكرد ‎ *‏ انجام اقدامات اصلاحي آلترنتيوهاي استراتژيك *انتخاب استراتژي‌هاي خاص

صفحه 8:
مدیریت استراتژيك (دیدگاه فرد آر دیوید) ره پادسازی ‎sae | | ees ~ | |e‏ | | مین ‎ee‏ ل | ست لا تنب لیا اهنت ل| وق | | ری |" | ‎PY get‏ پدست ساناي جا ليه ۳ ی ‎ft 4 1 1‏

صفحه 9:
استراتژيك (دیدگاه فرد آر دیوید) مزاياي مدیریت استرا ات نشان مي‌دهد سازمان‌هايي که از مدیریت استراتژيك استفاده مي‌کنند. از نظر مالي (فروش. سودآوري. بهرهوری)» عملکرد بهتري در مقایسه با دیگر سازمانها دارند مزاياي غيرمالي *امکان شناسايي. اولويت‌بندي و بهره‌گيري از فرصت‌ها را به سازمان مي‌دهد. #ديدي هدف‌مند در حل مشکلات مديريتي ایجاد مي‌کند. چارچوبي را جهت بهبود. هماهنگي و کنترلفعلیتها رنه ميکند. اقرلت بد شرایط متفیر و تغییرات را کاهش مي‌دهد. *اين لمکان را ایجاد مي‌کند که تصمیمات اصلي سازماني. اهداف را بهتر حمایت کنند» امکان تخصیص موثر زمان و منابع را به فرصت‌هاي شناسايي شده فراهم مي‌کند. اف منابع و زمان را جهت رفع خطاها کاهش مي‌دهد. *چارچوبي جهت بر قراري ارتباط بين برستل ايجاد م يكند. *به يكپارچگي رفتارهاي فردي به سوي يك تلاش جمعي کمک مي‌کند. *پايه‌اي براي روشن‌سازي وظایف هر يك از افرد ایجاد مي‌کند. *به تفکر قبلي در مورد آینده تاکید دارد و اين کار را تشویق مي‌کند. و *نگاه افراد را در قبال انجام تغفییر مثبت می‌سازد:

صفحه 10:
‎ee‏ برنامه‌ريزي استرا سيستم‌هاي تشويقي ضعیف درگيري بیش از حد در بحران‌ها عدم تخصيص زمان كافي ‏تلقى به عنوان اتلاف وقت ‏بالا ‏تنبلي و نداشتن اراده كافي راضي بودن به موفقيت فعلي ترس از شكست و ناشناختهها تجربيات بد قبلي ‏نبود اعتماد افراد به مديريت ‎ ‏مديريت استراتژيك (دیدگاه فرد آر دیوید) ‏موانع بر سر برنامه‌ریزی استراتژيك ‏۴ استفاده از آن صرفاً جهت کنترل تصمیمات و متايع ‏" استفاده از آن صرفاً جهت برآورده‌سازي الزامات انوني ‏"عجله از تدوین ماموریت تا استراتژي ‏۴شکست در تفهیم برنامه‌ها به کارمندان و اقزاة سازمان ‏*فقدان حمایت مدیران ارشد ‏*همراه نکردن آن با سیستم ارزيابي عملکرد *بکار نگرفتن کارمندان كليدي در فازهاي تدوین "بكار نكرفتن تمامي مدیران در فرآيندهاي برنامه‌ريزي ‎

صفحه 11:
مدیریت استراتژيك (دیدگاه تامسون و استريك‌لند) "استراتزي يك سازمان. تلفيقي از رويكردهاي كاري و اعمال رقابتي است كه مدیران ارشد سازمان براي جلب رضایت مشتریان. رقابت‌پذيري و تحقق اهداف. آن‌ها را بکار گرفته و پیاده مي‌سازند ". وظيفة 5 ‎dine,‏ وظيغة 3 وظيغة 2 ‎Vb,‏ an as ‏مود خی‎ Sie tray ase poem (eae wea pee ‏عر‎

صفحه 12:
در برخي سازمانهاء يك نفر كه معمولاً مللك. مديرعامل يا رئيس كارآفرين. بخشهاي اصلي و محوري استراتزي را تدوين مي كند. رویکرد تفويض ياه م() مس‌جاه0) 1 در لین رویکرد. مدیر. مسئول تفویض اختیارات تدوین استراتژي به زیردستان مورد اعتماد خود است که عمدتاً مدیران ميلني واحدهاي کسب و کار و ديارتمانها. نيروي كار تحصيلكرده و با استعداد بخش‌هاي مختلف سازمان و تيم‌هاي متخصص در زمينه‌هاي خاص هستند. رويكرد تيمي يا جمعيء/ت ۳۷( ‎«٩‏ ههام6 ععل اين رويكرد. يك رويكرد ميلنه است كه در آن مدير ارشد. مسوول اصلي تدوين استراتزي است ولي يك تيم از فراد را بعنوان مشاور يا دستيار انتخاب م يكند كه معمولاً شامل مديران صفي و ستادي از سراسر بخشهاي سازمان و تعدادي از كاركنان خلاق و باسابقه است. رویکرد کا رآفزینانه بنگاهل0) موه عم مرول م1 در لين رويكرد. مدير ارشد. افراد یا تيم‌هاي كاري مختلف در سازمان راجه ارلئه پیشنهاد در زمينه مسائل استرا مانند محصولات جدید یا تلفيق‌هاي جدید كاري تشویق مي‌کند.

صفحه 13:
مدیربت استراتژيك (دیدگاه آقاي لینج) آستراتژی, بطور كلي به جه تگيري اصلي در مورد آینده مي‌پردازد که شامل اهداف, آرزوهاء منابع و نحوه تعامل سازمان با محيط ي که در آن فعالیت مي‌کند. مي‌گردد. تمامي جوانب يك سازمان از جمله نيروي انساني؛ منابع» روش‌ها و محیط آن نقش مهمي در تدوین استراتژي ‎ae ce al‏ پنج عنصر تصمیمات استراتژيك از دیدگاه ایشان پایدار بودن طراحي فرایندها به منظور تحقق استراتژي

صفحه 14:
مدیریت استراتژيك (دیدگاه آقاي لینج) (CPresoripive) 52925 2 S9 wb slau! aul s Strategic Analysis Strategic Development Strategy Implementati

صفحه 15:
مدیریت استراتژيك (دیدگاه آقاي لینج) فرایند استراتژيك: رویکرد توصيفي(۳()) Strategic Analysis Strategic Development &

صفحه 16:
مدیریت استراتژيك (دیدگاه آقاي لینج) معيارهاي ارزيابي اثربخشي استراتژي ۹ معيارهاي کاربردي ‎(Ocke-added text) 039381 Gil Use‏ 1 آزمون همخواني (عط رصسصععصمی) آزمون مزیت ‎(Coxpetiive odvactaye test) (sulby‏ معيارهاي آکادمیک ِ آزمون هدف (« سم ۳۰) آزمون همخواني منطقي ( رس امسنما ) ‎(The risk & Resvurve tent) glio 9 chy vga jl‏ أزمون انعطا ف يذيري ‎(The Pherbrity tert)‏

صفحه 17:
شما موفق به اتمام اولین جلسه يادگيري شدید

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان