کسب و کارعلوم مهندسیمهارت‌های شخصی

آشنایی با مهندسی خلاقيت

صفحه 1:
3 3 بسم‌الله الرهمن الرهیم | 0

صفحه 2:
دانش خلاقیت شناسي :۳1317" دانش پیشگام عصر خلاقیت ونو آور دنياي آمروز : صر خلاقيت و نوآوري 2 ‎he age of Innovation))‏ عصر فرايندهاي يرشتاب خلق و يردازش خلاق اطلاعات دوران رشد و توسعه فزاينده ابداعات و اختراعات ‎macs‏ پیش كامي دانش خلاقيت شناسي

صفحه 3:
۳ خلاقیت شناسی (0۲۵۵۲0100۲۷ ) عبارت است از علم مطالعه فرایند ها و پدیده هاي خلاقیت و نواوزي . مختلف در کلیه حوژه هاي علوم و خناوري با رويكردهاي

صفحه 4:
| تعاریف خلاقیت و نو آوري ‎oe‏ فرایند کشف مفا ‎ews‏ - فرايند اهيم جديد ‎(Real ivity‏ - یافتن راه هاي جدید براي حل مساتل ‎ ‏- فرايند عملياتى كردن ايده هاى نو نوآوري »| - تحقق بخشیدن به مفاهیم جدید ‎(Innovation‏ - اجراي راه حل هاي جدید ‏- عملیاتی شدن خلاقیت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
مطالعه علمي افتراعات خلاقیت شناسی تحليلي اختراعات خلاقیت شناسي كاربردي اختراعات (فناوري اختراع : مهندسي اختراع )

صفحه 6:
برد اختراع (Invention) اختراع < اختراع - خلاقیت + نواوري اختراع < ايده اختراعي + اجراي ايده

صفحه 7:
خلاقیت شناسي تحليلي افتراعات J (وش تمليل يتنت 22 بررسي حكونكي شكل كيري فرايند اختراع

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
برگرفته از حروف اول کلمات در عبارت روسي : ‎Teoriya Resheniya Izobrototelskikh zadatch‏ به انگلیسی : ‎Theory of Invetive Problem Solving‏ | به فارسي 3 | نظربه حل ابداعانه مسئله 10

صفحه 11:
= TRIZ بنیانگذار آن . دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر ‎(G.S. Altshuller)‏ )1998-1926( مى باشد . | eee oe se CCT RID ee | ‏نوآوري نظام _يافته ._ _خلاقیت اختراعي‎ | | ‏فناوري خلاقیت و نوآوري. روش شناسي اختراع‎ | ]_ ‏روش شناسي حل مسئله هاي ابداعي‎ ۰. _ ‏الگوریتم اختراع‎ [ | ‏روش شناسي حل ابتكاري و ابداعانه ي مسئل‎ | ‏مهندسي خلاقیت و نوآوري ۰ _ روش شناسي خلاقیت‎ | خلاقیت شناسی اختراع . خلاقیت شناسی فناوري مواردي از این قبیل نامیده مي شود 1

صفحه 12:
آلتشولر 1181 را تحت عنوان علم فناوري خلاقیت و نوآوري مي داند . ‎eee‏ آلتشولر مي توان 11817 را نوعي علم خلاقیت شناسی (6۵101001)) دانست .)1382 به تقل از ساورانسکي 2000 23( دانشمندان برجسته سیمون ساورانسكي : دانش 11*82 را چنین تعریف کرده است: « ,1112 عبارت است از يك دانش انسان گراي مبتني بر روش شناسي نظام بافته ‎ely‏ حل ابداعانه مسئله » برخي صاحب نظران .1*2 را این چنین تعریف مي کنند: <1 عبارت است از نوعي روبکرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فتاورانه © 0

صفحه 13:
شالوده هاي دانش ۲1812 از سال 1946 توسط گنریج آلتشولر (پدر ) ‎TRIZ‏ ‏بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه گذاري شد ر سال 1956 در روسیه (شوروي سایق) متولد گردید. کراع آلتشولر در سن 14 سالگي انجام شد و در اداره ي ثبت اختراعات ل به کار شد. ‎CL‏ به مخترعین براي ثبت اختراعاتشان بود.او در هین کار, گاهي به ‎G38 Jb‏ آنان کمك مي كرد . در اين دوران بود كه أو دريافت مل فني که منجربه افتراع ونوآوري ) هي شودبه اصول و روش‌هايي فراتر ث هاي خلاقيت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد . در طي مطالعات قود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه ايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد :

صفحه 14:
ويژگي های نظریه اختراع 1- شامل يك فرایند گام به گام و نظام یافته باشد . 2- بتواند از میان گستره اي از راه هل ها مستقیما به بهترین راه هل (راه حل ایده آل یا کمال ) منجر گردد . 3- داراي ويركى تكرارپذيري باشد . 4- بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد. 4

صفحه 15:
بد و کاربردهای ‎TRIZ‏ با استفاده از دانش :11*12 مي توان به نتایج و دستاوردهاي متعددي از جمله موارد زیر دست یافت: 1- دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات . 2- شکل گيري جنبه هاي بسیار مهمي از علم خلاقیت شناسي. 3- دستيابي به نوعي جهان بيني خلاق. 4- کشف انواعي از راه حل ها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي كه با روش هاي معمولي متداول راه حل آنها به دست نمي آيد. 5- دستيابي به بهترين و موثرترین راه حل ها براي انواع مسائل علمي.فني.انساني واجتماعي. 6- بيش بيني روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت شناسي آینده شناختی) 7- ارائه آموزش هاي نوين مبتني بر 11812 در مدارس و دانشگاه ها (خلاقیت شناسي پرورشي مبتني بر 211817 8- تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوري .

صفحه 16:
111817 ‏شناختی مبتنی بردانش‎ NE las iy 1-رويكرد خلاقیت قیت شناختي ‎:USIT‏ hy Unified Structured Inventive Thinkii ‏به معني تفکر ابداعانه ساختار یافته یکپارچه.‎ رویکرد ساده شده و عصاره اي از 11312 (ارائه شده توسما سیکافوس در شرکت فورد) 16

صفحه 17:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 | 2 رویکرد خلاقیت شناسي ۸2171 با واژگان روسي و به انگليسي ‎ASIT‏ ((: ‎a‏ معني تفکر | ابداعانه نظام" يافته پیشرفته. ‎i‏ ‎= ‎1 ‎dvanced Systematic Inventive Think' ‎17 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 | 3- رویکرد غلاقیت شناسي ۳۳7۲5" با واژگان روسي و انگلیس 1115 به معني نظريه رشد و توسعه نظام هاي فني. ry of Development of Technical Systems

صفحه 19:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 4 رويكرد خلاقيت شنافتي ‎TRTL‏ 1 hy با واژگان روسي و به انگليسي 11۳/۳ به معني نظریه رشد و توسعه افراد خلاق. 3 ts ‘Development of Creative Personalities ۳ 19

صفحه 20:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 | "۳۳۷0 ‏رویکرد فلاقیت شنافتي‎ -5 ٠ ۱ late Theory for Versatile Creativity به معني نظریه جامع براي خلاقیت چند جانبه.

صفحه 21:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 1 6- رویکرد خلاقیت شناختي 1 با واژگان روسي ‎OTSM‏ 1 ۰ 2 الكليسي ‎(GTST)‏ ‎General Theory of Strong Thinking‏ pee ee aL

صفحه 22:
مسئله: فاصله میان وضعیت موجود (51) و وضعیت مطلوب (52) مجموعه اي از معلومات و مجهولات حل مسئله: یافتن راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب کشف مجهولات با توجه به معلومات موجود

صفحه 23:
برحسب موضوع یا حوزه موضوعي با زمینه و رشته برحسب الگو و روش شناسي حل مسئله دسته بندی مسئله: 1-مسئله هاي عادي ‎iat‏ ‏2- مسئله هاي غير عادي يا باز

صفحه 24:
الف) مسئله هاي عادي یا بسته : مسئله اي است که الکو « قواعد . فرمول یا روش حل آن شنافته شده و مشخص مي باشد. عناوين: مسئله هاي همگرا . مسئله هاي قالبي . مسئله هاي فرموله شده مسئله هاي تكراري ۰ مسئله هاي کلاسيك . مسئله هاي کليشه اي مثال: واكنش شيميائي اسيد و باز ‎٠‏ محاسبه سرعت و شتاب يك فودرو ‎٠‏ ‏چقونقي درمان آنفولائز! . محاسیه مشتق و انتگرال و ..

صفحه 25:
عناوين: مسئله هاي وكا . مسئله هاي خلاق . مسئله هاي غير كلاسيك . مسئله هاي ابداعي

صفحه 26:

صفحه 27:
cS => جنبه اصلي و بنیادین دانش 116172 (نظريه حل ابداعانه مسئله) حل مسئله هاي باز یا ابداعي دانش مهندسي خلاقیت 71312 بر مفهوم «مسئله ابداعي یا افتراعي» ‎sls 3356 (Inventive Problem)‏ ودر تبيين آن مفهومي تحت عنوان «تناقض» (010] ۲۵00 009) مطرح مي ‎sis‏

صفحه 28:
‎tradiction‏ موم ‎ ‏قناقف ‏دويژگي یا وضعیت متعارض یا متضاد با یکدیکر دانش 11312 بیان مي دارد ‏مسئله ابداعي با وجود نوعي تناقض همراه است و مل مسئله با برطرف كردن تناقض همراه است ‎

صفحه 29:
0001 ,3353918 يمي درماني و پرتودرما

صفحه 30:
6.Area of binding object ‏حساحنجم غیر‎ ‏عتحر كث‎ 7.Volume of moving object ‏لندلزمیحجم جسم‎ ‏متحرك‎ الندليه و حجم جسم غير ‎8.Volume of binding object‏ حتحر ك 9.Speed سرعت ‎10.Force‏ ‏نیرو

صفحه 31:
پارامترهاي مهندسي ‎ability_o rR q objec‏ هل دولم جسم‌متحر ك 16.Durability of binding object ‏دیلم‎ ‏جسمغير متحر ك‎ 17.Temperature هما 18.Brightness روشنلني لنرئییصیفی‌چسما»» زداه 2201120 :23 اداع م5 :6107 19.82 0 متحرك 20.Energy spent by binding ‏طلنرؤعمصرفيجسم أن » زطه‎ غير متحر ك 0

صفحه 32:
"25. Waste of time ‏ضلیعات‎ obs 26.Amount of substance ‏حقدار عواد‎ 27.Reliability ‏قلبلیلطمینان‎ ‎28.Accuracy of measurement ‏جقلندليه‎ ‎oa 29.Accuracy of manufacturing ‏دقت‎ ‏ساخت‎ 30.Harmful factors acting on object sige sybelolnc bales!

صفحه 33:
36.Complexity of device 37.Complexity of control 38.Level of automation 39.Productivity ‏بسهرد ويي‎

صفحه 34:
جداسازي 560116111211012 آلف ) جسم را به اجزاي جدا از هم تقسيم كنيد. ب ) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید. ۵ ) میزان قطعه قطعه بودن مسم را افزایش دهید. مثال ۱: تفکیک و تقسیم شدن تسمه نقاله براي كارايي بیشتر 34

صفحه 35:
قانون 2 Taking out ag\)4iw! ‏الف ) مشخصه یا قطعه ي مزامم جسم را از آن بر گزینید(آن را جدا کرده یا مذف کنیدا‎ ب ) تلها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند . 35

صفحه 36:
قانون 3 کیفیت موضعي 0۵11۷ ۱.00۵1 الف ) از ساختار همكن يك جسم يا مميط فارجي ( عملكرد بيروني ) , به سوي ساختار نا همكن كذر كنيد . ب ) امراي مختلف جسم را به انمام كاركردهاي مفتلف وا دارید . ع ) هر قسمت از جسم را , در شرايطي که عملکرد آن مطلویتر است قرار دهید . 36

صفحه 37:
Asymmetry o)li5 esc الف ) فرم تقارن یک جسم را با فرم نا متقارن آن جایگزین کنید . ب ) در صورتي که جسم مججود نا متقارن است میزان عدم تقارن‌آن را افزایش دهید .

صفحه 38:
ترکیب کردن ( ادغام کردن ) ‎ombination‏ الف ) امسام مشابه یا امسامي را که براي انجام عملكردهادپياپي در نظر كرفته شده اند به صورت مكاني با يكديكر تركيب كنيد . ب ) عملكردهاي مشابه یا پياپي را به صورت زماني با یکدیگر ترکیب کنید . 38

صفحه 39:
Universality ‏جامعیت‎ به منظور رخع نیاز به چند جسم , یک جسم مي تواند عملکرد هاي چند کانه اي ارائه دهد .

صفحه 40:
قانون 7" تو در تو بودن ‎Nested doll‏ الف ) جسمي را دافل جسم دوم و جسم دوم را نیز داغل جسم سوم قرار دهید . ب ) جسمي از داغل هفره اي در جسم دیگر بکذرا نید . 40

صفحه 41:
عامل تعادل و توازن ۸1-۷۷61۱01۲ الف ) وزن جسم را به وسیله ي اتصال دادن آن با جسم ديكري که داراي نيروي بالا برنده است , جبران کنید . ب ) وزن جسم را به وسیله ي نيروهاي آيروديناميکي یا هيدروديناميكي جبران كنيد . +

صفحه 42:
بقابله ي پیشاپیش ‎Preliminary anti-action‏ الف ) در صورتي كه لازم است عملكردي انجام شود , مقابلة پیشاپیش نسبت به ‎OF‏ را مد نظر داشته باشید . ب ) در صورتي که لازم است جسمي تمت کشش باشد , کشش متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید .

صفحه 43:
کتش پیشاپیش ‎Preliminary action‏ الف ) کنش مورد نیاز | به صورت كلي و جزئي , پیشاپیش انمام دهید . ب ) به اجسام طوري نظم بدهید که بدون اتلاف وقت در (ماني که منتظر کنش هستند , وارد عمل شوند . ( و در مناسبترین وضعیت ) 43

صفحه 44:
ش مفاظت پیشاپیش 1«0ص9منحاعن ۵۲01300 قابلیت اطمینان نسیتا پایین یک جسم را با یک مرکت ختثي کننده , بيشابيش جبران كنيد .

صفحه 45:
هم پتانسيلي ‎Equipotentiality‏ شرایط کار را طوري تغییر دهید که لازم نباشد جسمي بالا رفته یا پایین بیاید . که

صفحه 46:
قانون 15 معكوس كردن ‎other way round‏ 16 الف ) به جاي عملكردي كه توسط مشخصات مساله تممیل شده عملکرد مخالف آن را به کار گیریم . ب ( ‎Zi‏ را به یک قطعه ي متمرک تبدیل کنید , یا اینکه قطعات غیر متمرک | متمرک سافته و ممیط خارو را غیر متمرک نماید . 46

صفحه 47:
كروي سافتن 0۲۳۷۵۲۷۵۲۵ - ]۵۳۵۲010۵11 الف ) قطعه هاي خطي و سطوح مسطع را با قطعات و سطوم خمیده و همچنین اشکال مکعبي را با اشكال كروي تعويض كنيد . ب ) از غلتک ها , توپ ها و مارپیج ها استفاده کنید . 4

صفحه 48:
قانون 10 پويايي 1۳۳۲۸۵۳۱65 آلف ) مشخصات جسم یا ممیط خارج را به گونه اي بسازید که برایعملکرد بهینه , عملیات در هر مرمله به طور خودکار تنظیم شود . ب ) جسم را به عناصري تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم , موقعیت خود را تفییر دهند . ۵ ) در صورتي که جسمي غیر قابل مرکت یا قابل تعویض کنید . 48

صفحه 49:
عملکرد ناقص , بیش از مد یا مازاد al or excessive actions 151 به دست آوردن 0 یک اثر مطلوب مشکل است , براي ساده سازي مساله مقداري کمتر یا بیشتر از آن را به دست آورید . 49

صفحه 50:
حركت به بعدي جدید ‎other dimension‏ الف ) مسائل مربوط به مرکت خطي جسم را با امکان پذیر ساختن مركت در دو بعد , برطرف كنيد ( در راستاي يك سطع ) . به نمو مشابه ,مسائل مربوط به مرکت جسم در یک صفمه را با امکان پذیر ساختن مرکت در سه بعد , برطرف نمایید . ب ) به جاي آرایش اجسام در یک لایه , آرايشي چند لاه اي را به کار ببرید . ج ) جسم را كج کرده یا بر روي لبه ي خود بهرفانید . د) تصاویر ر۱ بر روي سطوم مجاور یا عقب جسم بیاندازید 50

صفحه 51:
هرکت به ارتعاش 536( ‎chanical vibration‏ الف ) جسم را ‎ay‏ ارتعاش وا دارید . ب ) اگر جسم در حال نوسان است , فرکانس آن را تا مد فرا وت افزایش دهید . ۵ ) فرکانس تشدید را به کار بگیرید . د ) به جاي ارتعاشات مدانيکي از ارتعاشات پیزه استفاده كنيد . د) ارتعاشات فرا صوت و میدان الکترومغناطيسي را با هم بکاربگیرید . st

صفحه 52:
قانون 19 عملکرد دوره اي ‎Periodic action‏ الف ) به جاي عملکرد مستمر از یک عملکرد دوره اي ( ضربه اي ) استفاده کنید . ب ) در صورتیکه یک عملکرد هم اکنون دوره اي است ,فرکانس ‎OF‏ ‏را عوض كنيد . ج ) ا( توقف هاي بين ضربه ها براي تامين كنشهاي اضافي بهرهبكيريد 2

صفحه 53:
muity of useful action ‏تداوم کنش مفید‎ الف ) عملکرد را بدون توقف به انجام برسانید , در آين مال باید تمام قطعات جسم به طور مستمر و با ظرافت کامل , در مال کار باشند . ب ) یک مرکت زاید و واسطه اي را مذف كنيد . 53

صفحه 54:
همله سریع ‎Skipping‏ عملکرد زیان بار یا خطرناک را با سرعت بسیار بالا به انجام برسانید.

صفحه 55:
تبدیل ضرر به سود ‎disguise* or *Turn Lemons into Lemonade*‏ الف ) یک اثر زیان بار یا یک عامل زیان بار محيطي را براي به دستآوردن یک اثر مثبت به کار بگیرید . ب ) با تركيب يك عامل زيان باز با يك عامل زيان بار ديكر , آن را ا( ميان برداريد . ع ) مقدار كنش (يان بار را تا جايي كه ضررهاي آن بر طرف شود , فش دید

صفحه 56:
باز فورد ۲6۵۵006016 الف ) بازفورد را ارائه کنید . ب ) در صورتي که بازفورد هم اکنون موجود است , آن ‎W‏ ‏معکوس کنید . 56

صفحه 57:
واسطه و ميانجي ۲۴86۵۲۳۸۵01۵۷ الف ) براي انتقال یا انجام یک عملکرد , از یک جسم واسطه استفاده کنید . ب ) جسم به طور موقت به جسم ديگري که حذف كردن آن آسان است , متصل کنید . 5

صفحه 58:
واسطه خدمت دهي به خود ©5611-561510 الف ) كاري کنید که شیٌْ مورد نظر كارهاي خدماتي , کاركردهاي كمكي و عملیات مربوط به تعمیرات خود را «فود آنجام‌دهد . ب ) ‎(١‏ زايدات مواد و انرزي استفاده كنيد . 58

صفحه 59:
قانون 6 قوانین ابدا كپي ‎Copying o»)5‏ ‎ay ( call‏ جاي استفاده از جسمي که سافتار پبچیده دارد , گران قیمت و مساس است و کار با آن رامت نیست , از كپي ساده و ارزان قیمت آن استفاده کنید . ب ) یک جسم یا سيستمي متشکل از چند جسم را با کپي و یا تصاویر اپتيکي آن تعویض کنيدبراي کوچک و بزرگ کردن تصویر مي توانید از یک‌مقیاس استفاده کنید . ج ) در صورتي كه از كبي هاي ايتيكي با نور معمولي استفاده مي کنید آنها را با نوع مادون قرمز يا ماوراي بنفش تعويض كنيد . 59

صفحه 60:
heap short-living objects 9}j)\ ee ‏استفاده از‎ قیمت با عمر کوتاه به جاي جسم گران قیمت و با دوام یک جسم گران قیمت را با مجموعه اي از اجسام ارزان قیمت تعویض کرده و از برخي مشخصا ت چشم پوشي کنید ( براي مثال عمر ‎(Gill‏ +

صفحه 61:
phat cites 8 ‏قانون‎ تعویض یک سیستم مكانيكي ‎hanics substitution‏ الف ) سیستم مكانيكي را با یک سیستم نوري صوتي يا بويايي تعویض كنيد . ب ) ا( ميدان هاي الكترونيكي , مغناطيسي يا الكترو مغناطيسي براي اثر كذاري بر جسم استفاده كنيد . ۵ ) میدان ها را تعویض کنید . د ) یک میدان را به همراه ذرات فرو مغناطیس به کار ببرید . 6

صفحه 62:
استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرو لیک Pneumatics and hydraulics ‏قطعات جامد یک جسم را با مایع یا گاز تعویض کنید این قطعات‎ ‏براي باد شدن مي توانند از هوا يا آب استفاده کنند , همچنین‎ . ‏مي توانيد بالش هاي هوا يا هيدرواستاتيك را به كار بكيريد‎ 62

صفحه 63:
پرده هاي انعطاف پذیریا پوسته هاي نازی Flexible shells and thin films . ‏الف ) ساختار معمجل را با غشاي انعطاف پذیر و پرده هاي نازک تعویض کلید‎ ب ) يك جسم را به وسيله ي پرده هاي نازک غشاي ظریف از محيط فارج ‎OF‏ جدا كنيد . 63

صفحه 64:
: قوانین ابداع قانون 1 استفاده از متفلفل ۵1611216 122010115 الف ) جسم را متقلفل نموده یا از اجراي متفلفل اضافي استفاده كنيد ( به صورت ممتویات داخلي , روکش و غیره ) ب ) در صورتي که جسم هم اکنون متفلفل است , هفره ها را بيشابيش با ماده اي ير كنيد .

صفحه 65:
استفاده تعویض رنگ 020066 00۵10۲ الف ) رنگ جسم يا مميط اطراف آن را تغییر دهید . ب ) شفافيت جسم يا مميط اطراف آن را تغییر دهید . ) به منظور مشاهده ي بهتر اجسام یا اشيايي که دیدن آنهامشکل است , از مواد افزودني رنگین استفاده کنید . 6 در صورتي که هم اکنون از چنین مواد افزودني استفاده مي‌شود ’ از علایم درخشان یا اجزاي ردياب استفاده كنيد . 65

صفحه 66:
قانون 33 هم جنس ١و‏ همكن سازي :11011100611117 كاري كنيد كه اجسام با جسم اولیه هم جنس خود , یا جنسي با رفتار مشابه جنس خود , تعامل داشته باشند . 66

صفحه 67:
قانون 34 رد كردن و باز سازي قطعات ‎scarding and recovering‏ آلف ) پس از تکمیل یک عملکرد و یا بي‌استفاده شدن یک جزء از مسم + آن را دور اندافته یا تغییر دهید (مثلا آن راتخريب يا مل كنيد يا بفار نمایید) ب ) هر قطعه ي استفاده شده ي جسم را سریعا بازسازي کنید .

صفحه 68:
== قوانین ابداع قانون 35 تغيير فواص فيزيکي و شيميايي یک جسم ‎Parameter changes‏ حالت كلي یک جسم , تراکم چگالي , میزان انعطاف پذيري و يا دماي جسم را عوض كنيد . 68

صفحه 69:
قانون 36 تغییر فاز ‎transitions‏ وج (] ( اثري را که زمان تغییر فاز یک ماده اتفاق مي افتد , به کار بگیرید نمونه هاي زمان تغییر حجم یا زمان تغییر حجم یا زمان آزاد سازي یا جذب انرژي هستند .

صفحه 70:
1 قوانین ابداع قانون 37 اتبساط هرارتي ‎ermal expansion‏ الف ) از اتبساط ( انقباض ) یک ماده به کمک مرارت ( سرما ) استفاده کنید . ب ) از مواد متفاوت با ضرایب انبساط مرارتي متفاوت بهره بکیرید . 0

صفحه 71:
قوانين ابدا حت قانون 38 استفاده از اكسيد کننده های قوی Strong oxidants الف ) هوای معمولی را با هوای غنی شده جایگزین کنید . ب ) هوای غنی شده را با اکسیژن جايكزين كنيد . ج ) در دافل اکسیژن یا هجا , ماده را در معرض آشعه ی یونیزه کننده قرار دهید . د) از اکسیژن یونیزه شده استفاده كنيد .

صفحه 72:
قانون 39 قوانین ابداع سب محمیط بی اثر 205006۲۵ ‎Inert‏ الف )مميط معمولی را با ممیط بی‌اثر تعویض نمایید . ب ) فرایند را در خلا به انجام برسانید

صفحه 73:
ee eel ‏ی قوانین ایدا بح‎ = ‏قانون 40 = __ قوانین ابداع‎ مواد مركب 1222111215 ‎omposite‏ ‏ماده ى همكن را با يك ماده ى مركب جايكزين كنيد . براى ادامه مطالب به آرشيوه مراجعه كنيد

صفحه 74:
{comp iesity [Level of jofeontrol ‏ا‎ ۳ ‎L‏ ا ‎(20,29,26,32 |26,35,15,19 35,3,24,37 1,28,15,35 ‏35,18 مهو ‎bares | 5,12,35,26 ‎2" ‎14 ‎ ‎ ‎ ‎۱ moving improve “object [Weight of | ‎ving object | ‏معد‎ | binding object Legh of 215,29, ‎moving cbject 34 ‎ ‎ ‎a‏ اس ‎Complexity of 27,26,28, 16,17,26,‏ ‎owes ۳ Jorseen Lo‏ ‎Level of 292616 262635, [14,13,17, ‘ant 35 ho 28 ‎| 2024.06, |. 13 A28, ‎vas fe‏ ا و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 75:
گرم کردن قطعه از | اصل 10 عملکرد 2 پوشش شيميائي طریق جریان برق و | پیشاپي > بر سطوح فلزي قرار دادن در آب ‎ae‏ ور سرد شيميائي بر سطوح فلزي آنها را در محلول

صفحه 76:
خودروهاي با قصل 3 ودر نور | متتاعت جسم ساخت خودرو با ساختار بودن منحرك در مقابل | ظرفيت بالا و آئروديناميكي جديد | اصل 14 كروي |اندازه و حجم اندازه كوجك (خودرو بزو ) ساختن 7 جسم متخرك اصل 17 حركت

صفحه 77:
مثالی از راه حل های مشابه نحوة جداسازی ساقه وتخم های فلفل دلمه اي در صنایع

صفحه 78:
مثالي از حل يك تناقض به وسیلة ‎TRIZ‏ * بال وسیع هواپیما موجب سهولت برخاستن هواپیما مي شود ولي در سرعت = ما فوق صوت ايجاد مقاومت زياد مي كند * راه حل ساده استفاده از مصالحه ( ©00127101215 ) *؟ در 1112 مصالحه وجود ندارد . سطح بال هواييما بايد هم وسيع و هم كوجك باشد . یکی از راه حل های ابتکاری استفاده از بال های جمع شدنی است . 78

صفحه 79:
ادامه مثال هواییما ‎ *‏ تناقض فيزيکي, سطح بال هواپیما است ‏ افزايش سطح بال باعث سهولت برخاستن ولي کاهش سرعت مي شود . ‏پارامترهاي مهندسي در تضاد عبارتند از : ‎Area of moving object‏ - 5 ‎Speed‏ - 9 ‏5 بامراجعه به ماتریین تناقض ها اصول ۰29۰4 30 و 34 ‏براي راه حل ابتكاري ‎9 ‎

صفحه 80:
ادامه مثال هواییما (Asymmetry) 14, pac : 4 ‏اصل‎ ٠ . ‏فرم متقارن يك جسم را با ضرم نامتقارن آن جايكدرين كنيد‎ 3 ‏در صورت كه جسم موحود نامتقارن استه مینزان عدم تفارن آمن را‎ 7 افرايش دهيد.

صفحه 81:
ادامه مثال هواییما ۰ اصل 30: پرده هاي انعطاف پذیر با پوسته هاي نا ز ك (Felexible film or thin members) ‏ساختارهای معمول را با غشاهای انغطاف‌پذیر و پرده های نازك تعويضن كنيد.‎ ۰ 7 یک جنم رابه وسیله پرده های نازک و غشاهای ظریف از محیط خارج آن جدا کنید.

صفحه 82:
ادامه مثال هواییما * اصل 34 : رد کردن و بازسازي قطعات ‎Rejecting and re generating)‏ ‎(Parts‏ ‏يس از تکمیل یک عملکد و يابي استفاده شدن یک جنء از جسم» آن رادور انداطته یا 1 ‏استفادء شدءى جنم را درحين عمل بارشارى كنيو‎ at 82

صفحه 83:
نتيجة يافته ها *_راه حل هاي مشابه در حوزه هاي مختلف بارها تکرار شده است . فردي در مكاني دیگر قبلا مسئلة ما را حل کرده است * توسعة سیستم هاي فني از الگوهاي قابل پیش بيني که تمامي حوزه هاي ‎ae‏ ل بدین ترتیب سرعت نوآوري قابل افزایش * اصول حل مسئله قابل پیش بيني و ‎ae‏ پذیر است (2.34) . بدین ترتیب هرکس مي تواند مسائل ابتكاري را حل نماید . * راه حل ابتکاري مسائل از 40 اصل ثابت ( مانند عناصر شيميائي ) تبعت مي کند. که نهایتا موجب حل تناقضات بين 39 پارامتر مهندسي مي گردد . رتيب مي توان نظامي براي حل مسائل ابتكاري ارائه داد .

صفحه 84:
منابع ** کتاب آلگوریتم نوآوري ۰دکتر سليني و همکاران ** كتاب نوآوري نظام يافته . دكتر جعفري و همكاران * www.innovation-triz.com web site, newsletter * www.triz-journal.com

صفحه 85:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان